Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Jerry - 09.05.13 - klo:22:09

Otsikko: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: Jerry - 09.05.13 - klo:22:09
Valmetissa Iskran laadustaan tunnettu  ;D laturi antaa jännitettä noin 13,2V, kun kovasti kierrättää konetta. Laturi on noin 1000 h sitten vaihdettu uuteen. Asia tuli taas ajankohtaiseksi, kun kylvinkoneen ohjain on kovasti kranttu jännitteestä. Muuten tuolla on ajeltu taas vuosi ilman "akku-Mattia", joten ihan lataamaton se ei kuitenkaan ole. Ja alkas vähä jännittämään tuo toisen ketjun pikavaihdeongelma, jos pakat voi huomaamatta luistaa alijännitteellä.

Kannattaako yrittää hiili/säädinpakettia vaihtamalla korjausta vai samantien koko laturi vaihtoon? Voisko diodisillan vaihtaa helposti? Tuossa on pätevä autosähköliike ihan kulmilla, mistä saa kyllä osia, jos niitä on yleensä olemassa.

Oon kyllä Boschin latureita kunnostanutkin itse (laakerit, hiilet ja liukurenkaat), mutta onko tuo Iskra tekemätön paikka?
Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: koivumaki - 09.05.13 - klo:22:12
Diodisillan vaihto onnistuu kyllä.Säästön suuruudesta uuteen en tiedä.Diodin laatu saattaa parantua jos onnistaa...
Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: Pro - 09.05.13 - klo:23:32
Valmetissa Iskran laadustaan tunnettu  ;D laturi antaa jännitettä noin 13,2V, kun kovasti kierrättää konetta. Laturi on noin 1000 h sitten vaihdettu uuteen. Asia tuli taas ajankohtaiseksi, kun kylvinkoneen ohjain on kovasti kranttu jännitteestä. Muuten tuolla on ajeltu taas vuosi ilman "akku-Mattia", joten ihan lataamaton se ei kuitenkaan ole. Ja alkas vähä jännittämään tuo toisen ketjun pikavaihdeongelma, jos pakat voi huomaamatta luistaa alijännitteellä.

Kannattaako yrittää hiili/säädinpakettia vaihtamalla korjausta vai samantien koko laturi vaihtoon? Voisko diodisillan vaihtaa helposti? Tuossa on pätevä autosähköliike ihan kulmilla, mistä saa kyllä osia, jos niitä on yleensä olemassa.

Oon kyllä Boschin latureita kunnostanutkin itse (laakerit, hiilet ja liukurenkaat), mutta onko tuo Iskra tekemätön paikka?

Jos vähänkään laturi epäilyttää niin kannattaa vaihtaa kokonaan. Halpaa verrattuna pakkaremonttiin..
Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: kyntaja - 10.05.13 - klo:06:56
Valmetissa Iskran laadustaan tunnettu  ;D laturi antaa jännitettä noin 13,2V, kun kovasti kierrättää konetta. Laturi on noin 1000 h sitten vaihdettu uuteen. Asia tuli taas ajankohtaiseksi, kun kylvinkoneen ohjain on kovasti kranttu jännitteestä. Muuten tuolla on ajeltu taas vuosi ilman "akku-Mattia", joten ihan lataamaton se ei kuitenkaan ole. Ja alkas vähä jännittämään tuo toisen ketjun pikavaihdeongelma, jos pakat voi huomaamatta luistaa alijännitteellä.

Kannattaako yrittää hiili/säädinpakettia vaihtamalla korjausta vai samantien koko laturi vaihtoon? Voisko diodisillan vaihtaa helposti? Tuossa on pätevä autosähköliike ihan kulmilla, mistä saa kyllä osia, jos niitä on yleensä olemassa.

Oon kyllä Boschin latureita kunnostanutkin itse (laakerit, hiilet ja liukurenkaat), mutta onko tuo Iskra tekemätön paikka?

Laitat kunnon laturin niin ei tarte leikkiä. Vaikka bosch. Valtran iskra laatuiset voi heittää jorpakkoon. elinikä noin 2000h.
Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: Last Man Standing - 10.05.13 - klo:10:10
>Laitat kunnon laturin niin ei tarte leikkiä. Vaikka bosch

Nuo boschin laturin ostamiset on nykyjään tarkempaa hommaa kun halpiskopioita kovasti liikkellä On sellaisiakin nähty,että "bosch-tyypin" laturiin on vaihdettu boschin hiilisilta (jotta merkki näkyy) ja myydään sikahinnalla aitona .

Iskraanhan ei saane mitään osia jossakin sanoivat ,mutta sehän ei ole este vaan hidaste.

Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: Monttu Simeon - 10.05.13 - klo:10:34
Pitäs herätejohtoon laittaa sopiva diodi väliin, vaihtokytkimellä tarvittaessa perus-versio ja pari korotettua jännitettä. Lada-kerhossa tämä oli ihan perusjuttuja, kun vanhaan koneeseen laitetaan nykyaikainen kalsium-akku.
Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: Jerry - 10.05.13 - klo:12:24
Pistin nyt hätäpäissäni Iskran vaihtolaturin tilaukseen hintaan 100 euroa. Ei kuulemma suoraan paikalleen sopivaa Boschia ole helposti saatavilla ja nyt ei huvittaisi alkaa sovittelemaan. Tai sitten se varaosamyyjä ei vain tiennyt mikä sinne sopii.

Mutta eikö tuolla taas parit kylvöt hoida ja katotaan sitten seuraavalla kerralla parempaa. Vois jonkun halpiksen latausjännitenäytön Biltemasta hakea, niin saa tupakansytsäristä suorittaa seurantaa.


Pitäs herätejohtoon laittaa sopiva diodi väliin, vaihtokytkimellä tarvittaessa perus-versio ja pari korotettua jännitettä. Lada-kerhossa tämä oli ihan perusjuttuja, kun vanhaan koneeseen laitetaan nykyaikainen kalsium-akku.

Tuohan ei ihan heittamällä onnistu, kun säädin on osana laturia. Diodi pitäisi saada tuohon "To ind." ja "Regulator" väliseen kytkentään. Käytännössähän tuo on Iskrassa siinä säätimen toisessa kiinnitysruuvissa.

(http://www.prestolite.com/productinfo/alternators/66021134/66021134_wiring.jpg)
Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: SamiT - 10.05.13 - klo:22:33
Kestääkö ne Boschitkaan enää nykyään yhtään Iskraa kauempaa kunnossa? Autoissa niitä Bosch-latureita ainakin kypsyy aika nuorena. Mikään ei tahdo olla enää niinkuin ennen mitä kestoikään tulee.
Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: Jerry - 10.05.13 - klo:22:52
Kestääkö ne Boschitkaan enää nykyään yhtään Iskraa kauempaa kunnossa? Autoissa niitä Bosch-latureita ainakin kypsyy aika nuorena. Mikään ei tahdo olla enää niinkuin ennen mitä kestoikään tulee.

Voi kyllä olla, että nekin tehdään nykyään kiinassa. Mulla on tuossa 16v autossa nyt 400 tkm ajettu Boschin 120A laturi ja aina vain pelaa. Ei se toki olisi 60 km/h keskinopeudella kun 6600 tuntia.

Mutta eipä silti, halpa osahan tuo laturi on ja helppo vaihtaakin. Tuo vain on surkiaa kun eivät edes hajoa kunnolla, niinkun ennenvanhaan :D




Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: Varjo79 - 10.05.13 - klo:22:55
Kestääkö ne Boschitkaan enää nykyään yhtään Iskraa kauempaa kunnossa? Autoissa niitä Bosch-latureita ainakin kypsyy aika nuorena. Mikään ei tahdo olla enää niinkuin ennen mitä kestoikään tulee.
Olen hyvin samoilla linjoiolla tässä asiassa. Noin yleensä laadun kehityksen kannalta. :'(
Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: kyntaja - 10.05.13 - klo:23:14
Kestääkö ne Boschitkaan enää nykyään yhtään Iskraa kauempaa kunnossa? Autoissa niitä Bosch-latureita ainakin kypsyy aika nuorena. Mikään ei tahdo olla enää niinkuin ennen mitä kestoikään tulee.

7000h on pyöriny jd bosch 120a...
ja nyykkäreissäkin pyöri yli 6000h ja jäivät toimimaan...tosin merkkiä en muista... muttei iskra joka tapauksessa..
Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: SamiT - 10.05.13 - klo:23:45
Kestääkö ne Boschitkaan enää nykyään yhtään Iskraa kauempaa kunnossa? Autoissa niitä Bosch-latureita ainakin kypsyy aika nuorena. Mikään ei tahdo olla enää niinkuin ennen mitä kestoikään tulee.

7000h on pyöriny jd bosch 120a...
ja nyykkäreissäkin pyöri yli 6000h ja jäivät toimimaan...tosin merkkiä en muista... muttei iskra joka tapauksessa..

New Hollandissa saattoi olla Magneti Marellin laturit, ovat yleensä aika kestäviä. Ilmeisesti Boschilla vielä kunnollisia työkonelatureita saatavilla näköjään. Mulla kesti Iskra Valmetissa 7000 tuntia suunnilleen, sitten putosi jännite turhan alas. Sitten laturin peruskorjaus ja taas 3000 tunnin jälkeen oli sitten jännite taas alhaalla ja totaalisen loppu koko laturi ja uusi Iskra pyörinyt nyt 600 tuntia. Toinen 80-luvun kone ollut meillä 10 vuotta ja on ollut Iskran 65A laturi jo meille tullessaan ja nyt sekin alkaa kypsyä jännitteen laskun myötä. Yhdessä koneessa ei ole ollut Iskrassa mitään vikaa, vielä. Meillä uudesta asti olleessa 1961 mallin Valmetissa alkuperäinen laturi edelleen avaamatta ja toimii, kuten myös alkuperäinen latauksensäädin, Bosch laitteita molemmat. Laatu kohdallaan! 
Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: icefarmer - 11.05.13 - klo:01:27
Kestääkö ne Boschitkaan enää nykyään yhtään Iskraa kauempaa kunnossa? Autoissa niitä Bosch-latureita ainakin kypsyy aika nuorena. Mikään ei tahdo olla enää niinkuin ennen mitä kestoikään tulee.

7000h on pyöriny jd bosch 120a...
ja nyykkäreissäkin pyöri yli 6000h ja jäivät toimimaan...tosin merkkiä en muista... muttei iskra joka tapauksessa..

New Hollandissa saattoi olla Magneti Marellin laturit, ovat yleensä aika kestäviä. Ilmeisesti Boschilla vielä kunnollisia työkonelatureita saatavilla näköjään. Mulla kesti Iskra Valmetissa 7000 tuntia suunnilleen, sitten putosi jännite turhan alas. Sitten laturin peruskorjaus ja taas 3000 tunnin jälkeen oli sitten jännite taas alhaalla ja totaalisen loppu koko laturi ja uusi Iskra pyörinyt nyt 600 tuntia. Toinen 80-luvun kone ollut meillä 10 vuotta ja on ollut Iskran 65A laturi jo meille tullessaan ja nyt sekin alkaa kypsyä jännitteen laskun myötä. Yhdessä koneessa ei ole ollut Iskrassa mitään vikaa, vielä. Meillä uudesta asti olleessa 1961 mallin Valmetissa alkuperäinen laturi edelleen avaamatta ja toimii, kuten myös alkuperäinen latauksensäädin, Bosch laitteita molemmat. Laatu kohdallaan!
61- mallisessa ei sähkön kulutus tietty laturia rasita niinku nykypäivän koneissa, käynnistyksistä tietysti riippuen... monesti pitäis myös kiinnittää huomiota akkujen kuntoon kun laturi menee....
Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: Last Man Standing - 11.05.13 - klo:07:21
>halpa osahan tuo laturi

No ei se kyllä mikään halpa ole.

Se vaan tuntuu halvalta kun kaikki muu on kalliimpaa.

Jos 50 € saa niin sitten on sopuhinnoissa.
Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: kyntaja - 11.05.13 - klo:07:31
>halpa osahan tuo laturi

No ei se kyllä mikään halpa ole.

Se vaan tuntuu halvalta kun kaikki muu on kalliimpaa.

Jos 50 € saa niin sitten on sopuhinnoissa.

Taitaapa jd orggis maksaa lähemmäs tonnia... ;)
Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: icefarmer - 11.05.13 - klo:09:26
>halpa osahan tuo laturi

No ei se kyllä mikään halpa ole.

Se vaan tuntuu halvalta kun kaikki muu on kalliimpaa.

Jos 50 € saa niin sitten on sopuhinnoissa.
oikein semmonen vihreä peuran kuvalla :)

Taitaapa jd orggis maksaa lähemmäs tonnia... ;)
Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: Herranketku - 11.05.13 - klo:09:41
En tiedä mikä teidän latureita riivaa, vaan miksi ei Agco Powerin tehtaalle lähde reklaamaatiota moisesta? Huonoin laturi mitä meillä on ollut ovat olleet Lucasin ACR18, 4500 h ja uusia osia, sitten kesti pari tuhatta korjattuna. Tilalle uusi joka kestänyt 22 vuotta, joka pyöriny yli 6000 h ( eikä mitään kellotunteja). Nyt alkaa ääntä pitämään. 10-sarjan foordin Lucas kesti koko iän mitä se mulla oli(n.9000 h). Nyykkärin aikana, 10000 h paljon parjattu Magneti Marelli-laturi kesti ilman hoitoa koko traktorin ajan. Boschilaisista nyt ei vielä paljoa kokemusta,vain 3000 h.
Luukaksen tasavirtalaturitkin kestivät avaamatta 4300 h ja 9000 h. Taitaa Juuttaan Iskariot olla sähkölaite huonoimmasta päästä?
Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: Last Man Standing - 11.05.13 - klo:13:07
>jd orggis maksaa lähemmäs tonnia..

Tottakai maksaa,kun löytyy vaan hölmö joka sen maksaa

Latureiden kanssa pitäsi olla joku varanumero hyllyssä ,pienmpikin ,ettei tarvitse paniikissa ostaa kiireiden välissä väärästä paikasta ---"on pakkoo...jne"
Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: Last Man Standing - 11.05.13 - klo:13:12
>Luukaksen tasavirtalaturitkin kestivät avaamatta 4300 h ja 9000 h.

Huomaa,ettet ole autoissa joutunut niiden kanssa pelaamaan.Net oli suurin piirtein  aina hajalla.

Ilmeisesti kestävät huonommin kierrosten jatkuvaa muuttumista.
Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: kyntaja - 11.05.13 - klo:14:06
>jd orggis maksaa lähemmäs tonnia..

Tottakai maksaa,kun löytyy vaan hölmö joka sen maksaa

Latureiden kanssa pitäsi olla joku varanumero hyllyssä ,pienmpikin ,ettei tarvitse paniikissa ostaa kiireiden välissä väärästä paikasta ---"on pakkoo...jne"

Juu mut autopoweriin ei ainakaan mitään iskraa voi vissiin laittaa. Heittelee liikaa jännite..
Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: Herranketku - 11.05.13 - klo:15:15
>Luukaksen tasavirtalaturitkin kestivät avaamatta 4300 h ja 9000 h.

Huomaa,ettet ole autoissa joutunut niiden kanssa pelaamaan.Net oli suurin piirtein  aina hajalla.

Ilmeisesti kestävät huonommin kierrosten jatkuvaa muuttumista.

Ja toinen surma, tärinä sekä rytke (Vammaksen kaivureissa mm.)
Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: tomme11 - 11.05.13 - klo:16:51
Tämä viesti ei tuo yhtään apua aiheeseen mutta aattelin kysyä kun tässä latureista on puhe niin että osaatteko sanoa että ¨missä vika kun valtra 6350 vm 04 ajettu noin 1600h ja meni laturi juurikin tätä Iskra merkkiä ja tänään vaihdettiin uusi 95a tilalle niin ei laa
taa,kun akun napoista mitaan koneen käydessä niin jännite on 12v ja pitäisi olla vähintään 13.5v koneen käydessä  :o ei ole tietoa mikä rele on tässä mallissa akun vieressä mutta voisiko vika olla siinä,kun alkaa neuvot olla vähissä  :-[
Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: SamiT - 11.05.13 - klo:18:34
Palaako latauksen merkkivalo missään tilanteessa tai sammuuko laisinkaan? Polttimo ehjä?
Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: tomme11 - 11.05.13 - klo:19:02
Palaako latauksen merkkivalo missään tilanteessa tai sammuuko laisinkaan? Polttimo ehjä?
 

Valo palaa kyllä kun laittaa virrat päälle,niinkuin joka vehkeessä on ja sammuu kun käynnistää. vika taitaa olla siinä lataus releessä joka on akkua vastapäätä...  Laturi on kytketty oikeen, ja maadoutus akun ja rungos välissä on kunnossa.
Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: mikasep - 11.05.13 - klo:22:32
Tämä viesti ei tuo yhtään apua aiheeseen mutta aattelin kysyä kun tässä latureista on puhe niin että osaatteko sanoa että ¨missä vika kun valtra 6350 vm 04 ajettu noin 1600h ja meni laturi juurikin tätä Iskra merkkiä ja tänään vaihdettiin uusi 95a tilalle niin ei laa
taa,kun akun napoista mitaan koneen käydessä niin jännite on 12v ja pitäisi olla vähintään 13.5v koneen käydessä  :o ei ole tietoa mikä rele on tässä mallissa akun vieressä mutta voisiko vika olla siinä,kun alkaa neuvot olla vähissä  :-[

Saattaa olla susi syntyessään tuo laturi. Naapurilla räjähti akku ja Vallun sähköt kun oli hakenut uuden iskran joka tarjosikin vahingossa yli 20 volttia. Vanha Vallu onneksi jossa ei kovin kalliita sähköjä, mutta kuitenkin mittarit, kaikki polttimot ja joku sulanut venttiilin kela. Jos tuon olisi laittanut uudempaan kalustoon, niin...


Mika
Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: tomme11 - 11.05.13 - klo:22:48
 :(
en usko että laturi on sökö jo ostettaessa,tai no mistä näistä tietää  ??? luulenpa että vika löytyy akun vieressä olevasta releestä en tiiä tarkkaa nimiä tälle releelle,latausrelettähän ei pitäisi vaihtovirtalaturin kanssa tarvia ollenkaan  ::)
Ja onko muuten normaalia että laturi lämpenee niin ettei siinä kärsi pitää kättä 3sek kauempaa  :o johot ovat kyllä aivan oikein...
Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: Jerry - 11.05.13 - klo:23:05
Ja onko muuten normaalia että laturi lämpenee niin ettei siinä kärsi pitää kättä 3sek kauempaa  :o johot ovat kyllä aivan oikein...

No ei se kyllä normaalia ole. Ei laturi noin kuumaksi lämpene, jos ei kaikkeansa anna. Eihän se nyt edes lataa, jos jännite on 12V, eli ei pitäisi virtaa kulkea. Jos kerran kytkennät on ihan varmasti oikein, niin kyllä sielä taitaa jotakin vikaa olla heti uudessa.

Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: kkk - 12.05.13 - klo:08:09
Mulla tuo iskran laatulaturi heräs lataamaan ihan paineilman avulla ??? ::) Voi olla ettei montaa vuotta mene tuolla remontilla, mutta edes jonkinaikaa?
Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: Last Man Standing - 12.05.13 - klo:09:16
Taannoin oli eräästä halpislaturista irronnut staattori-käämityksien päät ,oli laitetettu vain pienen hylsyn sisään päät ja vähän kolvattu päälle.No vähän kun lämpesi niin ropisihan ne juotokset irti.Ihan turhaa hommaa tuli ja toteamus pelkkää paskaa kaikki kamat nykyään.Kädettömille miehille olisi myös tietänyt ylimääräistä rahanmenoa...

Ei muistu merkit mieleen muttei iskra ollut.
Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: jusu - 12.05.13 - klo:11:40
niiton sitte erikokoosilla siivapyörillä tarvikkeena että tarkkana senki kans, etenki jos tehokkaampaa tms..
Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: tomme11 - 12.05.13 - klo:19:22
Joo annoin koneen käydä noin 2000 rpm about 10min niin alko vahingossa lataan :o  yleis mittari näyttää noin 14v eli lataus kunnossa  8)
Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: Hervast - 12.05.13 - klo:22:33
En nyt enää muista minkämerkkinen oli se laturi jonka hitekkiin paikallisesta varaosaliikkeestä ostin, mut hyvin se pelittää ja siinä oli mukana jotku testauspöytäkirjatkin, joiden mukaan se oli antanut luvatut tehot testipenkissä. Oisko aiheellista kattoa että uuden laturin mukana olis jotain sellaista testi dokumenttia ?
Vanhan laturin varaosanumerolla tilasin tarvikevärkin tilalle, oisko alunperäinen ollut joku Iskra ?

Ei kyllä Magneti marellikaan ollut mikään ikupeli -95 6300:ssa, sitten se kesti kun vaihdoin siihen parannetun mallisen tasasuuntaajasillan. Tuurillaan sattui töissä silmään kuvastosta ja tais maksaa jopa reilut 15 euroa se osa. Töissä värkättiin se ajan kanssa paikalleen ja koeajettiin penkissä.  :D
Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: tomme11 - 13.05.13 - klo:12:54
kyllä on ollut Iskra vakonaki,tottakai pitää ostaa kalliimmat ja huonnoimmat osat
Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: raipe - 13.05.13 - klo:14:16
Jos akku on kunnossa niin joku 14,4v pitää olla jännite.ACR-luukaksiin olen osia vaihtanut ja joihinkin possin latureihin.
Iskrasta en tiedä saako osia.
Pitäisi kuuklettaa ken sen osaa.
Diodivika siinä taitaa olla kun ei jännite nouse.Sinänsä aika helppo olisi korjata.
Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: tomme11 - 13.05.13 - klo:16:14
No yleismittarilla kun mittaa niin siinä 14.30-14.60v riippuu vähän kierroksista. kyllä nuihin Iskran latureihinkin saa ainaki hiilejä ja varmaan säätimiä,valtralla vaan sanoivat että kannataa ostaa koko laturi (220e) mitä hiilisarja joka maksais sen 100e melko rahastusta mutta uusi on aina uusi  ;)
Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: Hervast - 13.05.13 - klo:21:35
Minulla tais maksaa se tarvikelaturi jotain 140 rahaa, siivapyörän vaan vaihtoi vanhasta ja menoksi.

Magneti marellien tasasuuntaajia tuli monesti korjattua diodeiden juotoksia parantelemalla. Ne juotokset sulivat auki jostain syystä ja laturin valo alkoi palaa himmeästi.
Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: Jerry - 13.05.13 - klo:22:57
Arpaonni ei suosinu tänään. Vaihtolaturin sijasta tulikin aivan uusi, mutta ei Iskra vaan Unipoint 70A, Magneti Marellin kopio  :'(
Tuuletinpyörä vähä vemputtaa, mutta siimapyörä sentään pyörii suoraan ja sai vielä 2 eri kokoista turkissa sorvattua, niin saa valita sopivan.

Pitää varmaan tilata tuollainen samalla suunnalla tehty 3 euron jännitemittarikin vaikka pysyväisasennuksena tupakansytsärin reikään, niin saa seurata.

(http://www.freeimagehosting.net/t/sc6re.jpg) (http://www.freeimagehosting.net/sc6re)

Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: iskra - 13.05.13 - klo:23:26
No yleismittarilla kun mittaa niin siinä 14.30-14.60v riippuu vähän kierroksista. kyllä nuihin Iskran latureihinkin saa ainaki hiilejä ja varmaan säätimiä,valtralla vaan sanoivat että kannataa ostaa koko laturi (220e) mitä hiilisarja joka maksais sen 100e melko rahastusta mutta uusi on aina uusi  ;)

  Hiilisarja 100€,,,??
Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: metsajussi - 14.05.13 - klo:12:45
No yleismittarilla kun mittaa niin siinä 14.30-14.60v riippuu vähän kierroksista. kyllä nuihin Iskran latureihinkin saa ainaki hiilejä ja varmaan säätimiä,valtralla vaan sanoivat että kannataa ostaa koko laturi (220e) mitä hiilisarja joka maksais sen 100e melko rahastusta mutta uusi on aina uusi  ;)

  Hiilisarja 100€,,,??

Taitaa olla ns. jälkimarkkinointihinta tuo.

Valmiin hiilisillan olen joskus jostain AD-ketjun putiikista ostanut alta kympillä, ja pelkät hiilet oli varmaan luokkaa alta euro... nämä siis johohkin tarvikelaturiin jonka olen ihan ite joskus nuoruuden innossa traktoriin pultannut.

Jahas, takaisin pellolle mars mars..
Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: Jerry - 15.05.13 - klo:23:22
Unipointin pistin tänään kiinni ja kyllä se latausjännite siitä korjaantui. Kaikki valot ja penkinlämmitin päällä kopin virtapistokkeella 13,5V, mutta akulta mitatessa 14,0V. Ilman kuormitusta 14,4V. Tuo puolisen volttia hukkuu siis johtoihin. Pitää vetää virtapistokkeelle suora piuha akulta, jos ongelmat ruiskutusurien teossa jatkuu. No, sai viime keväänäkin urat tehtyä, kun ajoi ilman valoja. Pakkas vain tulla vähä ylimääräisiäkin uria, kun iltasella kylvi :D

Lisäksi positiivinen yllätys oli, että nyt lähtee lataamaan heti kun käynnistyy, eikä tarvi herätellä niinkuin Iskraa.

Kierroslukumittari vain alkasi näyttämään jo tyhjäkäynnillä 150 rpm liian vähän, joten siimapyörä taisi sittenkin olla hiukan isompi kun vanhassa. Pitää vissiin se vielä vaihtaa vanhasta, jos jaksaa.
Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: tomme11 - 16.05.13 - klo:20:26
Onko se muuten ''ominaisuus'' noissa Iskrassa että sitä joutuu hieman herättelemään ?  :-\
Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: BACKSPACE - 16.05.13 - klo:20:55
Jos tekisi jonkun koroketelineen tuolle laturille, laittaisi sen vaikka traktorin katolle. Saisiko sitten korkeampaa jännitettä kun virta putoaisi ylempää  ??? Tai laittaisi akun katolle  ;D
Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: tomme11 - 16.05.13 - klo:20:57
Jos tekisi jonkun koroketelineen tuolle laturille, laittaisi sen vaikka traktorin katolle. Saisiko sitten korkeampaa jännitettä kun virta putoaisi ylempää  ??? Tai laittaisi akun katolle  ;D
Sehän voisi toimiakkin  ;D  ;)
Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: BACKSPACE - 16.05.13 - klo:21:02
Jos tekisi jonkun koroketelineen tuolle laturille, laittaisi sen vaikka traktorin katolle. Saisiko sitten korkeampaa jännitettä kun virta putoaisi ylempää  ??? Tai laittaisi akun katolle  ;D
Sehän voisi toimiakkin  ;D  ;)

Tai jättää koneen parkkiin nojalleen paimenpoikalankaa vasten, josko tikitys lataisi akun ja poistaisi karstaa laturista  ???
Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: BACKSPACE - 16.05.13 - klo:21:07
Jos tekisi jonkun koroketelineen tuolle laturille, laittaisi sen vaikka traktorin katolle. Saisiko sitten korkeampaa jännitettä kun virta putoaisi ylempää  ??? Tai laittaisi akun katolle  ;D
Sehän voisi toimiakkin  ;D  ;)

Metriysikympin teekkarin katolle propelli joka pyörittää laturia ajoviimalla ja vastatuuleen ajaessa pohojammaan lakeuksilla 78 Hankmoa kuuttakymppiä kiskoessa 7 metriä leviällä saralla joka on neljättä kilometria pitkä.

Valmetissa voisi toimia laturin pyörittäjänä jonkunlainen savuturbiinikin korsteenin nokassa.

Tai laittaa niin pitkän piiskan katolle että voi ladata akun suoraan sähkölinjoista  8) Joku vastus väliin vaan, jos viitsii.
Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: mikkocu - 16.05.13 - klo:22:42
Kestääkö ne Boschitkaan enää nykyään yhtään Iskraa kauempaa kunnossa? Autoissa niitä Bosch-latureita ainakin kypsyy aika nuorena. Mikään ei tahdo olla enää niinkuin ennen mitä kestoikään tulee.

7000h on pyöriny jd bosch 120a...
ja nyykkäreissäkin pyöri yli 6000h ja jäivät toimimaan...tosin merkkiä en muista... muttei iskra joka tapauksessa..
casessa hajos bossista säädin..makso 70e :(,tunteja vaan 800
Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: Jerry - 16.05.13 - klo:23:43
Onko se muuten ''ominaisuus'' noissa Iskrassa että sitä joutuu hieman herättelemään ?  :-\

Kyllä se taitaa olla, koska "kaikilla" tuntuu tekevän samaa. Isompi latausvalon polttimo tai vaikka toinen lamppu rinnalle auttaa asiaa. Tai sitten yksi ratkaisu on laittaa 56 ohmin (min 4W) vastus sinne lampun rinnalle, se vastaa 3W lamppua.

http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=2075_12_1025_1331_1354&products_id=13059

Edit: Paras ratkaisu on olla tekemättä mitään. Jos koneen jättää lämpiämään ilman valoja tyhjäkäynnille, eika malta kaasuttaa laturin herättämiseksi, niin eipä se akku siitä mihinkään kulukaan. Harvoin traktorilla mitään lyhyttä ajoa ajetaan, niinkun autolla, joten kerkiää sitten lataantua käytön aikana.

Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: tomme11 - 17.05.13 - klo:00:57
Eli tämä kyseinen  vastus asennetaan siten että ottaa samasta virran mitä laturin valo,liitin oli muistaakseni D+  ;D ?
Otsikko: Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
Kirjoitti: tomme11 - 17.05.13 - klo:00:58
Jos tekisi jonkun koroketelineen tuolle laturille, laittaisi sen vaikka traktorin katolle. Saisiko sitten korkeampaa jännitettä kun virta putoaisi ylempää  ??? Tai laittaisi akun katolle  ;D
Sehän voisi toimiakkin  ;D  ;)

Metriysikympin teekkarin katolle propelli joka pyörittää laturia ajoviimalla ja vastatuuleen ajaessa pohojammaan lakeuksilla 78 Hankmoa kuuttakymppiä kiskoessa 7 metriä leviällä saralla joka on neljättä kilometria pitkä.

Valmetissa voisi toimia laturin pyörittäjänä jonkunlainen savuturbiinikin korsteenin nokassa.

Tai laittaa niin pitkän piiskan katolle että voi ladata akun suoraan sähkölinjoista  8) Joku vastus väliin vaan, jos viitsii.

On teilläkin fantasiat  ;D ;D ;D ;D