Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 23 24 [25]

Viestit - rt

hienoa että kuluttaja voi säästää maito ostoksilla 5c/l tostahan säästyy JUMALATON SUMMA VUODEN MITTAAN polttoaineissa ym ei niin väliä ???
Ja ajatteles toi halvemman hinnan meijeri maksaa tuottajalle tuon viisi senttiä enemmän kuin Valio... :D
Ja ajatteles, että tolla menolla Valio maksaa tulevaisuudessa 20 senttiä per litra ja toi halvemman hinnan meijeri maksaa edelleen 10% päälle Valion hinnan (tai on joutunut jo lopettamaan toimintansa)  ;D
Mascuksessa on DGI myynnissä:DGI
Vaatiiko tuo DGI vielä kärryynkin jonkun erikoispumpun vai tekeekö se paineen jotenkin mekaanisesti noilla hydr. moottoreilla levityslaatikoissa?
ehdotamme, että hallituksen esitys suostumuksen antamisesta Suomen Autokatsastus Oy:n osakkeista luopumiseen hylätään.
Helsingissä 30 päivänä toukokuuta 2002
Raimo Vistbacka /ps
Eero Lämsä /kesk
Markku Rossi /kesk
Ismo Seivästö /kd
Kari Myllyniemi /kesk.

Noh... hylättiinkö se...  ??? ??? ???
No ei, kun lipposen sateenkaarisossukakoja oli enemmän niin valiokunnassa kuin eduskunnassakin:
Lainaus
pj. Erkki Pulliainen /vihr
vpj. Annika Lapintie /vas
jäs. Klaus Bremer /r
Jyri Häkämies /kok
Erkki Kanerva /sd
Saara Karhu /sd
Marjukka Karttunen /kok (osittain)
Risto Kuisma /sd
Raimo Mähönen /sd (osittain)
Timo Seppälä /kok
Harry Wallin /sd
Tuossa lueskelin uusinta moottori lehteä ja pisti silmään Suomen autokatsastuksen myynti. Heti kun se kaupattiin ulkomaalaisille, niin alkoi bisnes pyöriä ja hinnat nousta.
Olisi mukava tietää ketkä siitäkin päätti, kuka oli valtion omistaja ohjauksesta vastuussa?
Sarjassa Sinipunan tuhoja, vastalauseen tekijät (ps, kesk ja kd) ovat nähneet tulevaisuuden:
-----------------------------------------------------------------

Tarkistettu versio 2.0 LiVM 7/2002 vp - HE 23/2002 vp
Hallituksen esitys suostumuksen antamisesta Suomen Autokatsastus Oy:n osakkeista luopumiseksi


JOHDANTO
Vireilletulo
Eduskunta on 19 päivänä maaliskuuta 2002 lähettänyt liikennevaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen suostumuksen antamisesta Suomen Autokatsastus Oy:n osakkeista luopumiseksi (HE 23/2002 vp ).

Asiantuntijat
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina

ylijohtaja Samuli Haapasalo, liikenne- ja viestintäministeriö
budjettineuvos Esko Tainio, valtiovarainministeriö
toimialajohtaja Kari Wihlman, Ajoneuvohallintokeskus
apulaisjohtaja Martti Virtanen, Kilpailuvirasto
apulaisjohtaja Päivi Seppälä, Kuluttajavirasto
hallituksen puheenjohtaja Pekka Kotro, Järvi-Suomen Ajotutkinto Oy
hallituksen puheenjohtaja Erkki Lamberg, Savon Ajotesti Oy
toimitusjohtaja Lasse Korppi, Suomen Autokatsastus Oy
varatoimitusjohtaja Pekka Niemi, Autoalan Keskusliitto
apulaisjohtaja Pasi Moisio, Suomen Kuorma-autoliitto
toiminnanjohtaja Matti Ojala, Yksityisten Katsastustoimipaikkojen Liitto ry
puheenjohtaja Aarno Hannula, Autokatsastajat AK ry
puheenjohtaja Pirjo Pirhonen, Suomen Autokatsastuksen Henkilöstöyhdistys SAHY ry


Lisäksi kirjallisen lausunnon on antanut


Moottoriajoneuvojen Katsastusmiehet ry.

HALLITUKSEN ESITYS
Esityksessä ehdotetaan, että eduskunta antaisi suostumuksensa siihen, että valtio voi luopua Suomen Autokatsastus Oy:n osakkeista kokonaan. Osakkeista luopuminen voisi tapahtua osakepohjaisin ostoin ja fuusioin, myynnein, strategisin järjestelyin tai muin toimenpitein.

VALIOKUNNAN KANNANOTOT
Perustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa hallituksen esitykseen sisältyvän ehdotuksen hyväksymistä.

Valiokunta korostaa, että EU:n alueella ajoneuvojen katsastustoiminta perustuu direktiiveihin, jotka jättävät vapaaksi toiminnan yksityiskohtaisen järjestämisen sillä minimiedellytyksellä, että katsastustoiminta on vähintään viranomaisten valvomaa. Suomessa katsastustehtävien hoitaminen perustuu Ajoneuvohallintokeskuksen myöntämään katsastusasemakohtaiseen toimilupaan. Tämän lisäksi Ajoneuvohallintokeskuksen tehtävänä on myös ohjeistaa ajoneuvojen katsastustoimintaa ja valvoa katsastusten laatutasoa. Valiokunta toteaa, että ajoneuvojen katsastustoiminnalla on suuri merkitys liikenneturvallisuuden edistämiselle, ja painottaa, että on erittäin tärkeätä, että Ajoneuvohallintokeskus valvoessaan katsastusten laatutasoa kiinnittää huomiota liikenneturvallisuuden toteutumiseen ja katsastusten merkitykseen autojen kuntoa valvovana toimintana.

Valiokunta korostaa katsastustoiminnan riippumattomuuden periaatetta. Katsastusten ja kuljettajantutkintotehtävien riippumattomuudesta säädetään erikseen, katsastuksen osalta laissa ajoneuvojen katsastusluvista (1099/1998) ja tutkintojen osalta laissa kuljettajantutkintotoiminnan järjestämisestä (535/1998). Katsastustoiminnan riippumattomuus on kuluttajansuojan kannalta tärkeää. Tämän vuoksi valiokunta pitää tärkeänä, että säädöksiä on tulkittava siten, että riippumattomuus asiallisesti ottaen säilyy. Näin katsastustoiminnan tulee jatkossakin säilyä riippumattomana ajoneuvojen kaupasta, korjauksesta, huollosta ja markkinoinnista sekä vakuutustoimintaan liittyvästä vahinkotarkastustoiminnasta ja luvanvaraisesta liikenteestä. Myös kuljettajantutkintojen vastaanottamisen ja siihen liittyen mm. ajo-opetuksen valvonnan tulee olla kuljettajaopetusta antavista tahoista riippumatonta.

Asiantuntijakuulemisessa on todettu, että katsastussektorin vapauttamisen myötä palveluiden tarjonta on lisääntynyt Suomessa merkittävästi ja palvelujen käyttäjien matka lähimmälle katsastusasemalle on lyhentynyt oleellisesti. Valiokunta pitää tärkeänä, että valtio toimialan valvojana jatkossakin keskittyy varmistamaan palvelujen saatavuuden ja korkean laadun, ja korostaa raskaan kaluston katsastuspalveluiden valtakunnallista kattavuutta. Toimialan kilpailun lisääntyessä edelleen Suomen Autokatsastus Oy:n yksityistämisen seurauksena on nykyisen katsastuslupalainsäädännön toteutumista seurattava yhä tarkemmin. Uusia katsastustoimilupia myönnettäessä tulee varmistaa, että uusilla toimijoilla on haja-asutusalueillakin tarkoituksenmukaiset valmiudet täyttää velvoitteensa myös raskaan kaluston katsastusten osalta.

Valiokunnan pyynnöstä liikenne- ja viestintäministeriö antoi 24.10.2001 selvityksen kilpailun toimivuudesta kuljettajantutkintotoiminnassa (MINS 6/2001 vp ). Asian johdosta järjestetyissä asiantuntijakuulemisissa ei valiokunnan mielestä tullut esiin mitään sellaista, joka olisi ainakaan siinä vaiheessa edellyttänyt lainsäädäntö- tai muita toimenpiteitä valtioneuvostolta. Sen vuoksi valiokunta päätti, että ministeriön antama selvitys ei antanut aihetta lausunnon antamiseen, vaikka valiokunnan huomiota oli kiinnitetty siihen, että kilpailuttamisella saattaa olla seurauksia, jotka eivät ole samansuuntaisia kuin aikanaan hallituksen esityksen tavoitteet. Valiokunta katsookin uudistaen aikaisemman kantansa asiassa, että kilpailun toimivuutta kuljettajantutkintotoiminnassa ja kuljettajantutkintotoimintaa koskevan lainsäädännön tarkoitusperien toteutumista tulee jatkossa seurata ja tulee ryhtyä asian kulloinkin vaatimiin toimenpiteisiin.

Päätösehdotus
Edellä esitetyn perusteella liikennevaliokunta kunnioittavasti ehdottaa,

että eduskunta antaa suostumuksensa sille, että valtio voi luopua omistamistaan Suomen Autokatsastus Oy:n osakkeista kokonaan.
Helsingissä 30 päivänä toukokuuta 2002

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

pj. Erkki Pulliainen /vihr
vpj. Annika Lapintie /vas
jäs. Klaus Bremer /r
Jyri Häkämies /kok
Erkki Kanerva /sd
Saara Karhu /sd
Marjukka Karttunen /kok (osittain)
Risto Kuisma /sd
Eero Lämsä /kesk
Raimo Mähönen /sd (osittain)
Markku Rossi /kesk
Ismo Seivästö /kd
Timo Seppälä /kok
Harry Wallin /sd
Raimo Vistbacka /ps
vjäs. Kari Myllyniemi /kesk



Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos Mika Boedeker


VASTALAUSE
Perustelut
Valiokunnan enemmistö on hyväksynyt hallituksen esityksen suostumuksen antamisesta valtiolle luopua kokonaan omistamistaan Suomen Autokatsastus Oy:n osakkeista. Mietinnössä on aivan oikein painotettu katsastusten ja kuljettajatutkintojen vastaanottamisen saatavuutta ja korkeaa laatua. Tämä ei ole valiokunnalta kuitenkaan riittävän selvä ja painotettu kannanotto valtioneuvostolle. Mielestämme mietintöön olisi tullut liittää vähintäänkin edellä mainittuja asioita korostava lausuma.

Suomen Autokatsastus Oy:n yksityistämisen seurauksena on vaarana, että katsastusten ja kuljettajantutkintotehtävien saatavuus keskittyy ja se tulee omalta osaltaan lisäämään niin autonomistajien kuin myös ajokorttia hankkivien kustannuksia. Käsityksemme mukaan ennen kuin valtiolle annetaan suostumus siihen, että se voi luopua omistamistaan Suomen Autokatsastus Oy:n osakkeista, tulisi lakia ajoneuvojen katsastusluvista (1099/1998) ja lakia kuljettajantutkintotoiminnan järjestämisestä (535/1998) muuttaa siten, että lain tasolla varmistettaisiin palvelujen saatavuus ja korkea laatu kaikkialla maassamme ja myös korostettaisiin raskaan kaluston katsastuspalvelujen saatavuutta.

Suomen Autokatsastus Oy:n yksityistämisen seurauksena tietenkin on luonnollista, että yhtiön tarkoituksena tulee olemaan taloudellisen voiton tuottaminen omistajilleen. Tämän seurauksena on vaarana, että todellista kilpailua ei kaikkialla synnykään, kuten on käynyt mm. kilpailussa kuljettajantutkintotoiminnan osalta. Tällä hetkellähän kuljettajantutkintoja ottaa vastaan määräaikaisen toimiluvan nojalla vain yksi toimija. Tämä näennäinen kilpailu mitä ilmeisimmin tulee nostamaan palvelusuoritteiden hintatasoa entisestään autokatsastus- ja kuljettajantutkintotoiminnassa.

Ehdotus
Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että hallituksen esitys suostumuksen antamisesta Suomen Autokatsastus Oy:n osakkeista luopumiseen hylätään.

Helsingissä 30 päivänä toukokuuta 2002

Raimo Vistbacka /ps
Eero Lämsä /kesk
Markku Rossi /kesk
Ismo Seivästö /kd
Kari Myllyniemi /kesk.
Tilasin (ja maksoin) sunnuntaina Agro-Tuonnin verkkokaupasta niittykesantoseosta ja riistapellolle persiinalaisen apilan ja makaronimaan raiheinän seosta, eilen jo tulivatkin perille.
Ainakin edullisempaa kuin riistosiemenen seos, onhan seoksessakin on eroa, mutta ei vaikuttane tukitasoon ;D

Samalla otin kokeeksi muutaman rullan suurpanttikaalilankaa :P
Älkää vaan missään tapauksessa menkö tekemään mitään asiaan liittyvää ennen kuin on aivan pakko!!!!!!

Jos kunta sattuu saamaan EU;lta ja valtiolta niin paljon rahaa (n. 15k€ per liitettävä ok-talo), ettei saa haudattua niitä muuanne kuin viemäriverkostoon, niin liittyminen on pakollista vaikka olisi minkälaiset vermeet. >:( >:( >:( >:( >:(

Nimim. "Asia hallintoikeudessa ja maasuodattamo pelittää hyvin myös maitohuonejätevesien kanssa"
Jos on ennestään C-kortti, jolla saa ajaa rajoittamattoman kokoista kuorma-autoa ilman kärryä, ja ajaa C1-kortin jolla saa ajaa enintään 7.5 tonnin kuorma-autoa tai 12 tonnin yhdistelmää, niin säilyykö se entisen C-kortin ajo-oikeus edelleen ilman kärryä ajaessa?

Miten asia näkyy ajokortissa?

Tuleeko siitä ABEC C1E ?

Joo, tulee ja nimenomaan C1E, eikä C1.
C;llä saa siis ajaa täysikokoista kuorma-autoa joka tapauksessa myös kevytperävaunun kanssa.
 Ei kannata peruuttaa skaaniaa linkkuun 750 kg kärryn kanssa :P 

Jostain pitäisikin lainata väkisinvaihdettava kevyt-ka inssiä varten, muuten tulee C1E;n osalle maininta, että saa ajaa vain automaatilla :(
Toi korttijuttu onkin melko velho: Jos sinulla on C kortti, vaikka pikku E:kin, niin kuorma-autoksi rekisteröidyllä vikineellä saa ajaa, ja kärrykin saa olla perässä. mutta kärryssä ei saa olla kuormaa! Ei edes lattiaharjan tai taakkaliinan vertaa lastia ei saa olla siellä.
Tarkennetaan vähän: Jarrutonta kevytperävaunua saa vetää C-kortillakin, eli max 750 kiloa.
C1E;n kanssa kannattaa olla tarkkana: Perävaunun (papereihin merkitty) kokonaispaino ei saa olla suurempi kuin kuin vetoauton (papereihin merkitty) omapaino.
Vielä on aitoa Kemiran nou-houta jäljellä, lietekaivot tasalaitaan täynnä ja loput tulossa Cemagrolta 8)

Rosvolaivan kuvia ei ole tarkoitus ostaa, kuten ei muitakaan
 ulkomaanpelleille myytyjä valtionmonopoleja:
Ei oo soneran yhteyksiä eikä a-katsastuksen leimoja jne....

Jos näitä mää-mää-miähiä riittää, niin täytyy harkita jarankin ostoa....
...................................salkkuun ;D
Vapaa sana / Vs: Koiran ulkoiluttajat
: 19.04.09 - klo:16:04
Laitoin pari ämpärinkantta pellon reunaan, joissa luki "pelloilla liikkuminen kielletty" > kävivät hakemassa toisen kyltin pois oikein autolla  (1 km todella huonoa kärrypolkua), olisivatkohan käyneet oikein sheriffintoimistossa näyttämässä? ;D

Loppui kyllä se säilörehupeltojen kaivelu siihen...

Kasvintuotanto / Vs: Rraivaajakansa
: 10.04.09 - klo:12:14
Hmmm... Mihin perustatte tuon, että luonnonlaitumella kasvatettu eläin tuottaisi enemmän päästöjä kuin feedlotissa kasvatettu?

Kasvuun luonnonlaitumella vaadittava pidempi aika, jolloin fosfori ym päästöjäkin ehtii syntyä enemmän per eläin?

Juurikin tuo pidempi aika (mutta ei luonnossa kiertävä fosfori), vaan  märehtijän aiheuttamat metaanipäästöt ovat lihakiloa kohden suuremmat.
Ja olikohan metaani jotain 20 kertaa pahempi kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi, jota tulee tehoviljelyrakkorin putkesta.....
Aamu-tv:n uutisissa oli että Tohmajärvellä maajussit lahjoittaa elintarvikkeita kouluruokailun parantamiseen.... ei kylläkään löydy ko. uutista mistään netistä,
Mtv3, Kymmenen uutiset, 3.4.'09, n. 11.45 kohdalta:
http://www.mtv3nettitv.fi/?treeId=101
Tuota rikkaongelmaa itsekin pelkään. Samoin kasvitaudit riistaseoksien jälkeen,tuntuvat olevan kovin rypsinsukuisia lajeja.Siksipä kylvän seoksen kaura 40kg,timotei 8 kg ja puna-apila 2 kg. Kelpaa ekana vuonna riistapelloksi ja seuraavina nurmi-lh.pelloksi.

kelpaahan se seuraavanaki vuonna riistapelloksi, heinäkasvit ja apila riittää..
Ei kelpaa, lue tukioppaan lisäksi myös korjauslehti: "... seoksen pitää sisältää aina myös yksivuotisia kasveja. Pelkästään heinäkasveilla ja apilalla kylvetty pelto ei täytä riistakasvipellon vaatimuksia."
Nurmi-lh;ksi kelpaa, kuten joke sanoi.
Sivuja: 1 ... 23 24 [25]