Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Etuakselin kestävyys  (Luettu 5557 kertaa)

Risto

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 195
Etuakselin kestävyys
Olen pähkäillyt puutavara kuormaimen sijoittamista. Tarkoitus on koota maatalous palikoista jonkunmoinen metsäkoneen tapainen härveli, jolla sais jopa vähemmillä hanskan jäljillä puuta poikki ja pinoon. Kunnianhimoisena tavoitteena saada kiintoja päivässä enemmän kuin kovinkaan metsuri ikinä.

Perinteisesti kuormaimet on sijoitettu tuppisovitteina kiinteästi runkoon ja taakse. Entäpä jos kuormain sioitetaankin koneen keulalle etuakselin päälle erilliseen rakennettuun runkoon niin tuleeko etuakseli kestämään. Vanhempi zetori olisi vapaana kokeiluun mallia crystall, sama vehje kuin jonkun mallin ursus. Kuormain on vanha hiab, kaatopäänä joku muutamansadankilon härveli.

Vai olisko sittenkin kuormaimen paikka konepellillä heti tuulilasin edessä.

CARINA2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 658
Vs: Etuakselin kestävyys
Jäähyttimen etupuolelta kaikki roina pois, ja siihen :o
Tukijalat ehkä ois oltava... Eihän se pelekkä siirto sitte palio rasita, jos työskennellesä tassut maasa.
Tolokkumman puoleinen akselihan nuisa on..

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26102
  • vastustan
Vs: Etuakselin kestävyys
Jäähyttimen etupuolelta kaikki roina pois, ja siihen :o
Tukijalat ehkä ois oltava... Eihän se pelekkä siirto sitte palio rasita, jos työskennellesä tassut maasa.
Tolokkumman puoleinen akselihan nuisa on..
kannattaako,,, motoja saa jo halvalla ja urakoitsijoita vielä halvemmalla,,, toki jos mielenkiintoa piisaa....mitenkähän ne nokattomat fentit kesti metässä ??? setorissa ainaki hytti avarampi ;D
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Etuakselin kestävyys
Tuollaisen etuakselia pidetään yleensä tosi kestävänä, on siinä painoakin.

AP

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 188
Vs: Etuakselin kestävyys
Ensimmäisenä karsastan kyllä maatalouskamppeitten viemistä mettän puolelle. Ei taho tulla muuta ku sanomista... Mut nyt puhuttiinki setorista. :D

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Etuakselin kestävyys
Paljos se hankinta-ja kantohinnan erotus olikaan???  :o
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Risto

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 195
Vs: Etuakselin kestävyys
Paljos se hankinta-ja kantohinnan erotus olikaan???  :o

Tukilla ei paljonkaan.

Minulla on tekemättä kumminkin melko monta hektaaria nuorenmiehen kunnostus töitä. Ajattelen tehdä kymmenen seuraavan vuoden aikana sellaiset  kolmentuhannen kiinnon hakkuut minimissään. Äänisaha on ollut työkaluna joskus ammatiksi asti, vuonna 93 tuli silloiselta Veitsiluodolta lappu, jossa sanottiin, että tuotannollisten ja taloudellisten syiden vuoksi irtisanomme työsuhteenne. Äänisaha, vaikka työkaluna onkin tuttu ei kauheasti enään iske. Eihän ojiakaan enään lapiolla kaiveta.

Projekti etenee. Haimme multialta tapio 250 syke hakkuupään, yllättävän kalliita ovat painoonsa nähden vieläkin, maksoi kaksisataa enemmän kuin setori, eikä paina kuin 280 kiloa. Hiabille näyttää jäävän halvimman tarvittavan komponetin osa, riippuu tietenkin tarvittavan venttiilipöydän hinnasta. Tarjolla on fiskarssin pöytä kuudella karalla, vai olisiko järkevintä uhrata euroja johonkin edistyneeseen venttiilipöytään. Aika tarkka ajettava on tuo koura, eihän se aukea kuin vajaa nelkyt senttiä. Kuuteen perinnevipuun olen kyllä jo kerennyt tottua.

Seuraavaksi irroitamma jameshemeksen (etuk) setorista irti, on muuten leveällä lumikauhalla varustettu vempain, joka joutaa myydä. Tämän jälkeen alkaa rungon teko, tuet takaakselista moottorin lohkoon ja kuormain konepellille, siihen missä nykyään on polttoainetankki. Hiabin pystypuomi madalletaan niin matalaan kuin saadaan. Toivottavasti on hitsattavaa materiaalia, eikä mitään valua.

IsoK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 307
Vs: Etuakselin kestävyys
Kyllä se kaksvipupöytä vois olla mukavampi ja nopeempi käyttää. Tietysti kun on useempaan jo tottunut niin käy se nopeesti niinkin. Pöytiä saattaa löytää romuttamoilta tai uusi maksaa vissiin reilun tontun.

bobbari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2642
  • Sosiaalinen erakko
Vs: Etuakselin kestävyys
Tuollaisen etuakselia pidetään yleensä tosi kestävänä, on siinä painoakin.
     en ole kuulut että isollakaan etukuormaajalla oltas saatu ryskittyä etuakselia kappaleiksi.   Raidetangon päät voi olla hiukan kuluvaisempia mut maksaa vaan pari kymppiä kappale.  Raidetanko kannattaa suojata hyvin koska se on etupuolella.    Sopivan joutilas alustakone hintansa puolesta.   Eikä varaosiin tuu mitään agrimarket lisää (taitaa osat maksaa vaan jonkun talletuskorkoprosentin verran mitä jonnuun verrattuna).     Somerolla mahtava tietotaito kyseisiin peleihin ja oma osatuonti.    Nivalalainen yrittäjä on joskus laittanut motokuormaajaa nelipyttysen Deutzin moottorin päälle. Sijoitus tuntui lyhyellä tolpalla varustetulla kuormaajalla varsin onnistuneelta. Eikä ollut syylärit tiellä. ;)
Tuskahiki on köyhän sauna...

Naturalis

  • Vieras
Vs: Etuakselin kestävyys
Agrimarketin sivuilla oli joskus juttua JD:stä jossa moto nokalla.

Risto

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 195
Vs: Etuakselin kestävyys
Meskus on joskus asennellut venttien keuliin nuita kuormain/moto härpäkkeitä. Olen ollut kuulevinani, ettei kaikki olisi ylivoimaasessa kestäneet. Miten sitten setorin käy jää nähtäväksi. Asetan sen kumminkin niin lähelle koppia kuin mahdollista. laskutaitoiset varmaan hetkessä sanoo sen paljonko nokalle tulee kuormaa, jos kuormain jaksaa nostaa tonnin viiden ja puolenmetrin päästä.

erppo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 208
Vs: Etuakselin kestävyys
Tuskin etuakselin kantavus on suurin ongelma. Kuormaimen teho ja sijoituspaikka huomioiden ajattelisin kuitenkin kriittisimmän paikan olevan traktorin runko. Matka taka-akselilta kuormaimen kiinnitykseen on kuitenkin toista mertriä, vaikka kuinka lähelle hyttiä sen saat asennettua.
Vääntövoimat ovat melkoisia ja sattavat väsyttää valurautarungon., apurungosta huolimatta. Hyvä hydraulilukitus etuakseliin tai tukijalat ovat välttämättömät. Kuormaimen korkea painopiste  myös tekee laitteesta aika horjakan ajettavan, mutta tasamaalla ei kait ongelma. Menestystä projektille.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Etuakselin kestävyys
Suolat taka-renkaisiin myös....

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: Etuakselin kestävyys
Ja paripyörät.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.