Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe vuokrapelto vai oma  (Luettu 15147 kertaa)

emo-heikki

  • Vieras
vuokrapelto vai oma
Eilen oli juttua maastullissa vuokrapelloista, EU:ssa taisi olla Ranskassa vuokrapeltojen osuus on noin 75 %:tia kaikista pelloista, keskiarvo oli jossakin 50-75 %:n välillä riippuen maasta, Suomessa vuokrapeltoja on kaikista pelloista noin 35 %:tia.

Vuokrapelloissa on ainakin se etu, ettei tarvitse ottaa velkaa peltojen ostoon ja voi silti nopeasti kasvattaa tilakokoa, tosin vuokrat on sitten kiinteä kulu ...
Ehkä Suomessa tullaan vähän jälkijunassa, kun pyritään aina omistamaan kaikki mahdollinen, ehkä se on yksi tekijä miksi tilakoko kasvaa niin hitaasti ????

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65463
Vs: vuokrapelto vai oma
mutta eikö se ollut se suurin synti, pellonraivauksen jälkeen, kun vuokrasi peltoa tilakoon kasvattamiseksi saadakseen investointitukea karjarakennuksen tekoon!     mikä pointti on tuolla jutulla?   joko on hyvä että on vuokrapeltoa tahi ei ole mutta päätä nyt!

karjatilat joutuu sijoittumaan seuduille joissa ympäristön haitat pienimpiä ja naapurit kaukana ja siitä johtuu että peltoakaan ei ole aina riittävästi järkevän matkan sisällä!

          itse olen ihmetellyt että kun tosta tukilänkätyksestä tarpeeksi saanut niin miten on mahdollista että jo 1950-60 luvulla karjatilat etelässä on vähentynyt niin rajusti että kannattavaa meijeritoimintaa pyörittäessä on maitoa tuotava etelään jo paljon pohjoisesta!    ennakoivatko etelän tuottajat noin hyvin eu:n vaikutuksen?                        vai oliko yleinen mielipide ehkä joku aihe muutokseen?

                     viljapelto ei haise paskalle kaupunkilaisen nenään!               ja koneet on yleensä pelloilla iltapäivällä kun on vielä muutakin liikkettä, toisin kuin karjatilat joilla tehdään sesonki( s.o loma-aikaan ) töitä aamusa iltaan myöhäänkin.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: vuokrapelto vai oma
Ehkä Suomessa tullaan vähän jälkijunassa, kun pyritään aina omistamaan kaikki mahdollinen, ehkä se on yksi tekijä miksi tilakoko kasvaa niin hitaasti ?


Mun mielestä vuokrapelto ei kasvata tilakokoa.  Ei se maatilan pinta-ala mihinkään muutu vaikka vuokrapeltoa tulis.

Sama lukema pysyy verolomakkeella.
Kui mää ain olen paras?

Tractor Grip

  • Vieras
Vs: vuokrapelto vai oma
Sama kun vuorkakämpässä asusteleva kehuis omakseen asuntoaan.

Courtney1

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7726
  • I'm not bad, I'm just drawn that way.
Vs: vuokrapelto vai oma
Sama kun vuorkakämpässä asusteleva kehuis omakseen asuntoaan.
Mua jaksaa aina hämmästyttää tämä asia, että jonkun esim. hervottoman maitokirkon voi perustaa, saada siihen invatuet jne. Sit omaa peltoa on tyyliin joku 15ha...ja loput vuokrapeltoja, riskibisnes jos mikä. Joku tekee paremman tarjouksen vuokrista tai erehdyt *****ilemaan väärille ihmisille, niin se oli sit siinä se vuokrasoppari ja mistäs sitten rehut revit tai mihin paskat levität  ???  :o
Curtni1 on typerä, suorastaan vastenmielinen idiootti, kun ei erota työtätehnyttä työtävieroksuvasta.

Aulis Anttila

  • Vieras
Vs: vuokrapelto vai oma
Mulla on vuokrapelto... ja kohta saan EU-tuen sille  :P :P   ;D ;D ;D ;D

Lehtimäki

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16901
Vs: vuokrapelto vai oma
Mulla on vuokrapelto... ja kohta saan EU-tuen sille  :P :P   ;D ;D ;D ;D

liityt persuihin tottakai ;D   takuu tuleville tuille 8)

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5275
Vs: vuokrapelto vai oma
Mua jaksaa aina hämmästyttää tämä asia, että jonkun esim. hervottoman maitokirkon voi perustaa, saada siihen invatuet jne. Sit omaa peltoa on tyyliin joku 15ha...ja loput vuokrapeltoja, riskibisnes jos mikä. Joku tekee paremman tarjouksen vuokrista tai erehdyt *****ilemaan väärille ihmisille, niin se oli sit siinä se vuokrasoppari ja mistäs sitten rehut revit tai mihin paskat levität  ???  :o
Eli köyhät kyykkyyn, älkööt turhia haaveilko.

Vuokraviljely on bisnestä siinä missä muukin. Tuollaiset riskit vaan täytyy ottaa, jos meinaa ilman suurperintöjä tälle alalle. Ja julkisesti ei kannata *****illa, se kuuluu muutenkin sivistyneeseen käytökseen.

Petri

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: vuokrapelto vai oma
Sama kun vuorkakämpässä asusteleva kehuis omakseen asuntoaan.
Mua jaksaa aina hämmästyttää tämä asia, että jonkun esim. hervottoman maitokirkon voi perustaa, saada siihen invatuet jne. Sit omaa peltoa on tyyliin joku 15ha...ja loput vuokrapeltoja, riskibisnes jos mikä. Joku tekee paremman tarjouksen vuokrista tai erehdyt *****ilemaan väärille ihmisille, niin se oli sit siinä se vuokrasoppari ja mistäs sitten rehut revit tai mihin paskat levität  ???  :o

  Ja sitten täällä maristaan kun naapurit ja kyläläiset kasvattavat hömppäheiniään eivätkä anna niitä TOSIYRITTÄJIEN käytettäväksi.
 Kai ne likvintekijätkinluottavat laskelmissaan siihen että rehua ja peltoja saa rajattomasti naapurustosta.

Sepedeus

  • Vieras
Vs: vuokrapelto vai oma
Eilen oli juttua maastullissa vuokrapelloista, EU:ssa taisi olla Ranskassa vuokrapeltojen osuus on noin 75 %:tia kaikista pelloista, keskiarvo oli jossakin 50-75 %:n välillä riippuen maasta, Suomessa vuokrapeltoja on kaikista pelloista noin 35 %:tia.

Vuokrapelloissa on ainakin se etu, ettei tarvitse ottaa velkaa peltojen ostoon ja voi silti nopeasti kasvattaa tilakokoa, tosin vuokrat on sitten kiinteä kulu ...
Ehkä Suomessa tullaan vähän jälkijunassa, kun pyritään aina omistamaan kaikki mahdollinen, ehkä se on yksi tekijä miksi tilakoko kasvaa niin hitaasti ????

  Vuokrapelto on ilman muuta kannattavaa. Vuokran voi vähentää tuloksesta, ostopeltoa ei. Jos vuokrat ovat kovat niin siitä voi syyttää vaan itseään ,ja naapuria. Päättäkää tupailloissa, ettei yli 100€/ha makseta. Tämä on paljon helpompi tehtävä, kuin ruveta ÄS-kaupalta euroja tinkimään ;D

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: vuokrapelto vai oma
Eilen oli juttua maastullissa vuokrapelloista, EU:ssa taisi olla Ranskassa vuokrapeltojen osuus on noin 75 %:tia kaikista pelloista, keskiarvo oli jossakin 50-75 %:n välillä riippuen maasta, Suomessa vuokrapeltoja on kaikista pelloista noin 35 %:tia.

Vuokrapelloissa on ainakin se etu, ettei tarvitse ottaa velkaa peltojen ostoon ja voi silti nopeasti kasvattaa tilakokoa, tosin vuokrat on sitten kiinteä kulu ...
Ehkä Suomessa tullaan vähän jälkijunassa, kun pyritään aina omistamaan kaikki mahdollinen, ehkä se on yksi tekijä miksi tilakoko kasvaa niin hitaasti ????

Tää rakennekehityshän on vielä alullaan täällä meillä,saattaa olla jo kymmenenkin vuoden päästä sama tilanne,rahamiehet sijoittavat ylimääräisiä varojaan maahan ja vuokraavat niitä sitten köyhemmille.

Sepedeus

  • Vieras
Vs: vuokrapelto vai oma
Eilen oli juttua maastullissa vuokrapelloista, EU:ssa taisi olla Ranskassa vuokrapeltojen osuus on noin 75 %:tia kaikista pelloista, keskiarvo oli jossakin 50-75 %:n välillä riippuen maasta, Suomessa vuokrapeltoja on kaikista pelloista noin 35 %:tia.

Vuokrapelloissa on ainakin se etu, ettei tarvitse ottaa velkaa peltojen ostoon ja voi silti nopeasti kasvattaa tilakokoa, tosin vuokrat on sitten kiinteä kulu ...
Ehkä Suomessa tullaan vähän jälkijunassa, kun pyritään aina omistamaan kaikki mahdollinen, ehkä se on yksi tekijä miksi tilakoko kasvaa niin hitaasti ????

Tää rakennekehityshän on vielä alullaan täällä meillä,saattaa olla jo kymmenenkin vuoden päästä sama tilanne,rahamiehet sijoittavat ylimääräisiä varojaan maahan ja vuokraavat niitä sitten köyhemmille.

  Viljelijät ovat kilpailleet pellot sellaisiin hintoihin, ettei sijoittajilla ole mitään hinkua sijoittaa. Sijoittaja hakee nopeaa tuottoa. Jos sijoittaa esim. vuokra-asuntoihin niin tuotto on paljon parempi kuin pelloissa. Osakkeen arvo nousee vähintään 5% vuosi ja vuokratuotto päälle. Hyvässä taloyhtiössä voi vuokra tehdä 7% tuoton ;D
   Jos peltoa saa 3000ha niin silloin olis mahdollista päästä bisnekseen.
 

taisker

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1132
Vs: vuokrapelto vai oma
sepedus tulee tänne ja laskee mulle kuinka siitä jää 500-700 vuokralla jos näyttää hyvältä niin määkin alan vuokraan peltoo itelle vai antasko kaikki pois ?

3070 E

  • Vieras
Vs: vuokrapelto vai oma
Mua jaksaa aina hämmästyttää tämä asia, että jonkun esim. hervottoman maitokirkon voi perustaa, saada siihen invatuet jne. Sit omaa peltoa on tyyliin joku 15ha...ja loput vuokrapeltoja, riskibisnes jos mikä.

Kaima toimii Paattisilla noin, omaa viitisen kymmentä ja vuokraa sata.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: vuokrapelto vai oma
sepedus tulee tänne ja laskee mulle kuinka siitä jää 500-700 vuokralla jos näyttää hyvältä niin määkin alan vuokraan peltoo itelle vai antasko kaikki pois ?

Tuo on helposti laskettu: Laskee väärin  ;D