Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Moottorikelkkareitin pakkolunastus Kiuruvedellä 150€/km  (Luettu 8944 kertaa)

minä-itte

  • Vieras
Tämän päivän Hesari:

*******************

Kilometrin moottorikelkkareitistä maksetaan 150 euron korvaus

Poliisi suojelee raivausta

Kiuruvesi. Kiuruvedellä Pohjois-Savossa vuosia jatkunut kiistely moottorikelkkareitin rakentamisesta kärjistyi tällä viikolla, kun uraa ryhdyttiin hakkaamaan vastentahtoisen maanomistajan metsään virkavallan suojeluksessa.

"Pieneltähän summa kuulostaa, mutta se perustuu valtakunnallisiin taulukoihin. Esimerkiksi Ruotsissa korvaukset ovat suurempia", kertoo Jukka Rissanen Iisalmen maanmittaustoimistosta.

Reitti kulkee lähimmillään 200 metrin päässä maanomistajan asuinrakennuksesta.

Viisi metriä leveää kelkkareittiä hakattiin Pentti Tossavaisen metsään melkein kilometrin verran.

Valmisteilla on uusi maastoliikennelaki, joka tekisi kelkkareittien perustamisen entistäkin helpommaksi.

Kiuruveden konflikti saattaa olla esimakua tulevasta.Esimerkiksi Koillis-Savossa on suunnitteilla kelkkareittejä, joita lähes kaikki maanomistajat vastustavat.

Viimeksi muokattu: 05.06.11 - klo:09:36 kirjoittanut minä-itte

minä-itte

  • Vieras
Vs: Moottorikelkkareitin pakkolunastus
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/paauutiset/12/fi_FI/Marttila_puolustaa_maastoliikennelakia/

22.12.2010
 

Uusi maastoliikennelaki ei toteutuessaan suoraan heikennä maanomistajan asemaa, sanoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila. Marttila kirjoittaa maastoliikennelaista kolumnissaan Pohjolan Sanomissa keskiviikkona.

Marttila toteaa, että pikku hiljaa lämpeneville vaalikentillä asiasta riittää taatusti jutun juurta. ”Jokaisella suomalaisella tuntuu olevan varsin vahvoja mielipiteitä moottorikelkkojen, mönkijöiden ja muiden maastokulkupelien suhteen”, Marttila kirjoittaa.

Marttilan mukaan lain lähtökohta on edelleen se, että maastossa liikkuminen moottoriajoneuvolla ei todellakaan kuulu jokamiehenoikeuden piiriin. Ajamisen sallimisesta päättää maanomistaja. Poikkeuksen muodostavat vain tietyt viranomaiset ja poronhoito.

MTK:n puheenjohtaja sanoo, että lakiin tarvitaan täsmennyksiä siihen, millä tavalla reittien ja liikenteen aiheuttamat haitat maanomistajille korvataan. Maanomistajille kuuluu täysi korvaus yleisen edun toteuttamisesta.

Merkittävä osa suunnitelmien hyväksymisestä siirretään kunnilta ely-keskuksille.  ”Tässä toivoisin vielä yhden miettimiskierroksen kuntia edustavalta kuntaliitolta. Haluavatko kunnat todella jättäytyä lausunnonantajan rooliin”, Marttila kysyy.

Marttilan mielestä lakiesitys ei heikennä suoraan maanomistajan asemaa missään suhteessa. Lakia täsmentää maastoliikenteen pelisääntöjä, mutta jättää vielä paljon sijaa erilaisille tulkinnoille.

”Moottoriajoneuvot ovat tulleet jäädäkseen Suomen luontoon. Lainsäädännön ohessa on syytä muistaa asennekasvatus. Maastoliikenteen hyväksyttävyys paranee vain lakien mukaisen toiminnan myötä”, Marttila kirjoittaa kolumnissaan.

MT

minä-itte

  • Vieras
Vs: Moottorikelkkareitin pakkolunastus
Marttilan olisi syytä erota MTK:sta ja HETI!

Pakkolunastuskorvaus on MTK:n suosituksen mukainen.

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/paauutiset/12/fi_FI/Marttila_puolustaa_maastoliikennelakia/

Viimeksi muokattu: 05.06.11 - klo:09:39 kirjoittanut minä-itte

minä-itte

  • Vieras
Mönkijät moottorikelkkareiteille:

http://yle.fi/alueet/oulu/2010/11/moottorikelkkauria_muutetaan_reiteiksi_2129439.html

...siinä menee Kiuruveden isännän kesärauhakin. ..."kiitos"   ämteekoolle ja kommarien hallitsemalle Ympäristöministeriölle....sekä tietysti ympäristöministeri paska-Paula Lehtomäelle. 

Lohisoppa

  • Vieras
Hyvä että pidät tätä  tärkeää ja vakavaa asiaa esillä.

MTK todella toimii maanomistajia vastaan, vaikka luulisi asian olevan toisin päin.

MTK:n Marttila ja muut MTK:n herrat, miksi toimitte palkkanne maksavien etuja vastaan??

Pöyristyttävää.

sorkkis

  • Vieras
Kaava-alueella joutuu luovuttamaan tontistaan palasen ilmatteeks .  :P

Naturalis

  • Vieras
Kaava-alueella joutuu luovuttamaan tontistaan palasen ilmatteeks .  :P
Ei pidä paikkaansa!
2m leveästä kaistaleesta 8000€ korvaus suoraan ilman eri hakua... ;D

sorkkis

  • Vieras
Kaava-alueella joutuu luovuttamaan tontistaan palasen ilmatteeks .  :P
Ei pidä paikkaansa!
2m leveästä kaistaleesta 8000€ korvaus suoraan ilman eri hakua... ;D

Pakko ei ole maksaa .

minä-itte

  • Vieras
Kaava-alueella joutuu luovuttamaan tontistaan palasen ilmatteeks .  :P
Ei pidä paikkaansa!
2m leveästä kaistaleesta 8000€ korvaus suoraan ilman eri hakua... ;D

Pakko ei ole maksaa .

Ei pidä tulla kusetetuksi   :D :D :D :D

sorkkis

  • Vieras
Kaava-alueella joutuu luovuttamaan tontistaan palasen ilmatteeks .  :P
Ei pidä paikkaansa!
2m leveästä kaistaleesta 8000€ korvaus suoraan ilman eri hakua... ;D

Pakko ei ole maksaa .

Ei pidä tulla kusetetuksi   :D :D :D :D
Kokoomuslainen lupas hoitaa asian , tulos  :P :P :P :P

minä-itte

  • Vieras
Kaava-alueella joutuu luovuttamaan tontistaan palasen ilmatteeks .  :P
Ei pidä paikkaansa!
2m leveästä kaistaleesta 8000€ korvaus suoraan ilman eri hakua... ;D

Pakko ei ole maksaa .

Ei pidä tulla kusetetuksi   :D :D :D :D
Kokoomuslainen lupas hoitaa asian , tulos  :P :P :P :P

Ei pidä kokoomuslaisen kusettaa!

minä-itte

  • Vieras

sorkkis

  • Vieras
10 tien vierusta on kaavoitettu teollisuustonteiksi . Kunta kuulemma pakkolunastaa ne naurettavasta hinnasta ja myy eteenpäin .  ;D ;D ;D

Uusitie mikä nyt on tekeillä on tehty halvalle maalle .