Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Repussa havaittavissa elonmerkkejä  (Luettu 8002 kertaa)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12230
  • Virolaista kiitos!
Vs: Repussa havaittavissa elonmerkkejä
Mutta eikös toi Kekkonen kirjoittanut jo 50-luvulla kirjan "Onko maalla malttia vaurastua"? Käsittääkseni hän halusi, että monesta asiasta säästetään tietoisesti ja rahat käytetään teollisiin investointeihin joilla luodaan työpaikkoja ihmisille.

Saattaa olla, että 70-80-luvun punamultahallitukset ylläpitivät taantumusta ja lepäsivät juuri näillä edellisen vuosikymmenen ponnistuksilla. Oliko tärkeämpää voidella vaalikarjoja kuin viedä maata eteenpäin ???

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12230
  • Virolaista kiitos!
Vs: Repussa havaittavissa elonmerkkejä
En tiedä osasiko kukaan arvata, että IT huippu menee niin nopeasti ohi. Alku oli kyllä lupaava, kun maakuntiin tehtiin kaikenlaisia elektroniikan kokoonpanotehtaita. Noihin ladontahommiin saatiin heikosti koulutettua ja muuten vaikeasti työllistettävää porukkaa. Nämä työpaikat olisivat olleet erittäin tärkeitä.

Surullista, että tästä tarinasta ei kehkeytynyt pitempiaikaista menestystä :'(

Loordi Fordson

  • Vieras
Vs: Repussa havaittavissa elonmerkkejä
https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/7806/TMP.objres.755.html?sequence=1

Kirjoittaja: Presdidentti Kekkonen

Vastaanottaja: MTK:n pj Veikko Ihamuotila

"Meidän puuhakas valtiovarainministerimme Virolainen näyttää esittäneen ratkaisuksi sitä, että maa jaettaisiin jyrkällä rajalla kahteen osaan, joista arvokkaampi osa eli Etelä-Suomi, johon myös Vironperä kuuluu, saisi harjoittaa ainoastaan viljanviljelystä, ja köyhempi Pohjois-Suomi sitten olisi omistautunut karjantaloustuotannolle. Tietysti tällaisia jakoja voidaan missä tutkijankammiossa tahansa suorittaa, mutta minä en kyllä usko, että tällä ehdotuksella on mitään käytännöllisiä toteutumismahdollisuuksia."

Tätä jakoa MTK/kepu alkoi silloin heti toteuttaa.

Paljonkos tuohon aikaan ihmisiä sai elannon maataloudesta ? Mitä maksoi valtavan ylituotannon vieminen ? Minnekään sitä valtavaa viljelijäporukkaa ei saanut kuin aikoinaan Ruotsiin ja lopulta mitättömille Myel-eläkkeille. Rakennemuutosta jarruteltiin liiallisen maatalousväestön ja osin asutustilaperinteen takia. Kerro minä-itte viisaana vaihtoehdot, emme olleet EU:n jäseniä eikä liialti tainnut olla mahdollisuuksia ? Tai olishan se kolmesti sotien jälkeen ollut mahdollista "päästä" johonkin liittovaltioon......ennen EU-jäsenyyttä

Olimme silloin Kekkosslovakiassa, missä SDP+kepu määräsivät tahdin.

Yksi tuttu tehtailija valitteli noihin aikoihin, että hän ei saa väkeä tehtaaseensa töihin, koska valtio makuuttaa pienviljelijöitä pirtillä. Silloin maksettiin pinta-alalisät ym. ja niillä eli kohtuullisesti.

Maamme teollistamiseen ei oikein rahoja liiennyt. Vasta Holkerin hallitus otti v. 1987 tavoitteekseen muutta Suomi agraariyhteiskunnasta johtavaksi IT-maaksi...mikä toteutuikin v. 1995 jälkeen, kun kepu oli saatettu oppositioon.

Joo ja nämä pässit eivät tajunneet, että kiinalainenkin osaa koota jo muuta kuin transistoriradion....Ei siinä kovinkummoisia älynlahjoja tarvinnut, kun tajusi, mistä tulevaisuudessa tulee olemaan kyse näiden suomalaisten IT-firmojen kohdalla. Japsiyhtiöt, perässä korealaiset ja eurooppalaiset veivät tuotantoaan Kiinaan, kun suomalainen kokoomusjulli luuli antenninsa sojottajan vielä pitkään pystyssä kotikamaralla...Ja taispa naisetkin tätä hiukan motata muullakin kuin käsilaukulla.... :D Se oli sitä kokoomuslaista IT-teknologiaa ihan kärjistetysti.....

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12230
  • Virolaista kiitos!
Vs: Repussa havaittavissa elonmerkkejä
Tyhmyyksissään koittivat hinata kepulandiaa perässään, kun olisi pitänyt laittaa suosiolla lappu luukulle :D

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Repussa havaittavissa elonmerkkejä
Tuntuuko se niin mahdottomalta että joku voisi olla samaa mieltä kuin minä-itse? Jutuissaan on monesti ihan oikea ajatus takana, toisto ja maine vain tekee hallaa. Tässä taas se että ei se mitä sanotaan vaan se kuka sanoo. Jos luitte maanantaista Maaseutulaista niin melkoista palautetta hallitukselle. Jos keskusta olisi pakon edessä joutunut tekemään samat leikkaukset niin lehdessä ei olisi ollut puolta riviäkään...

Oikeasti hyvin moni on minä-itten kanssa samaa mieltä. Etelässä on oikeasti paljon "nykymenoon" kyllästyneitä ihmisiä. Mutta on myös tyytyväisiä.

No niin, heti löytyi minun lisäkseni toinenkin. Jos suoraan sanon niin tuo tukiero on niin perseestä kun vaan olla ja voi. Täysin epäoikeudenmukainen, yrittäjäominaisuudet eivät ratkaise vaan mielivaltainen tukiraja. Mutta toi taisi olla se kärjistys?


En mää kyllä ole aina samaa mieltä m-i:n kanssa  :o

sorkkis

  • Vieras
Vs: Repussa havaittavissa elonmerkkejä
En tiedä osasiko kukaan arvata, että IT huippu menee niin nopeasti ohi. Alku oli kyllä lupaava, kun maakuntiin tehtiin kaikenlaisia elektroniikan kokoonpanotehtaita. Noihin ladontahommiin saatiin heikosti koulutettua ja muuten vaikeasti työllistettävää porukkaa. Nämä työpaikat olisivat olleet erittäin tärkeitä.

Surullista, että tästä tarinasta ei kehkeytynyt pitempiaikaista menestystä :'(
Urmas noista varoitteli

Loordi Fordson

  • Vieras
Vs: Repussa havaittavissa elonmerkkejä
Tuntuuko se niin mahdottomalta että joku voisi olla samaa mieltä kuin minä-itse? Jutuissaan on monesti ihan oikea ajatus takana, toisto ja maine vain tekee hallaa. Tässä taas se että ei se mitä sanotaan vaan se kuka sanoo. Jos luitte maanantaista Maaseutulaista niin melkoista palautetta hallitukselle. Jos keskusta olisi pakon edessä joutunut tekemään samat leikkaukset niin lehdessä ei olisi ollut puolta riviäkään...

Oikeasti hyvin moni on minä-itten kanssa samaa mieltä. Etelässä on oikeasti paljon "nykymenoon" kyllästyneitä ihmisiä. Mutta on myös tyytyväisiä.

No niin, heti löytyi minun lisäkseni toinenkin. Jos suoraan sanon niin tuo tukiero on niin perseestä kun vaan olla ja voi. Täysin epäoikeudenmukainen, yrittäjäominaisuudet eivät ratkaise vaan mielivaltainen tukiraja. Mutta toi taisi olla se kärjistys?


En mää kyllä ole aina samaa mieltä m-i:n kanssa  :o

Ainoa mistä minä olen sammaa mieltä on se, että seurakunnan hommiin minä-itte on tai olisi mies paikallaan. Kirjuuttelee papeista ja nunnista. Omaa sopivasti värittyneen ja likaisen mielikuvituksen. Näillähän on seurakunnissa perinteisesti vientiä......

minä-itte

  • Vieras
Vs: Repussa havaittavissa elonmerkkejä
En tiedä osasiko kukaan arvata, että IT huippu menee niin nopeasti ohi. Alku oli kyllä lupaava, kun maakuntiin tehtiin kaikenlaisia elektroniikan kokoonpanotehtaita. Noihin ladontahommiin saatiin heikosti koulutettua ja muuten vaikeasti työllistettävää porukkaa. Nämä työpaikat olisivat olleet erittäin tärkeitä.

Surullista, että tästä tarinasta ei kehkeytynyt pitempiaikaista menestystä :'(

...tuli Vanhasen punamulta ja alamäki alkoi...

Loordi Fordson

  • Vieras
Vs: Repussa havaittavissa elonmerkkejä
En tiedä osasiko kukaan arvata, että IT huippu menee niin nopeasti ohi. Alku oli kyllä lupaava, kun maakuntiin tehtiin kaikenlaisia elektroniikan kokoonpanotehtaita. Noihin ladontahommiin saatiin heikosti koulutettua ja muuten vaikeasti työllistettävää porukkaa. Nämä työpaikat olisivat olleet erittäin tärkeitä.

Surullista, että tästä tarinasta ei kehkeytynyt pitempiaikaista menestystä :'(

...tuli Vanhasen punamulta ja alamäki alkoi...

Ja elvyyttääkö näitä pörssikeinottelijoiden pöytälaatikkofirmoja olisi pitänyt ? Ei suomalainen hookoonsinisen paksuisilla sormilla tinaa kuule minä-itte piirilevyjä ay-liikkeen johtamana samaan tahtiin kuin kiinalainen kollega 12 h työpäivässä puolen tunnin taukoajalla ja työpaikkaruokailulla jonka arvo on jopa 35-40 % päiväansiosta........Ja vaikka piirilevytinaamo olisi Simonkadulla, on se maailmanmarkkinoita ajatellen tundralla, kun kyse on tästä alasta......Suunnittelu saattaa kituuttaa Suomessa jotenkin...

AimoMela

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1172
Vs: Repussa havaittavissa elonmerkkejä
Ja elvyyttääkö näitä pörssikeinottelijoiden pöytälaatikkofirmoja olisi pitänyt ? Ei suomalainen hookoonsinisen paksuisilla sormilla tinaa kuule minä-itte piirilevyjä ay-liikkeen johtamana samaan tahtiin kuin kiinalainen kollega 12 h työpäivässä puolen tunnin taukoajalla ja työpaikkaruokailulla jonka arvo on jopa 35-40 % päiväansiosta........Ja vaikka piirilevytinaamo olisi Simonkadulla, on se maailmanmarkkinoita ajatellen tundralla, kun kyse on tästä alasta......Suunnittelu saattaa kituuttaa Suomessa jotenkin...

Nyt täytyy sen verran puuttua tähän juttuun että Aimo on tehnyt uransa noissa parjaamissasi IT-firmoissa. Eräskin firma oli sellainen jossa työkielenä oli englanti. Kaikki tehtiin englanniksi ja sitten jos tarvi jotain suomeksi niin sitten käännettiin. Puhelinpalavereja ulkomaille englanniksi ja saksaksi ja tietysti reissausta ja muuta.

Lordi on ajanut ilmeisesti liian kauan Fordsonilla ja jämähtänyt paikalleen? Tosiasia on että suomalaisissa IT-firmoissa ja korkean teknologian firmoissa joita on vaikea erottaa toisistaan on useita menestystarinoita. Kansainvälisiä menestyviä brändejä jotka pukkaavat hyvää tulosta. Tosin kokoonpano saattaa tietty olla muualla mutta ydintoiminnot Suomessa.

Tuossa nyt malliksi pari esimerkkiä:
http://www.vaisala.com/en/products/Pages/default.aspx
http://www.suunto.fi/global/en/About-Suunto/SUUNTO-BRAND/Suunto-Story

Ja monella teistä on maailmalla arvostettua ja tunnustettua ja haluttua huipputekniikkaa taskussanne, jopa lompakossanne. Ette vain välttämättä tunnista sitä.

Mutta noita firmoja on, niiden menestyksestä ja edes kaikkien olemassa olosta ei välttämättä tiedetä kovasti paljon ns piirien ulkopuolella. Linux (kaikki varmaan tietää?) ei ole ainoa menestystarina ja kaikki eivät todellakaan ole pörssissä jos eivät kohta ole autotallissakaan. Mutta Suomessa on kehitetty mm täysin edistyksellinen ja mullistava tietokantamoottori jonka teho on maailmalla tunnustettu. Ei ole koskaan tavoittanut massoja (paitsi ehkä siten että kilpailijat kopioineet / lisensoineet tekniikkaa) mutta on tunnustettu alan piireissä silloin jos suuret massat ja nopeus ratkaisevat.

Mutta että en näkisi asiaa ollenkaan noin synkkänä vaan päin vastoin erittäin positiivisena. Viennistä on tullut ja tulee paljon tuloja ja osaaminen on maailmalla tunnustettua. Tosin kilpailu on kovaa ja raakaa, Aimokin joutuu joka päivä antamaan kaikkensa tai on kohta ilman työtä.

LuMon

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
  • Ole sinä se muutos, jonka toivot näkeväsi maailmas
Vs: Repussa havaittavissa elonmerkkejä
Kyllä se tietysti jostain kertoo, että Repussa ei keskustelua käydä vaikka MTK:lla on jäseniä vaikka kuinka paljon.

On huono asia, kun kenelläkään ei ole mitään sanottavaa :-[
Keskustelemista  varmaan riittää, mutta toiset ei halua kirjoittaa omalla nimellä. Repun keskustelussa näkyy kirjoittajan nimi.

Tämähän se varmaan on suurin syy.  Onhan se tuolla paskalehtien puolellakin sama.  Iltalehden puolella on paljon enempi kirjoittajia kuin Iltasanomien ,vaikka painettuna
lehtenä  ja lukijoina tilanne on toisin päin.
Emme voi ratkaista ongelmia ajattelemalla samalla tavalla kuin silloin, kun loimme ne.
  Alpert Einstein

MaaJussi77

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 349
Vs: Repussa havaittavissa elonmerkkejä
En mää kyllä ole aina samaa mieltä m-i:n kanssa  :o

Niin, en tietenkään sitä tarkoittanutkaan. En suinkaan itsekään kaikissa asioissa ole samaa mieltä kanssaan. Mutta valitettavan paljon hänellä on sellaisia asioita joista ei voi olla kuin samaa mieltä kuten tuo tukiero.

MaaJussi77

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 349
Vs: Repussa havaittavissa elonmerkkejä
Mutta paljonko tuetaan muita muuta kautta ? Kyse onkin nimenomaan tasapuolisuudesta. Voitko käsittää, että esim.puoluetukivaroja menee eri momenteilta juuri aatteellisten kakaroitten harrastuksiin. Eikä tämä tukeminen lopu siihen, katotaan kansan-ja työväenopistoja, kaikki samaa kategoriaa.  Eli jos säästetään, silloin kaikki säästää. Lipposen eka hallitus osasi tämän piirteen paremmin, vaikka iskikin maatalouteen. Mutta jos mitä siinä miehessä oli reilua, niin sanat: " Kaikesta säästetään". Tähän tämä nykyinen velttoporukka ei ole kykenevä siihen.

Niin 4H on sitten totaalisen epäpoliittinen? Mutta kuvaisiko sitä kuitenkin sanonta jota ennen käytettiin kun asiaa ei sanottu suoraan? Että "keskustaa lähellä oleva"? Ja enpä sanoisi että muita sen enempää tuetaan, ei ainakaan noi kokoomuksen nuorisojärjestöt missään avustusrahoissa tunnu kylpevän?

Mitä taas tuohon säästämiseen tulee niin tavallaan että "kaikki säästää" on tietysti oikea periaate. Mutta juustohöylässä on erittäin huonotkin puolensa. Ei ole sama asia säästetäänkö nuorisojärjestöiltä vai sairaanhoidosta vaikka tietysti on totta että säästö nuorisojärjestöltä voi jossakin välissä näkyä sairaanhoidossa.

Itse olen kyllä sitä mieltä että kun ns hyvinä vuosina on tullut tavaksi että yhteiskunnan menoja on lisätty ja lisätty ja kaikki ns hyvät hankkeet moottorikelkkareiteistä alkaen rahoitetaan yhteiskunnan rahoilla. Niin nyt yhteiskunnan pitäisi palata juurilleen, pitäisi käydä arvokeskustelu mikä yhteiskunnalle kuuluu ja yhteiskunnan pitäisi ottaa tehtäväkseen vain tarkasti rajatut toiminnot ja hankkeet.

Ja mm liikennehankkeissa olisi tehtävä hyöty - kustannus tarkasteluja. Jos korjataan väylää jossa menee 30 autoa minuutissa tai 30 autoa päivässä niin on selvää että rahan pitää jakautua samassa suhteessa. Ja jos joku haluaa nauttia niistä maalla asumisen hyvistä puolista niin sitten pitää olla valmis myös siitä maksamaan tai hyväksymään haitat. Näin olen tätä mieltä vaikka itse maalla asunkin tai ehkä juuri siksi. Nautin niistä hyvistä puolista ja ymmärrän että tästä voi vähän maksaakin.