Raotetaampa tulevaisuuden verhoa visioimalla maataloustraktorikaupan tulevaisuutta vaikkapa v. 2020.
Aloitan itse:
Valtran myyntiorganisaatio on muuttunut Agco-Dealereiksi, nyt heiltä saa saman katon alta Valtrat, Fendt:t, MF:t, Challengerit ja Agco-Sampot.
Koska K menetti MF:ien myynnin, ovat he ottaneet nyt päämerkikseen Claas traktorit suuren mainoskampanjansa avulla ja nojautuen osin läntisen Ruotsin Claas kokemuksiin. Kakkostraktoriksi kesko liittyi TAAS Zetorin kanssa kimppaan, koska HC Petersen ei saanut myyntiä nousemaan.
HC Petersen tuo nykyään Pronar, Farmer ja Belarus traktoreita.
Agrimarket ketjuja on rajusti vähennetty, traktoriedustuksena säilyy John Deere, mutta JD:n kallis hinta, joka johtuu kalliista Dollarista on vähentänyt traktoreiden menekkiä. Halvemmaksi merkiksi rinnalle on otettu Landini -traktorit joita myydään mukavasti mökkikäyttöön ja pientiloille. Landini edustus hoidetaan tosin enemmän tytäryhtiö agri-kymin kautta, joka menetti belarus maahantuonnin.
CNH global on kiinalaisten omistuksessa oleva yhtiö, jonka tuotteita NH ja Case myy Agritek. Pienemmät mallit tulevat fengdongin tehtaalta, vain nykyistä 6000 sarjaa suuremmat koneet tulevat italiasta. Itävallan tehtaat ovat suljettu ja nyt sekä punaiset että siniset tulevat samasta tuutista.
Tuntemamme Y-maatalous on nimenä muuttunut tanskalaisen emoyhtiön ottaessa sen haltuun kokonaaan. Nyt ketjun alla myydään lähinnä kaikkea muuta kuin Mt-koneita. Deutz edustus on nimellinen, eikä kanta suomessa ole juurikaan muuttunut siitään.
Uutena ovat tulleet kiinalaiset traktorit, he haastavat "tuntemamme" merkit jo kokoluokissa 40-200 hv ja edullisen hankintahintansa, sekä hieman vanhahtavan rautaisen tekniikan avulla ovat suosittuja mm. turveurakoitsijoiden käytössä. Tekniikan kestävyydessä on tehty selvä muutos ja koneita puhutellaan jo 2020 -luvun megavalmeteina. Myyntimäärät ovat 20 % myydyistä traktoreista kokoluokassa 70-120 hv.