Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Green start  (Luettu 7565 kertaa)

Paskervilleri

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 320
Green start

Hei.

Käyttääkö joku tuommoisia termostaattikaapeleita vai onko kaikilla käytössä perus kellolaite?

kiinostais vain tietää, että miten nuo laitteet toimii.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Green start
Pakkasvahti on noissa lumikoneissa... Varmistaa mukavan startin eikä silti nollakeleillä lämmitä liikaa   ;) 

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Green start
Saattaapi olla perinteinen kellokytkin parempi vastuksen kannalta. Eikös nuo termostaattipiuhat pätki sitä virtaa suht lyhyillä sykleillä ?

Ja muutenkin se 2 tuntia riittää yleensä kelillä kuin kelillä lämmitykseksi, puoli tuntiakin jo auttaa paljon.


Muuten asiaa sivuten, onko raadilla kokemuksia calixin akkulatureista ? Vähän ollut mielessä asentaa laturi lämmittimen piuhojen väliin asennussarjalla. Jäi vaan mietityttämään että riittäiskö 5 ämpärin laturi vaan pitäiskö olla 7 A malli, hintaa moisilla on 5A n. 120 ja 7A on noin satasen kalliimpi. (valtran lehdessä 7A 355  ;)  )
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Jerry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 389
Vs: Green start
Muuten asiaa sivuten, onko raadilla kokemuksia calixin akkulatureista ? Vähän ollut mielessä asentaa laturi lämmittimen piuhojen väliin asennussarjalla. Jäi vaan mietityttämään että riittäiskö 5 ämpärin laturi vaan pitäiskö olla 7 A malli, hintaa moisilla on 5A n. 120 ja 7A on noin satasen kalliimpi. (valtran lehdessä 7A 355  ;)  )

Mulla on autossa Defan 3A laturi ja kovasti on siitäkin apua, vaikka autossa on 85A akku. Harvoinhan siitä on kyse, ettei akussa virtaa olisi pakkasaamuna, mutta sitä ei vain saada pihalle sieltä. Kun akkua herättelee tuollaisella pienelläkin laturilla, tulee sieltä paremmin virtaa uloskin.

Itselle laitoin katkaisijan tuohon Defan herätejohtoon. Silloin voi jättää koko yöksi akun lataukseen ilman että lohkolämmitin on päällä. En tiedä onko Calixin laturissa vastaava. Tuossa Defassa lohkolämppärin johto kulkee siis laturin läpi ja laturissa on rele, mikä ohjaa lohkolämmittimen päälle. Ajatus tuossa on ollut käyttää saman tyylistä kelloa autossa, kuin Webastossa on, joka sitten tarvittaessa ohjaa lohkolämppärin päälle, mutta lataus olisi aina kun johtokin seinässä. Mutta voi sen tuollaisella perus katkaisijallakin hoitaa.

{o|o}

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 801
Vs: Green start
Lainaus
Pakkasvahti on mitoitettu siten, että se aloittaa lämmityksen kun ulkolämpötila alittaa +5 asteen ja lisää lämmitystehoa lämpötilan laskiessa aina -18 asteeseen asti, jonka jälkeen se pitää virran kytkettynä koko ajan.

Pakkasvahti termostaattijohto on suomalainen innovaatio, joka säästää sähköä
Viimeinen lause on hiukan kiistanalainen:  säästää verrattuna siihen, että kone olisi koko ajan lämmityksessä, mutta tuhlaa verrattuna parin tunnin lämmitykseen.  Mutta käytön ennustettavuus  ratkaisee, onko kellokytkin vai tällainen edullisempi.

Lainaus
Saattaapi olla perinteinen kellokytkin parempi vastuksen kannalta. Eikös nuo termostaattipiuhat pätki sitä virtaa suht lyhyillä sykleillä ?
Suattaapi olla niin, vuan suattaapi olla myös toesin päen ;D

Snowman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 611
Vs: Green start
Yleensä lumikone koko ajan tuon pakkasvahdin takana, kun ei tiedä millon pitää lähteä... Varmaan 8 vuotta ollut jo käytösssä eikä yhtään vastusta mennyt.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Green start

Mulla on autossa Defan 3A laturi ja kovasti on siitäkin apua, vaikka autossa on 85A akku. Harvoinhan siitä on kyse, ettei akussa virtaa olisi pakkasaamuna, mutta sitä ei vain saada pihalle sieltä. Kun akkua herättelee tuollaisella pienelläkin laturilla, tulee sieltä paremmin virtaa uloskin.

Itselle laitoin katkaisijan tuohon Defan herätejohtoon. Silloin voi jättää koko yöksi akun lataukseen ilman että lohkolämmitin on päällä. En tiedä onko Calixin laturissa vastaava. Tuossa Defassa lohkolämppärin johto kulkee siis laturin läpi ja laturissa on rele, mikä ohjaa lohkolämmittimen päälle. Ajatus tuossa on ollut käyttää saman tyylistä kelloa autossa, kuin Webastossa on, joka sitten tarvittaessa ohjaa lohkolämppärin päälle, mutta lataus olisi aina kun johtokin seinässä. Mutta voi sen tuollaisella perus katkaisijallakin hoitaa.

Sitä itsekin ajattelin, että akkulaturi antais "lisäpotkua" käynnistykseen ja säästäis hieman akkua tyhjenemästä. Tuo defan systeemi kuulostaa fiksulta ja muistan itsekin nähneeni sellaisen minikellon eräässä autossa. Epäilen että calixissa ei moista optiota releohjaukseen ole ?

Varmaan sitten olis tuo 5A laturi hankittava. Noitahan on saatavilla tuon 7A lisäksi vielä 17A malli, sillä ainakin starttais varmasti  :)

Ei ole ittellä niin kuolemanvakavia nämä auraushommat, että tarviis jatkuvassa valmiudessa olla, kellokytkin piisaa puolilämpimästä hallista lähtiessä hyvin.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Green start
Onkohan siinä perää, että näillä olisi tulipaloja sytytetty? Nimittäin useampia vuosia sitten sellaisen Agrimarketista ostin, ja myöhemmin olisin ostanut toisen, mutta sanoivat ettei ole valikoimissa kun oli kielletty vaarallisena??   
Olisiko ollut jotakin laatu/ läpäisykykyongelmaa??  En kyllä ole siinä mitään kuumenemista ainakaan huomannut, toisin voipi olla, jos on esim. laitettu sisälämppäri samaan kytkyyn??

Snowman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 611
Vs: Green start
Joo, laatuongelmiahan näissä oli kaverilla paloi yksi tuommonen onneksi ei sytyttänyt mitään hallin lattialta....

Jerry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 389
Vs: Green start

Mulla on autossa Defan 3A laturi ja kovasti on siitäkin apua, vaikka autossa on 85A akku. Harvoinhan siitä on kyse, ettei akussa

Sitä itsekin ajattelin, että akkulaturi antais "lisäpotkua" käynnistykseen ja säästäis hieman akkua tyhjenemästä.

Sellainen "vaara" tuon laturin kanssa on, että akku pääsee tosi huonoksi, ennenkuin huomaa mitään. Lähteehän se kone huonollakin akulla käyntiin, kun on yön ollu laturissa. Mutta sitten kun pitäis jostakin kylmästä saada käyntiin, niin eipä lähdekään. Vastaavasti pysyy akku kauemman kunnossa, kun sitä latailee välillä, varsinkin webaston kanssa.

No traktorin kanssa harvoin nyt mihinkään reissuun lähdetään, mutta auton kanssa voi tulla eteen.

rns

  • Vieras
Vs: Green start
Varmaan sitten olis tuo 5A laturi hankittava. Noitahan on saatavilla tuon 7A lisäksi vielä 17A malli, sillä ainakin starttais varmasti  :)
Calix 5A laturi on ollut viime talvesta. Kohtuu uus akku teki tenän n.-20 kelillä kun oli ja on lyhyttä ajoa työvalot päällä. Sen jälkeen ei ole ollut ongelmia.
Jos laturia käytää järkeviä määriä ajallisesti 2-3 tuntia, ei varmaankaan tarvi järeempää olla.
Traktorin oma laturihan lataa ja akku ottaa heti virtaa vastaan kun sitä on tolla herätelly.

Samalla kun laturi asensin, liimasin solumuovia akun ympärille eristeeksi, ei ainakaan haitaksi ole.

Green startista em. kaapelista ei ole kokemuksia, mutta yhdessä autossa oli Defan ohjausyksikkö laturilla, jossa oli termostaatti. Tunnistin oli maskissa, mutta laitoin siihen johdonpätkän, kun tuntu että voisi se enemmänkin lämmittää.

Traktorin kopissa taas on +5 asteen termostatti johtosarjan ja sisätilan lämmittimen välillä, pitää sopivan eikä turhaan tule jäätä kopin päälle.
 

Viimeksi muokattu: 02.12.12 - klo:22:59 kirjoittanut rns

roadman

  • Vieras
Vs: Green start
kolmisen vuotta tuo mötikkä ollut lämmityspiuhan välissä eikä oo tullu mieleen pois laittaa. nimimerk. 1h lähtövalmius 24/7

realisti

  • Vieras
Vs: Green start
Mistä noita saa, ja millä hintaa? Vai polttaako tuolla vaan navetan?

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Vs: Green start
Mistä noita saa, ja millä hintaa? Vai polttaako tuolla vaan navetan?
ko tuotteesta ei mulla kokemuksia..

Mut edustus liike j oinonen myy. Nettiosa.com tai green start pakkasvahti googleen..

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Vs: Green start
Muuten asiaa sivuten, onko raadilla kokemuksia calixin akkulatureista ? Vähän ollut mielessä asentaa laturi lämmittimen piuhojen väliin asennussarjalla. Jäi vaan mietityttämään että riittäiskö 5 ämpärin laturi vaan pitäiskö olla 7 A malli, hintaa moisilla on 5A n. 120 ja 7A on noin satasen kalliimpi. (valtran lehdessä 7A 355  ;)  )

Mulla on autossa Defan 3A laturi ja kovasti on siitäkin apua, vaikka autossa on 85A akku. Harvoinhan siitä on kyse, ettei akussa virtaa olisi pakkasaamuna, mutta sitä ei vain saada pihalle sieltä. Kun akkua herättelee tuollaisella pienelläkin laturilla, tulee sieltä paremmin virtaa uloskin.

Itselle laitoin katkaisijan tuohon Defan herätejohtoon. Silloin voi jättää koko yöksi akun lataukseen ilman että lohkolämmitin on päällä. En tiedä onko Calixin laturissa vastaava. Tuossa Defassa lohkolämppärin johto kulkee siis laturin läpi ja laturissa on rele, mikä ohjaa lohkolämmittimen päälle. Ajatus tuossa on ollut käyttää saman tyylistä kelloa autossa, kuin Webastossa on, joka sitten tarvittaessa ohjaa lohkolämppärin päälle, mutta lataus olisi aina kun johtokin seinässä. Mutta voi sen tuollaisella perus katkaisijallakin hoitaa.
Eilen asentelin muijan autoon tommosen defan laturin kun ei lähteny aamulla käymään. Taaskaan. No tänä aamuna näytti lähteneen ku navetasta tulin ei näkyny autoa eikä muijaa. Mutta ei tuossa vaan ollu mitään ohjauksia millekkään, johto seinään ja aina on lämppäri ja laturi toiminnassa. Tuli tieten ostettua joku talonpoikaismalli... Seuraavaksi hankintalistalle calixin vastaava ei prkl lähteny maxxumi aamulla tulille. Taaskaan... Mahtasko piisata tuo 5a malli, on kumminki aikas isot akut tuossa? Pruukaan pari tuntia lämmitellä.