Kirjoittaja Aihe: Iskra 65A alhainen latausjännite  (Luettu 4520 kertaa)

Jerry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • *
  • Viestejä: 373
  • Karma: +69/-62
    • Profiili
Iskra 65A alhainen latausjännite
« : 09.05.13 - klo:22:09 »
Valmetissa Iskran laadustaan tunnettu  ;D laturi antaa jännitettä noin 13,2V, kun kovasti kierrättää konetta. Laturi on noin 1000 h sitten vaihdettu uuteen. Asia tuli taas ajankohtaiseksi, kun kylvinkoneen ohjain on kovasti kranttu jännitteestä. Muuten tuolla on ajeltu taas vuosi ilman "akku-Mattia", joten ihan lataamaton se ei kuitenkaan ole. Ja alkas vähä jännittämään tuo toisen ketjun pikavaihdeongelma, jos pakat voi huomaamatta luistaa alijännitteellä.

Kannattaako yrittää hiili/säädinpakettia vaihtamalla korjausta vai samantien koko laturi vaihtoon? Voisko diodisillan vaihtaa helposti? Tuossa on pätevä autosähköliike ihan kulmilla, mistä saa kyllä osia, jos niitä on yleensä olemassa.

Oon kyllä Boschin latureita kunnostanutkin itse (laakerit, hiilet ja liukurenkaat), mutta onko tuo Iskra tekemätön paikka?

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • *
  • Viestejä: 3607
  • Karma: +1002/-898
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
    • Profiili
    • toplift.nl/fi
Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
« Vastaus #1 : 09.05.13 - klo:22:12 »
Diodisillan vaihto onnistuu kyllä.Säästön suuruudesta uuteen en tiedä.Diodin laatu saattaa parantua jos onnistaa...

Pro

  • Harjaantunut
  • **
  • Viestejä: 142
  • Karma: +10/-8
    • Profiili
Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
« Vastaus #2 : 09.05.13 - klo:23:32 »
Valmetissa Iskran laadustaan tunnettu  ;D laturi antaa jännitettä noin 13,2V, kun kovasti kierrättää konetta. Laturi on noin 1000 h sitten vaihdettu uuteen. Asia tuli taas ajankohtaiseksi, kun kylvinkoneen ohjain on kovasti kranttu jännitteestä. Muuten tuolla on ajeltu taas vuosi ilman "akku-Mattia", joten ihan lataamaton se ei kuitenkaan ole. Ja alkas vähä jännittämään tuo toisen ketjun pikavaihdeongelma, jos pakat voi huomaamatta luistaa alijännitteellä.

Kannattaako yrittää hiili/säädinpakettia vaihtamalla korjausta vai samantien koko laturi vaihtoon? Voisko diodisillan vaihtaa helposti? Tuossa on pätevä autosähköliike ihan kulmilla, mistä saa kyllä osia, jos niitä on yleensä olemassa.

Oon kyllä Boschin latureita kunnostanutkin itse (laakerit, hiilet ja liukurenkaat), mutta onko tuo Iskra tekemätön paikka?

Jos vähänkään laturi epäilyttää niin kannattaa vaihtaa kokonaan. Halpaa verrattuna pakkaremonttiin..
Tästä tähän.

kyntaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • *
  • Viestejä: 1296
  • Karma: +163/-146
  • Aasi vs. Peura
    • Profiili
Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
« Vastaus #3 : 10.05.13 - klo:06:56 »
Valmetissa Iskran laadustaan tunnettu  ;D laturi antaa jännitettä noin 13,2V, kun kovasti kierrättää konetta. Laturi on noin 1000 h sitten vaihdettu uuteen. Asia tuli taas ajankohtaiseksi, kun kylvinkoneen ohjain on kovasti kranttu jännitteestä. Muuten tuolla on ajeltu taas vuosi ilman "akku-Mattia", joten ihan lataamaton se ei kuitenkaan ole. Ja alkas vähä jännittämään tuo toisen ketjun pikavaihdeongelma, jos pakat voi huomaamatta luistaa alijännitteellä.

Kannattaako yrittää hiili/säädinpakettia vaihtamalla korjausta vai samantien koko laturi vaihtoon? Voisko diodisillan vaihtaa helposti? Tuossa on pätevä autosähköliike ihan kulmilla, mistä saa kyllä osia, jos niitä on yleensä olemassa.

Oon kyllä Boschin latureita kunnostanutkin itse (laakerit, hiilet ja liukurenkaat), mutta onko tuo Iskra tekemätön paikka?

Laitat kunnon laturin niin ei tarte leikkiä. Vaikka bosch. Valtran iskra laatuiset voi heittää jorpakkoon. elinikä noin 2000h.
Nii se on...

Last Man Standing

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • *
  • Viestejä: 1212
  • Karma: +286/-274
    • Profiili
Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
« Vastaus #4 : 10.05.13 - klo:10:10 »
>Laitat kunnon laturin niin ei tarte leikkiä. Vaikka bosch

Nuo boschin laturin ostamiset on nykyjään tarkempaa hommaa kun halpiskopioita kovasti liikkellä On sellaisiakin nähty,että "bosch-tyypin" laturiin on vaihdettu boschin hiilisilta (jotta merkki näkyy) ja myydään sikahinnalla aitona .

Iskraanhan ei saane mitään osia jossakin sanoivat ,mutta sehän ei ole este vaan hidaste.


Monttu Simeon

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • *
  • Viestejä: 391
  • Karma: +111/-90
  • rento meininki
    • Profiili
Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
« Vastaus #5 : 10.05.13 - klo:10:34 »
Pitäs herätejohtoon laittaa sopiva diodi väliin, vaihtokytkimellä tarvittaessa perus-versio ja pari korotettua jännitettä. Lada-kerhossa tämä oli ihan perusjuttuja, kun vanhaan koneeseen laitetaan nykyaikainen kalsium-akku.
Liikenteen 3-D : дарить дураки дорога

Jerry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • *
  • Viestejä: 373
  • Karma: +69/-62
    • Profiili
Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
« Vastaus #6 : 10.05.13 - klo:12:24 »
Pistin nyt hätäpäissäni Iskran vaihtolaturin tilaukseen hintaan 100 euroa. Ei kuulemma suoraan paikalleen sopivaa Boschia ole helposti saatavilla ja nyt ei huvittaisi alkaa sovittelemaan. Tai sitten se varaosamyyjä ei vain tiennyt mikä sinne sopii.

Mutta eikö tuolla taas parit kylvöt hoida ja katotaan sitten seuraavalla kerralla parempaa. Vois jonkun halpiksen latausjännitenäytön Biltemasta hakea, niin saa tupakansytsäristä suorittaa seurantaa.


Pitäs herätejohtoon laittaa sopiva diodi väliin, vaihtokytkimellä tarvittaessa perus-versio ja pari korotettua jännitettä. Lada-kerhossa tämä oli ihan perusjuttuja, kun vanhaan koneeseen laitetaan nykyaikainen kalsium-akku.

Tuohan ei ihan heittamällä onnistu, kun säädin on osana laturia. Diodi pitäisi saada tuohon "To ind." ja "Regulator" väliseen kytkentään. Käytännössähän tuo on Iskrassa siinä säätimen toisessa kiinnitysruuvissa.


SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • *
  • Viestejä: 810
  • Karma: +116/-109
    • Profiili
    • Kotisivut
Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
« Vastaus #7 : 10.05.13 - klo:22:33 »
Kestääkö ne Boschitkaan enää nykyään yhtään Iskraa kauempaa kunnossa? Autoissa niitä Bosch-latureita ainakin kypsyy aika nuorena. Mikään ei tahdo olla enää niinkuin ennen mitä kestoikään tulee.
Kylän kovin Valmettimies

Jerry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • *
  • Viestejä: 373
  • Karma: +69/-62
    • Profiili
Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
« Vastaus #8 : 10.05.13 - klo:22:52 »
Kestääkö ne Boschitkaan enää nykyään yhtään Iskraa kauempaa kunnossa? Autoissa niitä Bosch-latureita ainakin kypsyy aika nuorena. Mikään ei tahdo olla enää niinkuin ennen mitä kestoikään tulee.

Voi kyllä olla, että nekin tehdään nykyään kiinassa. Mulla on tuossa 16v autossa nyt 400 tkm ajettu Boschin 120A laturi ja aina vain pelaa. Ei se toki olisi 60 km/h keskinopeudella kun 6600 tuntia.

Mutta eipä silti, halpa osahan tuo laturi on ja helppo vaihtaakin. Tuo vain on surkiaa kun eivät edes hajoa kunnolla, niinkun ennenvanhaan :D





Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • *
  • Viestejä: 1935
  • Karma: +500/-419
  • Vitutus lisääntyy kokoajan sateiden jatkuessa.
    • Profiili
Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
« Vastaus #9 : 10.05.13 - klo:22:55 »
Kestääkö ne Boschitkaan enää nykyään yhtään Iskraa kauempaa kunnossa? Autoissa niitä Bosch-latureita ainakin kypsyy aika nuorena. Mikään ei tahdo olla enää niinkuin ennen mitä kestoikään tulee.
Olen hyvin samoilla linjoiolla tässä asiassa. Noin yleensä laadun kehityksen kannalta. :'(
Köyhällä olis kiire mutta sataa aivanliikaa tehdäkseni töitä. Pitänee siis alkaa dokaan tosissaan.

kyntaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • *
  • Viestejä: 1296
  • Karma: +163/-146
  • Aasi vs. Peura
    • Profiili
Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
« Vastaus #10 : 10.05.13 - klo:23:14 »
Kestääkö ne Boschitkaan enää nykyään yhtään Iskraa kauempaa kunnossa? Autoissa niitä Bosch-latureita ainakin kypsyy aika nuorena. Mikään ei tahdo olla enää niinkuin ennen mitä kestoikään tulee.

7000h on pyöriny jd bosch 120a...
ja nyykkäreissäkin pyöri yli 6000h ja jäivät toimimaan...tosin merkkiä en muista... muttei iskra joka tapauksessa..
Nii se on...

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • *
  • Viestejä: 810
  • Karma: +116/-109
    • Profiili
    • Kotisivut
Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
« Vastaus #11 : 10.05.13 - klo:23:45 »
Kestääkö ne Boschitkaan enää nykyään yhtään Iskraa kauempaa kunnossa? Autoissa niitä Bosch-latureita ainakin kypsyy aika nuorena. Mikään ei tahdo olla enää niinkuin ennen mitä kestoikään tulee.

7000h on pyöriny jd bosch 120a...
ja nyykkäreissäkin pyöri yli 6000h ja jäivät toimimaan...tosin merkkiä en muista... muttei iskra joka tapauksessa..

New Hollandissa saattoi olla Magneti Marellin laturit, ovat yleensä aika kestäviä. Ilmeisesti Boschilla vielä kunnollisia työkonelatureita saatavilla näköjään. Mulla kesti Iskra Valmetissa 7000 tuntia suunnilleen, sitten putosi jännite turhan alas. Sitten laturin peruskorjaus ja taas 3000 tunnin jälkeen oli sitten jännite taas alhaalla ja totaalisen loppu koko laturi ja uusi Iskra pyörinyt nyt 600 tuntia. Toinen 80-luvun kone ollut meillä 10 vuotta ja on ollut Iskran 65A laturi jo meille tullessaan ja nyt sekin alkaa kypsyä jännitteen laskun myötä. Yhdessä koneessa ei ole ollut Iskrassa mitään vikaa, vielä. Meillä uudesta asti olleessa 1961 mallin Valmetissa alkuperäinen laturi edelleen avaamatta ja toimii, kuten myös alkuperäinen latauksensäädin, Bosch laitteita molemmat. Laatu kohdallaan! 
Kylän kovin Valmettimies

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • *
  • Viestejä: 7308
  • Karma: +1689/-1677
  • vastustan
    • Profiili
Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
« Vastaus #12 : 11.05.13 - klo:01:27 »
Kestääkö ne Boschitkaan enää nykyään yhtään Iskraa kauempaa kunnossa? Autoissa niitä Bosch-latureita ainakin kypsyy aika nuorena. Mikään ei tahdo olla enää niinkuin ennen mitä kestoikään tulee.

7000h on pyöriny jd bosch 120a...
ja nyykkäreissäkin pyöri yli 6000h ja jäivät toimimaan...tosin merkkiä en muista... muttei iskra joka tapauksessa..

New Hollandissa saattoi olla Magneti Marellin laturit, ovat yleensä aika kestäviä. Ilmeisesti Boschilla vielä kunnollisia työkonelatureita saatavilla näköjään. Mulla kesti Iskra Valmetissa 7000 tuntia suunnilleen, sitten putosi jännite turhan alas. Sitten laturin peruskorjaus ja taas 3000 tunnin jälkeen oli sitten jännite taas alhaalla ja totaalisen loppu koko laturi ja uusi Iskra pyörinyt nyt 600 tuntia. Toinen 80-luvun kone ollut meillä 10 vuotta ja on ollut Iskran 65A laturi jo meille tullessaan ja nyt sekin alkaa kypsyä jännitteen laskun myötä. Yhdessä koneessa ei ole ollut Iskrassa mitään vikaa, vielä. Meillä uudesta asti olleessa 1961 mallin Valmetissa alkuperäinen laturi edelleen avaamatta ja toimii, kuten myös alkuperäinen latauksensäädin, Bosch laitteita molemmat. Laatu kohdallaan!
61- mallisessa ei sähkön kulutus tietty laturia rasita niinku nykypäivän koneissa, käynnistyksistä tietysti riippuen... monesti pitäis myös kiinnittää huomiota akkujen kuntoon kun laturi menee....
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Last Man Standing

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • *
  • Viestejä: 1212
  • Karma: +286/-274
    • Profiili
Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
« Vastaus #13 : 11.05.13 - klo:07:21 »
>halpa osahan tuo laturi

No ei se kyllä mikään halpa ole.

Se vaan tuntuu halvalta kun kaikki muu on kalliimpaa.

Jos 50 € saa niin sitten on sopuhinnoissa.

kyntaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • *
  • Viestejä: 1296
  • Karma: +163/-146
  • Aasi vs. Peura
    • Profiili
Vs: Iskra 65A alhainen latausjännite
« Vastaus #14 : 11.05.13 - klo:07:31 »
>halpa osahan tuo laturi

No ei se kyllä mikään halpa ole.

Se vaan tuntuu halvalta kun kaikki muu on kalliimpaa.

Jos 50 € saa niin sitten on sopuhinnoissa.

Taitaapa jd orggis maksaa lähemmäs tonnia... ;)
Nii se on...

 

Agronetin konelaskurit