Keskusteluaiheet > Koneet, laitteet ja tekniikka

Paras S-piikki äes?

<< < (5/10) > >>

samppaj76:
mulla on kans tuo multivan äes. hyvä äes vetää kulkee tasaisesti, kahdella latalla saa tasaisen pinnan kertaajolla, säästää aikaa ja polttoainetta, viljat äestän 3 senttiin rypsi 2 sentiin. piikit on kestäneet hyvin. väderi oli entinen ja ostaessa vaihtoehto mutta päädyin multivaan. avaramman rakenteen, isompien renkaiten ja takana olevan latan takia. vauhti on noin 10 kilometriä, kovempaa ajaessa maa menee liian hienoksi. hyvin tehty äes minun mielestä.

iikkoo:

--- Lainaus käyttäjältä: Strimari - 14.11.08 - klo:12:48 ---

Ei kerkiä. Eräskin isäntä kehu hinaavansa tapiiria kolmeakymppiä.Pitäis oikeastaan mennä joskus katsomaan,ettei ole lapin lisää puheissa.

--- Lainaus päättyy ---

Eikös se ole optiminopeus suorapiikille 8 - 10 km/h. Silloin piikki värisee oikein , muokkaa maata parhaalla tavalla ja kylvösyvyys pysyy halutunlaisena. Jos ei vähemmällä ehdi, niin konekauppiaat myy kyllä isomman äkeen ja tuhdimman vetotraktorin... ;)
[/quote]

Missäköhän tuollaasia optiminopeuksia on tutkittu, markkinamiesten haihatteluja. Tuskin värinä mitään muokkaa...

superdexta:

--- Lainaus käyttäjältä: iikkoo - 16.11.08 - klo:11:00 ---
Missäköhän tuollaasia optiminopeuksia on tutkittu, markkinamiesten haihatteluja. Tuskin värinä mitään muokkaa...

--- Lainaus päättyy ---

Noo, tuossa muitten romujen vieresä on semmonen kevveitten maitten äjes, Kongskilde nimeltään.
Siinäpä näyttää olevan oikeen tehtaalla liimatut tarrat misä välistä naama irvistää ja välistä hymmyilee.
esim. noppeuslukualue 10-12 km/tunti hymmyilee komiasti tuo naamataulu. Sitte taasen irvistää ku noppeusmerkintä alle 8km/h taikka ylitte 14km/h. Että kaiketi sillä jousen värinätaajuuvella joku merkitys on. Ja noppeus vaikuttanee justiin siihen värinä taajuuteen, kaiketi. Vai liekkö liimattu tarra pelekästään karhin komistukseksi?

Niijjoo. Meinasi unehtua tuo alakuperäne aihe. Onse Kongskilte ollu paras äjes. Syystä?
No se ny on ensimmäinen ja ainua jousiäjes meikäläiselle. Kohta kolokytävuotta ollu. Ja aina on sen jäliltä ohorat ja kaurat maahan saatu. Elikkä ei tietua paremmista kartanoluokan vehkeistä. Emäntäki muuten sannoo ilikeyttään sillontällön nuinku etellinen lause.

Henkka:
450 levee patun nostolaiteäes äes,nykyään myydään vm nimellä samaa. Kyllähän tuollakin mene isompaa mieli tietysti tekee ja hinattavaa. Leveyttä nyt ei varmaan tarttis olla kun 5-6m. 280 levee tume löytyy perunamaiden äestykseen

Ajonopeutta pitäny siinä 12km/h paikkeilla,kun n141 ajaa ja menee pienillä kierroksilla n. 1600-1700rpm . Ennen 6400 niin tartti mennä yli 2000rpm ,että liikku.

Tuo patu hintansa varmasti tienannu takas,kun keväsin vaan jonkun piikin-,kärjen vaihtaa ja rasvoo niin pärjää taas.

Naapurilla 8m vääderi ja ohan se komee sellasella vetää,kun vaan on lohkot millä sill ajaa voi täälläkin jotain kahen sähkötolpan väliä niin noin 5-6m niin ei se siitä mene.

Äkeiden hinnat keskollan noussu ainakin esim. 5m classic potila oli viime vuonna 10t€ paikkeilla nyt lähempänä 12t€.

Nettikoneessa joku myy uuden verosta 6m multivan mega s 13t€ sisältää alvin,mut kaukana sekin.

KJL:

--- Lainaus käyttäjältä: iikkoo - 16.11.08 - klo:11:00 ---
Missäköhän tuollaasia optiminopeuksia on tutkittu, markkinamiesten haihatteluja. Tuskin värinä mitään muokkaa...

--- Lainaus päättyy ---
Tutkimisista tiedä, mutta S-piikin muokkauskyky perustuu juurikin piikin värähtelyyn. Lohkomistyypin ja virtaustyypin murustamista pitäis välttää.
Ajonopeuden nosto 12km/h yli ei enää sanottavasti lisää piikin muokkausvaikututsta. Ajonopeuden turha lisääminen vaan syö enemmän soppaa ja lisää työsyvyyden vaihtelua ja sitä kautta lisää muokkauspohjan epätasaisuutta jne. Taisit nukkua koneopin tunneilla ja kirjakin oli niin helkkarin kallis hankkia ja isäki aina ajoi niin lujaa, ku koneesta lähti...

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta