Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe kyyttöjä lypsyssä  (Luettu 3253 kertaa)

isojussi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
kyyttöjä lypsyssä
Onko kellään pelkkiä kyyttöjä lypsyssä? Aikaisemminkin olen näistä kyllä täällä kyselly mutta kysympähän vieläkin. On vaan siunaantunu kevään ja kesän aikana mustia, ruskeita ja noita kyyttöjä laitumelle. Talvi on tulossa ja kaikki ei mahdu sisälle. Ajattelin vielä kysellä mielipiteitä  nuista kyytöistä lypsyssä. Melkein kaikki kyyttölehmät alkuperäiskarjatukikelpoisia.

navettapiika

  • Vieras
Vs: kyyttöjä lypsyssä
Olihan mulla jonon jatkona ja loppui kiinnostus.. Sillä maitomäärällä yhdistettynä uppiniskaiseen luontoon niin ei jaksa enää.. ja se tuki on kyllä tiukassa, kun uusia sopimuksia ei tehdä.  Eli ne pitäisi saada voimassa olevaan sopimukseen ja lisäelukoiksi.. alkuperäiskarjan sivustolla oli viime vilkaisullakin myytäviä, että jos sinne jonon jatkoksi, jos et itse aio lypsämään alkaa.. ::)

karvankasvattaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 572
Vs: kyyttöjä lypsyssä
Lähiruoka- yms. piireissä kyytönlihalla on ollu jonkunmoista nostetta viimeaikoina..

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65293
Vs: kyyttöjä lypsyssä
mutta eikös vasta äsken ollu jotain juttua jostain häiriöstä markkinoista tuolla lajilla..?   kiekö ollu joku huono erä?

isojussi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
Vs: kyyttöjä lypsyssä
Olihan mulla jonon jatkona ja loppui kiinnostus.. Sillä maitomäärällä yhdistettynä uppiniskaiseen luontoon niin ei jaksa enää.. ja se tuki on kyllä tiukassa, kun uusia sopimuksia ei tehdä.  Eli ne pitäisi saada voimassa olevaan sopimukseen ja lisäelukoiksi.. alkuperäiskarjan sivustolla oli viime vilkaisullakin myytäviä, että jos sinne jonon jatkoksi, jos et itse aio lypsämään alkaa.. ::)
Luonne nuissa just viehättääki, pitäisin mielellään pelkkiä kyyttöjä mutta nuilla ei taida irrota sitä vähääkään viivan alle. Viidelle elukalle on myönnetty tuki: neljä eläinyksikköä, mutta taidan tuon perua, lypsypaikkojakaan ei ole kun 25. Kai se on mustilla ja ruskeilla mentävä, toki jätän "pahanpäivän" varalle pari alkuperäistä.

navettapiika

  • Vieras
Vs: kyyttöjä lypsyssä
Olihan mulla jonon jatkona ja loppui kiinnostus.. Sillä maitomäärällä yhdistettynä uppiniskaiseen luontoon niin ei jaksa enää.. ja se tuki on kyllä tiukassa, kun uusia sopimuksia ei tehdä.  Eli ne pitäisi saada voimassa olevaan sopimukseen ja lisäelukoiksi.. alkuperäiskarjan sivustolla oli viime vilkaisullakin myytäviä, että jos sinne jonon jatkoksi, jos et itse aio lypsämään alkaa.. ::)
Luonne nuissa just viehättääki, pitäisin mielellään pelkkiä kyyttöjä mutta nuilla ei taida irrota sitä vähääkään viivan alle. Viidelle elukalle on myönnetty tuki: neljä eläinyksikköä, mutta taidan tuon perua, lypsypaikkojakaan ei ole kun 25. Kai se on mustilla ja ruskeilla mentävä, toki jätän "pahanpäivän" varalle pari alkuperäistä.
Kai sulta jotakin ladon tapasta löytyy, nuo menee kyllä emoinakin.. ja siihen ne on enemmän kuin nyrkki silmään.. ja jos ei lihat muuten mene, niin laita ilmotusta liikkeelle niin katoavat melkoisella varmuudella parempiin suihin. Meillä on ollut suku ihan täpinöissään, kun olen ilmottanut, että nyt irtoaisi halvalla..ostavat elävänä ja teurastavat itse... ;D

karvankasvattaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 572
Vs: kyyttöjä lypsyssä
sun pitää alkaa juustomestariksi..kyyttöjugurttia ja kyyttöjäätelöö..

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: kyyttöjä lypsyssä
Meillä reilu 10% lehmistä on kyyttöjä eli kolme on. Kahdesta saadaan alkuperäisrodun säilyttämisen tuki. Härkiä on ny kolme eikä hiehoja yhtään, kun saatiin myytyä viime vuonna pari vasikkaa. Loppuvuodesta poikii vielä yksi.

Liha on tosi hyvää, vähän riistamaista (tai no mitä se muuta voikaan olla kun on hitaasti kasvanu ja pelkkää laidunta/heinää/säilörehua syönyt. Teurasraportin päiväkasvu ei oikein laatukriteereitä täyttäny :D

Lypsäjinä monenlaisia. Tää tänä vuonna poikiva meni väkisin umpeen ja on puoli vuotta ummessa. Ihan eka vasikkana ostettu jouduttiin laittamaan tänä vuonna pois, kun solutti eikä tiinehtynyt enää, poiki viis kertaa. Lypsi kahtena ekana kautena yli seitsemän tonnia. Yleensä se kait johonkin kolmeen tonniin jää. Tinkimaitona yx rouva hakee nimenomaan kyytönmaitoa pari kertaa viikossa.
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

isojussi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
Vs: kyyttöjä lypsyssä
Oon yrittäny järkevästi miettiä että mihin nuo 14 kaveria sais talven yli menemään, vaikka vuokralle johonki lähelle. Nyt en kerkeä, enkä jaksa suurempia alkaa rakentaa. Osa nuista kyllä mahtuu navettaan, mutta ei kaikki. Kun nuo neljä sonnia sais edes johonki suojaan. Onhan niillä tällä hetkellä pari hehtaaria vanhaa näreikköä mihin pääsevät suojaan mutta ei taida pelkkä kuusen suoja riittää.

isojussi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
Vs: kyyttöjä lypsyssä
sun pitää alkaa juustomestariksi..kyyttöjugurttia ja kyyttöjäätelöö..
Olutta nimeltä "kyyttö" on olemassa, mutta ei taida vetimestä tulla? :o

navettapiika

  • Vieras
Vs: kyyttöjä lypsyssä
sun pitää alkaa juustomestariksi..kyyttöjugurttia ja kyyttöjäätelöö..
Olutta nimeltä "kyyttö" on olemassa, mutta ei taida vetimestä tulla? :o
Se olisi kyllä monen toiveen lehmä... Tarviihan ne jonkinlaisen kolmiseinäisen suojan talveksi, mutta ei hirveitä.. Meillä vaelsivat ulkonakin, mutta suoja oli lähinnä ihmisten mieliksi.. ;D

isojussi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
Vs: kyyttöjä lypsyssä
Täytyy yrittää vielä jotain keksiä, ei hannos nuista vielä luopua. Jos joku markkina reikä aukeais!

isojussi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
Vs: kyyttöjä lypsyssä
Olihan mulla jonon jatkona ja loppui kiinnostus.. Sillä maitomäärällä yhdistettynä uppiniskaiseen luontoon niin ei jaksa enää.. ja se tuki on kyllä tiukassa, kun uusia sopimuksia ei tehdä.  Eli ne pitäisi saada voimassa olevaan sopimukseen ja lisäelukoiksi.. alkuperäiskarjan sivustolla oli viime vilkaisullakin myytäviä, että jos sinne jonon jatkoksi, jos et itse aio lypsämään alkaa.. ::)
Luonne nuissa just viehättääki, pitäisin mielellään pelkkiä kyyttöjä mutta nuilla ei taida irrota sitä vähääkään viivan alle. Viidelle elukalle on myönnetty tuki: neljä eläinyksikköä, mutta taidan tuon perua, lypsypaikkojakaan ei ole kun 25. Kai se on mustilla ja ruskeilla mentävä, toki jätän "pahanpäivän" varalle pari alkuperäistä.
Kai sulta jotakin ladon tapasta löytyy, nuo menee kyllä emoinakin.. ja siihen ne on enemmän kuin nyrkki silmään.. ja jos ei lihat muuten mene, niin laita ilmotusta liikkeelle niin katoavat melkoisella varmuudella parempiin suihin. Meillä on ollut suku ihan täpinöissään, kun olen ilmottanut, että nyt irtoaisi halvalla..ostavat elävänä ja teurastavat itse... ;D
Emoina ovat  kyllä vallan verrattomia! Viimesin kaveri, Alik.Rokka joka synty laitumelle yöllä, oli niin paskane että hirvitti, mutta emo sitä päivän putsas ja juotti, niin oli aivan vitivalkoinen iltapäivällä .
Nyt on emo lypsyssä parressa ja Rokka vasikkakarsinassa vieressä, Rokka imee toisen puolen ja minä lypsän toisenpuolen. Ja kasvaa!

navettapiika

  • Vieras
Vs: kyyttöjä lypsyssä
Täytyy yrittää vielä jotain keksiä, ei hannos nuista vielä luopua. Jos joku markkina reikä aukeais!
Se on tällasena aikana, ettei oikein noihin harraste-elukoihin riitä aikaa, eikä rahaakaan, joten niiden kauppa käy huonosti..  Mutta liha niissä on hyvää, siitä ei pääse minnekkään.. ::)