Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe 1-akseliset lietevaunut  (Luettu 20557 kertaa)

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4696
  • Savo savolaisille!
Vs: 1-akseliset lietevaunut
1 akselinen 10t, kaksiakselinen 18t. Jos kaksiakselinen on yli 1,83m akselivälillä niin 20t. Kolmiakselinen yli 1,3m akselivälillä 24t ja nämä painorajat koskee myös maatalousajoa. Yksiakselinen kärry ei sovellu oikein mitenkään. Agritechnikassa oli jopa 16m3 yksiakselisia kärryjä joiden omapaino oli kymppitonnin. Akselimassaa tulee kuormattuna noin 23t. Jokainen tietää mitä se tekee tiellä ja varsinkin pellolla.

Eli käytännössä yli 10 tonniset on laittomia pelejä ajaa tiellä kuorman kanssa? Siis jos oletetaan että vaunun omapaino menee suurinpiirtein yksiin 3 tonnin aisapainon kanssa.

Jännä juttu että mv-t usein luulee ettei lait koske maatalousajoa!
Naudan liete saattaa kyllä olla m3 alle 1000kg. sianliete ehkä jopa yli tonnin??
Jos lietevaunu on painava niin taitaa noukinvaunu-rehuvaunu painaa yhtä paljon?
Pitäisikö ongelma kohdan "ydin" ehkä ensin saada vastaamaan nykyhetken tilakoon kasvua--eli toisin sanoen ne pellot pitää olla
siinä kunnossa että lohkot kestää raskaan liikenteen --tuppaa vaan useasti nähdä turhan suuria koneita ojittamattomilla ja pienillä pelloilla

Harva varmaan kuvittelee että ei koskisi, pykäläviidakon tuntemuksessa on varmaan sitten paljo petrattavaa. Onhan esimerkiksi leveyssäännöissä omat poikkeuksensa maatalouskalustolle.

Ja onhan tuo tilakoon kasvu ja ja koneiden painon järkevänä pitäminen haasteellinen yhtälö. Siirrettävät massat kasvaa, mutta samanaikaisesti se maan tiivistymisen kannalta kriittinen akselipaino ei saisi kasvaa yhtään.  ???



"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

fenu

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 140
Vs: 1-akseliset lietevaunut
Ei ole kuin jeantillin lantakärry yks akselinen, se kulkee yllättävän hyvin pellolla ja tiellä.
 Noukinvaunua kun vetää 55 kilometria tunnissa hiekkatiellä 30 kertaa päivässä, on tie kivan näköinen. En tiedä vaikuttaako paino enemmän vai kiire, mikä aina on kun on hetki satamatta.

Viimeksi muokattu: 25.11.15 - klo:10:19 kirjoittanut fenu

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: 1-akseliset lietevaunut
Itellä ei ole muuten kokemusta kuin juurikin jeantilin 1-akselisesta kuivalantavaunusta urakoitsijalla ja kyllä se tuli tosi nätisti perässä. 16 mottinen vaunu isoimmilla renkailla mitä vaunuun saa. Tuumas urakoitsija että ennemmin uppoaa traktori paripyörillä... Ite oon sitä mieltä että kokonaismassa on pahempi asia kuin akselimassa ainakin pellolla. Ihan sama onko se massa yhden akselin päällä tai kahden jos pintapaine on sama. Samalla lailla se kokonaismassa kuitenkin vaikuttaa sinne syvempiin maakerroksiin...

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1542
Vs: 1-akseliset lietevaunut
Siirtoajoon iso kärry tai kuorma-auto/rekka. Pellolle letkulevitin.
Don Essex

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: 1-akseliset lietevaunut
Siirtoajoon iso kärry tai kuorma-auto/rekka. Pellolle letkulevitin.

Jos matka on kohtuullinen niin itse en pitäisi huonona ratkaisuna pellolle joku 120 heppanen raktori paripyörin ja yksaksdlinen 10 mottinen kärry letkulevittimellä tai jollain multaimella. Siirtoon sitten kaksi isoa kärryä ja iso veturi. Altalle oma täyttöpumpu tai sitten siirtoraktori  takasiltaan joku pumppukuormain systeemi. Kuitenkin niin että siirtokärry jäisi aina pellolle tyhjennettäväksi kun toista haettaisi. Näin se kärry olisi oikeassa paikassa eikä olisi paljoakaan ylimääräistä liikehdintää mikä tulee kontin kanssa.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2858
Vs: 1-akseliset lietevaunut
Siirtoajoon iso kärry tai kuorma-auto/rekka. Pellolle letkulevitin.

Jos matka on kohtuullinen niin itse en pitäisi huonona ratkaisuna pellolle joku 120 heppanen raktori paripyörin ja yksaksdlinen 10 mottinen kärry letkulevittimellä tai jollain multaimella. Siirtoon sitten kaksi isoa kärryä ja iso veturi. Altalle oma täyttöpumpu tai sitten siirtoraktori  takasiltaan joku pumppukuormain systeemi. Kuitenkin niin että siirtokärry jäisi aina pellolle tyhjennettäväksi kun toista haettaisi. Näin se kärry olisi oikeassa paikassa eikä olisi paljoakaan ylimääräistä liikehdintää mikä tulee kontin kanssa.

Aika hankala keksiä keino jolla se liete saadaan näppärästi sieltä isosta kärrystä sinne pieneen. Ja onhan investointitarve jäätävästi isompi tuossa mallissa, 1 iso maantiekelpoinen lietekippo on astetta arvokkaampi kuin parin tonnin kontti.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: 1-akseliset lietevaunut
Missäs just kattelin sellaista 1-akselista lietevaunua jossa oli 4 isoa pyörää rinnakkain. Mahanalus täynnä kumia  ;D Olikohan ne akseloitu kahteen pyöräpariin ja joku pikkuinen keinu välissä.

Ei varmaan salli ajaa yli lehmänkokoisen kiven  ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Paskervilleri

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 320
Vs: 1-akseliset lietevaunut
Joskuss aikaa sitten oli koneviestissä juttu jostakin päin suomea, missä oltiin tehty 20 kuution siirtokärry kuorma-autosta ja 10 kuution
1-akselinen levityspönttö. muistaakseni oli rosteria molemmat ja fentit vetureina. on tietysti kahelle akselille 20 mottia lillinkiä aika kova satsi.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: 1-akseliset lietevaunut
Joskinilla taisi olla tuollainen bäkspacen kuvailema kärry.

Kyl mun mielestä ison tilan ainoa oikea valinta on multain traktorin perässä ja siitä letku säiliöön. Pellot sitten isoja ja navetan vieressä ja levitettävä aine separoitua.

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2858
Vs: 1-akseliset lietevaunut
Joskinilla taisi olla tuollainen bäkspacen kuvailema kärry.

Kyl mun mielestä ison tilan ainoa oikea valinta on multain traktorin perässä ja siitä letku säiliöön. Pellot sitten isoja ja navetan vieressä ja levitettävä aine separoitua.

Vääriä valintoja taitaa olla maailma täynnä :)

Siis ihan koko maailma. Ei tuollaista kuitenkaan tehdä juuri missään. Jännä että Lapin mitään kasvamattomia ja ilman tukia täysin arvottomia länttejä pitää varjella kuin kukkaa kämmenellä mutta Hollannin 50 000-100 000€/ha pelloilla mennään aika säännönmukaisesti raskaammallakin kalustolla. ;)

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: 1-akseliset lietevaunut
Toi systeemi pärjää vredolle tehokkuudessa ja on paljon halvempikin ja kaiken lisäksi vielä monet kerrat kevyempi ??? Työvoimaa tarvii yhden enemmän tietty vrt vredolla navetan viereen.

Joten miksi ei jos navetta on vaan oikealla paikalla?
Jos on pakko saada vähän kauemmas nii soittaa urakoitsijan ajamaan noilla rekkasysteemeillä.

-aggo-

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 35
Vs: 1-akseliset lietevaunut
Joskinilla taisi olla tuollainen bäkspacen kuvailema kärry.

Kyl mun mielestä ison tilan ainoa oikea valinta on multain traktorin perässä ja siitä letku säiliöön. Pellot sitten isoja ja navetan vieressä ja levitettävä aine separoitua.

Vääriä valintoja taitaa olla maailma täynnä :)

Siis ihan koko maailma. Ei tuollaista kuitenkaan tehdä juuri missään. Jännä että Lapin mitään kasvamattomia ja ilman tukia täysin arvottomia länttejä pitää varjella kuin kukkaa kämmenellä mutta Hollannin 50 000-100 000€/ha pelloilla mennään aika säännönmukaisesti raskaammallakin kalustolla. ;)

Kun katselee ulkomaan ajoja, siellä paljon >20metrinen letkulevitin vaunun perässä, samoja ajouria käyttävät ruiskuttajat, miksei letkulevitin myös
suomessa pätevä laite kevätkylvöjen edellä ajettuna-oreille ehkä haasteellisempi jos kovin märäät kelit, ja jos separoitu liete-sopisi ehkä myös keväällä nurmille.
Kesällä kuivalla kait multain parempi?

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2858
Vs: 1-akseliset lietevaunut
Toi systeemi pärjää vredolle tehokkuudessa ja on paljon halvempikin ja kaiken lisäksi vielä monet kerrat kevyempi ??? Työvoimaa tarvii yhden enemmän tietty vrt vredolla navetan viereen.

Joten miksi ei jos navetta on vaan oikealla paikalla?
Jos on pakko saada vähän kauemmas nii soittaa urakoitsijan ajamaan noilla rekkasysteemeillä.

Siis ei se mahdoton systeemi ole, tai edes huono, mutta väitit että on isolle tilalle "ainoa oikea systeemi". Ja ei se ole, on monia ihan toimivia ja isoilla tiloilla ympäri eurooppaa pellot eivät yleensä ole siinä vieressä. Jenkeissä voi olla eri juttu.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: 1-akseliset lietevaunut
Joskinilla taisi olla tuollainen bäkspacen kuvailema kärry.

Kyl mun mielestä ison tilan ainoa oikea valinta on multain traktorin perässä ja siitä letku säiliöön. Pellot sitten isoja ja navetan vieressä ja levitettävä aine separoitua.

Miksei separoitu tavara suoraan pumpulla putkistoa pitkin pellolle, kastelulaitteen kautta? Ei tuu ku puomikastelulaitteen jäljet 70 metrin tjsp. välein.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4391
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: 1-akseliset lietevaunut
Nyt mennään P.Peloton -osastolle, ja minen lietetouhuista juurikaan tiedä, mitä nyt muutaman kymmenen kuormaa joskus ajanut.

Mutta tuli tuosta edellisestä mieleen, voisiko pellon päähän ajetulla vaunulla ruokkia jotakin kelaavan sadetustykin tapaista vermettä? Kuskin hakiessa seuraavaa kuormaa toinen jäbä pellolla vetäisi sen tykin taas uudelle linjalle sillä aikaa.

- liian hidas - riippunee letkun koosta ja suuttimen suuruudesta?
- ei multaa  - no oraille ei kai tarvitsisikaan ?
- kelausmoottori pitäisi olla lietteestä selviytyvää mallia
- liian kallis ?
- ei vaan toimi ?