Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe mhy:n kannattaisi ottaa edelleen uusi käytäntö käyttöön.  (Luettu 18115 kertaa)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Ja isäntien pitäisi painostaa metsäyhtiöt mukaan.

Eli ekan ja toisen harvennuksen osalta pitäisi siirtyä sekahakkuuseen niin että metsässä ei välpättäisi puita sen enempää vaan kaikki puitaisi samaan kasaan. Ehkä energia eri kasaan mutta muuten kuidut ja tukit samaan kasaan. Motokuskilla olisi käytössä koko laaturepertuaari ja hän päättäisi metsässä mihin laatuun puu menisi. Samalla tieto välittyisi ostajalle realiaikaisesti kuinka paljon puuta on tulossa. Lähi ja kaukokuljetus hoidettaisi sekanipuilla ja vasta lajittelukeskuksessa nää lajikkeet erotettaisi ja sieltä yhtiöt hakisi haluamansa kilpailtuun hintaan. Tällä saataisi valtava logistinen hyöty ja tuottavuus hakkuisiin. Isännät saisi metsäänsä vastaavan tuoton ja ylimääräinen liikuminen lakkaisi.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Naturalis

  • Vieras
Et ole sitten tietoinen että kuitu ja tukki menee lähes aina eri osoitteisiin? ;)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Se lajittelukeskus olisi tietysti aina epäedullisessa paikassa jollekin ostajalle ja hinta sitä myöten huononisi. Mulle riittäisi se, harvennuksiin löytyisi ns. yksityisiä kuskeja, jotka puisivat puut isännälle, joka sitten etsisi sopivan ostajan jokaiselle lajille.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Ja etu oli mikä? Sulle vähän helpompaa kun voit samaan pikkukärryyn nakella kaikki puut?

Kui saatanan pieniä kuvioita sulla on jos pitää vajaita kuormia eri lajeja ajaa?

jalle

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 697
  • Enhän mä mistään mitään tiedä
Siksi mulla meneekin kaikki tukkia pienemmät polttopuuksi

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Ja etu oli mikä? Sulle vähän helpompaa kun voit samaan pikkukärryyn nakella kaikki puut?

Kui saatanan pieniä kuvioita sulla on jos pitää vajaita kuormia eri lajeja ajaa?

Jos ensiksi lähdetään kahdesta perusajatuksesta eli mikään ei saa vaikuttaa siihen minkä puun motokuski kaataa vain hän kaataa aina sen joka on metsänhoidollisesti parasta ja toiseksi kaikista puutavaralajeista pitää saada hintaa kokonaiseräkoon maksimin mukaan eli vaikka 400 kuution mukaan. Tällöin tullaan tilanteeseen että niitä ei saada millään nykymetodein pois metsästä kustannustehokkaasti jolloin joku yksittäinen erikoistyvi jää koskematta tai valtapuulajista poikkeava tukki menee kuidun tai energian hinnalla. Samoin metsässä ajellaan ihan turhaan varsinkin tokassa harvennuksessa kun ei oikeasti enää ajokonemies pysty tuomaan sekakuormina kaikkia lajikkeita. Sekasin kun olisi energiasta kuidun ja pikkutukin kautta tukkiin ja viellä mahdollisesti erikoistyviä ja jokaista puulajia. Samoin määrät ei edes riitä siihen että kaikkia lajikkeita saisi myytyä ja autoilijatkaan ei halua kerätä pieniä nyssyköitä eikä ajella sekakuormiakaan. Tämän kaiken "harrastelun" maksaa maanomistaja joka ei saa puustoa vastaavaa tiliä.

Jos taas kaikki puitaisi samaan kasaan ja logistiikka kulkisi siitä lajittelukeskukseen sekakuormina jonka valtapituus olisi 5 metrin kieppeillä ja auto purkaisi sinne keskukseen omalla nosturilla mistä eri ihminen lajittelisi ne omiin puutavaralajeihin niin lajittelu pyörisi varmasti 1-2 euron kuutiohinnalla. Siitä sitten autot voisi viedä tuotteen eteenpäin täysinä kuormina. Epäilisin että logistisessa säästössä puhuttaisi monesta eurosta kuutiota kohden ja isäntä saisi lopputulemana 10 euroa lisää tuottoa hakkuustaan.

Tää lajittelukeskus voisi palvella noin 30 kilsan sädettä ja ne voisi jopa mennä vähän ristiin eli kuorma kulkisi siihen suuntaan mihin valtapuu on menossa.

kaukokuljetuskin helpottuisi kun metsätielle kykenevää kuorma-autoa nostureineenkin tarvittaisi vähemmän ja loput ajelisi vain siirtoja lajittelukeskuksen ja tehtaan/sahan väliä.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Naturalis

  • Vieras
Edelleenkin täysin turhaa täpinöintiä. Tosin sopinee tissinkoittajan ajatusmaailmaan ???

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2524
  • Etelä-Karjala
Mistä nämä "lajittelukeskukset" tulisi ja kuka niiden perustamisen ja käytön maksaisi???
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

vakka

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 254
Tuhoon tuomittu ajatus. Aika mielenkiintoista ruveta rekkakuormaa jossa muutama puutavaralaji lajittelemaan. Taitaa olla kuitenkin helpomi ajokoneen lajitella metsässä eri sortit vaikka perseestä on sekin. Yksinkertaisinta ja älyvapainta hommaa laittaa kaikki energiaksi ja vaakalla läjään.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Minä luulen että tämä kotimainen puuaines on liian hyvää laadultaan, jota sitä ei kannattaisi lajitella jo tehdessä. Ameriikan metsureissakin näyttävät käyttävän puutavaralajimenetelmää kun leimikolla on kotoisen näköistä pihkapuuta, eli suoria ja tasalaatuisia runkoja. Sitten kun metsä on täynnä sellaisia mutkaisempia ruipeloita, niin ne ajetaan karsittuina "rankoina" tehtaalle.

A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Niin siis tää lajittelukeskus olisi metsäfirman, tai mhy:n tai vaikka yksityinen yrittäjä.

käytännössä siis homma menisi seuraavasti.

Moto pui metsässä puita ja apteeraa ihan normaalisti eli kaikkia tukkeja, kuituja jne. kuitenkin niin että kaikki menisi samaan läjään ja ainoastaan paperilla olisi lajit. Tämän jälkeen ajokone ajaisi aina kaikki samaan kasaan tienvarteen. Ehkä energia kannattaisi tässä vaiheessa erotella omaan kasaan mutta sen ajo onnistuisi hienosti lajittelukarikoiden avustamana. Sen jälkeen auto hakisi taas täydet kuormat ja toimittaisi ne tänne lajittelukeskukseen. Käytännössä auto purkaisi aina itse kuormansa joko lajittelupöydälle tai sitten kasaan. Lajittelussa olisi yksi kaveri joka ohjaisi lajittelulaitetta ja toinen joka ajaisi pyöräkuormaajaa. Kun lajit olisi saatu erotteltua niin pyöräkuormaaja nostaisi niput auton kyytiin jolloin täysi yhdistelmä lähtisi tehtaalle päin. Ja nyt tulee se tärkein eli firman pitäisi maksaa päätehakkuuleimikon hinta puutavarasta+ hakkuun ja ajon hinta eli tukit alkaisi 7 tai 8 ja kuidut 40 kieppeillä koska tuote olisi optimaalisina kuormakokoina ja erittäin hyvän tien varressa.

eli taloutta kun miettii niin moto, ajokone pystyisi toimimaan 4-5 euroa halvemmalla ja kaukokuljetus menisi kanssa optimaalisten kuljetusten kanssa pari eurtoa edukkaamin. eli tästä tulisi 7 euroa motille. Sitten itse lajittelu maksaisi vaikka 3 euroa motille eli oltaisi tilanteessa että kulu olisi + 4 euroa. Ja viellä tärkein eli maanomistajalle maksettaisi maksimi hinta jokaisesta puutavarasta eli vaikka koivutukin arvo vastaisi vaikka 400 motin leimikon hintaa. maanomistajalle siis maksettaisi sen motolistan mukaan ja metsässä turha ajelu loppuisi kun ajokone noukkisi aina kaikki kerralla kyytiin eikä ajelisi puiden ohi etsien seuraavaa sopivaa puutravaralajia.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Naturalis

  • Vieras
Niin siis tää lajittelukeskus olisi metsäfirman, tai mhy:n tai vaikka yksityinen yrittäjä.

käytännössä siis homma menisi seuraavasti.

Moto pui metsässä puita ja apteeraa ihan normaalisti eli kaikkia tukkeja, kuituja jne. kuitenkin niin että kaikki menisi samaan läjään ja ainoastaan paperilla olisi lajit. Tämän jälkeen ajokone ajaisi aina kaikki samaan kasaan tienvarteen. Ehkä energia kannattaisi tässä vaiheessa erotella omaan kasaan mutta sen ajo onnistuisi hienosti lajittelukarikoiden avustamana. Sen jälkeen auto hakisi taas täydet kuormat ja toimittaisi ne tänne lajittelukeskukseen. Käytännössä auto purkaisi aina itse kuormansa joko lajittelupöydälle tai sitten kasaan. Lajittelussa olisi yksi kaveri joka ohjaisi lajittelulaitetta ja toinen joka ajaisi pyöräkuormaajaa. Kun lajit olisi saatu erotteltua niin pyöräkuormaaja nostaisi niput auton kyytiin jolloin täysi yhdistelmä lähtisi tehtaalle päin. Ja nyt tulee se tärkein eli firman pitäisi maksaa päätehakkuuleimikon hinta puutavarasta+ hakkuun ja ajon hinta eli tukit alkaisi 7 tai 8 ja kuidut 40 kieppeillä koska tuote olisi optimaalisina kuormakokoina ja erittäin hyvän tien varressa.

eli taloutta kun miettii niin moto, ajokone pystyisi toimimaan 4-5 euroa halvemmalla ja kaukokuljetus menisi kanssa optimaalisten kuljetusten kanssa pari eurtoa edukkaamin. eli tästä tulisi 7 euroa motille. Sitten itse lajittelu maksaisi vaikka 3 euroa motille eli oltaisi tilanteessa että kulu olisi + 4 euroa. Ja viellä tärkein eli maanomistajalle maksettaisi maksimi hinta jokaisesta puutavarasta eli vaikka koivutukin arvo vastaisi vaikka 400 motin leimikon hintaa. maanomistajalle siis maksettaisi sen motolistan mukaan ja metsässä turha ajelu loppuisi kun ajokone noukkisi aina kaikki kerralla kyytiin eikä ajelisi puiden ohi etsien seuraavaa sopivaa puutravaralajia.

Mistä summasta sä luulet että tuo moton/ajokoneen 4-5€ laskettais? Taidat olla aika kuutamolla noista taksoista ???
Ja sitten tuo lajitteluasema vaatisi kyllä lähes koko sahalinjan alkupään toimiakseen ei noita nippuja kukaan kouralla lajittelisi, eli taas lisää kustannuksia... :(

Viimeksi muokattu: 30.11.15 - klo:14:23 kirjoittanut Naturalis

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2524
  • Etelä-Karjala

 itse lajittelu maksaisi vaikka 3 euroa motille

Lajittelulinja + pyöräkuormaaja + 2 miestä * vähintään 2, mieluummin 3 vuoroa. Lajittelusta menee läpi tuollaista, missä on kuitukin seassa, korkeintaan 100 mottia tunnissa miinus tauot ja remontit. Pääomaa kiinni 220 k€, muuttuvina sähköt, pyöräkoneen kulut ja 2 äijän palkka ilta- yö ja viikoinloppukorvauksineen. Maitumiehen matematiikkaa... :o
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Kyllä nyt vemssi meinaa tappaa metsäkoneyrittäjät nälkään...

Ei se tavaralajien järjestely ota hakkuutyössä kovin suurta osaa kokonaistyöajasta. Ja ajaessakin taitava kuski osaa järjestää kuormansa ja suunnitella ajonsa niin, että useampikin laji kulkee metsästä tehokkaasti.

Siinä olisi varmaan kehitettävää että rekkamiehet saisivat tehokkaammin kuormat täyteen, mut koska leimikot on täällä suht pieniä, ei tuosta jatkokuljetuksesta todennäköisesti koskaan saada täysin tehokasta.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2524
  • Etelä-Karjala

Siinä olisi varmaan kehitettävää että rekkamiehet saisivat tehokkaammin kuormat täyteen, mut koska leimikot on täällä suht pieniä, ei tuosta jatkokuljetuksesta todennäköisesti koskaan saada täysin tehokasta.

Parin viime vuoden aikana parantunut paljon: suurin osa puueristä (kaikki alle 100 motin erät/puutavaralaji) ei mene ns. yleiseen jakoon kaikille ko. yhtiön sopimusautoille, vaan tulee ko. alueen "omaan" autoon. Kuski päättää sitten omatoimisesti noiden kökkösien keruujärjestyksen ja vie ne siinä kuormassa kuin parhaaksi näkee. Isoilta hakkuilta sitten firma järjestelee esim. mepa-kuormia.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...