Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Luomuun siirtyminen?  (Luettu 15875 kertaa)

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1540
Vs: Luomuun siirtyminen?
Saako luomuviljaa kuivata samassa kuivurissa, missä kuivataan myös ei-luomuviljaa?

Saa, mutta pitää olla hyvä ja selkeä kirjanpito. Ne on minun tarkastuksissani katsottu aina tarkkaan.
Don Essex

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Luomuun siirtyminen?
Saako luomuviljaa kuivata samassa kuivurissa, missä kuivataan myös ei-luomuviljaa?

Saa, mutta pitää olla hyvä ja selkeä kirjanpito. Ne on minun tarkastuksissani katsottu aina tarkkaan.
Siksi mun kuivuriin ei kipata mitään ilman allekirjoitettua viljapassia. Varastokirjanpitoani voin manipuloida miten tahdon, mutta toimittajan puumerkki lisää homman läpinäkyvyyttä. Jos ei jaksa tulostaa ja käyttää minuuttia blanketin täyttämiseen, niin ei jaksa kipatakkaan.

Luomun paperisulkeiset on mielestäni liioiteltuja, se kuuluu hommaan ja sen on jokainen luomuun lähtiessään hyväksynyt. Mielestäni ei ole tullut muuta extraa kuin jokavuotinen tarkastus ja varastokirjanpito. Jos pellolla kasvaa mitä on ilmoitettu ja varastot on mitä on kirjattu, niin helvetin helppoa rahaa se luomutukien kuittaaminen. Tietty kaikessa voidaan venkoilla ja vääntää...  ::)

Viimeksi muokattu: 07.02.16 - klo:22:05 kirjoittanut supersammakko

Nothing is Something Worth Doing

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Luomuun siirtyminen?
Luomuun siirtymisen aakkoset; käyt kurssilla, teet hakemuksen, jätätä apulannat ostamatta ja myyt ruiskun helvettiin. Sitten kun aikaa on, niin ennen ensimmäistä tarkastusta myyt kaikki myrkkyjämät naapureille. Mulla oli aina perusvarastoa olemassa, mutta kaveri osti  lannoitteet ja torjunta-aineet omaan käyttöönsä.

Glyfosaatin kylväminen ennen siirtymistä on turhaa, luomussa kuitenkin pitää oppia pärjäämään ilman sitä. Itse lähdin luomuun niin, että mulla oli noin 30% syksyllä muokkaamatonta rypsipeltoa, olihan ne ruman näköisiä sen pari vuotta, mutta kun saa nurmikierron rullaamaan niin homma muuttuu.

Tilalla oli käytetty lautasmuokkaria, jätin sen jätin ulos ruskettumaan ja kaivoin pusikosta siellä viitisen vuotta maanneen potilan ja vaihdoin siihen siipiterät, sekä heitin perähärvelin hevon kuuseen. Rumahan se oli kun sammalta kasvoi, mutta ei rauta pahene. Ensimmäisen kärjen asennettuani huomasin piikin geometrian olevan väärä ja vaihdoin piikitkin. Vanhaan äkeeseen asensin 70 mm kärkilaput, olisi saanut olla leveämmätkin, mutta ei kaikkea uskalla tehdä kerralla.

Itselläni on käytössä rikka-äes pneumaattisella kylvökoneella ja kylvöominaisuutta pidän itse rikkaäestystä tärkeämpänä. Jos saat nurmet perustettua hyvin, niin mielestäni rikka-äkeeseen ei tarvitse kiireellisesti investoida.
Kun mä olen suunnitellu luomu-grilliä,niin voisinko saada siihen jotain lisätukea verrattuna tavanomaiseen grilliin.Sen lisäksi että luomumakkaraperunat on kalliimpia....

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19858
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Luomuun siirtyminen?
Eihän ole kiellettyä luomussa käyttää tehoviljelijän lietettä, kunhan on vähemmän kuin 2 ey/ha. Eikö niin. Eli lietesäiliöön voisi liuottaa ureaa ja silloin se urea olisi luomuvalkaistua. Mitään merkkiainetta ei ureasta jää, se sotkeutuu muuhun lannan typen joukkoon.

Toinen kysymys: eikös luomussa olisi kiellettyä käyttää ureadieseleitä. Se voi tiputella se kone sitä ureaa peltoon.

-SS-

harmi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 53
Vs: Luomuun siirtyminen?
Eihän ole kiellettyä luomussa käyttää tehoviljelijän lietettä, kunhan on vähemmän kuin 2 ey/ha. Eikö niin. Eli lietesäiliöön voisi liuottaa ureaa ja silloin se urea olisi luomuvalkaistua. Mitään merkkiainetta ei ureasta jää, se sotkeutuu muuhun lannan typen joukkoon.

Toinen kysymys: eikös luomussa olisi kiellettyä käyttää ureadieseleitä. Se voi tiputella se kone sitä ureaa peltoon.

-SS-

Varmaan kaikki on mahollista, mut miten sen ey/ha saa ylitettyä. Eikös se oli normissakin kiellettyä tämä tehosikala. Multa vaadittiin viimeksi siihenkin selvitystä että mistä sitä paskaa riittää :)

harmi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 53
Vs: Luomuun siirtyminen?
Saako luomuviljaa kuivata samassa kuivurissa, missä kuivataan myös ei-luomuviljaa?

Saa, mutta pitää olla hyvä ja selkeä kirjanpito. Ne on minun tarkastuksissani katsottu aina tarkkaan.
Siksi mun kuivuriin ei kipata mitään ilman allekirjoitettua viljapassia. Varastokirjanpitoani voin manipuloida miten tahdon, mutta toimittajan puumerkki lisää homman läpinäkyvyyttä. Jos ei jaksa tulostaa ja käyttää minuuttia blanketin täyttämiseen, niin ei jaksa kipatakkaan.

Luomun paperisulkeiset on mielestäni liioiteltuja, se kuuluu hommaan ja sen on jokainen luomuun lähtiessään hyväksynyt. Mielestäni ei ole tullut muuta extraa kuin jokavuotinen tarkastus ja varastokirjanpito. Jos pellolla kasvaa mitä on ilmoitettu ja varastot on mitä on kirjattu, niin helvetin helppoa rahaa se luomutukien kuittaaminen. Tietty kaikessa voidaan venkoilla ja vääntää...  ::)

Joko olet antanut selvityksen miten vastaanotat siemenet ja miten se siirretään kylvökoneeseen. Tästäkin tuli huomautus edellisessä tarkastuksessa kun ei ollu selvitystä tehty.
Oisitte nähny kuinka kaveri oikeen hypähti riemusta kahvipöydässä ku se löysi tänki virheen :D

Viimeksi muokattu: 08.02.16 - klo:21:30 kirjoittanut harmi

Wessel

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 422
Vs: Luomuun siirtyminen?
Onko kokemuksia luomulannoitteista? Kattelin eri valmistajien sivuja ja pystyis käyttään samallalailla kuin väkilantoja kylvössä. Hiveniä näyttää olevan tarjolla melkein samat kuin tavanomaisessa, joten ei kannata ruiskua hävittää vaikka alkaisikin luomuilemaan.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Luomuun siirtyminen?
Saako luomuviljaa kuivata samassa kuivurissa, missä kuivataan myös ei-luomuviljaa?

Saa, mutta pitää olla hyvä ja selkeä kirjanpito. Ne on minun tarkastuksissani katsottu aina tarkkaan.
Siksi mun kuivuriin ei kipata mitään ilman allekirjoitettua viljapassia. Varastokirjanpitoani voin manipuloida miten tahdon, mutta toimittajan puumerkki lisää homman läpinäkyvyyttä. Jos ei jaksa tulostaa ja käyttää minuuttia blanketin täyttämiseen, niin ei jaksa kipatakkaan.

Luomun paperisulkeiset on mielestäni liioiteltuja, se kuuluu hommaan ja sen on jokainen luomuun lähtiessään hyväksynyt. Mielestäni ei ole tullut muuta extraa kuin jokavuotinen tarkastus ja varastokirjanpito. Jos pellolla kasvaa mitä on ilmoitettu ja varastot on mitä on kirjattu, niin helvetin helppoa rahaa se luomutukien kuittaaminen. Tietty kaikessa voidaan venkoilla ja vääntää...  ::)

Joko olet antanut selvityksen miten vastaanotat siemenet ja miten se siirretään kylvökoneeseen. Tästäkin tuli huomautus edellisessä tarkastuksessa kun ei ollu selvitystä tehty.
Oisitte nähny kuinka kaveri oikeen hypähti riemusta kahvipöydässä ku se löysi tänki virheen :D
Joo, se luomusuunnitelma kannattaa tehdä kunnolla ja myös muistaa päivittää aika ajoin, siinähän prosessit on kuvattuna.
Nothing is Something Worth Doing

Wessel

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 422
Vs: Luomuun siirtyminen?
Miten supersammakolla onnistunut kyntö pitkään nurmeen? Saako tuolla pitkän nurmikasvuston kyntämisellä jotain hyötyä? Kerran kokeilin apilikkoa kyntää pitkänä kasvustona, niin piti käydä lautasmuokkaimella ajaa ensin, niin sitte alkoi kyntö onnistaa. Nykyisin ajanu apilikot murskalla ennen kyntöä tai sitte jättäny kevät kyntöön.

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Luomuun siirtyminen?
Juu, itseä kiinnostaa kans, että jos nurmeen jättää tekemättä luomussa keskikesän kesannoinnin lopetusvaiheessa, onko ongelma kestorikkakasvien osalta valmis. Puhuvat, että pelkkä kyntö olisi Kuin roskien lakaisu maton alle. Kuinka ehdottomana pidätte tuota kesannointia?
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1540
Vs: Luomuun siirtyminen?
Keskikesän kesannon päätarkoitus on minulla kestorikkojen torjunta. Erityisesti valvatin ja ohdakkeen ja varmaan myös juolavehnän torjunnassa sen pitäisi olla tehokas. Jos pelto on puhdas noista ennen nurmijaksoa, riittää varmaan kyntö ennen rukiin kylvöä. Tuosta kynnön heikosta tehosta ei ole kokemusta. Sen verran nuori olen luomuviljelijänä. Yritän kuunnella ja oppia viisaampien puheista.
Don Essex

Wessel

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 422
Vs: Luomuun siirtyminen?
eikös valvatti/ohdake ongelmaan kannata kylvää peittävä alikasvusto eli jokin nurmen seos ja niittää/murskata pääkasvi jos/kun alkaa tulla ohdake/valvatti kasvuston läpi. Tuli kokeiltua muutama vuos sitten 2-vuotisen vln apilikossa, niin melkolailla valvatti hävisi lohkolta, muutamaan kohtaan kävin tuuttaamassa alkusyksystä glyfoa. Mut aikas tehokkaasti näytti kasvikilpailulla ja niitolla saavan tehoja ainakin valvatin hävitykseen.

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1540
Vs: Luomuun siirtyminen?
eikös valvatti/ohdake ongelmaan kannata kylvää peittävä alikasvusto eli jokin nurmen seos ja niittää/murskata pääkasvi jos/kun alkaa tulla ohdake/valvatti kasvuston läpi. Tuli kokeiltua muutama vuos sitten 2-vuotisen vln apilikossa, niin melkolailla valvatti hävisi lohkolta, muutamaan kohtaan kävin tuuttaamassa alkusyksystä glyfoa. Mut aikas tehokkaasti näytti kasvikilpailulla ja niitolla saavan tehoja ainakin valvatin hävitykseen.

Kyllä juuri näin. Ja loppusilaus tuolla keskikesän kesannolla. Minullakin melkolailla vähissä nuo ongelmakasvit nurmen jälkeen, mutta loppuja hävitin tuolla kesannolla. Kyllä sieltä näytti vielä jokunen yksilö yrittävän kasvaa. Peittävä kasvusto haluttua lajia on varmaankin aina paras keino rikkoja vastaan.
Don Essex

Wessel

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 422
Vs: Luomuun siirtyminen?
Ohdake sitkaampi saada hävitettyä kuin valvatti ainakin mitä ittellä muutaman lohkon reunassa ollut. Saisivat niittää noita tienpenkkoja vähä useammin ku muutaman vuoden välein. Tullut ajeltua ite lohkojen vierellä olevat tienvarret kesällä, kun niistä leviää ohdakketta varsin tehokkaasti, jos jättää niittämättä.
Don Essex: selitätkö tarkemmin keskikesän kesannon?
Itte vaan murskannut kahdesti kesään apilikot ja siinä koko homma. Mulle vaan kaikki lohkot joissa ei korjattavaa satokasvia ollu kesantoja. Lohkotiedoissa kyl lukee jos jonkinmoista riistaa,hoitoja ym...

harmi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 53
Vs: Luomuun siirtyminen?
Miten supersammakolla onnistunut kyntö pitkään nurmeen? Saako tuolla pitkän nurmikasvuston kyntämisellä jotain hyötyä? Kerran kokeilin apilikkoa kyntää pitkänä kasvustona, niin piti käydä lautasmuokkaimella ajaa ensin, niin sitte alkoi kyntö onnistaa. Nykyisin ajanu apilikot murskalla ennen kyntöä tai sitte jättäny kevät kyntöön.
[/quote

Ainaki jos meinaa rapsia tuuppaa syksyllä ni oon huomannu että kynnön pitää onnistua siksi että etanat ei selviytyisi.
etanoita ku ettiskelee ni aina jos on jääny kokkare apilaheinästä tai siitä vihermassasta ni jo alkaa taimet häviämään.