Taloussanomien mukaan... " Hankkeelle haetaan Koposen mukaan sekä laaja lainarahoituspaketti, strategisia kumppaneita että julkista tukea. Hän sanoo Kaidin sitoutuneen sijoittamaan hyvin merkittävän osan noin 300 miljoonan euron pääomaehtoisesta rahoituksesta.
Lisäksi nostetaan noin 700 miljoonan euron lainarahoituspaketti, jossa erilaiset kansalliset takuuinstrumentit niin Suomesta, Kiinasta kuin EU:sta ovat merkittävässä roolissa.
Julkisesta tuesta Koponen mainitsee mahdollisiksi vaihtoehdoiksi niin Tekesin, Finnveran kuin EU:n rahoituksen. "
Jos tuo 700 miljoonaa on siinä mielessä ihan oikeaa lainaa, että firma maksaa korot, pääoma maksetaan takaisin ja julkinen tuki on pelkkää lainantakaamista, niin tuo kuulostaa minusta ihan kohtuu hyvälle. Ja vaikka laina olisi korkotukilainaa, jonka koroista EU tai valtiot maksavat osan, niin ei sekään huono ole. Varsinkin jos luonnottoman matala korkotaso jatkuu vielä vaikkapa kymmenen vuotta.
ison firman hankkeissa on aina mukana raha, kunnia, maine, sekä yhteiskuntavastuut ym muut korkeat arvot. Jos firmalla kassassa on rahaa, niin vain typerät myöntää sille jotain armolainoja tai ylisuuria tuotekehitys avustuksia. Iso firma haluaa pyynnöillään sitouttaa kansalliset päättäjät, edunvalvontajärjestöt ja viranomaiset hankkeeseen.
Oleellisin kysymys tietysti tässä on se, miksi Kiinasta tullaan tänne tekemään....yleensäkään mitään, onko täällä halvat työvoimakustannukset ja joustavat ei-niin-lakkoherkät satamatyöntekijöiden ammattiliitot, vähemmän sääntelyä ympäristö- ja työturvallisuus asioissa, matala verotus kenties..... vai liittyiskö tämä jotenkin raaka-aineisiin?