Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe RATTORIN VAIHTO  (Luettu 17146 kertaa)

HöPö-HeSSu

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 150
RATTORIN VAIHTO
NÄMÄ MERKIT OLIS LISTALLA  MF 5465 , JD 6530 JA VALTRA T 130 . MIELIPITEITÄ MERKEISTÄ JA ONKO KUINKA TYYPPI VIKOJA YM.

Ana

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 190
Vs: RATTORIN VAIHTO
Ei varmaan pahasti mee vikaan kun tuon ensimmäisen unohtaa, muuten omien mieltymysten mukaan joko jd tai valtra. täälä toisaalla jo juttua ainakin tuon massikan "ominaisuuksia" koskien :'(

Movado

  • Vieras
Vs: RATTORIN VAIHTO
Kuinka tuon jd etupää on lukotettu, onko vielä kitkalukko? > kolmiveto
Entäs nelivedon hydaalinen kytkentäpakka luistaako?

Pyydä ainakin tarjous nh/case koneista vakka et konetta ostaisikaan - kilpailutus kannattaa 8)

hl

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1304
  • kyllä lähtee..
Vs: RATTORIN VAIHTO
5465 mansikissa tehon puute ei ole vika, se on ominaisuus.. ;D
valtua en itse ottaisi missään tapauksessa.
jonnu sais olla kyllä vaikka 6530 premium, ei s eikä se malli.
ja pohjoiset päälle..

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: RATTORIN VAIHTO
Lainaus
Kuinka tuon jd etupää on lukotettu, onko vielä kitkalukko? > kolmiveto

Miten Valtra N, onko sekin kolmiveto?

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: RATTORIN VAIHTO
Itse itselleni vastaten, kun asia rupes vaivaamaan:

http://www.valtra.fi/extras/documents/FI_NLS_A-C.pdf

Eli lukko on kitkalukko. Mitä hiton humpuukia tuo on, kyllä minä olen MF miehenä tottunut siihen että lukolla saadan kaikki 4 maksettua pyörää vetämään. Tuotahan pitäisi ilmoittaa kuluttaja-asiamiehelle. Myydään nelivetoisia traktoreita joista puuttuu yksi vetävä pyörä  >:(

Antaako tuo sitten periksi tiukassa paikassa, kuten esim metsässä jyrkässä nousussa kun se viimeisen pyörän pito olisi tärkeä?

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: RATTORIN VAIHTO
Itse itselleni vastaten, kun asia rupes vaivaamaan:

http://www.valtra.fi/extras/documents/FI_NLS_A-C.pdf

Eli lukko on kitkalukko. Mitä hiton humpuukia tuo on, kyllä minä olen MF miehenä tottunut siihen että lukolla saadan kaikki 4 maksettua pyörää vetämään. Tuotahan pitäisi ilmoittaa kuluttaja-asiamiehelle. Myydään nelivetoisia traktoreita joista puuttuu yksi vetävä pyörä  >:(

Antaako tuo sitten periksi tiukassa paikassa, kuten esim metsässä jyrkässä nousussa kun se viimeisen pyörän pito olisi tärkeä?
Metsään mennään metsäkoneella 8) 8) Ei jonnen lukko ole luistanu mulla ikinä vaikka on kuormaaja ja edestakana levikkeet.
Jossain edellisis koneis oli hammaslukot,oli v.ttumaista kun esim.kyntäes tuli käännökseen ja lukot ei irrottanu >:(

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: RATTORIN VAIHTO
Tuo kitkalukosta itkeminen jaksaa minua ihmetyttää. Jos traktorissa ei ole keulalla tonnin punttia, niin se on aika se ja sama minkälainen lukko siellä etuakselilla on.

On tilanteita joissa kitkalukko on jopa parempi, se toimii jo ennenkuin kuski kerkeää tajuta edes lukkoa tarvittavan. Ja huoleton käytössä, ei tarvi huolehtia sen poiskytkemisestä. Riittää että vaihtaa ajallaan akseliin hyvälaatuiset öljyt jotta lukko ei ala luistaa ja mekkaloida huonon öljyn takia.

Massikka ei edes pääse sen jyrkän nousun alle metsässä kun sen meno tyssää kantoon surkean maavaran takia jo metsän reunassa...

A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: RATTORIN VAIHTO
Itse itselleni vastaten, kun asia rupes vaivaamaan:

http://www.valtra.fi/extras/documents/FI_NLS_A-C.pdf

Eli lukko on kitkalukko. Mitä hiton humpuukia tuo on, kyllä minä olen MF miehenä tottunut siihen että lukolla saadan kaikki 4 maksettua pyörää vetämään. Tuotahan pitäisi ilmoittaa kuluttaja-asiamiehelle. Myydään nelivetoisia traktoreita joista puuttuu yksi vetävä pyörä  >:(

Antaako tuo sitten periksi tiukassa paikassa, kuten esim metsässä jyrkässä nousussa kun se viimeisen pyörän pito olisi tärkeä?

5000srj massikathan ei tunnetusti tahdo vetää koko etupäällä. On siitä yhdestäkin vetävästä edessä apua siinä tilanteessa kun mässerin miehellä pakka luistaa...

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: RATTORIN VAIHTO
valtraan on saanut ruksattua jo 88 alkaen hydraulisen levylukon.

muistaakseni se on vakiona esim. n141:ssä ja yleensäkkin kaikissa teollisuus akselisissa se on vakiona (8550,t140,t171,ym.)

pitää kyllä hyvin. vaikka toinen pyörä ilmassa niin molemmat vetää.

takanikin on levylukko sekin pitää.
-------

john deereen ei saa eteen lukkoa. ero on kyllä lukollisella ja lukotomalla iso, etenkin ääri tilanteissa. metsäajossa se on jo lähes välttämätön.

dmem

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 331
Vs: RATTORIN VAIHTO
Tuo kitkalukosta itkeminen jaksaa minua ihmetyttää.

Kuten retku jo totesi, metsässä ero kitka ja hammaslukon välillä on merkittävä. Pelto käytössä ei taida kuitenkaan olla suurta merkitystä kumpi on.

Loordi Fordson

  • Vieras
Vs: RATTORIN VAIHTO
Kyllä etukuormainkoneessa aikoinaan oli kitkalukko, ei ongelmaa. Nykyisin etukuormainkoneessa kytkettävä hammaslukko, automaattiasentoinen ja pakkokytkentä. Pahassa paikassa todella hyvä ja metrin hangessa, mutta kuormaustöissä kallistuisin silti kitkalukon puolelle. Jos ei tätä hammaslukkoa ole päällä, vain toinen etunen vetää kuormatessa ja tyhjää lyö.Sitten painellaan lukkoa tarpeen mukaan. Carraron kitkalukon kanssa ei ollut mitään ongelmaa aikoinaan, eikä kuulemma uudella omistajallakaan ( yli 13000 h ). Ja näkyi aina, kun molemmat pyörät veti puskettaessa ( vaikka kitkajarruhan se vain on, mutta silti... ). Mutta se on kuitenkin tuossa hammaslukossa plussaa nykykoneessa, että se kytkettävää mallia. Muistaa ne ns. automaattilukot -80 ja -90-luvuilta ja remontitkin.....Mutta kitkalukollinen kone odottaa pihassa etukuormainta, hammaslukollisella sitten metsässä....

Viimeksi muokattu: 06.04.09 - klo:14:08 kirjoittanut Loordi Fordson

JJK

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 58
Vs: RATTORIN VAIHTO
jos traktorissa on kopista katkasijalla kytkettävä lukko, se on aina levy eli kitkalukko, oli se sitten etu- tai takapäässä. ja pitää ihan yhtä hyvin tai huonosti kummasakin tapauksessa

Loordi Fordson

  • Vieras
Vs: RATTORIN VAIHTO
jos traktorissa on kopista katkasijalla kytkettävä lukko, se on aina levy eli kitkalukko, oli se sitten etu- tai takapäässä. ja pitää ihan yhtä hyvin tai huonosti kummasakin tapauksessa

Ei ole aina kytkettävä etuakselin lukko levylukko : New Holland TS, TSA, CaseIH MX,Puma, New Holland M, TM ja T6000/7000-sarjat jne. kytkettävällä hammaslukolla ( vai oliko 50 km/h malli levylukollinen uusissa muistaakseni ? )

 Ja kytkettävät levylukot toimivat hydr. pakkaperiaatteella, toisin kuin automaattiet kitkalukot, joissa jousipainotteiset levyt.

Viimeksi muokattu: 06.04.09 - klo:14:22 kirjoittanut Loordi Fordson

Movado

  • Vieras
Vs: RATTORIN VAIHTO
On huono juttu jos ei ole kunnon lukkoa - kitkakukolla ei ole mitään virkaa ihan sama vaikka ei olisi ollenkaan.

Jos joku väitää ettei lukkotyypillä ole merkitystä niin puhuu totuuden vastaisesti.

Hammas/sakara lukko pitää 100%, mutta rikkoontumisen mahdollisuus väärinkäytettynä on olemassa.

Hydaalisesti kytkettävä levylukko on mielestäni paras, pitää suht hyvin luistaa vain kun rikkoontumis mometti lähestyy valtraan on sen saanut lisävarusteena on jotain 500€ - voi saada muihinkin ?

Nelivedon kytkentä pakkan luisto on myös huomion arvoinen seikka MF on siitä jo tullut tunnetuksi, JD;ssä sitä on ollut vanhemmissa maleissa tuosta 6530 mallista en tiedä?