Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Joonas - 20.02.10 - klo:20:12

Otsikko: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: Joonas - 20.02.10 - klo:20:12
Kelit kysyy taas akkua, varsinkin jos on eberi tai webasto käytössä. Toimiiko optima-akut miten henkilöautokäytössä. Onko se hintansa väärti, eli onko huomattavaa eroa tavalliseen lyijyakkuun. Onko väliä ottaako keltaisen vai  punaisen kannen.
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: mike - 20.02.10 - klo:20:30
Osta Varta ja unohda ylimainostettu Optima.
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: mlahti - 20.02.10 - klo:20:38
keltanen kestää enemmän purkautumista..
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: Ala-Pertti - 20.02.10 - klo:20:46
Se ON hintansa väärti. Vanhin optima yli kymmenen vuotta sitten laitettu nykyisin rengin käytössä olevaan autoon, eikä sen koommin liikuteltu, eikä ladattu ulkopuolisesti, mutta virtaa siitä on annettu muihin härpäkkeisiin lukemattomia kertoja.
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: Tracman - 20.02.10 - klo:20:52
Ja yks hyvä vaihtoehto on BOSCH agm akku, se on tarkoitettu webaston käyttöön  ;D parivuotta sitte 100 ampeerin akku maksoi ikh:lla 250e ja hienosti pelaa...
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: rene - 20.02.10 - klo:22:39
Ei ole parhaimmillaan jatkuvassa pienessä käytössä. Antaa kyllä rajusti virtaa niin kauan kun sitä akussa on. Jos on vaikka startti huonossa kunnossa että hukkaa virtaa niin hyytelöakulla pyörittää aivan eri tavalla. Käynnistyksessä erinomainen kun saa kampiakseliin vauhtia, käynnistyy äkkiä ja riittää lopulta pienempi energia käynnistykseen.
  Kannattaa selvittää exide hyytelöakkujen saatavuus ja hinta myöskin. Saattaa saada aavistuksen halvemmallakin ja laatu tuntuisi ainakin yhtä hyvältä. Ainakin AKKU-ANIA Seinäjoella myy.
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: Farmari Arttu - 20.02.10 - klo:23:01
Webastojen kanssa kannattaa muistaa simppeli sääntö. Jos lämmität puolituntia, niin aja sen päälle samat puolituntia. Ei tarvitse lisä ladata talvenmittaan.
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: bobbari - 20.02.10 - klo:23:17
Se ON hintansa väärti. Vanhin optima yli kymmenen vuotta sitten laitettu nykyisin rengin käytössä olevaan autoon, eikä sen koommin liikuteltu, eikä ladattu ulkopuolisesti, mutta virtaa siitä on annettu muihin härpäkkeisiin lukemattomia kertoja.

     Muistan vielä akun esittelyvideon, jossa akkuun ammutaan lippaallinen .308 kiväärin patruunoita.   Akku kiinni ja auto käyntiin...     Sitten ammutaan vielä taljajousella muutama nuoli akkuun, nuolet pois akku kiinni ja auto käyntiin...     Ei voi moittia huonoksi!      Akku voidaan asentaa mihin asentoon hyvänsä, myös ylösalaisin tai kyljelleen.        IKH:n akkuja kartan kuin ruttoa, sen verran monta paskaa on kotiin kannettu!
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: - 20.02.10 - klo:23:29
Se ON hintansa väärti. Vanhin optima yli kymmenen vuotta sitten laitettu nykyisin rengin käytössä olevaan autoon, eikä sen koommin liikuteltu, eikä ladattu ulkopuolisesti, mutta virtaa siitä on annettu muihin härpäkkeisiin lukemattomia kertoja.

     Muistan vielä akun esittelyvideon, jossa akkuun ammutaan lippaallinen .308 kiväärin patruunoita.   Akku kiinni ja auto käyntiin...     Sitten ammutaan vielä taljajousella muutama nuoli akkuun, nuolet pois akku kiinni ja auto käyntiin...     Ei voi moittia huonoksi!      Akku voidaan asentaa mihin asentoon hyvänsä, myös ylösalaisin tai kyljelleen.        IKH:n akkuja kartan kuin ruttoa, sen verran monta paskaa on kotiin kannettu!

Mullakin usein jää aamulla siitä kiinni kun on pari nuolta akussa! Ei vitullakaan käyntiin...
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: PR - 20.02.10 - klo:23:44
Se ON hintansa väärti. Vanhin optima yli kymmenen vuotta sitten laitettu nykyisin rengin käytössä olevaan autoon, eikä sen koommin liikuteltu, eikä ladattu ulkopuolisesti, mutta virtaa siitä on annettu muihin härpäkkeisiin lukemattomia kertoja.

     Muistan vielä akun esittelyvideon, jossa akkuun ammutaan lippaallinen .308 kiväärin patruunoita.   Akku kiinni ja auto käyntiin...     Sitten ammutaan vielä taljajousella muutama nuoli akkuun, nuolet pois akku kiinni ja auto käyntiin...     Ei voi moittia huonoksi!      Akku voidaan asentaa mihin asentoon hyvänsä, myös ylösalaisin tai kyljelleen.        IKH:n akkuja kartan kuin ruttoa, sen verran monta paskaa on kotiin kannettu!

Mullakin usein jää aamulla siitä kiinni kun on pari nuolta akussa! Ei vitullakaan käyntiin...

MotorUp mainoksessa käyttivät autoa ilman öljypohjaa ja jenkki huusi kuin mielipuoli vieressä, että amazing. Normikäytössä voipi olla lyhytikäinen auto. Kuukauden parhaat sekunnit kyllä käydärouskutti.  :D
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: vms1 - 21.02.10 - klo:12:53
Ittelle laitettu keltakantinen optima ja on ainakin tuhatkertaa parempi kun alkuperäinen korealaisten asentama. Eeberiä saa ihan surutta käyttää puolituntia ja auto lähtee varmasti käyntiin. Todennäköisesti on ainut akku minkä henkilöautoon joutuu ostaa.
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: arzyboy - 21.02.10 - klo:15:50
unohda nuo vartat, on sama kyllä kuin bosch.Banner oli huomattavan paljon parempi. Agm akut voi ollakin ihan ok vartana tai boshina, hintaa löytyy noilla sitten aika lailla.  Aikanaan noita vartoja myyneenä sai tarpeekseen takuu asioiden kanssa värkätessä :(
 Laitoin syksyllä rehunotto traktoriin optiman 50 ah punakantisen. Lisänä cteckin 3600 laturi joka lataa aina kun on lämmityksessä. Virtaa riittää varmasti. Noiden punakantisten kanssa tulee ongelmia jos sattuu pääsemään tyhjäksi, mutta noilla "älylatureilla" saa nekin latinkiin. Exidellä on olemassa vastaavilla mitoilla maxxima mallit jotka on myös rullakennoakkuja eli siis suora kilpailija optimalle. Hieman halvempia ja antavat enemmän käynnistysvirtaa. Jos on webasto käytössä niin kannattaa latailla akkua välillä ettei ole ikävä yllätys startatessa.
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: Poikapoloinen - 21.02.10 - klo:15:52
Keltakantinen Optima on ku ventti eli ylivoimaisesti paras:D
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: Halliorja - 21.02.10 - klo:19:22
Kyllä itse voin suositella, tosiaan Ala-Pertinkin mainitsema käyttöikä on hyvä ja virtaa on äkäseen, ei vaivu pakkasellakaan. Ostin omaan chevy vaniin punaiset optimat, maksoivat 16 euroa enemmän (yhteensä) kalliimmat kuin exiden vastaavat jenkkiin sopivat.

Ei höyryä keulalla ja hapeta kennoja ja lauhduttimia, ei nurin mennessään luraha nesteitä syliin.

Vartan akut on nimeensä nähen polosia, mystisiä oikoseenmenoja ja pimenemisiä uusilla muutama viikko vanhoilla akuilla, omassa hlöautossa varta kesti vajaan 2 vuotta vaikka ei varmaan ollu tyhjänä tai vajavilla nesteillä.
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: maanviljelija - 21.02.10 - klo:23:28
Minulla  dielelautossa Vartan akku ja Webasto. Auto toista talvea käytössä ja nyt jo kahtena aamuna ollut akku tyhjä. Työmatkaan menee 45 minuuttia niin luulisi latautuvankin. Latasin ctekillä alkuviikosta ja kolmantena aamuna oli taas akku sippi.
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: icefarmer - 21.02.10 - klo:23:53
Minulla  dielelautossa Vartan akku ja Webasto. Auto toista talvea käytössä ja nyt jo kahtena aamuna ollut akku tyhjä. Työmatkaan menee 45 minuuttia niin luulisi latautuvankin. Latasin ctekillä alkuviikosta ja kolmantena aamuna oli taas akku sippi.
vikahan voi olla laturissakin, vaikkei valo pala. tuontiautoissa voi olla myäs matalampi latausjännite
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: maanviljelija - 22.02.10 - klo:00:08
Minulla  dielelautossa Vartan akku ja Webasto. Auto toista talvea käytössä ja nyt jo kahtena aamuna ollut akku tyhjä. Työmatkaan menee 45 minuuttia niin luulisi latautuvankin. Latasin ctekillä alkuviikosta ja kolmantena aamuna oli taas akku sippi.
vikahan voi olla laturissakin, vaikkei valo pala. tuontiautoissa voi olla myäs matalampi latausjännite
Pohjolan oloihin tehty. Eikä ajotietokonekaan mitään herjannut. Lämmitin toiminut ihan ok mutta mitä sillä lämpimällä autolla jos ei pääse liikkeelle. Vähän niin kuin puun ja kuoren välissä. Jos ei lämmitä niin ei käynnisty ja jos lämmittää niin ei käynnisty :-[
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: icefarmer - 22.02.10 - klo:00:18
Minulla  dielelautossa Vartan akku ja Webasto. Auto toista talvea käytössä ja nyt jo kahtena aamuna ollut akku tyhjä. Työmatkaan menee 45 minuuttia niin luulisi latautuvankin. Latasin ctekillä alkuviikosta ja kolmantena aamuna oli taas akku sippi.
vikahan voi olla laturissakin, vaikkei valo pala. tuontiautoissa voi olla myäs matalampi latausjännite
Pohjolan oloihin tehty. Eikä ajotietokonekaan mitään herjannut. Lämmitin toiminut ihan ok mutta mitä sillä lämpimällä autolla jos ei pääse liikkeelle. Vähän niin kuin puun ja kuoren välissä. Jos ei lämmitä niin ei käynnisty ja jos lämmittää niin ei käynnisty :-[
ei muuta kuin toinen akku tilalle, niin selviää onko akussa vai autossa vika
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: mlahti - 22.02.10 - klo:10:18
Minulla  dielelautossa Vartan akku ja Webasto. Auto toista talvea käytössä ja nyt jo kahtena aamuna ollut akku tyhjä. Työmatkaan menee 45 minuuttia niin luulisi latautuvankin. Latasin ctekillä alkuviikosta ja kolmantena aamuna oli taas akku sippi.
vikahan voi olla laturissakin, vaikkei valo pala. tuontiautoissa voi olla myäs matalampi latausjännite

eikö kaikki autot oo tuontiautoja?
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: rene - 23.02.10 - klo:00:35
Minulla  dielelautossa Vartan akku ja Webasto. Auto toista talvea käytössä ja nyt jo kahtena aamuna ollut akku tyhjä. Työmatkaan menee 45 minuuttia niin luulisi latautuvankin. Latasin ctekillä alkuviikosta ja kolmantena aamuna oli taas akku sippi.
vikahan voi olla laturissakin, vaikkei valo pala. tuontiautoissa voi olla myäs matalampi latausjännite
Pohjolan oloihin tehty. Eikä ajotietokonekaan mitään herjannut. Lämmitin toiminut ihan ok mutta mitä sillä lämpimällä autolla jos ei pääse liikkeelle. Vähän niin kuin puun ja kuoren välissä. Jos ei lämmitä niin ei käynnisty ja jos lämmittää niin ei käynnisty :-[
ei muuta kuin toinen akku tilalle, niin selviää onko akussa vai autossa vika
Voi olla että tuollaisella hyytelöakulla ei vika tule esille vaikka autossa olisikin...
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: Halliorja - 23.02.10 - klo:01:26
Minulla  dielelautossa Vartan akku ja Webasto. Auto toista talvea käytössä ja nyt jo kahtena aamuna ollut akku tyhjä. Työmatkaan menee 45 minuuttia niin luulisi latautuvankin. Latasin ctekillä alkuviikosta ja kolmantena aamuna oli taas akku sippi.
Uusissa autoissa on tosi paljon virrankulutusta eli akkua lataavaa virtaa ei taho riittää tunninkaan ajossa. Kauppoihin on tullut ns. webastoakkuja joissa riittää boforit käyttämään webastoakin ja virta riittää silti käynnistykseen, omassa Peugeotissa poistui tämä käynnistelyongelma suuremman akun myötä.
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: klapikasa - 23.02.10 - klo:10:00
Muutkin ovat huomaneet et vartan akut eim tahdo kestää. Kun joutuu melkein joka vuosi ostamaan noita isoja akkuja jotka maksavat yli 200€ niin ostin piruuta honkarista tai motonetistä halpis bannerin, 50ah. Neloskone on lähtenyt jo vuoden nätisti käyntiin,-15 asteen pakkasestakin. Kuutost foortin annan suosiolla lisää virtaa autosta, niin pienessä käytössä ja niin pieni vaiva, kun sen tietää. Nyt olen kantanut kotiin vain noita pieniä bannereita eikä rahaa ole mennyt kuin sen yhden ison vartan verran.Jos nää olisi ollut huonoja olisin siirtynyt optimaan.

Joku on kertonut et maailmassa on vain pari- kolme akku valmistajaa, kuka tekee bannerit, entä varta ja sen "siskot"
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: arzyboy - 23.02.10 - klo:12:02
Bannerit taitaa tulla itävallasta ihan omasta tehtaasta. Boscia ja vartaa tehään tsekeissä. Muista ei ole tietoa mulla ??? Bannerit on kyllä tosi hyviä akkuja. Unibull on tosi näppärä.
Ei tule äkillisiä oikosulkemisia niin kuin varta/boshilaisissa. 
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: klapikasa - 23.02.10 - klo:12:20
Googletin vähän. Banneri on itävaltalainen. Vartan akut tekee Johnson Controls.
http://www.johnsoncontrols.fi/publish/fi/fi/products/power_solutions.html

Ne tekee näköjään myös optima akut, kato oikeas laidassa oleva mainos
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: apumies - 23.02.10 - klo:15:52
Optimoista mitään tiijä mutta telakoneessa 7 vuotiaat Magnetimarellit ja vebasto laulaa edelleen, joskus jopa 2 tuntia päällä . Saaneko uusia mistä siitä ei tietoo.
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: Pohojalaanen - 23.02.10 - klo:17:04
Mulla on autos Optima Yellow Top, laitoon tänä talvena kun Eberin kans kestoikä ei oo normaaliilla akuulla ollu kovin hyvä. Oli sinänsä outoa laittaa 55Ah:n akku autohon, kun sinne olis sopinu normaali yli 80Ah:n akku. Ne ei vain oo perinteisen lyijyakun kans oikeen vertaalukelepoosia, kun Optima antaa lähes täyden starttivirran ollesnansa melekeen tyhyjä, perinteises akus virrananto laskoo enemmän lineaarisesti.

Kokemuksia on aiemmin punaasesta Optimasta: Ostimma sellaasen puimurin akuksi/yleiskäyttöhön joskus -90-luvun alkupuolella tai puolivälis. Se oli koko ikänsä maharollisimman huonolla pidolla, ei ladattu juuri koskaan, antoo peittauslaitteille virtaa, pyörii mihinä sattuu kolisten välillä pitkin pakettiauton perää. Sen käyttöikä loppui vähä erikoosella tavalla, lyijynavat oli niin kulunehet jottei niistä saanu enää akunkengillä otetta. Nyt on uus samallaanen ollu pari vuotta. Kyllä ne hyviä akkuja on.

Pakettiautos on nyt Vartan AGM-hyytelöakku, kattotahan miltä se näyttää.

Optiman kuva:

http://www.poppikoneet.com/default.asp?id=20061116160700
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: viljami - 23.02.10 - klo:17:10
2000-luvun alussa oli punainen Optima, joka kesti 3 vuotta. Tilalle tuli IKH:n halpa-akku, joka on ongelmitta toiminut tähän asti.
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: Poikapoloinen - 23.02.10 - klo:18:28
Eikös optimassa ollu joskus 5 vuoden takuu oisit nasauttanu takuuseen uuden jos meni kolmessa vuodessa. Tollein ainakin oli keltakantisessa sillon ku aikanaan yhteen autoon hommasin.
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: arzyboy - 23.02.10 - klo:18:48
http://www.leab.de/english/exidebatterien/exidemaxximabattery/index.html
Tuolta tietoa tuosta aiemmin mainitusta exiden maxximasta. Netissä on juttua näistä optimoista ja exidestä aika paljon eri keskustelupalstoilla. Hyvin ristiriitaisia kokemuksia näistä akuista ??? Nuo agm-mallit löytyy nykyään jokaiselta valmistajalta, koska nykyään autoissa olevat ensiasennus akut ei vuotaa vaikka katollaan olisi tai kolaritilanteessa menisi akku aivan paskaksi. Tuollainen agm-akku on periaatteessa ihan samaa tekniikkaa kuin nuo optimat, kennot vaan eri mallisia.
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: lypsyukko - 28.11.18 - klo:23:02
Kaivetaan vanha ketju esiin. Mä olen lähes vannonut punakantisen optiman nimeen. Mutta nyt alkaa olla, että yksikään kone joissa noita on ei lähde käyntiin , jos lämpötila kääntyy pakkaselle tai ei lämmitä useaa tuntia. Osa varmaan vanhempaa kalustoa, mutta nuorimmat kait 3-4 vuotta vanhoja. On näitä joku jo keräykseenkin kannettu. Onko noiden laatu huonontunut viime vuosina? Naapuri manaili joku viikko sitten , että ne on nykyään ihan paskoja ! 6400 Valtraan pitää ihan pakosta ostaa uusi akku, mutta vieläkö optimalla jatketaan … Jatkoa puoltaa ek, jonka taakse saa punnertaa kunnon akun, mutta optima sujahtaa helposti. Keltakantinen hinnakas ( n.300) mutta onko parempi kuin punainen ( jota tuskin ostan). Mikäs normi akku on vaihtoehto … Crx kait halpa, mutta ?
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: Mopomies - 28.11.18 - klo:23:12
Kaivetaan vanha ketju esiin. Mä olen lähes vannonut punakantisen optiman nimeen. Mutta nyt alkaa olla, että yksikään kone joissa noita on ei lähde käyntiin , jos lämpötila kääntyy pakkaselle tai ei lämmitä useaa tuntia. Osa varmaan vanhempaa kalustoa, mutta nuorimmat kait 3-4 vuotta vanhoja. On näitä joku jo keräykseenkin kannettu. Onko noiden laatu huonontunut viime vuosina? Naapuri manaili joku viikko sitten , että ne on nykyään ihan paskoja ! 6400 Valtraan pitää ihan pakosta ostaa uusi akku, mutta vieläkö optimalla jatketaan … Jatkoa puoltaa ek, jonka taakse saa punnertaa kunnon akun, mutta optima sujahtaa helposti. Keltakantinen hinnakas ( n.300) mutta onko parempi kuin punainen ( jota tuskin ostan). Mikäs normi akku on vaihtoehto … Crx kait halpa, mutta ?

Esimerkiksi tuollainen akku.

http://www.tarvikkeet.fi/tuotteet/akut/odyssey-akut

Ei heti hyydy. Mut ei ole halpakaan.
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: lypsyukko - 29.11.18 - klo:08:24
Tuli vielä mieleen … en edes tiedä onko kaikki vika akussa. Pyörittää vielä tuota vallua hetken ihan "ok", mutta ei hörähdä. Teki tuota aikoinaan kun oli lastu. Lastun poisto paransi käynnistymistä. No nyt on lastu ollut romukopassa vuosia ( oli siinä muutakin vikaa), mutta alkuperäinen ecu on ohjelmoitu. Heikentääkö tuo "optimointi" käyntiinlähtöä. Toisaalta olen mä sen edellisvuosina käyntiin saanut, nyt on kuin sammutin olis päällä. Akun lataus ja moottorin lämmittimen reilu käyttö, niin saa käyntiin. Mutta en ole tottunut koko aikaa roikattamaan , 10 pakkasasteen lämpimämmällä puolella.
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: arzyboy - 29.11.18 - klo:13:48
Kaivetaan vanha ketju esiin. Mä olen lähes vannonut punakantisen optiman nimeen. Mutta nyt alkaa olla, että yksikään kone joissa noita on ei lähde käyntiin , jos lämpötila kääntyy pakkaselle tai ei lämmitä useaa tuntia. Osa varmaan vanhempaa kalustoa, mutta nuorimmat kait 3-4 vuotta vanhoja. On näitä joku jo keräykseenkin kannettu. Onko noiden laatu huonontunut viime vuosina? Naapuri manaili joku viikko sitten , että ne on nykyään ihan paskoja ! 6400 Valtraan pitää ihan pakosta ostaa uusi akku, mutta vieläkö optimalla jatketaan … Jatkoa puoltaa ek, jonka taakse saa punnertaa kunnon akun, mutta optima sujahtaa helposti. Keltakantinen hinnakas ( n.300) mutta onko parempi kuin punainen ( jota tuskin ostan). Mikäs normi akku on vaihtoehto … Crx kait halpa, mutta ?

Esimerkiksi tuollainen akku.

http://www.tarvikkeet.fi/tuotteet/akut/odyssey-akut

Ei heti hyydy. Mut ei ole halpakaan.

Odysseytä käyttävät autohifipuolellakin vissiin aika paljon. Optiman laatu on ilmeisesti laskenut paljon. Itsellä nekään ei kestäneet kuin kolme vuotta, eikä exiden rullakennoakku yhtään kauempaa. Nyt on ollut bilteman agm-akkuja, mutta yksi akku pitäisi uusia. Agm-akkuja suosin jatkossakin kun niistä ei tule mitään pihalle. Toki löytyy ns. normaalejakin akkuja jotka kestävät reilua kallistelua ilman että nesteet roiskuu pihalle. Kahdessa traktorissa on nokka nimittäin aika ruosteessa kun niissä oli aikanaan normaaleja akkuja.
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: lypsyukko - 29.11.18 - klo:17:12
tuollaisen mä lopulta tilasin.  https://www.ikh.fi/fi/akku-optima-+--yts5-5-975cca-b98051187   Onneksi hinta ei ollut ihan tuo. Sen verta pitkät keskustelut auto-hifi miehen kans tuli höpistyä, että en usko ihan paskaa ostaneeni, vaikka optima nykyään onkin ihan paska :)
btw ... kuka noiden akkujen takuut myöntää. Monella nettikauppiaalla optiman takuuksi ilmoitetaan 12kk. Ikh:n lisäksi jollakin toisellakin oli 2vuotta. No tuskin ne nyt niin paskoja ole, että takuuaikana selvää vikaa ilmenisi. Tuon keltaisen saa kait tyhjätä ihan tyhjäksikin, eikä pitäisi olla moksiskaan.
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: SKN - 29.11.18 - klo:17:28
90-luvun Y-Toppi kesti semmosen 14-vuotta ja olis kestänyt varmaan kauemminkin mutta käyttö oli lopulta niin vähäistä että se lienee tappaneen sen lopullisesti.

Nää nykyset Optimat on melkolailla kelvottomia, semmosia Idolsseja.
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: klapikasa - 29.11.18 - klo:17:37
Väitän että se sähköjärmestelmän laatu siinä koneesse joka rikkoo akkuja. Tos edelisessä kaivurissa oli yli 8 v sama ihan tavalinen akku. Scania, oliko se nyt vuonna 08 uutena ostettu auto on edeleen omat akut. Omat foordit kun vähä käytöllä syö akkukenkiä ja mikä. Noi epäluotettavien  päävirtakatkaisijat vihaan yli kaiken.

Muistanko väärin, maailmassa ei ole kovin monta akku valmistajia, johnson? on yks niistä jotka tekee melkein kaikki meillä myytävät merkkien akut?
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: Mopomies - 29.11.18 - klo:17:45
Joku ohi normien tehty intia/kiina-akku vois olla kova juttu. Jos sellaisia jostain löytyy.
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: SKN - 29.11.18 - klo:18:40
90-luvun Y-Toppi kesti semmosen 14-vuotta ja olis kestänyt varmaan kauemminkin mutta käyttö oli lopulta niin vähäistä että se lienee tappaneen sen lopullisesti.

Nää nykyset Optimat on melkolailla kelvottomia, semmosia Idolsseja.

Mun Optima oli tommosessa käytössä,

(https://img.aijaa.com/t/00108/14642078.t.jpg) (https://aijaa.com/1kFioR)
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: lypsyukko - 29.11.18 - klo:19:14
90-luvun Y-Toppi kesti semmosen 14-vuotta ja olis kestänyt varmaan kauemminkin mutta käyttö oli lopulta niin vähäistä että se lienee tappaneen sen lopullisesti.

Nää nykyset Optimat on melkolailla kelvottomia, semmosia Idolsseja.

Mun Optima oli tommosessa käytössä,

(https://img.aijaa.com/t/00108/14642078.t.jpg) (https://aijaa.com/1kFioR)

No jossain tuollaisessa käytössä se hifi-tuning  miehen kokemuskin oli optimoista kertynyt. "ikinä ei ollut niin tyhjä, että ei auto olisi käyntiin lähtenyt, vaikka olikin tyhjä". Mutta aika paljon nykyään optiman laatua haukutaan. Omat on kyllä voinut syödä käyttökin. Joskus on tyhjätty virran tai valojen päälle jäämisellä. Sitten akkuja on vaihdeltu vehkeestä toiseen ja lopuksi ei enää muista mikä on uusin. Kyllä tuo Valtran nykyinenkin käyttöön jää. Huonompiakin mulla on käytössä. Katsotaan nyt mikä on uuden / suuremman / eri värisen vaikutus. Onhan tuo normi punakantinen verrokkina alunperinkin liian pieni 174Ah:n akkuun verrattuna. Tämä käynnistysvirraltaan suht lähellä. Hinta nyt muutaman kympin kalliimpi , kuin esim. 180 Bosch. Jos se sijoituspaikka olis välijempi, olisin voinut kokeeksi siirtyä takaisin normi akku rintamalle. Aika näyttää oliko ihan paska valinta.
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: Kaikki - 29.11.18 - klo:19:47
Kaikki suosittelee jännitteen mittaamista ennen uuden akun asentamista. Kaikilla on mennyt Optimasta tehot kun ylijänniteen säädin oli rikki.
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: arzyboy - 29.11.18 - klo:20:06
Varmaan se optimakin kuivaa vaikka onkin mömmöt imeytetty. Eli nesteet haihtuu kuitenkin...
Ite aattelin hakea tuommoisen huomenna kun on vielä halvennuksessakin. https://www.ikh.fi/fi/akku-af-hd-crx-130ah--+-343x175x283-bc80010
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: Toivo Tonta - 29.11.18 - klo:20:11
Kaikki suosittelee jännitteen mittaamista ennen uuden akun asentamista. Kaikilla on mennyt Optimasta tehot kun ylijänniteen säädin oli rikki.
Kaikki täällä puhuu paskaa, näytä mulle laturi missä on ylijännitteen säädin :D
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: kylmis - 29.11.18 - klo:20:17
Perinteisiä Vartan akkuja ostettu, kun uutta on tar*****. Nyt esim. sataneljäkolmonen täyttää 5,5vuotta ja edelleen alkuperäinen akku, kohta 2400h mittarissa. Mielestäni ihan hyvin on kestänyt uudetkin akut, vaikka kaikki moittii akkujen laadun huonontuneen. Olennaista on muistaa tarkkailla vesimäärää. Valmetissa akut kiehuu aina sen verran, että hävikkiä syntyy.
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: metsajussi - 29.11.18 - klo:20:18
Kaikki suosittelee jännitteen mittaamista ennen uuden akun asentamista. Kaikilla on mennyt Optimasta tehot kun ylijänniteen säädin oli rikki.
Kaikki täällä puhuu paskaa, näytä mulle laturi missä on ylijännitteen säädin :D

Ehkä määritelmästä kannattaa jättää se 'yli' pois. Jos jännitteensäädin on hajalla niin se joko ylilataa tai sitten ei lataa ollenkaan.
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: Moerkoe - 29.11.18 - klo:20:20
Minulla kesti eka punakantinen Optima 30 vuotta, oli aika monessa paikassa käytössä. Toinen alkaa olla samanikäinen kohta, latailen sitä silloin tällöin - auto lahosi alta viime keväänä. Kolmas on pikkufoortissa kiinni, vasta parin vuoden ikäinen mutta pyörittää starttia niin vinhasti, että epäilyttää.

Ylijännite nuo voi tappaa, muuten ovat kestäviä pelejä. Antaa reippaan virran aina tyhjenemiseensä asti, tarvittaessa.
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: SKN - 29.11.18 - klo:20:44
90-luvun Y-Toppi kesti semmosen 14-vuotta ja olis kestänyt varmaan kauemminkin mutta käyttö oli lopulta niin vähäistä että se lienee tappaneen sen lopullisesti.

Nää nykyset Optimat on melkolailla kelvottomia, semmosia Idolsseja.

Mun Optima oli tommosessa käytössä,

(https://img.aijaa.com/t/00108/14642078.t.jpg) (https://aijaa.com/1kFioR)

No jossain tuollaisessa käytössä se hifi-tuning  miehen kokemuskin oli optimoista kertynyt. "ikinä ei ollut niin tyhjä, että ei auto olisi käyntiin lähtenyt, vaikka olikin tyhjä". Mutta aika paljon nykyään optiman laatua haukutaan. Omat on kyllä voinut syödä käyttökin. Joskus on tyhjätty virran tai valojen päälle jäämisellä. Sitten akkuja on vaihdeltu vehkeestä toiseen ja lopuksi ei enää muista mikä on uusin. Kyllä tuo Valtran nykyinenkin käyttöön jää. Huonompiakin mulla on käytössä. Katsotaan nyt mikä on uuden / suuremman / eri värisen vaikutus. Onhan tuo normi punakantinen verrokkina alunperinkin liian pieni 174Ah:n akkuun verrattuna. Tämä käynnistysvirraltaan suht lähellä. Hinta nyt muutaman kympin kalliimpi , kuin esim. 180 Bosch. Jos se sijoituspaikka olis välijempi, olisin voinut kokeeksi siirtyä takaisin normi akku rintamalle. Aika näyttää oliko ihan paska valinta.

No, aika dillee harrastaa paineilua jos ei auton oma virtajärjestelmä ole erotettu releellä poppikoneista, menee muuten mäkistartiks hyvinkin nopeesti jos on vähänkin enemän kilowatteja....

Mulla oli rele välissä, eli kun auto oli käynnissä niin laturi latas molempia akkuja, poppikoneakkua ja auton moottoritilassa olevaa. Kun auton sammutti niin jumputukseen oli käytössä pelkästään takalooran optima.

90-luvun mittaustekniikalla ja sen aikasilla säännöillä oli 144.2 deepeetä paras tulos, SM-listalla sijalla 13 kauden loputtua. Vani vastaan 205 Pesoo ja homma oli siinä, ei ollu kahta sanaa karsinnassa kummasta tulee enemän mökää...😂



Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: lypsyukko - 29.11.18 - klo:20:53
No nyt en lajista mitään tiedä. Mulle kaikki autojen rakentelu on samaa. Näyttelyitä ja kisoja kiertänyt. Meni vähän toisesta korvasta ohi. Joku oli ollut 1600w, olikohan vahvistin. Vitos bemaristakin jutteli, en edes tiedä oliko laji sama, mutta akku sielläkin oli ollut - optima :)
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: lypsyukko - 29.11.18 - klo:20:59
Varmaan se optimakin kuivaa vaikka onkin mömmöt imeytetty. Eli nesteet haihtuu kuitenkin...
Ite aattelin hakea tuommoisen huomenna kun on vielä halvennuksessakin. https://www.ikh.fi/fi/akku-af-hd-crx-130ah--+-343x175x283-bc80010

mietin sitä 180 Ah:ta itsekkin. Olikohan 198 vai 189, mutta se pirun koko … Tunkion levittäjään voin kyllä hakea, jos ei tuolla poistettavalla optimalla hörähdä. Nykyisellä virta loppuu kolmen kierroksen jälkeen, mutta saattaahan se jo tulille pakkosyöttö päällä hörähtää :) . Tuolle linkin akullekkin olis 590:n noukalla tila, mutta tais jäädä kesälaatukin tankkiin :)

muokkaan vielä … monologiani . Positiivisesti yllätyin, kun myyjä sanoi, että ihan turha oli IKH:lle soitella, eipä sieltä paljon alennusta herunut. No sillä hintaa en netistä kyseistä akkua löytänyt.
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: kantola - 29.11.18 - klo:21:04
Ostaako kallis akku harvemmin vaiko halpa useammin... tätä kukin punnitkoot kumpi kannattaa.

Nykyäänhän ei juuri mitään tehdä enää "isältä pojalle". Pitääkö akun kestää pitempään kuin auton? :P
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: lypsyukko - 29.11.18 - klo:21:08
Ostaako kallis akku harvemmin vaiko halpa useammin... tätä kukin punnitkoot kumpi kannattaa.

Nykyäänhän ei juuri mitään tehdä enää "isältä pojalle". Pitääkö akun kestää pitempään kuin auton? :P

Tuo on hyvä mietintä. Mutta onko se huono uutenakaan niin hyvä kuin hyvä vanhana? Mutta sitten kysymykseen onko kallis hyvä ja halpa huono … vai miten se menee?
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: kantola - 29.11.18 - klo:21:22
Mä päädyin viime syksynä ostamaan halvempia useammin. Osin Optimoiden nykylaadun takia. Kaikki tehdään nykyään rimaa hipoen ja liian knaftisti. Onpahan aina tuoretta tavaraa kierrossa eikä hankittaessa akun hintakaan harmita liikaa. Kulutustavaraahan ne ovat eikä niitä maatalousmuseoissa näe.
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: Mopomies - 29.11.18 - klo:21:41
Kunnollinen ylläpitolaturi on tärkeä, jos joku purkaa akkua pikkuhiljaa. Ja muutenkin se on hyvä.
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: kantola - 29.11.18 - klo:22:40
Kunnollinen ylläpitolaturi on tärkeä, jos joku purkaa akkua pikkuhiljaa. Ja muutenkin se on hyvä.
Tästähän päästääkin sitten siihen, mikä laturi on hyvä? Halvemman akun ostajalla on varaa hyvään laturiin, kalleimman akun ostanut ei raaskikaan ostaa kalleinta laturia ja pilaa sitten akkunsa?
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: -SS- - 30.11.18 - klo:06:46
Redtop alkoi vanhemmiten kieltäytyä CTEK ylläpitolaturista, sama vika Bentoneissa ja muissa merkeissä. Meni virhetilaan jos jätti päälle. Ehkä ei loppulatauksessa jännite noussut tai virta vähentynyt riittävästi. Kyllä nykyiset 140 Ah boschit käynnistävät riittävän hyvin, ja vanhin alkaa olla jo 8 vuotta vanha.

-SS-
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: lypsyukko - 30.11.18 - klo:07:19
Redtop alkoi vanhemmiten kieltäytyä CTEK ylläpitolaturista, sama vika Bentoneissa ja muissa merkeissä. Meni virhetilaan jos jätti päälle. Ehkä ei loppulatauksessa jännite noussut tai virta vähentynyt riittävästi. Kyllä nykyiset 140 Ah boschit käynnistävät riittävän hyvin, ja vanhin alkaa olla jo 8 vuotta vanha.

-SS-

Taisi munkin boschi auton noukalla täyttää 5v. Tosin uusin sen samanlaisella. Koko huimat 45 Ah. Tuolla saa 2,0 litraisen bensan käyntiin silloin kun se on kunnos vaikka ilman lämmitämistä lähemmäs -30 asteesta. Viis vuotiaalla ehkä -3 asteesta. Mutta kun sinne ei tuunaamata suurempi mahdu. tai oli siitä netissä kuvia miten hiotaan ilmanottoa, niin että mahtuu suurempi akku. Ja taisi joku kirjoittaa,että jäi vähän korkeaksi - tuli konepeltiin kohouma :)
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: Oksa - 30.11.18 - klo:08:20
kuin kauan yleensäkin nykyautojen akut kestää?   kun ajomatkat on aika lyhyitä keskimäärin ja sitten hirveästi kaikkea kuluttavaa sähköjä viemässä..  laturit on kuulema yhä kuin 70-luvulla.       
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: lypsyukko - 30.11.18 - klo:09:13
kuin kauan yleensäkin nykyautojen akut kestää?   kun ajomatkat on aika lyhyitä keskimäärin ja sitten hirveästi kaikkea kuluttavaa sähköjä viemässä..  laturit on kuulema yhä kuin 70-luvulla.       

niin ja montako euroa sen kustannus on vuotta päälle. Yli vai ali kympin/ auto/ vuosi. ?
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: Kaikki - 30.11.18 - klo:09:29
Kaikki suosittelee jännitteen mittaamista ennen uuden akun asentamista. Kaikilla on mennyt Optimasta tehot kun ylijänniteen säädin oli rikki.
Kaikki täällä puhuu paskaa, näytä mulle laturi missä on ylijännitteen säädin :D

Ehkä määritelmästä kannattaa jättää se 'yli' pois. Jos jännitteensäädin on hajalla niin se joko ylilataa tai sitten ei lataa ollenkaan.
  Kaikki tekee virheitä joskus. Se rikkoontunut optima näytti yleismittarilla normaalia jännitettä ja samaten kokeilemani laturit näytti että olisi ollut täyteen ladattu. Vasta jollain akun rasitustesterillä todettiin ettei anna ulos juuri mitään.
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: metsajussi - 30.11.18 - klo:09:41
Asiasta aasinsiltaan - onko kellään kokemusta tuosta Skelstartista?

https://www.skeletontech.com/skelstart-engine-start-module
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: Toivo Tonta - 30.11.18 - klo:19:55
Kondensaattori mikä ei kuitenkaan korvaa akkua? Moottoripyörä kokoluokkaan on ainakin jo litiumakkuja LiFePO4. Ei ole vasta kuin kesän kokemus. Tavalliset kypsyy parissa talvessa vaikka ei kylmässä olisikaan, pitäisi olla se ylläpitolaturi.
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: SKN - 30.11.18 - klo:20:32
Kondensaattori mikä ei kuitenkaan korvaa akkua? Moottoripyörä kokoluokkaan on ainakin jo litiumakkuja LiFePO4. Ei ole vasta kuin kesän kokemus. Tavalliset kypsyy parissa talvessa vaikka ei kylmässä olisikaan, pitäisi olla se ylläpitolaturi.

Kondensaattori on semmonen "pikapano" virtalinjaan, laukee yhtä nopeesti kun latautuu......

Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: Toivo Tonta - 30.11.18 - klo:20:49
Kondensaattori mikä ei kuitenkaan korvaa akkua? Moottoripyörä kokoluokkaan on ainakin jo litiumakkuja LiFePO4. Ei ole vasta kuin kesän kokemus. Tavalliset kypsyy parissa talvessa vaikka ei kylmässä olisikaan, pitäisi olla se ylläpitolaturi.

Kondensaattori on semmonen "pikapano" virtalinjaan, laukee yhtä nopeesti kun latautuu......
Periaatteessa joo, mutta apukäynnistimiäkin on lyyttiin perustuvia, pitäisi tyhjästäkin akusta varata itsensä ja saada kone käyntiin.
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: icefarmer - 30.11.18 - klo:21:17
joskus jos jollain on mahdollisuus laittaa akkuja puntarille niin kannatttaa kokeilla, tuttu akkukauppias vaan sano että mitä kevyempi akku sitä äkkiämpää se kuolee tärinässä, myös suuri käynnistysvirta saadaan suurella pinta-alalla mikä taaseen on pois kestoiästä....
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: lypsyukko - 30.11.18 - klo:21:24
joskus jos jollain on mahdollisuus laittaa akkuja puntarille niin kannatttaa kokeilla, tuttu akkukauppias vaan sano että mitä kevyempi akku sitä äkkiämpää se kuolee tärinässä, myös suuri käynnistysvirta saadaan suurella pinta-alalla mikä taaseen on pois kestoiästä....

No tuolla puntari testillä mitattuna puna kantinen Optima hakkaa varmasti kaks kertaa painavammat. Vaikka se nykyään onkin paska, niin onko se sen lyhyt ikäisempi kuin kaks kertaa painavampikaan. Just tänään naapuri valitti, että piti optimaa päivittää. Tosin muisteli, että edellinen oli reilusti yli 10v iältään.
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: Lemmy - 30.11.18 - klo:22:00
Eikö sen hyperkondensaattorin voi laittaa sinne autostereon kondensaattorin rinnalle niin vahvistin ei kyykkää? Antaa sitten vielä starttimoottoriin lisäpotkua.
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: Aatami Särkisalami - 01.12.18 - klo:04:31
mäkistartti riitti kummasti vanhassa diesseli 995 taavetti ruskeessa vaikka väri olis ollu puna valakee  ja kunnan jauhoja takakontissa vivan
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: ijasja2 - 01.12.18 - klo:09:03
Mä päädyin viime syksynä ostamaan halvempia useammin. Osin Optimoiden nykylaadun takia. Kaikki tehdään nykyään rimaa hipoen ja liian knaftisti. Onpahan aina tuoretta tavaraa kierrossa eikä hankittaessa akun hintakaan harmita liikaa. Kulutustavaraahan ne ovat eikä niitä maatalousmuseoissa näe.

Samaan päätynyt, traktoreihin ja koneisiin hieman halvempaa akkua ja mneee monta vuotta. Vuosituhannen vaihteen akut kesti vielä 10-15 vuotta, vastikään niitä vaihdellut, mutta kestääkö nykyiset? Halppisakussa lukee vuosimalli -11 ja jokin kevään päivä tussilla kyljessä. Toissavuonna vaihdoin, eli viitisen vuotta kesti Valtrassa. Taitaa eroa olla myös latureissa ja säätimissä, vaikuttaa akun kestoon ratkaisevasti. Ajotavan lisäksi, ts. pitempää vai pätkäajoa kylmästä vaiko lämpimästä lähdöt.

Autoon piti ostaa AGM kun bemarin laturissa liikaa "älyä" ts. erilaiseen akkuun vaihtamalla olisi pitänyt käydä testerissä, että osaa ladata akkua optimaalisesti. Hyvin on akku kyllä kestänyt, 350tkm ja ikää oli akulla jo 13 vuotta, Webastoakin käytetään silloin tällöin. Jotain taikaa hyvässä akussa ja kunnollisessa laturissa, joka ei lataa liikaa eikä liian vähän.
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: 42 - 01.12.18 - klo:09:33
Itsellä kans yksi joku 4-5 vanha optima punainen, tuli laiskaksi ja käytin sitä haukkujen keran akku liikkeessä. Ne sitten latasi sen omalla laturillaan jollain syväpurkausohjelmalla ja mittasivat käynnistysvirran, väittivät  olevan 800 A, eli juurin sen mitä uudessakin on.

Ohjeeksi antoivat vinkin notta jos ylläpitolaturilla lataa niin ehdottomasti se lumihiltale asetus, ja ettei muka 4A ylläpitolaturilla saisi optimaa täyteen vaan pitää olla tehokkaampi laturi – joku citekki se oli jolla hintaa taisi olla jotain 700.

Itse olen luullut notta hiljaa hyvää tulee – pienellä virralla ladaten.
 
Akku on edelleen käytössä ja saas nähdä, pari uudempaakin on, mutta kestoiästä ei osaa enempää sanoa.
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: 42 - 01.12.18 - klo:09:43
https://www.ikh.fi/fi/akku-optima--+-rtr4-2-815cca-b98003251

ikh sivulla ohjeita optiman lataukseen > näyttäisi olevan erilaiset mitä minulle annettiin.

Olisko jotain häikää ollut akuissa kun noin seikkaperäisiä ohjeita anetaan?

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
 " akkua ladattaessa käytettävä älylaturia (max. 10 A) esim. BPC1205, BPC1207

Varausohjeet:
Ajoneuvon laturi
- 13,8 V - 15,0 V

Akkulaturi (vakiojännite):
- 13,8 V - 15,0 V, 10 A, n. 12 - 15 tuntia

Ylläpitovaraus:
- 13,2 V 13,8 V, max. 1 A

Pikavaraus (vakiojännite):
- max. 15,6 V
- ei virtarajoitusta lämpötilan ollessa alle 50 °C
- varataan, kunnes virta on alle 1 A
Jälleenvarausaika (esim. 100 % purkautumisesta arvoon 10,5 V)
Ampeeriluku / aika (n.) kunnes 90 % varautunut
- 100 A: (4,2) 35 min / (5,5) 52 min
- 50 A: (4,2) 75 min / (5,5) 112 min
- 25 A: (4,2) 140 min / (5,5) 210 min
- varausaikaan vaikuttavat ympäristön lämpötila ja laturin ominaisuudet
- vakiojännitteellä varattaessa virta laskee varaustilan kasvaessa
- virran ollessa alle 1 A akun voidaan olettaa olevan lähes täyteen varattu

Syklinen käyttö tai sarjakäyttö:
- vakiojännite tai vakiovirta: 14,7 V lämpötila <50 °C, ei virtarajoitusta
- kun virta laskee alle arvon 1 A, varausta jatketaan vakiovirralla 1 tunnin
- virran voimakkuuden pitää olla 3 A akkumallille 5,5 ja muiden mallien kohdalla 2 A
- kaikki varaussuositukset perustuvat keskimääräiseen ympäristölämpötilaan 25 °C "

Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: 42 - 01.12.18 - klo:09:53
Luin oman juttuni linkityksen uudestaan ja vitsin gluu onkin tuo.

” Akkulaturi (vakiojännite):
- 13,8 V - 15,0 V, 10 A, n. 12 - 15 tuntia ”

Ja eikös vaan cetekki ja muutkin ole ns syklisiä latureita joissa on lataus impulsseja ja tuo ikh laturi lataa ” vakiojännitteellä” niin notta onkos me sitten pilattu nuo optimat väärällä laturilla?
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: -SS- - 01.12.18 - klo:11:44
Ctek 7.0 ei ainakaan toiminut Optiman kanssa. En ollut itse sellaista optimaa ostanut. Muutenkin sellainen akku, joka pysyy varattuna traktorin omalla laturilla, on riittävä. Fordissa akun ikä alenee kesällä  liian kuuman sijainnin takia. Toisaalta talvella taas latautuu kunnolla ja säilyy lämpimämpänä taukojen yli, myös moottorinlämmitin lämmittää samalla akun.

-SS-
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: Kaikki - 01.12.18 - klo:12:16
… Jatkoa puoltaa ek, jonka taakse saa punnertaa kunnon akun, mutta optima sujahtaa helposti. Keltakantinen hinnakas ( n.300) mutta onko parempi kuin punainen ( jota tuskin ostan). Mikäs normi akku on vaihtoehto … Crx kait halpa, mutta ?
Kaikki ehdottaa vaihtoehtoa että tuollaiseen hankalaan paikkaan voisi laittaa kaksi tai peräti kolme pienempää akkua rinnan kytkettynä.
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: arzyboy - 01.12.18 - klo:12:21
https://www.motonet.fi/fi/tuote/493116/Akkutesteri-viisarinaytolla
Tuommoinen on pitänyt ostaa jo monta kertaa. Jännite ei kerro välttämättä mitään siitä että onko akku edelleen voimissaan. Aikanaan kun olin kaupassa töissä ja myynnissä oli todella halpoja afa akkuja, niin niistä ei pakkasella tullut virta pihalle ollenkaan. Vaikka kesti kuormitustakin, niin käynnistysvirtaa ei vaan löytynyt. Akkunapojen ja liitinten puhtauteenkin kannattaa kiinnittää huomiota. Ja monesti ne päävirtakatkaisijat saattaa aiheuttaa ongelmia. Meilläkin yhdessä traktorissa piti vikaa etsiä ja aika hankalia nuo päävirtakatkaisijoiden viat kun saattavat toimia välillä oikein hyvin ja sitten taas alkaa virrat huveta. Ebaysta tilasin *****tettuja autohifissä käytettäviä akkukenkiä. Niihin on paljon helpompi laittaa lisäpiuhoja kiinni erilaisia viritelmiä varten...
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: Mopomies - 01.12.18 - klo:16:07
Päävirtakatkaisijasta sen verran, että tietääkö kukaan hyvää katkaisijaa.
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: Toivo Tonta - 01.12.18 - klo:16:09
Päävirtakatkaisijasta sen verran, että tietääkö kukaan hyvää katkaisijaa.
Yleensä niissä kaikissa se katkaisu puoli toimii :D
Miten sähköiset?
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: Mopomies - 01.12.18 - klo:16:13
Päävirtakatkaisijasta sen verran, että tietääkö kukaan hyvää katkaisijaa.
Yleensä niissä kaikissa se katkaisu puoli toimii :D
Miten sähköiset?

Joissakin on onnettomat kontaktipinnat ja ne hapettuvat herkästi. Joku pluusii sähköinen voisi olla jotain...
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: Cutana - 02.12.18 - klo:20:53
Keltanen Optima ollu toistakymmentä vuotta,eli luja. Korvasi 2 perinteistä 88 amppeerista. Ei pärjää kylmäkäynnistyksessä hyville kasikaseille,siis kahdelle. On hyvät kaapelit,vaihettiin samalla ku akkukin. Ihme oire tässä on,joskus kun sammuttaa koneen ja hetken päästä starttaa ni ei jaksa. Tupakin pitunen oottelu ja sitte startttaa. On ollu pakkasella ihan tyhjä pitemmän seisonnan jälkeen,apukäynnistimellä pumpaten että akku virkoaa kone käyntiin. Asiansa  edelleen ajaa välttävästi. Mutta hintansa haukkunu perinteisiin verraten. Ei kai sitä enää uskalla ostaa ku kerran laatu menny alaspäin.
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: Rockmaple - 03.12.18 - klo:15:48
Optiman ylivoimaisesta kestävyydestä sen verran, että isäukon Focuksessa kesti alkuperäinen tavallinen Motorcraft-akku 16 vuotta ilman huoltoa.
Otsikko: Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kirjoitti: aarne - 08.12.18 - klo:22:34
Keltainen optima taitaa olla nyt neljättä vuotta vanhassa tdi volskissa. Kokeeksi otin reilulle webasto käytölle että jaksaisi vielä tarttailla vähän vajaanakin. Latailen 10 ampeerin ctekillä kun muistan. Talvella liki joka yö piuhassa. Ikinä ei virta vielä ole loppunut vaikka pari kertaa ihan kunnon yöunetkin (6-8h)webaston varassa nukkunut.