Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Tuumaaja - 23.02.13 - klo:16:26

Otsikko: Viljakärryt
Kirjoitti: Tuumaaja - 23.02.13 - klo:16:26
Mitkä olisivat edukkaimmat viljakärryt 20 motin kokoluokassa ja kippiluukku olisi oltava.
Lähinnä tehdastekoisia ajattelin.
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: meedio - 23.02.13 - klo:16:33
Varmaan se ERT on se halvin, ainakin kun yksi naapuri sellaiset osti....jos taas toinen naapuri olis kärryt ostanu, olis pitäny olla vähintään jotkut joskinit!   Mutta, ei se välttämättä ERTti huonoin ole??
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: Simon - 23.02.13 - klo:16:36
http://yrjotenkanen.fi/teko-yleisvaunut&l1=teko-trailer-16-tn

Tuommonen on ollut reilun vuoden, täyttänyn tarpeet, lisälaitavarustuksella tilavuus 31 kuutiota.
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: korkean - 23.02.13 - klo:17:01
170 Tuhtia kehiin! Hyvä, mutta suhteessa kohtuu hinnakas..  ::) Tai tempo 16 tonninen maa kärry vilja kasetilla!  :)
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: BACKSPACE - 23.02.13 - klo:17:02
Mitkä olisivat edukkaimmat viljakärryt 20 motin kokoluokassa ja kippiluukku olisi oltava.
Lähinnä tehdastekoisia ajattelin.

Kaikki on hinnoiteltu samalla kaavalla, tuskin mikään on toistaan oikeasti halvempi.
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: Timppa - 23.02.13 - klo:17:02
Tilaat suoraan tuolta tehtaalta suurimman viljavaunun.

http://www.skj-rakennustekniikka.fi/kipman/

Siinä on sulle laatua vuosiksi.

 :)

Siellä on huhtikuun alussa sellainen myyjä että oksat pois.
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: Timppa - 23.02.13 - klo:17:03
http://yrjotenkanen.fi/teko-yleisvaunut&l1=teko-trailer-16-tn

Tuommonen on ollut reilun vuoden, täyttänyn tarpeet, lisälaitavarustuksella tilavuus 31 kuutiota.

Mikäs hinta tuollaisella kärryllä?
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: BACKSPACE - 23.02.13 - klo:17:04
Jos ostaisi oikein VALTAVAN lavetin ja rakentaisi kuivurin tälle lavetille. Ajaisi sitten sen aina tarvittavaan paikkaan, ei tarvitsisi kärryjä
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: Timppa - 23.02.13 - klo:17:08
Jos ostaisi oikein VALTAVAN lavetin ja rakentaisi kuivurin tälle lavetille. Ajaisi sitten sen aina tarvittavaan paikkaan, ei tarvitsisi kärryjä

Asentais vaunukuivuriin leikkuupöydän?   Puis sen täyteen ja ajelis kotiin, töpseliseinään ja öljyputki kiinni ja kuivaus päälle.
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: BACKSPACE - 23.02.13 - klo:17:11
Jos ostaisi oikein VALTAVAN lavetin ja rakentaisi kuivurin tälle lavetille. Ajaisi sitten sen aina tarvittavaan paikkaan, ei tarvitsisi kärryjä

Asentais vaunukuivuriin leikkuupöydän?   Puis sen täyteen ja ajelis kotiin, töpseliseinään ja öljyputki kiinni ja kuivaus päälle.

Ajaa suoraan A-markettiin, kuivaus päälle ajoaikana  8)
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: Timppa - 23.02.13 - klo:17:16
Jos ostaisi oikein VALTAVAN lavetin ja rakentaisi kuivurin tälle lavetille. Ajaisi sitten sen aina tarvittavaan paikkaan, ei tarvitsisi kärryjä

Asentais vaunukuivuriin leikkuupöydän?   Puis sen täyteen ja ajelis kotiin, töpseliseinään ja öljyputki kiinni ja kuivaus päälle.

Ajaa suoraan A-markettiin, kuivaus päälle ajoaikana  8)

Tai sit tilais Tohtori Sykeröltä tuolaisen lentävän kuivurin?

(http://communities.zeelandnet.nl/data/uitvinder/upload/images/Rocket.jpg)

 ;D
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: BACKSPACE - 23.02.13 - klo:18:47
Jos ostaisi oikein VALTAVAN lavetin ja rakentaisi kuivurin tälle lavetille. Ajaisi sitten sen aina tarvittavaan paikkaan, ei tarvitsisi kärryjä

Asentais vaunukuivuriin leikkuupöydän?   Puis sen täyteen ja ajelis kotiin, töpseliseinään ja öljyputki kiinni ja kuivaus päälle.

Ajaa suoraan A-markettiin, kuivaus päälle ajoaikana  8)

Tai sit tilais Tohtori Sykeröltä tuolaisen lentävän kuivurin?

(http://communities.zeelandnet.nl/data/uitvinder/upload/images/Rocket.jpg)

 ;D

Tuo on lentävä brotkola  :o
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: Husokki - 24.02.13 - klo:11:10
Varmaan se ERT on se halvin, ainakin kun yksi naapuri sellaiset osti....jos taas toinen naapuri olis kärryt ostanu, olis pitäny olla vähintään jotkut joskinit!   Mutta, ei se välttämättä ERTti huonoin ole??

Taikka sitten Grangerit viljakasetilla.
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: Timppa - 24.02.13 - klo:11:12
Paras on tietysti Multiva.


Tuollaisesta vain hyviä kokemuksia. On vahva kärry.

(http://www.agroinform.com/files/forum/agroinform_20121109155438_Multiva-TR-190-Farmer.jpg)

Mut se taitaa olla liian kallis/hyvä.

 ::) :)
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: Courtney1 - 24.02.13 - klo:11:24
Paras on tietysti Multiva.


Tuollaisesta vain hyviä kokemuksia. On vahva kärry.

(http://www.agroinform.com/files/forum/agroinform_20121109155438_Multiva-TR-190-Farmer.jpg)

Mut se taitaa olla liian kallis/hyvä.

 ::) :)
Kirjoititko syanidikapselista löytynyt Multiva- lippis päässä näitä viisaita sanoja  ;D
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: Timppa - 24.02.13 - klo:11:25
Paras on tietysti Multiva.


Tuollaisesta vain hyviä kokemuksia. On vahva kärry.

(http://www.agroinform.com/files/forum/agroinform_20121109155438_Multiva-TR-190-Farmer.jpg)

Mut se taitaa olla liian kallis/hyvä.

 ::) :)
Kirjoititko syanidikapselista löytynyt Multiva- lippis päässä näitä viisaita sanoja  ;D

En oo oikeasti vieläkään muistanu kyseisen lippiksen olemassaoloa. Mää menen heti etsimään sitä ihmeputkiloa missä sen lippiksen pitäis majailla.

 ;D
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: Courtney1 - 24.02.13 - klo:11:27
Paras on tietysti Multiva.


Tuollaisesta vain hyviä kokemuksia. On vahva kärry.

(http://www.agroinform.com/files/forum/agroinform_20121109155438_Multiva-TR-190-Farmer.jpg)

Mut se taitaa olla liian kallis/hyvä.

 ::) :)
Kirjoititko syanidikapselista löytynyt Multiva- lippis päässä näitä viisaita sanoja  ;D

En oo oikeasti vieläkään muistanu kyseisen lippiksen olemassaoloa. Mää menen heti etsimään sitä ihmeputkiloa missä sen lippiksen pitäis majailla.

 ;D
Koeputkiaikuinen  ;D
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: SKN - 24.02.13 - klo:11:34
Mää lähtisin belmontti-linjalle....

http://www.nettikone.com/muu-merkki/viljakarry/692396#yritys=belmentor

(http://image.nettix.fi/extra/machineimg/692301_692400/692396_t_1d5df354d966eafe.jpg)
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: SKN - 24.02.13 - klo:11:38
Sit olis jokapojan kommarit, halvalla....

http://www.nettikone.com/kome/viljakarry/1151224

(http://image.nettix.fi/extra/machineimg/1151201_1151300/peravaunut-raskas-kalusto-kome-1151224_b_5557e3a324375dda.jpg)

Tai vähän huokeempi  Isotalon viljakärri:

http://www.nettikone.com/omavalmiste/viljakarry-22-kuutiota/1120445#yritys=tilayhtymaisotalo

(https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSwB06N79RV9xawzAE8ItbXHcmeo8F-4IBt5IDnhHqCYtTKa3w2)

Tai jos on ihan PA, ni sitten joku tollanen:

http://www.nettikone.com/omavalmiste/kierukkapurulla/1101019#yritys=mtkonejatarvike

(http://image.nettix.fi/extra/machineimg/1101001_1101100/1101019_1d452d8756f0f581.jpg)
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: Tuumaaja - 24.02.13 - klo:19:47
Paras on tietysti Multiva.


Tuollaisesta vain hyviä kokemuksia. On vahva kärry.

(http://www.agroinform.com/files/forum/agroinform_20121109155438_Multiva-TR-190-Farmer.jpg)

Mut se taitaa olla liian kallis/hyvä.

 ::) :)
Liian kallis ja aivan väärästä firmasta joutuus ostamaan ;)
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: Tuumaaja - 24.02.13 - klo:19:51
Mää lähtisin belmontti-linjalle....

http://www.nettikone.com/muu-merkki/viljakarry/692396#yritys=belmentor

(http://image.nettix.fi/extra/machineimg/692301_692400/692396_t_1d5df354d966eafe.jpg)
Mä oon ollu belmontti-linjalla ainaki 20 vuotta,että saattaas olla tuttu ja turvallinen valinta ;D
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: Raudanmaa - 24.02.13 - klo:19:52
Mää lähtisin belmontti-linjalle....

http://www.nettikone.com/muu-merkki/viljakarry/692396#yritys=belmentor

(http://image.nettix.fi/extra/machineimg/692301_692400/692396_t_1d5df354d966eafe.jpg)

Eiks itäkärryt itätraktoreihin.............
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: Opelmies - 24.02.13 - klo:20:07
Paras on tietysti Multiva.


Tuollaisesta vain hyviä kokemuksia. On vahva kärry.

(http://www.agroinform.com/files/forum/agroinform_20121109155438_Multiva-TR-190-Farmer.jpg)

Mut se taitaa olla liian kallis/hyvä.

 ::) :)
Liian kallis ja aivan väärästä firmasta joutuus ostamaan ;)

Ja eikös toi ole enempi kaurankasvattajille suunnattu malli, kantavuus ei riitä yli 8-kymppisille vehnille? :o
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: Timppa - 24.02.13 - klo:20:22
Paras on tietysti Multiva.


Tuollaisesta vain hyviä kokemuksia. On vahva kärry.

(http://www.agroinform.com/files/forum/agroinform_20121109155438_Multiva-TR-190-Farmer.jpg)

Mut se taitaa olla liian kallis/hyvä.

 ::) :)
Liian kallis ja aivan väärästä firmasta joutuus ostamaan ;)

Ja eikös toi ole enempi kaurankasvattajille suunnattu malli, kantavuus ei riitä yli 8-kymppisille vehnille? :o

Kaurahatuille tietysti. Ja sieltä lieriöstä löytyi se Mullivaattori-lippis!   ;D

Mut vie tolla 18 kuutiota 820 kiloista vehnää.  On se tietysti hiukka vajaa kuorma.
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: ht - 24.02.13 - klo:20:28


Tai jos on ihan PA, ni sitten joku tollanen:

http://www.nettikone.com/omavalmiste/kierukkapurulla/1101019#yritys=mtkonejatarvike

(http://image.nettix.fi/extra/machineimg/1101001_1101100/1101019_1d452d8756f0f581.jpg)

Mut sitten pitäis hankkia myös tommone avo165 kärrin eteen. Eihän mikään muu sopisi imakoon...
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: Opelmies - 24.02.13 - klo:20:30
Paras on tietysti Multiva.


Tuollaisesta vain hyviä kokemuksia. On vahva kärry.

(http://www.agroinform.com/files/forum/agroinform_20121109155438_Multiva-TR-190-Farmer.jpg)

Mut se taitaa olla liian kallis/hyvä.

 ::) :)
Liian kallis ja aivan väärästä firmasta joutuus ostamaan ;)

Ja eikös toi ole enempi kaurankasvattajille suunnattu malli, kantavuus ei riitä yli 8-kymppisille vehnille? :o

Kaurahatuille tietysti. Ja sieltä lieriöstä löytyi se Mullivaattori-lippis!   ;D

Massikka-fleece ja Multiva-lippis,mistäs sä vielä housut saisit? Tekiskö Turenkilaiset növacompi-pantsejä?
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: häjy - 24.02.13 - klo:21:13
(http://) Tästä laadukkaat kärryt, kantavuus piisaa vaikka 85hlp vehnälle. Eikä maksa ku 15500 egua
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: landehande - 24.02.13 - klo:21:19
Jos ostaisi oikein VALTAVAN lavetin ja rakentaisi kuivurin tälle lavetille. Ajaisi sitten sen aina tarvittavaan paikkaan, ei tarvitsisi kärryjä
Onks se vähän niinku tois ojat kaivinkoneen viereen tontille ja kaivais siinä kaikki?
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: BACKSPACE - 25.02.13 - klo:05:42
Jos ostaisi oikein VALTAVAN lavetin ja rakentaisi kuivurin tälle lavetille. Ajaisi sitten sen aina tarvittavaan paikkaan, ei tarvitsisi kärryjä
Onks se vähän niinku tois ojat kaivinkoneen viereen tontille ja kaivais siinä kaikki?

EMaat pitäisi tällöin nostella kaivinkoneen alle ja se ei varmaankaan onnistuisi  ???
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: landehande - 25.02.13 - klo:07:26
Jos ostaisi oikein VALTAVAN lavetin ja rakentaisi kuivurin tälle lavetille. Ajaisi sitten sen aina tarvittavaan paikkaan, ei tarvitsisi kärryjä
Onks se vähän niinku tois ojat kaivinkoneen viereen tontille ja kaivais siinä kaikki?

EMaat pitäisi tällöin nostella kaivinkoneen alle ja se ei varmaankaan onnistuisi  ???
Mutta voishan maat kuormata  erttikärryyn ja viedä takaisin pellolle.
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: dmem - 25.02.13 - klo:08:43
Sit olis jokapojan kommarit, halvalla....

http://www.nettikone.com/kome/viljakarry/1151224

Vankkurit kulkee tosi hyvin pellolla: http://www.youtube.com/watch?v=PflIwsADgXA
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: keskomies - 25.02.13 - klo:18:59
Ei oo missään kuvaa, eikä esitettä. Mutta Kipan kiinteelaitanen 20 motin kärry. Se o ihan ehoton. Peittoaa samankokoluokan multivat mennen tullen.
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: SKN - 25.02.13 - klo:19:09
Sit olis jokapojan kommarit, halvalla....

http://www.nettikone.com/kome/viljakarry/1151224

Vankkurit kulkee tosi hyvin pellolla: http://www.youtube.com/watch?v=PflIwsADgXA
Tässä taas esimerkki pellon rakenteen vaalimisesta. Kastemato kiittää ja viljan juuret pääsee kohti alimpia ravinnekerroksia. Jaa mitkä 6000kilon hehtaarisadot....?? ??? :P
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: Timppa - 25.02.13 - klo:19:31
Ei oo missään kuvaa, eikä esitettä. Mutta Kipan kiinteelaitanen 20 motin kärry. Se o ihan ehoton. Peittoaa samankokoluokan multivat mennen tullen.

Just tuon Kipan hydraulisen perälaudan mekanismi on jotenkin outo.

Kattelin sitä kärryä vaan Pirkkahallissa....
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: Mercantil - 25.02.13 - klo:19:34
Sit olis jokapojan kommarit, halvalla....

http://www.nettikone.com/kome/viljakarry/1151224

Vankkurit kulkee tosi hyvin pellolla: http://www.youtube.com/watch?v=PflIwsADgXA

 Ei helvetti mitä touhua..
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: zetor8045 - 25.02.13 - klo:20:03
Sit olis jokapojan kommarit, halvalla....

http://www.nettikone.com/kome/viljakarry/1151224

Vankkurit kulkee tosi hyvin pellolla: http://www.youtube.com/watch?v=PflIwsADgXA
Tässä taas esimerkki pellon rakenteen vaalimisesta. Kastemato kiittää ja viljan juuret pääsee kohti alimpia ravinnekerroksia. Jaa mitkä 6000kilon hehtaarisadot....?? ??? :P
Muutaman vuoden päästä kestää jo täysillä kuormilla ajaa  ;)
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: vms1 - 25.02.13 - klo:20:17
Sit olis jokapojan kommarit, halvalla....

http://www.nettikone.com/kome/viljakarry/1151224

Vankkurit kulkee tosi hyvin pellolla: http://www.youtube.com/watch?v=PflIwsADgXA
Tässä taas esimerkki pellon rakenteen vaalimisesta. Kastemato kiittää ja viljan juuret pääsee kohti alimpia ravinnekerroksia. Jaa mitkä 6000kilon hehtaarisadot....?? ??? :P
Muutaman vuoden päästä kestää jo täysillä kuormilla ajaa  ;)

niin ainakin kun muutaman kerran junttaa varmuuden välttämiseksi

http://www.youtube.com/watch?v=eqc2L9H7EZk


Ei oikein toi täysperä toimi kun mennään asfaltilta pois.
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: SKN - 25.02.13 - klo:20:21
Sit olis jokapojan kommarit, halvalla....

http://www.nettikone.com/kome/viljakarry/1151224

Vankkurit kulkee tosi hyvin pellolla: http://www.youtube.com/watch?v=PflIwsADgXA
Tässä taas esimerkki pellon rakenteen vaalimisesta. Kastemato kiittää ja viljan juuret pääsee kohti alimpia ravinnekerroksia. Jaa mitkä 6000kilon hehtaarisadot....?? ??? :P
Muutaman vuoden päästä kestää jo täysillä kuormilla ajaa  ;)

niin ainakin kun muutaman kerran junttaa varmuuden välttämiseksi

http://www.youtube.com/watch?v=eqc2L9H7EZk


Ei oikein toi täysperä toimi kun mennään asfaltilta pois.
Olis kiva nähdä miten sun mettään nakerretut päistees kestäis tota rallia edes yhtä kertaa.... Sinne kun riitti pieni sipaisu maansiirtoterällä ja kääntöpaikka oli valmis... ;D
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: vms1 - 25.02.13 - klo:20:45
Sit olis jokapojan kommarit, halvalla....

http://www.nettikone.com/kome/viljakarry/1151224

Vankkurit kulkee tosi hyvin pellolla: http://www.youtube.com/watch?v=PflIwsADgXA
Tässä taas esimerkki pellon rakenteen vaalimisesta. Kastemato kiittää ja viljan juuret pääsee kohti alimpia ravinnekerroksia. Jaa mitkä 6000kilon hehtaarisadot....?? ??? :P
Muutaman vuoden päästä kestää jo täysillä kuormilla ajaa  ;)

niin ainakin kun muutaman kerran junttaa varmuuden välttämiseksi

http://www.youtube.com/watch?v=eqc2L9H7EZk


Ei oikein toi täysperä toimi kun mennään asfaltilta pois.
Olis kiva nähdä miten sun mettään nakerretut päistees kestäis tota rallia edes yhtä kertaa.... Sinne kun riitti pieni sipaisu maansiirtoterällä ja kääntöpaikka oli valmis... ;D

Tää kertoo kuinka paljon halusit ymmärtää ajatusta. Sille tielle riitti kun se kesti sen kaluston mikä kulkee pellollakin. Tollasia täysperiä nyt ei oikeastaan kestä mikään peltotiekaan kovin hyvin.
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: SKN - 25.02.13 - klo:20:58
Sit olis jokapojan kommarit, halvalla....

http://www.nettikone.com/kome/viljakarry/1151224

Vankkurit kulkee tosi hyvin pellolla: http://www.youtube.com/watch?v=PflIwsADgXA
Tässä taas esimerkki pellon rakenteen vaalimisesta. Kastemato kiittää ja viljan juuret pääsee kohti alimpia ravinnekerroksia. Jaa mitkä 6000kilon hehtaarisadot....?? ??? :P
Muutaman vuoden päästä kestää jo täysillä kuormilla ajaa  ;)

niin ainakin kun muutaman kerran junttaa varmuuden välttämiseksi

http://www.youtube.com/watch?v=eqc2L9H7EZk


Ei oikein toi täysperä toimi kun mennään asfaltilta pois.
Olis kiva nähdä miten sun mettään nakerretut päistees kestäis tota rallia edes yhtä kertaa.... Sinne kun riitti pieni sipaisu maansiirtoterällä ja kääntöpaikka oli valmis... ;D

Tää kertoo kuinka paljon halusit ymmärtää ajatusta. Sille tielle riitti kun se kesti sen kaluston mikä kulkee pellollakin. Tollasia täysperiä nyt ei oikeastaan kestä mikään peltotiekaan kovin hyvin.
No voi ny *****. ;D ;D

Mitäs ne sun megalomaaniset heinärattaas sitten paino? Niillähän ajeltiin satoja reisuja eestaas.
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: Pasi - 25.02.13 - klo:21:01
Tollasia täysperiä nyt ei oikeastaan kestä mikään peltotiekaan kovin hyvin.

Kyllä peltotie kestää. Edellä jo todettiin, että muutaman vuoden (tai kerran) päästä kestää oikein hyvin. Ja kun edes hiukan kivistä soraa tuo pehmeimpiin paikkoihin, niin ei mitään ongelmia. Kunnolla tiivistyneeseen maahan ei pari senttiä syvemmälle pääse kuin kaivinkoneella. Pellolle tuollaisen kärryn viemisessä ei ole mitään järkeä paitsi tyhjänä ympäri kääntymistä. Vaikka olisi kohtuu kuiva keli.
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: korkean - 25.02.13 - klo:21:05
Hyvä kärrihän tuokin mikä videossa, mutta väärä kärry tälläkertaa väärässä paikassa.. Järki käteen nyt hei.. Ja niin ei tuolta mitään 6t hehtaari satoja saada  ;D ;D Tonne soveltuu paremminkin , videossa olleen toise traktorin perässä ollut kärri..  ::)
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: SKN - 25.02.13 - klo:21:10
Näis se vemssillä meni se päistejuttu:

"Esimerkiksi ne noin 200 ha joita kiertelin paalaajan kanssa viime kesänä niin lähes kaikissa olisi edistänyt pellon kasvukuntoa jos peloilla ei oltaisi käännyilty lainkaan. Asia tulee ilmi niin isoilla yli 4 ha ja pienissä alle 2 ha:n lohkoissa. Toki pienissä se esiintyy niin että esimerkiksi vähän märkään keliin kun menee rehua tekemään niin koko pelto on enemmin tai vähemmin kyntökuntoinen. Isommissa taas usein näkee varsinkin jos tietää lantakärryjen urat mitä pitkin ne on pellolla ajanut ja sitten viellä ne päisteet on usein tallottu vajaatuottoisiksi. Lisäksi liittymien kohdat on usein tallattu kasvukelvottomiksi isolta alueelta"

"ei skännä voi tällaista ymmärtää. Siihen voi olla monta syytä joista esimerkiksi perjaate voi olla yksi. muita voi olla että hän ei ole tekemisissä lannan, painavien koneiden, pehmeiden maiden, isojen pinta-alojen tai sitten ei kiinnosta miettiä vaihtoehtoja.

Kuitenkin jos on viljelijä joka elää tällä alalla ja on tekemisissä lannan ja muutenkin isojen koneiden kanssa niin hänen pitäisi nähdä nämä ongelmat.

Tietenkin asiaa pitää miettiä lohko kohtaisesti ja ottaa huomioon useita tekijöitä mutta paljon saisi aika edukkaastikin tehtyä jos halua riittää.

Tohon työjärjestykseen niin hinattavilla konilla tämä toimisi paremmin koska ne kääntyvät tiukemmin päisteessä. Sitten viellä että väitän että lohkot tulisi nopeammin kylvettyä perjaattella että ajetaan lohkon päästä päähän aina ja lopuksi yksi kierrros ympäri kun perinteinen 6 kierrosta ympäri ja sitten edes takaisin. Miksi näin niin sitä voi jokainen miettiä.


Sitten itte alkuperäiseen aiheeseen niin väliojia putkittamalla saa huomattavan paljon tallattuja päisteitä poistettua ja lisää hyvää kasvualustaa. Nämä on niitä asioita joita paljon näkee jos haluaa pitää silmät auki."

"Mun mielestä se suuri sotkemisongelma pitäisi tulla ainoastaan kynnössä tai syysmuokkauksessa ja ehkä jossain jurtin nostossa. Silloin sitä kuraa tulisi tielle. Muuten ei oikeastaan saisi pyörät likaantua. Muutenkin asia koskee ehkä enemmän karja javilja tiloja. Erikoiskasveissa on sitten muita tekijöitä aika paljon."

"Tätä  ajatusta kun kehität hieman huomaat että  sama ilmiö on yhtälailla lietteen ajossa, paalauksessa, kynnössä, kultivoinnissa,puinnissa, jne. Silloin ainut vaihtoehto on pitää päistetie jos mahdollista ja ajaa aina tyhjä ajo sitä pitkin. Peruttaahan ei pidä vaan ajaa hieman eteenpäin ja lähtee edellisen ajon mukaan samansuuntaisesti pellon poikki.

Kaikissa muissa tapauksissa tulee paikkoja missä sotketaan samaa paikkaa useamman kerran. peltopinta-alan prosentteja miettiessä pienemmissä ja monimutkaisemmissa pelloissa sotketun pinta-alan osuus on suurempi."


Väliin nimimerkki milkboin sujuva ja vakavasti otettava pikku sutkaus:

"kahupellen ei yksinkertaisesti tarvitse tajuta sitä että,nurmea korjataan 30-50 tonnia hehtaarilta ja lietettä levitetään hiukka enemmän kesässä.ja kulku ja käännökset tapahtuu päisteissä.tuliko ymmärrettyä?Täysillä kuormilla kärrynpainot 20 ja 27 tonnia.vaikka onkin 800kummia alla."

Ja välillä taas vemssi loistavine ajatuksineen:

"Tohon tien tekniseen ratkaisuun niin jos pellosta katsoen on ensiksi tie ja sitten piirioja niin melkein kaikilla normi työkoneilla (alle 6 metriä) mahtuu kulkemaan tiellä niin että se työlaite kiertää sieltä ojan päältä. Ruiskutus on tietenkin paha ja siinä kannattaa ehkä luopua koko ajatuksesta. Kuitenkin yksi asia mitä ruiskunostotopikeissa käsitellään todella vähän on puomin sisään vetonopeus. Tämä nousee arvoon esimerkiksi sähkötolpissa ja miksi ei tällaisessa päisteessä.

Siihen päistetiehen viellä niin ei ole välttämättä tarkoituksenmukaista saada kone mahdollisimman terävästi tielle vaan käytännössä käännytään niin että raktori  kääntyy tielle ja se kärry tai työkone mikä tulee perässä oikaisee sen verran mitä oikaisee. Sitten vasta kun yhdistelmä on suoraan tiellä ruvetaan miettimään kohtaa mistä käännytään takaisin pellolle. kuitenkin pelto tulee tallattua vaan kertaaltaan pääsääntöisesti.

Tukioptimoijat voi sitten keksiä tälle tielle jonkun nurmikasvin joka sitoo ja kuivattaa tätä päistettä ja samalla tarjoo tuet sille. Pääasiahan on että "tie" on korkeammalla kuin ympäristä jotta se on kuiva. Senhän pitää kestää vasta kun muukin pelto kestä liikennettä."

"Kaivakaas nyt joku papereista kun mielestäni veden johtaminen piiriojaan pinta-valuntana on kiellettyä."

Ja loppukliimaksi päisteteistä:

"Itseasiassa missään ei taida mennä sulamisvesiä pintavaluntana ojiin eikä se tuota mitään ongelmia. taitaa tarkemmin ajateltuna yksi 0,5 hehtaarin lappu olla että on niin jyrkkä että valuu suoraan. Jotkut joenrantatörmät on sitten asia erikseen. mulla vaan on jotenkin muistikva että tällainen joku suositus on olemassa mutta se ei "onneksi" taida olla säädös. Hieman kuitenkin miettisin pellon pintaa jos paljon ilmenee pintavaluntaa. onhanse kuitenkin suoraa humuksen ja ravinteiden liikuttelua."
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: JD6630 - 25.02.13 - klo:21:31
Teillekkin pitäisi varmaan kuva laittaa siitä miten peltotiet tehdään niin ettå tuollaisia ihme väkerryksiä ei tarvita. En vaan jaksa puhelimella sitä laittaa.
Se on vaan niin yksinkertaista, että lohko jaetaan neljään osaan ja tie menee siitä halki pitkittäis ja poikittais suunnissa.
Haittapuolina on toki pienempi peltouskottavuus kun ei voi leuhkia suurella lohkokoolla.

Ei meillä tuollaisia kovilla mailla ole kun ovat lohkot nii  surkean kokoisia ettei ole tarvista, mutta sarkapelloilla on.
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: Pasi - 25.02.13 - klo:21:38
Se on vaan niin yksinkertaista, että lohko jaetaan neljään osaan ja tie menee siitä halki pitkittäis ja poikittais suunnissa.
Haittapuolina on toki pienempi peltouskottavuus kun ei voi leuhkia suurella lohkokoolla.

Noinhan se on. Kun käyrryillä, ruiskulla jne on kumminkin ajettava siirtoajoa pellolla, niin tehdään sovinnolla tie sopivaan kohtaan.
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: vms1 - 25.02.13 - klo:21:41
Mä en oikeasti haluaisi puolustella muita ketjuja tässä ketjussa jotta ei tule vipuhessu ilmiötä mutta skännän mieliksi kun se nyt otti asian esiin. Päiste/penkkatien tarkoitus olisi nimenomaan välttää päisteiden tallaamista ja näin parantaa peltojen kasvukuntoa. Skn:än kin pitäisi tajuta että tollanen yhteispainoltaan varmaan 40 tonninen yhdistelmä kapeine kuorkin pyörillä ja painottomalla aisalla on eri asia ja vaatii siihen soveltuvan kunnon tien. Mun ajatukset kulki kokoluokassa tuo puimuri, 10 tonnin paalaaja, 6 tonnin takapyörä kylvökone, 20 tonnin lietekärryjä ja samaa suuruusluokkaa olevat rehukärryt. Kaikki varustettuna pellolle soveltuvilla pyörillä. Sen penkkatien tarkoitus oli vaan estää kasvulohkolla ajettavaa tuhaa liikennettä ja päisteihin syntyvää kasvutappiota johtuen useista käännöksistä sekä tallautumisen että esimerkiksi nurmen pinnan rikkoutumisesta. Koko tie perustui siihen että se oli hieman korkeammalla ja kuiva sekä siinä ei kasvanut ainakaan säästettäväksi tarkoitettua kasvia. Eli käytännössä pilataan suosiolla kahden renkaan levyinen kaista pellon ympäri mutta pidetään loput pellosta sitten hyvässä kasvukunnossa eikä ajella kuormilla turhaan pellolla ja pilataan 15 metriä päistettä kun vuosittain aina käännetään samassa paikassa.
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: SKN - 25.02.13 - klo:21:48
Mä en oikeasti haluaisi puolustella muita ketjuja tässä ketjussa jotta ei tule vipuhessu ilmiötä mutta skännän mieliksi kun se nyt otti asian esiin. Päiste/penkkatien tarkoitus olisi nimenomaan välttää päisteiden tallaamista ja näin parantaa peltojen kasvukuntoa. Skn:än kin pitäisi tajuta että tollanen yhteispainoltaan varmaan 40 tonninen yhdistelmä kapeine kuorkin pyörillä ja painottomalla aisalla on eri asia ja vaatii siihen soveltuvan kunnon tien. Mun ajatukset kulki kokoluokassa tuo puimuri, 10 tonnin paalaaja, 6 tonnin takapyörä kylvökone, 20 tonnin lietekärryjä ja samaa suuruusluokkaa olevat rehukärryt. Kaikki varustettuna pellolle soveltuvilla pyörillä. Sen penkkatien tarkoitus oli vaan estää kasvulohkolla ajettavaa tuhaa liikennettä ja päisteihin syntyvää kasvutappiota johtuen useista käännöksistä sekä tallautumisen että esimerkiksi nurmen pinnan rikkoutumisesta. Koko tie perustui siihen että se oli hieman korkeammalla ja kuiva sekä siinä ei kasvanut ainakaan säästettäväksi tarkoitettua kasvia. Eli käytännössä pilataan suosiolla kahden renkaan levyinen kaista pellon ympäri mutta pidetään loput pellosta sitten hyvässä kasvukunnossa eikä ajella kuormilla turhaan pellolla ja pilataan 15 metriä päistettä kun vuosittain aina käännetään samassa paikassa.

30tonnin kakkayhdistelmä kun tossa rullaa yhen pitkän päivän, on tiet ku rallin pikataipaleen jäljiltä. Säähän tuolla höpisit siitä suunnattomasta kakkarallista josta määen tiä sen enempää ku vemssi kvanttifysiikasta....

20tonnin lietekärry ei liiku millään puutarhajyrsimellä..... puhumattakaan sarvitraktorista jonka perään Reiska haikaili. ;D

Sen kun tuuppaat tonne mettään möyhennettyyn "päistetiehen", niin ei se ole enää sen yhen kerrankaan jälkeen korkeemmalla kun muu maasto. Siellä istuu ku tatti paskassa, ja on muuten syvällä.... :P

Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: vms1 - 25.02.13 - klo:21:56
Mä en oikeasti haluaisi puolustella muita ketjuja tässä ketjussa jotta ei tule vipuhessu ilmiötä mutta skännän mieliksi kun se nyt otti asian esiin. Päiste/penkkatien tarkoitus olisi nimenomaan välttää päisteiden tallaamista ja näin parantaa peltojen kasvukuntoa. Skn:än kin pitäisi tajuta että tollanen yhteispainoltaan varmaan 40 tonninen yhdistelmä kapeine kuorkin pyörillä ja painottomalla aisalla on eri asia ja vaatii siihen soveltuvan kunnon tien. Mun ajatukset kulki kokoluokassa tuo puimuri, 10 tonnin paalaaja, 6 tonnin takapyörä kylvökone, 20 tonnin lietekärryjä ja samaa suuruusluokkaa olevat rehukärryt. Kaikki varustettuna pellolle soveltuvilla pyörillä. Sen penkkatien tarkoitus oli vaan estää kasvulohkolla ajettavaa tuhaa liikennettä ja päisteihin syntyvää kasvutappiota johtuen useista käännöksistä sekä tallautumisen että esimerkiksi nurmen pinnan rikkoutumisesta. Koko tie perustui siihen että se oli hieman korkeammalla ja kuiva sekä siinä ei kasvanut ainakaan säästettäväksi tarkoitettua kasvia. Eli käytännössä pilataan suosiolla kahden renkaan levyinen kaista pellon ympäri mutta pidetään loput pellosta sitten hyvässä kasvukunnossa eikä ajella kuormilla turhaan pellolla ja pilataan 15 metriä päistettä kun vuosittain aina käännetään samassa paikassa.

30tonnin kakkayhdistelmä kun tossa rullaa yhen pitkän päivän, on tiet ku rallin pikataipaleen jäljiltä. Säähän tuolla höpisit siitä suunnattomasta kakkarallista josta määen tiä sen enempää ku vemssi kvanttifysiikasta....

20tonnin lietekärry ei liiku millään puutarhajyrsimellä..... puhumattakaan sarvitraktorista jonka perään Reiska haikaili. ;D

Sen kun tuuppaat tonne mettään möyhennettyyn "päistetiehen", niin ei se ole enää sen yhen kerrankaan jälkeen korkeemmalla kun muu maasto. Siellä istuu ku tatti paskassa, ja on muuten syvällä.... :P

Niin jos se kärry on sitä kokoluokkaa että se tulee tuolla pellolla ne kaikki kuormat niin miksi se ei sitten tulisi siinä vieressä penkkatietä mikä on kuitenkin kuivempi kuin pelto vieressä eikä esimerkiksi kynnetty edellisenä syksynä vaan vaikka monivuotisen nurmen peittämänä... Niin ja ei sitä tietä kannata ekana keväänä tekemisen jälkeen rikki ajaa.
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: SKN - 25.02.13 - klo:21:59
Mä en oikeasti haluaisi puolustella muita ketjuja tässä ketjussa jotta ei tule vipuhessu ilmiötä mutta skännän mieliksi kun se nyt otti asian esiin. Päiste/penkkatien tarkoitus olisi nimenomaan välttää päisteiden tallaamista ja näin parantaa peltojen kasvukuntoa. Skn:än kin pitäisi tajuta että tollanen yhteispainoltaan varmaan 40 tonninen yhdistelmä kapeine kuorkin pyörillä ja painottomalla aisalla on eri asia ja vaatii siihen soveltuvan kunnon tien. Mun ajatukset kulki kokoluokassa tuo puimuri, 10 tonnin paalaaja, 6 tonnin takapyörä kylvökone, 20 tonnin lietekärryjä ja samaa suuruusluokkaa olevat rehukärryt. Kaikki varustettuna pellolle soveltuvilla pyörillä. Sen penkkatien tarkoitus oli vaan estää kasvulohkolla ajettavaa tuhaa liikennettä ja päisteihin syntyvää kasvutappiota johtuen useista käännöksistä sekä tallautumisen että esimerkiksi nurmen pinnan rikkoutumisesta. Koko tie perustui siihen että se oli hieman korkeammalla ja kuiva sekä siinä ei kasvanut ainakaan säästettäväksi tarkoitettua kasvia. Eli käytännössä pilataan suosiolla kahden renkaan levyinen kaista pellon ympäri mutta pidetään loput pellosta sitten hyvässä kasvukunnossa eikä ajella kuormilla turhaan pellolla ja pilataan 15 metriä päistettä kun vuosittain aina käännetään samassa paikassa.

30tonnin kakkayhdistelmä kun tossa rullaa yhen pitkän päivän, on tiet ku rallin pikataipaleen jäljiltä. Säähän tuolla höpisit siitä suunnattomasta kakkarallista josta määen tiä sen enempää ku vemssi kvanttifysiikasta....

20tonnin lietekärry ei liiku millään puutarhajyrsimellä..... puhumattakaan sarvitraktorista jonka perään Reiska haikaili. ;D

Sen kun tuuppaat tonne mettään möyhennettyyn "päistetiehen", niin ei se ole enää sen yhen kerrankaan jälkeen korkeemmalla kun muu maasto. Siellä istuu ku tatti paskassa, ja on muuten syvällä.... :P

Niin jos se kärry on sitä kokoluokkaa että se tulee tuolla pellolla ne kaikki kuormat niin miksi se ei sitten tulisi siinä vieressä penkkatietä mikä on kuitenkin kuivempi kuin pelto vieressä eikä esimerkiksi kynnetty edellisenä syksynä vaan vaikka monivuotisen nurmen peittämänä... Niin ja ei sitä tietä kannata ekana keväänä tekemisen jälkeen rikki ajaa.

Okei, sovitaan niin. Mun tulee kohta itku.... :-X

Palataan taas asiaan jossakin tarpeeks asiasta poikkeevassa yhteydessä.

Oot sää vaan kova äijä. ;D
Otsikko: Rysky
Kirjoitti: Kontuveikko - 22.04.13 - klo:19:28
Kokemuksia rysky steel 1900 kärrystä kenelläkään?

Takalaidan toimivuus, pysyykö vetelä "kuivapaska" kärryssä?
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: JD6630 - 22.04.13 - klo:19:44
Onhan ne ryskyt vaan aika surkeen näköisiä kötöstyksiä noihin muihin virolaisiinkiin verrattuna.

E: joo kontuveikko olet oikeassa.
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: maamees - 22.04.13 - klo:21:07
Tarkoititko Jd, että ryskyt on surkean näköisiä muihinkin virolaisiin kärryihin verrattuna? Virosta nuokin tulee.
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: viljami - 23.04.13 - klo:19:11
Virosta nuokin tulee.

Mistä olet tuollaisen ajatuksen saanut päähäsi?
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: zetor8045 - 23.04.13 - klo:19:21
Virosta nuokin tulee.

Mistä olet tuollaisen ajatuksen saanut päähäsi?
Vissiin siitä kun ovat samat kuin Kiret...
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: Ingennööri - 23.04.13 - klo:20:57
Joku tais jo mainita mut tempon maakärry viljakasetilla, niin siitä ei itellä kun hyviä kokemuksia(tähän mennessä)
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: viljami - 23.04.13 - klo:22:17
Virosta nuokin tulee.

Mistä olet tuollaisen ajatuksen saanut päähäsi?
Vissiin siitä kun ovat samat kuin Kiret...

Niin Kiret kuin Ryskyt on ainakin tähän asti kasattu Suomessa, toki osia tulee Virosta.
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: Make - 23.04.13 - klo:22:58
Jos kasausta on sitten kun laitetaan pyörät, lavat ja laidat paikalleen.  ::)
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: zetor8045 - 24.04.13 - klo:18:56
Virosta nuokin tulee.

Mistä olet tuollaisen ajatuksen saanut päähäsi?
Vissiin siitä kun ovat samat kuin Kiret...

Niin Kiret kuin Ryskyt on ainakin tähän asti kasattu Suomessa, toki osia tulee Virosta.
Niin tulevat suomeen palasina...Virolaisia ne on jos suurin osa siihen kärryn valmistukseen kulutetusta ajasta on tapahtunut virossa...  Se on vähän että jos tilais vaikkapa belaruksen osina suomeen ja kokois täällä niin se olis suomalainen...
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: ht - 10.10.14 - klo:23:05
No nyt löytyi. Oliks jollain se 165 näitten eteen?

http://www.nettikone.com/muu-merkki/kierukkakarry/1214458
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: SKN - 10.10.14 - klo:23:10
No nyt löytyi. Oliks jollain se 165 näitten eteen?

http://www.nettikone.com/muu-merkki/kierukkakarry/1214458

"Moommalasta päivää. Ostaisin suurimman traktorin mitä löytyy ja työlaitteeksi sen pienimmän mitä löytyy, meillähän on vaan avo-ojaa ja harmaita latoja...." ;D
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: Varjo79 - 10.10.14 - klo:23:19
Chieftain Dumppi vaunu ja siihen laitaa lisää niinpaljonko sielu ja pumurin torvi sietää ;D Ei kavahda painavampaakaan vehnää ;D
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: maraani - 10.10.14 - klo:23:23
No nyt löytyi. Oliks jollain se 165 näitten eteen?

http://www.nettikone.com/muu-merkki/kierukkakarry/1214458
Saisko vielä pari kuvaa esim. etuviistosta?
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: ht - 10.10.14 - klo:23:42
No nyt löytyi. Oliks jollain se 165 näitten eteen?

http://www.nettikone.com/muu-merkki/kierukkakarry/1214458
Saisko vielä pari kuvaa esim. etuviistosta?

Ei kyllä käy, ei sitten mitenkään... ;D
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: Kohta-Sippoolan Kaappoo - 11.10.14 - klo:00:22
No nyt löytyi. Oliks jollain se 165 näitten eteen?

http://www.nettikone.com/muu-merkki/kierukkakarry/1214458

"Moommalasta päivää. Ostaisin suurimman traktorin mitä löytyy ja työlaitteeksi sen pienimmän mitä löytyy, meillähän on vaan avo-ojaa ja harmaita latoja...." ;D

Vielä syksyllä 2011 tuollainen puinen, samanlaisella oransilla kierukalla varustettu navarikärry, jossa oli myös lentokoneen renkaat (tosin teli) oli meillä tilan toiseksi suurin kärry!  8)

Kaikkien ikäväksi tämä korkea ja kapea komeus kaatui ja Pohjola lunasti sen yllä olevan kärryn hintaa huomattavasti korkeamalla hinnalla. Näin ollen olin lähes pakotettu ostamaan läheisen yhteiskuivuriporukan vanhan kärryn. Vaikkakaan se ei ole telikärry, on sen laidat terästä ja siinä on oikein kaksi kierrukkaa!
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: SKN - 11.10.14 - klo:00:36
No nyt löytyi. Oliks jollain se 165 näitten eteen?

http://www.nettikone.com/muu-merkki/kierukkakarry/1214458

"Moommalasta päivää. Ostaisin suurimman traktorin mitä löytyy ja työlaitteeksi sen pienimmän mitä löytyy, meillähän on vaan avo-ojaa ja harmaita latoja...." ;D

Vielä syksyllä 2011 tuollainen puinen, samanlaisella oransilla kierukalla varustettu navarikärry, jossa oli myös lentokoneen renkaat (tosin teli) oli meillä tilan toiseksi suurin kärry!  8)

Kaikkien ikäväksi tämä korkea ja kapea komeus kaatui ja Pohjola lunasti sen yllä olevan kärryn hintaa huomattavasti korkeamalla hinnalla. Näin ollen olin lähes pakotettu ostamaan läheisen yhteiskuivuriporukan vanhan kärryn. Vaikkakaan se ei ole telikärry, on sen laidat terästä ja siinä on oikein kaksi kierrukkaa!

Kana-Kaapon tapaan.... :D

(http://www.clipartbest.com/cliparts/aie/Br8/aieBr85zT.gif)

https://www.youtube.com/watch?v=9Gc4QTqslN4
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: Ala-Pertti - 11.10.14 - klo:06:51
tuosta kun katselee sopivan kolmeakselisen alustan ja siihen riittävän iso koppa päälle.

https://www.google.fi/search?q=peecon+cargo&biw=1234&bih=622&tbm=isch&imgil=mih9Ccx_mkWwGM%253A%253BSRE-F1m3LWUC1M%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.tractorfan.nl%25252Falbum%25252F1769%25252Fgroot%25252F&source=iu&pf=m&fir=mih9Ccx_mkWwGM%253A%252CSRE-F1m3LWUC1M%252C_&usg=__MsrDyfq3ngVu6MKmAPhmmhi1020%3D&ved=0CCcQyjc&ei=Xqg4VMRqo4DMA5uvgcAH#facrc=_&imgdii=_&imgrc=GCc61VIcDnl_lM%253A%3BWh09RpJjkq1mlM%3Bhttp%253A%252F%252Fi.ytimg.com%252Fvi%252FXNmLKUg31hY%252Fmaxresdefault.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.youtube.com%252Fwatch%253Fv%253DXNmLKUg31hY%3B1280%3B720
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: AP1982 - 04.02.19 - klo:19:39
En viitsinyt uutta keskustelua avata vaan kysyn täällä..

Tarkoitus olisi päivittää kärrykslustoa niin, että suurin viljakärry kasvaisi 12m3 -> 18m3...  Pelkona vaan että riittääkö 5500kg veturissa pito kiskoa tuo kuivurin mäelle murskepohjalla? Vanhan kärryn renkaat 470/45/17, uuden 550/45/22.5.. Tuo vanha yhdistelmä on semihelposti mäelle noussut. Helpottaako tuo isompi kärrynpyörä tilannetta kovastikin?
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: AP120 - 04.02.19 - klo:19:52
En viitsinyt uutta keskustelua avata vaan kysyn täällä..

Tarkoitus olisi päivittää kärrykslustoa niin, että suurin viljakärry kasvaisi 12m3 -> 18m3...  Pelkona vaan että riittääkö 5500kg veturissa pito kiskoa tuo kuivurin mäelle murskepohjalla? Vanhan kärryn renkaat 470/45/17, uuden 550/45/22.5.. Tuo vanha yhdistelmä on semihelposti mäelle noussut. Helpottaako tuo isompi kärrynpyörä tilannetta kovastikin?

Ei se kovalla pohjalla paljon auta.
Mut ei sitä tiedä ennenkun kokeilee, et nouseeko.
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: bdr-529 - 04.02.19 - klo:19:52
En viitsinyt uutta keskustelua avata vaan kysyn täällä..

Tarkoitus olisi päivittää kärrykslustoa niin, että suurin viljakärry kasvaisi 12m3 -> 18m3...  Pelkona vaan että riittääkö 5500kg veturissa pito kiskoa tuo kuivurin mäelle murskepohjalla? Vanhan kärryn renkaat 470/45/17, uuden 550/45/22.5.. Tuo vanha yhdistelmä on semihelposti mäelle noussut. Helpottaako tuo isompi kärrynpyörä tilannetta kovastikin?

 Aisapainolla voi olla merkitsevä vaikutus.
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: ja101 - 04.02.19 - klo:20:47
Riippuu sen mäen jyrkkyydestäkin.. kyl meillä on tollasilla n. Sataheppasil koneilla joilla on tuon verran painoa parinkymmenen motin kärryjä kippaamaan peruteltu. Noin 2,5metriä korkealle noin 10 metrin matkalla..
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: AP1982 - 04.02.19 - klo:20:57
Lähinnä tuota rengaskoon vaikutusta mietin. Tuleeko kärrystä merkittävästi helpommin rullaava isommilla renkailla, jos oletetaan massan pysyvän samana? Tässä tilanteessa toki massakin siis kasvaisi... Ekalla kuormalla tuokin selviää =)
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: metsajussi - 05.02.19 - klo:09:30
Lähinnä tuota rengaskoon vaikutusta mietin. Tuleeko kärrystä merkittävästi helpommin rullaava isommilla renkailla, jos oletetaan massan pysyvän samana? Tässä tilanteessa toki massakin siis kasvaisi... Ekalla kuormalla tuokin selviää =)

En usko että kovalla pohjalla liikuttaessa renkaiden vierimisvastuksella olisi olennaista vaikutusta mäennousukykyyn. Ehkä silloin jos vetäjä jo kaivaa edellä pinnan pilalle ja möyheäksi.
Mulla on 18 m³ kärry ja suunnilleen saman painoinen veturi ilman mitään lisäpainoa (etupainoja, ek:ta tms).
Käyttämälleni kuivurille johtava mäki on pinnaltaan tosi hyvä, mutta kiipeäminen on vähän siinä ja siinä. Vehnää en kukkuralle perään asti laita, niin nousee varmemmin.
Lisähevosvoimatkin auttaisivat vauhdin pitoon jos niitä olisi tarjolla.
Kärry on itsessään aika raskastekoinen (18 t maansiirtomalli) joten omaa massaakin siinä on viljakasetilla vajaa 5 t. 710 renkailla rullaa kyllä kevyesti.
Pitää muistaa että 'ei mopolla mahottomia', kysessä kuitenkin kokonaispainoltaan noin 25 tonninen  yhdistelmä.
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: jontti - 05.02.19 - klo:13:16
Mulla 17 m3 kärry vastaavilla 22,5 renkailla ja tulee perässä kevyemmin täydellä kuormalla kuin vanha 85 Tuhti. Traktori 100 hv ja 4,3tn
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: -SS- - 05.02.19 - klo:16:50
En viitsinyt uutta keskustelua avata vaan kysyn täällä..

Tarkoitus olisi päivittää kärrykslustoa niin, että suurin viljakärry kasvaisi 12m3 -> 18m3... 
Pelkona vaan että riittääkö 5500kg veturissa pito kiskoa tuo kuivurin mäelle murskepohjalla?
Vanhan kärryn renkaat 470/45/17, uuden 550/45/22.5.. Tuo vanha yhdistelmä on semihelposti
mäelle noussut. Helpottaako tuo isompi kärrynpyörä tilannetta kovastikin?

Kannattaa myös miettiä sitä vaihtoehtoa, että asfaltoi sen mäen. Tai stabiloi sementillä. Silloin
tulee isokin kärry pienen traktorin perässä.

Tuossa oli näitä tukkitraktoreita 70-luvulla. Leuland 384 ajoi varmaan 20 tonnin kuorman kanssa
kakkosvaihteella kiinteätä valtiontietä pitkin, siinä se räpätteli tovin mäkeä ylös, mutta
meni kuitenkin.

-SS-
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: kylmis - 24.02.19 - klo:10:16
Onko jollain kokemusta näistä uudemmistä Palmsin kiinteälaitaisista kärryistä 1216 tai 1620. Vaikuttaisi siltä, että perälautaan ei ole pahemmin säätömahdollisuuksia. Onko sitten käytännön merkitystä, en tiedä. Kokemuksia voi heittää, jos jotain tulee mieleen.
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: Weasel - 24.02.19 - klo:16:29
Onko jollain kokemusta näistä uudemmistä Palmsin kiinteälaitaisista kärryistä 1216 tai 1620. Vaikuttaisi siltä, että perälautaan ei ole pahemmin säätömahdollisuuksia. Onko sitten käytännön merkitystä, en tiedä. Kokemuksia voi heittää, jos jotain tulee mieleen.

Vähän yli vuoden nyt on ollut käytössä PT1216, ihan ok vaunu mielestäni hintaisekseen ja kulkee tyhjänä perässä kevyemmän tuntuisesti kuin Velsa 8500TV millä aikaisemmin tavarat kuskasin.

Vetokoneen tehot eivät oikein riitä täydellä kuormalla mutta on sen 4,5t painolla joka paikasta päästy kun on jaksanut vaihteistoa hämmentää.

Perälaudan alaosaa ei pysty säätämään, yläosan tiukkuutta pystyy säätämään. Piensiementen kuljetusta varten joutuu todennäköisesti tiivistenauhan perälaudan alaosaan laittamaan.

Maalaus nyt oli tyydyttävä mutta helposti syntyvät/nakyvät naarmut.
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: kylmis - 24.02.19 - klo:16:56
Onko jollain kokemusta näistä uudemmistä Palmsin kiinteälaitaisista kärryistä 1216 tai 1620. Vaikuttaisi siltä, että perälautaan ei ole pahemmin säätömahdollisuuksia. Onko sitten käytännön merkitystä, en tiedä. Kokemuksia voi heittää, jos jotain tulee mieleen.

Vähän yli vuoden nyt on ollut käytössä PT1216, ihan ok vaunu mielestäni hintaisekseen ja kulkee tyhjänä perässä kevyemmän tuntuisesti kuin Velsa 8500TV millä aikaisemmin tavarat kuskasin.

Vetokoneen tehot eivät oikein riitä täydellä kuormalla mutta on sen 4,5t painolla joka paikasta päästy kun on jaksanut vaihteistoa hämmentää.

Perälaudan alaosaa ei pysty säätämään, yläosan tiukkuutta pystyy säätämään. Piensiementen kuljetusta varten joutuu todennäköisesti tiivistenauhan perälaudan alaosaan laittamaan.

Maalaus nyt oli tyydyttävä mutta helposti syntyvät/nakyvät naarmut.
Ok. Tein taannoin vaihtokauppoja ja jäi käteen Junkkarin J10. Tuntuu siltä, että se on tehty entistä ohuemmista nikaleista vanhempiin verrattuna ja olen funtsaillut, että jos sen
vaihtelisi pois. Yksistään nuo Palmsin telirakenteet on huomattavasti järeämmistä raudoista tehty. Myös jarrut plussaa. Palmsin maansiirtokärry on ollut seitsemän vuotta ja sen maalaukset kestää vertailun
melkeinpä mihin tahansa kilpailijaan. Rautaa on vaikea saada näkyviin, usein pysähtyy pohjamaaliin. Ikävää, että maalauksista on tingitty. Renkaat vaikuttaa tosi paljon veto-ominaisuuksiin. Tuossa J10:ssäkin perusnelisatanen
jarruttaa melko tehokkaasti, saman huomaa helposti maansiirtokärryssä. Kiinnostaisi tuo isompikin versio, mutta pelkään, että 143 käy turhan kevyeksi, vaikka kärryssä on isot renkaat.
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: Toivo Tonta - 24.02.19 - klo:19:30
Onko jollain kokemusta näistä uudemmistä Palmsin kiinteälaitaisista kärryistä 1216 tai 1620. Vaikuttaisi siltä, että perälautaan ei ole pahemmin säätömahdollisuuksia. Onko sitten käytännön merkitystä, en tiedä. Kokemuksia voi heittää, jos jotain tulee mieleen.

Vähän yli vuoden nyt on ollut käytössä PT1216, ihan ok vaunu mielestäni hintaisekseen ja kulkee tyhjänä perässä kevyemmän tuntuisesti kuin Velsa 8500TV millä aikaisemmin tavarat kuskasin.

Vetokoneen tehot eivät oikein riitä täydellä kuormalla mutta on sen 4,5t painolla joka paikasta päästy kun on jaksanut vaihteistoa hämmentää.

Perälaudan alaosaa ei pysty säätämään, yläosan tiukkuutta pystyy säätämään. Piensiementen kuljetusta varten joutuu todennäköisesti tiivistenauhan perälaudan alaosaan laittamaan.

Maalaus nyt oli tyydyttävä mutta helposti syntyvät/nakyvät naarmut.
Ok. Tein taannoin vaihtokauppoja ja jäi käteen Junkkarin J10. Tuntuu siltä, että se on tehty entistä ohuemmista nikaleista vanhempiin verrattuna ja olen funtsaillut, että jos sen
vaihtelisi pois. Yksistään nuo Palmsin telirakenteet on huomattavasti järeämmistä raudoista tehty. Myös jarrut plussaa. Palmsin maansiirtokärry on ollut seitsemän vuotta ja sen maalaukset kestää vertailun
melkeinpä mihin tahansa kilpailijaan. Rautaa on vaikea saada näkyviin, usein pysähtyy pohjamaaliin. Ikävää, että maalauksista on tingitty. Renkaat vaikuttaa tosi paljon veto-ominaisuuksiin. Tuossa J10:ssäkin perusnelisatanen
jarruttaa melko tehokkaasti, saman huomaa helposti maansiirtokärryssä. Kiinnostaisi tuo isompikin versio, mutta pelkään, että 143 käy turhan kevyeksi, vaikka kärryssä on isot renkaat.

Ei taida olla asiasta tutkimusta, mutta perstuntumalla sanoisin, että menee se leveä rengas kevyesti, mutta ei sen tarvitse syvälle painua, kun meno loppuu, eli veturista loppuu pito. En toki tiedä kuinka syvällä olisi olut kapeampi renkainen?
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: Maamoukka - 24.02.19 - klo:20:05
Itelle tuli hankittua ert  12 ja on kyllä hintansa väärti  renkaat on muistaakseni 500 65 22,5 laidat otin 140 cm korkeina kun kärrillä ajetaan lantaa ja talvella lunta.Käytiin tehtaalla kattomassa ja  kyllä tulee vankkoja ja kunnolla maalattuja kärrejä sieltä 12 tonnisessa on 20 tonnin runko .Hiekkapuhaltavat kaikki osat ennen maalausta ja kippi nosti yli 14 tonnin hiekkakuorman hyvästi,hinta oli kokoluokasaan halvin ja  vetokoneena on jd 6420 hyvin kulkee perässä.
Otsikko: Vs: Viljakärryt
Kirjoitti: metsajussi - 24.02.19 - klo:20:35
Itelle tuli hankittua ert  12 ja on kyllä hintansa väärti  renkaat on muistaakseni 500 65 22,5 laidat otin 140 cm korkeina kun kärrillä ajetaan lantaa ja talvella lunta.Käytiin tehtaalla kattomassa ja  kyllä tulee vankkoja ja kunnolla maalattuja kärrejä sieltä 12 tonnisessa on 20 tonnin runko .Hiekkapuhaltavat kaikki osat ennen maalausta ja kippi nosti yli 14 tonnin hiekkakuorman hyvästi,hinta oli kokoluokasaan halvin ja  vetokoneena on jd 6420 hyvin kulkee perässä.

ERT se on mullakin, malli 18 maansiirto. Ei suuremmin pahaa sanottavaa. Tukeva ja jämy kärry, kippaa ellei kuorma jää loppuun saakka kiinni lavaan jolloin viimeinen jatko ei välttämättä enää jaksa. Toki riippuu paineistakin.
Lava alhaalla jättää kippisylinteristä pari senttiä auki, maalasin tuon osan tunkista ettei ala ruostua ja sitten aikanaan ruosterannun reuna pilaisi tiivisteet.
Vakaa vetää tyhjänä ja täytenä, täydelläkään pokalla ei tunnu tippaakaan että rajoilla mennään kuten monessa muussa kiesissä. Rautaa tuntuisi olevan oikeissa paikoissa ja riittävästi ja työn jälki yllättävän hyvä, lava on perus-Hardoxia kokonaan.
Vetäjät vaan alkavat helposti tuntua mopoilta... mieluummin yli 200 hv kuin alle...
Telin keinuntavara on aika pieni, onko sitten etu vai haitta, vaikea päättää.
Vajailla kuormilla menee tuosta syystä kivasti ojista ym yli kun telin pää ei koukkaa sinne pohjalle, rajuilla kuormilla en ole kokeillut miten kestää tuollaista temppua.
Ei kannata peruuttaa esim savihautaan kokonaan penkalta alas, on tiukka vetää penkan yli takaisin kun teli ei paljoa käänny vaan etumainen pyörä nostaa koko kärryn.
Teli kyllä kestää (suorat topparit keinun päistä) mutta rengas ja napa voi olla jo kovilla jos joutuu yksinään kantamaan koko täyden kuorman. Tietysti tuo keinuvara on aina kompromissi rengaskoon ja lavakorkeuden suhteen.
Maavara tukijalan alla ei ole kovin suuri, ei kannata upottaa liian syvälle.
Maalauskin tuntuu yllättävän kestävältä vaikka ei niin 'nätti' välttämättä ole. Muutama hyvä yksinkertainen mutta toimiva idea.
Hinta/laatu -suhde tuntuisi näillä parin vuoden kokemuksilla olevan oikein hyvä.