Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Puuha-Pete - 17.08.14 - klo:06:51

Otsikko: Puimuri remontit
Kirjoitti: Puuha-Pete - 17.08.14 - klo:06:51
 >:( >:(

 On meinaan remonteista hankalampia.Aina meinaa käämi palaa kun huomaa että remontti edessä.Pahin kohdallani oli kun tein sampo 360 vaihdelaatikkoremppaa jonka viimesteli agrin huoltomies.vaihdelaatikon takasinnosto irrotuksen jälkeen on millimetrihommaa.yksin tein,kolmen tunkin päällä hivutin ja kun se täytyy tilanpuutteen vuoksi sillai niin kuin "kiepauttaa" paikalleen eli suoraan ei voi nostaa vaan etuosa edellä...
 Jaa niin ...siksi piti laatikko rempata kun huomasin öljyä vaihtaessa että jokin sokka tuli öljyn mukana ulos.
 Onneks pääsin samposta aikanaan eroon ja nyt olen naapurin claassilla päästellyt niin että vinkuu.Noissa remonteissa puimurien kohdalla hankalaaon myös on se kun niissä on usein ahdasta tällaiselle paksulle pojalle.Olis taas yksi syy lisää laihduttaa. ;D
 Ja kait niitä tekisi mutta hermo on niissä aina kireellä jo valmiiksi kun sadekin monesti uhkaa ja kaks kärryy on pellolla täynnä riihikuivaa viljaa,pressut unohtuneet tietty kotio,musta pilvi lähestyy värjäten koko taivaanrannan ja puimurista pyörä jo irrotettuna kun vetonivel tai kytkin sanoi ittensä irti ;D kytkin rempan olen joskus nimittäin tehny kenttäolosuhteissakin. en kyllä välttämättä suosittele mutta nuorena piti kaikkea kokeilla paitsi oma mummo ja kansantanhutkin jätin väyryselle.
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: SKN - 17.08.14 - klo:06:58
Kolakuljettimen ketjut, olkikelan laakerit, kytkin, variaattorin jouset, kaksi varstaa, kaatokelan nopeussäätöhärdelli, 5 hihnaa, akku, seulaston ketju, heittokuljettimen ja kivikolan välinen kumi.

Tämä 10-vuoden aikana.
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: Puuha-Pete - 17.08.14 - klo:07:15
Kolakuljettimen ketjut, olkikelan laakerit, kytkin, variaattorin jouset, kaksi varstaa, kaatokelan nopeussäätöhärdelli, 5 hihnaa, akku, seulaston ketju, heittokuljettimen ja kivikolan välinen kumi.

Tämä 10-vuoden aikana.

Oikeestikko olet noinkin LUKUMÄÄRÄISESTI vähillä korjauksilla päässyt, vaik toki vaikeitakin remppoja joukossa?Millä vehkeellä olet puinut ?Mulla tulee joskus lukumääräisesti saman verran remontteja jo yhdessä syksyyssäkin :( vaikkei hehtaareilla pääse heruttelemaan mutta vanhoilla japaljon ajetuilla koneilla joutuu vaan ajamaan niin remppaa tulee.
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: Oksa - 17.08.14 - klo:07:45
huh!   kylmäsi kattoa tota listaa!   en ole joutunna tekemään kuin ihan pienen osan noista rempoista ja nyt kun viljat laarissa niin jotain toisaalta voisi tehä jo ensi vuotta nähen...               olkikelan laakerin vaihto viiime syskynä oli kyllä kokemus ihan totta.                noita kumimattoja vois muutaman vaihtaa kun vaan jaksais ja kerkiäis muilta töiltä.                        putsauksen jälkeen ihan aiheelista tehäkin.    jäisi sekin jyvä pois linnuilta.
                   toi 66 on kyllä mielestäni ihan asiallinen rempata kun vertaa siihen mikä oli jopi sanpon kanssa. naapurin pellolla...
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: SKN - 17.08.14 - klo:08:00
Kolakuljettimen ketjut, olkikelan laakerit, kytkin, variaattorin jouset, kaksi varstaa, kaatokelan nopeussäätöhärdelli, 5 hihnaa, akku, seulaston ketju, heittokuljettimen ja kivikolan välinen kumi.

Tämä 10-vuoden aikana.

Oikeestikko olet noinkin LUKUMÄÄRÄISESTI vähillä korjauksilla päässyt, vaik toki vaikeitakin remppoja joukossa?Millä vehkeellä olet puinut ?Mulla tulee joskus lukumääräisesti saman verran remontteja jo yhdessä syksyyssäkin :( vaikkei hehtaareilla pääse heruttelemaan mutta vanhoilla japaljon ajetuilla koneilla joutuu vaan ajamaan niin remppaa tulee.

http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=55813.0
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: klapikasa - 17.08.14 - klo:08:40
Kytkimen irroituslaakeri vaihdettu, seulalaatikon kumipulsat vaihdettu, laturin korva murtui ja kone kävi kuumana,  sain sen kepillä tuettu sen verran että jäähdytin flekti ja vesipumppu pyöri että kone viileni. Sama hihna pöyrittä vesipumpun ja flekti on siinä sivussa. Tyhjennyksen ylikuorma hässäkkä vaihdettu. Ajovariaatorista katkesi pultti, piti purkaa miltei koko hässäkkä ja se säätö sen jälkeen.  Joitain laakereita ja muutamia hihnoja, rengas puhki. Jotain pientä vähän silloin tällöin. Nä on n.20v aikana korjatut ja kone Sampo 500
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: ijasja2 - 17.08.14 - klo:09:00
Vasen laihonjakaja piti vaihtaa uuteen puintien aloitukseen. Reilu 1100 hehtaaria takana, remontteina tuo jakaja, yks tehtaalla väärin asennettu pieni remmi sekä leikkuupöydän laskun solenoidi/karahässäkkä. Kai roska jossakin, tuokin sattui takuuaikana joten sai vaihtaa uuden.

Ja yksi tyyppivika joka ei kestä, murtuma nytkin, säiliön tyhjennyksessä ruuvilla peltinen laakerin kannake. Oiskohan noita kolme vai neljä jo vaihdettu, uusi jo jemmassa. Nykyinen oli olevinaan hieman vahvemman näköinen... Tarkoittaa sitä, että seuraava pitänee vahvistaa pajalla.
Myyjän edustaja väitti ettei mitään muutosta eikä muutossarjaa ko. kohtaan. Piti itse käydä kattomassa uudessa koneessa että on se erilainen >:(
Mallisarjan ensimmäisiä ja pitkä torvi, näyttää tuottavan ongelmaa. Onneksi laakerikanakkeen rikkoutuminen ei vaikuta puintiin, tyhjänä kolisee mutta toimii muuten normaalisti. Hyvä puoli, yltää korkeisiin kärryihinkin ja isohkon ojankin taakse :)

(http://i9.aijaa.com/t/00529/13448479.t.jpg) (http://aijaa.com/U7AA4m)
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: Duunarifarmari - 17.08.14 - klo:09:22
Oliko SKN kallis tuo kolakuljettimen ketjut? -pitäisi kans faariin vaihtaa sesongin jälkeen
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: Puuha-Pete - 17.08.14 - klo:09:37
Kolakuljettimen ketjut, olkikelan laakerit, kytkin, variaattorin jouset, kaksi varstaa, kaatokelan nopeussäätöhärdelli, 5 hihnaa, akku, seulaston ketju, heittokuljettimen ja kivikolan välinen kumi.

Tämä 10-vuoden aikana.

Oikeestikko olet noinkin LUKUMÄÄRÄISESTI vähillä korjauksilla päässyt, vaik toki vaikeitakin remppoja joukossa?Millä vehkeellä olet puinut ?Mulla tulee joskus lukumääräisesti saman verran remontteja jo yhdessä syksyyssäkin :( vaikkei hehtaareilla pääse heruttelemaan mutta vanhoilla japaljon ajetuilla koneilla joutuu vaan ajamaan niin remppaa tulee.

http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=55813.0

Olet varmaan aika hyvä pitämään koneista huolta ja huoltamaan niitä kun noinkin iäkäällä koneella ajelet ja noin vähin korjauksin jokka äkkä kattoen näyttää ihan normikulumisilta.hyvä juttu.
Vai paljonkos sulla on vuosittain puitavaa?Jos lasketaan et vuodesta 76 tähän päivään on 38 vuotta ja jos joka vuos vaikka 20 hehtaaria se on 760 hehtaaria kertaa keskimäärin kai siirtymisineen 2 tuntii per hehtaari niin se ois rapiat 1500 tuntia ni ei se tällai laskettuna paljoa tunteja ole mut onk sulla enemmän puitavaa? 40 hehtaaria per vuosi laittaistunnit jo 3000 mikä on aika paljon saksalaisellekin. Mut noin vanha puimuri ei ole kyllä ilman katon suojaa ollu paljoa koskaan,arvaan.koi syö ja ruoste raiskaa jos talvenkin on ressun alla pihalla.
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: Puuha-Pete - 17.08.14 - klo:09:40
Vasen laihonjakaja piti vaihtaa uuteen puintien aloitukseen. Reilu 1100 hehtaaria takana, remontteina tuo jakaja, yks tehtaalla väärin asennettu pieni remmi sekä leikkuupöydän laskun solenoidi/karahässäkkä. Kai roska jossakin, tuokin sattui takuuaikana joten sai vaihtaa uuden.

Ja yksi tyyppivika joka ei kestä, murtuma nytkin, säiliön tyhjennyksessä ruuvilla peltinen laakerin kannake. Oiskohan noita kolme vai neljä jo vaihdettu, uusi jo jemmassa. Nykyinen oli olevinaan hieman vahvemman näköinen... Tarkoittaa sitä, että seuraava pitänee vahvistaa pajalla.
Myyjän edustaja väitti ettei mitään muutosta eikä muutossarjaa ko. kohtaan. Piti itse käydä kattomassa uudessa koneessa että on se erilainen >:(
Mallisarjan ensimmäisiä ja pitkä torvi, näyttää tuottavan ongelmaa. Onneksi laakerikanakkeen rikkoutuminen ei vaikuta puintiin, tyhjänä kolisee mutta toimii muuten normaalisti. Hyvä puoli, yltää korkeisiin kärryihinkin ja isohkon ojankin taakse :)

(http://i9.aijaa.com/t/00529/13448479.t.jpg) (http://aijaa.com/U7AA4m)

Mikä Claassi sul on?
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: Puuha-Pete - 17.08.14 - klo:09:41
>:( >:(

 On meinaan remonteista hankalampia.Aina meinaa käämi palaa kun huomaa että remontti edessä.Pahin kohdallani oli kun tein sampo 360 vaihdelaatikkoremppaa jonka viimesteli agrin huoltomies.vaihdelaatikon takasinnosto irrotuksen jälkeen on millimetrihommaa.yksin tein,kolmen tunkin päällä hivutin ja kun se täytyy tilanpuutteen vuoksi sillai niin kuin "kiepauttaa" paikalleen eli suoraan ei voi nostaa vaan etuosa edellä...
 Jaa niin ...siksi piti laatikko rempata kun huomasin öljyä vaihtaessa että jokin sokka tuli öljyn mukana ulos.
 Onneks pääsin samposta aikanaan eroon ja nyt olen naapurin claassilla päästellyt niin että vinkuu.Noissa remonteissa puimurien kohdalla hankalaaon myös on se kun niissä on usein ahdasta tällaiselle paksulle pojalle.Olis taas yksi syy lisää laihduttaa. ;D
 Ja kait niitä tekisi mutta hermo on niissä aina kireellä jo valmiiksi kun sadekin monesti uhkaa ja kaks kärryy on pellolla täynnä riihikuivaa viljaa,pressut unohtuneet tietty kotio,musta pilvi lähestyy värjäten koko taivaanrannan ja puimurista pyörä jo irrotettuna kun vetonivel tai kytkin sanoi ittensä irti ;D kytkin rempan olen joskus nimittäin tehny kenttäolosuhteissakin. en kyllä välttämättä suosittele mutta nuorena piti kaikkea kokeilla paitsi oma mummo ja kansantanhutkin jätin väyryselle.
sulla onkin hyvännäkoinen kroppa

dänks.pistän kuvan sulle tulemaan niin perut puheesi tuota pikaa. ;D
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: Köntys - 17.08.14 - klo:10:14
>:( >:(

 On meinaan remonteista hankalampia.Aina meinaa käämi palaa kun huomaa että remontti edessä.Pahin kohdallani oli kun tein sampo 360 vaihdelaatikkoremppaa jonka viimesteli agrin huoltomies.vaihdelaatikon takasinnosto irrotuksen jälkeen on millimetrihommaa.yksin tein,kolmen tunkin päällä hivutin ja kun se täytyy tilanpuutteen vuoksi sillai niin kuin "kiepauttaa" paikalleen eli suoraan ei voi nostaa vaan etuosa edellä...
 Jaa niin ...siksi piti laatikko rempata kun huomasin öljyä vaihtaessa että jokin sokka tuli öljyn mukana ulos.
 Onneks pääsin samposta aikanaan eroon ja nyt olen naapurin claassilla päästellyt niin että vinkuu.Noissa remonteissa puimurien kohdalla hankalaaon myös on se kun niissä on usein ahdasta tällaiselle paksulle pojalle.Olis taas yksi syy lisää laihduttaa. ;D
 Ja kait niitä tekisi mutta hermo on niissä aina kireellä jo valmiiksi kun sadekin monesti uhkaa ja kaks kärryy on pellolla täynnä riihikuivaa viljaa,pressut unohtuneet tietty kotio,musta pilvi lähestyy värjäten koko taivaanrannan ja puimurista pyörä jo irrotettuna kun vetonivel tai kytkin sanoi ittensä irti ;D kytkin rempan olen joskus nimittäin tehny kenttäolosuhteissakin. en kyllä välttämättä suosittele mutta nuorena piti kaikkea kokeilla paitsi oma mummo ja kansantanhutkin jätin väyryselle.
sulla onkin hyvännäkoinen kroppa

dänks.pistän kuvan sulle tulemaan niin perut puheesi tuota pikaa. ;D

Onko täs syntymässä joku romanssi  ???
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: ht - 17.08.14 - klo:11:07
Kytkimen irroituslaakeri vaihdettu, seulalaatikon kumipulsat vaihdettu, laturin korva murtui ja kone kävi kuumana,  sain sen kepillä tuettu sen verran että jäähdytin flekti ja vesipumppu pyöri että kone viileni. Sama hihna pöyrittä vesipumpun ja flekti on siinä sivussa. Tyhjennyksen ylikuorma hässäkkä vaihdettu. Ajovariaatorista katkesi pultti, piti purkaa miltei koko hässäkkä ja se säätö sen jälkeen.  Joitain laakereita ja muutamia hihnoja, rengas puhki. Jotain pientä vähän silloin tällöin. Nä on n.20v aikana korjatut ja kone Sampo 500

Vähällä olet päässyt. TOISTAISEKSI... ;)
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: Köntys - 17.08.14 - klo:13:35
Oliko SKN kallis tuo kolakuljettimen ketjut? -pitäisi kans faariin vaihtaa sesongin jälkeen

Mua kiinnostaa myös, ottaa perhana ne kuljettimen kulmaraudat syöttörumpuun. Voikohan ketjua palan lyhentää?

SKN: hintaa kehiin
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: sorkkis - 17.08.14 - klo:13:58
Oliko SKN kallis tuo kolakuljettimen ketjut? -pitäisi kans faariin vaihtaa sesongin jälkeen

Mua kiinnostaa myös, ottaa perhana ne kuljettimen kulmaraudat syöttörumpuun. Voikohan ketjua palan lyhentää?

SKN: hintaa kehiin
Voi lyhentää toki mutta loppu mikä loppu . Teollisuus ketjuu laput Itse hitsaten .  :o

Kauhee homma .
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: Köntys - 17.08.14 - klo:15:56
Oliko SKN kallis tuo kolakuljettimen ketjut? -pitäisi kans faariin vaihtaa sesongin jälkeen

Mua kiinnostaa myös, ottaa perhana ne kuljettimen kulmaraudat syöttörumpuun. Voikohan ketjua palan lyhentää?

SKN: hintaa kehiin
Voi lyhentää toki mutta loppu mikä loppu . Teollisuus ketjuu laput Itse hitsaten .  :o

Kauhee homma .

Jos lähettäis SKäNälle hitsattavaksi  :D
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: jariman - 17.08.14 - klo:20:48
Samposta (680) kaikki paikat rempattu, suurelta osin ennakoivasti,
Mutta tarpeellisesti, vaihteisto ja moottori avaamatta...

Onhan tosin käyttötunteja kertynytkin 1600 h,
Mutta melko käyttövarma, ei tarvitse puintikaudella kun säännöllistä
Huoltoa.
Jos seuraava puima. Claas....
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: ijasja2 - 17.08.14 - klo:21:05
Vasen laihonjakaja piti vaihtaa uuteen puintien aloitukseen. Reilu 1100 hehtaaria takana, remontteina tuo jakaja, yks tehtaalla väärin asennettu pieni remmi sekä leikkuupöydän laskun solenoidi/karahässäkkä. Kai roska jossakin, tuokin sattui takuuaikana joten sai vaihtaa uuden.

Ja yksi tyyppivika joka ei kestä, murtuma nytkin, säiliön tyhjennyksessä ruuvilla peltinen laakerin kannake. Oiskohan noita kolme vai neljä jo vaihdettu, uusi jo jemmassa. Nykyinen oli olevinaan hieman vahvemman näköinen... Tarkoittaa sitä, että seuraava pitänee vahvistaa pajalla.
Myyjän edustaja väitti ettei mitään muutosta eikä muutossarjaa ko. kohtaan. Piti itse käydä kattomassa uudessa koneessa että on se erilainen >:(
Mallisarjan ensimmäisiä ja pitkä torvi, näyttää tuottavan ongelmaa. Onneksi laakerikanakkeen rikkoutuminen ei vaikuta puintiin, tyhjänä kolisee mutta toimii muuten normaalisti. Hyvä puoli, yltää korkeisiin kärryihinkin ja isohkon ojankin taakse :)

(http://i9.aijaa.com/t/00529/13448479.t.jpg) (http://aijaa.com/U7AA4m)

Mikä Claassi sul on?

430 Tucano.
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: Viljelijä - 17.08.14 - klo:21:28
 Ei niitä lappuja kannata hitsata, Faariin passaa Sampon ketju jos sattuu olemaan halvempi kuin Faarin oma, poikkirautoja harvemmassa mutta ei ole haitannut käytössä. Kyllä sitä alkuperästäkin voi lyhentää ainakin 1080.
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: sorkkis - 17.08.14 - klo:22:31
Oliko SKN kallis tuo kolakuljettimen ketjut? -pitäisi kans faariin vaihtaa sesongin jälkeen

Mua kiinnostaa myös, ottaa perhana ne kuljettimen kulmaraudat syöttörumpuun. Voikohan ketjua palan lyhentää?

SKN: hintaa kehiin
Voi lyhentää toki mutta loppu mikä loppu . Teollisuus ketjuu laput Itse hitsaten .  :o

Kauhee homma .

Jos lähettäis SKäNälle hitsattavaksi  :D
Ei Se ossa.  8)
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: Toivo Tonta - 17.08.14 - klo:22:36
Oliko SKN kallis tuo kolakuljettimen ketjut? -pitäisi kans faariin vaihtaa sesongin jälkeen

Mua kiinnostaa myös, ottaa perhana ne kuljettimen kulmaraudat syöttörumpuun. Voikohan ketjua palan lyhentää?

SKN: hintaa kehiin
Voi lyhentää toki mutta loppu mikä loppu . Teollisuus ketjuu laput Itse hitsaten .  :o

Kauhee homma .

Jos lähettäis SKäNälle hitsattavaksi  :D
Ei Se ossa.  8)
No, siinä on hyvä opetella.
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: SKN - 17.08.14 - klo:22:42
Kolakuljettimen ketjut, olkikelan laakerit, kytkin, variaattorin jouset, kaksi varstaa, kaatokelan nopeussäätöhärdelli, 5 hihnaa, akku, seulaston ketju, heittokuljettimen ja kivikolan välinen kumi.

Tämä 10-vuoden aikana.

Oikeestikko olet noinkin LUKUMÄÄRÄISESTI vähillä korjauksilla päässyt, vaik toki vaikeitakin remppoja joukossa?Millä vehkeellä olet puinut ?Mulla tulee joskus lukumääräisesti saman verran remontteja jo yhdessä syksyyssäkin :( vaikkei hehtaareilla pääse heruttelemaan mutta vanhoilla japaljon ajetuilla koneilla joutuu vaan ajamaan niin remppaa tulee.

http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=55813.0

Olet varmaan aika hyvä pitämään koneista huolta ja huoltamaan niitä kun noinkin iäkäällä koneella ajelet ja noin vähin korjauksin jokka äkkä kattoen näyttää ihan normikulumisilta.hyvä juttu.
Vai paljonkos sulla on vuosittain puitavaa?Jos lasketaan et vuodesta 76 tähän päivään on 38 vuotta ja jos joka vuos vaikka 20 hehtaaria se on 760 hehtaaria kertaa keskimäärin kai siirtymisineen 2 tuntii per hehtaari niin se ois rapiat 1500 tuntia ni ei se tällai laskettuna paljoa tunteja ole mut onk sulla enemmän puitavaa? 40 hehtaaria per vuosi laittaistunnit jo 3000 mikä on aika paljon saksalaisellekin. Mut noin vanha puimuri ei ole kyllä ilman katon suojaa ollu paljoa koskaan,arvaan.koi syö ja ruoste raiskaa jos talvenkin on ressun alla pihalla.

Sukulainen osti sen 80-luvun alussa omaan ja rahtipuintiin. Sai sihen kahden puintikauden takuun K-maataloudelta. Kaikki rattaat ja ketjut vaihdettiin sekä paikallinen korjaamo katto sen muutenkin läpi. Mää en tiä mitä sillä on ajettu koska tuntimittari on topannu 80-luvun lopussa 1500-tuntiin. Mulle se tuli 2004. Puintimäärät vaihtelee 30-60ha vuodessa.

Aika paljon riippuu remonttien määrä kuskista ja huolloista.

Tossa se. ;D

(http://i9.aijaa.com/t/00477/11147309.t.jpg) (http://aijaa.com/GcpXmE)




Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: SKN - 17.08.14 - klo:22:46
Oliko SKN kallis tuo kolakuljettimen ketjut? -pitäisi kans faariin vaihtaa sesongin jälkeen

Mua kiinnostaa myös, ottaa perhana ne kuljettimen kulmaraudat syöttörumpuun. Voikohan ketjua palan lyhentää?

SKN: hintaa kehiin

Mää lyhensin yhden kerran mut ei ne kestä. Kesko pyysi niistä 250euroa kappale eli 500 ekee yhteensä.

Olis kannattanu ostaa Greneltä, googleta, maksaa puolet vähempi??

Sampon ei todellakaan sovi.
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: SamiT - 18.08.14 - klo:07:35
Sampo 600:la puitu nyt n. 1000 ha 2000-2014 syksyinä. Ostin koneen 2000 puinneille ja remontteja on tehty pääasiassa ennakoivasti, kolme kertaa on puinti jäänyt keskeytynyt ennen päivän päättymistä. Ensimmäisellä keskeytyksellä irtosi sauma heittokuljettimen runkokasetista, tässä koneessa siis jo vastaiskuseulasto vaikka koneen kyljessä vielä 600 mallina lukeekin. Toinen puintikatko oli uuden rajaiselevaattorin ketjun katkeaminen n. tunnin puinnin jälkeen ketjun vaihdosta. Kolmas katko tuli kun unohdin polttoainetankin korkin pois kauraa puitaessa, oli roskaa tankissa hämmästyttävän paljon tunnin puinneilla. Korjattu on kytkinakselin laakerit, puhaltimen variaattori ja sen laakerit, ajovariaattorin laakerit, alempi ajohihna kerran vaihdettu ja ylempi kahdesti, kytkin ja kytkinsylinteri uusittu, melkein kaikki muut hihnat vaihdettu kertaalleen ja puhaltimen hihnat kahdesti, elevaattorien ketjut, rattaat sekä laakerit ja rajaisruuvin sekä rajaiselevaattorin kotelot uusittu, kohlinlaakerit vaihdettu sekä seulaston tukikumit uusittu ja ohjauksen Orbitrol vaihdettu sekä eturenkaat. Starttimoottori myös kerran uusittu. Seuraavaksi menee uusiksi kolakuljettimen ketjut ja teränkäytössä väljää jo jonkin verran. Maantieajoa ollut paljon, mutta vaseliinin yliannostuksella ja vaihteistoöljyn vaihdoilla on toistaiseksi selvitty ilman voimansiirtoremonttia, ääntä lähtee kyllä jo aikalailla alennysrattaista tieajossa, mutta näillä mennään toistaiseksi.
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: Pasi - 18.08.14 - klo:07:59
Mää lyhensin yhden kerran mut ei ne kestä.

Ei mikään ikuisuuksia kestä, jos on puhe vanhasta ketjusta.

Joissakin merkeissä ketjun lyhentäminen on helppoa. Ketjun liitoskohdassa voi olla jo valmiina "lyhennyslenkki", jonka saa pois irroittamalla tappien sokat. Ja jos sellaista ei ole eikä ketjua voi lyhentään kahta lenkkiä, niin eipä ne lyhennyslenkit paljoa maksa.
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: Last Man Standing - 18.08.14 - klo:08:23
>niin eipä ne lyhennyslenkit paljoa maksa.

Noilla puheilla  et niitä lenkkejä ainakaan  k-kaupan tiskiltä ole ostanut.
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: Viljelijä - 18.08.14 - klo:08:34
 Sampon ketjut hiukan jakettuna ja alkuperäset poikittais raudat ollut muutaman vuoden 1080 DF.
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: TDK - 18.08.14 - klo:08:35

Mää lyhensin yhden kerran mut ei ne kestä. Kesko pyysi niistä 250euroa kappale eli 500 ekee yhteensä.

Olis kannattanu ostaa Greneltä, googleta, maksaa puolet vähempi??

Sampon ei todellakaan sovi.

Tuleeko noissa kolat mukana vai tartteeko ne itte räkiä kiinni? Saakohan latvalalta?

Nimimerkillä säätö pohjassa ja ketjut löysällä...  ::)
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: SKN - 18.08.14 - klo:09:04

Mää lyhensin yhden kerran mut ei ne kestä. Kesko pyysi niistä 250euroa kappale eli 500 ekee yhteensä.

Olis kannattanu ostaa Greneltä, googleta, maksaa puolet vähempi??

Sampon ei todellakaan sovi.

Tuleeko noissa kolat mukana vai tartteeko ne itte räkiä kiinni? Saakohan latvalalta?

Nimimerkillä säätö pohjassa ja ketjut löysällä...  ::)

Kolat on pulteilla kiinni ja ne ei tuu mukana kun ostaa uuden ketjun.
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: Pasi - 18.08.14 - klo:09:31
>niin eipä ne lyhennyslenkit paljoa maksa.

Noilla puheilla  et niitä lenkkejä ainakaan  k-kaupan tiskiltä ole ostanut.

Totta... Ostopaikkana oli Salon Maatalouspalvelu vuosimallin -75 New Hollandin kolakuljettimen vaihtamisen yhteydessä. Saattoivat olla Grenen valikoimista peräisin kuten kuljetinkin oli. Kuljettimessa kolat olivat valmiiksi kiinnitettyinä pulteilla. Vanhassa kuljettimessa kolat oli niitattu ketjuun.

Todennäköisesti puimurien ketjut ovat jotain yleistä teollisuusketjua, joten noita lenkkejä löytynee myös hyvistä voimansiirtoon erikoistuneista liikkeistä.
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: mää vai - 18.08.14 - klo:10:29
Tämän syksyn saldo: ajokytkimen laakerit vaihdettu, olkikelanlaakeri ja akseli paskaksi, olkikelan käyttö siiva loppuunkulunut ja kiilattu paikalleen liki 10 kertaa, syöttökuljettimenkola vaihtoon, leikkuuterä vaihtoon katkenneiden terälappujen takia, ohjaussylinteri vaihdettu omavalmisteeseen (orbitrooli vuotaa), puintikelan hihnan kiristysrulla halkesi ja lensi peltoon, muutama hihna ja viimeisenä näyttäis kohta vesipumppu hajoavan ja vie tietty jäähdyttimen mennessään.
Puinnit on yllättäen hiukan vielä kesken 8)
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: SKN - 18.08.14 - klo:10:46
Tämän syksyn saldo: ajokytkimen laakerit vaihdettu, olkikelanlaakeri ja akseli paskaksi, olkikelan käyttö siiva loppuunkulunut ja kiilattu paikalleen liki 10 kertaa, syöttökuljettimenkola vaihtoon, leikkuuterä vaihtoon katkenneiden terälappujen takia, ohjaussylinteri vaihdettu omavalmisteeseen (orbitrooli vuotaa), puintikelan hihnan kiristysrulla halkesi ja lensi peltoon, muutama hihna ja viimeisenä näyttäis kohta vesipumppu hajoavan ja vie tietty jäähdyttimen mennessään.
Puinnit on yllättäen hiukan vielä kesken 8)

Merkki ja malli?
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: SKN - 18.08.14 - klo:10:48
>niin eipä ne lyhennyslenkit paljoa maksa.

Noilla puheilla  et niitä lenkkejä ainakaan  k-kaupan tiskiltä ole ostanut.

Totta... Ostopaikkana oli Salon Maatalouspalvelu vuosimallin -75 New Hollandin kolakuljettimen vaihtamisen yhteydessä. Saattoivat olla Grenen valikoimista peräisin kuten kuljetinkin oli. Kuljettimessa kolat olivat valmiiksi kiinnitettyinä pulteilla. Vanhassa kuljettimessa kolat oli niitattu ketjuun.

Todennäköisesti puimurien ketjut ovat jotain yleistä teollisuusketjua, joten noita lenkkejä löytynee myös hyvistä voimansiirtoon erikoistuneista liikkeistä.

Vaarissa on ne kolan kiinnitinkorvat niitattuna ketjuun kiinni. Kolat joutuu ostamaan erikseen, jos löytyy enää uutena...
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: mää vai - 18.08.14 - klo:11:00
Tämän syksyn saldo: ajokytkimen laakerit vaihdettu, olkikelanlaakeri ja akseli paskaksi, olkikelan käyttö siiva loppuunkulunut ja kiilattu paikalleen liki 10 kertaa, syöttökuljettimenkola vaihtoon, leikkuuterä vaihtoon katkenneiden terälappujen takia, ohjaussylinteri vaihdettu omavalmisteeseen (orbitrooli vuotaa), puintikelan hihnan kiristysrulla halkesi ja lensi peltoon, muutama hihna ja viimeisenä näyttäis kohta vesipumppu hajoavan ja vie tietty jäähdyttimen mennessään.
Puinnit on yllättäen hiukan vielä kesken 8)

Merkki ja malli?

Volvo bm 800 -73
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: Duunarifarmari - 18.08.14 - klo:11:26
Faariin sai sen puintikelan kaksoisketjun teollisuusketjuna. Maksoi 70 euroa.
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: SKN - 18.08.14 - klo:13:21
Faariin sai sen puintikelan kaksoisketjun teollisuusketjuna. Maksoi 70 euroa.

Mää lampsin K-varaosatiskille toinen ketju mukana ja sanoin et näitä kaks. Ukko haki kirjan ja tilas. Ei puhuttu mitään hinnasta, joku jupina kuulu myyjän suusta et 250euroa. Ketjut tuli seuraavaks aamuks ja lasku viikon päästä. Oli pakko soittaa ja kysyä et oliko hinta oikein. 250 euroa oli KAPPALEHINTA! Vähäsen ahdisti mut eipähän katkeile. ::)

Sampoon taitaa maksaa satkun huitteilla... ???
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: Kaupoi - 18.08.14 - klo:14:05
q
Sampoon taitaa maksaa satkun huitteilla... ???

SR2085:en parisatkua. Kertaa 3.
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: -SS- - 18.08.14 - klo:14:06
Vinkki klaasin omistajille: Kannattaa niittaamisen sijasta ruuvata kattopeltiruuveilla seulaston ja viettopinnan tiivistelistat kiinni.

Toinen vinkki klaassin omistajalle: Korjauskautta kannattaa treenata jo etukäteen menemällä betonitehtaan ojarumpuvarastolle, ujuttautumalla 50 kertaa 400 mm ojarummun läpi, keskellä rumpua hierotaan ohranpölyä kourallinen silmiin ja ujutetaan pussillinen kuivaa vehnää alushousuihin, ja jatketaan.

Kun tämä harjoitus menee tuosta vaan, mikään ei Claasissa tunnu .ttumaiselta paikalta.

-SS-
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: SKN - 18.08.14 - klo:14:09
Vinkki klaasin omistajille: Kannattaa niittaamisen sijasta ruuvata kattopeltiruuveilla seulaston ja viettopinnan tiivistelistat kiinni.

Toinen vinkki klaassin omistajalle: Korjauskautta kannattaa treenata jo etukäteen menemällä betonitehtaan ojarumpuvarastolle, ujuttautumalla 50 kertaa 400 mm ojarummun läpi, keskellä rumpua hierotaan ohranpölyä kourallinen silmiin ja ujutetaan pussillinen kuivaa vehnää alushousuihin, ja jatketaan.

Kun tämä harjoitus menee tuosta vaan, mikään ei Claasissa tunnu .ttumaiselta paikalta.

-SS-

Tunnustan katselleeni 48-58 klaassia, 80-90-luvun taitteesta. Paljon siistin näkösiä myytävänä.

Noi sun tarinat saa kyl miettimään kirkkaan keltasta vaihtoehtoo....


Lisätään vielä,

600-sarjan Sampoja kun katsoo vaatteiden alle niin puistattaa.

Mihin helvettiin niitä remmejä tarvii niin järkyttävän paljon???
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: -SS- - 18.08.14 - klo:14:13
Noissa remonteissa puimurien kohdalla hankalaaon myös on se kun niissä on usein ahdasta tällaiselle paksulle pojalle.

Voi sanoa, että ainakin Claasin huoltomiesten pääsykokeeseen
kuuluu mittaukset: pituus enintään 165 ja hartialeveys mallia "pullo"

Ja rannesuonet perinnöllisesti luun takana. Miksiköhän klaasin pellit on pitänyt teroittaa reunastaan ? Tai jokin itsemurhayhteisön pellinleikkuri käytössä ?

-SS-
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: Köntys - 18.08.14 - klo:15:06
Faariin sai sen puintikelan kaksoisketjun teollisuusketjuna. Maksoi 70 euroa.

Mää lampsin K-varaosatiskille toinen ketju mukana ja sanoin et näitä kaks. Ukko haki kirjan ja tilas. Ei puhuttu mitään hinnasta, joku jupina kuulu myyjän suusta et 250euroa. Ketjut tuli seuraavaks aamuks ja lasku viikon päästä. Oli pakko soittaa ja kysyä et oliko hinta oikein. 250 euroa oli KAPPALEHINTA! Vähäsen ahdisti mut eipähän katkeile. ::)

Sampoon taitaa maksaa satkun huitteilla... ???

Purkupörssistä vaariin 300 pari.
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: metsajussi - 18.08.14 - klo:15:17
Kirkkaan keltainen on kyllä palvellut oikein hyvin. Noin 1500 h aikana on seuraavat asiat laitettu:

- kolakuljettimen ketjut vaihdettu ennakoiden
- 3 hihnaa vaihdettu (moottorin päähihna, etupäätä käyttävä sekä silppurin takimmmainen)
- vesipumppu ja laturi vaihdettu
- hitsattu puimakoneen hihnan kiristys/kytkentäpyörän irronnut tanko

Rasvattu tunnollisesti (huolimatta muutamasta erittäin ikävässä paikassa olevasta nipasta), vaihdettu suodattimia, öljyjä ja akku.

2 kertaa puinti on keskeytynyt vikaan.  Se tangon irtoaminen teetti vierailun hitsikoneen viereen, ja silppurin hihna katkesi illalla muutamaa minuuttia ennen kuin oli tarkoituskin jo lopetella.

Kyllähän tuossakin niitä *****maisia paikkoja riittää. Ja esim viettopinnan irrottaminen on operaatio johon ei aivan joka päivä huvita ryhtyä,  ja viljasäiliönkin tarkka tyhjentäminen onnistuu oikeastaan vain jos on tehokas imuri käytettävissä.

Konetta on toki ajettu nätisti, säilytetty aina kuivassa varastossa jne.

Mutta työkalupakin on voinut unohtaa kotiinkin, ei sitä pellolla ole juuri kaivattu.

Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: vakka - 18.08.14 - klo:16:08
Millä konstilla näissä remmivetoisissa nh puimureissa saa ne ajoremmit siihen asentoon ja kireyteen että eivät kitise ja pölyä? On kyllä säädetty jos mihin asentoon ja tiukkuuteen kirjan mukaan mutta kitinä jatkuu milloin missäkin nopeudessa.
 Muissa variaaattorivehkeissä ei kyllä moista ole ilmentynyt. Nh leimalla olevat hihnat eivätkä kovin kuluneet vielä mutta hyvää vauhtia kuluvat ja murenevat. Toimii kyllä eikä luista mutta *****m. kun pelti mustassa hihnanpölyssä.
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: metsajussi - 18.08.14 - klo:16:33
Millä konstilla näissä remmivetoisissa nh puimureissa saa ne ajoremmit siihen asentoon ja kireyteen että eivät kitise ja pölyä? On kyllä säädetty jos mihin asentoon ja tiukkuuteen kirjan mukaan mutta kitinä jatkuu milloin missäkin nopeudessa.
 Muissa variaaattorivehkeissä ei kyllä moista ole ilmentynyt. Nh leimalla olevat hihnat eivätkä kovin kuluneet vielä mutta hyvää vauhtia kuluvat ja murenevat. Toimii kyllä eikä luista mutta *****m. kun pelti mustassa hihnanpölyssä.

Mä en keksi mitään muuta kuin että hihnapyörät ovat karkeat (syöpyneet, ruostuneet tms) tai sitten hihnassa on joku yksilövika. Tai koneessa on linjausvika. Moottorin kumityynyt, se variaattorin välipyörähässäkkä?

Vastaavaa en ole koskaan omassani havainnut, luistamaan ne kyllä saa jos aivan liian löysällä pitää. Alkuperäiset remmit.
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: Cultor - 18.08.14 - klo:17:07
Peilin lasi oli ensimmäinen, mikä nykyistä puimurista meni rikki. On noita mennyt pari lisääkin, mutta ei sen jälkeen kun laitoin lasin jollain tiivistetökötillä kiinni alustaansa.

Viidentenä syksynä katkesi kaatokelan keskiputki, ehjättiin hitsaamalla ja on sen jälkeen pysynyt yhtenä kappaleena. Pöydän käyttöakselin laakeri siitä varokytkimen vierestä vaihtoon.

Seuraavana syksynä laturin laakerit hirttivät kiinni, oli laakeritehtaalla rasvat unohdettu. Laturiin uudet laakerit ja hihna kärähtäneen tilalle. Sekään vika ei keskeyttänyt puintia, vaan sade hetkeä aikaisemmin.

Terä ja sormet on uusittu, akku on uusittu, joku tiivistelistakin, tyhjennystorven lukituksen avaajasolenoidi sanoi sopimuksen irti vuosia sitten, mutta on melko tarpeeton, se lukitus nimittäin.

Starttimoottori on ollut remontissa kerran. Tyhjennysruuvin tukilaakerin holkki on uusittu.

Silppurin hihna meni uusiksi viime syksynä, kuljettajan huolimattomuuden piikkiin menee se.

Sampo-Rosenlew 2035 Hydro turbo -99, 15 syksyä puitu, ei yhtään puintia keskeyttänyttä vikaa. Tänä vuonna uusittu rajaislietson siivet 21,91 € alv0, toisen takavalon punainen muovi rikki, tilauksessa.
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: mike - 18.08.14 - klo:17:38
Claaasin remontit.

Edellinen 10 jalkainen,1400 tuntia

-kolakuljettimen laakerit

Nykyinen 12 jalkainen,1100 tuntia

-1 remmi se joka moottorin päästä
 lähtee ja pyörittää koko koneistoa
 ja hoitaa myös voimansiirron
-jarrusylinterit,ongelma lähtien vuodesta 98
 vaativa remontti,multa saa ohjeet ja
 jarrunesteet on sen jälkeen syytä vaihtaa
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: SKN - 18.08.14 - klo:17:48
Faariin sai sen puintikelan kaksoisketjun teollisuusketjuna. Maksoi 70 euroa.

Mää puhuin kolakuljettimen ketjuista.

Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: SKN - 18.08.14 - klo:17:49
Faariin sai sen puintikelan kaksoisketjun teollisuusketjuna. Maksoi 70 euroa.

Mää lampsin K-varaosatiskille toinen ketju mukana ja sanoin et näitä kaks. Ukko haki kirjan ja tilas. Ei puhuttu mitään hinnasta, joku jupina kuulu myyjän suusta et 250euroa. Ketjut tuli seuraavaks aamuks ja lasku viikon päästä. Oli pakko soittaa ja kysyä et oliko hinta oikein. 250 euroa oli KAPPALEHINTA! Vähäsen ahdisti mut eipähän katkeile. ::)

Sampoon taitaa maksaa satkun huitteilla... ???

Purkupörssistä vaariin 300 pari.

Sääkin tarkotat kolakuljettimen ketjuja.
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: BACKSPACE - 18.08.14 - klo:17:54
Mulla Deere ei lähde käymään kuin kerran päivässä  ;D

Eli vain kylmänä. Jos erehtyy sammuttamaan, niin pitää jäähdyttää 2 tuntia, saa sahata vaikka 3 akkua tyhjäksi jos yrittää aikaisemmin.

Hevoset tallella eikä kone savuta yhtään..

Pumpussa vissiin sammutus jää päälle ja se aukeaa vasta kun pumppu jäähtyy  ??? Pitäis joskus kaataa sinne kylmää vettä ja testata teoria  ;D
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: Toivo Tonta - 18.08.14 - klo:18:06
Mulla Deere ei lähde käymään kuin kerran päivässä  ;D

Eli vain kylmänä. Jos erehtyy sammuttamaan, niin pitää jäähdyttää 2 tuntia, saa sahata vaikka 3 akkua tyhjäksi jos yrittää aikaisemmin.

Hevoset tallella eikä kone savuta yhtään..

Pumpussa vissiin sammutus jää päälle ja se aukeaa vasta kun pumppu jäähtyy  ??? Pitäis joskus kaataa sinne kylmää vettä ja testata teoria  ;D
Preeria kone ;D
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: Duunarifarmari - 18.08.14 - klo:20:45
Faariin sai sen puintikelan kaksoisketjun teollisuusketjuna. Maksoi 70 euroa.

Mää lampsin K-varaosatiskille toinen ketju mukana ja sanoin et näitä kaks. Ukko haki kirjan ja tilas. Ei puhuttu mitään hinnasta, joku jupina kuulu myyjän suusta et 250euroa. Ketjut tuli seuraavaks aamuks ja lasku viikon päästä. Oli pakko soittaa ja kysyä et oliko hinta oikein. 250 euroa oli KAPPALEHINTA! Vähäsen ahdisti mut eipähän katkeile. ::)

Sampoon taitaa maksaa satkun huitteilla... ???

Purkupörssistä vaariin 300 pari.

Sääkin tarkotat kolakuljettimen ketjuja.


Niistähän olikin kysymys. Nooh, tuli ***** mieleen kesken muun ajatuksen.....
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: ijasja2 - 18.08.14 - klo:22:30
Vinkki klaasin omistajille: Kannattaa niittaamisen sijasta ruuvata kattopeltiruuveilla seulaston ja viettopinnan tiivistelistat kiinni.

Toinen vinkki klaassin omistajalle: Korjauskautta kannattaa treenata jo etukäteen menemällä betonitehtaan ojarumpuvarastolle, ujuttautumalla 50 kertaa 400 mm ojarummun läpi, keskellä rumpua hierotaan ohranpölyä kourallinen silmiin ja ujutetaan pussillinen kuivaa vehnää alushousuihin, ja jatketaan.

Kun tämä harjoitus menee tuosta vaan, mikään ei Claasissa tunnu .ttumaiselta paikalta.

-SS-

Tunnustan katselleeni 48-58 klaassia, 80-90-luvun taitteesta. Paljon siistin näkösiä myytävänä.

Oli viiskasi, ja kuuskasi. Myyjä joskus sanoi että niissä on eroa, että kuuskasi vasta oikea Claas... Ja totta se oli, osta vaikka vanhempi kuuskasi. Monta eroa rakenteessa, jota ei hoksaakaan. Mm. kolakuljetin järeämpi/pidempi, puintikela järeämpi ja helposti rempattava, vaihdelaatikko/kytkin jämerämpi, vaihteiden nopeudet paremmat ainakin viimeisimmissä, kuljettimet tehokkaammat jne.

Hinnassa voi olla eroa, mutta on erotuksen arvoinen, sanoisin. Mitään muuta huonoa keksi kuin hydron puutteen...
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: kylmis - 18.08.14 - klo:23:32
Peilin lasi oli ensimmäinen, mikä nykyistä puimurista meni rikki. On noita mennyt pari lisääkin, mutta ei sen jälkeen kun laitoin lasin jollain tiivistetökötillä kiinni alustaansa.

Viidentenä syksynä katkesi kaatokelan keskiputki, ehjättiin hitsaamalla ja on sen jälkeen pysynyt yhtenä kappaleena. Pöydän käyttöakselin laakeri siitä varokytkimen vierestä vaihtoon.

Seuraavana syksynä laturin laakerit hirttivät kiinni, oli laakeritehtaalla rasvat unohdettu. Laturiin uudet laakerit ja hihna kärähtäneen tilalle. Sekään vika ei keskeyttänyt puintia, vaan sade hetkeä aikaisemmin.

Terä ja sormet on uusittu, akku on uusittu, joku tiivistelistakin, tyhjennystorven lukituksen avaajasolenoidi sanoi sopimuksen irti vuosia sitten, mutta on melko tarpeeton, se lukitus nimittäin.

Starttimoottori on ollut remontissa kerran. Tyhjennysruuvin tukilaakerin holkki on uusittu.

Silppurin hihna meni uusiksi viime syksynä, kuljettajan huolimattomuuden piikkiin menee se.

Sampo-Rosenlew 2035 Hydro turbo -99, 15 syksyä puitu, ei yhtään puintia keskeyttänyttä vikaa. Tänä vuonna uusittu rajaislietson siivet 21,91 € alv0, toisen takavalon punainen muovi rikki, tilauksessa.
Tässä on aika paljon tuttuja juttuja. Pesin peiliä, joka oli lähtemässä karmeistaan irti. Laskin harjaa syrjään, kun peili putosi ja palasiksi meni. Uusi peili raameineen silloin Agrissa 80e, päätin kuitenkin kokeilla ihan perinteistä lasiliikettä, joka tekikin pelkän lasin 20 eurolla.

Se pöydän käytön akselin laakeri porsi täällä 150h käytön jälkeen.

Silppurin hihna meni heti uutuuttaan kieroon, syystä jota ei pystynyt arvaamaan.

Koneen sähköt on pari kertaa olleet tillin tallin ja vika on selvitetty laturin paineilmapuhdistuksella. Viimeksi tänä syksynä ekoilla käyntikerroilla teki tuota. Kerää vaan pölyä ja paskaa sisuksiinsa.

Tyhjennysruuvin tukilaakeri alkaisi olla täälläkin vaihtokunnossa.
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: kylmis - 18.08.14 - klo:23:39
Mitään muuta huonoa keksi kuin hydron puutteen...
Tuo oli liki ainoa syy miksi aikanaan päädyttiin Sampoon. Nyt varmaan otettaisiin Claassi sen enempiä miettimättä. Sampo on kyllä ollut hyvä ja monelta osin hakkaa ainakin nuo 48/58 Claassit. Mutta paljon tarvitsee tuuria matkaansa Sampon omistaja. Huono yksilö kun sattuu kohdalle, niin remppaa riittää. Myös tietty varovaisuus täytyy olla koko ajan matkassa, niin paljon on heikkoja ratkaisuja, jotka eivät kestä rajua käyttöä. Näitä uudempia kun tutkii, niin kyllä Avero tuntuu tosi fiksulta kamppeelta Sampoon verrattuna.
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: Köntys - 19.08.14 - klo:08:44
Faariin sai sen puintikelan kaksoisketjun teollisuusketjuna. Maksoi 70 euroa.

Mää lampsin K-varaosatiskille toinen ketju mukana ja sanoin et näitä kaks. Ukko haki kirjan ja tilas. Ei puhuttu mitään hinnasta, joku jupina kuulu myyjän suusta et 250euroa. Ketjut tuli seuraavaks aamuks ja lasku viikon päästä. Oli pakko soittaa ja kysyä et oliko hinta oikein. 250 euroa oli KAPPALEHINTA! Vähäsen ahdisti mut eipähän katkeile. ::)

Sampoon taitaa maksaa satkun huitteilla... ???

Purkupörssistä vaariin 300 pari.

Sääkin tarkotat kolakuljettimen ketjuja.

Joo, en ostanut kahta kaksoisketjua  :D
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: Cultor - 19.08.14 - klo:13:59
Peilin lasi oli ensimmäinen, mikä nykyistä puimurista meni rikki. On noita mennyt pari lisääkin, mutta ei sen jälkeen kun laitoin lasin jollain tiivistetökötillä kiinni alustaansa.

Viidentenä syksynä katkesi kaatokelan keskiputki, ehjättiin hitsaamalla ja on sen jälkeen pysynyt yhtenä kappaleena. Pöydän käyttöakselin laakeri siitä varokytkimen vierestä vaihtoon.

Seuraavana syksynä laturin laakerit hirttivät kiinni, oli laakeritehtaalla rasvat unohdettu. Laturiin uudet laakerit ja hihna kärähtäneen tilalle. Sekään vika ei keskeyttänyt puintia, vaan sade hetkeä aikaisemmin.

Terä ja sormet on uusittu, akku on uusittu, joku tiivistelistakin, tyhjennystorven lukituksen avaajasolenoidi sanoi sopimuksen irti vuosia sitten, mutta on melko tarpeeton, se lukitus nimittäin.

Starttimoottori on ollut remontissa kerran. Tyhjennysruuvin tukilaakerin holkki on uusittu.

Silppurin hihna meni uusiksi viime syksynä, kuljettajan huolimattomuuden piikkiin menee se.

Sampo-Rosenlew 2035 Hydro turbo -99, 15 syksyä puitu, ei yhtään puintia keskeyttänyttä vikaa. Tänä vuonna uusittu rajaislietson siivet 21,91 € alv0, toisen takavalon punainen muovi rikki, tilauksessa.
Tässä on aika paljon tuttuja juttuja. Pesin peiliä, joka oli lähtemässä karmeistaan irti. Laskin harjaa syrjään, kun peili putosi ja palasiksi meni. Uusi peili raameineen silloin Agrissa 80e, päätin kuitenkin kokeilla ihan perinteistä lasiliikettä, joka tekikin pelkän lasin 20 eurolla.

Vuonna -99 tarvikeliikkeestä sai valmiin peilin lasin kympillä plus alv, markka oli valuuttana silloin.

Lainaus
Silppurin hihna meni heti uutuuttaan kieroon, syystä jota ei pystynyt arvaamaan.

Tyhjennysruuvin tukilaakeri alkaisi olla täälläkin vaihtokunnossa.

Vaihto on melko helppoa, se haarukkamötikkä on kierteellä kiinni ruuvin akselissa, terävä napautus vasaralla riitti avaamiseen. Holkille oli keksitty hinnaksi 45 € kolme vuotta sitten.

Täällä silppurin hihnan meno oli täysin kuljettajan vika. Olin ottanut pari karhetta pitkää olkea ja takaisin noston jälkeen melkein välittömästi hihna pois päältä. Imaisi vielä itsensä välihihnapyörän taakse ja hankautui puoliksi poikki ennen olkikuvun hälyytystä. Vanhuus ei näköjään tule yksin ;- )

En osaa tuota vikalistaa pitkänä pitää 15 puintikaudelle.
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: jms - 05.09.14 - klo:11:40
Peilin lasi on kanssa kerran tipahtanut ajossa, kun puunoksa raapinut sen kumin irti. Löytyi vielä ehjänä ruohikosta.
Tänä syksynä Sampo mennyt melkein ilman vikoja. Ajohydrauliikan pumpun hihnan vaihdon varuiksi, toinen vaihdettu hihna koko aikana -99 ja 1250h. Eilen napsahti ohjaus sylinterin nivel poikki.  :o, Sopivassa kohtaa juuri kääntymässä kauran kimppuun, 2 minuuttia aiemmin niin olisi mennyt tien päällä täydessä vauhdissa.
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: (0) - 05.01.16 - klo:20:17
>:( >:(

 On meinaan remonteista hankalampia.Aina meinaa käämi palaa kun huomaa että remontti edessä.Pahin kohdallani oli kun tein sampo 360 vaihdelaatikkoremppaa jonka viimesteli agrin huoltomies.vaihdelaatikon takasinnosto irrotuksen jälkeen on millimetrihommaa.yksin tein,kolmen tunkin päällä hivutin ja kun se täytyy tilanpuutteen vuoksi sillai niin kuin "kiepauttaa" paikalleen eli suoraan ei voi nostaa vaan etuosa edellä...
 Jaa niin ...siksi piti laatikko rempata kun huomasin öljyä vaihtaessa että jokin sokka tuli öljyn mukana ulos.
 Onneks pääsin samposta aikanaan eroon ja nyt olen naapurin claassilla päästellyt niin että vinkuu.Noissa remonteissa puimurien kohdalla hankalaaon myös on se kun niissä on usein ahdasta tällaiselle paksulle pojalle.Olis taas yksi syy lisää laihduttaa. ;D
 Ja kait niitä tekisi mutta hermo on niissä aina kireellä jo valmiiksi kun sadekin monesti uhkaa ja kaks kärryy on pellolla täynnä riihikuivaa viljaa,pressut unohtuneet tietty kotio,musta pilvi lähestyy värjäten koko taivaanrannan ja puimurista pyörä jo irrotettuna kun vetonivel tai kytkin sanoi ittensä irti ;D kytkin rempan olen joskus nimittäin tehny kenttäolosuhteissakin. en kyllä välttämättä suosittele mutta nuorena piti kaikkea kokeilla paitsi oma mummo ja kansantanhutkin jätin väyryselle.
sulla onkin hyvännäkoinen kroppa

dänks.pistän kuvan sulle tulemaan niin perut puheesi tuota pikaa. ;D

Nam.......
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: Jami2004 - 13.02.18 - klo:20:21
Kolakuljettimen ketjut, olkikelan laakerit, kytkin, variaattorin jouset, kaksi varstaa, kaatokelan nopeussäätöhärdelli, 5 hihnaa, akku, seulaston ketju, heittokuljettimen ja kivikolan välinen kumi.

Tämä 10-vuoden aikana.

Vieläkö isovaarin faari toimii?

Opelmies....
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: Puuha-Pete - 13.02.18 - klo:22:15
Kolakuljettimen ketjut, olkikelan laakerit, kytkin, variaattorin jouset, kaksi varstaa, kaatokelan nopeussäätöhärdelli, 5 hihnaa, akku, seulaston ketju, heittokuljettimen ja kivikolan välinen kumi.

Tämä 10-vuoden aikana.

Vieläkö isovaarin faari toimii?

Opelmies....

Mitä muuta Loimaalle kuuluu, Jami eli apilas jr?
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: kylmis - 14.02.18 - klo:06:44
Peilin lasi oli ensimmäinen, mikä nykyistä puimurista meni rikki. On noita mennyt pari lisääkin, mutta ei sen jälkeen kun laitoin lasin jollain tiivistetökötillä kiinni alustaansa.

Viidentenä syksynä katkesi kaatokelan keskiputki, ehjättiin hitsaamalla ja on sen jälkeen pysynyt yhtenä kappaleena. Pöydän käyttöakselin laakeri siitä varokytkimen vierestä vaihtoon.

Seuraavana syksynä laturin laakerit hirttivät kiinni, oli laakeritehtaalla rasvat unohdettu. Laturiin uudet laakerit ja hihna kärähtäneen tilalle. Sekään vika ei keskeyttänyt puintia, vaan sade hetkeä aikaisemmin.

Terä ja sormet on uusittu, akku on uusittu, joku tiivistelistakin, tyhjennystorven lukituksen avaajasolenoidi sanoi sopimuksen irti vuosia sitten, mutta on melko tarpeeton, se lukitus nimittäin.

Starttimoottori on ollut remontissa kerran. Tyhjennysruuvin tukilaakerin holkki on uusittu.

Silppurin hihna meni uusiksi viime syksynä, kuljettajan huolimattomuuden piikkiin menee se.

Sampo-Rosenlew 2035 Hydro turbo -99, 15 syksyä puitu, ei yhtään puintia keskeyttänyttä vikaa. Tänä vuonna uusittu rajaislietson siivet 21,91 € alv0, toisen takavalon punainen muovi rikki, tilauksessa.
Tässä on aika paljon tuttuja juttuja. Pesin peiliä, joka oli lähtemässä karmeistaan irti. Laskin harjaa syrjään, kun peili putosi ja palasiksi meni. Uusi peili raameineen silloin Agrissa 80e, päätin kuitenkin kokeilla ihan perinteistä lasiliikettä, joka tekikin pelkän lasin 20 eurolla.

Vuonna -99 tarvikeliikkeestä sai valmiin peilin lasin kympillä plus alv, markka oli valuuttana silloin.

Lainaus
Silppurin hihna meni heti uutuuttaan kieroon, syystä jota ei pystynyt arvaamaan.

Tyhjennysruuvin tukilaakeri alkaisi olla täälläkin vaihtokunnossa.

Vaihto on melko helppoa, se haarukkamötikkä on kierteellä kiinni ruuvin akselissa, terävä napautus vasaralla riitti avaamiseen. Holkille oli keksitty hinnaksi 45 € kolme vuotta sitten.

Täällä silppurin hihnan meno oli täysin kuljettajan vika. Olin ottanut pari karhetta pitkää olkea ja takaisin noston jälkeen melkein välittömästi hihna pois päältä. Imaisi vielä itsensä välihihnapyörän taakse ja hankautui puoliksi poikki ennen olkikuvun hälyytystä. Vanhuus ei näköjään tule yksin ;- )

En osaa tuota vikalistaa pitkänä pitää 15 puintikaudelle.
Vieläkö Cultsilla on kyseinen Sampo?

Mullakin on. Vikalistaa voisi päivittää, että pöydän käytön akseli ja laakerointi meni toistamiseen uusiksi. Virtalukko vaihdettu, jokunen remmi, se tyhjennyksen laakeri sieltä säiliön yläpäästä ja yllättäen löytyi kilkatusta myös silppurin käytön yläpään laakeroinnista. Pöydän käytön laakeroinnin väljyys tuli ilmi siinä, kun teränkäytön tanko katkesi ja muotoili siinä sivussa sivupeltiä uuteen uskoon. Nyt ei pitäisi olla mitään, joten tällä jatketaan ainakin ensi syksy.
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: -SS- - 14.02.18 - klo:06:47
Ihmettelen, miksi vanhemmassa Claasissa ei ole kolakuljettimen yläakselin oikeanpuoleisessa laakeripesässä voidenippaa, vaikka sisällä oleva pallolaakeri sisältää ulkokehällä rasvareiän.

-SS-
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: Juubi - 14.02.18 - klo:09:47
Vastataanpa minäkin sitten tähän vanhaan ketjuun. Paria omaa New Hollandia / Claysonia on tullut rassattua:

1520: http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson1520/Clayson1520 (http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson1520/Clayson1520)
- Polttoainesäiliön halkaisu ruosteiden puhdistamista varten
- Kipinäsammuttimen / äänenvaimentimen korjaus http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson1520/1520muffler (http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson1520/1520muffler)
- Vesipumpun uusinta ja jäähdyttimen korjaus http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson1520/1520waterPump (http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson1520/1520waterPump)
- Viettopinnan uusinta http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson1520/1520grainPan (http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson1520/1520grainPan)
- Pääakselin ja vetolevyn uusinta http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson1520/MainShaft (http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson1520/MainShaft)
- Hydraulipumppu ja -imuletku http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson1520/Hydraulics (http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson1520/Hydraulics)
- Taka-akselin kiinnitys http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson1520/RearAxle (http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson1520/RearAxle)
- Varstojen uusinta http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson1520/dressingDrum (http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson1520/dressingDrum)
- Kytkin ja jarruremontti:
  http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson1520/ClutchAndBrakeFix1 (http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson1520/ClutchAndBrakeFix1)
  http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson1520/ClutchAndBrakeFix2 (http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson1520/ClutchAndBrakeFix2)
  http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson1520/ClutchAndBrakeFix3 (http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson1520/ClutchAndBrakeFix3)
  http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson1520/1520brakeFluid (http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson1520/1520brakeFluid)
- Leikkuupöydän nostosylinterien tiivisteet
- Kulutusosia

8030: http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson8030/Clayson8030 (http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson8030/Clayson8030)

- Jarrut http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson8030/brakes (http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson8030/brakes)
- Hydraulipumppu ja pumpun kiinnitys http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson8030/hydraulicPump (http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson8030/hydraulicPump)
- Silppurin kytkin:
  http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson8030/electmagClutch1 (http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson8030/electmagClutch1)
  http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson8030/electmagClutch2 (http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson8030/electmagClutch2)
- Variaattorin anturi http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson8030/variatorSensor (http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson8030/variatorSensor)
- Silppurin hajottaja http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson8030/strawSpreader (http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson8030/strawSpreader)
- Kolakuljetin:
  http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson8030/strawElevator1 (http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson8030/strawElevator1)
  http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson8030/strawElevator2 (http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson8030/strawElevator2)
- Varstasilta
  http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson8030/concave1 (http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson8030/concave1)
  http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson8030/concave2 (http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson8030/concave2)
- Viettopinta http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson8030/grainPan (http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson8030/grainPan)
- Kytkin:
  http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson8030/clutchDisassembly (http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson8030/clutchDisassembly)
  http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson8030/clutchAssembly (http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson8030/clutchAssembly)
- Vaihteiston laakerointi:
  http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson8030/gearbox1 (http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson8030/gearbox1)
  http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson8030/gearbox2 (http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson8030/gearbox2)
- Pahna- ja räikkäpillit http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson8030/electrics1 (http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Clayson8030/electrics1)
- Vilja- ja rajaiselevaattorien ketjut
- Viljaelevaattorin yläpään sekä säiliön tasausruuvin uusinta
- Rajaiselevaattorin vaakaruuvin korjaus (puntikelan takana)
- Tyhjennystorvi ja kääntönivel
- Lähes kaikki hihnat
- Silppurin terät
- Kaksoissormet, terälaput, syöttösormet, syöttörumpu
- Hytin oven laakerointi ja ovisalpa
- Polttoainemittari
- Puintikelan nopeusmittarin vaijeri

Ja varmasti paljon muutakin mitä ei juuri tähän hetkeen muista. Hyviä koneita molemmat nykyään.
Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: H Hehtolitra - 14.02.18 - klo:16:26
Vastataanpa minäkin sitten tähän vanhaan ketjuun. Paria omaa New Hollandia / Claysonia on tullut rassattua:

1520: 

8030: 
   
Itse 8030 omistavana haluan kiittää Juubia kaikista korjausohjeista, vaikka eräänlainen "tee se itse" mies olenkin, syystä, että tuo "tappuri" pysyy meillä niin kauan kuin siihen varaosia löytyy.

Pitkään Juubin sivuja seuranneena, olen kaiken tikulle tallentanut, koska pelkään konemyyjien reaktiota,
heidän kalliin huoltonsa leipäähän tuossa kavennetaan.

Ihmettelen, miksi Juubi tuon kaiken tekee ilmaiseksi, kun se kaikki on rahanarvoista tietoa?.



Otsikko: Vs: Puimuri remontit
Kirjoitti: klapikasa - 14.02.18 - klo:17:45
Linkitin joskus edesmenneen farmphotosta miten turkinpojat purki olikoseny 1530? ihan atomeiksi,sileen että oli vain putkirunko. Siitän sitten puintkoneistoon uudet sivupellit ja kaikki muuta ja maalia päälle. Ja juubin into, romuista remonttia ja tulee loistavakuntoisia koneita ja sitten jakaa niitä netissä. Toinen tunnettu jabond, hän on rakentanut vaikka mitä ja raivaa hyvnkin kivisiä paikkoja pelloksi.