Agronet

Keskusteluaiheet => Maidontuotanto ja lihanaudat => Aiheen aloitti: Rusina - 12.01.18 - klo:19:10

Otsikko: Ajankohtaista investoinneissa?
Kirjoitti: Rusina - 12.01.18 - klo:19:10
Tuntuu vielä Pöhinää olevan kun MTssä oli juttu että konekauppa vetää lamasta huolimatta. En käsitä millä rahalla tyypit koneita kun tuottajahinnat mataa.

Navettainvestointejakin on tehty, lähinnä pohjoisessa. Nyt on pari meijerin ja Atrian konsepti navettaa tullut. Viime vuonna Pohjolan Maidon Mallipihatto ja viimesin on Atrian ja Itämaidon yhteistyönä kvr-pihatto jonka siis rakentaa Mestarifarmi. Jälkimmäinen sai parsipaikan hinnaksi vähemmän kuin Mallipihaton takana oleva Tiimipihatto. Edelleen yhden robotin pihatossa parsipaikan hinnaksi tulee keskimäärin 10 000 €, vaikka kilpailutuksen tekee ulkopuolinen. Tämä on hyvä alku että lähdetty purkaa hinnanmuodostusta että mikä siinä navetassa voi niin paljon maksaa.  Kun navetta pitäisi olla vaan navetta eikä mikään pytinki. Taannoinen tyyppinavettahanke oli hyvä avaus ja kaikki jotka suunnittelee rakentamista niin kannattaisi lukea matskut läpi. Yhtenä isona muutoksena tuli myös tilavaatimusten lievennys tuettavassa rakentamisessa. Nyt ei tarvi rakentaa hukkaneliöitä. 1 robotin navetan saat jopa 750 neliön tilaan kun valitsee visiiriruokinnan ja nuorkarja laitetaan vanhoihin rakennuksiin. Siinä säästää esim edullisemmassa runkoratkaisussa ja katossa mitkä ovat kallein osuus. Verhoseinäpihatto voisi olla hieman matalampi mitä on uusissa totuttu näkemään. Ilmanvaihto toimii silti. Luulen että säästöt löytyisi juuri rungossa ja katossa kun tehtäisiin hieman vaatimattomampi ja navetta olisi myös kapeampi. Kalustus täytyy olla riittävää, mutta ei tarvi olla kalleinta.
Otsikko: Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Kirjoitti: Oksa - 12.01.18 - klo:19:18
mut miksi investoida ku pärjää ilman.
Otsikko: Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Kirjoitti: lypsyukko - 12.01.18 - klo:21:54
mut miksi investoida ku pärjää ilman.

Jos on virtaa ja mittarissa uusia numeroita tulossa, niin miksi ei?
Otsikko: Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Kirjoitti: wolfheartscry - 12.01.18 - klo:22:36
Taisi tuo konekaupan pöhinä olla hiukan hämäystä. Konevalmistajat ovat ajelleet hiukan puolivaloilla, joten nyt hiukan kysynnän kasvaessa ei sitten saadakaan tuotantoa käyntiin toivotulla tavalla. Lisäksi jutussa puhuttiin tuottajahintojen noususta Euroopassa syynä konekaupan piristymiseen, mutta sielläkin on nyt hinnat alamäessä, joten voi olla, että ei tuo pöhinä ihan hirveäksi kasva. No ensi vuonna tähän aikaan ollaan viisaampia. Toki kun koneet on isompia ja kalliimpia, niin kappalemääräinen myynti voi jopa pienentyä, mutta euromääräinen kasvaa.

Viime vuonna samoihin aikoihin traktorikauppiaat koittivat saada hypeä aikaan samanlaisella maas.tullin jutulla, mutta kuten viime vuoden tilastoista nähtiin, niin aika karu vuosi sitten lopulta tuli. Lisäksi rekisteröintitilastoon tuli ne 91 kpl "pakolla" rekisteröidyt vanhentuvat mallit (myymättömiä), joita ei tänä vuonna olisi enää saanut rekisteröityä. Eli hiukan turhan positiivinen lukema viime vuodelle tuli. Alkuvuosi saattaakin olla sitten jo lähes kuollut rekisteröintien osalta.
Otsikko: Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Kirjoitti: iskra - 13.01.18 - klo:05:29
  Olen ihmetellyt miksi jokaisesta navetasta pitää suunnittelijakin korjata jonkinlaisen potin, ennen asutustilallisille ja muillekin olivat ns. tyyppipiirustukset joista voi ottaa mallia , joko sellaisenaan tai pienillä muutoksilla. Nykytekniikalla voisi olla kymmeniä vapaasti kopioitavia pohjia mistä saattaisi löytää valmiin tai pienillä muutoksilla itselleen sopivan synsteemin.
 Tämäkin suunnitelukustannusten korvaussysteemi on samaa luokkaa kuin moni muukin tuki, yksi kanava siirtää maajussin kautta yhteiskunnan varoja ulkopuolisille rahastajille..
Otsikko: Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Kirjoitti: Terminator II - 13.01.18 - klo:07:48
  Olen ihmetellyt miksi jokaisesta navetasta pitää suunnittelijakin korjata jonkinlaisen potin, ennen asutustilallisille ja muillekin olivat ns. tyyppipiirustukset joista voi ottaa mallia , joko sellaisenaan tai pienillä muutoksilla. Nykytekniikalla voisi olla kymmeniä vapaasti kopioitavia pohjia mistä saattaisi löytää valmiin tai pienillä muutoksilla itselleen sopivan synsteemin.
 Tämäkin suunnitelukustannusten korvaussysteemi on samaa luokkaa kuin moni muukin tuki, yksi kanava siirtää maajussin kautta yhteiskunnan varoja ulkopuolisille rahastajille..

Siksi kun Suomessa pitää olla suomalaisen suunittelian nimi piirustuksissa vaikka ne olisi vinku intiassa piiretty Suomalaisin normein.
Otsikko: Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Kirjoitti: mah - 13.01.18 - klo:07:49
Itselle on syntynyt semmoinen mielipide, jotta rakennesuunnittelija pystyy haaskaamaan rahoja kaikkein eniten. Vaikkei hänen suunnitelmasta lopputuloksessa näy kuin kustannus. Navetan perustat kelpaisivat ydinmiiluihinkin usein.  :'(
Otsikko: Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Kirjoitti: Terminator II - 13.01.18 - klo:07:49
Taisi tuo konekaupan pöhinä olla hiukan hämäystä. Konevalmistajat ovat ajelleet hiukan puolivaloilla, joten nyt hiukan kysynnän kasvaessa ei sitten saadakaan tuotantoa käyntiin toivotulla tavalla. Lisäksi jutussa puhuttiin tuottajahintojen noususta Euroopassa syynä konekaupan piristymiseen, mutta sielläkin on nyt hinnat alamäessä, joten voi olla, että ei tuo pöhinä ihan hirveäksi kasva. No ensi vuonna tähän aikaan ollaan viisaampia. Toki kun koneet on isompia ja kalliimpia, niin kappalemääräinen myynti voi jopa pienentyä, mutta euromääräinen kasvaa.

Viime vuonna samoihin aikoihin traktorikauppiaat koittivat saada hypeä aikaan samanlaisella maas.tullin jutulla, mutta kuten viime vuoden tilastoista nähtiin, niin aika karu vuosi sitten lopulta tuli. Lisäksi rekisteröintitilastoon tuli ne 91 kpl "pakolla" rekisteröidyt vanhentuvat mallit (myymättömiä), joita ei tänä vuonna olisi enää saanut rekisteröityä. Eli hiukan turhan positiivinen lukema viime vuodelle tuli. Alkuvuosi saattaakin olla sitten jo lähes kuollut rekisteröintien osalta.

Konekaupassa on varmaan vaikuttanut Lantmännenin koroton lyhennysvapaa vuosi koneille.
Otsikko: Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Kirjoitti: Terminator II - 13.01.18 - klo:07:53
Itselle on syntynyt semmoinen mielipide, jotta rakennesuunnittelija pystyy haaskaamaan rahoja kaikkein eniten. Vaikkei hänen suunnitelmasta lopputuloksessa näy kuin kustannus. Navetan perustat kelpaisivat ydinmiiluihinkin usein.  :'(

Itekkin ihmetellyt tuota. Navetta jos pysyy plussalla, niin ei routimista tapahdu. Salaojitus jos on kunnossa ja anturassa hiekkaa n.1,5 metriä että pysyy kuivana, niin minne se lähtee. Nykyään melko herkästi vaaditaan 3 metrin monttua kalliomurskeella täytettäväksi. Toinen mitä olen kuutioinut että miksi ei korkoa voi nostaa, niin ei tarvitse tehdä niin syvää kaivantoa ja vähemmän maansiirtotöitä kun tehdään se 3 metriä korkea kumpu navetan alle.
Otsikko: Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Kirjoitti: Terminator II - 13.01.18 - klo:07:58
Tuntuu vielä Pöhinää olevan kun MTssä oli juttu että konekauppa vetää lamasta huolimatta. En käsitä millä rahalla tyypit koneita kun tuottajahinnat mataa.

Navettainvestointejakin on tehty, lähinnä pohjoisessa. Nyt on pari meijerin ja Atrian konsepti navettaa tullut. Viime vuonna Pohjolan Maidon Mallipihatto ja viimesin on Atrian ja Itämaidon yhteistyönä kvr-pihatto jonka siis rakentaa Mestarifarmi. Jälkimmäinen sai parsipaikan hinnaksi vähemmän kuin Mallipihaton takana oleva Tiimipihatto. Edelleen yhden robotin pihatossa parsipaikan hinnaksi tulee keskimäärin 10 000 €, vaikka kilpailutuksen tekee ulkopuolinen. Tämä on hyvä alku että lähdetty purkaa hinnanmuodostusta että mikä siinä navetassa voi niin paljon maksaa.  Kun navetta pitäisi olla vaan navetta eikä mikään pytinki. Taannoinen tyyppinavettahanke oli hyvä avaus ja kaikki jotka suunnittelee rakentamista niin kannattaisi lukea matskut läpi. Yhtenä isona muutoksena tuli myös tilavaatimusten lievennys tuettavassa rakentamisessa. Nyt ei tarvi rakentaa hukkaneliöitä. 1 robotin navetan saat jopa 750 neliön tilaan kun valitsee visiiriruokinnan ja nuorkarja laitetaan vanhoihin rakennuksiin. Siinä säästää esim edullisemmassa runkoratkaisussa ja katossa mitkä ovat kallein osuus. Verhoseinäpihatto voisi olla hieman matalampi mitä on uusissa totuttu näkemään. Ilmanvaihto toimii silti. Luulen että säästöt löytyisi juuri rungossa ja katossa kun tehtäisiin hieman vaatimattomampi ja navetta olisi myös kapeampi. Kalustus täytyy olla riittävää, mutta ei tarvi olla kalleinta.

Ei tarvita kuin yksi sairas/pokimakarsina nykyään. Ennenhän piti olla erilliset sairas ja poikimakarsinat. Sitten oli vielä tiettyä lehmä määrää kohti vaatimus montako pitää olla. Parhaimassa missä joskus kävin tutustumassa oli melko kalliin oloinen romuvarasto navetassa(no ei itselänikään nyt mikään siisti ole). Saman asian olisi ajanut vaikka merikontti vieressä.

Niin ja käytännössä ei ole yhtään vasikkatiloja ainakaan tuossa yhden robon navetassa. Tosin perustelu oli hyvä. Yksi kehäväli maksaa 100k€. Sillä jo tekee vasikoille ynm. Lämpimän tuhti hallin viereen. Tuhti hallin osatoimitus on 26k€. Pitäs miettiä saisko silläkin kustannus säästöjä jos sairas ja poikimatilatkin siirtäisi siihen tuhti halliin. Väliin vain joku kevyesti katettu käytävä, pressu katos.

Toinen mikä olisi tutkmisen arvoinen asia, niin voisiko käyttää takstuoli ratkaisua mitenkä ilman laipiota. Jenkeissä oli suht yleinen rakenne ratkaisu. Kattotuolilla päästään 32 metriin ilman kannatin tolppia. Ilmanvaihto jos on harjalta, niin rakennehan pysyy kuivana. Ainut että kerää kyllä lahjakaasti pölyä kattotuoliin.
Otsikko: Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Kirjoitti: Terminator II - 13.01.18 - klo:08:20
Jenkkilän opintomatkan suurimpia rakenteellisia ajatuksia herättävä asia oli että kaikki oli verhoseinä navetoita(no lokakuussa +28 astetta lämmintä, meillä ei ollut edes heinäkuussa)paria poikeusta lukuun ottamatta. 100*100 runko ja kattotuolit. lannan kolaus bobcatilla(niitä oli joka nurkalla) Eräässäkin oli ihan oikea toimisto ja robon tilat rakennettu samaan "konttiin". Ihan ne siistit oli vaikka ei 5 huonetta+keittiötä+saunaa ja suihkua löytynyt. Eli melko pelkistetty. Verhoseinät. Lanta raapoilla kokooja kuiluun ja siinä oli hiekan takia jouduttu tekemään lisä virityksiä kuten paineilmalla kanaalin tyhjäksi ampuminen ja sen takia vesilukkoja matkalle että hiekka saadaan kanaalista liikeelle. Yksi robotti ilman hoitokarsinaa ja vasikkatiloja pelkille lypsäville. Kaikilla lukkoaita. N.500k$. Umparit ja vasikat oli muissa vanhoissa rakennuksissa.
Otsikko: Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Kirjoitti: -SS- - 13.01.18 - klo:08:28
  Olen ihmetellyt miksi jokaisesta navetasta pitää suunnittelijakin korjata jonkinlaisen potin, ennen asutustilallisille ja muillekin olivat ns. tyyppipiirustukset joista voi ottaa mallia , joko sellaisenaan tai pienillä muutoksilla. Nykytekniikalla voisi olla kymmeniä vapaasti kopioitavia pohjia mistä saattaisi löytää valmiin tai pienillä muutoksilla itselleen sopivan synsteemin.
 Tämäkin suunnitelukustannusten korvaussysteemi on samaa luokkaa kuin moni muukin tuki, yksi kanava siirtää maajussin kautta yhteiskunnan varoja ulkopuolisille rahastajille..

Eiköhän näitä tyyppipiirustuksia aikanaan tehty maaseudun sivistysorganisaatioissa, jotka vielä sotien jälkeen olivat enemmältä osaltaan valtion rahoituksella ylläpidettäviä. Nykyään maaseutukeskukset ja siellä toimivat suunnittelijat ym. asiantuntijat joutuvat hankkimaan elantonsa voittopuolisesti itse. Että kun kynä viuhuu paperilla, pitää löytyä maksaja.

-SS-
Otsikko: Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Kirjoitti: -SS- - 13.01.18 - klo:08:40
Itselle on syntynyt semmoinen mielipide, jotta rakennesuunnittelija pystyy haaskaamaan rahoja kaikkein eniten. Vaikkei hänen suunnitelmasta lopputuloksessa näy kuin kustannus. Navetan perustat kelpaisivat ydinmiiluihinkin usein.  :'(

Onneksi suunnitelun kalleutta kritisoiva voi vapaasti opiskella esim. AMK-rakennusinsinööriksi sopivin opinnoin, ja kunnan rakennusvalvonnalla opinnot ja työkokemuksen hyväksyttämällä voi tehdä kaikki suunnitelmat itse edullisesti. Jos ei tähän ole harrastusta, kai sitä sitä on vaan kaivettava kuvetta ?

-SS-
Otsikko: Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Kirjoitti: Terminator II - 13.01.18 - klo:08:49
Itselle on syntynyt semmoinen mielipide, jotta rakennesuunnittelija pystyy haaskaamaan rahoja kaikkein eniten. Vaikkei hänen suunnitelmasta lopputuloksessa näy kuin kustannus. Navetan perustat kelpaisivat ydinmiiluihinkin usein.  :'(

Onneksi suunnitelun kalleutta kritisoiva voi vapaasti opiskella esim. AMK-rakennusinsinööriksi sopivin opinnoin, ja kunnan rakennusvalvonnalla opinnot ja työkokemuksen hyväksyttämällä voi tehdä kaikki suunnitelmat itse edullisesti. Jos ei tähän ole harrastusta, kai sitä sitä on vaan kaivettava kuvetta ?

-SS-

Tassa ei vain markkinatalous oikein toimi. Rakennsu insinööri voi virosta(tiedän näin tehdyn) tilata asemakaavat, rakennepiirustukset ja muut tarpeeliset viivan vedot, kun vetää vain itse nimen alle. Minä jos tilaan ne täsmälleen samat kuvat, niin en saa käyttää niitä ennen kuin joku rakennusinsinööri vetää nimen alle. Muuten ne tulee rakennustarkastusvirastosta bumerangina takaisin. Ruotsalaista maitoa kyllä voi kuka tahansa myydä.
Otsikko: Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Kirjoitti: Pulu - 13.01.18 - klo:09:18
Tuntuu vielä Pöhinää olevan kun MTssä oli juttu että konekauppa vetää lamasta huolimatta. En käsitä millä rahalla tyypit koneita kun tuottajahinnat mataa.

Navettainvestointejakin on tehty, lähinnä pohjoisessa. Nyt on pari meijerin ja Atrian konsepti navettaa tullut. Viime vuonna Pohjolan Maidon Mallipihatto ja viimesin on Atrian ja Itämaidon yhteistyönä kvr-pihatto jonka siis rakentaa Mestarifarmi. Jälkimmäinen sai parsipaikan hinnaksi vähemmän kuin Mallipihaton takana oleva Tiimipihatto. Edelleen yhden robotin pihatossa parsipaikan hinnaksi tulee keskimäärin 10 000 €, vaikka kilpailutuksen tekee ulkopuolinen. Tämä on hyvä alku että lähdetty purkaa hinnanmuodostusta että mikä siinä navetassa voi niin paljon maksaa.  Kun navetta pitäisi olla vaan navetta eikä mikään pytinki. Taannoinen tyyppinavettahanke oli hyvä avaus ja kaikki jotka suunnittelee rakentamista niin kannattaisi lukea matskut läpi. Yhtenä isona muutoksena tuli myös tilavaatimusten lievennys tuettavassa rakentamisessa. Nyt ei tarvi rakentaa hukkaneliöitä. 1 robotin navetan saat jopa 750 neliön tilaan kun valitsee visiiriruokinnan ja nuorkarja laitetaan vanhoihin rakennuksiin. Siinä säästää esim edullisemmassa runkoratkaisussa ja katossa mitkä ovat kallein osuus. Verhoseinäpihatto voisi olla hieman matalampi mitä on uusissa totuttu näkemään. Ilmanvaihto toimii silti. Luulen että säästöt löytyisi juuri rungossa ja katossa kun tehtäisiin hieman vaatimattomampi ja navetta olisi myös kapeampi. Kalustus täytyy olla riittävää, mutta ei tarvi olla kalleinta.

Ei tarvita kuin yksi sairas/pokimakarsina nykyään. Ennenhän piti olla erilliset sairas ja poikimakarsinat. Sitten oli vielä tiettyä lehmä määrää kohti vaatimus montako pitää olla. Parhaimassa missä joskus kävin tutustumassa oli melko kalliin oloinen romuvarasto navetassa(no ei itselänikään nyt mikään siisti ole). Saman asian olisi ajanut vaikka merikontti vieressä.

Niin ja käytännössä ei ole yhtään vasikkatiloja ainakaan tuossa yhden robon navetassa. Tosin perustelu oli hyvä. Yksi kehäväli maksaa 100k€. Sillä jo tekee vasikoille ynm. Lämpimän tuhti hallin viereen. Tuhti hallin osatoimitus on 26k€. Pitäs miettiä saisko silläkin kustannus säästöjä jos sairas ja poikimatilatkin siirtäisi siihen tuhti halliin. Väliin vain joku kevyesti katettu käytävä, pressu katos.

Toinen mikä olisi tutkmisen arvoinen asia, niin voisiko käyttää takstuoli ratkaisua mitenkä ilman laipiota. Jenkeissä oli suht yleinen rakenne ratkaisu. Kattotuolilla päästään 32 metriin ilman kannatin tolppia. Ilmanvaihto jos on harjalta, niin rakennehan pysyy kuivana. Ainut että kerää kyllä lahjakaasti pölyä kattotuoliin.

Lomittajat varmasti suorastaan taistelee, että kuka "pääsee" tollaseen terminaattorin puuhamaahan juoksentelemaan koko työajan merikontista tuhtihallin kautta ropotin luokse
Otsikko: Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Kirjoitti: Terminator II - 13.01.18 - klo:09:46
Tuntuu vielä Pöhinää olevan kun MTssä oli juttu että konekauppa vetää lamasta huolimatta. En käsitä millä rahalla tyypit koneita kun tuottajahinnat mataa.

Navettainvestointejakin on tehty, lähinnä pohjoisessa. Nyt on pari meijerin ja Atrian konsepti navettaa tullut. Viime vuonna Pohjolan Maidon Mallipihatto ja viimesin on Atrian ja Itämaidon yhteistyönä kvr-pihatto jonka siis rakentaa Mestarifarmi. Jälkimmäinen sai parsipaikan hinnaksi vähemmän kuin Mallipihaton takana oleva Tiimipihatto. Edelleen yhden robotin pihatossa parsipaikan hinnaksi tulee keskimäärin 10 000 €, vaikka kilpailutuksen tekee ulkopuolinen. Tämä on hyvä alku että lähdetty purkaa hinnanmuodostusta että mikä siinä navetassa voi niin paljon maksaa.  Kun navetta pitäisi olla vaan navetta eikä mikään pytinki. Taannoinen tyyppinavettahanke oli hyvä avaus ja kaikki jotka suunnittelee rakentamista niin kannattaisi lukea matskut läpi. Yhtenä isona muutoksena tuli myös tilavaatimusten lievennys tuettavassa rakentamisessa. Nyt ei tarvi rakentaa hukkaneliöitä. 1 robotin navetan saat jopa 750 neliön tilaan kun valitsee visiiriruokinnan ja nuorkarja laitetaan vanhoihin rakennuksiin. Siinä säästää esim edullisemmassa runkoratkaisussa ja katossa mitkä ovat kallein osuus. Verhoseinäpihatto voisi olla hieman matalampi mitä on uusissa totuttu näkemään. Ilmanvaihto toimii silti. Luulen että säästöt löytyisi juuri rungossa ja katossa kun tehtäisiin hieman vaatimattomampi ja navetta olisi myös kapeampi. Kalustus täytyy olla riittävää, mutta ei tarvi olla kalleinta.

Ei tarvita kuin yksi sairas/pokimakarsina nykyään. Ennenhän piti olla erilliset sairas ja poikimakarsinat. Sitten oli vielä tiettyä lehmä määrää kohti vaatimus montako pitää olla. Parhaimassa missä joskus kävin tutustumassa oli melko kalliin oloinen romuvarasto navetassa(no ei itselänikään nyt mikään siisti ole). Saman asian olisi ajanut vaikka merikontti vieressä.

Niin ja käytännössä ei ole yhtään vasikkatiloja ainakaan tuossa yhden robon navetassa. Tosin perustelu oli hyvä. Yksi kehäväli maksaa 100k€. Sillä jo tekee vasikoille ynm. Lämpimän tuhti hallin viereen. Tuhti hallin osatoimitus on 26k€. Pitäs miettiä saisko silläkin kustannus säästöjä jos sairas ja poikimatilatkin siirtäisi siihen tuhti halliin. Väliin vain joku kevyesti katettu käytävä, pressu katos.

Toinen mikä olisi tutkmisen arvoinen asia, niin voisiko käyttää takstuoli ratkaisua mitenkä ilman laipiota. Jenkeissä oli suht yleinen rakenne ratkaisu. Kattotuolilla päästään 32 metriin ilman kannatin tolppia. Ilmanvaihto jos on harjalta, niin rakennehan pysyy kuivana. Ainut että kerää kyllä lahjakaasti pölyä kattotuoliin.

Lomittajat varmasti suorastaan taistelee, että kuka "pääsee" tollaseen terminaattorin puuhamaahan juoksentelemaan koko työajan merikontista tuhtihallin kautta ropotin luokse



Ööööööööö.............. Ootko käynyt milloinkaan muussa kuin omassa läävässä? Kyllä jenkkiläsä ihan hyvin toimi tuo systeemi ja mikä estää tekemästä siihen TUHTI halliin asianmukaiset tilat? Voi olla jopa patremmat kun ei tarvitse siihen 2 miljoonan pihattoon johonkin nurkkaan mahdolisimman edulisesti tehdä. Tietysti jos haluaa, niin ei muuta kuin sanoo RAKENNUS FIRMALLE ettei oo budjetilla ylärajaa. Varmasti järjestyy.
Otsikko: Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Kirjoitti: Pulu - 13.01.18 - klo:10:24
Tuntuu vielä Pöhinää olevan kun MTssä oli juttu että konekauppa vetää lamasta huolimatta. En käsitä millä rahalla tyypit koneita kun tuottajahinnat mataa.

Navettainvestointejakin on tehty, lähinnä pohjoisessa. Nyt on pari meijerin ja Atrian konsepti navettaa tullut. Viime vuonna Pohjolan Maidon Mallipihatto ja viimesin on Atrian ja Itämaidon yhteistyönä kvr-pihatto jonka siis rakentaa Mestarifarmi. Jälkimmäinen sai parsipaikan hinnaksi vähemmän kuin Mallipihaton takana oleva Tiimipihatto. Edelleen yhden robotin pihatossa parsipaikan hinnaksi tulee keskimäärin 10 000 €, vaikka kilpailutuksen tekee ulkopuolinen. Tämä on hyvä alku että lähdetty purkaa hinnanmuodostusta että mikä siinä navetassa voi niin paljon maksaa.  Kun navetta pitäisi olla vaan navetta eikä mikään pytinki. Taannoinen tyyppinavettahanke oli hyvä avaus ja kaikki jotka suunnittelee rakentamista niin kannattaisi lukea matskut läpi. Yhtenä isona muutoksena tuli myös tilavaatimusten lievennys tuettavassa rakentamisessa. Nyt ei tarvi rakentaa hukkaneliöitä. 1 robotin navetan saat jopa 750 neliön tilaan kun valitsee visiiriruokinnan ja nuorkarja laitetaan vanhoihin rakennuksiin. Siinä säästää esim edullisemmassa runkoratkaisussa ja katossa mitkä ovat kallein osuus. Verhoseinäpihatto voisi olla hieman matalampi mitä on uusissa totuttu näkemään. Ilmanvaihto toimii silti. Luulen että säästöt löytyisi juuri rungossa ja katossa kun tehtäisiin hieman vaatimattomampi ja navetta olisi myös kapeampi. Kalustus täytyy olla riittävää, mutta ei tarvi olla kalleinta.

Ei tarvita kuin yksi sairas/pokimakarsina nykyään. Ennenhän piti olla erilliset sairas ja poikimakarsinat. Sitten oli vielä tiettyä lehmä määrää kohti vaatimus montako pitää olla. Parhaimassa missä joskus kävin tutustumassa oli melko kalliin oloinen romuvarasto navetassa(no ei itselänikään nyt mikään siisti ole). Saman asian olisi ajanut vaikka merikontti vieressä.

Niin ja käytännössä ei ole yhtään vasikkatiloja ainakaan tuossa yhden robon navetassa. Tosin perustelu oli hyvä. Yksi kehäväli maksaa 100k€. Sillä jo tekee vasikoille ynm. Lämpimän tuhti hallin viereen. Tuhti hallin osatoimitus on 26k€. Pitäs miettiä saisko silläkin kustannus säästöjä jos sairas ja poikimatilatkin siirtäisi siihen tuhti halliin. Väliin vain joku kevyesti katettu käytävä, pressu katos.

Toinen mikä olisi tutkmisen arvoinen asia, niin voisiko käyttää takstuoli ratkaisua mitenkä ilman laipiota. Jenkeissä oli suht yleinen rakenne ratkaisu. Kattotuolilla päästään 32 metriin ilman kannatin tolppia. Ilmanvaihto jos on harjalta, niin rakennehan pysyy kuivana. Ainut että kerää kyllä lahjakaasti pölyä kattotuoliin.

Lomittajat varmasti suorastaan taistelee, että kuka "pääsee" tollaseen terminaattorin puuhamaahan juoksentelemaan koko työajan merikontista tuhtihallin kautta ropotin luokse



Ööööööööö.............. Ootko käynyt milloinkaan muussa kuin omassa läävässä? Kyllä jenkkiläsä ihan hyvin toimi tuo systeemi ja mikä estää tekemästä siihen TUHTI halliin asianmukaiset tilat? Voi olla jopa patremmat kun ei tarvitse siihen 2 miljoonan pihattoon johonkin nurkkaan mahdolisimman edulisesti tehdä. Tietysti jos haluaa, niin ei muuta kuin sanoo RAKENNUS FIRMALLE ettei oo budjetilla ylärajaa. Varmasti järjestyy.
Onko terminaattori työskennelly koskaan muualla, kuin omassa parsiläävässä? On vähän eriasia hakea hoidettavaa tai poikinutta lehmää siitä 10 metrin päästä lypsylle, kun lähteä taluttamaan sieltä erillisestä hallista. Aina ei kannata tuijottaa sitä loppuhintaa vaan miettiä ratkaisut sillä silmällä, että nyt tehdään omaa työpaikkaa eikä mitään ukrainalaisten karjakkojen työleiriä
Otsikko: Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Kirjoitti: maidontuottaja - 13.01.18 - klo:10:29
Navettoja jää kylmilleen ja tuotantokapasiteettia jouten. Osa voi olla yhä käyttökelpoista. Täytyisi olla joku tietokanta, mistä selviäisi missä on mitäkin vapaana.
Otsikko: Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Kirjoitti: Terminator II - 13.01.18 - klo:10:53
Tuntuu vielä Pöhinää olevan kun MTssä oli juttu että konekauppa vetää lamasta huolimatta. En käsitä millä rahalla tyypit koneita kun tuottajahinnat mataa.

Navettainvestointejakin on tehty, lähinnä pohjoisessa. Nyt on pari meijerin ja Atrian konsepti navettaa tullut. Viime vuonna Pohjolan Maidon Mallipihatto ja viimesin on Atrian ja Itämaidon yhteistyönä kvr-pihatto jonka siis rakentaa Mestarifarmi. Jälkimmäinen sai parsipaikan hinnaksi vähemmän kuin Mallipihaton takana oleva Tiimipihatto. Edelleen yhden robotin pihatossa parsipaikan hinnaksi tulee keskimäärin 10 000 €, vaikka kilpailutuksen tekee ulkopuolinen. Tämä on hyvä alku että lähdetty purkaa hinnanmuodostusta että mikä siinä navetassa voi niin paljon maksaa.  Kun navetta pitäisi olla vaan navetta eikä mikään pytinki. Taannoinen tyyppinavettahanke oli hyvä avaus ja kaikki jotka suunnittelee rakentamista niin kannattaisi lukea matskut läpi. Yhtenä isona muutoksena tuli myös tilavaatimusten lievennys tuettavassa rakentamisessa. Nyt ei tarvi rakentaa hukkaneliöitä. 1 robotin navetan saat jopa 750 neliön tilaan kun valitsee visiiriruokinnan ja nuorkarja laitetaan vanhoihin rakennuksiin. Siinä säästää esim edullisemmassa runkoratkaisussa ja katossa mitkä ovat kallein osuus. Verhoseinäpihatto voisi olla hieman matalampi mitä on uusissa totuttu näkemään. Ilmanvaihto toimii silti. Luulen että säästöt löytyisi juuri rungossa ja katossa kun tehtäisiin hieman vaatimattomampi ja navetta olisi myös kapeampi. Kalustus täytyy olla riittävää, mutta ei tarvi olla kalleinta.

Ei tarvita kuin yksi sairas/pokimakarsina nykyään. Ennenhän piti olla erilliset sairas ja poikimakarsinat. Sitten oli vielä tiettyä lehmä määrää kohti vaatimus montako pitää olla. Parhaimassa missä joskus kävin tutustumassa oli melko kalliin oloinen romuvarasto navetassa(no ei itselänikään nyt mikään siisti ole). Saman asian olisi ajanut vaikka merikontti vieressä.

Niin ja käytännössä ei ole yhtään vasikkatiloja ainakaan tuossa yhden robon navetassa. Tosin perustelu oli hyvä. Yksi kehäväli maksaa 100k€. Sillä jo tekee vasikoille ynm. Lämpimän tuhti hallin viereen. Tuhti hallin osatoimitus on 26k€. Pitäs miettiä saisko silläkin kustannus säästöjä jos sairas ja poikimatilatkin siirtäisi siihen tuhti halliin. Väliin vain joku kevyesti katettu käytävä, pressu katos.

Toinen mikä olisi tutkmisen arvoinen asia, niin voisiko käyttää takstuoli ratkaisua mitenkä ilman laipiota. Jenkeissä oli suht yleinen rakenne ratkaisu. Kattotuolilla päästään 32 metriin ilman kannatin tolppia. Ilmanvaihto jos on harjalta, niin rakennehan pysyy kuivana. Ainut että kerää kyllä lahjakaasti pölyä kattotuoliin.

Lomittajat varmasti suorastaan taistelee, että kuka "pääsee" tollaseen terminaattorin puuhamaahan juoksentelemaan koko työajan merikontista tuhtihallin kautta ropotin luokse



Ööööööööö.............. Ootko käynyt milloinkaan muussa kuin omassa läävässä? Kyllä jenkkiläsä ihan hyvin toimi tuo systeemi ja mikä estää tekemästä siihen TUHTI halliin asianmukaiset tilat? Voi olla jopa patremmat kun ei tarvitse siihen 2 miljoonan pihattoon johonkin nurkkaan mahdolisimman edulisesti tehdä. Tietysti jos haluaa, niin ei muuta kuin sanoo RAKENNUS FIRMALLE ettei oo budjetilla ylärajaa. Varmasti järjestyy.
Onko terminaattori työskennelly koskaan muualla, kuin omassa parsiläävässä? On vähän eriasia hakea hoidettavaa tai poikinutta lehmää siitä 10 metrin päästä lypsylle, kun lähteä taluttamaan sieltä erillisestä hallista. Aina ei kannata tuijottaa sitä loppuhintaa vaan miettiä ratkaisut sillä silmällä, että nyt tehdään omaa työpaikkaa eikä mitään ukrainalaisten karjakkojen työleiriä

Vaikka kannukoneella tai siirtää osan siitä putki koneesta sinne lehmän luo.

Virossa oli eräällä tilalla 17 lelyä lypsämässä 3 hallissa. Kahdessa oli 8 ja yhdessä 1kpl. Sillä lypaettiin poikineet ja hoidettavat.
Otsikko: Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Kirjoitti: wolfheartscry - 13.01.18 - klo:13:43
Tuntuu vielä Pöhinää olevan kun MTssä oli juttu että konekauppa vetää lamasta huolimatta. En käsitä millä rahalla tyypit koneita kun tuottajahinnat mataa.

Navettainvestointejakin on tehty, lähinnä pohjoisessa. Nyt on pari meijerin ja Atrian konsepti navettaa tullut. Viime vuonna Pohjolan Maidon Mallipihatto ja viimesin on Atrian ja Itämaidon yhteistyönä kvr-pihatto jonka siis rakentaa Mestarifarmi. Jälkimmäinen sai parsipaikan hinnaksi vähemmän kuin Mallipihaton takana oleva Tiimipihatto. Edelleen yhden robotin pihatossa parsipaikan hinnaksi tulee keskimäärin 10 000 €, vaikka kilpailutuksen tekee ulkopuolinen. Tämä on hyvä alku että lähdetty purkaa hinnanmuodostusta että mikä siinä navetassa voi niin paljon maksaa.  Kun navetta pitäisi olla vaan navetta eikä mikään pytinki. Taannoinen tyyppinavettahanke oli hyvä avaus ja kaikki jotka suunnittelee rakentamista niin kannattaisi lukea matskut läpi. Yhtenä isona muutoksena tuli myös tilavaatimusten lievennys tuettavassa rakentamisessa. Nyt ei tarvi rakentaa hukkaneliöitä. 1 robotin navetan saat jopa 750 neliön tilaan kun valitsee visiiriruokinnan ja nuorkarja laitetaan vanhoihin rakennuksiin. Siinä säästää esim edullisemmassa runkoratkaisussa ja katossa mitkä ovat kallein osuus. Verhoseinäpihatto voisi olla hieman matalampi mitä on uusissa totuttu näkemään. Ilmanvaihto toimii silti. Luulen että säästöt löytyisi juuri rungossa ja katossa kun tehtäisiin hieman vaatimattomampi ja navetta olisi myös kapeampi. Kalustus täytyy olla riittävää, mutta ei tarvi olla kalleinta.

Ei tarvita kuin yksi sairas/pokimakarsina nykyään. Ennenhän piti olla erilliset sairas ja poikimakarsinat. Sitten oli vielä tiettyä lehmä määrää kohti vaatimus montako pitää olla. Parhaimassa missä joskus kävin tutustumassa oli melko kalliin oloinen romuvarasto navetassa(no ei itselänikään nyt mikään siisti ole). Saman asian olisi ajanut vaikka merikontti vieressä.

Niin ja käytännössä ei ole yhtään vasikkatiloja ainakaan tuossa yhden robon navetassa. Tosin perustelu oli hyvä. Yksi kehäväli maksaa 100k€. Sillä jo tekee vasikoille ynm. Lämpimän tuhti hallin viereen. Tuhti hallin osatoimitus on 26k€. Pitäs miettiä saisko silläkin kustannus säästöjä jos sairas ja poikimatilatkin siirtäisi siihen tuhti halliin. Väliin vain joku kevyesti katettu käytävä, pressu katos.

Toinen mikä olisi tutkmisen arvoinen asia, niin voisiko käyttää takstuoli ratkaisua mitenkä ilman laipiota. Jenkeissä oli suht yleinen rakenne ratkaisu. Kattotuolilla päästään 32 metriin ilman kannatin tolppia. Ilmanvaihto jos on harjalta, niin rakennehan pysyy kuivana. Ainut että kerää kyllä lahjakaasti pölyä kattotuoliin.

Lomittajat varmasti suorastaan taistelee, että kuka "pääsee" tollaseen terminaattorin puuhamaahan juoksentelemaan koko työajan merikontista tuhtihallin kautta ropotin luokse
Ei kai sitä navettaa lomittajaa varten tehdä, joka ilman sijaisapukeikkoja työskentelee tilalla max 26 pv vuodessa. Hyvä on tietysti olla jokin lämmin tila, jossa voi vaatteet vaihtaa ja wc:kin tietty.

Kyllä ne lehmät siirtyy ihan omin jaloin, jos ne on oppineet siihen ja siirtymistä ei koeta pelottavaksi/muuten vastenmieliseksi.
Otsikko: Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Kirjoitti: Terminator II - 13.01.18 - klo:14:59
Tuntuu vielä Pöhinää olevan kun MTssä oli juttu että konekauppa vetää lamasta huolimatta. En käsitä millä rahalla tyypit koneita kun tuottajahinnat mataa.

Navettainvestointejakin on tehty, lähinnä pohjoisessa. Nyt on pari meijerin ja Atrian konsepti navettaa tullut. Viime vuonna Pohjolan Maidon Mallipihatto ja viimesin on Atrian ja Itämaidon yhteistyönä kvr-pihatto jonka siis rakentaa Mestarifarmi. Jälkimmäinen sai parsipaikan hinnaksi vähemmän kuin Mallipihaton takana oleva Tiimipihatto. Edelleen yhden robotin pihatossa parsipaikan hinnaksi tulee keskimäärin 10 000 €, vaikka kilpailutuksen tekee ulkopuolinen. Tämä on hyvä alku että lähdetty purkaa hinnanmuodostusta että mikä siinä navetassa voi niin paljon maksaa.  Kun navetta pitäisi olla vaan navetta eikä mikään pytinki. Taannoinen tyyppinavettahanke oli hyvä avaus ja kaikki jotka suunnittelee rakentamista niin kannattaisi lukea matskut läpi. Yhtenä isona muutoksena tuli myös tilavaatimusten lievennys tuettavassa rakentamisessa. Nyt ei tarvi rakentaa hukkaneliöitä. 1 robotin navetan saat jopa 750 neliön tilaan kun valitsee visiiriruokinnan ja nuorkarja laitetaan vanhoihin rakennuksiin. Siinä säästää esim edullisemmassa runkoratkaisussa ja katossa mitkä ovat kallein osuus. Verhoseinäpihatto voisi olla hieman matalampi mitä on uusissa totuttu näkemään. Ilmanvaihto toimii silti. Luulen että säästöt löytyisi juuri rungossa ja katossa kun tehtäisiin hieman vaatimattomampi ja navetta olisi myös kapeampi. Kalustus täytyy olla riittävää, mutta ei tarvi olla kalleinta.

Ei tarvita kuin yksi sairas/pokimakarsina nykyään. Ennenhän piti olla erilliset sairas ja poikimakarsinat. Sitten oli vielä tiettyä lehmä määrää kohti vaatimus montako pitää olla. Parhaimassa missä joskus kävin tutustumassa oli melko kalliin oloinen romuvarasto navetassa(no ei itselänikään nyt mikään siisti ole). Saman asian olisi ajanut vaikka merikontti vieressä.

Niin ja käytännössä ei ole yhtään vasikkatiloja ainakaan tuossa yhden robon navetassa. Tosin perustelu oli hyvä. Yksi kehäväli maksaa 100k€. Sillä jo tekee vasikoille ynm. Lämpimän tuhti hallin viereen. Tuhti hallin osatoimitus on 26k€. Pitäs miettiä saisko silläkin kustannus säästöjä jos sairas ja poikimatilatkin siirtäisi siihen tuhti halliin. Väliin vain joku kevyesti katettu käytävä, pressu katos.

Toinen mikä olisi tutkmisen arvoinen asia, niin voisiko käyttää takstuoli ratkaisua mitenkä ilman laipiota. Jenkeissä oli suht yleinen rakenne ratkaisu. Kattotuolilla päästään 32 metriin ilman kannatin tolppia. Ilmanvaihto jos on harjalta, niin rakennehan pysyy kuivana. Ainut että kerää kyllä lahjakaasti pölyä kattotuoliin.

Lomittajat varmasti suorastaan taistelee, että kuka "pääsee" tollaseen terminaattorin puuhamaahan juoksentelemaan koko työajan merikontista tuhtihallin kautta ropotin luokse
Ei kai sitä navettaa lomittajaa varten tehdä, joka ilman sijaisapukeikkoja työskentelee tilalla max 26 pv vuodessa. Hyvä on tietysti olla jokin lämmin tila, jossa voi vaatteet vaihtaa ja wc:kin tietty.

Kyllä ne lehmät siirtyy ihan omin jaloin, jos ne on oppineet siihen ja siirtymistä ei koeta pelottavaksi/muuten vastenmieliseksi.

Alkaa olla hyvä tuntipalkka siiryelyllä kun kerran menee antibiootit torniin. Eräällä tilalla oli mäihä käynyt kun lomittaja oli kysynyt "että kaikki menee tankkiin?" Isäntä "ei h.......ssä! Onneksi yksikään hoidettu lehmä ei ollut käynyt lypsyllä ja lomittaja oli kysynyt.
Otsikko: Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Kirjoitti: Herra Heinamaki - 13.01.18 - klo:16:37
Tuosta perustuksista...

Jos pohjamaa on höttöä, ei siinä päällä sorapatja auta, vaan pehmeä on kuorittava pois ja täytettävä kovalla.
Otsikko: Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Kirjoitti: K.Kusti - 13.01.18 - klo:20:18
Onko kukaan vaan laittanut niitä tuhtihalleja peräkkäin ja vinkkeliin niin minkä hintainen navetta tulisi? Sii ihan lypsäville. kai noihin leveinpiin mahtuu ainaskin se kaksi riviä parsia.
Otsikko: Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Kirjoitti: Terminator II - 14.01.18 - klo:08:44
Onko kukaan vaan laittanut niitä tuhtihalleja peräkkäin ja vinkkeliin niin minkä hintainen navetta tulisi? Sii ihan lypsäville. kai noihin leveinpiin mahtuu ainaskin se kaksi riviä parsia.

No tuolla oli joku 22*40 metrisen hinta pystytettynä 97k€. En tosin tiedä mikä firma se AgriHallit on ja onko enää olemassakaan tai onko joku huijari.

Mutta jos ajattelis että 2-3 robon 6 rivinen sivuruokintapöydillä PELKÄSTÄÄN niille jotka menee meijeriin ja tuommoinen halli umpareille, umpeen menijöille, poikiville, hoidettaville, vasikoille ja nuorkarjalle viereen. Väliin joku kevyt pressu katos mistä eläinten siirto hoidetaan.
Otsikko: Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Kirjoitti: ja101 - 14.01.18 - klo:08:51
Tuosta perustuksista...

Jos pohjamaa on höttöä, ei siinä päällä sorapatja auta, vaan pehmeä on kuorittava pois ja täytettävä kovalla.

Joo lähinnä meinasin näitä tilanteita jossa räjäytellään sitä kalliota. Pelto tms. rakentamisessa menee tietysti sitä peltoa sen rakennuksen alle. Vaikka pintamaa joudutaan kuorimaan ja ajamaan tilalle mursketta tai soraa niin luulisi silti tulevan halvemmaksi.  Eihän tuollaista tietenkään mihinkään suolle voi rakentaa.

Sitten tuo jonkun mainitsema sosiaalitilojen rakentaminen on ihan asiaa. Monesti näkee sen navetan tai sikalan yhteyteen rakennetun "omakotitalon" josta löytyy kaikki mukavuudet. En kiellä sitä, ettei näitä tiloja tarvittaisi, mutta hieman vaatimattomammatkin luulisi ajavan asiansa.
Otsikko: Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Kirjoitti: Terminator II - 14.01.18 - klo:08:53
Tuosta perustuksista...

Jos pohjamaa on höttöä, ei siinä päällä sorapatja auta, vaan pehmeä on kuorittava pois ja täytettävä kovalla.

Joo lähinnä meinasin näitä tilanteita jossa räjäytellään sitä kalliota. Pelto tms. rakentamisessa menee tietysti sitä peltoa sen rakennuksen alle. Vaikka pintamaa joudutaan kuorimaan ja ajamaan tilalle mursketta tai soraa niin luulisi silti tulevan halvemmaksi.  Eihän tuollaista tietenkään mihinkään suolle voi rakentaa.

Sitten tuo jonkun mainitsema sosiaalitilojen rakentaminen on ihan asiaa. Monesti näkee sen navetan tai sikalan yhteyteen rakennetun "omakotitalon" josta löytyy kaikki mukavuudet. En kiellä sitä, ettei näitä tiloja tarvittaisi, mutta hieman vaatimattomammatkin luulisi ajavan asiansa.

 Yhdessäkään navetassa jenkilässä ei ollut 5 huonetta ja saunaa. Taukotupana oli vanha omakotitalo lähistöllä. Suomessa on joku ihmeen tauti että keittiöstä lähtien pitää olla työntekiöillä. Seuraavaksi tehdään varmaan uimahalli täysmitaisineen altaineen ja kuntosaleineen.
Otsikko: Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Kirjoitti: Rusina - 14.01.18 - klo:20:39
Tyyppinavettahankkeen mallipiirroksessa oli aputiloille varattu vain 30 neliötä. Sisältäen siis tankkihuoneen ym. En olekaan niin varma että niitä pienomakotitaloja on rakennettu navetan yhteyteen työntekijöitä varten vaan ihan tilan omaa väkeä varten.

Pitkäranta on esittänyt edullisemman runkovaihtoehdon mikä on matalampi kuin esim liimapuukaari ja teräsrunkohalli. Kattokulma siinä on tosi loiva.

Rakennuspaikan valinta on luonnollisesti myös kustannuksiin vaikuttava.

Edellisellä Ikaalisen navettakurssilla kerrottiin että vaikka viime aikoina navetoissa hintoja parsipaikkaa kohti on saatu alas niin edelleen hankkeita vaivaa kiusalliset 50 000 - 100 000 euron ylitykset. Se on hankala tilanne tilalliselle kun rahoittajan kanssa tulee ylimääräistä neuvoteltavaa.
Otsikko: Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Kirjoitti: iskra - 14.01.18 - klo:20:49
Navettoja jää kylmilleen ja tuotantokapasiteettia jouten. Osa voi olla yhä käyttökelpoista. Täytyisi olla joku tietokanta, mistä selviäisi missä on mitäkin vapaana.

 Naapurikylässä eräs nuori isäntä alkoi rakentamaan navettaa, parinsadan metrin päässä olevalla naapurilla oli kymmenisen vuotta vanha navetta pihapiirissä tyhjänä isäntäväen ikääntymisen vuoksi, emäntä sanoi että tuo meidän navetta joutaisi kyllä,mutta kun se on meidän pihassa.. Navetta pitäisikin rakentaa niin että jos lypsämiseen kyllästyy niin sen saisi vuokrattua jollekin niin ettei olisi häiriötä sen käyttämisestä sille edelliselle omistajalle..
Otsikko: Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Kirjoitti: Maakalle - 14.01.18 - klo:21:11
Tyyppinavettahankkeen mallipiirroksessa oli aputiloille varattu vain 30 neliötä. Sisältäen siis tankkihuoneen ym. En olekaan niin varma että niitä pienomakotitaloja on rakennettu navetan yhteyteen työntekijöitä varten vaan ihan tilan omaa väkeä varten.

Pitkäranta on esittänyt edullisemman runkovaihtoehdon mikä on matalampi kuin esim liimapuukaari ja teräsrunkohalli. Kattokulma siinä on tosi loiva.

Rakennuspaikan valinta on luonnollisesti myös kustannuksiin vaikuttava.

Edellisellä Ikaalisen navettakurssilla kerrottiin että vaikka viime aikoina navetoissa hintoja parsipaikkaa kohti on saatu alas niin edelleen hankkeita vaivaa kiusalliset 50 000 - 100 000 euron ylitykset. Se on hankala tilanne tilalliselle kun rahoittajan kanssa tulee ylimääräistä neuvoteltavaa.

Vähän riippuen tuotannon määrästä ennen investointia ja maksetun osuuspääoman osuudesta, mutta ainakin Länsi-Maidolta pystyy saamaan nopeastikin rakennusluottoa. Ei hirveän edullista, mutta kantaa maltilliset ylitykset esimerkiksi tukimaksuihin.
Otsikko: Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Kirjoitti: wolfheartscry - 14.01.18 - klo:22:34
Tyyppinavettahankkeen mallipiirroksessa oli aputiloille varattu vain 30 neliötä. Sisältäen siis tankkihuoneen ym. En olekaan niin varma että niitä pienomakotitaloja on rakennettu navetan yhteyteen työntekijöitä varten vaan ihan tilan omaa väkeä varten.

Pitkäranta on esittänyt edullisemman runkovaihtoehdon mikä on matalampi kuin esim liimapuukaari ja teräsrunkohalli. Kattokulma siinä on tosi loiva.

Rakennuspaikan valinta on luonnollisesti myös kustannuksiin vaikuttava.

Edellisellä Ikaalisen navettakurssilla kerrottiin että vaikka viime aikoina navetoissa hintoja parsipaikkaa kohti on saatu alas niin edelleen hankkeita vaivaa kiusalliset 50 000 - 100 000 euron ylitykset. Se on hankala tilanne tilalliselle kun rahoittajan kanssa tulee ylimääräistä neuvoteltavaa.

Vähän riippuen tuotannon määrästä ennen investointia ja maksetun osuuspääoman osuudesta, mutta ainakin Länsi-Maidolta pystyy saamaan nopeastikin rakennusluottoa. Ei hirveän edullista, mutta kantaa maltilliset ylitykset esimerkiksi tukimaksuihin.
Siitähän se talous lähteekin vetämään väärälle raiteelle, kun tuet on jo syöty etukäteen ja tuotanto ei ole lähelläkään maksimia. Tarkka kustannusarvio ja tiukka taloudenpito rakentamisaikana. Satanen on satanen ja tonni on tonni, ei siitä mihinkään pääse. Helposti sumenee näissä "kerran elämässä" hankkeissa tuo pikkurahan merkitys. Muutama tonnin tunarointi/sähläys, niin kymmpitonni on jo pötkällään. Sitten lähdetäänkin jo takamatkalta sitä navettaa maksamaan alkuperäiseen laskelmaan nähden.
Otsikko: Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Kirjoitti: Terminator II - 15.01.18 - klo:07:03
Tyyppinavettahankkeen mallipiirroksessa oli aputiloille varattu vain 30 neliötä. Sisältäen siis tankkihuoneen ym. En olekaan niin varma että niitä pienomakotitaloja on rakennettu navetan yhteyteen työntekijöitä varten vaan ihan tilan omaa väkeä varten.

Pitkäranta on esittänyt edullisemman runkovaihtoehdon mikä on matalampi kuin esim liimapuukaari ja teräsrunkohalli. Kattokulma siinä on tosi loiva.

Rakennuspaikan valinta on luonnollisesti myös kustannuksiin vaikuttava.

Edellisellä Ikaalisen navettakurssilla kerrottiin että vaikka viime aikoina navetoissa hintoja parsipaikkaa kohti on saatu alas niin edelleen hankkeita vaivaa kiusalliset 50 000 - 100 000 euron ylitykset. Se on hankala tilanne tilalliselle kun rahoittajan kanssa tulee ylimääräistä neuvoteltavaa.

Vähän riippuen tuotannon määrästä ennen investointia ja maksetun osuuspääoman osuudesta, mutta ainakin Länsi-Maidolta pystyy saamaan nopeastikin rakennusluottoa. Ei hirveän edullista, mutta kantaa maltilliset ylitykset esimerkiksi tukimaksuihin.
Siitähän se talous lähteekin vetämään väärälle raiteelle, kun tuet on jo syöty etukäteen ja tuotanto ei ole lähelläkään maksimia. Tarkka kustannusarvio ja tiukka taloudenpito rakentamisaikana. Satanen on satanen ja tonni on tonni, ei siitä mihinkään pääse. Helposti sumenee näissä "kerran elämässä" hankkeissa tuo pikkurahan merkitys. Muutama tonnin tunarointi/sähläys, niin kymmpitonni on jo pötkällään. Sitten lähdetäänkin jo takamatkalta sitä navettaa maksamaan alkuperäiseen laskelmaan nähden.

Pitäs ens töikseen unohtaa nuo "kerran elämässä" ajatukset.
Otsikko: Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Kirjoitti: ja101 - 15.01.18 - klo:07:12
Tyyppinavettahankkeen mallipiirroksessa oli aputiloille varattu vain 30 neliötä. Sisältäen siis tankkihuoneen ym. En olekaan niin varma että niitä pienomakotitaloja on rakennettu navetan yhteyteen työntekijöitä varten vaan ihan tilan omaa väkeä varten.

Pitkäranta on esittänyt edullisemman runkovaihtoehdon mikä on matalampi kuin esim liimapuukaari ja teräsrunkohalli. Kattokulma siinä on tosi loiva.

Millainen tämä edullisempi runkovaihtoehto on? Juu varmaan rakennettu tilan omaa väkeä varten joka on vielä hölmömpää. Ei kai siellä navetalla ole tarkoitus asua. Eri asia sitten jos on todella tarkoitus muuttaa asumaan siihen, mutta enpä ole vielä kenenkään näin kuullut tekevän.

Navettoja jää kylmilleen ja tuotantokapasiteettia jouten. Osa voi olla yhä käyttökelpoista. Täytyisi olla joku tietokanta, mistä selviäisi missä on mitäkin vapaana.

 Naapurikylässä eräs nuori isäntä alkoi rakentamaan navettaa, parinsadan metrin päässä olevalla naapurilla oli kymmenisen vuotta vanha navetta pihapiirissä tyhjänä isäntäväen ikääntymisen vuoksi, emäntä sanoi että tuo meidän navetta joutaisi kyllä,mutta kun se on meidän pihassa.. Navetta pitäisikin rakentaa niin että jos lypsämiseen kyllästyy niin sen saisi vuokrattua jollekin niin ettei olisi häiriötä sen käyttämisestä sille edelliselle omistajalle..

Tässä on vain se ongelma, että jos navetta rakennetaan puhtaaseen paikkaan niin tulee taas lisäkulua äkkiä kun homma on aloitetta sähkön ja veden vedolla. Samoin kuin, että mahdollisuus käyttää jo olemassa olevia rakennuksia apuna (rehunsäilytytilat, konevarastot yms.) vähenee huomattavasti. Kannattaisikin miettiä, että jos se tilan päärakennus ei ole enää kaksisessa kunnossa niin rakentaa sen pois siitä maatalouskeskuksesta ja antaa sen tuotannon olla siinä. Elämän laatukin saattaa parantua kun ei tarvitse katsella kesken olevia töitä, paskaisia ja räjähtäneitä nurkkia jne.
Otsikko: Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Kirjoitti: iskra - 15.01.18 - klo:07:19
  Yks vaihtoehto olisi että valtio investointitukien sijasta rakentaisi navetat ja antaisi sitten vuokralle innokkaille lypsäjille. Riittävän suuren kun tekisi niin saattaisi sopia useammankin isännän elukat saman katon alle, täällä siirtolaisille annettin erään kartanon sivutila jossa oli iso navetta, jakoivat sen tilan 3 isännän kesken, eikä tainnut kukaan niistä rakentaakaan itselleen omaa, Tyhjilläänhän nämä navetat ovat täällä koosta riippumatta nykyään.
Otsikko: Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Kirjoitti: Rusina - 05.03.18 - klo:11:59
Oletteko huomanneet että viime syksystä lähtien uudisrakentaminen on ollut hieman edullisempaa. Tuetun rakentamisen vaatimuksia mitoituksessa höllennettiin. Tietoa mm. MMM.fi "normipurku yksinkertaisesti navetoissa mitoitusmääräyksiä".  Finlexistä löytyy asetukset ( tuettava lypsykarjatakentaminen).  Tämä on edistystä ilman että eläinten hyvinvointi kärsii.
Otsikko: Vs: Ajankohtaista investoinneissa?
Kirjoitti: Terminator II - 05.03.18 - klo:12:23
Oletteko huomanneet että viime syksystä lähtien uudisrakentaminen on ollut hieman edullisempaa. Tuetun rakentamisen vaatimuksia mitoituksessa höllennettiin. Tietoa mm. MMM.fi "normipurku yksinkertaisesti navetoissa mitoitusmääräyksiä".  Finlexistä löytyy asetukset ( tuettava lypsykarjatakentaminen).  Tämä on edistystä ilman että eläinten hyvinvointi kärsii.

Ei muuten ole halvempaa kun verrataan saman kokoluokan rakennuksia toisiinsa. 2013 sait betoni bunkkeri samalla rahalla kuin tänään teet verhosenä navetan.