Agronet

Keskusteluaiheet => Metsätalous => Aiheen aloitti: Oksa - 22.02.18 - klo:19:35

Otsikko: säätöavain moottorinsahan kaasarille
Kirjoitti: Oksa - 22.02.18 - klo:19:35
nyt pitäis pikkasen säätää puhdasta käyntiä varten tuota dolmarin sahassa kaasaria.   mutta saabiko nuita oudonmallisia avaimia mistään?    ei ollut myyjällä tietoa ja tuntuu että ei tuolla huollossakaan ole ketään paikalla.      saha on sisään ajettu ja nyt sais sen pikkasen ssädön tehtyä niin alkais taas puru lentämään.       tuo 352n on ihan kivan tuntunen muuten käyttää.   kunhan sain siihen oikean laipan ketjua varten.
Otsikko: Vs: säätöavain moottorinsahan kaasarille
Kirjoitti: Oksa - 23.02.18 - klo:17:17
okei neidit.   sain hankkijalta tisdkin altza meisselin jolla nuita säädetään.   ihan kiva kun löyty, kun motonet kertoo et on mut ei myynnissä.
Otsikko: Vs: säätöavain moottorinsahan kaasarille
Kirjoitti: KallePP - 23.02.18 - klo:17:58
Stihlin M-tronic sahan kun ostaa, niin ei tarvi kaasuttimen säädöistä huolehtia enää.
Otsikko: Vs: säätöavain moottorinsahan kaasarille
Kirjoitti: kantola - 23.02.18 - klo:18:49
Sitähän varten ne noita spetziaalikantaisia ruuveja tekevät jottei niitä sorkittaisi. :D
Otsikko: Vs: säätöavain moottorinsahan kaasarille
Kirjoitti: Oksa - 23.02.18 - klo:19:40
mut nyt löysin hankkijalta avaimen jolla voip säätää nuita oikeita värkkejä.   haistakaa ite iha mitä vaan.....!
Otsikko: Vs: säätöavain moottorinsahan kaasarille
Kirjoitti: kantola - 23.02.18 - klo:19:55
Mutta sinne ei saa mennä sörkkimään... on hyvä saha pilalla.

No mutta tuosta sitten jo pilatuille sahoille loputkin säätimet Kiinasta kotiin.

https://www.ebay.com/itm/8PCS-Carburetor-Adjusting-Screwdriver-Carb-Tool-Set-Splined-Pacman-Double-D-Type/263466592490?epid=8014021724&hash=item3d57d528ea:g:nR0AAOSwPkJacBt-
Otsikko: Vs: säätöavain moottorinsahan kaasarille
Kirjoitti: Dr.Who - 24.02.18 - klo:08:20
mut nyt löysin hankkijalta avaimen jolla voip säätää nuita oikeita värkkejä.   haistakaa ite iha mitä vaan.....!
hasita ite vaan värkkiä ja sorkikin sitä kun sulla kerran on meisseli kourassa, mutta älä kuiviltaan.
Otsikko: Vs: säätöavain moottorinsahan kaasarille
Kirjoitti: Monttu Simeon - 24.02.18 - klo:20:47
Ite tein pac man avaimen. Ryobi , Stiga ja Homelite puutarhakoneissa on noita säätöruuvia.
Vanhanajan perävaunupistokkeesta saa aihioita, uusien metalliosat on pehmeetä paskaa. Torx t40 pää putken sisällä taltalla lommo ja lommo vahvistetaa kovajuotoksella, tinaus ei kestäisi. Lopuksi sovaus. Seinämä kun voi olla vain 0,5mm paksu
Otsikko: Vs: säätöavain moottorinsahan kaasarille
Kirjoitti: lypsyukko - 24.02.18 - klo:21:33
Stihlin M-tronic sahan kun ostaa, niin ei tarvi kaasuttimen säädöistä huolehtia enää.

ääni tälle ! Mutta ikäväkseni olen kyllä huomannut, että saha on hyvä viedä yöksi lämpimään, muuten saa "taistella".
Otsikko: Vs: säätöavain moottorinsahan kaasarille
Kirjoitti: Paalari - 25.02.18 - klo:11:00
Saako noita edes mennä ominpäin ruuvailemaan ilman lisenssiä.
Tarviaa ainakin moottorisahakortin ynnä kaasuttimen säätökortin, joka tietysti merkkikohtainen..
Otsikko: Vs: säätöavain moottorinsahan kaasarille
Kirjoitti: Dr.Who - 26.02.18 - klo:13:27
Saako noita edes mennä ominpäin ruuvailemaan ilman lisenssiä.
Tarviaa ainakin moottorisahakortin ynnä kaasuttimen säätökortin, joka tietysti merkkikohtainen..
Jaa'a kait omalle sahalleen saa tehdä mitä lystää, laittaa vaikka hiekkaa tulpanreiästä jos siltä tuntuu.Takuuasiat sitten oma lukunsa.
Otsikko: Vs: säätöavain moottorinsahan kaasarille
Kirjoitti: -SS- - 26.02.18 - klo:13:43
Näitä halpahallien moottorisahoja pystyi säätämään seuraavasti: Sinisen koon lieriömäinen abikoliitin. Sopivankokoinen torx-ruuvauskärki, naputtaa kevyesti toisiinsa kiinni. sitten painaa sen toisen pään abikosta siihen reikään säätöruuvin päälle. Jos on sellainen malli, että on terävät ulkoharjanteet siinä ruuvissa, niin tarttuu siihen muoviholkkiin tiukasti. Sitten vaan kiertämään. Ainakin yksi melko huonosti käyvä saha saatiin kiihtymään ja käymään mukavasti, siinä oli L ja H ja tyhjäkäyntisäätö niin kuin muissakin sahoissa.

(http://www.viistonninen.com/muut/Saatoavain.jpg)

Nyt sitten on semmoinen säätöavainsarja tullut hankituksi, mutta tuota käytettiin , kun odoteltiin sitä sarjaa tulevaksi.

-SS-
Otsikko: Vs: säätöavain moottorinsahan kaasarille
Kirjoitti: Dr.Who - 26.02.18 - klo:16:52
Ei sitten ole takuut voimassa.Mut perskules ostaako joku noita Vesan sahoja ihan oikeesti.Voin sanoo että voi helvettiläinnen että voi olla pohojanmaalla raha löyhässä.
Otsikko: Vs: säätöavain moottorinsahan kaasarille
Kirjoitti: -SS- - 26.02.18 - klo:18:41
Ei sitten ole takuut voimassa.Mut perskules ostaako joku noita Vesan sahoja ihan oikeesti.Voin sanoo että voi helvettiläinnen että voi olla pohojanmaalla raha löyhässä.

Juu eipä noista takuuta kysellä, nämä muutamat ovat "löytyneet" roskiksista, tai sitten juurikin jostakin sekatavaramarketin tarjouksesta, joten eipä tuossa mitään häviäkään, jos ei saa käyntiä parantumaan. Kaasutuksessa möyyäävä tai vain puolillekierroksille kiihtyvä päpättävä saha ei voisi juurikaan olla enempää ärsyttävä. Tämä yksi kollega näitä löytänyt. Mökillä tekee  risusavottaa ja polttopuuta, ja on ihan tyytyväinen. Mutta ei itse huolla ollenkaan. Olen sitten vähän koettanut tunata niitä terästä kuntoon ja katsoa muutenkin puhtaaksi. 

No onhan tuossa tarttunut kyytiin yksi merkkikonekin, Stihl, joka löytyi roskalavalta. Huuhtelin bensasäiliön ja laitoin uutta, vähän nyppimistä ja kävihän se. Ihan hyvä siitä asti ollut. Terälaitekin oli melkein käyttämätön. Mikä lie syynä ollut hylkäämiseen.

-SS-
Otsikko: Vs: säätöavain moottorinsahan kaasarille
Kirjoitti: Dr.Who - 26.02.18 - klo:18:43
hylkäämisen syy on stihl
Otsikko: Vs: säätöavain moottorinsahan kaasarille
Kirjoitti: -SS- - 26.02.18 - klo:18:50
hylkäämisen syy on stihl

Jotkut ei tykkää, olisiko kahvojen asento. Husqvarnan kanssa vertailtuna saman hintaluokan Stihl on ihan vertailukelpoinen muuten, luotettavuudesta en sitten tiedä, enpä usko täällä agronetissä mitään konebrändistä riippuvaisia mestarimetsureita muutamaa enempää olevan. Kyllä nuo tavan punkeron viljelijäisännän vuotuiset polttopuusavotat kestää oikeastaan mikä tahansa, melko käypänen, saha, jos isäntä vaan kestää. Japanilaisetkin sahat ovat nykyään kovin hyviä.

Dolmarista tartteisi ehkä vähän uudempaa kokemusta, itselle tuli hiukan traumaa keskenkasvuisena 12 kg painavasta Dolmar CC:stä.

-SS-
Otsikko: Vs: säätöavain moottorinsahan kaasarille
Kirjoitti: Oksa - 26.02.18 - klo:18:58
itellä on nuita dolmareita 115 joka ihan kiva mutta hieman kohlo mutta tuo 420 on ihan pätevä tukinteossakii, ja nyt tuo 352 on ihan kiva polttopuun teossa.  muovinenhan tuo mutta toimii ihan kivasti kuhan laittaa paremman laipan siihen.     miä oon tykänny nuista dolmarin lopsuttimista kun ei niiiiin hirveen kireitä vaan jaksavat tylsemmälläkii teräketjulla katkia.   ja huolettomia paskiaisia nuo sakujen tekeleet.     ei kesen tarvinna pois lähtee..
Otsikko: Vs: säätöavain moottorinsahan kaasarille
Kirjoitti: lypsyukko - 26.02.18 - klo:20:23
Mut perskules ostaako joku noita Vesan sahoja ihan oikeesti.Voin sanoo että voi helvettiläinnen että voi olla pohojanmaalla raha löyhässä.

Kyllä Vesan sahoissa on tietääkseni ihan normi ruuvimeisselillä pyöritettävät ruuvit. Ainakin ittellä on. Toinen on sahattu paskaksi ( muutama tankillinen) ja toinen lähes käyttämätön. Molemmissa vika oikeastaan sama. Vanhempi tuskin enää lähtee edes käyntiin ja pinnapultit on antautunut. Siis ne jolla kiristetään terälaippa. Ja uudemmassa se kiristys ei ole toiminut koskaan. 5min sahauksen jälkeen ketju roikkuu ja lentää päältä pois. Kait nuo kiristysruuvit vaan on niin pehmoista ainetta. Tai sitten se ratas antautuu. En ole viittinyt perehtyä. Kerran oli Tilhi jumis , niin sai uudemmalla kinukilla sahailla, niin että sai sahan pois. Mihinkään muuhun käyttöön ei noista ole, mutta mitä 49 eurolla voi saada. No molemmat oli takuu korjauksessa aikoinaan. Vanhemmasta puuttui osia ja nuoremmassa ei ollut toimivaa öljypumppua. Lisäksi siihen vaihdettiin kaasari, tulppa ja jotain muutakin. Kait se ei lähtenyt huollossa enää käyntiin :)
Otsikko: Vs: säätöavain moottorinsahan kaasarille
Kirjoitti: Oksa - 27.02.18 - klo:08:36
mutta kyllä täytyy ihmetellä mikä lokiikka on nuissa pilkkahintasahoissa?      laitettu materiaalia ihan hyvästi mutta tehty sit ihan kieli poskella,  ja siitä hitonmoinen hiilijälki.    kun pikkasella panoksen nostolla jopa toimivia värkkejä.   kun vertaa millasia oli 1970-80 luvun jobut jne..
Otsikko: Vs: säätöavain moottorinsahan kaasarille
Kirjoitti: lypsyukko - 27.02.18 - klo:09:19
mutta kyllä täytyy ihmetellä mikä lokiikka on nuissa pilkkahintasahoissa?      laitettu materiaalia ihan hyvästi mutta tehty sit ihan kieli poskella,  ja siitä hitonmoinen hiilijälki.    kun pikkasella panoksen nostolla jopa toimivia värkkejä.   kun vertaa millasia oli 1970-80 luvun jobut jne..

Noissa on ihan sama lokiikka, kuin esim kaikissa muissakin halpistuotteissa. Jos noita käytetään , niin niitä saa hakea aina uuden takuun puitteissa. Jos ostaa vaan lojumaan, niin myyjä on tyytyväinen. Ei mennyt takuuseen mitään. Joskus ennenkin kirjoittanut. Ostin jonkun kinukki jiirisirkkelin talon ulkovuorilaudoituksen uusimisen aikana. Siinä sillä sitten sahattiin se viikonverran ja ihan viimeisillä laudoilla pääsi tumma savu. Kiikutus Keskiselle jossa toteamus, että käry on käynyt. En edes ottanut uutta vastaavaa, sillä otin rahani takaisin. Ei just silloin ollut tarvetta näköpiirissä :)
Otsikko: Vs: säätöavain moottorinsahan kaasarille
Kirjoitti: Oksa - 27.02.18 - klo:11:13
niinpä.   kattelin tosa just aamulla kun joutessain hyllyjä raivasin;   siinä oli se kaksikättä värkin tekemä porakone jolla jo aloitin 1978 nuita reikien tekoa ja hyin toimii vieläkii.   ainoa mikä harmittaa kun siinä ei ole pakkia.    tehoa 750 w ja 16 millinen avain istukka.   painaa kuin perkule mutta kiertääkin sitten ihan kunnolla.     18 millin reikiä porasin petonkiin viime kesänä viimeeks.   eipä uutta oole tarvinna ostaa moiseen.
Otsikko: Vs: säätöavain moottorinsahan kaasarille
Kirjoitti: Oksa - 27.02.18 - klo:11:14
ja huomasin tosa rullaillessa;   miksi ei nuihin pienkonekaasareihin koskia?   kun jopa sinetöityihin pokseihin saa mennä sorkkimaan tehoja mielettömästi lissää!
Otsikko: Vs: säätöavain moottorinsahan kaasarille
Kirjoitti: FMJ - 27.02.18 - klo:11:20
ja huomasin tosa rullaillessa;   miksi ei nuihin pienkonekaasareihin koskia?   kun jopa sinetöityihin pokseihin saa mennä sorkkimaan tehoja mielettömästi lissää!

Ei kumpiinkaan saa mennä itse ropeltamaan, sillä laitteiden pitäisi täyttää niille määrätyt päästömääräykset ihan käytössäkin.

Jenkeissä on määritelmä vähäpäästöisille sahoille siten, että säätöä ei voi suorittaa tavanomaisin työkaluin.

Ja seuranta tekee tuloaan, mm tier5 osalta oli suunnitelma työkoneidenkin määräaikaisiin päädtömittaulsiin, ei tainnut mennä vielä läpi...autoillehan on tulossa pistokoetyyppiset päästömittaukset tien päälle.
Otsikko: Vs: säätöavain moottorinsahan kaasarille
Kirjoitti: -SS- - 27.02.18 - klo:11:24
ja huomasin tosa rullaillessa;   miksi ei nuihin pienkonekaasareihin koskia?   kun jopa sinetöityihin pokseihin saa mennä sorkkimaan tehoja mielettömästi lissää!

Ei kumpiinkaan saa mennä itse ropeltamaan, sillä laitteiden pitäisi täyttää niille määrätyt päästömääräykset ihan käytössäkin.

Jenkeissä on määritelmä vähäpäästöisille sahoille siten, että säätöä ei voi suorittaa tavanomaisin työkaluin.

Ja seuranta tekee tuloaan, mm tier5 osalta oli suunnitelma työkoneidenkin määräaikaisiin päädtömittaulsiin, ei tainnut mennä vielä läpi...autoillehan on tulossa pistokoetyyppiset päästömittaukset tien päälle.

Eipä nuo jotkin Lidl tai Bauhaus sahat vielä mitään katalysaattorikoneita ole. Jos ei käy kunnolla, niin laitetaan ruuvit kohdalleen. Sitä varten ne siellä ovat.

-SS-
Otsikko: Vs: säätöavain moottorinsahan kaasarille
Kirjoitti: KallePP - 27.02.18 - klo:11:57
ja huomasin tosa rullaillessa;   miksi ei nuihin pienkonekaasareihin koskia?   kun jopa sinetöityihin pokseihin saa mennä sorkkimaan tehoja mielettömästi lissää!

Ei kumpiinkaan saa mennä itse ropeltamaan, sillä laitteiden pitäisi täyttää niille määrätyt päästömääräykset ihan käytössäkin.

Jenkeissä on määritelmä vähäpäästöisille sahoille siten, että säätöä ei voi suorittaa tavanomaisin työkaluin.

Ja seuranta tekee tuloaan, mm tier5 osalta oli suunnitelma työkoneidenkin määräaikaisiin päädtömittaulsiin, ei tainnut mennä vielä läpi...autoillehan on tulossa pistokoetyyppiset päästömittaukset tien päälle.

Kaikkee hullua nuo alarmistit saa aikaiseksi.
Otsikko: Vs: säätöavain moottorinsahan kaasarille
Kirjoitti: -SS- - 27.02.18 - klo:12:41
Pessinen testaa Husqvarnaa ja Stihliä. Kehuu kumpaakin varmatoimisiksi. Tällä hetkellä taitaa olla Stihlin käyttäjä. Eniten kuulemma on Partnereita ajanut loppuun, 45 kappaletta.

https://www.youtube.com/watch?v=78MYhVkds5k

-SS-
Otsikko: Vs: säätöavain moottorinsahan kaasarille
Kirjoitti: Oksa - 27.02.18 - klo:14:50
halpa ja hyä, kuten sepe sanois.   toimivat hyin kun sattui hyvä yksilö kohille.   ite moisen koin ja sit sen toisenkii!
Otsikko: Vs: säätöavain moottorinsahan kaasarille
Kirjoitti: FMJ - 02.03.18 - klo:08:21
ja huomasin tosa rullaillessa;   miksi ei nuihin pienkonekaasareihin koskia?   kun jopa sinetöityihin pokseihin saa mennä sorkkimaan tehoja mielettömästi lissää!

Ei kumpiinkaan saa mennä itse ropeltamaan, sillä laitteiden pitäisi täyttää niille määrätyt päästömääräykset ihan käytössäkin.

Jenkeissä on määritelmä vähäpäästöisille sahoille siten, että säätöä ei voi suorittaa tavanomaisin työkaluin.

Ja seuranta tekee tuloaan, mm tier5 osalta oli suunnitelma työkoneidenkin määräaikaisiin päädtömittaulsiin, ei tainnut mennä vielä läpi...autoillehan on tulossa pistokoetyyppiset päästömittaukset tien päälle.

Eipä nuo jotkin Lidl tai Bauhaus sahat vielä mitään katalysaattorikoneita ole. Jos ei käy kunnolla, niin laitetaan ruuvit kohdalleen. Sitä varten ne siellä ovat.

-SS-

Niissä kuulemma käytetään porsaan taka-aukkoa, eli pienerätuontia. Se on vapautettu päästämääräyksistä...närästää isompia eurooppalaisia valmistajia. Tosin, eivät ole hirveän huolissaan kilpailutilanteesta, vaan ovat päättäneet kilpailla laadulla ja ominaisuuksilla.
Itsellä ollut muutaman vuoden sähkösäätöinen Husku, eikä ole kaipuuta ruuvattaviin versioihin. Nakuttaa tyhjäkäyntiä varmasti eri keleillä ja moottorissa on potkua.
Otsikko: Vs: säätöavain moottorinsahan kaasarille
Kirjoitti: Hervast - 02.03.18 - klo:08:38
niinpä.   kattelin tosa just aamulla kun joutessain hyllyjä raivasin;   siinä oli se kaksikättä värkin tekemä porakone jolla jo aloitin 1978 nuita reikien tekoa ja hyin toimii vieläkii.   ainoa mikä harmittaa kun siinä ei ole pakkia.    tehoa 750 w ja 16 millinen avain istukka.   painaa kuin perkule mutta kiertääkin sitten ihan kunnolla.     18 millin reikiä porasin petonkiin viime kesänä viimeeks.   eipä uutta oole tarvinna ostaa moiseen.

Minulla noihin hommiin bilteman poravasara, se kalliimpi 69 euron malli. Estepeli kun sds kiinnitys on nopea vaihtaa. Paljon tuli sillä tehtyä talorempassa porausta ja piikkausta ja edelleen toimii. Suurin pora pitkä 30 millinen ja silläkin kairaa pehmeään betoniin.

Muistan vielä kun joskus 2007  hetken mietin jyskälän biltsussa että pitäisköhän ostää, oliskohan käyttöä, raaskisinko ? 😁

Otsikko: Vs: säätöavain moottorinsahan kaasarille
Kirjoitti: kantola - 02.03.18 - klo:17:01
Bauhausista kannattaa... se 5 vuoden takuu.
Otsikko: Vs: säätöavain moottorinsahan kaasarille
Kirjoitti: metsajussi - 05.03.18 - klo:23:03
Itsellä ollut muutaman vuoden sähkösäätöinen Husku, eikä ole kaipuuta ruuvattaviin versioihin. Nakuttaa tyhjäkäyntiä varmasti eri keleillä ja moottorissa on potkua.

Ei nekään kaikki tunnu toimivan. Mulla 545 ja se tahtoo välillä sanoa *moo* kun kiihdyttää. Ja tahtoo sammuilla jos jättää pidemmäksi aikaa tyhjäkäynille. Vai lieneekö tuo joku himputin eko-ominaisuus, kuin autojen start-stop-typeryys.
Lämpimänä lähtee parhaiten puolikaasulla. Tuntuu että nyt pakkasilla toimii paremmin kuin kesähelteellä? Laulaa kyllä tosi nätisti siellä rekisterin yläpäässä ja potkua tuntuu olevan :-)

Kaverilla numeroa suurempi ja se ei toisinaan lähde käymään kuin väsyttämällä, ja röpeltää tehokierroksilla. Oli huollossa ja alkoi lähteä käymään mutta röpellys jatkuu vieläkin. Omani vaikuttaa eri koneelta tuohon verrattuna.

Miksiköhän tuohon 545:een on jotenkin hankala vaihtaa ketjua... enkö mä vaan osaa vai missä vika? Tahtoo mennä rattaan viereen eikä rattaalle.
Vanhassa Echossa kun ketjun heittää vähän sinne päin kytkinrummun taakse ja hiukan pyöräyttää kädellä niin 98% todennäköisyydellä se on rattaalla just paikallaan. Huskussa pitää joka kerta erikseen tarkastaa ja usein on väärässä välissä. Johtuuko tuosta 1,3 mm ohuemmasta ketjusta vai mistä? Välillä vanhasta rutiinista jää tarkistus tekemättä ja sylettää purkaa koko asennelma kun juuri on saanut laipan ruuvit kiinni.
Otsikko: Vs: säätöavain moottorinsahan kaasarille
Kirjoitti: FMJ - 06.03.18 - klo:09:47
Itsellä ollut muutaman vuoden sähkösäätöinen Husku, eikä ole kaipuuta ruuvattaviin versioihin. Nakuttaa tyhjäkäyntiä varmasti eri keleillä ja moottorissa on potkua.

Ei nekään kaikki tunnu toimivan. Mulla 545 ja se tahtoo välillä sanoa *moo* kun kiihdyttää. Ja tahtoo sammuilla jos jättää pidemmäksi aikaa tyhjäkäynille. Vai lieneekö tuo joku himputin eko-ominaisuus, kuin autojen start-stop-typeryys.
Lämpimänä lähtee parhaiten puolikaasulla. Tuntuu että nyt pakkasilla toimii paremmin kuin kesähelteellä? Laulaa kyllä tosi nätisti siellä rekisterin yläpäässä ja potkua tuntuu olevan :-)

Kaverilla numeroa suurempi ja se ei toisinaan lähde käymään kuin väsyttämällä, ja röpeltää tehokierroksilla. Oli huollossa ja alkoi lähteä käymään mutta röpellys jatkuu vieläkin. Omani vaikuttaa eri koneelta tuohon verrattuna.

Miksiköhän tuohon 545:een on jotenkin hankala vaihtaa ketjua... enkö mä vaan osaa vai missä vika? Tahtoo mennä rattaan viereen eikä rattaalle.
Vanhassa Echossa kun ketjun heittää vähän sinne päin kytkinrummun taakse ja hiukan pyöräyttää kädellä niin 98% todennäköisyydellä se on rattaalla just paikallaan. Huskussa pitää joka kerta erikseen tarkastaa ja usein on väärässä välissä. Johtuuko tuosta 1,3 mm ohuemmasta ketjusta vai mistä? Välillä vanhasta rutiinista jää tarkistus tekemättä ja sylettää purkaa koko asennelma kun juuri on saanut laipan ruuvit kiinni.

Tees näin: Käytä saha käyttölämpötilaan, karsi vaikka kaksi kuusirunkoa korkeilla kierroksilla. Sen jälkeen menet tyvelle, sahaat kaksi-kolme kiekkoa siten, että kaasuliipaisin on täysin pohjassa ja saha rasittuu reilusti vähintään 2 sekunnin ajan, jopa hyytyy. Sen jälkeen annat käydä hetken tyhjäkäyntiä ja sammutat. Kun seuraavan kerran käynnistät sahan, on järjestelmä haistellut parametrit kohdilleen. Ja talvella talvisarja aina paikallaan, jotta saha käy riittävän lämpimänä.

Tuo "kiekotus" on siksi tehtävä ajoittain, että järjestelmä vaatii 2 sekunnin täystehon käytön, jotta se säätää arvot. Yleensä jos sahalla sahataan rennosti puolikaasulla tai ei rasiteta koskaan, ei tapahdu säätöä.
Eilen juuri opetin oman 550 tuolla kikalla kuivalle pakkaskelille.
Otsikko: Vs: säätöavain moottorinsahan kaasarille
Kirjoitti: Pasi - 06.03.18 - klo:09:55
.... Ja talvella talvisarja aina paikallaan, jotta saha käy riittävän lämpimänä.

Kuis kylmä lasketaan talveksi vai kerrotaanko se käyttöohjeissa?
Otsikko: Vs: säätöavain moottorinsahan kaasarille
Kirjoitti: FMJ - 06.03.18 - klo:13:18
.... Ja talvella talvisarja aina paikallaan, jotta saha käy riittävän lämpimänä.

Kuis kylmä lasketaan talveksi vai kerrotaanko se käyttöohjeissa?

Käyttöohjeissa mainitaan, mutta esim huskuissa lukee siinä sinisessä suojassakin.
Otsikko: Vs: säätöavain moottorinsahan kaasarille
Kirjoitti: metsajussi - 06.03.18 - klo:16:29
Tees näin: Käytä saha käyttölämpötilaan, karsi vaikka kaksi kuusirunkoa korkeilla kierroksilla. Sen jälkeen menet tyvelle, sahaat kaksi-kolme kiekkoa siten, että kaasuliipaisin on täysin pohjassa ja saha rasittuu reilusti vähintään 2 sekunnin ajan, jopa hyytyy. Sen jälkeen annat käydä hetken tyhjäkäyntiä ja sammutat. Kun seuraavan kerran käynnistät sahan, on järjestelmä haistellut parametrit kohdilleen. Ja talvella talvisarja aina paikallaan, jotta saha käy riittävän lämpimänä.

Tuo "kiekotus" on siksi tehtävä ajoittain, että järjestelmä vaatii 2 sekunnin täystehon käytön, jotta se säätää arvot. Yleensä jos sahalla sahataan rennosti puolikaasulla tai ei rasiteta koskaan, ei tapahdu säätöä.
Eilen juuri opetin oman 550 tuolla kikalla kuivalle pakkaskelille.

Periaatteessa tuon tiesinkin mutta eipä sitä ole välttämättä tullut ajateltua. Ehkä se viime aikojen paraneminen johtuu siitä että se on saanut tuolla 'oikean käsittelyn' ilman erityistä ajattelua.
Nyt on vedetty isoista tyvistä pätkiä tosissaan, sen kokoisia tyviä että kahta puolta sahaten juuri ja juuri saa kannosta irti 13" laipalla :-/ Varmasti on luukku levällään riittävän pitkään ja kaikki käytössä mitä löytyy.
Jossain keppimetsällä voi varmaan käydäkin niin että tehoja ei tule käytettyä pitkään aikaan.

Kaverille oli maahantuoja ehdottanut koko kaasuttimen vaihtoa - ehkä siinä yksilössä on oikeasti jotakin vikaa.
Otsikko: Vs: säätöavain moottorinsahan kaasarille
Kirjoitti: FMJ - 06.03.18 - klo:17:48
Kaasarihan itsessään on aika perinteinen, siellä vaan on kaksi suutinta korvattu magneettiventtiillä. Sen kunnon saa testattua huolto-ohjelmalla, joka toimii perusläppärillä ja sovitinpalikalla.