Agronet
Keskusteluaiheet => Metsätalous => Aiheen aloitti: icefarmer - 03.03.18 - klo:22:46
-
kuorma-autoissahan alkaa olla lähes järestään ja aika monessa henkilöautossakin näkyy olevan tuollainen kojelautakamera joka kuvaa liikennettä tuulilasin läpi muistikortille ja jonka kuljettaja voi iskeä konstaapelin kouraan kolaritilanteessa selventämään tapahtunutta.
eikö olisi melkoinen kilpailuvaltti metsäfirmoille jos hakkuuta tekemään tulevassa motossa olisi tuollainen kamera, loppuisi tuo iänikuinen vääntäminen oikeasta katkonnasta, runkovioista ja muista korjuuvaurioista....kuski vois vielä perustella lyhyesti ongelman jos selkästi näkyvää vikaa ei ole.
juutuubissahan paljon on videoo kun kuskit esittelee taitojaan :-\ :-\ :-\ :-\
-
Onhan se kuva kiva.
https://yle.fi/uutiset/3-10038243
Että pulinat pois.
-
Semmoisesta kuvasta mitään nää:( Runkohinnoittelu lopettaa narinan katkonnasta!
-
Saako UPM:ltä, MG:ltä ja Ensolta tarjouksen runkohinnalla?
-
Saako UPM:ltä, MG:ltä ja Ensolta tarjouksen runkohinnalla?
Luultavasti kohta saa. Eikä se ole kuin 10% alempi kuin mitä sen tulisi olla...
-
Ei huono idea, muttei tatkaise kaikkia ongelmia. Monivääryyttä ja rajoilla olevaa lenkoutta on hankala nähdä jopa pystypuusta, saatikka sitten moton kopista kuvattuna. Ne laatuvaatimukset kun on suht kovaa tasoa tukeilla nykyään.
Täällä savutupajaon seudulla tarjouksen saa korkeintaan 2/3 kartellifirmalta, mut todennäköisimmin asiallisen tarjouksen ja katkonnan saa kun kysyy Binderholzin ostomieheltä. Ja saa hinnan joko runkohinnalla tai lajeittain.
-
Katkonta perustuu kahteen seikkaan kuitupuuhun ja kuitupuuhun.
Tänä talvena on lyöty soppakattilaan sen verran tukkia, että vahva toivomus olisi tehdä kuitua vähän enemmän siellä metsässä.
Mutta mielenkiintoista on se, että tukista ja sorvista kannattaa tehdä mielummin kuitua kuin lautaa tai vaneria.
Jos kaikki metsänomistajat lopettaisivat kuitupuun myynnin metsäyhtiöille, voisi joku hintaakin tarkistaa.
-
turha pelko kuitua saa niiiin halvalla maailmalta että vaikka kuin paljon toisivat sitä kuin että hintaa tarkistaisivat.
-
Katkonta perustuu kahteen seikkaan kuitupuuhun ja kuitupuuhun.
Tänä talvena on lyöty soppakattilaan sen verran tukkia, että vahva toivomus olisi tehdä kuitua vähän enemmän siellä metsässä.
Mutta mielenkiintoista on se, että tukista ja sorvista kannattaa tehdä mielummin kuitua kuin lautaa tai vaneria.
Jos kaikki metsänomistajat lopettaisivat kuitupuun myynnin metsäyhtiöille, voisi joku hintaakin tarkistaa.
tehtaan ylös- ja alasajo on kohtuullisen tyyristä ja toimitusvarmuuden täytyy pitää niin tukki sinne tai tänne ei oikein tunnu missään :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
-
Tukkia on kautta aikain ajettu paljon sellukattilaan. Iha kuten edellä todettiin, tehtaiden toimivuuden varmistamiseksi. Saha voidaan sammuttaa ja käynnistää vaikka päivittäin, ei keittoprosessia.
-
Umppi on kuulemma juuri kieltänyt kaikki "kojelautakamerat". Nasukan kanavakin tyhjeni lips fittuun hakkuuvideoista.
UPM:n kohteilla metsävideot ovatkin nykyään tällaisia selfiejuttuja: https://www.youtube.com/watch?v=Qk0LAzBB9bg
-
Onhan se kuva kiva.
https://yle.fi/uutiset/3-10038243
Että pulinat pois.
Ainakin paikallisen Laakkosen korjaamon vastaaotto tiskillä oli lappu että kamerat pitää sammuttaa ja työn kuvaaminen on kielletty. Enkä enään ihmettele että miksi se kielto oli, kun pari kertaa kävin autoa "korjauttamassa". Jostain syystä se firma joutui boikottiin, kun oli niin vahva kusettamisen maku. Mutta oppirahat tuli taas kertaaleen maksettua.
-
Umppi on kuulemma juuri kieltänyt kaikki "kojelautakamerat". Nasukan kanavakin tyhjeni lips fittuun hakkuuvideoista.
UPM:n kohteilla metsävideot ovatkin nykyään tällaisia selfiejuttuja: https://www.youtube.com/watch?v=Qk0LAzBB9bg
No voihan kettu, hienoja videoita kuvannut. Jotenkin koukuttavia katsoa, ku homma tapahtuu!
-
Todella hyviä videoita on sälli kuvannu,ammattimies isolla A, ajokone miehet varmaa tykkää näin näteistä pinoista
-
Joo kylllä on edelleen vahva kartellin käry ilmassa noiden isompien mettäfirmojen suhteen.
Kuvauskieltokin vielä juu eikä ihme!
Koska juurikin tuo ko firmahan on taasollu otsikoissa torkeästä apteeraus hässäkästä.
Minä jätin kartelli firmat pois mettän ostaja listalta ei kyllä kaduta!
Nuo pienemmät sahat mitkä ei kuidusta ole juurikaanole kiinnostuneita. Niin tämä ohjaa näiden apteerausta mahdollisimman tukki voittoieseksi ihan itsestään.
Tuossa joku hehtaari tehtiin ja tosiaan kuitukasa tosi pieni👍
Ja tukkiläjäs pieniä tukkeja ja tosi lyhyitäki👍
Eli ainakin tälläkertaa tyytyväinen olin👍
-
On saatu toraenso pelastettua amerikan seikkailujen jäljiltä, metsäliitto tervehdytettyä ja vaikka umpin tilanne ei tainnut koskaan erikoisen huono ollakaan, tekee sekin erinomaista tulosta.
Oliskohan jo aika lopettaa tämä talkoilu ? Varaa olis maksaa hieman paremmin metsänomistajille ja korjuuketjulle. On tuo puunhankinnan puolikin jo niin ahtaalle puristettu, että suorastaan ihmettelen kuka nuo puut korjaa ja kuljettaa tehtaalle kymmenen vuoden päästä ?
-
On saatu toraenso pelastettua amerikan seikkailujen jäljiltä, metsäliitto tervehdytettyä ja vaikka umpin tilanne ei tainnut koskaan erikoisen huono ollakaan, tekee sekin erinomaista tulosta.
Oliskohan jo aika lopettaa tämä talkoilu ? Varaa olis maksaa hieman paremmin metsänomistajille ja korjuuketjulle. On tuo puunhankinnan puolikin jo niin ahtaalle puristettu, että suorastaan ihmettelen kuka nuo puut korjaa ja kuljettaa tehtaalle kymmenen vuoden päästä ?
Mitä nyt olen seuraillu, niin ei kyllä ihan huonosti mee näillä korjuuporukoilla. Tosin jos mennään pohosen risukoihin, niin tilanne on toinen.
http://metsakiesit.fi/fi/page/2
http://metsakiesit.fi/kiesitech-chainbinder
Aivan parhaat kuskit tuolla Kiesiläisellä. Ensimmäisen kerran Pentti ajo puita meikän metästä Rauma Repolalle 80 luvulla. http://metsakiesit.fi/yritys
-
Onhan sitä oltava uusia koneita (vaikkahi nyt ponsseja) että saa pidettyä kuskit tyytyväisinä. Ja takuunalaisilla koneilla on hyvä pätkiä aukolta sellua kahdessa vuorossa Pellokseen vietäväksi.
-
Onhan sitä oltava uusia koneita (vaikkahi nyt ponsseja) että saa pidettyä kuskit tyytyväisinä. Ja takuunalaisilla koneilla on hyvä pätkiä aukolta sellua kahdessa vuorossa Pellokseen vietäväksi.
Sulla on niin positiivinen asenne.
-
Onhan sitä oltava uusia koneita (vaikkahi nyt ponsseja) että saa pidettyä kuskit tyytyväisinä. Ja takuunalaisilla koneilla on hyvä pätkiä aukolta sellua kahdessa vuorossa Pellokseen vietäväksi.
No mikääs siinä mehtä häkkyrän kyles pitäs lukee jos Ponsse ei kelpaa?
Tuo scorpioni on ainaki ihan proo moto. Sitte tulee Lokki ja Komahutsu. Ja sitte vasta kaukana kaukana takana ne antiikki koneet missä ohjaamo ei kule nosturin kans samassa. Saa~tana niinko persveivsrilla kaivaminen niin tommosilla puiminen😂
-
No mikääs siinä mehtä häkkyrän kyles pitäs lukee jos Ponsse ei kelpaa?
Tuo scorpioni on ainaki ihan proo moto. Sitte tulee Lokki ja Komahutsu. Ja sitte vasta kaukana kaukana takana ne antiikki koneet missä ohjaamo ei kule nosturin kans samassa. Saa~tana niinko persveivsrilla kaivaminen niin tommosilla puiminen😂
Täälläpäin ainaki isommat ja maineekkaammat urakoitsijat käyttää jontikkaa.
En vaan kyllä ymmärrä tuota motomiesten ainaista haukkumista. Ne jotka niitä haukkuu tuppaa olemaan sellaisia jotka valittaa muutenkin kaikesta tyhjänpäiväisestä.
-
No mikääs siinä mehtä häkkyrän kyles pitäs lukee jos Ponsse ei kelpaa?
Tuo scorpioni on ainaki ihan proo moto. Sitte tulee Lokki ja Komahutsu. Ja sitte vasta kaukana kaukana takana ne antiikki koneet missä ohjaamo ei kule nosturin kans samassa. Saa~tana niinko persveivsrilla kaivaminen niin tommosilla puiminen😂
Täälläpäin ainaki isommat ja maineekkaammat urakoitsijat käyttää jontikkaa.
En vaan kyllä ymmärrä tuota motomiesten ainaista haukkumista. Ne jotka niitä haukkuu tuppaa olemaan sellaisia jotka valittaa muutenkin kaikesta tyhjänpäiväisestä.
No juu niihän niitä täälläki päin. Meilki on yks mut vanhemmalla nimellä. Mutta totuus on että lokin ja komahutsun ja nyt myös ponssen jäljis tullasn kulkemaan👍
-
Määhän en nuista mitään ymmärrä enkä tiedä, mutta kaveri joka työkseen ponssella puuta kaata, sano että jontikalla saa enemmän aikaan samassa ajassa jäljen kärsimättä. Oli pari viikkoa uutta kokeillu ja sano että 10m3 enemmän tulee vuorossa enemmän puuta ku ponssella, vaikka sekin on aika uusi. Hintaakin kyllä hieman enemmän kuulemma jontikalla.
Tarkotatko tuolla lokilla Logsettiä? Niitä ei täällä oo näkyny kuin yhdessä näytöksessä tien varressa.
-
Onhan sitä oltava uusia koneita (vaikkahi nyt ponsseja) että saa pidettyä kuskit tyytyväisinä. Ja takuunalaisilla koneilla on hyvä pätkiä aukolta sellua kahdessa vuorossa Pellokseen vietäväksi.
Sulla on niin positiivinen asenne.
Jotennii tuohon mehtäyhtiöiden touhuun on kyynistynyt tässä vuosien varrella.
Ja mehtäkoneista, kaikki valtamerkithän on toimivia, mut valmetissa/komatsussa arvostan sitä että työergonomia on ollut kohdallaan jo viimeiset 33 vuotta. Jontikkakin pääs mukaan kehitykseen, vaikkakin jälkijunassa, timperjackin perillinen on myös kohtuullisen laadukas kone.
Ponsse on laskenut vähä keskentekosia vehkeitä markkinoille vuosien saatossa, mut toisaalta ei tietääkseni ole kalleimpia mehtäkoneita mitä on markkinoilla. Ja skorpioni on viritys. Ei sitä hässäkkää oikein muuten voi kuvata, jos vertaa toteutuksen monimutkaisuutta ja koneen painoa vastaaviin kilpailijoihin. Painoakin senverran että siirtelystä on tullut ongelmia.
-
Kollegoissa on pari Ponsse fania, jotka pitävät merkin parhaina puolina sitä, että varaosien hinnoittelu on kohtuullinen. Lisäksi ns. tyyppivikoihin pätee Einarin periaate, että jos joku paikka olisi voitu tehdä valmistajankin mielestä paremmin, niin siitä ei varaosana revitä viimeistä hintaa.
Ite olen koittanut seurata Beaveri tarjontaa, mutta nyt viimeiseltään Komatsu on alkanut kiinnostaa enemmän. Tykkään tuosta kääntyvän ohjaamon/puomin ideologiasta, koska se tuo mieleen kaivinkoneen käytön. Yksi urakoitsija oli vaihtanut Beaverin Komatsuun sillä perusteella, että kuusikoiden harvennus onnistuu paremmin, kun kouraa pystyy ohjaamaan loogisemmin. Tiheissä puskissa muut ratkaisut tuottavat arpomista.
Täälläkin suuremmat urakointitalot ajavat Jonnuilla. Myös sellaista tarinaa on ollut liikkeellä, että UPM/Yhtyneet pyrki aikoinaan suosimaan savotoilla saman konsernin tuotetta. Yhden harventajan tunnen, joka ajaa 1070:llä. Ei ole tyyppivioista kuulunut moitetta. Vanheneva kone, kuluvia paikkoja ilmaantuu, niinkuin muissakin koneissa.
Kyllähän toi Ponssen Scorpion on melkoinen tuotekehityksen taidonnäyte. Sitä on myyty hyvin, mutta tuleeko siitä suunnannäyttäjä, vaikea sanoa. Tunteja on ajettava vielä paljon lisää, jotta ongelmista päästään kartalle. Ainakin tuubivideoissa käyttö on mukavaa, kun näkyvyys on hyvä.
-
https://www.youtube.com/watch?v=OGnrAzNhSUw
Tossa yks joka esitelee scorpio king vs 1270g
-
Jos omille hankintahakkuille konetta katselet, etsi reilusti ajettu kone johon on tehty jo mittavia kunnostuksia. Merkkiin tuijottaminen on kohtuullisen turhaa jos liikutaan vaikkapa 40-60k€ koneissa. Kaikilla valtamerkin koneilla saat hankintapuut tehdyksi.
Tarkasta mm. 1070 etuperä (teli). Nosturin pilari sekä Stanadynen pumppu ja suihkut.
Valmeteista käännönkehän laakeri ja kallistussylinterien tapit/korvakkojen reiät. Lisäksi tutki nostosylinteri. Varren puoleisessa päässä ei ole nivellaakeria. Jos sylinterin alapäässä on väljää poikittaissuunnassa, varsi voi alkaa kulumaan ja kääntää mäntää poikittain. Ei ole yksi eikä kaksi konetta jossa koko nostosylinteri on vaihdettu uuteen kun mäntä on raapinut putken pilalle.
Ponsse jos Clarck(Dana) telillä, tutki telikotelon keskinivelenpuolimmaisen napa-akselin laakerointi. Nosturin jalusta (takarungon puolelta) ettei ole ratkeamia.
Kollegoissa on pari Ponsse fania, jotka pitävät merkin parhaina puolina sitä, että varaosien hinnoittelu on kohtuullinen. Lisäksi ns. tyyppivikoihin pätee Einarin periaate, että jos joku paikka olisi voitu tehdä valmistajankin mielestä paremmin, niin siitä ei varaosana revitä viimeistä hintaa.
Ite olen koittanut seurata Beaveri tarjontaa, mutta nyt viimeiseltään Komatsu on alkanut kiinnostaa enemmän. Tykkään tuosta kääntyvän ohjaamon/puomin ideologiasta, koska se tuo mieleen kaivinkoneen käytön. Yksi urakoitsija oli vaihtanut Beaverin Komatsuun sillä perusteella, että kuusikoiden harvennus onnistuu paremmin, kun kouraa pystyy ohjaamaan loogisemmin. Tiheissä puskissa muut ratkaisut tuottavat arpomista.
Täälläkin suuremmat urakointitalot ajavat Jonnuilla. Myös sellaista tarinaa on ollut liikkeellä, että UPM/Yhtyneet pyrki aikoinaan suosimaan savotoilla saman konsernin tuotetta. Yhden harventajan tunnen, joka ajaa 1070:llä. Ei ole tyyppivioista kuulunut moitetta. Vanheneva kone, kuluvia paikkoja ilmaantuu, niinkuin muissakin koneissa.
Kyllähän toi Ponssen Scorpion on melkoinen tuotekehityksen taidonnäyte. Sitä on myyty hyvin, mutta tuleeko siitä suunnannäyttäjä, vaikea sanoa. Tunteja on ajettava vielä paljon lisää, jotta ongelmista päästään kartalle. Ainakin tuubivideoissa käyttö on mukavaa, kun näkyvyys on hyvä.
[/quote]
-
Määhän en nuista mitään ymmärrä enkä tiedä, mutta kaveri joka työkseen ponssella puuta kaata, sano että jontikalla saa enemmän aikaan samassa ajassa jäljen kärsimättä. Oli pari viikkoa uutta kokeillu ja sano että 10m3 enemmän tulee vuorossa enemmän puuta ku ponssella, vaikka sekin on aika uusi. Hintaakin kyllä hieman enemmän kuulemma jontikalla.
Tarkotatko tuolla lokilla Logsettiä? Niitä ei täällä oo näkyny kuin yhdessä näytöksessä tien varressa.
No tuo eco lokkia meinasin tai miten sitte kirjotetaankaan sitte on myös tiger cat samanmoinen entiedä onko sama🤔
Kuitenkin nosturi ja hytti yhtä molemmis.
Joo logset on hyväkone mutta on ns persveivari osastoo.