Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: lypsyukko - 23.09.18 - klo:19:34

Otsikko: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: lypsyukko - 23.09.18 - klo:19:34
Heitämpä taas tänne sellaisen v- käyrää nostattavan kokemuksen. Mustana perjantaina vuonna -17 ostin tyttärelle tarjous Hp:n läppärin verkkokauppa. comista. No nyt sitä olisi todella tarvinnut kun yo-kirjoitukset alkoivat. Mutta näppäimistö ei toimi. Vika oli alkanut pikkuhiljaa ja viimeisen äidinkielen aineen oli kirjoittanut, että N ja B näppäimet ei toiminut. Onneksi koulusta saa kirjoituksiin laina koneen.

Koneessa siis on vielä takuu ja kuitti tallella, jossa luki että takuu asioissa soitto hp:n numeroon ... . No perjantaina soitin "nörtille" . Yöllä olin tietysti yrittänyt päivittää konetta ja palautin jo tehdasasetuksetkin. Näppäimistössä oli yhteensä 9 toimimatonta näppäintä ympäri näppäimistöä. No nörtti neuvo luurissa ja minä yritin tehdä toisessa päässä parhaani näppäimistöllä, jossa kaikki näppylät ei toimi :) Puhelu kesti reilun tunnin ja mikään ei johtanut mihinkään. Tärkeintä olisi ollut saada "vikakoodi" selville. Siinä en onnistunut. Pyysin saada osoitteen mihin voisin läppärin  lähettää, mutta ei kuulemma kannata kun korjaus vie 10arkipäivää ja vikakoodi pitää saada ennen sitä tietoon. Siis en voi lähettää mihinkään , kun mistään ei löydy osoitetta mihin ... Kuulemma ainut paikka Vantaalla. No netistä löytyi yksi hp huolto Espoosta, tai toisinpäin. Suhteellisen nätisti vielä pyysin ,josko kumminkin nörtti pistäis mun sp:n sen korjausfirman osoitteen. Lupas vaan soittaa ensin iltapäivällä, josko mä olisin sen koodin saanut. No soittoa ei tullut, eikä sitä osoitetta. No en mä sitä koodia vielä silloin ollut saanut, mutta nyt viikonloppuna onnistuin ! Nyt ajattelin josko sen lähettäis vaikka hp:n tuleen sähköpostilla. No mistäänhän ei löydy sellaisia yhteystietoja. Yhteystiedot vie vaan sivulle "tuki" ja siellä sivulla läppärin sarjanumero ei kelpaa :) Jep jep. Kuinka helppoa nämä asiat onkaan kivijalka kaupassa hoitaa. Vie tiskille, että tää ei toimi ja hakee sitten parin viikonpäästä pois. Ainakin Keskisellä on näin toiminut. Ihan varmasti viimeinen verkkokauppa.com ostos ainakin yhdistettynä Hp:n laitteisiin. *ittu!
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: Oksa - 23.09.18 - klo:19:37
mutta eiks jo nimi kerro laadun?   hp on laitonta kamaa käyttäjille.   ite en moiseen koske kuin kolmen metrin kepillä.  aser kin on paaaljon parempi.   hp on hp!!!   vie takasin ja vaati rahat takas ja osta joku muu merkki.         takuu on kusetusta tuolla merkillä.
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: maraani - 23.09.18 - klo:20:05
Edellisessä elämässä yritysmaailmassa käytimme paljon Hp:tä. Pääosin ongelmia ei ollut, ei koneissa eikä korjauksissa. Yhden näppäimistön vaihdon tein itse, kun puhelimessa niin sovittiin. Yhtä kannettavan näyttöä kävivät vaihtamassa monta kertaa, kun eivät osanneet katsoa järjestelmästä että sen sarjanumeron koneen näytössä on kamera!
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: lypsyukko - 23.09.18 - klo:20:28
mutta eiks jo nimi kerro laadun?   hp on laitonta kamaa käyttäjille.   ite en moiseen koske kuin kolmen metrin kepillä.  aser kin on paaaljon parempi.   hp on hp!!!   vie takasin ja vaati rahat takas ja osta joku muu merkki.         takuu on kusetusta tuolla merkillä.

Kyllä mä olen pitänyt Hp:tä hyvänä tähän asti. Toki kuuluu kategoriaan mistä mä en mitään tiedä. Ei ole ennen takuuaikana tarvinnut korjailla. 3 Hp tietsikkaa ollut tuota ennen. Toki niistä entisiä on tullut kaikista ajan kuluessa tai kahvin kaaduttua sisuksiin. Mutta Lenovo, Packart Bell korjattu takuuseen ja Pari ASUSTa heivattu akku ja näppis ongelmien takia takuun umpeuduttua (tai nyt taas toinen ASUS käytössä ). kaikki noi toki hinta haarukassa 200-500 . Tämä HP kait oli joskus ollut 799, mutta tarjoukses sen 499 ja pian tuon jälkeen poistunut markkinoilta.

… Niin nörtti hemmo esitti sellaisenkin epäilyksen , että mä olisin siihen jo näppiksen jälkikäteen vaihtanut, koska ihan samanlaista näppistä ei löytynyt testausosiossa :) Olisko jopa niin , että verkkokauppa olis tuonut jonkun muun (pohjoismaan) näppäimistöllä olevaa versiota , tai sitten ei. Poikkeaa vaan joidenkin näppisten sijainnilla meidän muista nyt käytössä olevista ja siitä testaus näppis kuvasta.
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: Paalari - 23.09.18 - klo:20:56
Ostin nykyisen puhelimen samaisesta verkkokaupasta. Siinä ei ollut kieliasetuksissa Suomea ollenkaan ja näppäimet näinollen eurooppalainen ilman Ä ja Ö kirjaimia. Kuulemma tulevat suoraan euroopasta joten voi saada millaisen version tahansa.

Onneksi tuli aikanaan luettua läksyt senverran hyvin ja englanti oli 5 tai peräti 6, joten hyvin tuon kanssa on pärjätty..
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: JD6630 - 23.09.18 - klo:21:04
Osta Apple. Vähemmän vikoja, ja jos niitä ilmenee, niin laitteet menee suoraan applelle korjattavaksi/vaihdettavaksi ilman *****ilua.
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: kantola - 23.09.18 - klo:21:05
Mikrobitti testasi pelikannettavat: Halvin laite olikin paras  https://www.iltalehti.fi/digitestit/887fee3d-6e4f-4335-b083-4f700f942eb8_dw.shtml
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: Mopomies - 23.09.18 - klo:21:30
Saattaa olla jopa niin, että ulkomaisissa verkkokaupoissa takuut toimivat paljon paremmin, kuin näissä perus mammuttikaupoissa. En tiedä mistä johtuu.
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: lypsyukko - 23.09.18 - klo:21:31
Osta Apple. Vähemmän vikoja, ja jos niitä ilmenee, niin laitteet menee suoraan applelle korjattavaksi/vaihdettavaksi ilman *****ilua.

Köyhälle ne on liian kalliita. Paree vaan niellä ylpeytensä ja taas huomenna soitella, josko sen huoltofirman osoitteen sais vaihtarina siihen koodiin :) Jos tuokin olis ostettu jostain muualta niin tuskin näitä ongelmia olis, tai en tiedä jos jostain sittarista voisko sen viedä sinne? Mutta kuten sanoin keskiselle on voinut viedä kännykät, läppärit yms ja he hoitavat takuu jutut ei tartte vikakoodeja kaivella. Tuolla periaatteella autokaan tuskin otettais edes lavetille, ellei omistaja ole selvittänyt vikakoodit puhelin nörtin avustuksella ensin :)
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: John Ferguson - 23.09.18 - klo:21:33
Täällä taas haukutaan laitteita tietämättä niistä mitään. Ainoa asia mikä tekee koneesta paskan on Amd prosessori, joka käy liian kuumana ja puutteellisen ilmanvaihdon takia koneen sisukset on polttavan kuumat. Lämpö ei ole hyväksi koneelle.

Toki kun ostaa sitten jonkun mopoprosessorilla varustetun läppärin niin oletettu käyttöikä on yksi vuosi. Vähintään se i5 tai Xeon sinne läppärinkin sisään, mieluiten i7. Ja kiintolevyksi ssd niin ei ehdi hiukset harmaantumaan käynnistymistä odotellessa.

Ostin nykyisen puhelimen samaisesta verkkokaupasta. Siinä ei ollut kieliasetuksissa Suomea ollenkaan ja näppäimet näinollen eurooppalainen ilman Ä ja Ö kirjaimia. Kuulemma tulevat suoraan euroopasta joten voi saada millaisen version tahansa.

Onneksi tuli aikanaan luettua läksyt senverran hyvin ja englanti oli 5 tai peräti 6, joten hyvin tuon kanssa on pärjätty..

Noita Suominäppiksiä voi ladata ihan play kaupasta.
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: John Ferguson - 23.09.18 - klo:21:37
Osta Apple. Vähemmän vikoja, ja jos niitä ilmenee, niin laitteet menee suoraan applelle korjattavaksi/vaihdettavaksi ilman *****ilua.

Köyhälle ne on liian kalliita. Paree vaan niellä ylpeytensä ja taas huomenna soitella, josko sen huoltofirman osoitteen sais vaihtarina siihen koodiin :) Jos tuokin olis ostettu jostain muualta niin tuskin näitä ongelmia olis, tai en tiedä jos jostain sittarista voisko sen viedä sinne? Mutta kuten sanoin keskiselle on voinut viedä kännykät, läppärit yms ja he hoitavat takuu jutut ei tartte vikakoodeja kaivella. Tuolla periaatteella autokaan tuskin otettais edes lavetille, ellei omistaja ole selvittänyt vikakoodit puhelin nörtin avustuksella ensin :)
Tuo takuuprosessi on valmistajakohtainen. Philips ja Toshiba toimii myös niin, että itse hoidetaan soitot huoltoon ja tukeen. Meneehän siinä monella sormi suuhun kun intialainen sönköttää englantia toisessa päässä ja itsellä pitää vielä vastata samalla kielellä takaisin. Siinä sitten on monella mietinnän paikka olisiko kannattanut opiskella ennemmin englantia kuin sätkän käärimistä ja elämänkoulua.
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: lypsyukko - 23.09.18 - klo:21:53
Täällä taas haukutaan laitteita tietämättä niistä mitään. Ainoa asia mikä tekee koneesta paskan on Amd prosessori, joka käy liian kuumana ja puutteellisen ilmanvaihdon takia koneen sisukset on polttavan kuumat. Lämpö ei ole hyväksi koneelle.

Toki kun ostaa sitten jonkun mopoprosessorilla varustetun läppärin niin oletettu käyttöikä on yksi vuosi. Vähintään se i5 tai Xeon sinne läppärinkin sisään, mieluiten i7. Ja kiintolevyksi ssd niin ei ehdi hiukset harmaantumaan käynnistymistä odotellessa.



Joo en mää ainakaan mitään näistä ymmärrä. Mutta en mää ymmärrä sitäkään että näitä mopoja tehdään ja myydään vaikka kait sen käyttöiän täytyisi olla enemmän kuin vuosi. Ja tämä kyseinen läppäri ei kait oo ollut missään muussa toiminnassa kuin lukiolaisen tehtävien ja kokeiden teossa. Muutenhan ne istuu puhelin kourassa ja muu netti käyttö toisella läppärillä siksi että tämä kyseinen olisi pysynyt iskussa ja kirjoituksissa olisi ollut tuttu kone. No nyt ei niin ole … Mitään tietämättömänä mä ensin luulin , että vika johtuu jostain päivityksestä tai ohjelman toimimattomuudesta vaikka testi toista väittikin. Niin teki joskus Asuksen kosketuslevy ohjelmakin, mutta vika korjaantui ,kun ohjelman poisti ja etsi netistä uuden. Mutta tuo osatesti kait tehtiin Windows maailman ulkopuolella, joten kait se vika on ihan "mekaaninen". Tosin tuo lämpö juttu kuulostais ihan loogiselta syyltä ...
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: lypsyukko - 23.09.18 - klo:21:59
Osta Apple. Vähemmän vikoja, ja jos niitä ilmenee, niin laitteet menee suoraan applelle korjattavaksi/vaihdettavaksi ilman *****ilua.

Köyhälle ne on liian kalliita. Paree vaan niellä ylpeytensä ja taas huomenna soitella, josko sen huoltofirman osoitteen sais vaihtarina siihen koodiin :) Jos tuokin olis ostettu jostain muualta niin tuskin näitä ongelmia olis, tai en tiedä jos jostain sittarista voisko sen viedä sinne? Mutta kuten sanoin keskiselle on voinut viedä kännykät, läppärit yms ja he hoitavat takuu jutut ei tartte vikakoodeja kaivella. Tuolla periaatteella autokaan tuskin otettais edes lavetille, ellei omistaja ole selvittänyt vikakoodit puhelin nörtin avustuksella ensin :)
Tuo takuuprosessi on valmistajakohtainen. Philips ja Toshiba toimii myös niin, että itse hoidetaan soitot huoltoon ja tukeen. Meneehän siinä monella sormi suuhun kun intialainen sönköttää englantia toisessa päässä ja itsellä pitää vielä vastata samalla kielellä takaisin. Siinä sitten on monella mietinnän paikka olisiko kannattanut opiskella ennemmin englantia kuin sätkän käärimistä ja elämänkoulua.

No sittenhän täs pitää olla tyytyväinen, että lankapuhelinnumeroon vastas ihan suomea puhuva mies. Mutta ihan varmaan jos tälläisen hp:n ostaisi jostain kivijalkakaupasta, sanomattakaan tietokoneisiin erikoistuneesta liikkeestä , niin sen olis voinut viedä tiskille periaatteella, että ne hoitaa :) tai en mää edes tiedä onko enää tietokoneliikkeitä yksityisille, kait ne ostetaan yleensä maitokaupasta nykyään.
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: alpo10 - 23.09.18 - klo:22:12
Osta Apple. Vähemmän vikoja, ja jos niitä ilmenee, niin laitteet menee suoraan applelle korjattavaksi/vaihdettavaksi ilman *****ilua.

Köyhälle ne on liian kalliita. Paree vaan niellä ylpeytensä ja taas huomenna soitella, josko sen huoltofirman osoitteen sais vaihtarina siihen koodiin :) Jos tuokin olis ostettu jostain muualta niin tuskin näitä ongelmia olis, tai en tiedä jos jostain sittarista voisko sen viedä sinne? Mutta kuten sanoin keskiselle on voinut viedä kännykät, läppärit yms ja he hoitavat takuu jutut ei tartte vikakoodeja kaivella. Tuolla periaatteella autokaan tuskin otettais edes lavetille, ellei omistaja ole selvittänyt vikakoodit puhelin nörtin avustuksella ensin :)
löytyykö nurkista näppistä, jonka voisi heittää tilalle? Jos kone on verkossa ja muuten toimii, niin hakee tälle usb-näppikselle tarvittavat ohjelmat automaattisesti. Jos alkaa toimimaan, niin sillä voi sulkea monta vikaa pois.... jos vika on mekaaninen niin silloin edessä on näppiksen vaihto. HP:n support assistant on yksi huonoimmista tukiohjelmista, mulla printterin langaton ominaisuus katosi, eikä tästä ohjelmasta ole kyllä mitään apua.
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: Jippo - 23.09.18 - klo:22:16
Eiks ois voinu laittaa piuhalla kiinni irtonäppäimistön, niin ongelma olisi hoitunut sillä ?
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: John Ferguson - 23.09.18 - klo:22:19
Osta Apple. Vähemmän vikoja, ja jos niitä ilmenee, niin laitteet menee suoraan applelle korjattavaksi/vaihdettavaksi ilman *****ilua.

Köyhälle ne on liian kalliita. Paree vaan niellä ylpeytensä ja taas huomenna soitella, josko sen huoltofirman osoitteen sais vaihtarina siihen koodiin :) Jos tuokin olis ostettu jostain muualta niin tuskin näitä ongelmia olis, tai en tiedä jos jostain sittarista voisko sen viedä sinne? Mutta kuten sanoin keskiselle on voinut viedä kännykät, läppärit yms ja he hoitavat takuu jutut ei tartte vikakoodeja kaivella. Tuolla periaatteella autokaan tuskin otettais edes lavetille, ellei omistaja ole selvittänyt vikakoodit puhelin nörtin avustuksella ensin :)
Tuo takuuprosessi on valmistajakohtainen. Philips ja Toshiba toimii myös niin, että itse hoidetaan soitot huoltoon ja tukeen. Meneehän siinä monella sormi suuhun kun intialainen sönköttää englantia toisessa päässä ja itsellä pitää vielä vastata samalla kielellä takaisin. Siinä sitten on monella mietinnän paikka olisiko kannattanut opiskella ennemmin englantia kuin sätkän käärimistä ja elämänkoulua.

No sittenhän täs pitää olla tyytyväinen, että lankapuhelinnumeroon vastas ihan suomea puhuva mies. Mutta ihan varmaan jos tälläisen hp:n ostaisi jostain kivijalkakaupasta, sanomattakaan tietokoneisiin erikoistuneesta liikkeestä , niin sen olis voinut viedä tiskille periaatteella, että ne hoitaa :) tai en mää edes tiedä onko enää tietokoneliikkeitä yksityisille, kait ne ostetaan yleensä maitokaupasta nykyään.
Ainakin Gigantissa takuu pelaa Toshiballa ja Philipsillä juuri noin, että itse ne puhelut täytyy soittaa vaikka olivatkin kivijalasta ostettuja.

Jos saat takuuseen uuden koneen, niin vaihda merkkiä. Joutuvat antamaan uuden takuun kun merkki vaihtuu, jos otat uuden Hp:n niin vanhan jäljellä oleva takuu on sitten myös uuden takuu, koska on vaihtolaite.
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: Petri - 23.09.18 - klo:22:21
 Meillä on kaupungissa yksi alan kivijalkakauppa. Koska läppäri on minulle työkalu eikä harraste, käyn siellä. Saan edellisen koneen tavarat siirrettyä uuteen ja muutenkin kaiken tarvitsemani naamatusten. Varmaan nettikaupoissa maksettavaa laskua kertyisi ehkä vähemmän, mutta kuten sanoin, nää on minulle työkaluja joiden pitää toimia.
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: metsajussi - 23.09.18 - klo:22:45
mutta eiks jo nimi kerro laadun?   hp on laitonta kamaa käyttäjille.   ite en moiseen koske kuin kolmen metrin kepillä.  aser kin on paaaljon parempi.   hp on hp!!!   vie takasin ja vaati rahat takas ja osta joku muu merkki.         takuu on kusetusta tuolla merkillä.

Kyllä mä olen pitänyt Hp:tä hyvänä tähän asti. Toki kuuluu kategoriaan mistä mä en mitään tiedä. Ei ole ennen takuuaikana tarvinnut korjailla. 3 Hp tietsikkaa ollut tuota ennen. Toki niistä entisiä on tullut kaikista ajan kuluessa tai kahvin kaaduttua sisuksiin. Mutta Lenovo, Packart Bell korjattu takuuseen ja Pari ASUSTa heivattu akku ja näppis ongelmien takia takuun umpeuduttua (tai nyt taas toinen ASUS käytössä ). kaikki noi toki hinta haarukassa 200-500 . Tämä HP kait oli joskus ollut 799, mutta tarjoukses sen 499 ja pian tuon jälkeen poistunut markkinoilta.

… Niin nörtti hemmo esitti sellaisenkin epäilyksen , että mä olisin siihen jo näppiksen jälkikäteen vaihtanut, koska ihan samanlaista näppistä ei löytynyt testausosiossa :) Olisko jopa niin , että verkkokauppa olis tuonut jonkun muun (pohjoismaan) näppäimistöllä olevaa versiota , tai sitten ei. Poikkeaa vaan joidenkin näppisten sijainnilla meidän muista nyt käytössä olevista ja siitä testaus näppis kuvasta.

Suuren firman kankeat kujeet... mutta ei HP niitä surkeimpia ole. Ellei nyt sitten mene ostamaan sitä kaikkein mopointa ja halvinta tarjousläpytintä, joka merkkiin katsomatta on mitä on.

Läppäreistä ei mulla juurikaan ole kokemusta kuin jostain super-hyper tehoisesta ( ja hintaisesta) zBookista, olikohan malli 17. Työasema- ja palvelinrauta on vahvaa, tämäkin nyt lähinnä päätteenä toimiva xw4400 on vaikka kuinka vanha. Samoin palvelimena tuolla hyrrää mm vanha Proliant, varmaan 3-40 000 tuntia ainakin pyörinyt tähän mennessä. Ei valittamista.
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: lypsyukko - 23.09.18 - klo:22:55
Eiks ois voinu laittaa piuhalla kiinni irtonäppäimistön, niin ongelma olisi hoitunut sillä ?

Huushollis ei ole enää pöytäkonetta, josta olis näppiksen voinut lainata. Eikä tullut sitä varten mistään haettuakaan. Olishan sen toki noin voinut testata, mutta miten se ongelma olis sillä hoitunut. Tuskin lukiolainen alkaa kantamaan läppäriä ja näppistä koulussa , vai olisko se irtonäppiksen ohjelma toiminut läppärissäkin, jos vika ohjelmassa?
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: metsajussi - 23.09.18 - klo:23:14
Eiks ois voinu laittaa piuhalla kiinni irtonäppäimistön, niin ongelma olisi hoitunut sillä ?

Huushollis ei ole enää pöytäkonetta, josta olis näppiksen voinut lainata. Eikä tullut sitä varten mistään haettuakaan. Olishan sen toki noin voinut testata, mutta miten se ongelma olis sillä hoitunut. Tuskin lukiolainen alkaa kantamaan läppäriä ja näppistä koulussa , vai olisko se irtonäppiksen ohjelma toiminut läppärissäkin, jos vika ohjelmassa?

Irtonäppis ei tietenkään ole ns lopullinen ratkaisu tai korjaus, mutta sillä saa kyllä selville onko vika vain siinä koneen omassa näppiksessä. Kuten 99% todennäköisyydellä on. Ja hätätilassa pääsee käyttämään konetta sentään jotenkin.
N ja B ovat näppäimiä jotka eivät hevillä vaihda paikkaa kansallisuus- tai kieliasetuksen mukaan. Eivät ainakaan niin ettei kaikki muutkin näppäimet sitten vaihdu jos onnistuu valitsemaan jonkun mandariinikiina-merkistön.. en ole kokeillut.

Ovat vielä vierekkäisiä näppäimiä joten luultavasti se oma näppis nyt on vaan rikki :-(

Joillakin HP:n vekottimilla on ollut kyllä on-site takuu eli soitto oikeaan numeroon niin hakivat  pois ja palauttivat taas samaan osoitteeseen. Mutta kuluttajaläppäreillä ei moista hienoutta liene.
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: lypsyukko - 24.09.18 - klo:00:00
Eiks ois voinu laittaa piuhalla kiinni irtonäppäimistön, niin ongelma olisi hoitunut sillä ?

Huushollis ei ole enää pöytäkonetta, josta olis näppiksen voinut lainata. Eikä tullut sitä varten mistään haettuakaan. Olishan sen toki noin voinut testata, mutta miten se ongelma olis sillä hoitunut. Tuskin lukiolainen alkaa kantamaan läppäriä ja näppistä koulussa , vai olisko se irtonäppiksen ohjelma toiminut läppärissäkin, jos vika ohjelmassa?

Irtonäppis ei tietenkään ole ns lopullinen ratkaisu tai korjaus, mutta sillä saa kyllä selville onko vika vain siinä koneen omassa näppiksessä. Kuten 99% todennäköisyydellä on. Ja hätätilassa pääsee käyttämään konetta sentään jotenkin.
N ja B ovat näppäimiä jotka eivät hevillä vaihda paikkaa kansallisuus- tai kieliasetuksen mukaan. Eivät ainakaan niin ettei kaikki muutkin näppäimet sitten vaihdu jos onnistuu valitsemaan jonkun mandariinikiina-merkistön.. en ole kokeillut.

Ovat vielä vierekkäisiä näppäimiä joten luultavasti se oma näppis nyt on vaan rikki :-(

Joillakin HP:n vekottimilla on ollut kyllä on-site takuu eli soitto oikeaan numeroon niin hakivat  pois ja palauttivat taas samaan osoitteeseen. Mutta kuluttajaläppäreillä ei moista hienoutta liene.

Niin niitä toimimattomia oli siis kirjain puolella caps lock, b, n, numeroissa  7 ja / sekä ylärivin f1,f8, f11 ja delete. Siis ihan ympäri näppäimistöä. No ehkä se 24 merkkinen koodi jotain kertoo nörtille. Palaamme asiaan … :)
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: Mopomies - 24.09.18 - klo:08:32
En tiedä nykyisistä, mutta vanhat KeyTronicit toimivat vieläkin. Ehkä uudetkin toimivat yhtä hyvin.

Yli 15 vuotta vanhoissa kannettavissakin on paremman tuntuiset näppäimistöt, kuin yhdessäkään nykyisessä.


Näin se tekniikka kehittyy.
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: metsajussi - 24.09.18 - klo:09:09
Eipä tuohon tarvita kuin että näppismodulin flex-kaapeli on vähän huonosti liittimessä tms jolloin joku scanline ei pelaa.
Voi olla tietenkin vaikka emonkin vika mutta luultavasti ei.

Mutta huollon paikkahan tuo on. Jos olisi oma, takuun ohittanut kone niin purkaisin ja katsoisin. Itse näppislätyskäkään ei paljoa maksa kun oikeasta paikasta tilaa.
Nykyaparaatit ovat vaan rakenteeltaan sellaisia että omatoimista purkamista ei voi suositella ellei ole hommasta jo kokemusta :-(
Eli ei ihan jokaisen riko-se-itse-miehen hommia ja hermojen on syytä olla kunnossa :-)
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: maraani - 24.09.18 - klo:09:18
Eipä tuohon tarvita kuin että näppismodulin flex-kaapeli on vähän huonosti liittimessä tms jolloin joku scanline ei pelaa.
Voi olla tietenkin vaikka emonkin vika mutta luultavasti ei.

Mutta huollon paikkahan tuo on. Jos olisi oma, takuun ohittanut kone niin purkaisin ja katsoisin. Itse näppislätyskäkään ei paljoa maksa kun oikeasta paikasta tilaa.
Nykyaparaatit ovat vaan rakenteeltaan sellaisia että omatoimista purkamista ei voi suositella ellei ole hommasta jo kokemusta :-(
Eli ei ihan jokaisen riko-se-itse-miehen hommia ja hermojen on syytä olla kunnossa :-)
Pojan Fujitsuun kans vaihdoin näppiksen, en muista miten se oli sen telonu. eBaysta tilasin, maksoikin toki 40 €. Vaihto-ohje sattui olemaan Youtubessa, näki oikeiden ruuvien paikat. Mulla saattaa toki olla erotiikan ruuvaamisesta kokemusta tavanomaista enemmän harrastuksen ja päivätyön jäljiltä.
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: Jätkä - 24.09.18 - klo:09:25
Toisinaan riittää kun puhdistaa pizzan muruset näppäimistön alta, mutta se vaihtoehtö on varmaan katsottu.
Ei ne kaikki HP.t kuraa ole ja jos HP. n haluaa ostaa, niin pro. sarjat tehdään toisessa tuotantolaitoksessa ja niille ihminen tekee sen viimeisen lopputarkastuksen, ettei pelkkä robotti tarkasta ja aja niitä tarkastusohjelmia koneen läpi. Ainakin noin yx ATK kauppias valehteli minulle.
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: pig24 - 24.09.18 - klo:16:32
Näin se tekniikka kehittyy.

Suunta on ihan sama kuin lypsimissä.
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: Dr.Who - 24.09.18 - klo:17:05
Jaa,a ei kait verkkokaupassa mitään vikaa ole.Monenlaista laitetta tullut sieltä ostettua kännykkää ja läppäriä.Hyvin toimii.Tai siis olen kyllä ihan liikkeestä hakenut ja hyvät opastukset ja neuvot ynnä suositukset.
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: pig24 - 24.09.18 - klo:17:39
Jaa,a ei kait verkkokaupassa mitään vikaa ole.Monenlaista laitetta tullut sieltä ostettua kännykkää ja läppäriä.Hyvin toimii.Tai siis olen kyllä ihan liikkeestä hakenut ja hyvät opastukset ja neuvot ynnä suositukset.

Samoin, mutta päinvastaisella kokemuksella. About kaksi kolmesta on mennyt takuuajan sisällä huoltoon. Aiemmin tuolla oli oma huolto ja homma takkusi. Nyt saatan käydä tuolla katsomassa, mutta apparaatti haetaan esim. keskolaisesta liikkeestä. Toshiban chromebook mykistyi. Veikon koneen takuukäsittely oli suoraviivainen: Uusi paketti kouraan.
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: AC - 24.09.18 - klo:17:54
Itsellä oli HP  käyttiksenä w7 jonka päivitin w10, näitä hinta alkaen mallia, siinä tuli tuo sama ongelma näppäimistöstä, HPn tukisivulla on ajurit saatavilla mutta ne ei toiminut minun tapauksessa ja testasin että näppäimet toimii (jostain etsin ohjeet, ei muista enää) usb näppäimistöä voi käyttää silloin toimii, jos olisi hieman erilainset näppäimet paremmasta mallista voisi vaihtaa, mutta iso työ
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: Mopomies - 24.09.18 - klo:18:15
Monta brändiä tuhotaan ahneudella. Vaikka joku Milwaukee. Nyt sillä merkillä saa kaikenlaisia koneita mallia Tuurin kyläkauppa. Onhan niitä tietenkin heviduti koneitakin, mutta jos valikoimassa on "kuluttaja" malleja, niin brändi on silloin pilattu.

Yks saksalainen punavanteinen raktorikin on joutunut tämän sairaan "tehdään paskaa" -metodin kouriin. Rahahan se ratkaisee, mutta kaikella pitäisi olla rajansa.
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: lypsyukko - 24.09.18 - klo:21:16
No niin. Aamusella soittelin ja koodin sanelin. Sitten vielä pakollinen päivitys ( koneenhan olin yrittänyt palauttaa tehdasasetuksiin), mutta eipä se päivittämällä parantunut - nytkään. Sitten taas uusi soitto ja uusi käsittelijä ja lyhykäisyydessään saman ongelman selostaminen. Ja sitten se tapahtui. Sain luvan tai siis tämä täti lupas tehdä huoltopyynnön. Tunnin päästä sp suolsi tarvittavat lomakkeet ja iltasella nakkasin postiin. Tämänpäiväinen asiointi ihan ok, mutta perjantainen vaikutti jo lähes simputtamiselta. Jos aika olis kortilla tai edes kallista, niin ei maksa vaivaa rutista jostain takuu korjauksista tuon hintaisiin härpäkkeisiin. Mutta eipä mulla toivottavasti niin kiire ole.
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: Mopomies - 24.09.18 - klo:21:29
Jos näppäimistöä pitää päivittää tai se, että se antaisi vikakoodia, niin maailmassa on joku asia mennyt erittäin pahasti pieleen.

Voi sanoa, että tekninen kehitys on mennyt taaksepäin pahan kerran.

Kuinkakohan kauan menee, kun tämä teknokupla puhkeaa ja toiminta vakiintuu?
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: metsajussi - 25.09.18 - klo:08:09
Jos näppäimistöä pitää päivittää tai se, että se antaisi vikakoodia, niin maailmassa on joku asia mennyt erittäin pahasti pieleen.

Voi sanoa, että tekninen kehitys on mennyt taaksepäin pahan kerran.

Kuinkakohan kauan menee, kun tämä teknokupla puhkeaa ja toiminta vakiintuu?

Juu ei itse näppäimistössä mitään päivitettävää softaa ole (poislukien nyt jotkut ulkoiset extrahienot peli- ym erikoisnäppäimistöt).
Käyttöjärjestelmässä toki on näppäimistöajuri ja teoriassa sen sotkeentuminen voisi saada jotain vastaavaa aikaan. Tämänkin voi testata aika helposti käynnistämällä kone vaikka BIOS- tms asetuksiin ja kokeilemalla siellä. Tai sitten käynnistää vaikka live-linuxilla tms.

En  tuolla lailla seonneeseen näppäimistöajuriin ole kyllä ikinä törmännyt mutta kai se nyt mahdollisuuksien rajoissa on... yleensä on vaan väärä lokalisaatio eli skandit ja muut erikoisemmat merkit ovat vähän väärissä paikoissa mutta kaikki silti toimii.

Muutama päivä sitten piti googlettaa kun yhden miniläppäriä vastaavan HP:n touchpad lakkasi yllättäen toimimasta. Mikään Fn-funktionäpäpäin ei auttanut. Googletus paljasti lopulta että tuplanapautus vasempaan ylänurkkaan kytkee sen päälle/pois :-o Aina oppii jotain uutta jonka voi sitten viikossa unohtaa.
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: lypsyukko - 25.09.18 - klo:08:37
No joo, mulla menee puurot ja vellit sekaisin. En tiedä puuroista enkä velleistä muuta kuin, että syötävää ne on. Eilen siis piti vielä päivittää BIOS, ennen sitä ei saanut "lähetettä" korjaukseen. Ei mitään muuta, vaikka kyllä siellä jossain näppäinohjelmistossakin oli päivitä nappula. Sen painamisella ei siis apuja herunut. Kait se BIOS oli mulla siksi niin vanha tuossa vaiheessa, koska olin yrittänyt palauttaa koneen tehdasasetuksiin ja katsoa josko se toimisi silloin.

Asuksen kosketuslevy ongelmat aikoinaan poistui, kun poisti sen "kosketuslevy ohjelman" kokonaan. En muista etsikö kone sitten verkosta itse toimivan, vai pitikö mun etsiä jollain ohjeella. Pitihän sen alkuperäisenkin toimia koneen mukaan normaalisti, mutta todellisuudessa ei näin ollut. Nyt en alkanut tuollaisia edes kokeilemaan. Palaan asiaan 10 arkipäivän kuluttua viimeistään :)
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: Oksa - 25.09.18 - klo:09:29
tuo unohuksen lumet on noissa juuri se mikä riepoo,  ei muista mitä piti tehä,   -silloin 10 vuotta sit..
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: alpo10 - 25.09.18 - klo:11:08
Jos näppäimistöä pitää päivittää tai se, että se antaisi vikakoodia, niin maailmassa on joku asia mennyt erittäin pahasti pieleen.

Voi sanoa, että tekninen kehitys on mennyt taaksepäin pahan kerran.

Kuinkakohan kauan menee, kun tämä teknokupla puhkeaa ja toiminta vakiintuu?

Juu ei itse näppäimistössä mitään päivitettävää softaa ole (poislukien nyt jotkut ulkoiset extrahienot peli- ym erikoisnäppäimistöt).
Käyttöjärjestelmässä toki on näppäimistöajuri ja teoriassa sen sotkeentuminen voisi saada jotain vastaavaa aikaan. Tämänkin voi testata aika helposti käynnistämällä kone vaikka BIOS- tms asetuksiin ja kokeilemalla siellä. Tai sitten käynnistää vaikka live-linuxilla tms.

En  tuolla lailla seonneeseen näppäimistöajuriin ole kyllä ikinä törmännyt mutta kai se nyt mahdollisuuksien rajoissa on... yleensä on vaan väärä lokalisaatio eli skandit ja muut erikoisemmat merkit ovat vähän väärissä paikoissa mutta kaikki silti toimii.

Muutama päivä sitten piti googlettaa kun yhden miniläppäriä vastaavan HP:n touchpad lakkasi yllättäen toimimasta. Mikään Fn-funktionäpäpäin ei auttanut. Googletus paljasti lopulta että tuplanapautus vasempaan ylänurkkaan kytkee sen päälle/pois :-o Aina oppii jotain uutta jonka voi sitten viikossa unohtaa.
jossain miniläppäressä ainakin oli "yksinkertaistettu" versio ohjelmistosta, jota ei edes voinut päivittää uudempaan. Nokia julkaisi yhden (onneksi vain yhden) miniläppärin, jossa oli koneeseen räätälöity win7 starter ohjelma, siinä näppiksessä oli mm nokia-näppäin jollaista ei taida vakionäppiksistä löytyä :)
Tuosta koneesta meinas tulla entinen, kun tarjottiin ilmaisia päivityksiä win8 tai 10... näyttö ja näppäimet toimi ihan miten sattuu, onneksi löytyi firma joka sai palautettua koneeseen alkuperäisen softan.

Tämä palautuspisteen luominen juuri ennen uusien ohjelmien lataamista on pelastanut monelta katastrofilta.... tuholuokitus on alentunut ratkaistavissa olevan ongelman tasolle. Kun koneen saa palautettua edelliseen toimivaan kokoonpanoon, niin pääsee jatkamaan. Faktahan on sekin, etteivät kaikki ohjelmistot ole 100% toimivia tai yhteensopivia vaan alkavat taustalla haitata muuten toimivaa masiinaa.
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: metsajussi - 25.09.18 - klo:21:40
Nykyään on kaikenlaisia eksoottisia viritelmiä joiden kanssa ei sitten perinteiset jutut välttämättä skulaa eikä ohjelmat ja käyttöjärjestelmätkään pysy perässä.

Esimerkkinä juuri nämä miniläppärit sekä koneet jotka toimivat sekä läppärinä että tablettina. Sellaisten kanssa saa olla varovainen kun päivittelee  - ettei muutu voivotteluksi :-/
Samoin sormenjälkitunnistimet ja vastaavat lisäykset.
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: supersammakko - 26.09.18 - klo:07:01
Asiasta ihan kymmenenteen, lenovon läppärin näytön saranna oikuttelee. Parista saumasta on auki ja naksahtaa avatessa niin että pelkään sen joskus jäävän vielä käteen. Varsin kallis premiumluokan läppäri mitä en viitsi heti olla vaihtamassa, niin saisiko sen kursittua jossain kasaan?
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: de Citonni - 26.09.18 - klo:12:24
Asiasta ihan kymmenenteen, lenovon läppärin näytön saranna oikuttelee. Parista saumasta on auki ja naksahtaa avatessa niin että pelkään sen joskus jäävän vielä käteen. Varsin kallis premiumluokan läppäri mitä en viitsi heti olla vaihtamassa, niin saisiko sen kursittua jossain kasaan?

Yhdelle Lenovolle kävi meilläkin noin. Toisen puolen sarana täysin irti. Aluksi hieman teippailin, mutta ei siitä pitkää apua ollut. Jos pidät sitä vain "pöytäkoneena", niin koneen elämä jatkuu. 
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: metsajussi - 26.09.18 - klo:15:06
Vanhasta Lenovosta irtosi myös sarana kun läppäri putosi nurkalleen lattialle.
Siitä oli vaan ruuvit korkanneet kirteiltään, laitoin liiman kanssa ruuvit takaisin niin on pysynyt.

Uudemmissa lienee jo erilainen sarana.
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: supersammakko - 27.09.18 - klo:08:10
Vanhasta Lenovosta irtosi myös sarana kun läppäri putosi nurkalleen lattialle.
Siitä oli vaan ruuvit korkanneet kirteiltään, laitoin liiman kanssa ruuvit takaisin niin on pysynyt.

Uudemmissa lienee jo erilainen sarana.
Tää ei ole pudonnut minnekään, mutta kulkenut reissussa mukana. Näkyvää ruuvia ei ole, lienee jossain kuoren sisällä jos sellaista edes on, vaikuttaa että muovi hankaa muovia vasten. Oikealta puolelta on saumat hieman levinneet, voi johtua kun oikeakätisenä avaan kannen aina sieltä.
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: metsajussi - 27.09.18 - klo:08:50
Vanhasta Lenovosta irtosi myös sarana kun läppäri putosi nurkalleen lattialle.
Siitä oli vaan ruuvit korkanneet kirteiltään, laitoin liiman kanssa ruuvit takaisin niin on pysynyt.

Uudemmissa lienee jo erilainen sarana.
Tää ei ole pudonnut minnekään, mutta kulkenut reissussa mukana. Näkyvää ruuvia ei ole, lienee jossain kuoren sisällä jos sellaista edes on, vaikuttaa että muovi hankaa muovia vasten. Oikealta puolelta on saumat hieman levinneet, voi johtua kun oikeakätisenä avaan kannen aina sieltä.

Joo ei ne näkyvillä ole mutta todennäköisesti siellä kyllä ruuvit on joilla metallisarana on kiinni niin koneen rungossa kuin näytönkin kehyksessä. Kun liitos on irti tai löysällä niin saranan 'varsi' alkaa vääntää kuoria ja siksi kuorimuovit alkavat irvistää.

Koneesta riippuen rungon materiaali on huonosta muovista aina magnesiumiin.
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: junttieinari - 27.09.18 - klo:11:11
Vanhasta Lenovosta irtosi myös sarana kun läppäri putosi nurkalleen lattialle.
Siitä oli vaan ruuvit korkanneet kirteiltään, laitoin liiman kanssa ruuvit takaisin niin on pysynyt.

Uudemmissa lienee jo erilainen sarana.
Tää ei ole pudonnut minnekään, mutta kulkenut reissussa mukana. Näkyvää ruuvia ei ole, lienee jossain kuoren sisällä jos sellaista edes on, vaikuttaa että muovi hankaa muovia vasten. Oikealta puolelta on saumat hieman levinneet, voi johtua kun oikeakätisenä avaan kannen aina sieltä.

Joo ei ne näkyvillä ole mutta todennäköisesti siellä kyllä ruuvit on joilla metallisarana on kiinni niin koneen rungossa kuin näytönkin kehyksessä. Kun liitos on irti tai löysällä niin saranan 'varsi' alkaa vääntää kuoria ja siksi kuorimuovit alkavat irvistää.

Koneesta riippuen rungon materiaali on huonosta muovista aina magnesiumiin.

Mun edellisestä Lenovosta murtui näytön magnesium(?)runko saranan vierestä, oli kyllä ikääkin muutaman markettiläppärin verran. Näytön rungon olisi saanut vaihdettua, mutta alkoi jo muutenkin ikä painaa niin meni vaihtoon.
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: lypsyukko - 27.09.18 - klo:11:58
no niin, Läppäri on huoltoon päässyt. Tuli ilmoitus, että se odottaa varaosaa. Eli suomeksi kait sanottuna tarkoittaa, että näppis vaihdetaan. Aika paska näppis, ei voi oikein muuta todeta. Tietysti näppistä on käytetty enemmän , kun nettisurffailu koneilla. Mutta siltikin … tosin rikki on sellaisiakin näppäimiä, joita ei ole painettu ikinä. Voisko se jonkun ehdottama lämpö tehdä tuollaista tuhoa? Jotenkin itse kyllä kallistuisin sen mahdollisuuden puoleen. Jos korvaava osa on täsmälleen samanlainen, niin ens kesänä se viimeistään on taas kaput.
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: icefarmer - 27.09.18 - klo:12:54
Vanhasta Lenovosta irtosi myös sarana kun läppäri putosi nurkalleen lattialle.
Siitä oli vaan ruuvit korkanneet kirteiltään, laitoin liiman kanssa ruuvit takaisin niin on pysynyt.

Uudemmissa lienee jo erilainen sarana.
Tää ei ole pudonnut minnekään, mutta kulkenut reissussa mukana. Näkyvää ruuvia ei ole, lienee jossain kuoren sisällä jos sellaista edes on, vaikuttaa että muovi hankaa muovia vasten. Oikealta puolelta on saumat hieman levinneet, voi johtua kun oikeakätisenä avaan kannen aina sieltä.
jos oikein muistan ja samanlainen kone niin siitä näytön ympäriltä ne muovikehykset irti niin paljastuu saranan ruuvit, pikku poralla vaan läpi het takakannen yli ja joku siisti iso muoviprikka sinne ja uusi pitkä ruuvi. itse olen huomannut että noissa mukana retuutettavissa koneissa löystyy ne pohjan ruuvit kaikki mutta etenkin ne jotka on sarananurkissa....
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: Petri - 27.09.18 - klo:20:48
Jos koneella työskentelee yleensä samalla pöydännurkalla, niin ehdottomasti erilliset näpois ja hiiri. Voi valita mieleiset, hakata sydämensä kyllyydestä ja kahvimukin kaatumisen aiheuttama (taloudellinen) tappio jää aika pieneksi...
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: Jippo - 27.09.18 - klo:20:51
Kun on tämmästäkin tarjolla:

https://terastore.fi

....niin en koskis läppäriin pitkällä tikullakaan.
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: Mr. M - 27.09.18 - klo:21:23
Asuksen läppärissäkin kannensaranan ruuvit löystyy, mutta onnekis ne on näkyvillä.

Läppärien eri viat on yleensä varsin hyvin dokumentoitu juutubessa, notta varmaan Lenovonkin saranasysteemi on siellä käsitelty.

Mutta ite en läppäriä käytä kuin pakosta - hankalaa. Pöytäkoneen rungon hommasin 10 vuotta sitten ja sittemmin päivitetty SSD:lle ja oisko näytönohjain. Koko aika ilman rautaongelmia. Ite tykkään Applen alumiininäppäimistöstä (wintoosassa), lähinnä pienen koon takia, kun norminäppäimistöt vie turhaan tilaa. Pari näppäintä eri paikassa, eikä applettimen erikoisnäpykät toimi, mutta muuten rokkaa. Pakkasilla pukkaa sätkyä kun koskettaa alumiinia, mut pysyypähän hereillä.
Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 27.09.18 - klo:21:43
Nokia julkaisi yhden (onneksi vain yhden) miniläppärin, jossa oli koneeseen räätälöity win7 starter ohjelma, siinä näppiksessä oli mm nokia-näppäin jollaista ei taida vakionäppiksistä löytyä :)

Nokian muinaisessa mikromikko2 -koneessa oli AIDS-näppäin. Jätän mielikuvituksen varaan mihin sitä oli tarkoitus käyttää.

Otsikko: Vs: Atk, takuu ja verkkokauppa
Kirjoitti: supersammakko - 27.09.18 - klo:21:45
Jos koneella työskentelee yleensä samalla pöydännurkalla, niin ehdottomasti erilliset näpois ja hiiri. Voi valita mieleuset, hakata sydämensä kyllyydestä ja kahvimukin kaatumisen aiheuttama (taloudellinen) tappio jää aika pieneksi...
Tää on niin totta, muistan ajan kun piirsin ruutupaperille näppäinten sijaintia ja revin jokaisen napin ulos kun joku oli juhlissa kaatanut näpikseen siideriä tai jotain muuta vastaavan tahmeaa eritettä.

Pöytäkone olis kyllä nerokas, mutta tämäkin viesti olisi sillä jäänyt kirjoitamatta.