Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: lypsyukko - 01.12.18 - klo:19:25

Otsikko: sähkö varmolift
Kirjoitti: lypsyukko - 01.12.18 - klo:19:25
Nyt laiskottaa ja en jaksanut käyttää hakua :( Mistä ja minkälaista johtoa olette laittaneet varmoliftin sähköjohdoksi. Tänään saapui suuri hankintani ja peruskunnoltaan se oli toimiva. Johto sen verta teipatun näköinen, että se kyllä pitänee vaihtaa, jos tuota joskus oikein käyttäiskin. Ensi kokemus , kyllä Avanttiin verrattuna hidas mutta kait tuo onkin varakone. Ja käytättekö muuten vikavirtasuojaa tuollaisella, onnistuuko edes. Omissa vanhoissa sähköissä ei sellaista ole, mutta näyttää noita roikan pätkiä vikavirtasuojalla löytyvän. saako noilla henkivakuutuksen vai toimimattoman koneen. Esim tuollainen https://www.finnparttia.fi/epages/finnparttia.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014102905/Products/SUOJAPR516
Otsikko: Vs: sähkö varmolift
Kirjoitti: maidontuottaja - 01.12.18 - klo:21:37
Vikavirtasuoja on tuossa halpa henkivakuutus. Ehtineekö sulake palaa, jos leikkaat johdon poikki ja käsi koskettaa runkoa? Kato siitä nykyisen johdon kyljestä tyyppi ja laita Googleen. Kannattaa tilatessa varmistaa, että johdon sisällä on kunnon naru.
Otsikko: Vs: sähkö varmolift
Kirjoitti: Petri - 01.12.18 - klo:21:56
Esbecon Oy:stä "Trommelschlepp" -kaapelia. Lähemmän kympin metri (5x1,5 mm2), mutta on sen arvoinen. Ja eka kertaa vaihtaessa menee helposti "muutama" tunti; kannattaa pultata se seisontakori pois, helpompi operoida sinne kelan sisään. Parin vaihdon kokemuksella - eka kerran laitoin saman firman myymää "roboschlepp" -kaapelia, joka kestää kyllä vetoa, mutta ei kuitenkaan hinta/kesto -vertailussa pärjää tuolle ensin mainitsemalleni. Huomenna taas pari paalia silpuksi ja päkättien turvan eteen...
Otsikko: Vs: sähkö varmolift
Kirjoitti: lypsyukko - 02.12.18 - klo:11:20
Kiitos vastauksista . Tuota ropochlepp  kaapelia näyttää olevan nykyinen, koko se normaali 5x2,5mm2 . Oikein muista merkeistä ei saanut selvää. Miten se liitos on tehty siellä sisällä ja mistä sinne pääsee ? En tosiaan ole käyttänyt aikaani vielä koko härveliin, joten havainnot vielä vähäisiä, mutta kelan sisään menee musta kumikaapeli ja kelalla harmaa … Jos laitan kymmenen euroa / metri kaapelin niin koneen hinta tuplaantuu :( Ja voi olla että ikinä en tuolla rehua jaa. Mutta saisi se kumminkin olla kunnossa ja turvallinen. tai kunnossa se on nytkin ….
Otsikko: Vs: sähkö varmolift
Kirjoitti: Petri - 02.12.18 - klo:18:08
Johtokelan kyljessä (varmaan se jousikela eikä lisävarusteena saatava hydraulinen) on "patti", jonka saa avattua 10 mm kiintoavaimella (ne mutterit). Sitten jo näkee, mitä on tehtävä. En nyt muista, miten johdon pää piti "huolitella", oliskohan pieni rengasapico, mikä olisi paras siihen rummun liitokseen. Tosissaan se työntekijän korin poistaminen helpottaa merkittävästi.
Otsikko: Vs: sähkö varmolift
Kirjoitti: lypsyukko - 02.12.18 - klo:18:55
Johtokelan kyljessä (varmaan se jousikela eikä lisävarusteena saatava hydraulinen) on "patti", jonka saa avattua 10 mm kiintoavaimella (ne mutterit). Sitten jo näkee, mitä on tehtävä. En nyt muista, miten johdon pää piti "huolitella", oliskohan pieni rengasapico, mikä olisi paras siihen rummun liitokseen. Tosissaan se työntekijän korin poistaminen helpottaa merkittävästi.

Ok ja kiitti ! ajattelinkin että noin se pitää avata, mutta mietiskelin mitä sieltä pärähtää naamalle kun avaa :) Mutta sitten mä ihmettelen miten se korin poisto vaikuttaa tai helpottaa ? Onkohan nämä muuttuneet aikojen saatossa?  Tämä kait vuosimallia 2000. Vikavirta suojan tilasin ja ajattelin että lähden sieltä päästä liikkeelle. Jos vikavirta ei laukee, niin sitten kait teippaukset lähinnä kosmeettisia. tosin on siellä lumppuja, eli varmaan liitettykin. Ja johtoa on varmaan lyhennettykin, sillä ei tuolla 30m voinut pihassa kurvailla. Hintansa väärti vaikka en ikinä käyttäisi :)
Otsikko: Vs: sähkö varmolift
Kirjoitti: Petri - 02.12.18 - klo:21:35
Siinä vaiheessa ei tule vielä jouset silmille, vain johdon kytkentä näkösälle. Ainakin omassa versiossani se kori on niin korkealla/kela alhaalla, että kori paikoillaan on vähän ahdasta. Mutta mallia on vuosien varrella vähän muuteltu; varaosiksi ostamani honda-varmo on monin osin juuri sen verran erilainen, että ei taida paljoa hyödyttääkään... Jos omastasi haluat joskus luopua, niin voisin olla kiinnostunut.
Otsikko: Vs: sähkö varmolift
Kirjoitti: lypsyukko - 02.12.18 - klo:22:22
Siinä vaiheessa ei tule vielä jouset silmille, vain johdon kytkentä näkösälle. Ainakin omassa versiossani se kori on niin korkealla/kela alhaalla, että kori paikoillaan on vähän ahdasta. Mutta mallia on vuosien varrella vähän muuteltu; varaosiksi ostamani honda-varmo on monin osin juuri sen verran erilainen, että ei taida paljoa hyödyttääkään... Jos omastasi haluat joskus luopua, niin voisin olla kiinnostunut.

Se kela on siinä ratin vasemmalla puolella oikeastaan heti sen poikkikuljettimen takana. seisoma kori on paljon taaempana. Ja se johtokelan keskikohouma on ulospäin. No mulla on vielä tuo tutustuminen niin vähäistä, että en ole paljoa ihmetellyt. kaikki ainakin liikkuu ja toimii. Melko äänetön vehje tuollainen sähkö härpäke on. En edes kokeillut mahtuuko se maitoputkien ja sukkulan täyttöputkien alta. Yhden paalin pilppusin latoon ja vein katilla navettaan :) Vetorengas oli tyhjänä tullessa. Sen täytin , en tiedä vuotaako päivässä, viikossa vai vuodessa? Varapyörä taisi olla uusi tai ainakin siellä oli ilma. Vikavirtasuojan myynyt nettisivusto pahoitteli jo näin sunnuntai iltana, että kyseistä tuotetta ei ole varastossa vaan tulee joulukuun puolivälissä. Kyseli palauttavatko maksun vai odottelenko, mä odottelen. Ja tuohon luopumiseen … Pitää miettiä ja kattoa alanko käyttämään. Tai "varakoneeksihan" mä tuon ostin. Rahdin hinta tänne mulle tulostakin vielä epäselvä. Ja jos sais jotain pelle peloton ideoita, niin vois laittaa vaikka paloiksi ( siksi se kaapelin uusinta ei ole ensimmäisenä ajatuksena tai ainakin saatan unohtaa robottikaapelin ja sen hinnan).
Otsikko: Vs: sähkö varmolift
Kirjoitti: Petri - 03.12.18 - klo:06:59
Se kela on siinä ratin vasemmalla puolella oikeastaan heti sen poikkikuljettimen takana. seisoma kori on paljon taaempana. Ja se johtokelan keskikohouma on ulospäin.
OK, sitten design on muuttunut "jonkin verran" siitä, mitä itsellä on ajossa.
Otsikko: Vs: sähkö varmolift
Kirjoitti: Utopiaa - 03.12.18 - klo:23:04
Varmon pitää olla tuplapumpullinen malli jolla voi ajaa, jakaa ja leikata yhtäaikaa. On noin kolme kertaa tehokkaampi "seisottavaan" malliin verrattuna.
Otsikko: Vs: sähkö varmolift
Kirjoitti: lypsyukko - 04.12.18 - klo:07:59
Varmon pitää olla tuplapumpullinen malli jolla voi ajaa, jakaa ja leikata yhtäaikaa. On noin kolme kertaa tehokkaampi "seisottavaan" malliin verrattuna.

Ok. Järkeenkäypä asia kyllä. Ajattelin tuon yhden paalin hajottamisen jälkeen , että olen tumpelo. No toki olin sitäkin, mutta hitaaksi päättelin. No tuo ei tuplapumppuiseksi muutu. "Varakone" tai jotain Sulo Vilen ajatuksella.
Otsikko: Vs: sähkö varmolift
Kirjoitti: Petri - 04.12.18 - klo:22:21
Varmon pitää olla tuplapumpullinen malli jolla voi ajaa, jakaa ja leikata yhtäaikaa. On noin kolme kertaa tehokkaampi "seisottavaan" malliin verrattuna.
Jakaminen ja ajaminen onnistuu kyllä yksinkertaisellakin mallilla, mutta leikkaamisen ajaksi on tosissaan pysähdyttävä. Meillä kun annostellaan lampaiden eteen, niin pitää saada ohutta tasaista mattoa eli mahdollisimman lyhyt leikkaus. Hidas tämä on, mutta ei mittakaava anna vielä apevaunuun investoida...
Otsikko: Vs: sähkö varmolift
Kirjoitti: maidontuottaja - 04.12.18 - klo:22:30
Kolmas varmo menossa, yksi varalla ja yksi purettu varaosiksi ja lähes kaikki osat ollut tarpeen. 2 tuntia päivässä varmoilua.