Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3 ... 25

Viestit - traktorikuski

Merkkiliikkeen myyjältä selviää myös jos on niin vanha että lapussa ei ole vuosilukua.
Aika muhkeet on levikkeet. Jos on juuripyörät tieliikennekelpoisessa asennossa niin ne on 2,55 -> levike + välivanne on metrin/puoli?

Onko tosiaan 2,55 m maksimi maataloustraktorille? Meillä saksalaisessa tehtaan jäljiltä vähintään 2,55 vaikka vain 650 renkaat. Samaan malliin tarjolla paljon leveämpiä renkaita eikä ne mahdu yhtään sisemmäksi.
Itselläni ainakin ollut tuskaa antureille tulevien johtojen kanssa. Nehän taipuilevat koko ajan seulojen ja kohlimien liikkeen mukana. Ja yleensä sieltä pikku hiljaa langat katkeavat taipuisassakin johdossa, kun taivutuskertoja kertyy satoja per minuutti. Eivätkä johdot (tai niiden liitokset) ole mitään muutamassa minuutissa vaihdettavaa mailla ainakaan minun tappiomittarissani. Taisi olla niin, että kohlinanturinkin kohdalla joutuu koko anturin avaamaan ja tarttumaan tinakolviin. Seula-anturin johdot ovat kestäneet aika hyvin, mutta kohlinten huonommin.

Minkä merkkisessä puimurissa puintitappioanturit on kiinnitetty liikkuviin osiin? Meillä ainakin molemmat rungossa kiinni (tehdasvaruste) eikä johdotukseen kohdistu minkäänlaista liikerasitusta.
Joo-o. Aihe muuttui ajankohtaiseksi. Viikko pakkasta -24-33 ja vehje kylmässä hallissa, pakkasmallin älylaturi kytkettynä. Akku 1,5v vanha.
Nyt ollut roikassa kolme tuntia, öljypohjan alla keittolevy tunnin ja akun päälle vielä kuumaa vettä. Kaksi laiskaa starttausta ja akku tyhjä.
Ei tuo älylaturi taida riittää enää näille keleille?

Mikä traktori, mikä akku, mikä laturi? Mikä napajännite akussa ennen starttausta?

Kohtuullisen laturin pitäisi saada akku ladattua jos on "yön yli" ollut kytkettynä. Puolitoista vuotta vanha akku voi olla risa.

Miten sitä akkua on kuumalla vedellä lämmitetty? Lyijyakku ei kauheasti lämpene jos ämpärillisen valuttaa vettä päälle, pitäisi olla jonkinlaisessa kuumavesihauteessa. Erillinen akun lämmitin ehkä auttaisi mutta joku vanha kotimainen lähtee kyllä asiallisilla öljyillä ilman laturia varsinkin jos on lohkolämmitin tunnin päällä (lähtee muutenkin mutta 25 asteen tienoilla tekee aika ilkeätä käynnistää ilman mitään esilämmitystä).
Mitenkäs kattiloissa joissa on mekaaniset/automaattiset nuohousspiraalit tuubeissa, nuohoaako kukaan näitä harjalla jossain vaiheessa varmuudeksi?
Miten ihmeessä sitä vettä tulee polttoaineeseen ja tankkiin jos ei sitä ihan varta vasten sinne laita. Tuo säiliöiden hikoileminen on myös hiukan sellanen kuvitelma. Eri asia sitten on kesälaadun hyhmettyminen, siihen ei lisäaineet auta eikä mitkään pensa lisäykset. Aine pitää vaan lämmitä niin parafiinit sulaa. Tänä aikana kun olen noiden koneiden kanssa räpeltänyt, vesiongelmia ei ole ollut, kesälaatu on joskus jämähtänyt yllätyskylmien tullessa. Siitä viisastuneena on talvilaatua tankattu hyvissä ajoin syksyllä.

Kyllä sitä vettä kertyy farmarisäiliöön enemmän tai vähemmän kun ilma siellä sisällä vaihtuu lämpötilojen vaihdellessa ja ilmasta vettä kondensoituu tankin pinnoille. Kondensoitunut vesi vaan pitäisi poistaa ajoittain (säiliön pohjalta) eikä päästää traktorin tankkiin.

Etelässä ainakin saa ajaa talvilaadulla turhan pitkään jos varautuu pahimpaan. Pieni jumppa kylmien kelien iskiessä imaista kesälaatu tankista ja laittaa talvilaatua tilalle. Ihan kohtuullisesti kuitenkin säästää kesälaadulla ajaessa.
Täys hyppäys sivulta oli jossain juttua ja lisäaineista dieseleihin
https://www.polarautovaruste.com/p10147-liqui-moly-diesel-parafiinin-sulattaja-150-ml-fi.html
Parafiilin sulattaja, kai ennen pakkasten tuloo sekoitettava joukkoon?

https://www.fixusnet.fi/fin/polttoaine_lisaaine-p-1096555-51577/
Setaanin korottaja eli syttymisen helpottaja, sekin ennen pakkasten tuloa kaadettava?

Meillä on yks vanha deutzi joka vailla hehku tai roikka mahdolisuuksia ja nytten pyhän yli lämpimässä hallissa että huomenna saa käyntiin. Mutta tekis mieli kokeilla tota setaani ainetta nyt kun luvattu kylmää

DEUTZ StartBoost ja DEUTZ Flowboost vielä tujumpaa ainetta, 1 /1000 sekoitus.

Kai jotain semosiin ongema koneisiin, ehkä?

Motonetin Liqui Moly halvempaa ja sillekin annetaan 1:1000 sekoitussuhde.
ja pihalla seisovassa varmarissa se vesi on kait pohjalla ja jäässä kun on tuota pakkasta ollu jo kohta kuukauten..    nyt on uusi suotin vesiropulla varustettuna.     se on hyä kun voip laskea välillä vesiä pois..    aikasempi oli kovapohjanen,   kun ei saanu tuollasta hanallista..
Ennen suodatinta on vedeneroitin, vai puuttuuko sekin :P

Minkähän ikäinen Oksan valttu mahtaa olla? Yhdessä oli esisuodatin/vesikuppi piilossa eri puolella moottoria kuin se varsinainen suodatin. Toisessa saman näköisessä molemmat vierekkäin.
Vasta pari päivää sitten meillä vaihdettiin vanhaan Valmettiin talvipolttoainetta tankkiin. Ei mitään ongelmia käynnistymisessä tai ajossa. Jonnikka sitten sammuikin vaikka oli talvilaatua jo pitkään.

Sitä Diesel satasta meinasin laittaa kesälaadun loppujen päälle mutta tuotekuvauksesta saa sen käsityksen että auttaa ainoastaan tankkiin kertyneeseen veteen, jäi lisäämättä. Eikö tuo joskus aiemmin auttanut myös parafiinin kiteytymiseen? Motonetistä löytyy jotain liqui molya dieselin jäätymisen estoon, saattaisi paremmin auttaa jos on kesälaatua tankissa?
Kuvakulma aiheeseen vaikuttaa hyvin paljon. Aika järkyttävä jälkilautasten sijainti kahdessa rivissä. Melkoinen pilkki.

En pilki oikeastaan edes telkkaria katsoessa, meinaatko että pikkufergulle liikaa painoa kaukana takana? Tuollaisen luulisi pysyvän puhtaana paljon paremmin kuin yksirivisen.
Sama havainto, on toki varsin kalliita korkean tehon tuotteita joista voi kymmeniä tuhansi tunteja saada aika hyvällä varmuudella irti, mutta 20 euron loisteputki tai muutaman euron E27 ei ainakaan tunnu olevan järjestään kestävä vaikka olisi tosiaan laadukkaampaakin merkkiä.

Tuvassa olevat E27 tai E14 ledit on mielestäni todella lyhyt ikäisiä. Toki varmaan hinnaltaa halvimpia mitä keskiseltä on löytynyt, mutta laatu vanhoihin hehkulamppuihin verrattuna lähinnä surkeaa. Tai näin ainakin emännyys on sanonut  ;D Mua nyt ei niin haittaa vaikka joku lamppu joskus olis pimeänäkin, mutta se niitä ruuvailee ja valittaa että taas oli pimeänä  ::)

Nyt jonkun verran vaihtunut lamppuja noihin kiinteisiin ledeihin. Tai siis keittiössä ja kodinhoitohuoneessa. Saas nähdä kuinka ne kestää. Vanhoista loisteputkivalaisimistahan hajos väärällä käytöllä heikot kuvut ja putkien pitimet. Nyt ei oo ainakaan noita murheita, kun ovat kertakäyttökamaa.

Meillä ei vielä ole vaihdettu loisteputkia LEDeihin mutta nuo kodin E27 kantaiset on kyllä kehnoja. Varmaan hehkulampun päihittää mutta eivät pääse lähellekään myyntipakkauksen käyttötunteja. Mikähän näissä sitten on merkkituote, joku Airam varmaan peruskiinalainen lamppu ja merkki vaan myyty kiinalaisille (vai käyttääkö täkäläinen kuluttajan luottamusta väärin).

Muutenkin vaikea löytää LED:iä joka antaisi samalla sähköteholla vähintään saman valotehon. Sen takia varmaan vedotaankin elohopeaongelmaan.
...
No pienihän se on tuollainen voimala, mutta sähköyhtiöt toitottaa että ei kannata ylimitoittaa ja maksamaanhan siitä joutuu kun halvan / negatiivisen hinnan aikana joutuu myymään.
...

En ymmärrä tuota negatiivisella hinnalla myyntiä. Ei kai sitä sähköä ole pakko verkkoon ajaa miinushinnalla sen paremmin aurinkopaneeleista kuin muistakaan lähteistä. Ydinvoimaakin hilataan ylös ja alas tätä nykyä, eikö noissa aurinkopaneelien laitteistoissa ole automatiikkaa miinushinnoille?
Kultivaattoriko ei lopulta aiheuta tiivistymää muokkauskerroksen pohjaan? Mikä on se kyntöantura? Antaa toki enemmän pelivaraa, kun on jossain 30 cm:n syvyydessä... Kyllä tuo kultivaattorikin aika petollinen vehje on, kun liian märjällä menee ajelemaan - ei meinaa traktori mennä eteenpäin ja pyörät lyö joutilasta.

Vähän taas keskustelu harhailee. Kuvittelin että otsikon mukaan hinta olisi keskustelun aihe. Nyt näyttääkin suurempi ongelma olevan mukavuus, kapeat tiet, koneen paino (toiselle liian kevyt, toiselle liian raskas). Tärkeitä juttuja mutta ei sitten voi hinnasta pihistellä jos muut ominaisuudet ajaa edelle.

Millä koneella voi ajella liian märällä pellolla ilman että siitä aiheutuu haittaa? Mikä tahansa kone on kelvoton jos perusteena on liian märällä kelillä ajo. Koneet voisi kyllä laittaa järjestykseen kosteusherkkyyden suhteen, lautasäes, kultivaattori, hankmo, aurat... ? Sekin ohi otsikon.
Tarviiko nelimetrisen olla taittuva (Suomessa)? Myös se nostaa hintaa aika reippaasti. Kallis se nelimetrinen kiinteä nostolaitemallikin kyllä on ja sitten tarvii vielä toisen koneen millä multaa paksut oljet?
Sivuja: [1] 2 3 ... 25