Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3 ... 94

Viestit - Peltola

Eikä autossa arvo säily, paitsi Kuplassa. Käyttöarvon tietää vain itse, kun ovat kunnossa, ja millä vain voi lähteä pidempäänkin reissuun.
taijat tykätä vanhoista koslistas?   ja nuin niiten arvo säilyypi jotenkin hyin.    ja sekös harmittaa toisia..

Ei nyt ihan koslia, vaan mukavia laatuautoja työhön ja vapaa-aikaan. Käteisellä hankittuja sekä uutena että käytettynä. Kaikki kunnossa, uudet iskarit esim. halpoja, jotta ajomukavuus säilyy. Jos autoa pitää hitsata, se lähtee vaihtoon tai paaliin..
Mulla uusin pyhäauto, jota entinen omistaja pesetti aina pesulassa. Oli ajettu 180tkm, kun heivattiin minulle ja täysin ympäri pienillä naarmuilla, myös tuulilasi. Asui kuratien varrella ja pesetti harjapesussa ilmeisesti usein. Nyt 260tkm, yhden hipaisun takia pieni maalaus vakuutukseen, niin maksoin vähän lisää myös koko kylkien ja konepellin lisäksi.

Jos auto on suolassa, kun tulen kotio, huuhtaisen nappaskengillä kuumapesurilla alle 5 min ja talliin. Jos märässä kunnon kurassa, sama juttu.
Pesu ämpärisienellä tosi nopea (n 10min) kotona kun kuumavesipesurista kääntää tulemaan ensin vaahdon auton pintaan ja lopuksi huuhtoo. Vaatii vain pesurin olon valmiudessa lämpösessä ja mukavan paineletkukelan (15m). Säästön lisäksi ei tarvii jonottaa ja maksaa pesurille. Autoista osa 20-30v vanhoja, joissa ei ole juuri ruostetta. Eli ruostesuojaan aina silloin tällöin. Vehkeet siihenkin nosturilla valmiina, ei ole ajasta kiinni, jos auto käy muusta syystä nosturilla.
Olen kokeillut jyrsinturpeen polttoa hakkeen seassa riittävästi. Stokeripolttimissa jyrsinturpeesta saatu teho on olematon. Vaikka turpeessa on yli Mega kuutiossa, ei stokeri saa siitä mitään irti. Turve lentelee kipinöinä eikä pala mitenkään järkevästi, että siitä saisi mitään lämpöä. Vähemmällä ilmalla se ei pala myöskään "kasana". Palaturve onkin sitten aivan eri asia, siitä saatu teho on hurja.
Kymmeneen vuoteen en ole nuohonnut kattilaa, kun on Heizomat. Investointi on ollut erittäin kannattava ja aika lailla täysin ilman vikoja. Pikkukattila käy nytkin tehokäyntiä 70% käyntiajasta. Hyvä täysin kuiva hake ja pannuhuoneella ei tarvii käydä kuin harvoin.
ite ajan koko ajan talvilaatulla.  enää en kehtoo pelata nuiten kanssa kun se säästö menöö syksyllä/talvella suotin sulkeisissa...

Talvilaatu "kuivempaa", kun parafiinia ei voi talvella niin käyttää. Myös tehontuotto litraa kohden paranee parafiinilla. Siksi kovissa hommissa kesällä kannattaa käyttää kesälaatua ja jos talvilaatua käyttää niin kakstahtiöljy auttaa mm. pumpun voiteluun.
Kyllähän niitä mopopojat kiinnostaa. Tarviis olla joku suonyli poistumistie, mihin pyörän jättäisi kuukaudeksi..

Kunnon rossipyörä ei ole ollut kovin käytännöllinen, kun tarviis aina tiukat ajosaappaat (käyntiinpolkaisussa hajoo lenkkari ja kumppari, ja nilkkasuoja hyvä) sekä kypärän (pakollinen, kun pää on niin painava että aina kaatuessa lattiassa kuitenkin). Ja ei seisontatukea niin ei voi pellolle parkita.
Joku mopompi melkein helpompi. Mutta oikeaan ajoon pitää olla tehoakin (lähes rajattomilla kakstahdeilla on ollut voltteja ja muita happipaikkoja). Nyt suojelen jo enemmän elämää itseltäni.
Kesälaadun hinta alkaa olla kohta vanhanajan alle euron verottomana. Samaa tahtia laskee kuin viljan hinta. Mutta apulannat eivät vaan halpene. Joillakin saattaa vielä olla kymmenen kuution tankki täynnä melkein kahden euron öljyä.

-SS-

10m3 kertaa 70snt/litra tekee 7000 euroa säästöä tuohon. Periaatteessa velallakin kannattaisi ottaa, jos tietäisi taas tuollaisen nousun. Mutta löpöähän menee jatkuvasti kuitenkin.
Jokohan pitäisi ottaa. Isompi määrä kesälaatua ehkä jo alle 1,25e/l
https://www.tecson.de/heizoelpreise.html

Nyt ollaan sotaa edeltävällä tasolla.
Meni Nesteenkin kesälaatu alle 1,30. Saksan hinta tippumassa.
kiva kun koneita kasaillaa millä osialla nyt lattialla sattuu löytymään..      oha se kunnon valumöntti!

Dana/Sige mielestäni paras aikansa akseli. Ihan samoja ostokamppeita kaikissa merkeissä. Ei Suolahden tekosia.
Myös nivelten kierrekoot kummastakin päästä on aina mitattava ennenkuin ostaa uuden. Muuten tulee huti.
Tässä mun 8400ssa on näköjään 32mm männänvarsi. noitakin on näköjään kaikenmoisia.

Tuo ohkasempi on paljon parempi (voimakkaampi) käytössä. 40mm varsi hukkaa voiman eikä käänny kunnolla paripyörillä pehmosella. Mutta sitä vastoin 32mm varren pään sisäkierteeseen jää niin ohut seinämä, että pikkasenkin löystyttyä venyttää kierteen pilalle. Tälläin varsi menee pakosti uusiksi ja maksaa.
Onko tuo?

https://www.kiertokanki.com/verkkokauppa/index.php?main_page=product_info&products_id=7810

Tarkkana sitten männän varteen tulevien nivelten kiinnityksessä. Lukitetta, sitten kun tiivisteet varmaan pitää.  Jos löystyy käytössä, niin varren kierre väljistyy pilalle. Koskee enemmän ohkasempaa männänvartta eli esim. 8550, jossa on myös enemmän voimaa ohjauksessa, koska männälle tulee ohkasemmalla akselilla isompi pinta-ala.

Sivuja: [1] 2 3 ... 94