Vapaa sana / Iltalehti servaa Orpon hallituksen Tunnin juna -hankkeen täydellisesti
: 13.04.24 - klo:10:16
Iltalehti servaa Orpon hallituksen kärkihankkeen totaalisesti. Tunnin junaa ei saada millään kannattavaksi. Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etlakin on vaatinut tunnin junaa pois investointikohteiden listalta.
"Ensin kävi ilmi, että koko tunnin juna jää haaveeksi, koska matka-aika lyhenisi kolmen miljardin euron investoinninkin jälkeen vain puoleentoista tuntiin.
Sitten kävi ilmi, että tämä puolentoista tunnin juna olisi paitsi järkyttävän kallis, myös tehtyjen arvioiden perusteella täysin kannattamaton investointi.
Tästä huolimatta Varsinais-Suomen vaalipiiristä ponnistavan Petteri Orpon (kok) porvarihallitus päätti hallitusohjelmassaan myydä valtion omaisuutta radan rakentamiseksi. Samantien hallitus kuitenkin veti maton hankkeen alta ja linjasi, että radan varren kuntien pitäisi itse maksaa puolet hankkeen kustannuksista.
Niin paljon Turku, Salo, Lohja, Vihti, Kirkkonummi, Espoo ja Helsinki eivät rataa halua, että olisivat valmiita investoimaan siihen satoja miljoonia euroja.
Viimeisenä oljenkortena kuntien hankeyhtiö teettikin konsulteilla uuden kannattavuusarvion, jonka mukaan niin sanotut ”sosioekonomiset” hyödyt tekisivät puolentoista tunnin junasta hyvin kannattavan.
HS:n mukaan uudessa selvityksessä matka-aikojen lyhenemisen arvo olisi 30 vuodessa peräti 7 miljardia euroa, kun virallisissa laskelmissa päädyttiin vain miljardiin. Konsultit olivat arvioineet, että uuden yhteyden iloista nautittaisiin Uudessakaupungissa asti eli liki 80 kilometrin päässä Turusta.
Kun arvioijana on hanketta lobbaava taho, kuten tunnin junaa puuhaava hankeyhtiö, tuloksiin on hyvä suhtautua niin kuin ne olisi tuotettu amerikkalaisella Stetson&Harrison -menetelmällä.
Tässä menetelmässä luvut vedetään stetsonista ja Harrison on mukana vain tuomassa uskottavuutta."
https://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/a/e61be0bb-d238-4d9a-8c2e-1ea1d4be6fdc
"Ensin kävi ilmi, että koko tunnin juna jää haaveeksi, koska matka-aika lyhenisi kolmen miljardin euron investoinninkin jälkeen vain puoleentoista tuntiin.
Sitten kävi ilmi, että tämä puolentoista tunnin juna olisi paitsi järkyttävän kallis, myös tehtyjen arvioiden perusteella täysin kannattamaton investointi.
Tästä huolimatta Varsinais-Suomen vaalipiiristä ponnistavan Petteri Orpon (kok) porvarihallitus päätti hallitusohjelmassaan myydä valtion omaisuutta radan rakentamiseksi. Samantien hallitus kuitenkin veti maton hankkeen alta ja linjasi, että radan varren kuntien pitäisi itse maksaa puolet hankkeen kustannuksista.
Niin paljon Turku, Salo, Lohja, Vihti, Kirkkonummi, Espoo ja Helsinki eivät rataa halua, että olisivat valmiita investoimaan siihen satoja miljoonia euroja.
Viimeisenä oljenkortena kuntien hankeyhtiö teettikin konsulteilla uuden kannattavuusarvion, jonka mukaan niin sanotut ”sosioekonomiset” hyödyt tekisivät puolentoista tunnin junasta hyvin kannattavan.
HS:n mukaan uudessa selvityksessä matka-aikojen lyhenemisen arvo olisi 30 vuodessa peräti 7 miljardia euroa, kun virallisissa laskelmissa päädyttiin vain miljardiin. Konsultit olivat arvioineet, että uuden yhteyden iloista nautittaisiin Uudessakaupungissa asti eli liki 80 kilometrin päässä Turusta.
Kun arvioijana on hanketta lobbaava taho, kuten tunnin junaa puuhaava hankeyhtiö, tuloksiin on hyvä suhtautua niin kuin ne olisi tuotettu amerikkalaisella Stetson&Harrison -menetelmällä.
Tässä menetelmässä luvut vedetään stetsonista ja Harrison on mukana vain tuomassa uskottavuutta."
https://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/a/e61be0bb-d238-4d9a-8c2e-1ea1d4be6fdc