Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3

Aiheet - metsajussi

Kasvintuotanto / Nurmen perustaminen
: 14.04.24 - klo:12:58
Mitä voi mennä pieleen jos puhtaan timoteinurmen perustaa nyt keväällä ilman suojaviljaa?

Rikkatorjunnasta tietysti huolehdittava...
MT 17 artikkeli aiheesta... mielenkiintoista nähdä missä mennään sitten kun mahdollisesti Ukraina on EU:ssa ja maatalousmarkkina jakautuu uusiksi.
Mä taidan silloin olla onneksi jo eläkkeellä - jos sellaisia vielä maksetaan :-/
Kasvintuotanto / Kehitys - onko sitä?
: 20.12.23 - klo:11:35
Tuossa siivoillessa tuli vastaan julkaisu nimeltä 'Karjatalous, julkaistu 13.3.1942.

Siinä oli taulukko syys- ja kevätkynnön vertailuista vuosina 1921-25.
Olkoonkin että kyseiset savimaat sijaitsevat Ruotsissa, mutta nuo sen ajan satomäärät ovat sellaisia että eipä paljoa parempiin ole viime vuosina käytännön viljelyssä päässyt. Ohran keskisato 3975, jos yhden huonon vuoden kuudesta jättää pois niin 4200 kg/ha

Välissä on kuitenkin 100 vuotta maatalouden, lajikkeiden, viljelymenetelmien, lannoituksen, torjunta-aineiden ja maatalousteknologian kehitystä.
Antaa hieman miettimisen aihetta...?


Kasvintuotanto / Herneen sato
: 09.09.23 - klo:07:42
Puin eilen kaverille todelliselle turvemaalle kylvettyä hernettä.
Kasvusto oli mahdoton, melko tasaisesti laossa.
Vain palot ja herneet puuttuivat :-(
Tai jos palkoja oli harvakseltaan niin niissä oli 1 tai 2 hernettä.
Savimaalla puolisurkea kasvusto antoi paljon paremmin.
Oma Mm on antanut joskus todella hyvin.

Mikä tuossa on mennyt vikaan? Kuivuus tai märkyys ei kuulosta syylliseltä kun kasvustomassaa oli kuitekin enemmän kuin riittävästi.
Ei vaan tykkää turvemaasta? Lakoontunut liian aikaisin? Liikaa typpeä maassa?
Valtra tykkää 10 minuuttia lämmettyään heittää tauluun P105 eli pikavaihteen solenoidi. Jolloin tietysti pikavaihteet jää hitaimmalle ja muuta känää.
Kelavikahan noissa kai tyypillisin on.
Kaivoin mokomat ihan esille, vähän tympeässä kolossa kyllä ovat.

Tietääkö joku noiden logiikan?
Jos ajaa 1. vaihteella niin kaikki pelaa koko ajan.
Jos ajan 2. tai 3. vaihteella minuuttia paria pidempään niin vika iskee päälle.
Lämmettyään ei kestä yhtään 2. tai 3. vaihdetta kunnes on saanut vähän aikaa jäähtyä joko sammutettuna tai 1. vaihteella ajaen.

Venoja on 2, kummassa vika makaa? Eli miten ne vetää eri vaihteilla?
Eli kumman vaihdan ? :-))
Ennenkuin joku ehdottaa niin koko vehjettä ei ole nyt varaa vaihtaa.

En vielä purkanut kumpaakaan irti... onkohan ne yhdellä vai kahdella sähköpiuhalla? Saako maan rungostaan vai tuleeko sekin johdolla?
Meinaan toinen kela oli ihan löysällä, jos se saa maan runkonsa kautta niin tuo löysyys riittäisi varmaan jo kosketushäiriöksi ja siis viaksi. Sen verran kopelossa kolossa asustavat että en oikeastaan viitsisi edes purkaa niitä jos pelkkä kiristäminen auttaisi.

Kerran etsittiin yhdestä Hitachin kaivumasiinasta kauhatiltin toimimattomuutta. Lopulta löytyi syy: koko mg-venttiilirunko ei saanut ruosteisten pulttiensa kautta maata vaikka runkopellissä kiinni olikin. Maajohtoa ei venalle erikseen pistokkeessa tullut.

Ihmettelin vaan tätä:

Bgvtfftyrdt67yhuuhiiunbinou Oy / Y-tunnus 3270580-6.

Kun noin 30 vuotta sitten omaani rekisteröin eipä olisi mennyt tuollainen läpi.
Vaihtelin tuossa traksaan ilmastoinnin moniurahihnaa. Huomasin sitten että kiristimen laakerikin on vähän kulahtaneen oloinen.
Eihän sitä laakeria ole tarkoitettu vaihdettavaksi kuin pyörineen kaikkineen mutta turasinpa sen laakerin kuitenkin sieltä esille.
Made in Turkey...

Ja taas saadaan myytyä hinnakas varaosa. Paitsi ehkä ei tällä kertaa   >:(
Onko kellään arvon raatilaisella tuommoista?

https://www.kellfri.fi/maatalous/viheralueet/kelajyrsimet/kelajyrsin-2-1-m

Lähinnä puutarhajyrsimen korvikkeeksi MF35 perään ajattelin, ja hyvin vähäiseen satunnaiseen maatalouskäyttöön ojaturpeille ym., mutta onko tuosta edes siihen? Vai hajoaako heti koekäytössä?
Mulla on vähän rotuennakkoluuloja ao. merkkiä kohtaan. Vähän epäilyttää kun varaosaksi tarjotaan heti kättelyssä uutta kulmavaihdetta...

Toinen vaihtoehto on tietysti käytetty Maschio, Howard tms mutta ei huvittaisi alkaa ensiksi peruskunnostamaan sitä. Halvassa kuitenkin terät loppu, niiden kiinnityspultit ja reiät ajettu lonksuiksi ja voimansiirrossakin orastavaa remonttitarvetta. Rahaa ei olisi tarkoitus käyttää paljoa, eikä 'projekti' juuri innosta.

Vanha Hardin nostolaiteruisku, jossa pumpun akselissa lieriöpää... miten se nivelakseli on kiinni siinä pumpun akselissa?
Pelkkä tiukka sovite vai joku ovela kikkakuutonen?
Irti lämmittämällä ja ulosvetäjällä? Millä uudelleen kiinni, jollain puristimella, prässillä?

Miksiköhän tuohonkin pitänyt tuollainen erikoisuus keksiä...
Onko kellään enempää kokemusta näistä Aasian ihmeistä?

Siis Solis, Branson jne.

Kubotan miellän ihan laatupeliksi.

Edit: onko tämä Branson nyt loppujen lopuksi minkä maalainen, myyntifirma alunperin kai jenkki,  rinnakkaisfirma TYM on kai korealainen?
Huomasin päivänä eräänä että Valtran mittaritaulussa ei pala moottorin öljynpaineen eikä vaihteiston öljynpaineen varoitusvalot. Ynnä se STOP-valo.
Muut merkkivalot toimivat.
Konehan on X120 ja lienee samanlainen mittaristo niin 6000- kuin 8000-sarjoissakin.

Ensioletus oli että paineanturi rikki ja lamppuja palanut.
Anturi on kuitenkin ehjä ja vaihdoin kaikki palaneet merkkilamput, en tarkemmin tutkinut mitkä lamput olivat rikki. Nyt kuitenkin kaikki polttimot ovat ehjiä.

Vika ei vaan poistunut. Tutkiskelin ja rassasin sitä ohjaamon etuseinässä olevaa 37-napaista liitintä mutta en siinäkään mitään syytä löytänyt. En lähtenyt pinnitasolla mittaamaan johtoja kun ei siitä liittimestä ole ihan näppärää selvittää pinninumeroita.

Aloin epäillä itse mittaristoa kun monta asiaa ei toimi. Yksi vika voisi mennä jonkin johtosarjan liitinvian piikkiin.

Turasin koko mittariston pöydälle ja aloin purkaa sitä. On vaan niin kettumaisesti tehty että alimmaisen piirikortin alapuolella on komponentteja mutta purkaminen on aika epätoivoista. Kortin keskellä on 2 kiinnitysruuvia kotelon muoviseen pohjaan, mutta ne on peitetty päälle lisätyillä korteilla jotka on juotettu piikkirimasta toisiinsa kiinni. Purkaminen vatisi kaikkien noiden juotoksien purkamista jotta kortit saisi erilleen ja ruuvit esille. Myöskään viisarimittarien viisarit pitäisi saada irti - mittareita rikkomatta.

Hetken jo harkitsin että poraan kotelon pohjan puolelta noiden ruuvien kohdalta kiinnityskohdat irti jolloin ruuvit irtoaisivat 'juurineen' mutta noin radikaaliin homman en lähtenyt. Vielä... pistin palikat takaisin kasaan ja vika on yhä. Harkitsin jo että laitan öljynpainejohtoon jonkun oman summerin, saattaisi herättää paremmin kuin merkkivalo, varsinkin kun koneessa istutaan paljon selkä mittareihin päin.

Onko kellään kokemusta mistä tuollainen vika johtuu - syytänkö yhä mittaristoa?
Tuon puuhan sivussa tuli myös havaittua että jarrunestesäiliö on niin hauras ja halkeillut että vuotaa hiljalleen. Vaihtopuuhassa hajosi aivan säpäleiksi käteen.
Eipä ole ennen tuollaistakaan vastaan tullut, vaikuttaa että ei ole kestänyt aurinkoa, tässä linkkukoneessa kun sen toinen poski näkyy avoimesti suojapellissä olevasta aukosta.
Miten hyvin nuo vaonlevittimet pelaavat?
Kyseessä Överum/Agrolux AX-siipi ja 650 rengas. Jälki on vähän vaihtelevaa;  jos säätää niin että syksyllä näyttää tasaiselta niin keväällä maan painuttua ei enää näytä. Ja eka lumituisku jo paljastaa että ekan viilun kanssa on ongelmaa. Mullalla pyörä painaa edellistä alas ja kiilaa sivulle --> eka viilu kaatuu enemmän ja jää painauma. Maalajin vaihtuessa kovemmaksi pyörä saattaa taas päättää toisinaan kulkea enemmän kyntämättömällä jolloin 1. leveys on jälleen pielessä.  Erityisen kiva lohkoilla jotka olisi hyvä saada  kunnolla tasaisiksi tulevaa heinää varten, teettää paljon turhaa äestelyä ja sittenkin vielä kyntöjakoiset urat tuntuvat seuraavana vuonna pellossa.
Kapeammalla renkaalla testattuna toimii ongelmitta mutta se ei ole nyt tässä se helpoin vaihtoehto.

Toimiiko avartimet vanhan nurmen kynnössä vai tuleeko sotkua?
Sain sitten täyttöruuvin vääräksi - enkä edes itse peruuttanut ...

Täyttelin eilen viimoisia koneellisia. Näin kylvinkoneeseen  vilahtavan  viljan seassa herneenpalon puolikkaan ja yritin nopeasti pelastaa sen pois kun varmasti tukkii syötön. Roskan kalastaminen vei kauemmin kuin piti ja täyttöruuvin putki täyttyi ja ruuvi meni tukkoon ja ruuvi pysähtyi . En siitä heti suuremmin välittänyt, kyllähän se siitä lähtee taas jatkamaan kun päästää purkutorven vapauteen. Sitten havahduin siihen että kylvökoneen kaide painaa takapuoleen kun kurottelin roskan perässä sinne laatikon pohjalle.
Kippi nousi hiljalleen ja painoi täyttöruuvia kaidetta vasten. Tuli vähän kiire mennä kärrytraksan vivulle..

Näköjään traksan lohkossa on semmoinen vika että kuin yhden toiminnassa olevan karan paine nousee riittävästi niin öljyä alkaa vuotamaan muidenkin karojen linjoille. Kipin vipu oli kiltisti 0-asennossa mutta silti se päästää sinnekin öljyä. Piti ihan demota uudelleenkin ja noin menee vaikka renkkaisi mitä.
Kärrykin nousee aika pienellä paineella kun kuormaa oli vain pieni nyytti jäljellä ja sekin siellä perässä, tietty.

No höh sanon minä. Onneksi ruuvikaan ei vääntynyt niin paljoa että vähän vemputtaen sain koneen vielä täyteen, kipin letku ensin irrottaen :-)

Sohlohan tuo lohko on ollut jo 10 vuotta mutta tuota ei vielä ole vastaan tullut.
Miten se sanonta menikään niistä suutarin lapsista...
Onko noille normaalia että käynnistyksen jälkeen pumppu reagoi hyvin hyvin hitaasti kaasun painamiseen?
Lähtee todella herkästi käyntiin, mutta jos 10 s päästä startista painaa kaasun pohjaan ei moneen sekuntiin tapahdu mitään. Sitten alkaa viivästetysti hyvin hitaasti nostaa kierroksia. Ilmiö jatkuu kunnes aikaa on kulunut riittävästi (kone lämmennyt?) jolloin alkaa reagoida kaasupedaaliin normaalimmin. Ei anna savua, ei mitään, ihan kuin pedaalin ja pumpun välissä olisi piiitkä jousi ja sen toinen pää tervapurkissa :-)

Lämmettyään sitten antaa savuja turhankin paljon, lienee joku vähän ropannut... pitäs kai käyttää tietäjällä.

Konehan on X120, lienee sama kone kuin vaikka 6850-mallissa.

Tuollainen löytyi aika lailla keskeltä 7 ha:n heinäpeltoa. Omiin vehkeisiin ei kyllä kuulu eikä tuolla juuri muitakaan ole ajelemassa käynyt.
Mistä lienee sinne tipahtanut - sininen värikin tuntuu oudolta. Pituutta joku 300-400 mm, toinen korva selvästi poikki.

Onneksi oli niin maan sisään painunut ettei ollut lähtenyt minkään heinävärkin matkaan. Kumminkin selvästi kokonaan näkyvissä.
Sivuja: [1] 2 3