Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Naseva- elintarviketuotannon uusin floppi  (Luettu 23005 kertaa)

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Naseva- elintarviketuotannon uusin floppi
Vanhan kaartin eläinlääkärikolmikko jäi melko perä perää eläkkeelle ja nyt nuorisoketju (ainakin yksi heistä) laittaa lääkintämerkinnät automaattisesti nasevaan. Rouva on mielissään, kun ei tarttee enää miettiä lääkeselvityksestä, että mitähän hoidokit oikein lopulta on saaneet, kun eri tohtoreilla aika yksilölliset tavat merkitä asioita.

Sirkku

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 182
Vs: Naseva- elintarviketuotannon uusin floppi
No onhan tää: kirjaudun MM-ohjelmaan, missä ilmoitan umpeenpanon. Kirjaudun nasevaan ilmoittaakseni umpeenpanolääkityksen. Kirjaudun MM-ohjelmaan, ilmoitan syntymän. Kirjaudun teurastamon sivuille, ilmoitan vasikan välitykseen. Kirjaudun MM-ohjelmaan, ilmoitan poiston. Kirjaudun teurastamon ohjelmaan, ilmoitan teuraslehmän, missä kysytään ketjuinformaatio-ilmoitan, että lääkitystiedot saa nasevasta. Jos ei saisi, etsisin hoitotiedot MM-ohjelmasta, mihin ne ehkä on menneet jotain kautta-ehkä siementäjän kirjanpidon mukaan, koska nehän eivät tule nasevasta...

Ihan pari kertaa olen miettinyt tuota ihan ja samaa, että olisi se yksi ja sama ohjelma, mistä kaikki tiedot saisi kaikkien saataville. Pari virhemahdollisuutta tuossa tulee itselle.

navettapiika

  • Vieras
Vs: Naseva- elintarviketuotannon uusin floppi
Meillä päin nasevaa ei käytä eläinlääkäreistä kukaan, vain terveydenhoitosuunnitelmat sinne arkistoidaan ja se siitä. Ei töömi.. Sen verran vähän noita lääkityksiä kuitenkin, että edelleen mennään kynällä ja ruutuviholla.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64950
Vs: Naseva- elintarviketuotannon uusin floppi
miljoona kirjausta ja joku ohjelmassa herjaa ja koko ketju jää sekaisena tökkimään....   hyvää hallintoa!    miten pirussa virossa saavat tuonkin toimimaan ..?

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8340
Vs: Naseva- elintarviketuotannon uusin floppi
Kyllä Nasevan käyttö on edelleen hankalaa. Parasta tyhjentää työpöytä ennen käyttöä. Siis fyysinen. Saattaa muuten lennellä ylimääräiset tavarat pitkin huonetta. Myös hiiren on parasta olla langallinen. Onneksi paikkakunnalle tuli yksityinen eläinlääkäriasema, joka lähettää tiedot Nasevaan.
Mystinen kesälaatumies

timotej

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 977
Vs: Naseva- elintarviketuotannon uusin floppi
Nasevaan menee tiedot ilmeisesti vain yhdestä eläinlääkäriohjelmasta. Ja siitäkin vain, jos eläinlääkäri on muistanut päivittää siitä aina uusimman version. Eläinlääkäri itsehän pärjaa vaikka 20 vuotta vanhalla versiolla. Lisäksi on muitakin eläinlääkäriohjelmia. Eläinlääkärin kannalta naseva on ohjelmien rahastusta. Siihen ei heillä ole pakkoa osallistua kuten karjankasvattajilla.
Kaikkia hoitoja ei ole pakko kirjata nasevaan. Riittää, kun on kirjattuna 3 kk ennen teurastusta annetut hoidot. Jos siis eläintä on hoidettu viime aikoina, niin on syytä vilkaista nasevastakin teurasilmopituksen yhteydessä, että kaikki viime hoidot ovat siellä.

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3626
Vs: Naseva- elintarviketuotannon uusin floppi
tarviiko niitä lääkityksiä ollenkaan sinne nasevaan laittaa? Ite ainakin klikkaan isolle a-lle kun eläimen ilmoitan että toimitan lääkitykset paperilla ja sitten vain kopio siemennyskortin takaa kuskille mukaan.
Luulin menevän tiedot perille ell kautta,oisko mennyt joku kaksi vuotta,kun teurastamolta soittivat tänne tulleen lääkityn lehmän,mutta lääkitystietoja ei löydy mistään.Ei ne vaikuta turhan nuukia olleen teurastamollakaan.Nyt päivämäärä,käytettylääke,annostus,kuurinkesto ja varoaika rekisteröintikortin kääntöpuolelle tarvittaessa.

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Naseva- elintarviketuotannon uusin floppi
Nyt Nasevaan menee meidän lääkäriltä enää ne lääkitykset, mitkä ell on käynyt itse tilalla antamassa.
Vastaanotolta noudetut pitää kirjata itse, vaikka ne on tietylle eläimelle tilattu. Tavallaan ymmärrettävää,
että ell on vastuussa vain itse lääkitsemistään. Karjanomistajahan voi antaa lääkkeet toiselle eläimelle.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9603
Vs: Naseva- elintarviketuotannon uusin floppi
Nyt Nasevaan menee meidän lääkäriltä enää ne lääkitykset, mitkä ell on käynyt itse tilalla antamassa.
Vastaanotolta noudetut pitää kirjata itse, vaikka ne on tietylle eläimelle tilattu. Tavallaan ymmärrettävää,
että ell on vastuussa vain itse lääkitsemistään. Karjanomistajahan voi antaa lääkkeet toiselle eläimelle.

Tuo on mielestäni aika hyvä periaate. Täällä ei menee lääkäriltä mitään, paitsi se mahdollinen "naseva tarkistus". Ja lääkärien ohje on ollut  että kirjaa vaan ne 3kk sisällä annetut lääkitsemiset, joten yhtä tyhjän kanssahan tuo on sitten ollutkin.

Mutta "mukava" oli huomata ,että en ollutkaan käsitykseni kanssa yksin. Vaikea selkoinen ohjelma ollut kait aina ja uudistukset eivät ainakaan ole helpottaneet käyttöä. Kumpa tuosta olis edes joku kysely, niin vois antaa rakentavaa kriitiikkiä :)

Guarter

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1882
Vs: Naseva- elintarviketuotannon uusin floppi
Voisiko joku kertoa MITEN ketjuinformaatio (NASEVA-perusteltiin nimenomaan ketjuinformaation EU-vaatimuksen vuoksi?) on hoidettu muissa EU-maissa?

Montako euroa/liha-kg/maito-kg on tullut lisähintaa em.järjestelmän vuoksi? 

Härö

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 727
Vs: Naseva- elintarviketuotannon uusin flopp
Itse en ole moista riesaa, nasevaa, alkanut käyttää. Teuraan mukana lähtee paperinen lomake, johon merkinnät, jos lääkityksiä annettu. Eläinlääkäri tekee merkinnät perinteisesti lehmän korttiin ja asia on sillä selvä. Myös teurastamon kanta oli, että lukekoon niistä lomakkeista, jos joku on kiinnostunut.

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Naseva- elintarviketuotannon uusin flopp
Itse en ole moista riesaa, nasevaa, alkanut käyttää. Teuraan mukana lähtee paperinen lomake, johon merkinnät, jos lääkityksiä annettu. Eläinlääkäri tekee merkinnät perinteisesti lehmän korttiin ja asia on sillä selvä. Myös teurastamon kanta oli, että lukekoon niistä lomakkeista, jos joku on kiinnostunut.

Mun mielestäni tärkein dokumentti lääkityksistä on aina navetalla oleva siemennyskortin takapuoli tai vastaava. Itse pidän
lisäksi eräänlaista päiväkirjaa, johon merkitsen lääkintäpäivän, eläimen, sairauden ja lääkkeen. Lisäksi lääkkeen viimeinen
antopäivä ja mahdollisen antibioottitestin ensimmäisen testauspäivän. Näillä tiedoilla kuka tahansa navetalla työskentelevä
pääsee jyvälle, mikä on tilanne eli onko kuureja päällä. Nämä sähköiset järjestelmät ovat sitten jalostajille ehkä hyvä lisä
osoittaa jotain, mistä meille ei kuitenkaan juuri makseta (tai sitten ei näin ollenkaan).

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8340
Vs: Naseva- elintarviketuotannon uusin floppi
Täällä kaupungineläinlääkäri vaatii käyttämään Nasevan lääkekirjanpitoa, jotta voi antaa lääkkeitä vastaanotolta. Eläinlääkäri ei kuitenkaan siirrä itse tietoja Nasevaan.
Mystinen kesälaatumies

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9603
Vs: Naseva- elintarviketuotannon uusin floppi
Täällä kaupungineläinlääkäri vaatii käyttämään Nasevan lääkekirjanpitoa, jotta voi antaa lääkkeitä vastaanotolta. Eläinlääkäri ei kuitenkaan siirrä itse tietoja Nasevaan.

Jostain taisi osua silmiin sellainenkin sääntö, että vain sellainen eläinlääkäri jolle asiakas on antanut valtuudet nasevan käyttöön voi antaa lääkettä vastaanotolta. Vähän vanhaksi on mun valtuuttamat muuten mennyt. Yks jäänyt ainakin eläkkeelle ja seuraajakin pari kertaa vaihtunut, lisäksi ulkopaikkakunnan päivystäjät ja kesä lekurit. Enemmän varmaan hakenut noilta muilta kuin valtuuttamiltani :)

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2856
Vs: Naseva- elintarviketuotannon uusin floppi
Itse olen turhan laiska kirjaamaan tietoja nasevaan, mutta kyllä sinne mieluummin kirjaan kuin jollekin mapissa olevalle paperille. Hyödyttää sitten tieto edes joitain ihmisiä, ja itsekin saan tiedot missä vain milloin vain, ilman että on se mappi hollilla.

Nyt eläinlääkärinä on tyyppi joka täräyttää tiedot nasevaan läppärillä jo ennen kuin lähtee pihasta, samoin lasku on sähköpostissa saman tien. Win-Win, koska hänkin on sitten vapaalla kun pääsee kotipihalle, eikä tarvitse tietokoneen ääressä alkaa tulkitsemaan jotain hieroglyfejä muistivihosta.

Niin ja ennen terveydenhuoltokäyntiä itse kirjoitan itselleni sähköpostiin hoito/tutkimustarpeet, sekin lista on sitten saatavilla missä tahansa eikä niin että unohdan käsin kirjoitetun lapun jonnekin.

Viimeksi muokattu: 28.12.16 - klo:19:07 kirjoittanut antti-x