Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe TOS-maksu  (Luettu 700882 kertaa)

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: TOS-maksu
näin muistelen sen aikeisempina vuosina tulleen. Tosin nyt jätin vipu palvelussa kylvösiemenen laadun ilmoittamatta sitä kun ei erikseen vaadita (ei ole merkattu pakolliseksi.)


Näin oon minäkin tehny jo viiden vuoden ajan.

Ettäkö sitä lupautuu maksamaan vapaaehtoisesti,  kun ruksailee TOSsiksi?

Pärkele mitä touhua...

Mulle ei ekoina 5 viljelijävuotena tullut noita laskuja kun tyhmyyttäni merkkasin aina kaiken sertifioiduksi. Kukaan ei kysellyt ja rikos on vanhentunut 😂😂

Nyt kyllä tulee sanomista kun neuvojatkin kylvää TOSSILLA ja jättää merkaamatta.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: TOS-maksu
Väitän kyllä että valehtelette, että ette ole mitään merkannut siemenen laatu-sarakkeeseen. Tai sitten jätätte kertomatta jotain, onko ehkä tullut tarkastus?
Luulisin kyllä että vipussa jos jättää merkkaamatta, ohjelma siitä ilmoittaa, eikä saa tallennettua ja lähetettyä.
Toisaalta, jos kovin yleistyy ettei ilmoiteta sienenen laatua, niin jää paljon rahoja saamatta jalostajilta, ja tulee pakolliseksi tuo merkintä.
Ei se mitään ainakaan herjannut. Ja mitä tarkastukseen tulee niin mulla on tarkastuspäällä, että eiköhän se tämän talven aikana selviä jos olisi pitänyt merkata. Sinänsä olisi outoa, tuolloin tuossa vipu palvelussa tulisi olla sen kylvösiemen kohdan kohdalla tähti joka velvottaisi sen pakolliseksi kohdaksi.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: TOS-maksu
Olisi pitänyt lyödä se veto,halli täynnä ja mieletön meininki koko illan.Hoidetaan TOS-neuvottelutkin yhtä tyylikkäästi:

Niin, olisit vaan hoitanut niitä TOS-neuvotteluita, etkä keskittynyt viihdehommiin. TOS-maksulaputkin jo tuli postista,  jos et sitä tiennyt, etkä tiennytkään, kun joutavanpäiväisiin puuhiin keskityit.  Joten turha enää intoilla TOS-neuvotteluista

En ollut nyt päättämässä TOS-maksusta mutta sanoin mielipiteeni että tällaisen kesän ja syksyn jälkeen ei ole oikea aika nostaa maksua.Enkä ole keskittynyt viihdehommiin enkä muuhunkaan joutavanpäiväiseen puuhaan,tässä on varmasti päällimäisenä ihan oman maatilan ja tämän yhtiön pyörittäminen ja hengissä pitäminen.Ja tiedän kyllä että Tossit laskutetaan vuoden lopussa.Kukahan se muuten epäili aikoinaan kun kutsuin tämän keskusteluketjun 5-vuotiskahville että joku saattaa saada siellä rapsakasti turpaan ;)

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: TOS-maksu
Et todellakaa ollut mitään päättämässä, koska TOS- maksun korotuksesta seuraavalle viidelle vuodelle sovittiin jo muutama vuosi takaperin. MTK istui kyseisessä pöydässä...
Nothing is Something Worth Doing

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: TOS-maksu
saatoimpa ollakkin siinä pöydässä.Syksyllä kerroin vain mielipiteeni että tällaisen kesän jälkeen ei ole oikea aika nostaa mitään maksua

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8301
Vs: TOS-maksu
Tuleeko joskus aika, kun maksuja lasketaan, eikä nosteta?
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: TOS-maksu
 Ostajat varmaan tulevat maksujaan laskemaan. Ja Yara tulojaan nostamaan. Viljelijöiden tulot taas totutusti laskevat.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

maataistelija

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 279
Vs: TOS-maksu
En ollut nyt päättämässä TOS-maksusta mutta sanoin mielipiteeni että tällaisen kesän ja syksyn jälkeen ei ole oikea aika nostaa maksua.Enkä ole keskittynyt viihdehommiin enkä muuhunkaan joutavanpäiväiseen puuhaan,tässä on varmasti päällimäisenä ihan oman maatilan ja tämän yhtiön pyörittäminen ja hengissä pitäminen.Ja tiedän kyllä että Tossit laskutetaan vuoden lopussa.Kukahan se muuten epäili aikoinaan kun kutsuin tämän keskusteluketjun 5-vuotiskahville että joku saattaa saada siellä rapsakasti turpaan ;)


Huomasitko, täällä on lainaukset aivan päin helvettiä, tässä sinunkin eo. viestissä. Oma tekstisi on siellä "lainainuksen seassa" Mutta mikä tärkeintä, niin olivat valitettavasti tuossa minunkin viestissä, johon tässä vastaat. Ja tuo mitä nyt lainaat, ei ollut minun kirjoittamaa vaan lainattua.

Kts. sivu 144 ja aika alhaalta viesti; Vastaus #2156 : 05.12.17 - klo:12:41 KallePP

Lainasin siis sitä viestiä, ja tuossa jota sinä lainasit tähän on vain hänen/edellisten tekstiä. Minun kirjoittamaa oli siellä alhaalla tuon [/quote] merkinnän jälkeen.
Että, jos kehtaat, niin katso uudelleen.  Tähän muuhun off topicciin en ota kantaa kuin sen verran, että vieläkö muistelet jotain ties kuinka vanhoja? Ja nytkun kerran otit tuon esiin, niin odotas. Haen sieltä tarkalleen sen mitä olen kirjoittanut, veikkaan että tulet yllättymään..

maataistelija

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 279
Vs: TOS-maksu
Matti, 146 sivun ensimmäisessä viestissä, jota lainasit, on lopussa minun kirjoittamaa vain;


 Älähän "veli" hättäile, nää on kaikki keinot jo käytetty ja käytössä.. ainut vaan, että tosiaan niin pienessä vähemmistössä taidan olla, ettei se mitään vaikuta. Mutta periaatteesta edes. Toki tuo MTK maksun vähentely ei onnistu, kun en ole koskaan ko. puulaakiin edes kuulunut, niin ei ole mistä vähentää..

Jos se joskus edes ajaisi viljelijöiden etua ihan oikeasti, voisi jopa harkita.. Joukkovoima se kuitenkin on se oikeastaan keinoina ainut jolla voitaisiin vaikuttaa. Tämä eripuraisuus ja kentän hajanaisuus, viljelijöiden keskinäinen "nokittelu" ja vastakkainasettelu ajaa vain "vastapuolen" asiaa ja kusee omaan takkaan.


Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: TOS-maksu
Ehkä em. kommentit Matin osalta voidaan laittaa mappiin-Ö.

Keskustelu jatkukoon ja otan tietoa vastaan mielelläni yksityisviestinä ja/tai täällä yleisellä puolella.
No kai Matilta joskus hermot menevät  ;D

Antakaa äijän olla ja käykää siellä kahveilla juttelemassa  ;D


Sekin kertoo sankarista myös jo paljon, jos hermo menee asiassa / asiasta, joka ei millään tavalla ittelle kuulu, saati hetkauta, kuten jo totesi itsekkin ettei TOS maksuja saa, eikä siivua rojaltista jne.  Ei luulisi tosiaan silloin hetkauttavan  tuon taivaallista, saati jaksaa vänkätä täällä vastaan.

Onko sittenkään niin ettei se oma kanttura myös siellä ojassa... ?

Tältä pohjalta minä en siis ainakaan malta "antaa olla" ja kahvia on kotonakin, SKYYN laskuakaan ku ei o tullu viel maksettua ni sen verran ropoja omaan mokkapakettiin vielä jäljellä.. toisekseen, jompikumpi siellä varmasti sais turpaansa ja rapsakasti joten olkoonpa senkin takia menemättä.

Ensi viikolla taas syntymäpäiväkahvit.Halukkaat 12 unssin hanskat mukaan...

maataistelija

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 279
Vs: TOS-maksu
Ehkä em. kommentit Matin osalta voidaan laittaa mappiin-Ö.

Keskustelu jatkukoon ja otan tietoa vastaan mielelläni yksityisviestinä ja/tai täällä yleisellä puolella.
No kai Matilta joskus hermot menevät  ;D

Antakaa äijän olla ja käykää siellä kahveilla juttelemassa  ;D


Sekin kertoo sankarista myös jo paljon, jos hermo menee asiassa / asiasta, joka ei millään tavalla ittelle kuulu, saati hetkauta, kuten jo totesi itsekkin ettei TOS maksuja saa, eikä siivua rojaltista jne.  Ei luulisi tosiaan silloin hetkauttavan  tuon taivaallista, saati jaksaa vänkätä täällä vastaan.

Onko sittenkään niin ettei se oma kanttura myös siellä ojassa... ?

Tältä pohjalta minä en siis ainakaan malta "antaa olla" ja kahvia on kotonakin, SKYYN laskuakaan ku ei o tullu viel maksettua ni sen verran ropoja omaan mokkapakettiin vielä jäljellä.. toisekseen, jompikumpi siellä varmasti sais turpaansa ja rapsakasti joten olkoonpa senkin takia menemättä.

Ensi viikolla taas syntymäpäiväkahvit.Halukkaat 12 unssin hanskat mukaan...

Hyvä, sinä löysit sen, olin tuolla juuri kahlaamassa ja etsimässä. Taino, löysit ja löysit, ettei vaan ole otettu talteen kun vaikuttaa että on niin ihon alle mennyt?

No mutta itse asiaan.

Mitäs siinä sitten oikein luki, ja lukee?

"jompikumpi siellä varmasti sais turpaansa ja rapsakasti joten olkoonpa senkin takia menemättä."

Lukeeko tuossa, että sinä saat turpaan minulta, vai lukeeko siinä, että jompi kumpi meistä sais, jos samaan kahvipöytään eksyttäis?
Minä voin kertoa kun olen sen kirjoittanut, siinä lukee, ja siinä tarkoitetaan, JOMPI KUMPI meistä, eli siis aivan yhtä hyvin minä. Ja mitä suurimmalla todennäköisyydellä.

EN siis ole sanonut, että sinä saat turpaan, tai uhannut sinua turpaan vetämisellä -kuten olet väittänyt (sekin on tuolla jossain) Vaan olen todennut, että jos samaan pöytään eksyttäis niin siitä melko varmasti tulisi vain tappelu. Ja minua ei kiinnosta sellaiset - siksi siis kommentti, parempi jättää.

En ymmärrä, miksi kaikessa tässä keskustelussa olet juuttunut juuri tähän, vielä virheellisellä olettamalla, mutta voitasiinko nyt mennä tuohon itse TOS maksuun? Kysyin sinulta jotakin tuolla edellä..

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: TOS-maksu



Tältä pohjalta minä en siis ainakaan malta "antaa olla" ja kahvia on kotonakin, SKYYN laskuakaan ku ei o tullu viel maksettua ni sen verran ropoja omaan mokkapakettiin vielä jäljellä.. toisekseen, jompikumpi siellä varmasti sais turpaansa ja rapsakasti joten olkoonpa senkin takia menemättä.
[/quote]

Ensi viikolla taas syntymäpäiväkahvit.Halukkaat 12 unssin hanskat mukaan...
[/quote]

Hyvä, sinä löysit sen, olin tuolla juuri kahlaamassa ja etsimässä. Taino, löysit ja löysit, ettei vaan ole otettu talteen kun vaikuttaa että on niin ihon alle mennyt?

No mutta itse asiaan.

Mitäs siinä sitten oikein luki, ja lukee?

"jompikumpi siellä varmasti sais turpaansa ja rapsakasti joten olkoonpa senkin takia menemättä."

Lukeeko tuossa, että sinä saat turpaan minulta, vai lukeeko siinä, että jompi kumpi meistä sais, jos samaan kahvipöytään eksyttäis?
Minä voin kertoa kun olen sen kirjoittanut, siinä lukee, ja siinä tarkoitetaan, JOMPI KUMPI meistä, eli siis aivan yhtä hyvin minä. Ja mitä suurimmalla todennäköisyydellä.

EN siis ole sanonut, että sinä saat turpaan, tai uhannut sinua turpaan vetämisellä -kuten olet väittänyt (sekin on tuolla jossain) Vaan olen todennut, että jos samaan pöytään eksyttäis niin siitä melko varmasti tulisi vain tappelu. Ja minua ei kiinnosta sellaiset - siksi siis kommentti, parempi jättää.

En ymmärrä, miksi kaikessa tässä keskustelussa olet juuttunut juuri tähän, vielä virheellisellä olettamalla, mutta voitasiinko nyt mennä tuohon itse TOS maksuun? Kysyin sinulta jotakin tuolla edellä..
[/quote]

Meillä saattaa päivän aikaan käydä kahvilla kymmeniä ihmisiä,vähintään pari tuhatta vuodessa.Eipä oo tullu tapeltua kenenkään vieraan kanssa vaikka eri mieltä monestakin asiasta olen.Nuorena kylläkin tanssipaikoilla ja kapakoissa kjoskus joutui kokeilemaan mutta on tainnu mennä muutama kymmenen vuotta aikaa.Voitko toistaa kysymyksen,tunnen asian kohtuullisen hyvin ja vastaan mielelläni

maataistelija

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 279
Vs: TOS-maksu
Meillä saattaa päivän aikaan käydä kahvilla kymmeniä ihmisiä,vähintään pari tuhatta vuodessa.Eipä oo tullu tapeltua kenenkään vieraan kanssa vaikka eri mieltä monestakin asiasta olen.Nuorena kylläkin tanssipaikoilla ja kapakoissa kjoskus joutui kokeilemaan mutta on tainnu mennä muutama kymmenen vuotta aikaa.Voitko toistaa kysymyksen,tunnen asian kohtuullisen hyvin ja vastaan mielelläni

Pirukun sotkee noita lainauksia.. koitahan sinäkin, jos kehtaat, siivota siitä kaiken muun pois paitsi alusta se ensimmäinen rivi hakasissa; quote author="se ja se nimi"  link=topic....   Ja loppuun pelkästään yksi quote hakasissa. Tietenkin se lainattu teksti siinä välissä...
Ja jos vielä kehtaa, niin vilkaisee esikatselussa ennen lähetystä, helpottaisi vaan tätä seuraamista, kun tosiaan tää sivusto näyttää nyt sotkevan näitä ihan urakalla.

"Matille, ja muille TOSsi maksun puolustelijoille esittäisin toiveen;

Perustelkaa se maksu kunnolla. Perustelkaa se, miksi ei suostuta avaamaan mitä se maksu sisältää."

Tuolla tavalla oli tuossa edellisellä sivulla ne pitkät rimpsut alkuun, sieltä lisätietoa. Olen siis sinne perustellut, miksi tuo nykyinen on mielestäni väärin. Ja minkä takia tuota on minusta mahdoton perustella.
Olisi monia tapoja hoitaa asia, kaikki parempia kuin nykyinen.

-muuttaa laki, tuommoiset maksuvelvoitteet pois,  jalostaja "kerää" uuden hinnassa tarvitsemansa rahat, kuten kaikessa muussakin
ja/tai
-mahdollistaa maksaa vain ja ainoastaan lain määräämä osa, ilmoittamalla esim. se ko.lajikkeen rojalti, ja til.nro
ja/tai
-avata tuo nykyinen lasku kunnolla, kerätä se redelleen näin mutta omalla kustannuksella - viljelijä maksaisi vain sen lain määräämän osan - on jalostajan oma tahto käyttää muita, maksakoon siis itse sen kaiken

Tuosta nyt muutama vaikka alkuun.

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: TOS-maksu
Maksu on jalostajalle menevä maksu jolla korvataan lajikkeen jalostuksesta aiheutuvat kustannukset+mahdollinen liikevoitto.Itse olen ehdottanut että kaikista kylvetyistä hehtaareista maksetaan maksu ihan samalla lailla ja siemenen hinnasta saataisiin rojalti pois.Nykysysteemissä siemenen ostajat maksavat suuremman osan jalostuksesta kuin oman siemenen käyttäjät.

KallePP

  • Vieras
Vs: TOS-maksu
Mutta mitä turhia enää lässyttämään asiasta sivutolkulla, maksultahan välttyy sillä, että jättää kasvulohkolomakkeeseen tyhjäksi kohdan,missä kysytään siemenen alkuperää. Tämän meille kertoi nimimerkki  jai101.

Viimeksi muokattu: 25.01.18 - klo:09:28 kirjoittanut KallePP