Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Likwi  (Luettu 17357 kertaa)

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Likwi

Paljon kuulee parjattavan likwiä. Mikä siinä mättää? Onko ongelma mallissa vai sen käyttäjässä?

Muutamia tulosteita ainoastaan katselleena tieten olen kiinnostunut, onko tuo oikeasti hyödyllinen työkalu vai onko se vain yksinkertaistettu laskelma, joka standardinsa vuoksi menee valtion portaassa helposti läpi? Vai onko hyvin laadittu oma laskelma jopa todenmukaisempi?

Kysymyksiä herää etenkin, jos konsultti ei osaa konsultoida. Varsinkin laajentavilla voi mennä sormi suuhun. Saako likwistä mitään herkkyysanalyysiä?
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Likwi
Itse heitin koko laskelman roskiin, sen jälkeen kun konsultti oli sen tehnyt, koko laskelma oli tehty aboder ohjelmalla eikä siihen voinut tehdä mitään muutoksia, niin että olisi voinut laskelmia katsella, miten mikäkin vaikuttaa.

UCD

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1440
Vs: Likwi
Höh??? Ei siinä laskelmassa mitään vikaa ole jos lähtötiedot ovat oikein.

No mix sitten maine on huono?  ;D
Aitoon kasari maataloustulo meininkiin kuulu, ettei mikään muutu ja silloin tehdyt likvit olivat JUMALAN sanaa about 15 vuotta spv:sta. Se likvi oli vähä niinku palkkasopimus......  ;D ;D ;D ;D

Nyt sitten kun maailman on hiukkasen muuttunut nopeatemposemmaksi niin se laskelma pitää päivittää muuttuvien tietojen osalta riittävän usein, jotta pystyy tekemään korjaavia peliliikkeitä riiittävän ajoissa. Näin toimii yrittäjä.

Toinen vaihtoehto on mennä vetämään tuottaja itkuvirttä maaseudun menneisyyden palstoille ja valittaa kun likvit oli roskapaperia vuoden päästä tekoajankohdastaan...  :o

Toisekseen likvi on peruslähtökohdiltaan maksuvalmiuslaskelma eli en pohjalta viritellyt kannattavuus laskelmat on sitten oma lukunsa.

Mut kyllä sillä rahaa pankista ja Ely:stä irtoooo..... ;D ;D

Ps mä olen hakenut te-keskuksesta tähän asti omalla excel likvillä kaikki inv tuet...  Nyt sitten tuli viime vuonna stoppi, kun ei kuulemma itse yrittäjän tekemä likvi enää kelpaakaan...  :o







Viimeksi muokattu: 18.02.10 - klo:19:50 kirjoittanut UCD

Losers always whine about their best. Winners go home and f*ck the prom queen ....

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7085
Vs: Likwi
Ps mä olen hakenut te-keskuksesta tähän asti omalla excel likvillä kaikki inv tuet...  Nyt sitten tuli viime vuonna stoppi, kun ei kuulemma itse yrittäjän tekemä likvi enää kelpaakaan...  :o

Et vaan osaa ;D

Itte tein likvit viime keväänäkin,kolmet eri paperit niillä meni läpi eri investointikohteisiin :P Ei mitään kikkailuja tms.

Sehän selvää että noilla laskelmilla ei ole mitään tekoa parin vuoden päästä ellei niitä päivitä. Eikä ole mitään syytä päivittää ennen kuin seuraavan kerran likviä tarvii. Taloutta voi seurata muutenkin ???

Joku vuosi sitten tehtiin OIKEA likvi, useampi erilainen variaatio mutta niin vain sekin heitti häränpyllyä kun ensin viljanhinnat nousi,seuravana vuonna viljanhinnat laski ja kustannukset pompsahti. Sinänsä ei ollut mitään merkitystä, sen hetken tiedoilla/tulevaisuuden "arvauksilla" mietein tulevaisuutta. Laskelmat vain vahvisti omia näkemyksiä, tuli huomattua kuinka paljon merkitsee kuka laskelmat tekee ja millä ajatuksella. Parempia tuskin olisi saanut, Pro Agrialla on välillä töissä oikeasti osaavaakin porukkaa ;D

Kuinkahan moni teki suuriakin investointeja kun viljanhinta nousi, perustuen korkeaan viljanhintaan,likvin laskijan usuttamana ::)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

UCD

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1440
Vs: Likwi
Ps mä olen hakenut te-keskuksesta tähän asti omalla excel likvillä kaikki inv tuet...  Nyt sitten tuli viime vuonna stoppi, kun ei kuulemma itse yrittäjän tekemä likvi enää kelpaakaan...  :o

Et vaan osaa ;D

Itte tein likvit viime keväänäkin,kolmet eri paperit niillä meni läpi eri investointikohteisiin :P Ei mitään kikkailuja tms.


Nooh viime keväänä meni vielä läpi omatekoinen, mutta syksyn viimeseen hakuun oli pelisäännöt uusittu.... otappa selevää, ennekun alat mesoon elviksenä.  :P
Losers always whine about their best. Winners go home and f*ck the prom queen ....

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Likwi
Likwi on hyvä työkalu maksuvalmiuden seurantaan, päivitettävä 2-3 kk välein näin investoivana. Muuten riittää puolivuosittainen. Hyvä olisi käyttää ulkopuolista konsulttia sitä päivittämään, toisen silmät näkee aina jotain muuta kuin omat. Ehkäisee tilasokeutta.

                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7085
Vs: Likwi
Ps mä olen hakenut te-keskuksesta tähän asti omalla excel likvillä kaikki inv tuet...  Nyt sitten tuli viime vuonna stoppi, kun ei kuulemma itse yrittäjän tekemä likvi enää kelpaakaan...  :o

Et vaan osaa ;D

Itte tein likvit viime keväänäkin,kolmet eri paperit niillä meni läpi eri investointikohteisiin :P Ei mitään kikkailuja tms.


Nooh viime keväänä meni vielä läpi omatekoinen, mutta syksyn viimeseen hakuun oli pelisäännöt uusittu.... otappa selevää, ennekun alat mesoon elviksenä.  :P


Emmä mitään mesoo,yritin vttuilla ts. näyttää että eri TE-keskukset käsittelee asioita erilailla. Näköjään ei,keväällä jätin paperin ::)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Likwi
Saa suositella hyvää laskelman tekijää vaikka yv. nyt ei tarvita leikkilaskelmaa vaan sellainen jossa osataan pureutua oikeisiin asioihin pihattohankeessa.
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2855
Vs: Likwi
Saa suositella hyvää laskelman tekijää vaikka yv. nyt ei tarvita leikkilaskelmaa vaan sellainen jossa osataan pureutua oikeisiin asioihin pihattohankeessa.

Tein itse aika hyvän mutta nyt ei ole valitettavasti aikaa :)

optimisti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1527
Vs: Likwi
Itse tehty ja parempi kuin rahastuksen.

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Likwi
Meinasin ihan uteliaisuutta koeponnistaa tuon kilpailijan eli Wiklin tiedot/taidot. Katotaan kuin käy. Jääkö käteen muutakin kuin menetetty neuvo-raha?

carhu

  • Vieras
Vs: Likwi
Saa suositella hyvää laskelman tekijää vaikka yv. nyt ei tarvita leikkilaskelmaa vaan sellainen jossa osataan pureutua oikeisiin asioihin pihattohankeessa.

Seon tuö likvi vähä semmonen kaks teränen miekka. Sehä on vähä niinku putjetti .vaan ku se tehhään pitkälle ajalle niin siinnä kerkijää tulla niitä muuttujia. Tänä päevänä ku mikkää ei oo pysyvää, niin laskeppa siinnä sitte vuosien päähän tuloja/menoja. Ne jos vaehtellee myytävän tuotteen hinta /ostopanokset,niin harvon se natsaa tua likvi ku sitä kahtellee vuosien jäläkeen.Arviolta joutuu niin palijo tuahon lukuja laettammaan. Ja likvin tekijää sitä sitte"kiitetään"

navettapiika

  • Vieras
Vs: Likwi
Saa suositella hyvää laskelman tekijää vaikka yv. nyt ei tarvita leikkilaskelmaa vaan sellainen jossa osataan pureutua oikeisiin asioihin pihattohankeessa.

Seon tuö likvi vähä semmonen kaks teränen miekka. Sehä on vähä niinku putjetti .vaan ku se tehhään pitkälle ajalle niin siinnä kerkijää tulla niitä muuttujia. Tänä päevänä ku mikkää ei oo pysyvää, niin laskeppa siinnä sitte vuosien päähän tuloja/menoja. Ne jos vaehtellee myytävän tuotteen hinta /ostopanokset,niin harvon se natsaa tua likvi ku sitä kahtellee vuosien jäläkeen.Arviolta joutuu niin palijo tuahon lukuja laettammaan. Ja likvin tekijää sitä sitte"kiitetään"
Kaiken a ja o, on valita riittävän huono maidon hinta ja lehmien uudistusprosentti. Sillä pääsee nyt ja aina pitkälle, kun se likwi pitää oikeasti toteuttaa.

carhu

  • Vieras
Vs: Likwi
Saa suositella hyvää laskelman tekijää vaikka yv. nyt ei tarvita leikkilaskelmaa vaan sellainen jossa osataan pureutua oikeisiin asioihin pihattohankeessa.

Seon tuö likvi vähä semmonen kaks teränen miekka. Sehä on vähä niinku putjetti .vaan ku se tehhään pitkälle ajalle niin siinnä kerkijää tulla niitä muuttujia. Tänä päevänä ku mikkää ei oo pysyvää, niin laskeppa siinnä sitte vuosien päähän tuloja/menoja. Ne jos vaehtellee myytävän tuotteen hinta /ostopanokset,niin harvon se natsaa tua likvi ku sitä kahtellee vuosien jäläkeen.Arviolta joutuu niin palijo tuahon lukuja laettammaan. Ja likvin tekijää sitä sitte"kiitetään"
Kaiken a ja o, on valita riittävän huono maidon hinta ja lehmien uudistusprosentti. Sillä pääsee nyt ja aina pitkälle, kun se likwi pitää oikeasti toteuttaa.

Seon taidetta/taeteilua tua mitä tualla likvillä kartotettaan.Kun jotaki sitte investoi niin aena se riski on olemassa ja vastuu jää vilijelijälle. Kun on tehty laskelmia pienillä markinaaleilla ja tullee jotaki ennakoimatonta, niin  siksi kaekki ee vaan aena onnistu.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Likwi
Saa suositella hyvää laskelman tekijää vaikka yv. nyt ei tarvita leikkilaskelmaa vaan sellainen jossa osataan pureutua oikeisiin asioihin pihattohankeessa.

Seon tuö likvi vähä semmonen kaks teränen miekka. Sehä on vähä niinku putjetti .vaan ku se tehhään pitkälle ajalle niin siinnä kerkijää tulla niitä muuttujia. Tänä päevänä ku mikkää ei oo pysyvää, niin laskeppa siinnä sitte vuosien päähän tuloja/menoja. Ne jos vaehtellee myytävän tuotteen hinta /ostopanokset,niin harvon se natsaa tua likvi ku sitä kahtellee vuosien jäläkeen.Arviolta joutuu niin palijo tuahon lukuja laettammaan. Ja likvin tekijää sitä sitte"kiitetään"
Kaiken a ja o, on valita riittävän huono maidon hinta ja lehmien uudistusprosentti. Sillä pääsee nyt ja aina pitkälle, kun se likwi pitää oikeasti toteuttaa.
Normaali toimenpide yritystä perustettaessa. Tulot minimiin ja kulut ylös, jos silloinkin vielä näyttää plussaa niin eikun eteenpäin. Maataloudessa ei tai yksikään tila täyttää tätä kriteeriä.
Likwi sitten on arvaus tulevasta eikä sillä käytännössä ole mitään yhteyttä todellisuuteen ellei sitä jatkuvasti päivitetä ja silloinkin voidaan olla vielä myöhässä.
Itse tulee budjetointia tehtyä ihan ruutupaperilla/päässä. Tämä on riittänyt toistaiseksi ihan hyvin, kun ei ole viimeiset eurot kiinni lainan lyhennyksissä ja koneiden osamaksuerissä... Jos isompaa rakennusinvestointi suunnittelisi niin tilanne voisi olla toinen. Silti en oikein tuohon likwiin usko. Parempi kun itse tiedostaa mistä rahaa tulee milloinkin ja minkä verran ja mihin sitä menee milloinkin ja minkäkin verran.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...