Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Optima akku vs. tavallinen  (Luettu 52540 kertaa)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52003
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kondensaattori mikä ei kuitenkaan korvaa akkua? Moottoripyörä kokoluokkaan on ainakin jo litiumakkuja LiFePO4. Ei ole vasta kuin kesän kokemus. Tavalliset kypsyy parissa talvessa vaikka ei kylmässä olisikaan, pitäisi olla se ylläpitolaturi.

Kondensaattori on semmonen "pikapano" virtalinjaan, laukee yhtä nopeesti kun latautuu......

Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7101
  • karkki vai keppana?
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kondensaattori mikä ei kuitenkaan korvaa akkua? Moottoripyörä kokoluokkaan on ainakin jo litiumakkuja LiFePO4. Ei ole vasta kuin kesän kokemus. Tavalliset kypsyy parissa talvessa vaikka ei kylmässä olisikaan, pitäisi olla se ylläpitolaturi.

Kondensaattori on semmonen "pikapano" virtalinjaan, laukee yhtä nopeesti kun latautuu......
Periaatteessa joo, mutta apukäynnistimiäkin on lyyttiin perustuvia, pitäisi tyhjästäkin akusta varata itsensä ja saada kone käyntiin.
pessimisti ei pety!

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26063
  • vastustan
Vs: Optima akku vs. tavallinen
joskus jos jollain on mahdollisuus laittaa akkuja puntarille niin kannatttaa kokeilla, tuttu akkukauppias vaan sano että mitä kevyempi akku sitä äkkiämpää se kuolee tärinässä, myös suuri käynnistysvirta saadaan suurella pinta-alalla mikä taaseen on pois kestoiästä....
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9718
Vs: Optima akku vs. tavallinen
joskus jos jollain on mahdollisuus laittaa akkuja puntarille niin kannatttaa kokeilla, tuttu akkukauppias vaan sano että mitä kevyempi akku sitä äkkiämpää se kuolee tärinässä, myös suuri käynnistysvirta saadaan suurella pinta-alalla mikä taaseen on pois kestoiästä....

No tuolla puntari testillä mitattuna puna kantinen Optima hakkaa varmasti kaks kertaa painavammat. Vaikka se nykyään onkin paska, niin onko se sen lyhyt ikäisempi kuin kaks kertaa painavampikaan. Just tänään naapuri valitti, että piti optimaa päivittää. Tosin muisteli, että edellinen oli reilusti yli 10v iältään.

Lemmy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 917
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Eikö sen hyperkondensaattorin voi laittaa sinne autostereon kondensaattorin rinnalle niin vahvistin ei kyykkää? Antaa sitten vielä starttimoottoriin lisäpotkua.
Kaaoksesta nousee harha, meille se on tähtitarha.
http://haapasalontila.fi/index.html

Aatami Särkisalami

  • Vieras
Vs: Optima akku vs. tavallinen
mäkistartti riitti kummasti vanhassa diesseli 995 taavetti ruskeessa vaikka väri olis ollu puna valakee  ja kunnan jauhoja takakontissa vivan

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Mä päädyin viime syksynä ostamaan halvempia useammin. Osin Optimoiden nykylaadun takia. Kaikki tehdään nykyään rimaa hipoen ja liian knaftisti. Onpahan aina tuoretta tavaraa kierrossa eikä hankittaessa akun hintakaan harmita liikaa. Kulutustavaraahan ne ovat eikä niitä maatalousmuseoissa näe.

Samaan päätynyt, traktoreihin ja koneisiin hieman halvempaa akkua ja mneee monta vuotta. Vuosituhannen vaihteen akut kesti vielä 10-15 vuotta, vastikään niitä vaihdellut, mutta kestääkö nykyiset? Halppisakussa lukee vuosimalli -11 ja jokin kevään päivä tussilla kyljessä. Toissavuonna vaihdoin, eli viitisen vuotta kesti Valtrassa. Taitaa eroa olla myös latureissa ja säätimissä, vaikuttaa akun kestoon ratkaisevasti. Ajotavan lisäksi, ts. pitempää vai pätkäajoa kylmästä vaiko lämpimästä lähdöt.

Autoon piti ostaa AGM kun bemarin laturissa liikaa "älyä" ts. erilaiseen akkuun vaihtamalla olisi pitänyt käydä testerissä, että osaa ladata akkua optimaalisesti. Hyvin on akku kyllä kestänyt, 350tkm ja ikää oli akulla jo 13 vuotta, Webastoakin käytetään silloin tällöin. Jotain taikaa hyvässä akussa ja kunnollisessa laturissa, joka ei lataa liikaa eikä liian vähän.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Itsellä kans yksi joku 4-5 vanha optima punainen, tuli laiskaksi ja käytin sitä haukkujen keran akku liikkeessä. Ne sitten latasi sen omalla laturillaan jollain syväpurkausohjelmalla ja mittasivat käynnistysvirran, väittivät  olevan 800 A, eli juurin sen mitä uudessakin on.

Ohjeeksi antoivat vinkin notta jos ylläpitolaturilla lataa niin ehdottomasti se lumihiltale asetus, ja ettei muka 4A ylläpitolaturilla saisi optimaa täyteen vaan pitää olla tehokkaampi laturi – joku citekki se oli jolla hintaa taisi olla jotain 700.

Itse olen luullut notta hiljaa hyvää tulee – pienellä virralla ladaten.
 
Akku on edelleen käytössä ja saas nähdä, pari uudempaakin on, mutta kestoiästä ei osaa enempää sanoa.
   cría cuervos y te sacarán los ojos

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Optima akku vs. tavallinen
https://www.ikh.fi/fi/akku-optima--+-rtr4-2-815cca-b98003251

ikh sivulla ohjeita optiman lataukseen > näyttäisi olevan erilaiset mitä minulle annettiin.

Olisko jotain häikää ollut akuissa kun noin seikkaperäisiä ohjeita anetaan?

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
 " akkua ladattaessa käytettävä älylaturia (max. 10 A) esim. BPC1205, BPC1207

Varausohjeet:
Ajoneuvon laturi
- 13,8 V - 15,0 V

Akkulaturi (vakiojännite):
- 13,8 V - 15,0 V, 10 A, n. 12 - 15 tuntia

Ylläpitovaraus:
- 13,2 V 13,8 V, max. 1 A

Pikavaraus (vakiojännite):
- max. 15,6 V
- ei virtarajoitusta lämpötilan ollessa alle 50 °C
- varataan, kunnes virta on alle 1 A
Jälleenvarausaika (esim. 100 % purkautumisesta arvoon 10,5 V)
Ampeeriluku / aika (n.) kunnes 90 % varautunut
- 100 A: (4,2) 35 min / (5,5) 52 min
- 50 A: (4,2) 75 min / (5,5) 112 min
- 25 A: (4,2) 140 min / (5,5) 210 min
- varausaikaan vaikuttavat ympäristön lämpötila ja laturin ominaisuudet
- vakiojännitteellä varattaessa virta laskee varaustilan kasvaessa
- virran ollessa alle 1 A akun voidaan olettaa olevan lähes täyteen varattu

Syklinen käyttö tai sarjakäyttö:
- vakiojännite tai vakiovirta: 14,7 V lämpötila <50 °C, ei virtarajoitusta
- kun virta laskee alle arvon 1 A, varausta jatketaan vakiovirralla 1 tunnin
- virran voimakkuuden pitää olla 3 A akkumallille 5,5 ja muiden mallien kohdalla 2 A
- kaikki varaussuositukset perustuvat keskimääräiseen ympäristölämpötilaan 25 °C "

   cría cuervos y te sacarán los ojos

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Luin oman juttuni linkityksen uudestaan ja vitsin gluu onkin tuo.

” Akkulaturi (vakiojännite):
- 13,8 V - 15,0 V, 10 A, n. 12 - 15 tuntia ”

Ja eikös vaan cetekki ja muutkin ole ns syklisiä latureita joissa on lataus impulsseja ja tuo ikh laturi lataa ” vakiojännitteellä” niin notta onkos me sitten pilattu nuo optimat väärällä laturilla?
   cría cuervos y te sacarán los ojos

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19920
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Ctek 7.0 ei ainakaan toiminut Optiman kanssa. En ollut itse sellaista optimaa ostanut. Muutenkin sellainen akku, joka pysyy varattuna traktorin omalla laturilla, on riittävä. Fordissa akun ikä alenee kesällä  liian kuuman sijainnin takia. Toisaalta talvella taas latautuu kunnolla ja säilyy lämpimämpänä taukojen yli, myös moottorinlämmitin lämmittää samalla akun.

-SS-

Kaikki

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1515
Vs: Optima akku vs. tavallinen
… Jatkoa puoltaa ek, jonka taakse saa punnertaa kunnon akun, mutta optima sujahtaa helposti. Keltakantinen hinnakas ( n.300) mutta onko parempi kuin punainen ( jota tuskin ostan). Mikäs normi akku on vaihtoehto … Crx kait halpa, mutta ?
Kaikki ehdottaa vaihtoehtoa että tuollaiseen hankalaan paikkaan voisi laittaa kaksi tai peräti kolme pienempää akkua rinnan kytkettynä.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Optima akku vs. tavallinen
https://www.motonet.fi/fi/tuote/493116/Akkutesteri-viisarinaytolla
Tuommoinen on pitänyt ostaa jo monta kertaa. Jännite ei kerro välttämättä mitään siitä että onko akku edelleen voimissaan. Aikanaan kun olin kaupassa töissä ja myynnissä oli todella halpoja afa akkuja, niin niistä ei pakkasella tullut virta pihalle ollenkaan. Vaikka kesti kuormitustakin, niin käynnistysvirtaa ei vaan löytynyt. Akkunapojen ja liitinten puhtauteenkin kannattaa kiinnittää huomiota. Ja monesti ne päävirtakatkaisijat saattaa aiheuttaa ongelmia. Meilläkin yhdessä traktorissa piti vikaa etsiä ja aika hankalia nuo päävirtakatkaisijoiden viat kun saattavat toimia välillä oikein hyvin ja sitten taas alkaa virrat huveta. Ebaysta tilasin *****tettuja autohifissä käytettäviä akkukenkiä. Niihin on paljon helpompi laittaa lisäpiuhoja kiinni erilaisia viritelmiä varten...

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8336
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Päävirtakatkaisijasta sen verran, että tietääkö kukaan hyvää katkaisijaa.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7101
  • karkki vai keppana?
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Päävirtakatkaisijasta sen verran, että tietääkö kukaan hyvää katkaisijaa.
Yleensä niissä kaikissa se katkaisu puoli toimii :D
Miten sähköiset?
pessimisti ei pety!