Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Optima akku vs. tavallinen  (Luettu 52371 kertaa)

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8304
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kaivetaan vanha ketju esiin. Mä olen lähes vannonut punakantisen optiman nimeen. Mutta nyt alkaa olla, että yksikään kone joissa noita on ei lähde käyntiin , jos lämpötila kääntyy pakkaselle tai ei lämmitä useaa tuntia. Osa varmaan vanhempaa kalustoa, mutta nuorimmat kait 3-4 vuotta vanhoja. On näitä joku jo keräykseenkin kannettu. Onko noiden laatu huonontunut viime vuosina? Naapuri manaili joku viikko sitten , että ne on nykyään ihan paskoja ! 6400 Valtraan pitää ihan pakosta ostaa uusi akku, mutta vieläkö optimalla jatketaan … Jatkoa puoltaa ek, jonka taakse saa punnertaa kunnon akun, mutta optima sujahtaa helposti. Keltakantinen hinnakas ( n.300) mutta onko parempi kuin punainen ( jota tuskin ostan). Mikäs normi akku on vaihtoehto … Crx kait halpa, mutta ?

Esimerkiksi tuollainen akku.

http://www.tarvikkeet.fi/tuotteet/akut/odyssey-akut

Ei heti hyydy. Mut ei ole halpakaan.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Tuli vielä mieleen … en edes tiedä onko kaikki vika akussa. Pyörittää vielä tuota vallua hetken ihan "ok", mutta ei hörähdä. Teki tuota aikoinaan kun oli lastu. Lastun poisto paransi käynnistymistä. No nyt on lastu ollut romukopassa vuosia ( oli siinä muutakin vikaa), mutta alkuperäinen ecu on ohjelmoitu. Heikentääkö tuo "optimointi" käyntiinlähtöä. Toisaalta olen mä sen edellisvuosina käyntiin saanut, nyt on kuin sammutin olis päällä. Akun lataus ja moottorin lämmittimen reilu käyttö, niin saa käyntiin. Mutta en ole tottunut koko aikaa roikattamaan , 10 pakkasasteen lämpimämmällä puolella.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kaivetaan vanha ketju esiin. Mä olen lähes vannonut punakantisen optiman nimeen. Mutta nyt alkaa olla, että yksikään kone joissa noita on ei lähde käyntiin , jos lämpötila kääntyy pakkaselle tai ei lämmitä useaa tuntia. Osa varmaan vanhempaa kalustoa, mutta nuorimmat kait 3-4 vuotta vanhoja. On näitä joku jo keräykseenkin kannettu. Onko noiden laatu huonontunut viime vuosina? Naapuri manaili joku viikko sitten , että ne on nykyään ihan paskoja ! 6400 Valtraan pitää ihan pakosta ostaa uusi akku, mutta vieläkö optimalla jatketaan … Jatkoa puoltaa ek, jonka taakse saa punnertaa kunnon akun, mutta optima sujahtaa helposti. Keltakantinen hinnakas ( n.300) mutta onko parempi kuin punainen ( jota tuskin ostan). Mikäs normi akku on vaihtoehto … Crx kait halpa, mutta ?

Esimerkiksi tuollainen akku.

http://www.tarvikkeet.fi/tuotteet/akut/odyssey-akut

Ei heti hyydy. Mut ei ole halpakaan.

Odysseytä käyttävät autohifipuolellakin vissiin aika paljon. Optiman laatu on ilmeisesti laskenut paljon. Itsellä nekään ei kestäneet kuin kolme vuotta, eikä exiden rullakennoakku yhtään kauempaa. Nyt on ollut bilteman agm-akkuja, mutta yksi akku pitäisi uusia. Agm-akkuja suosin jatkossakin kun niistä ei tule mitään pihalle. Toki löytyy ns. normaalejakin akkuja jotka kestävät reilua kallistelua ilman että nesteet roiskuu pihalle. Kahdessa traktorissa on nokka nimittäin aika ruosteessa kun niissä oli aikanaan normaaleja akkuja.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: Optima akku vs. tavallinen
tuollaisen mä lopulta tilasin.  https://www.ikh.fi/fi/akku-optima-+--yts5-5-975cca-b98051187   Onneksi hinta ei ollut ihan tuo. Sen verta pitkät keskustelut auto-hifi miehen kans tuli höpistyä, että en usko ihan paskaa ostaneeni, vaikka optima nykyään onkin ihan paska :)
btw ... kuka noiden akkujen takuut myöntää. Monella nettikauppiaalla optiman takuuksi ilmoitetaan 12kk. Ikh:n lisäksi jollakin toisellakin oli 2vuotta. No tuskin ne nyt niin paskoja ole, että takuuaikana selvää vikaa ilmenisi. Tuon keltaisen saa kait tyhjätä ihan tyhjäksikin, eikä pitäisi olla moksiskaan.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Optima akku vs. tavallinen
90-luvun Y-Toppi kesti semmosen 14-vuotta ja olis kestänyt varmaan kauemminkin mutta käyttö oli lopulta niin vähäistä että se lienee tappaneen sen lopullisesti.

Nää nykyset Optimat on melkolailla kelvottomia, semmosia Idolsseja.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3118
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Väitän että se sähköjärmestelmän laatu siinä koneesse joka rikkoo akkuja. Tos edelisessä kaivurissa oli yli 8 v sama ihan tavalinen akku. Scania, oliko se nyt vuonna 08 uutena ostettu auto on edeleen omat akut. Omat foordit kun vähä käytöllä syö akkukenkiä ja mikä. Noi epäluotettavien  päävirtakatkaisijat vihaan yli kaiken.

Muistanko väärin, maailmassa ei ole kovin monta akku valmistajia, johnson? on yks niistä jotka tekee melkein kaikki meillä myytävät merkkien akut?

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8304
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Joku ohi normien tehty intia/kiina-akku vois olla kova juttu. Jos sellaisia jostain löytyy.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Optima akku vs. tavallinen
90-luvun Y-Toppi kesti semmosen 14-vuotta ja olis kestänyt varmaan kauemminkin mutta käyttö oli lopulta niin vähäistä että se lienee tappaneen sen lopullisesti.

Nää nykyset Optimat on melkolailla kelvottomia, semmosia Idolsseja.

Mun Optima oli tommosessa käytössä,

Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: Optima akku vs. tavallinen
90-luvun Y-Toppi kesti semmosen 14-vuotta ja olis kestänyt varmaan kauemminkin mutta käyttö oli lopulta niin vähäistä että se lienee tappaneen sen lopullisesti.

Nää nykyset Optimat on melkolailla kelvottomia, semmosia Idolsseja.

Mun Optima oli tommosessa käytössä,



No jossain tuollaisessa käytössä se hifi-tuning  miehen kokemuskin oli optimoista kertynyt. "ikinä ei ollut niin tyhjä, että ei auto olisi käyntiin lähtenyt, vaikka olikin tyhjä". Mutta aika paljon nykyään optiman laatua haukutaan. Omat on kyllä voinut syödä käyttökin. Joskus on tyhjätty virran tai valojen päälle jäämisellä. Sitten akkuja on vaihdeltu vehkeestä toiseen ja lopuksi ei enää muista mikä on uusin. Kyllä tuo Valtran nykyinenkin käyttöön jää. Huonompiakin mulla on käytössä. Katsotaan nyt mikä on uuden / suuremman / eri värisen vaikutus. Onhan tuo normi punakantinen verrokkina alunperinkin liian pieni 174Ah:n akkuun verrattuna. Tämä käynnistysvirraltaan suht lähellä. Hinta nyt muutaman kympin kalliimpi , kuin esim. 180 Bosch. Jos se sijoituspaikka olis välijempi, olisin voinut kokeeksi siirtyä takaisin normi akku rintamalle. Aika näyttää oliko ihan paska valinta.

Kaikki

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1511
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kaikki suosittelee jännitteen mittaamista ennen uuden akun asentamista. Kaikilla on mennyt Optimasta tehot kun ylijänniteen säädin oli rikki.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Varmaan se optimakin kuivaa vaikka onkin mömmöt imeytetty. Eli nesteet haihtuu kuitenkin...
Ite aattelin hakea tuommoisen huomenna kun on vielä halvennuksessakin. https://www.ikh.fi/fi/akku-af-hd-crx-130ah--+-343x175x283-bc80010

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7069
  • karkki vai keppana?
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kaikki suosittelee jännitteen mittaamista ennen uuden akun asentamista. Kaikilla on mennyt Optimasta tehot kun ylijänniteen säädin oli rikki.
Kaikki täällä puhuu paskaa, näytä mulle laturi missä on ylijännitteen säädin :D
pessimisti ei pety!

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12200
  • Virolaista kiitos!
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Perinteisiä Vartan akkuja ostettu, kun uutta on tar*****. Nyt esim. sataneljäkolmonen täyttää 5,5vuotta ja edelleen alkuperäinen akku, kohta 2400h mittarissa. Mielestäni ihan hyvin on kestänyt uudetkin akut, vaikka kaikki moittii akkujen laadun huonontuneen. Olennaista on muistaa tarkkailla vesimäärää. Valmetissa akut kiehuu aina sen verran, että hävikkiä syntyy.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kaikki suosittelee jännitteen mittaamista ennen uuden akun asentamista. Kaikilla on mennyt Optimasta tehot kun ylijänniteen säädin oli rikki.
Kaikki täällä puhuu paskaa, näytä mulle laturi missä on ylijännitteen säädin :D

Ehkä määritelmästä kannattaa jättää se 'yli' pois. Jos jännitteensäädin on hajalla niin se joko ylilataa tai sitten ei lataa ollenkaan.

Moerkoe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 446
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Minulla kesti eka punakantinen Optima 30 vuotta, oli aika monessa paikassa käytössä. Toinen alkaa olla samanikäinen kohta, latailen sitä silloin tällöin - auto lahosi alta viime keväänä. Kolmas on pikkufoortissa kiinni, vasta parin vuoden ikäinen mutta pyörittää starttia niin vinhasti, että epäilyttää.

Ylijännite nuo voi tappaa, muuten ovat kestäviä pelejä. Antaa reippaan virran aina tyhjenemiseensä asti, tarvittaessa.