Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Optima akku vs. tavallinen  (Luettu 52363 kertaa)

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26008
  • vastustan
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Minulla  dielelautossa Vartan akku ja Webasto. Auto toista talvea käytössä ja nyt jo kahtena aamuna ollut akku tyhjä. Työmatkaan menee 45 minuuttia niin luulisi latautuvankin. Latasin ctekillä alkuviikosta ja kolmantena aamuna oli taas akku sippi.
vikahan voi olla laturissakin, vaikkei valo pala. tuontiautoissa voi olla myäs matalampi latausjännite
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Minulla  dielelautossa Vartan akku ja Webasto. Auto toista talvea käytössä ja nyt jo kahtena aamuna ollut akku tyhjä. Työmatkaan menee 45 minuuttia niin luulisi latautuvankin. Latasin ctekillä alkuviikosta ja kolmantena aamuna oli taas akku sippi.
vikahan voi olla laturissakin, vaikkei valo pala. tuontiautoissa voi olla myäs matalampi latausjännite
Pohjolan oloihin tehty. Eikä ajotietokonekaan mitään herjannut. Lämmitin toiminut ihan ok mutta mitä sillä lämpimällä autolla jos ei pääse liikkeelle. Vähän niin kuin puun ja kuoren välissä. Jos ei lämmitä niin ei käynnisty ja jos lämmittää niin ei käynnisty :-[
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26008
  • vastustan
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Minulla  dielelautossa Vartan akku ja Webasto. Auto toista talvea käytössä ja nyt jo kahtena aamuna ollut akku tyhjä. Työmatkaan menee 45 minuuttia niin luulisi latautuvankin. Latasin ctekillä alkuviikosta ja kolmantena aamuna oli taas akku sippi.
vikahan voi olla laturissakin, vaikkei valo pala. tuontiautoissa voi olla myäs matalampi latausjännite
Pohjolan oloihin tehty. Eikä ajotietokonekaan mitään herjannut. Lämmitin toiminut ihan ok mutta mitä sillä lämpimällä autolla jos ei pääse liikkeelle. Vähän niin kuin puun ja kuoren välissä. Jos ei lämmitä niin ei käynnisty ja jos lämmittää niin ei käynnisty :-[
ei muuta kuin toinen akku tilalle, niin selviää onko akussa vai autossa vika
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Minulla  dielelautossa Vartan akku ja Webasto. Auto toista talvea käytössä ja nyt jo kahtena aamuna ollut akku tyhjä. Työmatkaan menee 45 minuuttia niin luulisi latautuvankin. Latasin ctekillä alkuviikosta ja kolmantena aamuna oli taas akku sippi.
vikahan voi olla laturissakin, vaikkei valo pala. tuontiautoissa voi olla myäs matalampi latausjännite

eikö kaikki autot oo tuontiautoja?

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Minulla  dielelautossa Vartan akku ja Webasto. Auto toista talvea käytössä ja nyt jo kahtena aamuna ollut akku tyhjä. Työmatkaan menee 45 minuuttia niin luulisi latautuvankin. Latasin ctekillä alkuviikosta ja kolmantena aamuna oli taas akku sippi.
vikahan voi olla laturissakin, vaikkei valo pala. tuontiautoissa voi olla myäs matalampi latausjännite
Pohjolan oloihin tehty. Eikä ajotietokonekaan mitään herjannut. Lämmitin toiminut ihan ok mutta mitä sillä lämpimällä autolla jos ei pääse liikkeelle. Vähän niin kuin puun ja kuoren välissä. Jos ei lämmitä niin ei käynnisty ja jos lämmittää niin ei käynnisty :-[
ei muuta kuin toinen akku tilalle, niin selviää onko akussa vai autossa vika
Voi olla että tuollaisella hyytelöakulla ei vika tule esille vaikka autossa olisikin...

Halliorja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 442
  • Turha tarkkuus on teknistä taitamattomuutta
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Minulla  dielelautossa Vartan akku ja Webasto. Auto toista talvea käytössä ja nyt jo kahtena aamuna ollut akku tyhjä. Työmatkaan menee 45 minuuttia niin luulisi latautuvankin. Latasin ctekillä alkuviikosta ja kolmantena aamuna oli taas akku sippi.
Uusissa autoissa on tosi paljon virrankulutusta eli akkua lataavaa virtaa ei taho riittää tunninkaan ajossa. Kauppoihin on tullut ns. webastoakkuja joissa riittää boforit käyttämään webastoakin ja virta riittää silti käynnistykseen, omassa Peugeotissa poistui tämä käynnistelyongelma suuremman akun myötä.

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3118
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Muutkin ovat huomaneet et vartan akut eim tahdo kestää. Kun joutuu melkein joka vuosi ostamaan noita isoja akkuja jotka maksavat yli 200€ niin ostin piruuta honkarista tai motonetistä halpis bannerin, 50ah. Neloskone on lähtenyt jo vuoden nätisti käyntiin,-15 asteen pakkasestakin. Kuutost foortin annan suosiolla lisää virtaa autosta, niin pienessä käytössä ja niin pieni vaiva, kun sen tietää. Nyt olen kantanut kotiin vain noita pieniä bannereita eikä rahaa ole mennyt kuin sen yhden ison vartan verran.Jos nää olisi ollut huonoja olisin siirtynyt optimaan.

Joku on kertonut et maailmassa on vain pari- kolme akku valmistajaa, kuka tekee bannerit, entä varta ja sen "siskot"

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Bannerit taitaa tulla itävallasta ihan omasta tehtaasta. Boscia ja vartaa tehään tsekeissä. Muista ei ole tietoa mulla ??? Bannerit on kyllä tosi hyviä akkuja. Unibull on tosi näppärä.
Ei tule äkillisiä oikosulkemisia niin kuin varta/boshilaisissa. 

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3118
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Googletin vähän. Banneri on itävaltalainen. Vartan akut tekee Johnson Controls.
http://www.johnsoncontrols.fi/publish/fi/fi/products/power_solutions.html

Ne tekee näköjään myös optima akut, kato oikeas laidassa oleva mainos

apumies

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 63
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Optimoista mitään tiijä mutta telakoneessa 7 vuotiaat Magnetimarellit ja vebasto laulaa edelleen, joskus jopa 2 tuntia päällä . Saaneko uusia mistä siitä ei tietoo.

Pohojalaanen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 347
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Mulla on autos Optima Yellow Top, laitoon tänä talvena kun Eberin kans kestoikä ei oo normaaliilla akuulla ollu kovin hyvä. Oli sinänsä outoa laittaa 55Ah:n akku autohon, kun sinne olis sopinu normaali yli 80Ah:n akku. Ne ei vain oo perinteisen lyijyakun kans oikeen vertaalukelepoosia, kun Optima antaa lähes täyden starttivirran ollesnansa melekeen tyhyjä, perinteises akus virrananto laskoo enemmän lineaarisesti.

Kokemuksia on aiemmin punaasesta Optimasta: Ostimma sellaasen puimurin akuksi/yleiskäyttöhön joskus -90-luvun alkupuolella tai puolivälis. Se oli koko ikänsä maharollisimman huonolla pidolla, ei ladattu juuri koskaan, antoo peittauslaitteille virtaa, pyörii mihinä sattuu kolisten välillä pitkin pakettiauton perää. Sen käyttöikä loppui vähä erikoosella tavalla, lyijynavat oli niin kulunehet jottei niistä saanu enää akunkengillä otetta. Nyt on uus samallaanen ollu pari vuotta. Kyllä ne hyviä akkuja on.

Pakettiautos on nyt Vartan AGM-hyytelöakku, kattotahan miltä se näyttää.

Optiman kuva:

http://www.poppikoneet.com/default.asp?id=20061116160700

viljami

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 220
Vs: Optima akku vs. tavallinen
2000-luvun alussa oli punainen Optima, joka kesti 3 vuotta. Tilalle tuli IKH:n halpa-akku, joka on ongelmitta toiminut tähän asti.

Poikapoloinen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 444
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Eikös optimassa ollu joskus 5 vuoden takuu oisit nasauttanu takuuseen uuden jos meni kolmessa vuodessa. Tollein ainakin oli keltakantisessa sillon ku aikanaan yhteen autoon hommasin.
Maaseudun tulevaisuus

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Optima akku vs. tavallinen
http://www.leab.de/english/exidebatterien/exidemaxximabattery/index.html
Tuolta tietoa tuosta aiemmin mainitusta exiden maxximasta. Netissä on juttua näistä optimoista ja exidestä aika paljon eri keskustelupalstoilla. Hyvin ristiriitaisia kokemuksia näistä akuista ??? Nuo agm-mallit löytyy nykyään jokaiselta valmistajalta, koska nykyään autoissa olevat ensiasennus akut ei vuotaa vaikka katollaan olisi tai kolaritilanteessa menisi akku aivan paskaksi. Tuollainen agm-akku on periaatteessa ihan samaa tekniikkaa kuin nuo optimat, kennot vaan eri mallisia.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9596
Vs: Optima akku vs. tavallinen
Kaivetaan vanha ketju esiin. Mä olen lähes vannonut punakantisen optiman nimeen. Mutta nyt alkaa olla, että yksikään kone joissa noita on ei lähde käyntiin , jos lämpötila kääntyy pakkaselle tai ei lämmitä useaa tuntia. Osa varmaan vanhempaa kalustoa, mutta nuorimmat kait 3-4 vuotta vanhoja. On näitä joku jo keräykseenkin kannettu. Onko noiden laatu huonontunut viime vuosina? Naapuri manaili joku viikko sitten , että ne on nykyään ihan paskoja ! 6400 Valtraan pitää ihan pakosta ostaa uusi akku, mutta vieläkö optimalla jatketaan … Jatkoa puoltaa ek, jonka taakse saa punnertaa kunnon akun, mutta optima sujahtaa helposti. Keltakantinen hinnakas ( n.300) mutta onko parempi kuin punainen ( jota tuskin ostan). Mikäs normi akku on vaihtoehto … Crx kait halpa, mutta ?