Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Metsän arvo  (Luettu 71894 kertaa)

JMK

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 110
Vs: Metsän arvo
Mun mielestä metsän hinta karannut käsistä,koska taimikoistakin maksetaan aika rajuja summia,mutta niissä
tapauksissa ei taida olla kyse kannattavuudesta,vaan jo aiemmin mainituista virkistys arvoista,tai sitten ostetaan
hinnalla millä hyvänsä,ettei toinen vain saa sitä.Esimerkki omasta takaa;tarjosin vajaa hehtaarin koivikosta 3000€
joka on omien maiden rajalla,mutta myyjä pyörti kaupan kun eräs *****mainen rajanaapuri sai kuulla siitä ja lupasi
lonkalta 25000€ myyjälle tietämättä hintaani,ja sai sen itselleen! No,en lähtenyt korottaa ;D Tällä puskalla ei ole
 oikeasti mittään muuta arvoa kuin ne koivut!

talutehnika

  • Vieras
Vs: Metsän arvo
Mun mielestä metsän hinta karannut käsistä,koska taimikoistakin maksetaan aika rajuja summia,mutta niissä
tapauksissa ei taida olla kyse kannattavuudesta,vaan jo aiemmin mainituista virkistys arvoista,tai sitten ostetaan
hinnalla millä hyvänsä,ettei toinen vain saa sitä.Esimerkki omasta takaa;tarjosin vajaa hehtaarin koivikosta 3000€
joka on omien maiden rajalla,mutta myyjä pyörti kaupan kun eräs *****mainen rajanaapuri sai kuulla siitä ja lupasi
lonkalta 25000€ myyjälle tietämättä hintaani,ja sai sen itselleen! No,en lähtenyt korottaa ;D Tällä puskalla ei ole
 oikeasti mittään muuta arvoa kuin ne koivut!

Ethän juksaa? Kerrotko sen *****maisen miellyttävän rajanaapurisi yhteystiedot vaikka privana. Mullakin tuli just myyntiin yli 400 ha metsää. JMK:n mukavanoloisella naapurilla on etuosto-oikeus.

talutehnika

  • Vieras
Vs: Metsän arvo
Tein viime syksynä tarjouksen Ruovedellä olevasta kappaleesta ,mutta en korkeinta 1,8 milj.
Joku teki järkyttävän ylihintaisen tarjouksen 2,4 milj. ja voitti.
Puustoa oli paikoin palstalla 550 kiintoa/ha. ;D
Nyt metsäpintaala tällä tilalla kohtuullinen 880 ha.eikä hirveitä haluja maksaa ylihintaa lisä palstoista.


Jooseppia se ei köyhyys vaivaa.

"Vs: Mihin sukusi on tuhlannut omaisuutenne
« Vastaus #53 : 02.10.11 - klo:21:16 »
On tästäkin tilasta lohkastu mm. karjalaisille ym.
On jäljellä vielä jotakin peltoa rapiat 600 ha ja metsää vajaat 800 ha."


"Vapaa sana / Vs: Maatalouden kokonaistuet
« : 16.12.11 - klo:16:56 »
Minusta viljatilan koko pitää olla vähintään 300 ha.
Meillä rapiat 500 ha. ei toki kaikki viljalla, ja jokainen voi laskea mitä tuet on yhteensä,kyllä niillä toimeen tulee kohtuullisesti kun vielä sorahommakin tuottaa jotakin ja metsät."

"Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: konekustannusten karsintaan
« : 08.09.11 - klo:21:46 »
Kaikki koneet on omia,seltys on siinä että käyttöaste on korkea ,viljely pintaala rapiat 500 ha. "

talutehnika

  • Vieras
Vs: Metsän arvo
.

    Joskus -80 luvulla vielä pystyi tekemään kaupan jonka aika hoiteli kuntoon. Kykyisin taitaa olla mahdoton juttu.
Itse olen huvikseni laskeskellut noiden MHY:n kiinteistövälityksen metsäpalstoja. Hintapyynnöt liikkuu lähellä 50€ puu m3. Taitaa olla huonoa bisnestä, mutta erihän siinä rahatkaan häviä kuten Nokian osakkeissa.  ;D

Tuossa pyyntö 24 €/m3.

http://www.mhy.fi/karjalanmetsatilat/myytavat_kohteet/tilat/fi_FI/rv_hirsikangas_199/

Tuossa 25 €/m3

http://www.mhy.fi/karjalanmetsatilat/myytavat_kohteet/tilat/fi_FI/jt_Nopinvaara_198/

jokikallio

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4
Vs: Metsän arvo
Kovin vähän löytyy ajantasaisia keskusteluja netistä metsän arvoon liittyen. Täällä sentään on jotain siihen liittyvää.

Ne ketkä ovat ostaneet metsää, niin onko teillä ostohinnat ollut lähempänä ns. käypää arvoa vai puuston arvoa? 
Olen muutaman kerran nyt törmännyt sellaiseen havaintoon omakohtaisesti, että joutuu tarjoamaan jonkun verran päälle puuston arvon. (Itse en ole tarjousta läpi saanut, mutta metsätilat ainakin ilmoittaa aina myynti hinnan, jos siitä itse on tarjonut)

Nyt olisi kiikarissa vajaa 10ha luokan pala, selkeät kolme kuviota 02 ja 03 luokan metsää, juuri ojitettu, hyvässä kunnossa oleva kasvatusmetsä puuta n.1600m3, puuston arvo n. 45000€. Käypää arvoa ei ole myynti-ilmoituksessa määritelty, mutta arvelisin sen olevan  32000-36000

Kamalasti tekisi mieli tuota kappaletta, mutta ei tiedä mitä siitä pitäisi tarjota, jotta sen saisi. (sellainen pelko tulee, että tarjoaa kamalasti yli). Nyt pitäisi miettiä ensiksi, että kannattaisiko tarjota yli vai alle puuston arvon. Vaakakupissa painaa vielä se, että tarvitsisin puuplassille paikkaa ja sieltä on kotipihalle 2,5km, siellä olisi vielä hyvä paikka suulille ja peuran kyttäyspaikalle. Eli tässä tulee mukaan vielä virkistysarvot. On tämä hankalaa kun tunteet tulee peliin mukaan, mutta niin kai se metsän kanssa aina on :D.           

Sepedeus

  • Vieras
Vs: Metsän arvo
Kovin vähän löytyy ajantasaisia keskusteluja netistä metsän arvoon liittyen. Täällä sentään on jotain siihen liittyvää.

Ne ketkä ovat ostaneet metsää, niin onko teillä ostohinnat ollut lähempänä ns. käypää arvoa vai puuston arvoa? 
Olen muutaman kerran nyt törmännyt sellaiseen havaintoon omakohtaisesti, että joutuu tarjoamaan jonkun verran päälle puuston arvon. (Itse en ole tarjousta läpi saanut, mutta metsätilat ainakin ilmoittaa aina myynti hinnan, jos siitä itse on tarjonut)

Nyt olisi kiikarissa vajaa 10ha luokan pala, selkeät kolme kuviota 02 ja 03 luokan metsää, juuri ojitettu, hyvässä kunnossa oleva kasvatusmetsä puuta n.1600m3, puuston arvo n. 45000€. Käypää arvoa ei ole myynti-ilmoituksessa määritelty, mutta arvelisin sen olevan  32000-36000

Kamalasti tekisi mieli tuota kappaletta, mutta ei tiedä mitä siitä pitäisi tarjota, jotta sen saisi. (sellainen pelko tulee, että tarjoaa kamalasti yli). Nyt pitäisi miettiä ensiksi, että kannattaisiko tarjota yli vai alle puuston arvon. Vaakakupissa painaa vielä se, että tarvitsisin puuplassille paikkaa ja sieltä on kotipihalle 2,5km, siellä olisi vielä hyvä paikka suulille ja peuran kyttäyspaikalle. Eli tässä tulee mukaan vielä virkistysarvot. On tämä hankalaa kun tunteet tulee peliin mukaan, mutta niin kai se metsän kanssa aina on :D.           

   No tuohan tekis tuollaiset 28€/m3. Mitä meikä on katellut noita metsäpalstojen hintapyyntöjä niin ovat liikkuneet yli 40€/m3. Metsähallitus myi viimekesänä tuosta vierestä 30ha risukkoa. Lääkäri sijoitti ylimääräisiä rahojaan. Ei ollut muilla sanan sijaa,,,,, kuulemma. Meikä ei puutu risukoihin.  ;D

Latz

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2055
Vs: Metsän arvo
Tääl etelässä mettän hinta on mennyt likimain niin että arvo plus 35% vielä päälle
Eli hinta olisi luokkaa 4500€

Etelä-Suomen läänistä olen ostanut 55 ha tilan alle MHY:n arvioiman käyvän hinnan ja ihan viime vuosina. Tehtaiden piippujen varjosta vieläpä. Toki myyjä ei laittanut sitä jostain syystä yleiseen myyntiin, ehkä pelkäsi välityspalkkiota. Tämä arvelu sai vahvistusta kun myyjä 120 000€ taskussa pyysi minut kahville Finnoilinkesoilille muttei pyytänyt kaupanvahvistajaa. Sanoi että kun se kaupanvahvistaja teki jo hirmu tilin 5 minuutissa (kauppakirjan laadinta+kaupanvahvistajan palkkio muutama satku, ja sekin vielä puoliksi).

Jaa että maakauppa ilman kaupanvahvistajaa? Jotain uutta.

Aimo Jortikka

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1523
  • Kansa taistelee-miehet kertovat.
Vs: Metsän arvo
Tääl etelässä mettän hinta on mennyt likimain niin että arvo plus 35% vielä päälle
Eli hinta olisi luokkaa 4500€

Etelä-Suomen läänistä olen ostanut 55 ha tilan alle MHY:n arvioiman käyvän hinnan ja ihan viime vuosina. Tehtaiden piippujen varjosta vieläpä. Toki myyjä ei laittanut sitä jostain syystä yleiseen myyntiin, ehkä pelkäsi välityspalkkiota. Tämä arvelu sai vahvistusta kun myyjä 120 000€ taskussa pyysi minut kahville Finnoilinkesoilille muttei pyytänyt kaupanvahvistajaa. Sanoi että kun se kaupanvahvistaja teki jo hirmu tilin 5 minuutissa (kauppakirjan laadinta+kaupanvahvistajan palkkio muutama satku, ja sekin vielä puoliksi).

Jaa että maakauppa ilman kaupanvahvistajaa? Jotain uutta.

 Paremminkin kaupanvahvistaja ilman kahvia :)

Latz

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2055
Vs: Metsän arvo
Tääl etelässä mettän hinta on mennyt likimain niin että arvo plus 35% vielä päälle
Eli hinta olisi luokkaa 4500€

Etelä-Suomen läänistä olen ostanut 55 ha tilan alle MHY:n arvioiman käyvän hinnan ja ihan viime vuosina. Tehtaiden piippujen varjosta vieläpä. Toki myyjä ei laittanut sitä jostain syystä yleiseen myyntiin, ehkä pelkäsi välityspalkkiota. Tämä arvelu sai vahvistusta kun myyjä 120 000€ taskussa pyysi minut kahville Finnoilinkesoilille muttei pyytänyt kaupanvahvistajaa. Sanoi että kun se kaupanvahvistaja teki jo hirmu tilin 5 minuutissa (kauppakirjan laadinta+kaupanvahvistajan palkkio muutama satku, ja sekin vielä puoliksi).

Jaa että maakauppa ilman kaupanvahvistajaa? Jotain uutta.

 Paremminkin kaupanvahvistaja ilman kahvia :)

Niin olikin, tavasin jutun uudelleen ja näinhän se meni jos se on tapahtunut.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Metsän arvo
Tässä keväällä tuli yksi 10 ha pala ostettua. Enimmäkseen pihkapuuta keskimäärin ehkä 80 mottia hehtaarilla, muutama vuos sitten harvennettu viimeiset isommat kuviot ja taimikkoa vaan reilu hehtaari.

Jos olettais että siellä olis vaikka 800 mottia puuta, niin mottihinta on jotain 22€ /m3. Sijainti pari kilsaa tilakeskuksesta.

Sellaiseksi sijoituspalstaksi ajattelin, kymmenen vuoden päästä tuolta voi myydä puolet puista pois ja harvennusta päälle. Lisäksi maantie kulkee tontin vierestä toista laitaa, liikenneyhteydet kunnossa  :D
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Metsän arvo
Metsän arvo tänä päivänä? - Yliarvostettu. Hinnoissa virkistys-, puuha-, maisema-, luontoarvo-, tunne-. ynnä muuta tilakauppasummia paisuttavia lisiä. Jotka EIVÄT näy puukauppatilissä positiivisesti mitenkään.
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Metsän arvo
Metsänhoitoyhdistyksellä teetetty arvio metsämaan arvosta perunkirjoitusta varten. Arvion mukaan arvo olisi 3460€/ha josta tehty arvon korjaus -35% eli käypä arvo olisi 2250€/ha. Nyt perikunta myymässä metsää ja erimielisyyttä sen myyntihinnasta. Minun mielestäni myyntihinta olisi korkeintaan tuo 3460€ mutta ehkä todellisuudessa tuottoarvon mukaan eli tuo alempi. Mielipiteitä?

Nuo metsät on nyt myyty välittäjän kautta, 6100€/ha. Myytiin useammassa palstassa 5-20ha. Kaikki metsätalousmaana. :)
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

Opelmies

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 15580
Vs: Metsän arvo
Metsänhoitoyhdistyksellä teetetty arvio metsämaan arvosta perunkirjoitusta varten. Arvion mukaan arvo olisi 3460€/ha josta tehty arvon korjaus -35% eli käypä arvo olisi 2250€/ha. Nyt perikunta myymässä metsää ja erimielisyyttä sen myyntihinnasta. Minun mielestäni myyntihinta olisi korkeintaan tuo 3460€ mutta ehkä todellisuudessa tuottoarvon mukaan eli tuo alempi. Mielipiteitä?

Nuo metsät on nyt myyty välittäjän kautta, 6100€/ha. Myytiin useammassa palstassa 5-20ha. Kaikki metsätalousmaana. :)

No joko loppuu se ainainen kitinä massinpuutteesta ja elämänkurjuudesta? Vai joko hassasit perintörahasi uuteen Volvoon, ja nillitys jatkuu?
It ain't over till the fat lady sings

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Metsän arvo
Metsänhoitoyhdistyksellä teetetty arvio metsämaan arvosta perunkirjoitusta varten. Arvion mukaan arvo olisi 3460€/ha josta tehty arvon korjaus -35% eli käypä arvo olisi 2250€/ha. Nyt perikunta myymässä metsää ja erimielisyyttä sen myyntihinnasta. Minun mielestäni myyntihinta olisi korkeintaan tuo 3460€ mutta ehkä todellisuudessa tuottoarvon mukaan eli tuo alempi. Mielipiteitä?

Nuo metsät on nyt myyty välittäjän kautta, 6100€/ha. Myytiin useammassa palstassa 5-20ha. Kaikki metsätalousmaana. :)

No joko loppuu se ainainen kitinä massinpuutteesta ja elämänkurjuudesta? Vai joko hassasit perintörahasi uuteen Volvoon, ja nillitys jatkuu?

hah hah  :) Kyllä "maanviljelijaa" varmasti vituttaa tuo heittämäsi kommentti  :) Olipahan osuvasti sanaltu
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Opelmies

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 15580
Vs: Metsän arvo
Metsänhoitoyhdistyksellä teetetty arvio metsämaan arvosta perunkirjoitusta varten. Arvion mukaan arvo olisi 3460€/ha josta tehty arvon korjaus -35% eli käypä arvo olisi 2250€/ha. Nyt perikunta myymässä metsää ja erimielisyyttä sen myyntihinnasta. Minun mielestäni myyntihinta olisi korkeintaan tuo 3460€ mutta ehkä todellisuudessa tuottoarvon mukaan eli tuo alempi. Mielipiteitä?

Nuo metsät on nyt myyty välittäjän kautta, 6100€/ha. Myytiin useammassa palstassa 5-20ha. Kaikki metsätalousmaana. :)

No joko loppuu se ainainen kitinä massinpuutteesta ja elämänkurjuudesta? Vai joko hassasit perintörahasi uuteen Volvoon, ja nillitys jatkuu?

hah hah  :) Kyllä "maanviljelijaa" varmasti vituttaa tuo heittämäsi kommentti  :) Olipahan osuvasti sanaltu

Alanko *****ilemaan sullekkin , häh?
It ain't over till the fat lady sings