Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe maanomistaja, saanko luvan ratsastaa maillasi ?  (Luettu 150414 kertaa)

Jätkä

  • Vieras
Vs: maanomistaja, saanko luvan ratsastaa maillasi ?
Olen monesti kuullut, että hevonen pilaa esim. metsäautotiet.

Miten hevonen pilaa ne?

Käsitykseni mukaan autot ym. moottoriajoneuvot ne tiet pilaavat. Ajavat aina samoja raiteita pitkin ja jonkin ajan päästä tien keskusta on noussut niin ylös, että siinä ei voi mennä kuin traktorilla.
Olen aina kysynyt luvan maan omistajilta, jos olen hevosen kanssa ollut lähdössä outoon maastoon, mutta pelloille en ole mennyt. Olen kyllä saanut mennä pelloillakin, mutta en viitsi aiheuttaa yhdellekään omistajalle harmaita hiuksia hukkakauran vuoksi!

Tämän kevään saldo. -Missä ei kahta sovi rinnan ajamaan niin tien keskikohdalla on noin 15-25 cm syvä kavioura jossa vesi seisoo. Muissa kohdissa on "tasaista" viiden sentin kavio kuoppaa. Tietenkin se määrä ratkaisee mikä tien pilaa.

Turha parkua, eihän tuollainen tie kestäisi edes ihmisen kävellä. Hyvä syyttää ratsastajia tien pilaamisesta jota ei ole koskaan edes kunnolla tehty. Ja saa niitä teitä kai lanatakin joskus...

On se hyvä kuulla että asiantuntiakin on lukenut näitä juttuja ettet olisi peräti hevosmies?
Mutta mikä sitten on mennyt tienteossa pieleen? Tien runko on kestänyt näin kelirikko aikana tukkirekat niin silloin ei kai ole tien rungossa vikaa vai onko? Mutta entä pinta materiaali, pitäisikö sen olla öljysoraa että kaviouraa ei tulisi vai olisiko se 32mm kalliomurske parempata ehkäisemään tien nopea kuluminen? Ja mikä olisi sopiva määrä lanauksen suhteen, viime kesänä oli viisi lanausta jossa kuopat leikattiin pohjia myöten pois ja syksyllä tie-karhulla muoto lanaus +  "feikki" lanaukset jolla talliyrittäjä siirtää kevyen pintahiekan kuoppiin. Pitäskö lanaus määrä kaksin vai kolmin kertaistaa? Vai olisko sittenkin parempi jos talliyrittäjä tekisi valmennus raviradan vaikka pellolle. Parkumisesta puheen ollen miksi hevosmiehet eivät itse halua maksaa kaikkia kustannuksia mitä heidän hevoset aiheuttavat vaan parkuvat heti jos joku vaan kuvitteleekin ettei hänen hevosellaan ole etuajo oikeutta ja kulku oikeutta.

H Hehtolitra

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2569
Vs: maanomistaja, saanko luvan ratsastaa maillasi ?
 
Turha parkua, eihän tuollainen tie kestäisi edes ihmisen kävellä. Hyvä syyttää ratsastajia tien pilaamisesta jota ei ole koskaan edes kunnolla tehty. Ja saa niitä teitä kai lanatakin joskus...
[/quote]

Ilmeisesti et ole tien hoidosta joutunut itse vastaaman.

olavi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 81
Vs: maanomistaja, saanko luvan ratsastaa maillasi ?

Turha parkua, eihän tuollainen tie kestäisi edes ihmisen kävellä. Hyvä syyttää ratsastajia tien pilaamisesta jota ei ole koskaan edes kunnolla tehty. Ja saa niitä teitä kai lanatakin joskus...

Ilmeisesti et ole tien hoidosta joutunut itse vastaaman.

[/quote]

Onhan tuota metsäautotietä n. 10 km hoidossa ja on siinä ekan parin km:n matkalla useita asukkaitakin. Tuntuu vaan oudolta jos tiehen tulee tosiaan 15-25 sentin suoranainen ura mistä yllä oli puhetta jos runko ja kuivatus on kunnossa. Eihän sellaisiin pysty kunnolla edes täydet tukkirekat. Ja siitä 32 kalliomurskasta niin ei kai nykyään soran kallistuttua enää muuta kai metsäteille ajetakaan. Täytyy tässä kuitenkin todeta etten muista tienhoidollisesti yhtä hankalaa kevättä kuin tämä mutta silti. Hoida se tie kuntoon ja laskuta yrittäjää jos tie on pilattu tuottamuksellisesti, näinhän mettäfirmojen kanssakin toimitaan eikä siitä koko metsäsektoria syyllistetä ja mustamaalata.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: maanomistaja, saanko luvan ratsastaa maillasi ?
Pieni tarkennus eräässä toisessa topicissa esittämääni kommenttiin sopii tähän vallan mainiosti. Eli hyväksyn kyllä hevosten kulkemisen tielläni ja niin edelleen, mutta en paskomista. Viimeiset elävät eläimet meidän tilalta syötiin noin kymmenen vuotta sitten, sen jälkeen ollaan pysytty paskavapaana vyöhykkeenä ja niin toivoisin tapahtuvan edelleen. Nyt sitten aamuyöllä ruiskuttamasta palattuani ja konehallilta kotiini kävellessä olin miltei astua tuon jalon eläimen ruuansulatuksen jäännöksiin omalla pihallani! Eli olisiko mitenkään mahdollista kehittää hevoselle jotain koirankakkapussin tapaista säkkiä minne ne paskat voisi kerätä tai sitten sellaista kaurapussia hännän alle?

Läpikulkuliikenne lähitiellä, kavionjäljet ja muut ei haittaa, mutta pientä solidaarisuutta toivoisin. Vaikka maalla asutaankin, niin ei se paska kuitenkaan kuulu kaikkien maalaistenkaan jokapäiväiseen elämään. Minun maailmani ei vielä yhteen kokkareeseen kaadu, mutta vaimoni saattaa hyvinkin heittää kivellä seuraavaa ratsastajaa etenkin jos hän sitä ennen löytää lapsemme tökkimästä kasaa sormella..

En minäkään käy tallin nurkalla paskalla..  ;D

Viimeksi muokattu: 26.06.08 - klo:22:16 kirjoittanut supersammakko

Nothing is Something Worth Doing

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: maanomistaja, saanko luvan ratsastaa maillasi ?
Heh. Kummasti on tuota hevosenpaskaa alkanut ilmestyä nurkille. On ollut yllätys, että tuosta eläimestä lähtee niinkin paljon tavaraa irti. Hiukan ihmetyttää, etteikö sitä hevosen persettä voi käännättää sen verran tien penkalle, että se kasa ei jää niin törkeästi tien puolelle. En itse kehtaisi jättää tuollaisia kasoja toisten yksityistielle. Minun mielestäni hevosen omistaja voisi ottaa kenttälapion mukaan ja käydä sen kanssa vähän tönimässä niitä kasoja ojan puolelle.

En tiiä luuleko nuo kaupungista maalle tulevat, että täällä voi elää kuin pellossa. Hiukan toivoisi jonkinlaista itseymmärrystä.

machineman

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
Vs: maanomistaja, saanko luvan ratsastaa maillasi ?
Lajitoverisi ovat sen aiheuttaneet ettet saa lupaa etkä tule saamaan lupaa.
Peltotielläni pystyin pari vuotta sitten ajamaan vielä henkilöautollakin, nyt en. Juuri ja juuri kumisaappailla ko tietä pystyy jalkaisin kulkemaan.
Asiasta kun huomautin niin ivallista naurua ja jokamiehenoikeuksiin vetoomuksia sain kuulla.
Samoin pihatielläni (päätieltä johtava n. 2km:n mittainen, vain kotitalooni tuleva tie on niin pinnoitettu hevosenpaskalla ettei tosikaan.
Vaimoni joutuu pitämään autoa tallissa 24 h lähtövalmiudessa. Arvaatte missä kunnossa on tallin lattia ja ilma, päivittäin kun ei jouda auton pyöriä pesemään, samoin on poikani hyvin kiukustunut kun juoksulenkin jälkeen alkaa lenkkaripyykki.
Ja ratsastajilta ei ensimmäistäkään lupapyyntiä (eihän sitä nyt jokamiehenoikeuksiin mitään lupia...), ei pienintäkään anteeksipyyntöä. Kas kun eivät pyydä minua laittamaan peltotietäni kuntoon jotta siellä olisi parempi ratsastaa.
Pitääkö tosiaan yksityisen ihmisen omalla rahalla ylläpitää joidenkin pilallehemmoteltujen tyttösten ratsastusreittejä.

Jansku

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 49
Vs: maanomistaja, saanko luvan ratsastaa maillasi ?
Ratsastajana olen tottunut kysymään aina lupaa saako jollain tiellä mennä.Muutenkin aina kun jollain tiellä mennään ja paskat tulee niin tulen alas kärryiltä tai ratsailta ja potkin kasan ojaan.Ymmärrän kyllä maanomistajia etteivät anna pelloillaan tai teillään ratsastaa.Vaikka se toisinaan rajoittaa omia maastolenkkejä.

Kysäsenpä tässä samalla kun ajat ja näet tiellä ratsukon tai valjakon hiljennätkö vauhtia vai ajatko talla pohjassa ohi?
Ruunalle sanotaan, oriilta pyydetään ja tammalle lähetetään hakemus - kolmena kappaleena

machineman

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
Vs: maanomistaja, saanko luvan ratsastaa maillasi ?
Ratsastajana olen tottunut kysymään aina lupaa saako jollain tiellä mennä.Muutenkin aina kun jollain tiellä mennään ja paskat tulee niin tulen alas kärryiltä tai ratsailta ja potkin kasan ojaan.Ymmärrän kyllä maanomistajia etteivät anna pelloillaan tai teillään ratsastaa.Vaikka se toisinaan rajoittaa omia maastolenkkejä.

Kysäsenpä tässä samalla kun ajat ja näet tiellä ratsukon tai valjakon hiljennätkö vauhtia vai ajatko talla pohjassa ohi?


Ajan aina varovasti hevosen kohdalla. Ensinnäkin se hevonen ei ole tehnyt mitään pahaa, se tekee vain sen mitä sen ohjastaja käskee. Hevosiahan kohtaan en tunne vihaa vaan niitä itsekkäitä ratsastajia. Aikoinaan meidän talossakin oli hevosia.

Jansku

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 49
Vs: maanomistaja, saanko luvan ratsastaa maillasi ?
Itse huomannu että toiset ajaa todella varovasti ohitse mulla on kyllä tapana kädellä näyttää,että ohi voi mennä.Nuoret miehet sanotaan juuri kortin saaneet onkin sitten toista maata ne rahaa täysiä ohitte.Onneksi tuo oma tamma on fiksu eikä sätky.
Vielä palatakseni tähän muiden mailla ratsastamiseen tai yleensäkkin hevosella liikkumiseen.Niin olisi kyllä mahtavaa jos kaupunki/kunta järjestäisi enemmän maastoreittejä hevosille.Joillakin talleilla on omia maastolenkkejä ja silloin ratsukot harvemmin liikkuu luvattomilla mailla.
Ruunalle sanotaan, oriilta pyydetään ja tammalle lähetetään hakemus - kolmena kappaleena

realisti

  • Vieras
Vs: maanomistaja, saanko luvan ratsastaa maillasi ?
Ratsastajana olen tottunut kysymään aina lupaa saako jollain tiellä mennä.Muutenkin aina kun jollain tiellä mennään ja paskat tulee niin tulen alas kärryiltä tai ratsailta ja potkin kasan ojaan.Ymmärrän kyllä maanomistajia etteivät anna pelloillaan tai teillään ratsastaa.Vaikka se toisinaan rajoittaa omia maastolenkkejä.

Kysäsenpä tässä samalla kun ajat ja näet tiellä ratsukon tai valjakon hiljennätkö vauhtia vai ajatko talla pohjassa ohi?

ennen tuli yritettyä väistää, mutta meni homma törkeän puolelle. Olin eräänä talvi-iltana traktorilla liikkeellä, kuormassa kyydissä 15 tonnia pyöröpaaleja, normaali talvikeli. Kas vain mutkan takaa tulee paikallisen treenattavia koneja 3 rinnan vastaan. Eipä siinä talvella paljoa ehdi kuorman kanssa traktorilla hidastella... Yhden kärryn kulma (kuulemma) kävi minun paalivaunun kulmaan sen verran että oli kuski säikähtänyt. Välittömästi seurasi hevosmiehiltä nyrkin heristystä ja keskisormea, ja seuraavana päivänä soitto että olin muka yrittänyt tappaa...

enään tuon jälkeen en ole yrittänyt hidastaa enkä väistää. Jos on nyrkin heristystä tullut on minulla onneksi traktorin äänimerkki kunnossa... :-[

Jansku

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 49
Vs: maanomistaja, saanko luvan ratsastaa maillasi ?
Tuo on kyllä todella törkeää käytöstä hevosihmisten puolelta.Jos olen ollut toisen kanssa maastoilemassa niin kyllä me mennään peräkkäin kun autoja tai muita tulee.Mulla itsellä on vielä tapana morjestaa kaikille oli ne sitten tuttuja tai tuntemattomia.Varsinkin jos edes hiukan hidastavat ohittaessa.

Toinen ääripää on se että jäädään junnaan hevosen taakse.Oma ainakin alkaa siinä vaiheessa steppaamaan kun ääni kuuluu,mutta mitään ei näy.Silloin näytän kyllä et ohitse voi mennä.
Mainitsin tuon traktorin sen uskon ettei sen kanssa ihan niin vaan väistellä.Itse pyydän hevosen raville ja ns.äkkiä alta pois.Käännytään jollekkin tielle vaan että traktori pääsee ohitse.
Ruunalle sanotaan, oriilta pyydetään ja tammalle lähetetään hakemus - kolmena kappaleena

machineman

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
Vs: maanomistaja, saanko luvan ratsastaa maillasi ?
Olet Jansku sitten ensimmäinen omilla aivoilla ajatteleva hevosihminen mitä olen tavannut, tosin näin keskustelufoorumin kautta.

Puolenkymmentä vuotta sitten oli poikani (silloin 13 v) kaverinsa kanssa polkupyörällä naapurin ja meidän yhteisellä peltotiellä pyöräilemässä. Paikalle tuli hurjaa ravia ravihevonen jolla ei ole mitään oikeutta kyseiselle tielle. Ravuri oli pysäyttänyt ajokkinsa ja uhkasi vetää poikia turpaan jos vielä tulevat hänen harjoittelualueellensa häiritsemään harjoittelua.
Kyseinen raviurheilija EI harjoittele enään meidän lähiympäristössä...

Jätkä

  • Vieras
Vs: maanomistaja, saanko luvan ratsastaa maillasi ?
Olet Jansku sitten ensimmäinen omilla aivoilla ajatteleva hevosihminen mitä olen tavannut, tosin näin keskustelufoorumin kautta.

Puolenkymmentä vuotta sitten oli poikani (silloin 13 v) kaverinsa kanssa polkupyörällä naapurin ja meidän yhteisellä peltotiellä pyöräilemässä. Paikalle tuli hurjaa ravia ravihevonen jolla ei ole mitään oikeutta kyseiselle tielle. Ravuri oli pysäyttänyt ajokkinsa ja uhkasi vetää poikia turpaan jos vielä tulevat hänen harjoittelualueellensa häiritsemään harjoittelua.
Kyseinen raviurheilija EI harjoittele enään meidän lähiympäristössä...

 Valitettavasti se taisi muuttaa meidän naapuriin  >:(


Jansku

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 49
Vs: maanomistaja, saanko luvan ratsastaa maillasi ?
Kiitän ja kumarran.  :)
Se on pakko oppia elämään erinlaisten ihmisten kanssa.Mun mielestä on hauskaa ja piristävää jos lenkillä tulee mukuloita vastaan jotka kysyy saako hevosta silittää.Naapurin penskat välillä tappelee kuka pääsee hevosen kyytiin.

Kyytiin olen ottanut monesti että oppisivat elämään hevosten kanssa sovussa.Mun mielestä maanviljeliöiden ja hevosihmisten pitäisi yrittää löytää kultainen keskitie vaikka se tuskin helppoa tulee olemaan.
Ruunalle sanotaan, oriilta pyydetään ja tammalle lähetetään hakemus - kolmena kappaleena

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: maanomistaja, saanko luvan ratsastaa maillasi ?
Kiitän ja kumarran.  :)
Se on pakko oppia elämään erinlaisten ihmisten kanssa.Mun mielestä on hauskaa ja piristävää jos lenkillä tulee mukuloita vastaan jotka kysyy saako hevosta silittää.Naapurin penskat välillä tappelee kuka pääsee hevosen kyytiin.

Kyytiin olen ottanut monesti että oppisivat elämään hevosten kanssa sovussa.Mun mielestä maanviljeliöiden ja hevosihmisten pitäisi yrittää löytää kultainen keskitie vaikka se tuskin helppoa tulee olemaan.
Näin se menee. Heppakuski morjestaa ja hädän tullen ohjaa sen kaakin perseen ojan päälle, niin minä moikkaan takaisin ja tietä saa vapaasti käyttää. Ollaan kilttejä toisillemme, niin hommatkin sujuu sitten helpommin..
Nothing is Something Worth Doing