Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe maanomistaja, saanko luvan ratsastaa maillasi ?  (Luettu 149788 kertaa)

Jätkä

  • Vieras
Tiepäivillä kuultua
Ratsastajana olen tottunut kysymään aina lupaa saako jollain tiellä mennä.Muutenkin aina kun jollain tiellä mennään ja paskat tulee niin tulen alas kärryiltä tai ratsailta ja potkin kasan ojaan.Ymmärrän kyllä maanomistajia etteivät anna pelloillaan tai teillään ratsastaa.Vaikka se toisinaan rajoittaa omia maastolenkkejä.

Kysäsenpä tässä samalla kun ajat ja näet tiellä ratsukon tai valjakon hiljennätkö vauhtia vai ajatko talla pohjassa ohi?

ennen tuli yritettyä väistää, mutta meni homma törkeän puolelle. Olin eräänä talvi-iltana traktorilla liikkeellä, kuormassa kyydissä 15 tonnia pyöröpaaleja, normaali talvikeli. Kas vain mutkan takaa tulee paikallisen treenattavia koneja 3 rinnan vastaan. Eipä siinä talvella paljoa ehdi kuorman kanssa traktorilla hidastella... Yhden kärryn kulma (kuulemma) kävi minun paalivaunun kulmaan sen verran että oli kuski säikähtänyt. Välittömästi seurasi hevosmiehiltä nyrkin heristystä ja keskisormea, ja seuraavana päivänä soitto että olin muka yrittänyt tappaa...

enään tuon jälkeen en ole yrittänyt hidastaa enkä väistää. Jos on nyrkin heristystä tullut on minulla onneksi traktorin äänimerkki kunnossa... :-[

Hevos harrastajat muistavat vain oikeutensa mutta eivät rajoituksia kuten ravivalmennuksessa hiittaminen on kieletty tiellä "Tieliikennelain 3 §:ssä mainitaan, että ”tienkäyttäjän on
noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää
huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.
Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä.” Yleinen
tulkinta on ollut se, koska yksityistiet ovat pääsääntöisesti mutkaisia,
hevosen kovavauhtinen harjoittelu aiheuttaa vaaratilanteita muille
tielläliikkujille."  Myöskin hevosen paskasta oli tuon verran puhetta "Pääsääntöisesti hevosen/koiran/lehmän omistaja on vastuussa
eläimensä jätöksistä ja velvollinen korjaamaan ne pois, varsinkin, jos siitä
on merkittävää haittaa muille tien käyttäjille."

juumassi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2927
  • Kuolema kuittaa univelat.
Vs: maanomistaja, saanko luvan ratsastaa maillasi ?
Olisin kiinnostunut tietämään mielipiteitä ja perusteluja siihen, miksi esim joku kieltää peltonsa reunalla ratsastamisen, metsäautoteillä ratsastamisen tms.

En halua provosoida vaan ainoastaan ymmärtää, miksi kieltävä vastaus käyttöpyyntöön tulee.

Yst.terveisin iinap

taitaa monille olla se hevosen paska liikaa.

vaikka se on aika harmiton asia mutta kumminkin.

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Vs: maanomistaja, saanko luvan ratsastaa maillasi ?

Olisin kiinnostunut tietämään mielipiteitä ja perusteluja siihen, miksi esim joku kieltää peltonsa reunalla ratsastamisen, metsäautoteillä ratsastamisen tms.

En halua provosoida vaan ainoastaan ymmärtää, miksi kieltävä vastaus käyttöpyyntöön tulee.

Yst.terveisin iinap
[/quote]

taitaa monille olla se hevosen paska liikaa.

Johtuu varmaan siitä, jotta yleensä mennään keskeltä ohrapeltoa.  ???

vaikka se on aika harmiton asia mutta kumminkin.
[/quote]

taijajahevoset

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7
Vs: maanomistaja, saanko luvan ratsastaa maillasi ?
En jaksanut lukea kaikkia vastauksia, mutta vastaisiko joku kysymykseeni; Mistä sitä hukkakauraa sinne hevosen paskaan tulee,kun kaikki viljelee vain priimaa?

kahala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 377
Vs: maanomistaja, saanko luvan ratsastaa maillasi ?
En tiedä mutta se on yksi hyvä tekosyy kieltää konia tuomasta mun mailleni. >:(
Mutta esim. moottorikelkat tervetuloa... ;)

taijajahevoset

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7
Vs: maanomistaja, saanko luvan ratsastaa maillasi ?
Ok. Puhdas kaura siis muuttuu hukkakauraksi,kun sitä hevonen syö.
 Minä olen ratkaissut tielläliikkumisongelman sillä,että kuljen valtion väyliä myöten. Ei kukaan ole omilla maillaan kulkemista kieltäny,mutta ei nuo nykyset metsäautotiet ole kovin terveellisiä hevoselle.

talutehnika

  • Vieras
Vs: maanomistaja, saanko luvan ratsastaa maillasi ?

 Itse antaisin luvan pyydettäessä vaikka yrittäjälle, mikäli sitä asiallisesti pyydettäisiin ja oltaisiin muutenkin asiallisia.


Ja mikäli maksettaisiin ne heinät  ;)

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5890
Vs: maanomistaja, saanko luvan ratsastaa maillasi ?
En jaksanut lukea kaikkia vastauksia, mutta vastaisiko joku kysymykseeni; Mistä sitä hukkakauraa sinne hevosen paskaan tulee,kun kaikki viljelee vain priimaa?

Kaunis ajatus että kaikki viljelee priimaa. Käytännössä valitettavasti niin vaan ei ole..

Itsekin tunnen muutamia isäntiä jotka viljelevät kauraa kohtuullisen hukkakauraisilla pelloilla. Toki aina voi sanoa että ne kitketään mutta suurin osa palstalla varmasti ymmärtää kuinka paljon haasteellisempaa useiden yksilöiden kitkeminen kauramaasta on verrattuna muihin viljoihin..

Viimeksi muokattu: 11.03.12 - klo:09:20 kirjoittanut bouli

JoHaRa

  • Vieras
Vs: maanomistaja, saanko luvan ratsastaa maillasi ?
Ok. Puhdas kaura siis muuttuu hukkakauraksi,kun sitä hevonen syö.
 Minä olen ratkaissut tielläliikkumisongelman sillä,että kuljen valtion väyliä myöten. Ei kukaan ole omilla maillaan kulkemista kieltäny,mutta ei nuo nykyset metsäautotiet ole kovin terveellisiä hevoselle.

Tai jos joku mieltää että hevoseen laitettu kaura on mennyt hukkaan  ???

kahala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 377
Vs: maanomistaja, saanko luvan ratsastaa maillasi ?
Ok. Puhdas kaura siis muuttuu hukkakauraksi,kun sitä hevonen syö.
 Minä olen ratkaissut tielläliikkumisongelman sillä,että kuljen valtion väyliä myöten. Ei kukaan ole omilla maillaan kulkemista kieltäny,mutta ei nuo nykyset metsäautotiet ole kovin terveellisiä hevoselle.

Tai jos joku mieltää että hevoseen laitettu kaura on mennyt hukkaan  ???

montöör

  • Vieras
Vs: maanomistaja, saanko luvan ratsastaa maillasi ?
Täs tulee se oravanpyörä taas. Kun annat yhdelle luvan niin millä
kiellät ne kuustoista seuraavaa. Tää on toisaalta aika selkeetä,
jos haluaa ratsastaa pellolla täytyy ostaa peltoa. 8)

Latz

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2055
Vs: maanomistaja, saanko luvan ratsastaa maillasi ?
Pari päivää sitten huomasin että yhdelle vuokrapellolle oli ilmestynyt hevosaitaus ja siellä pari kaakkia. Kukaan ei ole lupaa kysynyt. Ehkä vuokraisäntä oli antanut luvan, en tiedä, mutta ei se niin mene.

Jos lanaat tien tai ajatat siihen mursketta niin se otetaan v******na kun kaviot menee paskaksi, tahalleen lanataan ettei pysty treenaamaan hevosia.

Tiekunnan kokouksiin ei tulla kun on kiireitä hevosten kanssa.

Luvataan hoitaa kunnossapito mutta mitään ei tapahdu.

Lupaa ei ole tulossa jos ja kun touhu on tälläistä.

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: maanomistaja, saanko luvan ratsastaa maillasi ?
Ongelma asenteiden muodostumisen takana ei ole varmasti se hevonen itsessään, vaan se ratsastaja siellä hepan selässä. Aivan liian usein hevosen selässä istuu joku keski-ikäinen nainen joka omistaa vähintään koko maailmankaikkeuden aina kun pääsee hevostelemaan. Kaikki liikenne pitäisi pysäyttää ja siirtää kun tämä maailman napa menee pollen kanssa tiellä, tokihan hänen ei tarvitse ajatella muuta liikennettä kun lähtee valtiontielle ratsastamaan tallin eniten autoja ja koneita pelkäävän hevosen kanssa. Hevosia vastaan ei ole mitään eikä reiluja hevosihmisiä vastaan, ja monen mukavan hevosalan henkilön kanssa onkin tullut asioitua erilaisten työhommien yhteydessä. Nuo muutamat mölhöt vaan leimaavat koko homman, vaikka varmaan useimmiten ovat vain satunnaisratsastajia tallien hevosilla. On muuten ollut komeaa katseltavaa kun oikein kunnon jykevä työhevonen on painellut metsäreen kanssa talvella tässä kylillä Livian oppilaitokselta työmaalle, eipä kyllä se hevonen autoista välittänyt pätkääkään. 
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

kahala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 377
Vs: maanomistaja, saanko luvan ratsastaa maillasi ?
Jotenkin väkisinkin tulee mieleen että kysymys hevosista on hiukan samanlainen kuin aseidenkin kanssa. Kummatkaan eivät ole itsessään kellekkään millään lailla uhka mutta käyttäjät ja heidän muista piittamaton toimintansa tekevät niistä ulkopuolisille vaarallaisia.
Asiallisesti käyttäytyvät aseiden ja hevosten käsittelijät eivät aiheuta minkäänlaista vaaraa ympäristölle mutta sekaan mahtuu vähemmistö joka pilaa kaikkien maineen.
Mun kohdalle ei vain ole sattunut yhtään asennevammaista aseenkäsittelijää mutta hevosten käsittelijöitä valitettavasti on.
Siitä katkeruus. ???

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: maanomistaja, saanko luvan ratsastaa maillasi ?
Meilläpäin hevosihmiset pilaavat maineensa lähinnä tienkäyttöön liittyvien ongelmien vuoksi. Jos peltotieltä on kulku 1000 hehtaarin pelloille ja hevostelijalla on siellä 2 hehtaaria niin se yleensä katsoo oikeudekseen päättää minkälaisena tietä pidetään. Mursketta ei missään nimessä tielle saa ajaa ja jos ajetaan niin se lanataan ojiin. Tehköön mun puolesta oman raviradan pelloilleen. Ei kai muiden tarvi yhden harrastusta kustantaa...