Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe "Maanviljelijää ei katsota yrittäjäksi"  (Luettu 6846 kertaa)

Zetor

  • Vieras
Vs: "Maanviljelijää ei katsota yrittäjäksi"
...

Monien ihannoimassa Pohjois-Amerikassa jättitilojenkin isännät ovat vaan Farmereita, eivätkä mitään helvetin  rural entrepreneureita.

Farmer on keskusliikkeen orja edestä ja takaa, rural entrepreneuer vaan toisesta suunnasta  ;D

emo-heikki

  • Vieras
Vs: "Maanviljelijää ei katsota yrittäjäksi"
Oonko mä ainut kenen mielestä maanviljelijässä ja maatalousyrittäjässä on muutenki aika selkee ero vaikka työnkuva olis täysin sama?

Jos joku kysyy mun ammattii ni kyllä mä vastaan aina et maatalousyrittäjä. Maanviljelijässä on sellanen menneiden aikojen kepulainen kaiku jota ei ehkä pidäkään katsoo yrittäjäks

Ihmettelen kyllä tuota asennetta, titteleillä pelaamista,  ikään kuin yritetään olla jotenkin parempia  kuin todellisuudessa ollaan, maanviljelijä- nimitys  kuvaa oivallisesti ja parhaiten sitä mitä maata viljelevä ihminen tekee.

Ainakin anglosaksisissa maissa käytetään yksiselittteistä Farmer-nimitystä maanviljelijästä, olipa sitten elukallinen tila tai ei, tai olipa sitten liitännäiselinkeinoa tai ei, ei ne siellä häpeä yhtään nimittää itseään Farmareiksi, siinä ei ole mitään häpeämistä, mutta ne onkin siellä viljelleet maata jo silloin kun me täällä härmässä vielä keräiltiin oravannahkoja.

Itse asiassa maatilayrittäjä tai maatalousyrittäjä ovatkin vähän huvittavia ilmauksia, tulee mieleen ennemminkin  "yrittelijä" joka touhuaa vähän sitä ja vähän tätä, vähän  siellä  ja täällä, oikein kunnon täpinäreiska, touhua on monenlaista, ja sitten vielä kuvittelee että kun nimittää itseään yrittäjäksi,  onkin parempi heppu kuin joku pelkkä maanviljelijä.

Itte olen kyllä huomannut että kun sanoo olevansa maatalousyrittäjä se ei juurikaan aiheuta komenntteja,
 mutta kun sanot olevasi maanviljelijä, alkaa ruikutus, -te saatte niitä tukiaisia (ja satovahinkokorvauksia) helppoahan teillä on! Pahimpia itkijöitä ovat "oikeat" yrittäjät.

Jos multa kysytään ammattia, niin käytän titteliä karjaparooni, se mitä ne papereihin merkitsee on niiden oma  asia  8)
Herättää yleensä vain hymyä tai lievää naureskelua, kukaan ei ole kommentonut koskaan negatiivisesti, huumorilla mennään  ::)

Paraskai

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 110
Vs: "Maanviljelijää ei katsota yrittäjäksi"

 Ihmettelen kyllä tuota asennetta, titteleillä pelaamista,  ikään kuin yritetään olla jotenkin parempia  kuin todellisuudessa ollaan, maanviljelijä- nimitys  kuvaa oivallisesti ja parhaiten sitä mitä maata viljelevä ihminen tekee.

Tämä on totta. Ihan turhaa leijumista. Loppuviimeen samaa paskaa tässä vähän erivärisessä paketissa ollaan kaikki.

Tähän asiakaspalveluun liittyen kuitenkin tositarina viime kesältä. Säilörehun teko oli täydessä vauhdissa ja paalaimesta verkkorulla veteli viimeisiään. Kävin äkkiseltään paikallisessa liikkeessä hakemassa uuden rullan. Tässä oli sellainen yhteensattuma että olin just tilannu polttoöljyä ja rehua kyseisen liikkeen kautta. Laskutusperiaatteella siis, ja näitä laskuja ei ollu mulle vielä edes lähetetty.
Kesäapulainen tuli verkkorullaa mulle antamaan ja satuin nurkan takaa kuulemaan kun tän liikkeen vastaava ohjeisti kesäpoikaa että "ehdota nyt sille että maksais rullan heti". Lisäohjeistuksena oli että "sillä on niin paljon ostettuna laskulle että saatais edes tämä heti pois".

Astuin nurkan takaa näkyviin ja kysyin että puhutteko nyt meikäläisestä. Päämyyntimiehen ilme kertoi kaiken. Lopputulos oli se että verkkorulla jäi liikkeeseen ja kävin kuittaamassa kaikki laskut selväksi siltä seisomalta. Lähtiessäni julkistin että tämän liikkeen saranoita en enää kuluta.
 
Pahoittelupuheluita on tullut kaksi mutta maailman sivu on pitkä.

mah

  • Vieras
Vs: "Maanviljelijää ei katsota yrittäjäksi"
Minä kyllä käytän "maanviljelijä"-titteliä ihan kiusallanikin. Monille tosi-yrittelijöille se on ihan kauheata. Kun ovat "MaatalousYrittäjiä". Joskus olen kyllä isäntä-titteliäkin käyttänyt. :o Sama kuin nuoria milffejä tituleeraa emänniksi, alkaa kummasti ääni kohoamaan ja kuuluu kimeä kiljahdus; "Eikun maatalousyrittäjä!"  :-X

Asikainen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 62
Vs: "Maanviljelijää ei katsota yrittäjäksi"
Jos multa kysytään ammattia, niin käytän titteliä karjaparooni, se mitä ne papereihin merkitsee on niiden oma  asia  8)
Herättää yleensä vain hymyä tai lievää naureskelua, kukaan ei ole kommentonut koskaan negatiivisesti, huumorilla mennään  ::)

Kirjoitin nimilappuun Manager of disaster etelässä kokoustellessa.
Executive manager of lantatalikko on myös ollut käytössä.

Viimeksi muokattu: 27.11.12 - klo:23:29 kirjoittanut Asikainen