Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Härkäpavun kuivaus  (Luettu 21892 kertaa)

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Härkäpavun kuivaus
Miten olette kuivanneet härkäpapujanne? Ymmäärtääkseni liian kuivaksi paahtaminen rikkoo pavut ja olisikin syytä jättä kosteammaksi kuin vilja? Säilyvyys?
Nothing is Something Worth Doing

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Härkäpavun kuivaus
Jos kuivaa paljon alle 17%:n niin pavut voivat haljeta. Kuulemma... Itse kuivasin yhden erän 16 prosenttiin ja pudotin ne elevaattorin huipulta suoraan kärryille -> itävyys säilyi silti yli 90%:n, vaikka en edes lajitellut. Kaupan raja taitaa olla tuon 17%. Lämpö taisi olla jotain 40-50 astetta, siis kuivauksessa.

Yksi erä kuivattiin kylmäilmakuivurilla, sen kosteus oli jotain 25-27% ja se jumitti elevaattorin täysin.

Helposti tuo kuivuu ja puhdasta tulee. Ja kaiken se rikkoo mennessään  :(
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Härkäpavun kuivaus
Minä olen saanut semmoisen käsityksen, että liian nopea kuivatus ja/tai liian korkea kuivauslämpö rikkoo pavut. Sellaista en ole kuullut ennen, että liian kuivaksi kuivaaminen rikkoisi niitä.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Härkäpavun kuivaus
Minä olen saanut semmoisen käsityksen, että liian nopea kuivatus ja/tai liian korkea kuivauslämpö rikkoo pavut. Sellaista en ole kuullut ennen, että liian kuivaksi kuivaaminen rikkoisi niitä.

Voi pitää hyvinkin paikkansa. Mulle yksi siemenkauppias kertoi tuon, onhan se mahdollista että hän halusi että kuivaan omani väärin  ::)

Papu kyllä kuivuu varsin helposti... kylmäilmakuivauksella pääsi 16 prosenttiin, joka siis riittää aivan varmasti. En ole vielä koskaan siirtänyt härkäpapuja kairalla, se saattaa olla osasyy halkeamisiin. Puimurin purkutorvi ei näköjään ehdi halkomaan papuja, vaikka kosteus olisi mikä vaan.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Härkäpavun kuivaus
Juuri kävin kippaamassa pavut suppiloon ja mittasin samalla puintikosteuden joka oli 19,5%. Ajattelin laittaa pavuille lämmöksi noin 50 astetta ja pyöräyttää sillä muutaman tunnin ja katsoa mikä on tulos, sen jälkeen kuivataan lisää jos on tarve.

Luin jostain arkimarketin jutusta että liian kuivaksi kuivaaminen rikkoisi papuja, totuutta en tiedä.

Tuossahan se oli: http://www.agrimarket.fi/Liitetiedostot/Docs/hpapu_viljely.pdf
alle 14% pavut rikkoutuvat

Viimeksi muokattu: 17.09.13 - klo:08:50 kirjoittanut supersammakko

Nothing is Something Worth Doing

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5273
Vs: Härkäpavun kuivaus
Minä olen saanut semmoisen käsityksen, että liian nopea kuivatus ja/tai liian korkea kuivauslämpö rikkoo pavut. Sellaista en ole kuullut ennen, että liian kuivaksi kuivaaminen rikkoisi niitä.
Samanlaista tarinaa herneellä: kuori kuivuu nopeasti kutistuu ja repeää, kun sisus ei kuivu ja kutistu samaan tahtiin.

turkki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1177
Vs: Härkäpavun kuivaus
Kyllä pavun voi kuivattaa melko kuivaksikin kunhan sen tekee riittävän hitaasti. Jos kuivurilla ei ole kiirettä niin hyvin voi pitää vaikka vuorokauden tauon kuivauksessa ja jatkaa sitten.
"Asialliset hommat suoritetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat."

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Härkäpavun kuivaus
Minä olen saanut semmoisen käsityksen, että liian nopea kuivatus ja/tai liian korkea kuivauslämpö rikkoo pavut. Sellaista en ole kuullut ennen, että liian kuivaksi kuivaaminen rikkoisi niitä.
Samanlaista tarinaa herneellä: kuori kuivuu nopeasti kutistuu ja repeää, kun sisus ei kuivu ja kutistu samaan tahtiin.
  Tuon olen kokenut parikymmentä vuotta sitten eräällä isosiemenisellä lajikkeella,täytys olla aikaa antaa kunnolla kosteuden tasaantua välillä muutama päivä ennen lopullista kuivausta..

Strimari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1850
  • This is radio Nowhere!
Vs: Härkäpavun kuivaus
Tänä vuonna tuskin ongelmia oli kun puintikosteuskin tuppas olemaan alle 17, mutta normaalivuonna täytyy muistaa että kun papu on iso, niin se kuivuu kyllä pinnasta niin että hydrostaatti,kosteusmittari tai lämpötilatunnistin katsoo tavaran kuivaksi, mutta sisälle jää kosteutta joka tulee jonkin ajan päästä pintaan, ja silloin voi tulla ongelmia säilymisen kanssa.
Rouhiva kosteusmittari on tässäkin melko tunteeton todenkertoja, kostea papu tekee vaan puhdistuksesta työlästä.
Eli tarkkailkaa kuivauskauden päätyttyä vaikka kuukauden päästä, mikä on kosteus, varsinkin jos myytte kauppaan, ettei tule bumerangeja.
Hyvää yritetään, mutta priimaa pakkaa tulemaan!

Vanha Farmari

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2
Vs: Härkäpavun kuivaus
Onko kenelläkään kokemuksia tänäsyksynä puidun härkäpavun kuivauksen ongelmien ratkaisemisesta? Esim täysin jumittuneen elevaattorin avaamisesta (remmen katkaisu ja elevaattorin purku ja pesu!!!?)?

Rockmaple

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 413
Vs: Härkäpavun kuivaus
Ei ole henk. koht. kokemusta pavusta, eikä tule. Naapuri rakenteli elevaattoriin sellaisen kaapimen mikä raappaa hihnan takapuolelta mönjää pois, että sai edes pavut kuivattua.  Putkissa kuulemma on tavaraa sen verran, että juuri kuppi sopii liikkumaan. Ei ole ollut puhetta miten on tarkoitus putsata.

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: Härkäpavun kuivaus
 Seuraavalla kuivatuskaudella katoaa jos vain elev. sopii pyörimään.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Härkäpavun kuivaus
Onko kenelläkään kokemuksia tänäsyksynä puidun härkäpavun kuivauksen ongelmien ratkaisemisesta? Esim täysin jumittuneen elevaattorin avaamisesta (remmen katkaisu ja elevaattorin purku ja pesu!!!?)?

Mulla on. Tossa pari viestiä ylempänä.

Porakoneella poraat sen kitin pois sieltä vetorullasta. Sitä ennen teet lisää huoltoaukkoja alapäähän. Mukava 6-8 tunnin homma ja ens vuonna sit tuplaten härkäpapua 😂
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Lemmy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 917
Vs: Härkäpavun kuivaus
Puintiketjusta:

Jos elevaattorin alapää menee niin tukkoon, ettei elevaattori pyöri, on tosi talkoot saada se puhtaaksi. Meillä piti kutsua viemärinpuhdistusporukka avaamaan elevaattori.
Kaaoksesta nousee harha, meille se on tähtitarha.
http://haapasalontila.fi/index.html

Kalevi Paskaperse

  • Vieras
Vs: Härkäpavun kuivaus
Kivapuhetta härkäpavun kuivaamisesta, innostaa taatusti kokeilemaan härkiksen viljelyä, jos ei vielä ole sitä koskaan viljellyt.