Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kalkitus  (Luettu 54286 kertaa)

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8341
Vs: Kalkitus
Silloin kun maatalous perustuu vuokraviljelyyn, ryöstöviljely on enemmän kuin todennäköistä.

Tietenkin jos haluaa satoakin tuottaa, peltoa kannattaa hoitaa kuin omaansa. Säännöllinen kalkitus pitäisi olla jokaisen suunnitelmissa. Ilman sitä, on tuhon tie taattu.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
Vs: Kalkitus
Tutkimustieto  itse asiassa on voinut osoittaa, että vuokramailla ja 5 vuoden vuokrasopimuksilla optimaalinen pH ei ole enää yli kuuden vaan selvästi alle.
mielenkiintoinen yhtälö... toimii ehkä lyhyellä aikajaksolla, mutta pitkässä juoksussa ihan pähkähullu :)


Mitäs se viljan tuotto/hehtaari olikaan ?
mun mielestä yhtälöstä tekee pähkähullun juuri se, että kyseessä on vuokrapelto. Onko sitä joku pakko vuokrata lyhyellä sopimuksella, jos kannattavuus on niin huono, ettei kärsi edes kalkita. Jos vielä tämän tiedostaa ja silti jatkaa.... omien kanssa on joskus väkisinkin koitettava.


Niin mitä on omien kanssa väkisin koitettava ?   Kalkituksen lykkäämistäkö ?

alpo10

  • Vieras
Vs: Kalkitus
Tutkimustieto  itse asiassa on voinut osoittaa, että vuokramailla ja 5 vuoden vuokrasopimuksilla optimaalinen pH ei ole enää yli kuuden vaan selvästi alle.
mielenkiintoinen yhtälö... toimii ehkä lyhyellä aikajaksolla, mutta pitkässä juoksussa ihan pähkähullu :)


Mitäs se viljan tuotto/hehtaari olikaan ?
mun mielestä yhtälöstä tekee pähkähullun juuri se, että kyseessä on vuokrapelto. Onko sitä joku pakko vuokrata lyhyellä sopimuksella, jos kannattavuus on niin huono, ettei kärsi edes kalkita. Jos vielä tämän tiedostaa ja silti jatkaa.... omien kanssa on joskus väkisinkin koitettava.


Niin mitä on omien kanssa väkisin koitettava ?   Kalkituksen lykkäämistäkö ?
kynnys lopettaa omien peltojen viljely on aika korkea, monelle jopa taloudellista kannattavuutta tärkeämpää on viljellä itse omia peltojaan....ikään kuin kunnia asiana, perinteiden velvoittamana. Huonoa kannattavuutta on pakko sietää tai selittää suhdanteilla, huonoilla sadoilla ym.

Kalkituksen lykkääminen johtaa auttamatta kannattavuuden laskuun, jos listaa järjestykseen parhaan satovasteen toimenpiteet, niin kalkitus on varmaan ihan kärjessä, typpilannoituksen ja rikkatorjunnan kanssa. Vähän varmaan riippuu kasvilajeista ja viljelykierrosta.

Toisessa ketjussa ison tilan isäntä valitteli tehneensä 150 k€ tappiota viljoilla ja pääosa vuokramaita... miksi tätä jatkaa? Eikös ne vuokramaat vois antaa pois, niin tappio pienenee... jäis enemmän kalkitukseen omille pelloille?