Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe kumpi ois emolehmille parempi kylmä vai lämmin pihatto  (Luettu 14584 kertaa)

jari

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 153
nii laittakaapas kummastakin hyvät ja huonot puolet

leksa

Noo, minun ajatukset asiasta on seuraavanlaisia. MTT tutki naudan kasvua kylmissä ja lämpimissä olosuhteissa ja niissä ei niin merkittävää eroa ollut. Siitä on tosiaan MTT:n sivuilla raportti.

Jos uutta rakentaa niin kylmä on edullisempi tehdä. Itse kuitenkin tekisin option tai ehkä jo suoraan jonkun tietyn osion tai erityisen "huoneen" ns. poikima ja hoitotilaksi jonka saisi lämpimäksi vaikka jollain hallilämppärillä tarpeen vaatiessa. Jos suunnitelmissa on poi´ittaa ympärivuoden niin lämpimät olosuhteet on tietty mukavammat käyttäjälle eli omista tarpeistahan siinä voisi lähteä.

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
nii laittakaapas kummastakin hyvät ja huonot puolet

PIdätkö oikeasti lämmintä pihattoa vaihtoehtona emolehmälle? Minä en tiedä yhtään lämmintä pihattoa emoille. Kun emo ei tuota kun vasikan ja tuen niin minusta kannattaa miettiä tarkoin paljon laittaa katokseen.

Ehdotukseni:Kylmäpihatto makuuparsilla. Kuivituksen/tilan tarve per eläin pienin ja kunnon kynnyksellä parren ja lantakäytävän väliin saa pidennettyä tyhjennysväliäkin. Kuivitustahan tarvitsee oikeastaan lannan kiinteyttämiseen ja tietysti eläimen makuualustan pehmittämiseen. Vinokuivike/täyttöpohjassa makuualusta muodostuu kuivikkeen päälle.  Makuuparsien etten vaikoille käytävä, saa vasikat omaa tilaa ja  pääsee korvamerkkejä tms. helpommin laittamaan.

paalipoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 697
Et kai todellakaan mieti mitään lämmintä lietesysteemiö emoille. Täysin järjetön idea taloudellisesti ja eläisuojellullisesti! Teet kylmän kestokuivikepohjaisen pihaton ja karsina-alaa emoa kohti noin 10m2 tai enemmän. Emoja karsinaa kohti 20 tai enemmän. Vapaa ruokinta ja pari kiinteää poikimakarsinaa ja lisäksi irtoaidoista tehtävät.

Heinähattu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1
Itse kiertelin ennen pihaton rakentamista n. 20 eri pihattoa ja lämpöisiä ei ollut emoille yksikään. Ei tarvetta.  ;D

Oma pihatto kylmä vinokuivike ja on toiminut hyvin. Hieman enemmän kuiviketta kuin parsi mutta avara rakenne ja säästää sen parsienkin hinnan. Kuivikkeen tarve riippuu eläintiheydestä, kuivikkeesta ja eläinten koosta sekä vinoudesta. Itsellä n. 9 % eikä yhtään liikaa.

Siirtoaidoilla saa eroteltua tarvittaessa ja pieni lämmin tila riittää sairas/poikintilaksi mikäli talvella poikii.

mutajussi

Kylmä makuuparsi pihatto löytyy ainakin meikäläiseltä tosta nurkan takaa...

Aikanaan kasvattelin emoja julmasti modifioidussa vanhassa lypsynavetassa ja sitä ei todellakaan ole ikävä...

Emot ei pahemmin lämpöä kaipaa... tuulen ja sateensuoja on huomattavasti tärkeämpi... mulla ei ole edes sairaille sen kummempaa lämmintä tilaa kuin "vaneri laatikko" jossa muutama lämpölamppu... helppo ainakin siirellä paikasta toiseen ja voi pistää osoiksi nurkkaan kun ei tarvi...
JD AutoPowr
ajossa 2400 h
pajalla 0 h

dmem

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 331
Vuoden verran on ollut käytössä 25*43 metrinen vinopohja kylmäpihatto asfaltoiduilla jaloittelutarhoilla. 70 emoa tällä hetkellä, mutta tarkoitus olisi nostaa 100:n emoon piakkoin.

Toistaiseksi rakennukseen on oltu tyytyväisiä. Kuivikettahan tuossa menee. Jos haluaa pitää emot puhtaana, kaksi olki pyöröpaalia menee päivässä. Turpeella pysyy puhtaampana.

Lantakäytävältä pusketaan paskat kerran viikossa lantalaan.

Lämmin sosiaalitila löytyy, mutta emot saa olla kylmässä.

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
lämpimässä toimis liete systeemit joten ei olis kuivike kuluja eikä lannanpoisto/kuivitus työtä, kuivitus kuitenkin maksaa pitemmän päälle enemmän ku eristeet seinissä..

leksa

Hmmm....aika veikeä mielipide. Mielestäni tämänpäivän rakennuskustannuksilla 60-100 emon pihatto tulee aika kalliiksi lämpimänä, suhteessa kuivittamiseen. Liete on tietty tavallaan kätevää, mutta lietettä saat ajaa periaatteessa 30 kuutioita hehtaarille (korjatkaa jos olen väärässä), kuivalantaa 50 kuutioita hehtaarille, jos se painaa 600kg/m3 joka on varmaan aika normi paino pehkulla kuivitetulle lannalle. Lietettä ei voi ajaa patteriin kauemmille pelloille. No asiassa on yhtämonta mielipidettä kun on kommentoijaakin, mutta itse olen kylmän ja kuivituksen kannalla.

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
ajatus oliki et 100 kpl ois minimi. mielummin jotain 200 kpl..  ;) ja kasvattaisin vasikatki itse.
ja ainakin täälläpäin lietteen levitykseen saa helpommin urakoitsija.

Viimeksi muokattu: 01.11.07 - klo:22:24 kirjoittanut mlahti

mutajussi

lämpimässä toimis liete systeemit joten ei olis kuivike kuluja eikä lannanpoisto/kuivitus työtä, kuivitus kuitenkin maksaa pitemmän päälle enemmän ku eristeet seinissä..

Ööhhh vähän epäilyttää liete systeemin toimiminen varsinkin siihen aikaan kun emot on ummessa... tulee ainakin meidän emoista tähän aikaan vuodesta melkoisen jäykkää sontaa...
JD AutoPowr
ajossa 2400 h
pajalla 0 h

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
lämpimässä toimis liete systeemit joten ei olis kuivike kuluja eikä lannanpoisto/kuivitus työtä, kuivitus kuitenkin maksaa pitemmän päälle enemmän ku eristeet seinissä..

Ööhhh vähän epäilyttää liete systeemin toimiminen varsinkin siihen aikaan kun emot on ummessa... tulee ainakin meidän emoista tähän aikaan vuodesta melkoisen jäykkää sontaa...

kyllä se raapoilla toimii.

mutajussi

kyllä se raapoilla toimii.

Voi olla... ilman parempaa tietoa en väitä vastaan...
JD AutoPowr
ajossa 2400 h
pajalla 0 h

Joonas

  • Vieras
kyllä se raapoilla toimii.

Voi olla... ilman parempaa tietoa en väitä vastaan...

Toimii ne raapat kylmässäkin. Itellä tuonne jatkuvaan - 10 pakkaseen asti. En kyllä laittas emoja ritilälle, menee jalat. Emot ei kummosta navettaa tartte, hoitajan tarpeet määrittelee rakentamisen "järeyden". Oottako panneet merkille että emopalkkio sulaa kokonaismäärän lisääntyessä, kannattaa muistaa kun tuotantoaan suunnittelee

mutajussi

Toimii ne raapat kylmässäkin. Itellä tuonne jatkuvaan - 10 pakkaseen asti.

Eli sulla on kylmäpihatossa koneellinen lannanpoisto?

Oottako panneet merkille että emopalkkio sulaa kokonaismäärän lisääntyessä, kannattaa muistaa kun tuotantoaan suunnittelee

Juuh... näinhän se valitettavasti menee... ja puotoaa taas varmaan kuin lehmän häntä...
JD AutoPowr
ajossa 2400 h
pajalla 0 h