Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Claas Tucano 320  (Luettu 39770 kertaa)

Joozeppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2003
Vs: Claas Tucano 320
näkeekö viiatilla hyvin kärryjen yli kun peruuttaa  ;D

itellä viimisiä tier3 -malleja eli ilman ureaa. kaksi syksyä puinut. oli yksi syy puimurin vaihtoon ku sai vielä viimisiä ureattomia. ajattelin että voi vaikka pitää arvonsa hyvinkin jos ureasysteemit alkaa sohlata. itse asiassa on hytistä tier4 eli löytyy hotkey ym. ja silppurin käyttö vasemmalta kun ureatankki olisi tiellä oikealla jos semmonen olisi. eli vain moottori tier3 muuten tier4 -malli.

mietin pitkään otanko taittopöydällä kun ei olisi paljon kalliimpi ollut enää kuin pöytävaunu. 450 olis hiukan kapea tolle koneelle ja 540 taas tosi nokkapainoinen. otin sitten peruspöydällä C490 ja olen ollut ratkaisuuni tyytyväinen. pöydän irroittamista ei kannata pelätä. claas on toteuttanut sen todella hienosti ja samalla tulee vähän putsailtua paikkoja ja tsekattua kolakuljettimet. vaunun ostin somerolta tarmon teräkseltä, tyytyväinen siihenkin.

lisävarusteiksi ehdottomasti sähköseulat, pystyy vauhdissa ajamaan säädöt kohdalleen ja illalla kosteuden noustessa reagoimaan, samoin lajien välillä vaihdot nopeita kesken päivän. muuta aivan pakollista en tiedä mut peruutuskamerat on hyvät.

hytti on todella hiljainen. new holland ei ollut lähelläkään ennen tätä viimeistä mallisarjan muutosta. hieman ongelmia on ollut kohlintappioiden kanssa ohralla. en ole vielä päässyt oikein jyvälle miksi se suttaa. samoin puintitappiomittareiden säädöissä on edelleen jotain häikkää.

tehoja voi "hieman" tulla lisää sen sampon jälkeen. suosittelen. ei ole halpa mutta puimuria pitkäksi aikaa. muutamat uuden mallisarjan muutokset, kuten sähköiset viljasäiliön kannet eivät kyllä houkuttele. jos puit ennen sadetta kukkua täyteen niin saako kiinni kun jättää koneen pellolle. turhaa sähköä, jotain sais olla mekaanisestikin.

Noita kohlintappioita itsekkin oon ihmetelly, Oli kyllä syksy vielä harjottelua, rajasiinki tahto tulla vähä liikaa viljaa, ajoin rajais elevaattorin tukkoon jonkun kerran, jospa sen ensi syksynä sais säätöihin...ootkos koskenu siihen jyväverhon asentoon...?

en ole kajonnut. mittaritkin heittää välillä punaiselle ja huoltomies vaan sanoo että ajaa päitensä vaan se on ohjelmointivika.. mut kyl vihree pellossa kertoi että ne jotain tiesikin.

alaseulaa yks napsu auki jos tukkoon menee. ajan itsekin melko rajoilla (tulee puhdasta) ja sain kaksi kertaa tänä vuona tukkoon. toinen kun ilta pimeni ja toinen aamulla ku jatkoin samoilla säädöillä ja seulat vielä kosteet. siks kehuin sähköseuloja ku niillä on helppo hakee säädöt kohdalleen. tuuli melko isolla, yläseula auki ja alaseula niin kiinni ettei päästä puimattomia läpi.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12220
  • Virolaista kiitos!
Vs: Claas Tucano 320
14 vuotta puitu Sampolla, eikä kertaakaan ole saatu rajaisruuvia tukkoon... ;D :D

SikaJussi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 152
Vs: Claas Tucano 320
näkeekö viiatilla hyvin kärryjen yli kun peruuttaa  ;D

itellä viimisiä tier3 -malleja eli ilman ureaa. kaksi syksyä puinut. oli yksi syy puimurin vaihtoon ku sai vielä viimisiä ureattomia. ajattelin että voi vaikka pitää arvonsa hyvinkin jos ureasysteemit alkaa sohlata. itse asiassa on hytistä tier4 eli löytyy hotkey ym. ja silppurin käyttö vasemmalta kun ureatankki olisi tiellä oikealla jos semmonen olisi. eli vain moottori tier3 muuten tier4 -malli.

mietin pitkään otanko taittopöydällä kun ei olisi paljon kalliimpi ollut enää kuin pöytävaunu. 450 olis hiukan kapea tolle koneelle ja 540 taas tosi nokkapainoinen. otin sitten peruspöydällä C490 ja olen ollut ratkaisuuni tyytyväinen. pöydän irroittamista ei kannata pelätä. claas on toteuttanut sen todella hienosti ja samalla tulee vähän putsailtua paikkoja ja tsekattua kolakuljettimet. vaunun ostin somerolta tarmon teräkseltä, tyytyväinen siihenkin.

lisävarusteiksi ehdottomasti sähköseulat, pystyy vauhdissa ajamaan säädöt kohdalleen ja illalla kosteuden noustessa reagoimaan, samoin lajien välillä vaihdot nopeita kesken päivän. muuta aivan pakollista en tiedä mut peruutuskamerat on hyvät.

hytti on todella hiljainen. new holland ei ollut lähelläkään ennen tätä viimeistä mallisarjan muutosta. hieman ongelmia on ollut kohlintappioiden kanssa ohralla. en ole vielä päässyt oikein jyvälle miksi se suttaa. samoin puintitappiomittareiden säädöissä on edelleen jotain häikkää.

tehoja voi "hieman" tulla lisää sen sampon jälkeen. suosittelen. ei ole halpa mutta puimuria pitkäksi aikaa. muutamat uuden mallisarjan muutokset, kuten sähköiset viljasäiliön kannet eivät kyllä houkuttele. jos puit ennen sadetta kukkua täyteen niin saako kiinni kun jättää koneen pellolle. turhaa sähköä, jotain sais olla mekaanisestikin.

Noita kohlintappioita itsekkin oon ihmetelly, Oli kyllä syksy vielä harjottelua, rajasiinki tahto tulla vähä liikaa viljaa, ajoin rajais elevaattorin tukkoon jonkun kerran, jospa sen ensi syksynä sais säätöihin...ootkos koskenu siihen jyväverhon asentoon...?

en ole kajonnut. mittaritkin heittää välillä punaiselle ja huoltomies vaan sanoo että ajaa päitensä vaan se on ohjelmointivika.. mut kyl vihree pellossa kertoi että ne jotain tiesikin.

alaseulaa yks napsu auki jos tukkoon menee. ajan itsekin melko rajoilla (tulee puhdasta) ja sain kaksi kertaa tänä vuona tukkoon. toinen kun ilta pimeni ja toinen aamulla ku jatkoin samoilla säädöillä ja seulat vielä kosteet. siks kehuin sähköseuloja ku niillä on helppo hakee säädöt kohdalleen. tuuli melko isolla, yläseula auki ja alaseula niin kiinni ettei päästäpuimattomia läpi.
[/quot
Se yksi pykälä vaan tuntuu heti selvästi roskaisempana tavarana, puitu vilja kyllä oli kuin lajiteltua mutta nakutti vaan tuo ajonopeus, hiljaa piti ajaa, muuten pillit soi...itse pidin kohlintappiomittarin melkein nollassa, vähänkin kosteana tai illalla puidut kyllä vihanoi...luulisi tuollaisella myllyllä saavan päästää lujempaa...

SikaJussi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 152
Vs: Claas Tucano 320
14 vuotta puitu Sampolla, eikä kertaakaan ole saatu rajaisruuvia tukkoon... ;D :D
Pari vuotta sit märkänä syksynä sain 2065:sta, pari kertaa meni ja sitten levis jo siiva 😒

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12220
  • Virolaista kiitos!
Vs: Claas Tucano 320
näkeekö viiatilla hyvin kärryjen yli kun peruuttaa  ;D

itellä viimisiä tier3 -malleja eli ilman ureaa. kaksi syksyä puinut. oli yksi syy puimurin vaihtoon ku sai vielä viimisiä ureattomia. ajattelin että voi vaikka pitää arvonsa hyvinkin jos ureasysteemit alkaa sohlata. itse asiassa on hytistä tier4 eli löytyy hotkey ym. ja silppurin käyttö vasemmalta kun ureatankki olisi tiellä oikealla jos semmonen olisi. eli vain moottori tier3 muuten tier4 -malli.

mietin pitkään otanko taittopöydällä kun ei olisi paljon kalliimpi ollut enää kuin pöytävaunu. 450 olis hiukan kapea tolle koneelle ja 540 taas tosi nokkapainoinen. otin sitten peruspöydällä C490 ja olen ollut ratkaisuuni tyytyväinen. pöydän irroittamista ei kannata pelätä. claas on toteuttanut sen todella hienosti ja samalla tulee vähän putsailtua paikkoja ja tsekattua kolakuljettimet. vaunun ostin somerolta tarmon teräkseltä, tyytyväinen siihenkin.

lisävarusteiksi ehdottomasti sähköseulat, pystyy vauhdissa ajamaan säädöt kohdalleen ja illalla kosteuden noustessa reagoimaan, samoin lajien välillä vaihdot nopeita kesken päivän. muuta aivan pakollista en tiedä mut peruutuskamerat on hyvät.

hytti on todella hiljainen. new holland ei ollut lähelläkään ennen tätä viimeistä mallisarjan muutosta. hieman ongelmia on ollut kohlintappioiden kanssa ohralla. en ole vielä päässyt oikein jyvälle miksi se suttaa. samoin puintitappiomittareiden säädöissä on edelleen jotain häikkää.

tehoja voi "hieman" tulla lisää sen sampon jälkeen. suosittelen. ei ole halpa mutta puimuria pitkäksi aikaa. muutamat uuden mallisarjan muutokset, kuten sähköiset viljasäiliön kannet eivät kyllä houkuttele. jos puit ennen sadetta kukkua täyteen niin saako kiinni kun jättää koneen pellolle. turhaa sähköä, jotain sais olla mekaanisestikin.

Noita kohlintappioita itsekkin oon ihmetelly, Oli kyllä syksy vielä harjottelua, rajasiinki tahto tulla vähä liikaa viljaa, ajoin rajais elevaattorin tukkoon jonkun kerran, jospa sen ensi syksynä sais säätöihin...ootkos koskenu siihen jyväverhon asentoon...?

en ole kajonnut. mittaritkin heittää välillä punaiselle ja huoltomies vaan sanoo että ajaa päitensä vaan se on ohjelmointivika.. mut kyl vihree pellossa kertoi että ne jotain tiesikin.

alaseulaa yks napsu auki jos tukkoon menee. ajan itsekin melko rajoilla (tulee puhdasta) ja sain kaksi kertaa tänä vuona tukkoon. toinen kun ilta pimeni ja toinen aamulla ku jatkoin samoilla säädöillä ja seulat vielä kosteet. siks kehuin sähköseuloja ku niillä on helppo hakee säädöt kohdalleen. tuuli melko isolla, yläseula auki ja alaseula niin kiinni ettei päästäpuimattomia läpi.
[/quot
Se yksi pykälä vaan tuntuu heti selvästi roskaisempana tavarana, puitu vilja kyllä oli kuin lajiteltua mutta nakutti vaan tuo ajonopeus, hiljaa piti ajaa, muuten pillit soi...itse pidin kohlintappiomittarin melkein nollassa, vähänkin kosteana tai illalla puidut kyllä vihanoi...luulisi tuollaisella myllyllä saavan päästää lujempaa...
Niin, aika erikoista, että uudistuneet(?) Claassit ei siedä nopeutta. Tämä sama ongelma on ilmeisesti Averojenkin ongelma. 240:stä on tullut sangen monta vaihtoon vähillä tunneilla kuluvana vuonna. Jos Averoon päätyy, kannattanee ottaa 160, mikä on halvempi ja riittävän tehokas. Jos ei riitä, niin sitten Tuksuun.

Joozeppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2003
Vs: Claas Tucano 320
näkeekö viiatilla hyvin kärryjen yli kun peruuttaa  ;D

itellä viimisiä tier3 -malleja eli ilman ureaa. kaksi syksyä puinut. oli yksi syy puimurin vaihtoon ku sai vielä viimisiä ureattomia. ajattelin että voi vaikka pitää arvonsa hyvinkin jos ureasysteemit alkaa sohlata. itse asiassa on hytistä tier4 eli löytyy hotkey ym. ja silppurin käyttö vasemmalta kun ureatankki olisi tiellä oikealla jos semmonen olisi. eli vain moottori tier3 muuten tier4 -malli.

mietin pitkään otanko taittopöydällä kun ei olisi paljon kalliimpi ollut enää kuin pöytävaunu. 450 olis hiukan kapea tolle koneelle ja 540 taas tosi nokkapainoinen. otin sitten peruspöydällä C490 ja olen ollut ratkaisuuni tyytyväinen. pöydän irroittamista ei kannata pelätä. claas on toteuttanut sen todella hienosti ja samalla tulee vähän putsailtua paikkoja ja tsekattua kolakuljettimet. vaunun ostin somerolta tarmon teräkseltä, tyytyväinen siihenkin.

lisävarusteiksi ehdottomasti sähköseulat, pystyy vauhdissa ajamaan säädöt kohdalleen ja illalla kosteuden noustessa reagoimaan, samoin lajien välillä vaihdot nopeita kesken päivän. muuta aivan pakollista en tiedä mut peruutuskamerat on hyvät.

hytti on todella hiljainen. new holland ei ollut lähelläkään ennen tätä viimeistä mallisarjan muutosta. hieman ongelmia on ollut kohlintappioiden kanssa ohralla. en ole vielä päässyt oikein jyvälle miksi se suttaa. samoin puintitappiomittareiden säädöissä on edelleen jotain häikkää.

tehoja voi "hieman" tulla lisää sen sampon jälkeen. suosittelen. ei ole halpa mutta puimuria pitkäksi aikaa. muutamat uuden mallisarjan muutokset, kuten sähköiset viljasäiliön kannet eivät kyllä houkuttele. jos puit ennen sadetta kukkua täyteen niin saako kiinni kun jättää koneen pellolle. turhaa sähköä, jotain sais olla mekaanisestikin.

Noita kohlintappioita itsekkin oon ihmetelly, Oli kyllä syksy vielä harjottelua, rajasiinki tahto tulla vähä liikaa viljaa, ajoin rajais elevaattorin tukkoon jonkun kerran, jospa sen ensi syksynä sais säätöihin...ootkos koskenu siihen jyväverhon asentoon...?

en ole kajonnut. mittaritkin heittää välillä punaiselle ja huoltomies vaan sanoo että ajaa päitensä vaan se on ohjelmointivika.. mut kyl vihree pellossa kertoi että ne jotain tiesikin.

alaseulaa yks napsu auki jos tukkoon menee. ajan itsekin melko rajoilla (tulee puhdasta) ja sain kaksi kertaa tänä vuona tukkoon. toinen kun ilta pimeni ja toinen aamulla ku jatkoin samoilla säädöillä ja seulat vielä kosteet. siks kehuin sähköseuloja ku niillä on helppo hakee säädöt kohdalleen. tuuli melko isolla, yläseula auki ja alaseula niin kiinni ettei päästäpuimattomia läpi.
Se yksi pykälä vaan tuntuu heti selvästi roskaisempana tavarana, puitu vilja kyllä oli kuin lajiteltua mutta nakutti vaan tuo ajonopeus, hiljaa piti ajaa, muuten pillit soi...itse pidin kohlintappiomittarin melkein nollassa, vähänkin kosteana tai illalla puidut kyllä vihanoi...luulisi tuollaisella myllyllä saavan päästää lujempaa...

vähän sama olo itellä et kovempaa kuuluis päästä mut nimenomaan ohralla tää ongelma. ekat puinnit 10-14%, loppusyksyn märjemmissä nyt jotenki ymmärtääkin tappiot ja jos vihne olis pirusti kiinni mut ei ollu.

tuli sitä sitten ajettua reippaamminkin ku pois piti saada ja hiukan vihreetä on. tosin kylällä on myös jontikan suurin kohlinmalli T670 ja senkin perässä on vihreää..

Viimeksi muokattu: 20.11.14 - klo:21:45 kirjoittanut Joozeppi

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7101
  • karkki vai keppana?
Vs: Claas Tucano 320
näkeekö viiatilla hyvin kärryjen yli kun peruuttaa  ;D

itellä viimisiä tier3 -malleja eli ilman ureaa. kaksi syksyä puinut. oli yksi syy puimurin vaihtoon ku sai vielä viimisiä ureattomia. ajattelin että voi vaikka pitää arvonsa hyvinkin jos ureasysteemit alkaa sohlata. itse asiassa on hytistä tier4 eli löytyy hotkey ym. ja silppurin käyttö vasemmalta kun ureatankki olisi tiellä oikealla jos semmonen olisi. eli vain moottori tier3 muuten tier4 -malli.

mietin pitkään otanko taittopöydällä kun ei olisi paljon kalliimpi ollut enää kuin pöytävaunu. 450 olis hiukan kapea tolle koneelle ja 540 taas tosi nokkapainoinen. otin sitten peruspöydällä C490 ja olen ollut ratkaisuuni tyytyväinen. pöydän irroittamista ei kannata pelätä. claas on toteuttanut sen todella hienosti ja samalla tulee vähän putsailtua paikkoja ja tsekattua kolakuljettimet. vaunun ostin somerolta tarmon teräkseltä, tyytyväinen siihenkin.

lisävarusteiksi ehdottomasti sähköseulat, pystyy vauhdissa ajamaan säädöt kohdalleen ja illalla kosteuden noustessa reagoimaan, samoin lajien välillä vaihdot nopeita kesken päivän. muuta aivan pakollista en tiedä mut peruutuskamerat on hyvät.

hytti on todella hiljainen. new holland ei ollut lähelläkään ennen tätä viimeistä mallisarjan muutosta. hieman ongelmia on ollut kohlintappioiden kanssa ohralla. en ole vielä päässyt oikein jyvälle miksi se suttaa. samoin puintitappiomittareiden säädöissä on edelleen jotain häikkää.

tehoja voi "hieman" tulla lisää sen sampon jälkeen. suosittelen. ei ole halpa mutta puimuria pitkäksi aikaa. muutamat uuden mallisarjan muutokset, kuten sähköiset viljasäiliön kannet eivät kyllä houkuttele. jos puit ennen sadetta kukkua täyteen niin saako kiinni kun jättää koneen pellolle. turhaa sähköä, jotain sais olla mekaanisestikin.

Noita kohlintappioita itsekkin oon ihmetelly, Oli kyllä syksy vielä harjottelua, rajasiinki tahto tulla vähä liikaa viljaa, ajoin rajais elevaattorin tukkoon jonkun kerran, jospa sen ensi syksynä sais säätöihin...ootkos koskenu siihen jyväverhon asentoon...?

en ole kajonnut. mittaritkin heittää välillä punaiselle ja huoltomies vaan sanoo että ajaa päitensä vaan se on ohjelmointivika.. mut kyl vihree pellossa kertoi että ne jotain tiesikin.

alaseulaa yks napsu auki jos tukkoon menee. ajan itsekin melko rajoilla (tulee puhdasta) ja sain kaksi kertaa tänä vuona tukkoon. toinen kun ilta pimeni ja toinen aamulla ku jatkoin samoilla säädöillä ja seulat vielä kosteet. siks kehuin sähköseuloja ku niillä on helppo hakee säädöt kohdalleen. tuuli melko isolla, yläseula auki ja alaseula niin kiinni ettei päästäpuimattomia läpi.
[/quot
Se yksi pykälä vaan tuntuu heti selvästi roskaisempana tavarana, puitu vilja kyllä oli kuin lajiteltua mutta nakutti vaan tuo ajonopeus, hiljaa piti ajaa, muuten pillit soi...itse pidin kohlintappiomittarin melkein nollassa, vähänkin kosteana tai illalla puidut kyllä vihanoi...luulisi tuollaisella myllyllä saavan päästää lujempaa...
Pelkät kuoretkin kyllä itää, ovatko oikein jyvän kokoisia?
pessimisti ei pety!

Joozeppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2003
Vs: Claas Tucano 320
näkeekö viiatilla hyvin kärryjen yli kun peruuttaa  ;D

itellä viimisiä tier3 -malleja eli ilman ureaa. kaksi syksyä puinut. oli yksi syy puimurin vaihtoon ku sai vielä viimisiä ureattomia. ajattelin että voi vaikka pitää arvonsa hyvinkin jos ureasysteemit alkaa sohlata. itse asiassa on hytistä tier4 eli löytyy hotkey ym. ja silppurin käyttö vasemmalta kun ureatankki olisi tiellä oikealla jos semmonen olisi. eli vain moottori tier3 muuten tier4 -malli.

mietin pitkään otanko taittopöydällä kun ei olisi paljon kalliimpi ollut enää kuin pöytävaunu. 450 olis hiukan kapea tolle koneelle ja 540 taas tosi nokkapainoinen. otin sitten peruspöydällä C490 ja olen ollut ratkaisuuni tyytyväinen. pöydän irroittamista ei kannata pelätä. claas on toteuttanut sen todella hienosti ja samalla tulee vähän putsailtua paikkoja ja tsekattua kolakuljettimet. vaunun ostin somerolta tarmon teräkseltä, tyytyväinen siihenkin.

lisävarusteiksi ehdottomasti sähköseulat, pystyy vauhdissa ajamaan säädöt kohdalleen ja illalla kosteuden noustessa reagoimaan, samoin lajien välillä vaihdot nopeita kesken päivän. muuta aivan pakollista en tiedä mut peruutuskamerat on hyvät.

hytti on todella hiljainen. new holland ei ollut lähelläkään ennen tätä viimeistä mallisarjan muutosta. hieman ongelmia on ollut kohlintappioiden kanssa ohralla. en ole vielä päässyt oikein jyvälle miksi se suttaa. samoin puintitappiomittareiden säädöissä on edelleen jotain häikkää.

tehoja voi "hieman" tulla lisää sen sampon jälkeen. suosittelen. ei ole halpa mutta puimuria pitkäksi aikaa. muutamat uuden mallisarjan muutokset, kuten sähköiset viljasäiliön kannet eivät kyllä houkuttele. jos puit ennen sadetta kukkua täyteen niin saako kiinni kun jättää koneen pellolle. turhaa sähköä, jotain sais olla mekaanisestikin.

Noita kohlintappioita itsekkin oon ihmetelly, Oli kyllä syksy vielä harjottelua, rajasiinki tahto tulla vähä liikaa viljaa, ajoin rajais elevaattorin tukkoon jonkun kerran, jospa sen ensi syksynä sais säätöihin...ootkos koskenu siihen jyväverhon asentoon...?

en ole kajonnut. mittaritkin heittää välillä punaiselle ja huoltomies vaan sanoo että ajaa päitensä vaan se on ohjelmointivika.. mut kyl vihree pellossa kertoi että ne jotain tiesikin.

alaseulaa yks napsu auki jos tukkoon menee. ajan itsekin melko rajoilla (tulee puhdasta) ja sain kaksi kertaa tänä vuona tukkoon. toinen kun ilta pimeni ja toinen aamulla ku jatkoin samoilla säädöillä ja seulat vielä kosteet. siks kehuin sähköseuloja ku niillä on helppo hakee säädöt kohdalleen. tuuli melko isolla, yläseula auki ja alaseula niin kiinni ettei päästäpuimattomia läpi.
Se yksi pykälä vaan tuntuu heti selvästi roskaisempana tavarana, puitu vilja kyllä oli kuin lajiteltua mutta nakutti vaan tuo ajonopeus, hiljaa piti ajaa, muuten pillit soi...itse pidin kohlintappiomittarin melkein nollassa, vähänkin kosteana tai illalla puidut kyllä vihanoi...luulisi tuollaisella myllyllä saavan päästää lujempaa...
Pelkät kuoretkin kyllä itää, ovatko oikein jyvän kokoisia?

kyl siellä oli olevinaan vähä isompiakin. kyl dominaattorilla meni seuloilta jos meni.

SikaJussi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 152
Vs: Claas Tucano 320
Seuloilta tuo ei haaskaa yhtään ja sama toteamus, 7-tonnin amarettoa sai lykätä miltei yhtä lujaa missä Sampo meni polville. Ei siis pitäs ohralla paukut loppua.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Claas Tucano 320
Seuloilta tuo ei haaskaa yhtään ja sama toteamus, 7-tonnin amarettoa sai lykätä miltei yhtä lujaa missä Sampo meni polville. Ei siis pitäs ohralla paukut loppua.

Eli toisen kelan vaikutus on dramaattinen?

 Kun ei ihan helpolla ohralla lopu paukut kesken, kohlimilta menee yli mullakin jos jostakin. Toki seulojen elämää helpottaa porrastettu viettopinta, josta lähtee jo suurin osa keveymmästä tavarasta kohti ulkoilmaa.Kuivaa ohraa saa puida melkoisen surutta, ka. kuuden tonnin laihossa jyväteho reilu 20 tonnia tunnissa satomittarin mukaan eikä vihreää lainkaan puinnin jälkeen. Kun mittarissa alkaa pyöriä yli 25 tonnin lukemat, alkaa pellossa varmuudella vihertään :) Naapurissa samanlainen sato, 2065 zampooni ja hiljaa ajaen 3.9 pöydällä. Vihreää oli rajusti, kovempaa ajaen meni peltoon jo mattona :-X Kaveri on monesti manannut ettei vaan voi ajaa kovempaa. Kauralla osat vaihtuu, tai, no ainakin tasoittumaan päin.

Kosteissa oloissa kohlimilta alkaa mennä yli, lakopaikat vihertää väkisinkin, jo maahan jäävinä jyvinäkin sekä keveämmät jyvät lentää tuulen mukana. Noissa kohdissa yleensä hiljennetään vauhtia, samaa vauhtia ajaen mittarit kyllä pillastuu...

Kohlinmittari näyttää silppuri päällä vähän mitä sattuu, oljet kun ottaa pitkänä ei ongelmaa. Tai sanotaan näin, että herkkyys kasvaa liikaa ts. ei saa riittävän pienelle mittarin näyttöä. Aina menevinään yli, vaikka pellosta ei löydy mitään.

Ihan riittävästi tuolla 430 Tucanollakin pui, paras päivä ollut tähän mennessä vehnänpuinnissa muutama vuosi sitten, aloitus yhden jälkeen iltapäivällä ja illalla oli puituna noin 27ha ja noin 150 tonnia kuivattuna. Tuoreena huomattavasti enemmän, puintikosteus reilusti yli 20%. Tuo yhdellä lohkolla ja vieressä olleella pikkupläntillä, harvemmin pääsee puimaan tehokkaasti koko päivää. 200 tonnia pitäisi onnistua pitkänä päivänä hyvässä laihossa vierekkäisillä lohkoilla.
Vajaa 100 tonnia pitäisi saada vielä loppukaudestakin, alkukaudesta yli.

Sitten kun puidaan pikkutilkkuja, epätasaisia/kivisiä peltoja ja tehdään pöytäsulkeisia,puidaan kolmen tonnin kasvustoa. Tuntuu että kone menee ihan hukkaan, suorituskyvystä käytössä pieni osa :-X

Olosuhteistahan nää kaikki kiinni, kaikki läpi ja oon tyytyväinen reilun 2 hehtaarin tuntivauhtiin. Hyvillä pelloilla ajonopeutta rajoittaa sato, heikommilla pelloilla pellon olosuhteet. Rahtia kun ajaa, kiire pitää unohtaa.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Joozeppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2003
Vs: Claas Tucano 320
Seuloilta tuo ei haaskaa yhtään ja sama toteamus, 7-tonnin amarettoa sai lykätä miltei yhtä lujaa missä Sampo meni polville. Ei siis pitäs ohralla paukut loppua.

Eli toisen kelan vaikutus on dramaattinen?

 Kun ei ihan helpolla ohralla lopu paukut kesken, kohlimilta menee yli mullakin jos jostakin. Toki seulojen elämää helpottaa porrastettu viettopinta, josta lähtee jo suurin osa keveymmästä tavarasta kohti ulkoilmaa.Kuivaa ohraa saa puida melkoisen surutta, ka. kuuden tonnin laihossa jyväteho reilu 20 tonnia tunnissa satomittarin mukaan eikä vihreää lainkaan puinnin jälkeen. Kun mittarissa alkaa pyöriä yli 25 tonnin lukemat, alkaa pellossa varmuudella vihertään :) Naapurissa samanlainen sato, 2065 zampooni ja hiljaa ajaen 3.9 pöydällä. Vihreää oli rajusti, kovempaa ajaen meni peltoon jo mattona :-X Kaveri on monesti manannut ettei vaan voi ajaa kovempaa. Kauralla osat vaihtuu, tai, no ainakin tasoittumaan päin.

Kosteissa oloissa kohlimilta alkaa mennä yli, lakopaikat vihertää väkisinkin, jo maahan jäävinä jyvinäkin sekä keveämmät jyvät lentää tuulen mukana. Noissa kohdissa yleensä hiljennetään vauhtia, samaa vauhtia ajaen mittarit kyllä pillastuu...

Kohlinmittari näyttää silppuri päällä vähän mitä sattuu, oljet kun ottaa pitkänä ei ongelmaa. Tai sanotaan näin, että herkkyys kasvaa liikaa ts. ei saa riittävän pienelle mittarin näyttöä. Aina menevinään yli, vaikka pellosta ei löydy mitään.

Ihan riittävästi tuolla 430 Tucanollakin pui, paras päivä ollut tähän mennessä vehnänpuinnissa muutama vuosi sitten, aloitus yhden jälkeen iltapäivällä ja illalla oli puituna noin 27ha ja noin 150 tonnia kuivattuna. Tuoreena huomattavasti enemmän, puintikosteus reilusti yli 20%. Tuo yhdellä lohkolla ja vieressä olleella pikkupläntillä, harvemmin pääsee puimaan tehokkaasti koko päivää. 200 tonnia pitäisi onnistua pitkänä päivänä hyvässä laihossa vierekkäisillä lohkoilla.
Vajaa 100 tonnia pitäisi saada vielä loppukaudestakin, alkukaudesta yli.

Sitten kun puidaan pikkutilkkuja, epätasaisia/kivisiä peltoja ja tehdään pöytäsulkeisia,puidaan kolmen tonnin kasvustoa. Tuntuu että kone menee ihan hukkaan, suorituskyvystä käytössä pieni osa :-X

Olosuhteistahan nää kaikki kiinni, kaikki läpi ja oon tyytyväinen reilun 2 hehtaarin tuntivauhtiin. Hyvillä pelloilla ajonopeutta rajoittaa sato, heikommilla pelloilla pellon olosuhteet. Rahtia kun ajaa, kiire pitää unohtaa.

no tottakai ekana tulee mieleen eikö irtipui tehokkaasti. APS auttaa tässä varmasti. kun ei näissä käännetä kammesta hankainlevyjä niinku vanhassa viiskasissa jos vihneet on kiinni.

semmonen reilu 100 tonnia tällä 320 pui päivässä helposti. 2000 hehtoo tais olla mun paras päivä tänä syksynä reilu viiden tonnin ohraa.

pöydästä sen verran että tässä kotonurkissa ajelen pöytä paikalla kylätiellä mut asvaltille otan sit perään.

Kohta-Sippoolan Kaappoo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 623
Vs: Claas Tucano 320
Kohlimilta yli meno taitanee tosiaan olla yksikelaisten ongelma. Muualtakin olen kuullut samaa. Jossain näyttelyissä Keskon mies jopa väitti, että kosteissa olosuhteissa 240 Avero olisi 320 Tucanoa tehokkaampi!

Tästä meidän kakskelaisesta kimppakoneesta loppuu hyvässä kasvustossa voima ja heikossa nopeus, kun koneistoon nähden liian kapealla pöydällä ei saa riittävästi tavaraa sisään. Käytettynä ostetun ongelmia.

Ja samainen tyhjennyskierukan pukki siitäkin on hajonnut pari kertaa. Tänä syksynä hajosi yksi seulastoa käyttävä rauta, jossa oli todennäköisesti valmistusvika, sillä yksikään huoltomies ei ollut ikinä kuullut ko. raudan pettäneen. Eikä myöskään ollut kuullut, että puimurista olisi mennyt alavesiletku! Muut viat ovat olleet lähinnä käyttäjistä, joko nykyisistä tai entisestä omistajasta johtuvia. Moottoritunteja on nyt n.1300 ja hehtaareja n.2700.
"Tämä sääntö pätee aina: kaikissa mielipideasioissa vastustajamme ovat järjettömiä." -Mark Twain-

1100xx

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 68
  • Etiäppäin
Vs: Claas Tucano 320
näkeekö viiatilla hyvin kärryjen yli kun peruuttaa  ;D

itellä viimisiä tier3 -malleja eli ilman ureaa. kaksi syksyä puinut. oli yksi syy puimurin vaihtoon ku sai vielä viimisiä ureattomia. ajattelin että voi vaikka pitää arvonsa hyvinkin jos ureasysteemit alkaa sohlata. itse asiassa on hytistä tier4 eli löytyy hotkey ym. ja silppurin käyttö vasemmalta kun ureatankki olisi tiellä oikealla jos semmonen olisi. eli vain moottori tier3 muuten tier4 -malli.

mietin pitkään otanko taittopöydällä kun ei olisi paljon kalliimpi ollut enää kuin pöytävaunu. 450 olis hiukan kapea tolle koneelle ja 540 taas tosi nokkapainoinen. otin sitten peruspöydällä C490 ja olen ollut ratkaisuuni tyytyväinen. pöydän irroittamista ei kannata pelätä. claas on toteuttanut sen todella hienosti ja samalla tulee vähän putsailtua paikkoja ja tsekattua kolakuljettimet. vaunun ostin somerolta tarmon teräkseltä, tyytyväinen siihenkin.

lisävarusteiksi ehdottomasti sähköseulat, pystyy vauhdissa ajamaan säädöt kohdalleen ja illalla kosteuden noustessa reagoimaan, samoin lajien välillä vaihdot nopeita kesken päivän. muuta aivan pakollista en tiedä mut peruutuskamerat on hyvät.

hytti on todella hiljainen. new holland ei ollut lähelläkään ennen tätä viimeistä mallisarjan muutosta. hieman ongelmia on ollut kohlintappioiden kanssa ohralla. en ole vielä päässyt oikein jyvälle miksi se suttaa. samoin puintitappiomittareiden säädöissä on edelleen jotain häikkää.

tehoja voi "hieman" tulla lisää sen sampon jälkeen. suosittelen. ei ole halpa mutta puimuria pitkäksi aikaa. muutamat uuden mallisarjan muutokset, kuten sähköiset viljasäiliön kannet eivät kyllä houkuttele. jos puit ennen sadetta kukkua täyteen niin saako kiinni kun jättää koneen pellolle. turhaa sähköä, jotain sais olla mekaanisestikin.

Noita kohlintappioita itsekkin oon ihmetelly, Oli kyllä syksy vielä harjottelua, rajasiinki tahto tulla vähä liikaa viljaa, ajoin rajais elevaattorin tukkoon jonkun kerran, jospa sen ensi syksynä sais säätöihin...ootkos koskenu siihen jyväverhon asentoon...?

en ole kajonnut. mittaritkin heittää välillä punaiselle ja huoltomies vaan sanoo että ajaa päitensä vaan se on ohjelmointivika.. mut kyl vihree pellossa kertoi että ne jotain tiesikin.

alaseulaa yks napsu auki jos tukkoon menee. ajan itsekin melko rajoilla (tulee puhdasta) ja sain kaksi kertaa tänä vuona tukkoon. toinen kun ilta pimeni ja toinen aamulla ku jatkoin samoilla säädöillä ja seulat vielä kosteet. siks kehuin sähköseuloja ku niillä on helppo hakee säädöt kohdalleen. tuuli melko isolla, yläseula auki ja alaseula niin kiinni ettei päästäpuimattomia läpi.
Se yksi pykälä vaan tuntuu heti selvästi roskaisempana tavarana, puitu vilja kyllä oli kuin lajiteltua mutta nakutti vaan tuo ajonopeus, hiljaa piti ajaa, muuten pillit soi...itse pidin kohlintappiomittarin melkein nollassa, vähänkin kosteana tai illalla puidut kyllä vihanoi...luulisi tuollaisella myllyllä saavan päästää lujempaa...

vähän sama olo itellä et kovempaa kuuluis päästä mut nimenomaan ohralla tää ongelma. ekat puinnit 10-14%, loppusyksyn märjemmissä nyt jotenki ymmärtääkin tappiot ja jos vihne olis pirusti kiinni mut ei ollu.

tuli sitä sitten ajettua reippaamminkin ku pois piti saada ja hiukan vihreetä on. tosin kylällä on myös jontikan suurin kohlinmalli T670 ja senkin perässä on vihreää..

Seuloja auki ja tuulta lisää. Menee rajaisilta liikaa jyviä kelalle..putoavat kelalle olkipatjan päälle ja kulkee kohlimilta yli mittarit punasella! Nopeutta lisää..kyllä sinne kohlimille olkea mahtuu kunhan ei syötä väkisin JYVIÄ KELALLE KAHTEEN KERTAAN!! 8)

SikaJussi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 152
Vs: Claas Tucano 320
näkeekö viiatilla hyvin kärryjen yli kun peruuttaa  ;D

itellä viimisiä tier3 -malleja eli ilman ureaa. kaksi syksyä puinut. oli yksi syy puimurin vaihtoon ku sai vielä viimisiä ureattomia. ajattelin että voi vaikka pitää arvonsa hyvinkin jos ureasysteemit alkaa sohlata. itse asiassa on hytistä tier4 eli löytyy hotkey ym. ja silppurin käyttö vasemmalta kun ureatankki olisi tiellä oikealla jos semmonen olisi. eli vain moottori tier3 muuten tier4 -malli.

mietin pitkään otanko taittopöydällä kun ei olisi paljon kalliimpi ollut enää kuin pöytävaunu. 450 olis hiukan kapea tolle koneelle ja 540 taas tosi nokkapainoinen. otin sitten peruspöydällä C490 ja olen ollut ratkaisuuni tyytyväinen. pöydän irroittamista ei kannata pelätä. claas on toteuttanut sen todella hienosti ja samalla tulee vähän putsailtua paikkoja ja tsekattua kolakuljettimet. vaunun ostin somerolta tarmon teräkseltä, tyytyväinen siihenkin.

lisävarusteiksi ehdottomasti sähköseulat, pystyy vauhdissa ajamaan säädöt kohdalleen ja illalla kosteuden noustessa reagoimaan, samoin lajien välillä vaihdot nopeita kesken päivän. muuta aivan pakollista en tiedä mut peruutuskamerat on hyvät.

hytti on todella hiljainen. new holland ei ollut lähelläkään ennen tätä viimeistä mallisarjan muutosta. hieman ongelmia on ollut kohlintappioiden kanssa ohralla. en ole vielä päässyt oikein jyvälle miksi se suttaa. samoin puintitappiomittareiden säädöissä on edelleen jotain häikkää.

tehoja voi "hieman" tulla lisää sen sampon jälkeen. suosittelen. ei ole halpa mutta puimuria pitkäksi aikaa. muutamat uuden mallisarjan muutokset, kuten sähköiset viljasäiliön kannet eivät kyllä houkuttele. jos puit ennen sadetta kukkua täyteen niin saako kiinni kun jättää koneen pellolle. turhaa sähköä, jotain sais olla mekaanisestikin.

Noita kohlintappioita itsekkin oon ihmetelly, Oli kyllä syksy vielä harjottelua, rajasiinki tahto tulla vähä liikaa viljaa, ajoin rajais elevaattorin tukkoon jonkun kerran, jospa sen ensi syksynä sais säätöihin...ootkos koskenu siihen jyväverhon asentoon...?

en ole kajonnut. mittaritkin heittää välillä punaiselle ja huoltomies vaan sanoo että ajaa päitensä vaan se on ohjelmointivika.. mut kyl vihree pellossa kertoi että ne jotain tiesikin.

alaseulaa yks napsu auki jos tukkoon menee. ajan itsekin melko rajoilla (tulee puhdasta) ja sain kaksi kertaa tänä vuona tukkoon. toinen kun ilta pimeni ja toinen aamulla ku jatkoin samoilla säädöillä ja seulat vielä kosteet. siks kehuin sähköseuloja ku niillä on helppo hakee säädöt kohdalleen. tuuli melko isolla, yläseula auki ja alaseula niin kiinni ettei päästäpuimattomia läpi.
Se yksi pykälä vaan tuntuu heti selvästi roskaisempana tavarana, puitu vilja kyllä oli kuin lajiteltua mutta nakutti vaan tuo ajonopeus, hiljaa piti ajaa, muuten pillit soi...itse pidin kohlintappiomittarin melkein nollassa, vähänkin kosteana tai illalla puidut kyllä vihanoi...luulisi tuollaisella myllyllä saavan päästää lujempaa...

vähän sama olo itellä et kovempaa kuuluis päästä mut nimenomaan ohralla tää ongelma. ekat puinnit 10-14%, loppusyksyn märjemmissä nyt jotenki ymmärtääkin tappiot ja jos vihne olis pirusti kiinni mut ei ollu.

tuli sitä sitten ajettua reippaamminkin ku pois piti saada ja hiukan vihreetä on. tosin kylällä on myös jontikan suurin kohlinmalli T670 ja senkin perässä on vihreää..

Seuloja auki ja tuulta lisää. Menee rajaisilta liikaa jyviä kelalle..putoavat kelalle olkipatjan päälle ja kulkee kohlimilta yli mittarit punasella! Nopeutta lisää..kyllä sinne kohlimille olkea mahtuu kunhan ei syötä väkisin JYVIÄ KELALLE KAHTEEN KERTAAN!! 8)

Voi olla että tuossa on perää,ilman muuta rajaisa tars olla vähemmän... ensi syksynä säädellään taas, ... Puimurikursseillakin tuli hauholla käytyä mutta ne kurssit olisi tavinnu pitää vasta kun olis vähä puinu...muistelin kun noita medioneja tuli uusia kylälle kuinka ne kehu että saa ajaa kahva auki, ei oikein tullut sitä tunnetta...mutta täytyy nyt kyllä muuten kehua konetta, joskus oli dominator, mutta välissä sampolla kun on ajanut muutaman vuoden, on tuo Tucano vaan taivaallisen hieno laite :)

Joozeppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2003
Vs: Claas Tucano 320
sain tänään arskan avoimissa ovissa todella hyvää infoa mellilän isännältä joka saattaa täälläkin kirjoitella tiedä häntä. kone täysin sama kuin mulla muuten mutta taittopöytä 540. ja ongelmat myös samat, siis olleet.

kolme asiaa jäi mieleen. varstasillan välit pitää tarkistaa edestä ja takaa, joku mekaaninen systeemi. olen kuvitellut olevan tehtaalta kohtaallaan.

syöttörumpuun pitää asentaa jotkut ylimääräiset harjat tms. joiden kanssa tullut suomeen mutta otetaan maahantulohuollossa pois (niistä on ongelmia litimärässä vehnässä). kuulemma hytistä pitäs löytyä. herra oli huomannut että silppurista tulee jyviä molemmilta sivuilta mutta ei keskeltä. eli syöttörumpu syöttää vain kelan sivuille lyhyttä kasvustoa (ohraa). kone siis on keskeltä tyhjä. oli huomannut kun avasi konetta ja varstat oli kulunut sivuilta puhtaiksi ja keskellä oli jotain töhnää edelliseltä kasvilta. siitä ei ollut kulkenut läheskään niin paljon tavaraa kuin sivuilta.

pöydän takana suuaukolla kolakuljettimelle jotkut levyt pois. neljä kappaletta.

tää jäi nyt vähän auki ku mun tekninen osaaminen on sitä sun tätä mut kertokaahan viisaammat jotka tiedätte claasin C -sarjan pöydästä että miltä kuulostaa.