Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Claas Tucano 320  (Luettu 39684 kertaa)

Hanska

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 68
Vs: Claas Tucano 320
Tucano 320:sen omistajat oletteko saaneet kohlintappioita kuriin joillakin konsteilla/säädöillä?

toyota

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4
Vs: Claas Tucano 320
Omassa koneessa huoltomies kalibroi kohlintappioanturit uudelleen tietokoneella. Näytti kans heti punaista.  Pellosta  katsottuna
puintitappiot oli aika pienet. Olivat huomanneet , että ilmeisesti silppuri heittää olkisilppua antureihin.

corvette zr1

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 24
Vs: Claas Tucano 320
Vielä tähän 5 metrin pöydän leveyteen 320 Tucanon kanssa. Kyllä se on siihen ylärajoilla oleva pöytä. Aikaisemmin Dominator 88 pöytä oli 4.5m ja se oli sopiva ja näissä on sama koneisto. Mega 204 pöytä oli 5 m ja se oli paljon isompi kuin 320. Siinä oli etukela, pidemmät seulat ja kohlimet, kuin 320.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7085
Vs: Claas Tucano 320
Vielä tähän 5 metrin pöydän leveyteen 320 Tucanon kanssa. Kyllä se on siihen ylärajoilla oleva pöytä. Aikaisemmin Dominator 88 pöytä oli 4.5m ja se oli sopiva ja näissä on sama koneisto. Mega 204 pöytä oli 5 m ja se oli paljon isompi kuin 320. Siinä oli etukela, pidemmät seulat ja kohlimet, kuin 320.

Seulat ja kohlimet on 204 megassa ja 320 tucanossa saman kokoiset.
Pikkumegassa ja kasikasissa oli lyhemmät kohlimet mutta samat seulat kaikissa.

Näin mä ainakin oon ymmärtänyt ja mitä taulukoista katellut eroja. 430 tucanon ja 204 Megan seulojen isompi pinta-ala kai tulee teoriasta, että kaksiosainen viettopinta vastaa tiettyä seulapinta-alaa, ja lisää näin paperilla erottelualaa. Mikä onkin tosi, suurin osa moskasta lähtee lenton kaksiosaisella viettopinnalla jo "hypyssä" alaspäin, välistä kun puhaltaa ilmaa reippaasti.

Ei sillä että nää ois jäänyt jotenkin mieleen, kun konetta aikanaan valitsin :D Seulojen kuormitukselle aika suuri asia, että enin roju poistuu jo ennen seuloille putoamista. Kohlimet juttu erikseen, ja niissä nuo hangot sais heittää menemään????


Näin ikään APS eli megat ja 400-sarjan tucanot, lexionit https://youtu.be/f6AAk3T-wzI?t=46s

Ja 320 tms. yksikelaiset https://youtu.be/pkF_jXzdL-Y?t=46s
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19858
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Claas Tucano 320
On hienoa nähdä, että uuden uutukaiset huipputeknologiset Claas puimurit ovat ottaneet käyttöön Sampo 10:ssa käytetyn kohlimien alla olevan erillisen heittokuljetin-viettopinnan, joka kuljettaa viljaa eteenpäin ja pudottaa sen seulojen alkupäähän.

Eivät halveksi porilaisen peltitoosan sovellusta kuusikymmenluvulta.

-SS-

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7085
Vs: Claas Tucano 320
On hienoa nähdä, että uuden uutukaiset huipputeknologiset Claas puimurit ovat ottaneet käyttöön Sampo 10:ssa käytetyn kohlimien alla olevan erillisen heittokuljetin-viettopinnan, joka kuljettaa viljaa eteenpäin ja pudottaa sen seulojen alkupäähän.

Eivät halveksi porilaisen peltitoosan sovellusta kuusikymmenluvulta.

-SS-

Se ompi ollut näissä dominaattoreita isommilla nykypäivää jo kauan, pienempiin sitä ei ole jostain syystä laitettu. On kyllä hyvä keksintö, viiskasissa kohlimet tukkeentui vihneistä sopivissa oloissa, kuuskasissa jo paremmat kohlimet ja nykyisissä Averoissa vielä vähän paremmat. Tuo viettopinta ei tukkeennu lie koskaan, eikä oo vielä tukkeentunut kohlimien reiätkään Tucanossa...

Muutenkin lie ollut jo ammoisista ajoista Claasin filosofiana että kuuskasia pienemmät on jotenkin vanhanaikaisella ja peltisemmällä tekniikalla, vähän sellaisia kertakäyttökoneita... Myyjä jo 20 vuotta sitten sanoi viiskasia ostaessa, että kuuskasi on vasta oikea Claas. Ja näin jälkeenpäin, totta puhui :)

Viimeksi muokattu: 22.09.19 - klo:10:55 kirjoittanut ijasja2

"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Hanska

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 68
Vs: Claas Tucano 320
Omaan koneeseeni tein parannuksen joka auttoi kohlintappioiden huomattavaan pienenemiseen tappiomittarista toteamalla ennen ja jälkeen muutoksen samalla pellolla viime syksynä.

Jos otatte koneen vasemmalta sivulta kohlintunnelin luukun pois ja katsotte olkiestettä niin huomaatte  että olkiesteen akselin yläpuolinen peltiosuus on toistakymmentä senttiä katosta auki, MIKSI?
Käyttöohjekirja antaa korkeamman olkieste vaihtoehdon riisille ja maissille mutta viljalle tämä vakio matala.
Huoltomiehen kanssa juteltuani asiasta hänkin muisteli että Dominatoreissakin olisi olkieste alkanut katosta tai ainakin lähes.

Teoria, olkikela roiskii jyviä katonkautta yli olkiesteen kohlimille ja perästä ulos.
Kokeilin asiaa ruuvaamalla alumiinisen korokepellin olkiestepellin yläreunaan, korokepeltini tuli viljatankin alapuolen vahvikekantteihin asti (eli jäi katosta irti muistaakseni noin 4cm).
Tarvittaessa loveamalla korokkeen kanttien kohdalta pääsisi lähemmäksikin kattoa.

Lopputulos, lukee heti jutun alussa🙂
Saa käyttää muttei ole pakko.
Valitettavasti kun olen tumpelo niin kuvaa en liitteeksi saanut kun oli liian iso (kuva)😉

SikaJussi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 152
Vs: Claas Tucano 320
Omaan koneeseeni tein parannuksen joka auttoi kohlintappioiden huomattavaan pienenemiseen tappiomittarista toteamalla ennen ja jälkeen muutoksen samalla pellolla viime syksynä.

Jos otatte koneen vasemmalta sivulta kohlintunnelin luukun pois ja katsotte olkiestettä niin huomaatte  että olkiesteen akselin yläpuolinen peltiosuus on toistakymmentä senttiä katosta auki, MIKSI?
Käyttöohjekirja antaa korkeamman olkieste vaihtoehdon riisille ja maissille mutta viljalle tämä vakio matala.
Huoltomiehen kanssa juteltuani asiasta hänkin muisteli että Dominatoreissakin olisi olkieste alkanut katosta tai ainakin lähes.

Teoria, olkikela roiskii jyviä katonkautta yli olkiesteen kohlimille ja perästä ulos.
Kokeilin asiaa ruuvaamalla alumiinisen korokepellin olkiestepellin yläreunaan, korokepeltini tuli viljatankin alapuolen vahvikekantteihin asti (eli jäi katosta irti muistaakseni noin 4cm).
Tarvittaessa loveamalla korokkeen kanttien kohdalta pääsisi lähemmäksikin kattoa.

Lopputulos, lukee heti jutun alussa🙂
Saa käyttää muttei ole pakko.
Valitettavasti kun olen tumpelo niin kuvaa en liitteeksi saanut kun oli liian iso (kuva)😉

Mielenkiintoista, tuossa saattaa olla perää, pitääpä kokeilla itsekkin

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Claas Tucano 320
Millaisilla seulasäädöillä puitte kauraa 320 Tucanolla?
Kui mää ain olen paras?

Joozeppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1999
Vs: Claas Tucano 320
Kyllä se olkieste tosiaan on melkein 15 cm irti katosta. Samoin oli toisessa kolme vuotta vanhassa 320 tucanossa jonka ohitin tossa ajellessa ja kurkkasin.

Mutta. Kävin kurkkaan myös kaverin uuden 420 sisään. Siellä väli oli puolet pienempi. Yritetään alkuviikolla virittää jotain korotusta ja katotaan mitä vaikuttaa.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7085
Vs: Claas Tucano 320
Kyllä se olkieste tosiaan on melkein 15 cm irti katosta. Samoin oli toisessa kolme vuotta vanhassa 320 tucanossa jonka ohitin tossa ajellessa ja kurkkasin.

Mutta. Kävin kurkkaan myös kaverin uuden 420 sisään. Siellä väli oli puolet pienempi. Yritetään alkuviikolla virittää jotain korotusta ja katotaan mitä vaikuttaa.

Tarkoitatteko olkiesteellä säädettävää kumilippaa? Muistelin keskustelun ja kävin kattomassa luukusta, sieltä näy ku pöyhin, pitää käydä kurkkaamassa uudelleen. Viljasäiliöstä otin luukun irti ja luukun kohdalla tuo säädettävä kumilippa, se irti säiliöstä/katosta noin puolimetriä, alhaalla kumit hipsii kohlimiin mutta säätöakselin yläpuoli täysin avoin. Olkikela mulla mallia HD, mitä lie tarkoittaakin ku ei oo Suomeen tehty kone vaikka uutena sen täältä ostinkin. Oisko jotain eroja. Oma kone 430, jos sillä mitään merkitystä kohlimien osalta, samathan ne pitäisi olla eli kahdet pöyhijät jne. kuin 320. Olkikelalta eteenpäin on sitten eroa.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12199
  • Virolaista kiitos!
Vs: Claas Tucano 320
Näin Sampon omistajana tunnen keskimääräistä suurempaa tyydytystä ongelmienne edessä. Kyllä niin monet kerrat on muistettu mainita kuinka Sampo aina roiskii jyvät peltoon. Nyt sitten pohditaan kuumeisesti jotain peltiviritystä johtotähteen, ettei jyvät karkaile....

(hykertelee tyytyväisenä)

corvette zr1

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 24
Vs: Claas Tucano 320
Pakko osallistua keskusteluun, Sampon omistaja näyttää herkistelevän siihen tyyliin. Mega 204 säädöt on ainakin ollut melko helpot. Yläseulat auki senverran, että sormen päät mahtuu säätöseulojen väliin. Alaseulat 4-5 säädössä. Muut säädöt ohjekirjan mukaan, paitsi varstasilta 1 väli enemmän, kuin ohjekirja sanoo. Näillä säädöillä pitäisi viljan puinnin hyvin onnistua. Ainakin täälläpäin 2 tahoista ohraa on tullut todella paljon. Olkieste on ollut 5 lenkissä, eikä siinä ole mielestäni ollut mitään ongelmaa. Puinnin valvonta laitteet hiukan välillä käyvät punaisella, mutta se on normaalia. Vauhti on ollut noin 5 km, koska ohra on ollut erittäin vahvaa, en muista koskaan ennen tällaista ohrakasvustoa olleen, lajike on Propino.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Claas Tucano 320
Pakko osallistua keskusteluun, Sampon omistaja näyttää herkistelevän siihen tyyliin. Mega 204 säädöt on ainakin ollut melko helpot. Yläseulat auki senverran, että sormen päät mahtuu säätöseulojen väliin. Alaseulat 4-5 säädössä. Muut säädöt ohjekirjan mukaan, paitsi varstasilta 1 väli enemmän, kuin ohjekirja sanoo. Näillä säädöillä pitäisi viljan puinnin hyvin onnistua. Ainakin täälläpäin 2 tahoista ohraa on tullut todella paljon. Olkieste on ollut 5 lenkissä, eikä siinä ole mielestäni ollut mitään ongelmaa. Puinnin valvonta laitteet hiukan välillä käyvät punaisella, mutta se on normaalia. Vauhti on ollut noin 5 km, koska ohra on ollut erittäin vahvaa, en muista koskaan ennen tällaista ohrakasvustoa olleen, lajike on Propino.

Pistä sihen päristimeen kahden metrin pöytä ni pääset vieläkin vahvemmassa kasvustossa yli 5km/h.

Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

SikaJussi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 152
Vs: Claas Tucano 320
Mielestäni tuolla pellillä taitaa olla vaikutusta, valmista planettia puidessa puintitappiot pysyi kurissa  mutu tuntumalla paremmin vaikka oli märkää, kuitenkin vahva kasvusto ja vauhtia oli...tää nyt on lyhyt kokemus, syksyn jälkeen viisaampi.monitahoista tullut enempi puitua ja sen kans ei ainaka ollu mitään ongelmaa, vahva kasvusto ja yli 6km/h.lisäksi mieltä lämmittää että naapurin nyykkäri cx 5080 on havaittu olevan yhtä sama ongelma, sekin yli heittää.