Kirjoittaja Aihe: Metsätiet  (Luettu 20315 kertaa)

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • *
  • Viestejä: 27134
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
    • Profiili
Metsätiet
« : 20.12.14 - klo:21:50 »
Millaista taksaa olette perineet puutavaran kuljetuksesta yksityistiellä?

Aikoinaan tien rakentamisen ulkopuolelle jättäytynyt metsänomistaja hakkauttaa palstaansa ja tarvitseekin yks kaks tuota tietä... 25 vuotta sitten vastaus oli: "En tarvitse kallista tietänne, palstalle kulku onnistuu muutenkin." ;D
Pituutta kääntöpaikalle kilometri suuntaansa ja mhy kyseli lupaa...
« Viimeksi muokattu: 20.12.14 - klo:21:53 kirjoittanut kantola »
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

Opelmies

  • Mestari
  • *****
  • Viestejä: 15605
    • Profiili
Vs: Metsätiet
« Vastaus #1 : 20.12.14 - klo:22:00 »
Millaista taksaa olette perineet puutavaran kuljetuksesta yksityistiellä?

Aikoinaan tien rakentamisen ulkopuolelle jättäytynyt metsänomistaja hakkauttaa palstaansa ja tarvitseekin yks kaks tuota tietä... 25 vuotta sitten vastaus oli: "En tarvitse kallista tietänne, palstalle kulku onnistuu muutenkin." ;D
Pituutta kääntöpaikalle kilometri suuntaansa ja mhy kyseli lupaa...

No*****, käske ajaa "muualta"....  ;D
It ain't over till the fat lady sings

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • *
  • Viestejä: 28249
  • für immer
    • Profiili
Vs: Metsätiet
« Vastaus #2 : 20.12.14 - klo:22:03 »
Lasket tekokustannukset ja sitten korkoa korolle  :)
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • *
  • Viestejä: 4630
    • Profiili
Vs: Metsätiet
« Vastaus #3 : 20.12.14 - klo:23:00 »
Lasket ensin jonkun keskimääräisen vuosimaksun mukaan sen maksut 25 vuodelta
siihen vaikka toinen puoli lisää, niin suuruusluokka on valmiina.
Neuvotteluissa voisi vaikka laittaa vielä kertaa kaksi ja siitä sitten antaa vähän alennusta.

H Hehtolitra

  • Mestari
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Profiili
Vs: Metsätiet
« Vastaus #4 : 21.12.14 - klo:12:28 »
On totta, että tuon tapaisia veijareita tekee mieli rokottaa ja se on jopa suotavaa, mutta takautuvasti ei voi laskuttaa jos tietä ei todella ole käytetty.
Jos olisi käytetty, olisi tienpitäjällä ollut oikeus laskuttaa jo aikaisemmin.

Kokonaan ei puukuljetusta voi kieltää, jos kunta on tietä avustanut.

Joten ainoa vaihtoehto on sopia maksusta jonka maksaja voi maksaa pitkin hampain. Ellei maksusta sovita, asia on käsiteltävä tien yleisessä kokouksessa, jolloin maksajalle jää oikeus valittaa kunnan tieviranomaiseen.

Ehdottaisin 0,40- 0,50 € */ m3 / km.

Tuo kattaisi jo kaikki työmaa-ajot ja koneiden siirrot, mutta muistuttaisi kuolevaisuudesta.

Mitä mieltä ovat palstan yleisnerot?.

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • *
  • Viestejä: 2058
    • Profiili
Vs: Metsätiet
« Vastaus #5 : 21.12.14 - klo:12:45 »
Yleisnerot kyllä mieluummin vaikkapa virtuaalikellottavat Vallun konepellin irroittamista...  ::)

Mutta omia mielipiteitä ja muistikuvia.

Jos tienteosta tai suuresta remontista on aikaa yli 20 v, niin niitä kustannuksia ei voi laskuttaa. Tai ainakaan käyttää perusteena kun laskelmaa tekee vaikka mieli tekisi pistää kaikki ja kunnon korkojen kera. Hehtolitran kanssa pikaisesti miettien samaa mieltä paitsi yhdessä asiassa: voiko kuljettamisen kieltää vai ei. Mielestäni kuljetusta ei voi silloin kieltää kun käytetään toisten kiinteistöille viralliseksi rasiteeksi määriteltyä tieoikeutta ja pysytään tällä aika usein karttaa merkityllä tai jonka sijainti maastossa on sanallisesti tarkaan määritelty. Jos tieoikeutta tuolle metsätielle ei ole, niin silloin metsätien käytön voi kieltää ellei maksusta päästä sopuun. Tässä tapauksessa tieoikeutta en usko olevan, koska tiestä on alunperin jättäytynyt pois.

Don Essex

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 1120
    • Profiili
Vs: Metsätiet
« Vastaus #6 : 21.12.14 - klo:15:54 »
Meillä on olikohan 50 snt/tn/km kuljetusmaksu. Tiekokouksessa määrätty. Koskee ns. normaalista poikkeavia kuljetuksia. Jos tien käyttäjä on osakas, metsäajot sisältyvät yksiköintiin. Poikkeavat ajot, kuten osakkaan isommat soranajot omalta kuopalta laskutetaan kuljetusmaksulla. Myös em. tilanteessa selkeästi laskuttaisimme kuljetusmaksua. Lisäksi tietysti katselmus etukäteen mielellään kameran kanssa, ja uudelleen ajon jälkeen. Mahdolliset vahingot korjataan/korvataan kuljetusmaksun lisäksi.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • *
  • Viestejä: 6757
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
    • Profiili
Vs: Metsätiet
« Vastaus #7 : 21.12.14 - klo:18:17 »
Jos haluaa olla kaveri naapurin kanssa niin perii jotain. Muuten pyytää ottamaan maanmittaustoimistoon yhteyttä jossa selvitetään rasitteet ja järjestellään ne uudestaan. Yleensä naapurista on kakssuntaista hyötyä eli ensivaihtoehto on järkevä.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

FMJ

  • Aktiivi
  • ***
  • Viestejä: 284
    • Profiili
Vs: Metsätiet
« Vastaus #8 : 21.12.14 - klo:18:31 »
Valitettavasti on todettava, että jos tieriitoja ei suomessa olisi, ei olisi koskaan ollut karpollakaan asiaa...

Nää on juurikin niitä hommia, joissa eniten maakunnissa tapellaan. Eli järkevä ratkaisu ilman vihotteluja tai sukujen välisiä sisällissotia on paras ratkaisu :P

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • *
  • Viestejä: 8932
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
    • Profiili
Vs: Metsätiet
« Vastaus #9 : 22.12.14 - klo:07:22 »
Tuommoiset "kerran 25 vuodessa tarvian tietä, joten miksi maksaisin" tyypit laittaa ainakin täällä hieman varppeilleen. Pahimmoillaan jos tulee urakasta jotain vastattavaa, alkaa pallottelu vastuun kanssa maanomistajan-mhy-puunostajan välillä.

Tämmöisessä tapauksessa kannattaisi ehkä laatia ihan kirjallinen sopimus tien käytöstä ja ehdot vois olla don essexin ehdottamat. Nykyään kun ei tiedä aina että missä vaiheessa muokkaajat ja hakeukot ym. käy palstalla hakkuun jälkeen, niin vastuiden tulis olla mielellään liian tarkkaan sopimukseen kirjattuna. Vaikka hakkuu tapahtuis talvella ja puut lähtis yhtäkyytiä, voi homman torpedoida muokkaaja tai bioenergiayrittäjä joka myllää tien sillä kuuluisalla "viimeisellä kuormalla"
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • *
  • Viestejä: 7703
    • Profiili
Vs: Metsätiet
« Vastaus #10 : 22.12.14 - klo:11:28 »
Mistä sille jäärälle on tieoikeus? Jos muualta, niin sanoo: "Rakenna oma ties, HOMO."

Tehokasta, yksinkertaista, oppiihan olemaan. Ei näitä kannata alkaa paapomaan. Koko ajan saa olla sitten varpaillaan.

Sukupolvet ja puolet vaihtuu, kyllä sinne sitten joku viisaskin sattuu sikiämään. Ja jos ei satu, niin onhan sitten oma tie jossa runtailla.
"vidtuillu... ilman sitä maailma olisi tylsä paikka asua."

- Nikita Hruštšov, Kuuban ohjuskriisin aikoina

dynamiitti

  • Harjaantunut
  • **
  • Viestejä: 100
    • Profiili
Vs: Metsätiet
« Vastaus #11 : 22.12.14 - klo:13:14 »
Jos tie saa avustuksia, ei liikennettä voi kieltää, muuten voi. Ei osakkaalta käyttömaksu jonka oltava suuruusluokaltaan sama mitä tien osakas joutuisi vastaavasta liikenteestä maksamaan. Ylisuuren käyttömaksun periminen yksityistielain vastaista. Tietysti jos korvauksesta tehdään sopimus mihin tämä ei osakas suostuu niin sitten ok.

edit: Yksityistielaki kohdat 26, 80 ja 96 http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1962/19620358#L3P26
« Viimeksi muokattu: 22.12.14 - klo:13:17 kirjoittanut dynamiitti »
ylipanostaja

Naturalis

  • Vieras
Vs: Metsätiet
« Vastaus #12 : 22.12.14 - klo:13:40 »
Jos tie saa avustuksia, ei liikennettä voi kieltää, muuten voi. Ei osakkaalta käyttömaksu jonka oltava suuruusluokaltaan sama mitä tien osakas joutuisi vastaavasta liikenteestä maksamaan. Ylisuuren käyttömaksun periminen yksityistielain vastaista.

Asia ei nyt ole ihan noin yksinkertainen. Esim. jos metsätiehen on saatu Kemera-tukea joko rakentamiseen tai perusparannukseen ei tuo kieltopykälä ole voimassa vaan osakkaat voi päättää saako tietä käyttää samoin voivat määrätä käyttömaksun joka on kuutio perusteinen  2€/kiinto on hyvä ja vaatimus tienkunnon pysymisestä vähintään samana kuin ennen käyttöä.
Sosialismi ei kuulu metsätalouteenkaan!  >:(

dynamiitti

  • Harjaantunut
  • **
  • Viestejä: 100
    • Profiili
Vs: Metsätiet
« Vastaus #13 : 22.12.14 - klo:14:02 »
Jos tie saa avustuksia, ei liikennettä voi kieltää, muuten voi. Ei osakkaalta käyttömaksu jonka oltava suuruusluokaltaan sama mitä tien osakas joutuisi vastaavasta liikenteestä maksamaan. Ylisuuren käyttömaksun periminen yksityistielain vastaista.

Asia ei nyt ole ihan noin yksinkertainen. Esim. jos metsätiehen on saatu Kemera-tukea joko rakentamiseen tai perusparannukseen ei tuo kieltopykälä ole voimassa vaan osakkaat voi päättää saako tietä käyttää samoin voivat määrätä käyttömaksun joka on kuutio perusteinen  2€/kiinto on hyvä ja vaatimus tienkunnon pysymisestä vähintään samana kuin ennen käyttöä.
Sosialismi ei kuulu metsätalouteenkaan!  >:(

Tarkoitinkin tuossa pykälässä 96 mainittuja kunnossapitoavustuksia joita haetaan kunnalta vuosittain. Olisi kai pitänyt selittää tarkemmin eikä olettaa että joku vahingossa lukisi nuo lainkohdat jotka sen takia linkitin ettei tulisi epäselvyyttä sanamuodoista.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että jos ei osallistu tien kustannuksiin, ei sitä tarvikaan käyttää. Lakiteksti oli vaan "varoituksena" ettei tarvi sitten olla pahalla mielellä jos päättää vaatia jotain hullun suurta käyttökorvausta ja sitten siitä valitetaan ja häviää siinä jutussa. Entistä vihaisemmaksihan siinä vaan tulee. Yleensäkin helpompaa kun asioista sovitaan ja päätetään jokin tietty korvaus ja ehto että tie on vähintään siinä kunnossa kuin ennen ajoakin. Tuollaisella Mopomiehen "Rakenna oma ties, HOMO." asenteella asiat tuskin ainakaan helpottuu. Voisiko sitä olla itse se viisaampi eikä odotella että muut viisastuu?
ylipanostaja

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • *
  • Viestejä: 2058
    • Profiili
Vs: Metsätiet
« Vastaus #14 : 22.12.14 - klo:15:14 »
Olen ylenpalttisen kauhian hämmästynyt jos kunta on tukenut  m e t s ä tietä. Ja siitähän tässä on käsittääkseni kyse. Yleensä kunnat tukevat pysyvää asutusta palvelevia teitä ja tien varrella on oltava tietty minimimäärä asuttuja kiinteistöjä. Tuki maksetaan yleensä suoraan tiekunnalle. Metsäkeskusten kautta tuleva tuki metsäteiden tekoon ja kunnostukseen ohjataan usein suoraan metsänomistajille eikä tiekunnalle, jolloin laillisesti kierretään pykälää, joka määrää päästämään muutkin tielle.

Onko kunnan tai valtion myöntämällä tuella nykyään eroa tuon ulkopuolisen ajon sallimisen suhteen? Harmaita muistikuvia olisi, että jossain olisi jollut joku pienen pieni juttu, että eroa olisi. 

En minäkään pidä missään arvossa tuollaisia tyyppejä, jotka jättäytyvät tien ulkopuolelle sen rakentamisvaiheessa mutta ovat myöhemmin sille tunkemassa. Yleensä he eivät myöskään suostu korjaamaan tai korvaamaan jälkiään. Se on eri asia jos omistaja on vaihtunut. Tässä tilanteessa kun kysyjänä on MHY voi tilanne olla ihan mukavasti neuvoteltavissa jos yhdistyksen toimihenkilö on fiksu ja vahtii tasapuolisesti kaikkien etua.
« Viimeksi muokattu: 22.12.14 - klo:15:17 kirjoittanut Pasi »