Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Salaojat peltokaupassa  (Luettu 23371 kertaa)

maanjulli

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 149
Vs: Salaojat peltokaupassa
Mulla pistettiin neuvojan ohjeiden mukaan salaojien arvoksi 2500€ hehtaari. Menee kuulemma näillä nurkilla läpi heittämällä. Viittäsataa kuulemma käytetään yleisesti SPV:n yhteydessä. Itse olin asennoitunut siten, että peltokaupoissa ei saa vähentää verotuksessa mitään, mutta yleensä onkin joutunut aina ostamaan avo-ojahelvettiä. Tuo tuli yllätyksenä ja sai kyllä suun hymyyn, kun sai heti tehdä useiden tonnien poistot. Harmittavasti tukioikeudet oli jo omissa nimissä, joten niitä ei voinut hyödyntää verotuksellisesti. :P

MJKA

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 158
Vs: Salaojat peltokaupassa
Miten verottaja näitä tarkastaa?  Eikös homma laukea vasta jos joutuu verotarkastukseen?  Ja niitä taitaa olla nykyisin tosi vähän.  Ainakin telkkarissa kerrottiin, että verohallinto oli ohjeistanut virkailijoita purkamaan ruuhkaa klikkaamalla Valmis kerta toisensa jälkeen.
No tuleepi sillälailla että kun siirretään kiinteistötietoja uudelle omistajalle, myyjän luovutusvoittoverotuksen yhteydessä jne. Toki riippuu tallentajien aktiivisuudesta ja ko. kohteiden arvostuksesta, eli tökkääkö silmään... Näin se vaan menee.
Mutta eikös ostaja lisää näillä uusilla ostoksillaan salaojien poistamatonta menojäännöstä.  Eihän verottaja lähtökohtaisesti tiedä, onko lisäys peräisin ostosta vai vanhojen peltojen lisäojituksista.  Eli ei siitä tilille joudu, ellei verottaja pyydä lisäselvityksiä tai joudu tarkastukseen.
Tuo kuvaamani tapahtuu kauppatapahtuman jälkeen ennen kuin ko. vuodelta edes ilmoitusta tehty. Ja useimmiten verottaja sen kauppakirjajäljennöksen pyytää koska he saavat Maanmittauslaitokselta vain kiinteistönluovutusilmoituksen josta ei yksityiskohdat ilmene, sama koskee rakennuksia.

{o|o}

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 801
Vs: Salaojat peltokaupassa
Miten verottaja näitä tarkastaa?  Eikös homma laukea vasta jos joutuu verotarkastukseen?  Ja niitä taitaa olla nykyisin tosi vähän.  Ainakin telkkarissa kerrottiin, että verohallinto oli ohjeistanut virkailijoita purkamaan ruuhkaa klikkaamalla Valmis kerta toisensa jälkeen.
No tuleepi sillälailla että kun siirretään kiinteistötietoja uudelle omistajalle, myyjän luovutusvoittoverotuksen yhteydessä jne. Toki riippuu tallentajien aktiivisuudesta ja ko. kohteiden arvostuksesta, eli tökkääkö silmään... Näin se vaan menee.
Mutta eikös ostaja lisää näillä uusilla ostoksillaan salaojien poistamatonta menojäännöstä.  Eihän verottaja lähtökohtaisesti tiedä, onko lisäys peräisin ostosta vai vanhojen peltojen lisäojituksista.  Eli ei siitä tilille joudu, ellei verottaja pyydä lisäselvityksiä tai joudu tarkastukseen.
Tuo kuvaamani tapahtuu kauppatapahtuman jälkeen ennen kuin ko. vuodelta edes ilmoitusta tehty. Ja useimmiten verottaja sen kauppakirjajäljennöksen pyytää koska he saavat Maanmittauslaitokselta vain kiinteistönluovutusilmoituksen josta ei yksityiskohdat ilmene, sama koskee rakennuksia.
Ok, me olemme sitten se tapaus ei-useimmiten, kun ei ole kysymyksiä eikä tarkastuksia kuulunut :)

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Salaojat peltokaupassa
Kuinkas nykyään tukioikeudet, kun niille on se 10 prossan poistokohta koneiden ja salaojien välissä, mutta mä laitoin muihin menoihin ja poistin kerralla?

pöyhijä

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 148
Vs: Salaojat peltokaupassa
Ihan oikein meni. Sen voi itse valita laittaako vuosimenoihin kerralla vai lähteekö höyläämään 10 % poistoilla.

Herpertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13078
Vs: Salaojat peltokaupassa
Ihan oikein meni. Sen voi itse valita laittaako vuosimenoihin kerralla vai lähteekö höyläämään 10 % poistoilla.

Kerralla minäkin poistin, soitin verotoimistoon ja siellä sanottiin että voit tehdä kuten itse haluat, joko kerralla tai 10 % vuodessa  8)
Hyvää yötä, sano mummo kun silmä puhkes

TRUBADUURI

Vs: Salaojat peltokaupassa
Mulla pistettiin neuvojan ohjeiden mukaan salaojien arvoksi 2500€ hehtaari. Menee kuulemma näillä nurkilla läpi heittämällä. Viittäsataa kuulemma käytetään yleisesti SPV:n yhteydessä. Itse olin asennoitunut siten, että peltokaupoissa ei saa vähentää verotuksessa mitään, mutta yleensä onkin joutunut aina ostamaan avo-ojahelvettiä. Tuo tuli yllätyksenä ja sai kyllä suun hymyyn, kun sai heti tehdä useiden tonnien poistot. Harmittavasti tukioikeudet oli jo omissa nimissä, joten niitä ei voinut hyödyntää verotuksellisesti. :P
Aika yllättävää jos salaojat voidaan vähentää maatalouden verotuksessa, vaikka niiden arvosta ei ole kauppakirjassa mainintaa?
Tukioikeudet hinnoitellaan kauppakirjassa ja ne voi vähentää verotuksessa.
Miten verottaja vaatii myyjien ilmoittamaan salaojien osuuden verotuksessaan?
Asioilla on tapana järjestyä.

T-Bone

  • Vieras
Vs: Salaojat peltokaupassa
Käyttöarvoon perustuva olettama ja siitä tehty laskelma menee läpi perusteltuna . Tarvitaan nykyisten salaojien ikä ja uuden ojituksen kustannus ja oletettu käyttöikä. Laskeman voi tehdä tästä suoraan ,jos uusi vastaava, maalajin vaatimalla työtavalla maksaa esim. 3000 eur/ha  ja käyttöikä olisi 40-50v ja nykyisen ojituksen ikä 15v niin summaksi tulee 3000/40x25= 1875  tai 50v=2100 eur. arvo (elikkä vähennetään ensin nykyisen ojituksen ikä esim 40v olettamasta ,siitä lukema 25v )
 Itse käytin tuollaista laskelmaa ja läpi meni ilman kyselyitä . Jos alueen verottajalla on joku muu käytäntö kannattaa sitä tiedustella ensin ,mutta tiukan paikan tullen tuolla tavalla saa hyvän perustellun lukeman jos verottaja tarjoaa vai sitä 500 eur

Viimeksi muokattu: 03.03.15 - klo:17:18 kirjoittanut T-Bone

Last Man Standing

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2766
Vs: Salaojat peltokaupassa
Nuo käyttöikä jutut on huuhaata eikä niitä kannata pähkällä.

50 v on pelannut hyvin omat ojat ja pelaa varmaan vielä puolet lisää



TRUBADUURI

Vs: Salaojat peltokaupassa
Mulla pistettiin neuvojan ohjeiden mukaan salaojien arvoksi 2500€ hehtaari. Menee kuulemma näillä nurkilla läpi heittämällä. Viittäsataa kuulemma käytetään yleisesti SPV:n yhteydessä. Itse olin asennoitunut siten, että peltokaupoissa ei saa vähentää verotuksessa mitään, mutta yleensä onkin joutunut aina ostamaan avo-ojahelvettiä. Tuo tuli yllätyksenä ja sai kyllä suun hymyyn, kun sai heti tehdä useiden tonnien poistot. Harmittavasti tukioikeudet oli jo omissa nimissä, joten niitä ei voinut hyödyntää verotuksellisesti. :P
Aika yllättävää jos salaojat voidaan vähentää maatalouden verotuksessa, vaikka niiden arvosta ei ole kauppakirjassa mainintaa?
Tukioikeudet hinnoitellaan kauppakirjassa ja ne voi vähentää verotuksessa.
Miten verottaja vaatii myyjien ilmoittamaan salaojien osuuden verotuksessaan?
Vastaus myyjien verotuksesta löytyikin verottajan sivuilta. Rakennukset ja rakennelmat verotetaan pääomatuloina. Salaojien arvostustapaa maakaupan yhteydessä ei ollut mainittu.
Asioilla on tapana järjestyä.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19858
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Salaojat peltokaupassa
Maaomaisuutta rasittaa myyjän myyntivoiton vero, ja ainakin varainsiirtovero, vaikka olisi pitkäänkin omistettu. Siksi kaikki irtain, jonka saa irrotetuksi maan kiinteistönhinnasta, lienee edullista sekä myyjälle että ostajalle ?

Tukioikeudet, ei pitänyt vaikuttaa maan hintaan. No vaikutti kumminkin
Salaojat
Muut veto-ojat ja piiriojat sekä rummut
Maassa jäljellä oleva kalkki
Hivenravinteet, ainakin joskus lisätyt
Osittain fosforikin

Jäisi melko vähän maapohjalle hintaa.

-SS-

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Salaojat peltokaupassa
Salaojat tuloutetaan myyjälle poistoihin. Eli pienentävät poistamatonta menojäännöstä tai jos poistot tehty täysin ovat maatalouden tuloa joka verotetaan ansiotulona?
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

TRUBADUURI

Vs: Salaojat peltokaupassa
Salaojat tuloutetaan myyjälle poistoihin. Eli pienentävät poistamatonta menojäännöstä tai jos poistot tehty täysin ovat maatalouden tuloa joka verotetaan ansiotulona?
Jos poistot tehty, niin maakaupan yhteydessä luovutetut rakennukset ja rakennelmat on pääomatuloa. Salaoja ei taidakkaan kuulua rakennelmiin joten, selvittely jatkuu...

Viimeksi muokattu: 04.03.15 - klo:05:27 kirjoittanut TRUBADUURI

Asioilla on tapana järjestyä.

MJKA

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 158
Vs: Salaojat peltokaupassa
Maaomaisuutta rasittaa myyjän myyntivoiton vero, ja ainakin varainsiirtovero, vaikka olisi pitkäänkin omistettu. Siksi kaikki irtain, jonka saa irrotetuksi maan kiinteistönhinnasta, lienee edullista sekä myyjälle että ostajalle ?

Tukioikeudet, ei pitänyt vaikuttaa maan hintaan. No vaikutti kumminkin
Salaojat
Muut veto-ojat ja piiriojat sekä rummut
Maassa jäljellä oleva kalkki
Hivenravinteet, ainakin joskus lisätyt
Osittain fosforikin

Jäisi melko vähän maapohjalle hintaa.

-SS-
Varainsiirtoverohan rasittaa ostajaa, ei myyjää. Kun tukioikeudet tulivat yritettiin tehdä kauppoja joissa ko. oikeudet hinnoiteltiin älyttömyyksiin että maapohjan hinta jäisi kohtuulliseksi ja lainoituskelpoiseksi. No, pianhan verottaja tuonkin oikaisi, eli varastaakin kannattaa vain kohtuullisesti.

Eastwood

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 628
  • Go ahead, make my day.
Vs: Salaojat peltokaupassa
Jos poistot tehty, niin maakaupan yhteydessä luovutetut rakennukset ja rakennelmat on pääomatuloa. Salaoja ei taidakkaan kuulua rakennelmiin joten, selvittely jatkuu...

Mites on, onko Agrolaisilla uutta tietoa ja/tai kokemusta salaojien, tukioikeuksien ja rakennusten hinnoittelussa, peltokaupan yhteydessä?

Verottajan jossain julkaisussa mainittiin tukioikeuksien arvostuksesta seuraavaa: "Tasatuen ja viherryttämistuen yhteismäärä". Tuossa tapauksessa hinta lienee vähän yli 200€... Yhden mielipiteen sain myös n. 122€ arvolle... Tais olla Tilatuen vuotuinen määrä perusteena. (A-alue)

Rakennusten kohtelusta nyt myös muutama eri mielipide:

1. Menojäännöksen ylittävä -> Maataloustuloa.
Tämän mielipiteen antaja suositteli vain mainittavaksi kauppaan sisältyvät rakennukset. Ostaja saa sitten määrittää niille arvon verotukseensa.

2. Samaan pottiin kuin pellon hinta -> verotettavaksi myyntivoittona.

Ostajan kannalta lienee tarkoituksenmukaista saada kaikelle muulle kuin itse peltomaalle (kuten esim SS tuossa aiemin) vähintäänkin realistinen arvo määritetyksi kauppakirjaan. Joskin tuossa vaihtoehto 1:sessä määritys tapahtuisi kauppakirjan ulkopuolella.
So What?!