Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Riistapelto  (Luettu 15850 kertaa)

Mäntynestesaippua

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13
Vs: Riistapelto
Joo myöhäistä se on nyt. Pitää ottaa selvää ensi vuotta varten...

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52013
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Riistapelto
Minulla on 3:n hehtaarin pala johon olisi tarkoitus perustaa riistapelto. Vuosi sitten se oli silloinkin riistapeltona. Kynnetty ei ole vielä. Luin hakuoppaasta että riistapelto voidaan suorakylvää sängelle, muttei nurmelle. Kuinkas sitten kun sitä kylvetään viime vuotiselle riistapellolle, voidaanko suorakylvää?, vai onko kynnettävä ennen kun kylvää? Riittäisikö että ensin takalanalla "jyräisi" vanhaa kasvustoa ja sitten suorakylväisi kylvinkoneella? Lohko on kaikenlisäksi tänä vuonna melko kostea. Paljon kiitoksia vastauksista ennakkoon!

Jo on kysyjää siunattu nimimerkillä? ;D

Riistapellon kylvötekniikalla ei ole mitään merkitystä eikä sen paremmin kasvustolla. Monivuotisen riistapliisun uudistaminen ilman asianmukaisia kasvinsuojeluaineita on kuin pyyhkisi persettä ilman paperia. Joka tapauksessa se juola tulee sieltä läpi, kynnät tai teet mitä tahansa....

Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Mäntynestesaippua

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13
Vs: Riistapelto
Kyntöaurat on laitettu tänään traktorin perään ja huomenna kynnetään riistapelto... Kiitokset kommenteista!

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7093
Vs: Riistapelto
Minulla on 3:n hehtaarin pala johon olisi tarkoitus perustaa riistapelto. Vuosi sitten se oli silloinkin riistapeltona. Kynnetty ei ole vielä. Luin hakuoppaasta että riistapelto voidaan suorakylvää sängelle, muttei nurmelle. Kuinkas sitten kun sitä kylvetään viime vuotiselle riistapellolle, voidaanko suorakylvää?, vai onko kynnettävä ennen kun kylvää? Riittäisikö että ensin takalanalla "jyräisi" vanhaa kasvustoa ja sitten suorakylväisi kylvinkoneella? Lohko on kaikenlisäksi tänä vuonna melko kostea. Paljon kiitoksia vastauksista ennakkoon!

Jo on kysyjää siunattu nimimerkillä? ;D

Riistapellon kylvötekniikalla ei ole mitään merkitystä eikä sen paremmin kasvustolla. Monivuotisen riistapliisun uudistaminen ilman asianmukaisia kasvinsuojeluaineita on kuin pyyhkisi persettä ilman paperia. Joka tapauksessa se juola tulee sieltä läpi, kynnät tai teet mitä tahansa....

Roundup ja suorakylvö, ihan hullua kyntää jotain riistapeltoja :o Mulla tänä vuonna pintaan kylvö ja lapiorullaäkeellä perään, tarkoitushan on tehdä riistalle sopivat olosuhteet, ei täydellistä kasvustoa jokapaikkaan. Mulla monivuotinen apila/nurmi paikkaa heikommat paikat, ja kaikki menee kuten pitääkin. Riistakin viihtyy kun on kaikille jotakin :)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

ana111

  • Vieras
Vs: Riistapelto
Just näin.pintalevin ja hankmo,se on sit siin

Ei siihen viitti enenpää aikaa/energiaa tuhlata

hiluhi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1739
  • Murheellinen vilkuttaja
Vs: Riistapelto
Huomenna tai siis tänään kyntään ritsapeltoo. Ens vuonna lepakko hankmolla 8)

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3136
Vs: Riistapelto
Mites tänä vuonna, onko riistpelto kannatattava viljellä syysrapsia? Siis harvaan ohraan sekaan.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19980
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Riistapelto
Mites tänä vuonna, onko riistpelto kannatattava viljellä syysrapsia? Siis harvaan ohraan sekaan.

No kuluvalle vuodelle tonnin rapsisato tulee jo riistatuesta. Jos saat toisen tonnin
joskus sitten seuraavana syyskesänä, sehän on pelkkää voittoa se.

Ja jos ensi kerran olet kylillä liikkeellä, tai öljykasveilla ensimmäistä
kertaa kautta aikojen  voit odottaa jättisatoa. Mitä vähemmän
organisoit mitään, sitä hienommin se kasvaa, täällä rapsikuoriaiset
ja muut öhtiäiset havainnoivat ruiskuttajia ja alkavat terrorihyökkäyksensä
juurikin sen takia.

Tai jotain.

-SS-

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3136
Vs: Riistapelto
Tai jotai.

Olis vaihtehto nähin viherryttämisalaan, tai sen ylittäisen jatke.


Joitain vuosia rypsiä/rapsia viljelly, jätti sadot jääny tulematta toisaalta alle tonnin en ole pääsyt. 50/60 onnistunu syysöljykasvien kanssa, viime syksynä rukiin jälkeen etanat söi kaiken, jopa rikat.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19980
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Riistapelto
...viime syksynä rukiin jälkeen etanat söi kaiken, jopa rikat.

Sluxxia saanee levittää riistapellolle, uskoisin näin, koska on luomukelpoista.
Ruotsissa Sluxx tai vastaava rautahivenravinne on neuvonnassa
laitettu pakolliseksi toimenpiteeksi syysöljykasville. sluxx viljelylaite tekee
kylvörivin kohdalle pintaan vanan, eimene kallis rae hukkaan.

Minä ainakin olen jo tilannut. Laitan ainakin joka ojan viereen kaksi metriä leveälle.

-SS-

Köntys

  • Vieras
Vs: Riistapelto
...viime syksynä rukiin jälkeen etanat söi kaiken, jopa rikat.

Sluxxia saanee levittää riistapellolle, uskoisin näin, koska on luomukelpoista.
Ruotsissa Sluxx tai vastaava rautahivenravinne on neuvonnassa
laitettu pakolliseksi toimenpiteeksi syysöljykasville. sluxx viljelylaite tekee
kylvörivin kohdalle pintaan vanan, eimene kallis rae hukkaan.

Minä ainakin olen jo tilannut. Laitan ainakin joka ojan viereen kaksi metriä leveälle.

-SS-

Minkämoisia etanoita teidän mailla oikein on, onko ne niitä tappajaetanoita vai mitä? Niitä täytyy olla yks jokaista orasta kohden, jos noin ehtivät maan putsata  :o ???

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19980
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Riistapelto
...viime syksynä rukiin jälkeen etanat söi kaiken, jopa rikat.

Sluxxia saanee levittää riistapellolle, uskoisin näin, koska on luomukelpoista.
Ruotsissa Sluxx tai vastaava rautahivenravinne on neuvonnassa
laitettu pakolliseksi toimenpiteeksi syysöljykasville. sluxx viljelylaite tekee
kylvörivin kohdalle pintaan vanan, eimene kallis rae hukkaan.

Minä ainakin olen jo tilannut. Laitan ainakin joka ojan viereen kaksi metriä leveälle.

-SS-

Minkämoisia etanoita teidän mailla oikein on, onko ne niitä tappajaetanoita vai mitä? Niitä täytyy olla yks jokaista orasta kohden, jos noin ehtivät maan putsata  :o ???

Optimimäärä, 30 rapsintainta neliölle ei ole paljon.
Hybridirukiitkin, jotka pitää harvakseltaan kylvää,
häviää kymmenien aarien alalta tuosta vaan.

-SS-

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3136
Vs: Riistapelto
Ei uskois mitä ne etanat voi tehä. Oli kynnetty ruis, jäi kokkareiksi, elokuun lämpö ja kosteat yöt. Kyseinen lohko n.4ha ja muutama kivikasa, tasaisesti koko pellolla. Oli sekä isoja mustia metsä etanoita ja ruskeat normi kokoiset. Olin paljon töissä, ja kune mitä iti ja olipinnalla vaan hävisi, luulin että ötökät syönyt. Illalla kun tuijotti vähän aikaa maahan,oli useita per neliö. Äestin, nyt jo tuli hienoo ja kylvin ruista. Sluxxia vielä muutaman päivän päästä. Sluxx on aika arvokasta tavaraa.

Köntys

  • Vieras
Vs: Riistapelto
Ei uskois mitä ne etanat voi tehä. Oli kynnetty ruis, jäi kokkareiksi, elokuun lämpö ja kosteat yöt. Kyseinen lohko n.4ha ja muutama kivikasa, tasaisesti koko pellolla. Oli sekä isoja mustia metsä etanoita ja ruskeat normi kokoiset. Olin paljon töissä, ja kune mitä iti ja olipinnalla vaan hävisi, luulin että ötökät syönyt. Illalla kun tuijotti vähän aikaa maahan,oli useita per neliö. Äestin, nyt jo tuli hienoo ja kylvin ruista. Sluxxia vielä muutaman päivän päästä. Sluxx on aika arvokasta tavaraa.

Mikäs noitten eetanojen levinneisyysalue on tällä hetkellä, äläkää päästäkö niitä tänne?  :-\

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3136
Vs: Riistapelto
Puhuin yhden virolaisen maanviljeliän kanssa asiasta. Väitti että jossain tartoon lähellä lotisee kun kävelee ruohikossa, on niin paljon etanoita.