Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Paalisilppuri  (Luettu 10363 kertaa)

Mulkero

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 78
Paalisilppuri
mimmoisia kokemuksia porukalla on paalirehun jakamisesta silppurilla.
tarttis saada sekaisin pari sr-paalia ja n. 150kg viljaa/päivä+ kivennäiset tietenkin.
nykyisin homma hoituu apevaunulla, mutta...
sonnin perkuleet on kovia valkkaamaan viljat erilleen ja samalla ne työntää rehut kauemmas, kun ruokintapöydällä ei ole mitään estettä.
ajatuksena olis tehdä pöydälle kouru ja ruokkia siihen joko silppurilla tai apevaunulla jossa kuljetin.
silppuri olis olosuhteisiin nähden paree, kun olis kompaktin kokoinen ja vois samalla laitteella kuivittaa...
onnistuuko viljan sekotus miten. kuhnilla ja jeantilillä on säiliöversiot olemassa, onko kokemusta?

Santatukki

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 324
Vs: Paalisilppuri
Vettä viinaan ja santaa mateen suuhun sanoi entinen kauppias. Mutta vettä appeeseen? Tai melassia ja vettä? Kyllä ainakin jauhot jää kiinni muuhun rehuun, litistevilja on ?.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Paalisilppuri
Niin että miten se vilja ja säilörehu sitten sekotettaisiin sillä silppurilla  ??? Joka heittää rehut vielä ihan minne sattuu.

Eli... uudet terät siihen apevaunuun ja sitä vettä sekaan kuten Santatukki selitti.

Ja joo jo.. se vesi jäätyy talvella ja tulee lisätyötä, mut sellaista elämä on.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Paalisilppuri
Laita vesi letkulla etukäteen paaliin ja sitten apevaunuun. Näin minä toimin viime vuoden ylikuivien paalien kanssa. Sekaantui vaunussa paljon nopeammin... Kyllä vasaramyllyllä jauhettu vilja sekoittuu eikä lajitu. Murskatulla meinaavat lajitella jonkin verran.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Paalisilppuri
Laita vesi letkulla etukäteen paaliin ja sitten apevaunuun. Näin minä toimin viime vuoden ylikuivien paalien kanssa. Sekaantui vaunussa paljon nopeammin... Kyllä vasaramyllyllä jauhettu vilja sekoittuu eikä lajitu. Murskatulla meinaavat lajitella jonkin verran.
Nerous ja hulluus ovat niin lähellä toisiaan  8)
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Mulkero

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 78
Vs: Paalisilppuri
Silppuri, jossa on kivennäissäiliö varistaa viljat/kivennäiset lietson alakaareen josta rehun mukana lentoon... voipi olla ettei ehdi sekoittua...

Ajatus olikin tehdä pöydälle ruokinta este/kouru jolloin ei haittaa vaikka vähän pöyhivätkin apetta.

Houkuttaisi vaan ajatus ruokkia ja kuivittaa samalla laitteella...

Emoja moni kuuluu ruokkivan silppurilla, mutta sinne nyt ei tarvii viljaa sotkea sekaan...

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Paalisilppuri
Laita vesi letkulla etukäteen paaliin ja sitten apevaunuun. Näin minä toimin viime vuoden ylikuivien paalien kanssa. Sekaantui vaunussa paljon nopeammin... Kyllä vasaramyllyllä jauhettu vilja sekoittuu eikä lajitu. Murskatulla meinaavat lajitella jonkin verran.
Nerous ja hulluus ovat niin lähellä toisiaan  8)

Koko ajan pitää miettiä miten hommat sais tehtyä helpommin/järkevämmin/nopeammin... Laiska 8)
Paliin sai menemään noin 200 litraa vettä. Tein yleensä niin että laitoin veden edellisenä päivänä paaliin jolloin ehti imeytyä ja ennen kuin nostin apevaunuun niin käänsin paalin ympäri jolloin irtovesi ei valunut pois. Samoin teen nytkin noiden märkien paalien kanssa. Eli käännän ympäri ennen kuin nostan vaunuun. Pysyy nesteet paalissa eikä valu pitkin pihoja.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Paalisilppuri
Laita vesi letkulla etukäteen paaliin ja sitten apevaunuun. Näin minä toimin viime vuoden ylikuivien paalien kanssa. Sekaantui vaunussa paljon nopeammin... Kyllä vasaramyllyllä jauhettu vilja sekoittuu eikä lajitu. Murskatulla meinaavat lajitella jonkin verran.
Nerous ja hulluus ovat niin lähellä toisiaan  8)

Koko ajan pitää miettiä miten hommat sais tehtyä helpommin/järkevämmin/nopeammin... Laiska 8)
Paliin sai menemään noin 200 litraa vettä. Tein yleensä niin että laitoin veden edellisenä päivänä paaliin jolloin ehti imeytyä ja ennen kuin nostin apevaunuun niin käänsin paalin ympäri jolloin irtovesi ei valunut pois. Samoin teen nytkin noiden märkien paalien kanssa. Eli käännän ympäri ennen kuin nostan vaunuun. Pysyy nesteet paalissa eikä valu pitkin pihoja.

Tää on tän palstan paras idea moneen vuoteen  :)

Paaliin voisi pumpata vaikka glyserolia tai valkuaismelassia  ::)
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Mulkero

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 78
Vs: Paalisilppuri
Mulla se ongelma ei niinkään liity rehun kosteuteen/kuivuuteen. Ropleema on se,että elukat hamutessaan herkkuja(viljaa) työntää rehut kauemas ruokinta-aidasta. Laiska kun olen en viitsisi montaa kertaa päivässä käydä tönimässä sitä takaisin. Rehutennis- sanan olen joskus kuullut.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Paalisilppuri
Mulla se ongelma ei niinkään liity rehun kosteuteen/kuivuuteen. Ropleema on se,että elukat hamutessaan herkkuja(viljaa) työntää rehut kauemas ruokinta-aidasta. Laiska kun olen en viitsisi montaa kertaa päivässä käydä tönimässä sitä takaisin. Rehutennis- sanan olen joskus kuullut.
Tai sit sulla on se etuaita jotenkin väärin
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Paalisilppuri
Paalisilppurilla emoja ruokkineena tuntuisi jotenkin todennäköiseltä, että väkirehu lentäisi karsinan lattialle ellei käytä "kiinnitettä". En tosin anna emoille väkirehua, joten en tiedä. Mahdolliset nappulavitamiinit jaan säilörehun päälle. Vähille hiehoille jaan väkirehut ämpärillä säilörehun päälle ja vähän rukkasella sekoitan. Kuivitus tietysti samalla koneella.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Paalisilppuri
Mulla se ongelma ei niinkään liity rehun kosteuteen/kuivuuteen. Ropleema on se,että elukat hamutessaan herkkuja(viljaa) työntää rehut kauemas ruokinta-aidasta. Laiska kun olen en viitsisi montaa kertaa päivässä käydä tönimässä sitä takaisin. Rehutennis- sanan olen joskus kuullut.

Samalla lailla ne pukkii sitä säilistäkin kauemmaksi vaikka ei olis mitään seassa... Mun taktiikkana on ollu että helevatan paljon evästä eteen jolloin sitä syömistä on siinä reilusti. Lypsyn aikana käydään sitte pukkaamassa eteen. "jätettä" jää lypsäviltä 5-10%... Kesällä ei pysty tehdä kuin päivän satsin kerrallaan mutta nyt viileämmillä keleillä sitten parin päivän satsi menee ihan kevyesti. Ei ole eroa maitomäärissä vaikka on miten yrittäny puljata ja jakaa useammin tai lykätä lähemmäksi monta kertaa päivässä. Pääasia että aamuyöllä ja lypsyjen jälkeen on evästä edessä kunnolla.

Maanviljelyssexpertti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 221
Vs: Paalisilppuri
Reipas karhe vaan rehua eteen. Väkirehut eka vaunuun ja happo. Vettä lisäät lopuksi niin paljon kuin seos suurin piirtein pystyy pidättämään. Satsin teet vaunun koon mukaan max. 3 pv, happo estää kyllä pilaantumisen sekä lämpeemisen. Jaettuasi rehun jos vaikka kuormaat rehut toisella traktorilla niin käyt sillä ajamassa appeen piukkaa elukoitten eteen. Ei muuten liiku sitten enään kovin helposti ;)

Red Bull

  • Vieras
Vs: Paalisilppuri
Tee vaan se kaukalo tai seinä ja jaa apekärryllä siihen. Nauta on niin saatanan tyhmä elukka, että se pukkii ne rehut aina kauemmaksi jos vaan pystyy. Ei siitä apetenniksestä pääse eroon ilman kourua.

AgerSilva

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 799
Vs: Paalisilppuri
Kyllä se vilja ja muu kevyt tavara tahtoo lentää huitsin v*ttuun. Paalisilppurilla tuli sitä harrasteltua jokunen vuosi missä oli viljan ja tiivisteen lokerikot.