Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Mistä pysyvä multavuus  (Luettu 17273 kertaa)

SKNn

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 14
Vs: Mistä pysyvä multavuus
Ravinteet ei katoa, ne vain liikuu!!!!


Muistakka se pojat

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8339
Vs: Mistä pysyvä multavuus
Joskus ne kuitenkin saattavat karata kasvin ja sen kavereiden ulottumattomiin.  ;D
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

peräkammarin poika

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1055
Vs: Mistä pysyvä multavuus
- - -
Hyvässä kasvukunnossa oleva maa toimii vaikka sinne sitä lepikkoa ei ajaisikaan. Toisaalta, ilman hyvää vesitaloutta mikään maa ei toimi, vaikka ajaisi sinne mitä vaan. Niin siis nitraattidirektiivi takataskussa pitäen.


Viljely onnistuu ihan pelkällä vedelläkin, jos olosuhteet ovat toimivat ja ravinteita on saatavilla vedestä ja ilmasta.
- - -

Itsellä muutama hiekkainen rinnepelto. Kivisyyttä lukuunottamatta melkeinpä parhaimpia peltoja. Kun kalkit ja hivenet on kunnossa niin kasvavat hyviä satoja joka kesä. Märällä liika vesi painuu pois ja kuivalla kapilaari-ilmiö nostaa vettä syvemmältä.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8339
Vs: Mistä pysyvä multavuus
- - -
Hyvässä kasvukunnossa oleva maa toimii vaikka sinne sitä lepikkoa ei ajaisikaan. Toisaalta, ilman hyvää vesitaloutta mikään maa ei toimi, vaikka ajaisi sinne mitä vaan. Niin siis nitraattidirektiivi takataskussa pitäen.


Viljely onnistuu ihan pelkällä vedelläkin, jos olosuhteet ovat toimivat ja ravinteita on saatavilla vedestä ja ilmasta.
- - -

Itsellä muutama hiekkainen rinnepelto. Kivisyyttä lukuunottamatta melkeinpä parhaimpia peltoja. Kun kalkit ja hivenet on kunnossa niin kasvavat hyviä satoja joka kesä. Märällä liika vesi painuu pois ja kuivalla kapilaari-ilmiö nostaa vettä syvemmältä.

Niin on mullakin.  ;)

...mitä nyt kali tuppaa karkaamaan...
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

Köntys

  • Vieras
Vs: Mistä pysyvä multavuus
Joskus ne kuitenkin saattavat karata kasvin ja sen kavereiden ulottumattomiin.  ;D

Siksi onkin keksitty kerääjäkasvit, ne onkii ne karkaamassa olleet ravinteet takaisin  :)

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8339
Vs: Mistä pysyvä multavuus
Joskus ne kuitenkin saattavat karata kasvin ja sen kavereiden ulottumattomiin.  ;D

Siksi onkin keksitty kerääjäkasvit, ne onkii ne karkaamassa olleet ravinteet takaisin  :)

Katohan, alkaa palaset loksahtelemaan kohdalleen.


Hömppäheinäksi kutsuttu alkaa saamaan uusia ulottuvuuksia.  ;D
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5134
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Mistä pysyvä multavuus
Viherlannoitusnurmi mukaan kiertoon viljatilalle siten että kiertää joka lohkon läpi. Ratkaisee humusongelman, lievittää rakenneongelmia, poistaa tautipaineen ja vähentää viljan ylituotantoa.

Mutta lienee turha toivo 😢. Porukka huutaa kuorossa :" Hömppää ja keinottelua! Kaikki tuet pois siltä! Tuet pitää keskittää aktiivituotantoon!"

Vaikka kyseessä on aktiivituotantoon kuuluva normaali maata parantava viljelykierto.

Joo olen sitä mieltä, että hömpältä rahat pois, mutta en kyllä oikein lue viherlannoitusnurmea hömpäksi.  :-\ Olen samaa mieltä, että tuota voitaisiin tukea enemmänkin, nythän tuki on aivan olematon. Ehtona tietysti se, että sen vuoden tai parin jälkeen tuonne tulisi jokin viljelykasvi eikä mikään työn vieroksunta kasvi (hömppä).
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5134
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Mistä pysyvä multavuus
Hömppä on näissä hommissa hyvä juttu. Mutta sitä minä en hyväksy kun ens vuodellekki 3naapuria laittaa kaikki peltonsa höpöheinille. Katotaan missä parhaat tuet ja vähiten työtä.
Mun rajapelloilla on ikinurmea voikukkineen, jotaki perkeleen suojavyöhykenurmea juolaalla koristettuna ja auringonkukkaa. Riistapeltojaki löytyy. Riistapelto on hyvä juttu, mutta miks 25ha samalla vainiolla?

Sitte kaupataan peltoja vuokralle. Hinta 500€/ha. Saman ku saa tukina lähes mitään tekemättä. Kuulemma. Parhaat noista maista ei oo kalkkia nähneetkään ja lannoitusta tai kasvinsuojelua ei vuosikausiin. Ne mitään peltoja oo, niittyjä paremminki.
Olen tästä priikulleen samaa mieltä. Kaikkein pahin kettuilu on, kun metsittää koko pellot. Jos nämä keplottelu konstit loppuisivat niin ajanmyötä luulisi peltojen ajautuvan aktiivikäyttöön.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
Vs: Mistä pysyvä multavuus
Hömppä on näissä hommissa hyvä juttu. Mutta sitä minä en hyväksy kun ens vuodellekki 3naapuria laittaa kaikki peltonsa höpöheinille. Katotaan missä parhaat tuet ja vähiten työtä.
Mun rajapelloilla on ikinurmea voikukkineen, jotaki perkeleen suojavyöhykenurmea juolaalla koristettuna ja auringonkukkaa. Riistapeltojaki löytyy. Riistapelto on hyvä juttu, mutta miks 25ha samalla vainiolla?

Sitte kaupataan peltoja vuokralle. Hinta 500€/ha. Saman ku saa tukina lähes mitään tekemättä. Kuulemma. Parhaat noista maista ei oo kalkkia nähneetkään ja lannoitusta tai kasvinsuojelua ei vuosikausiin. Ne mitään peltoja oo, niittyjä paremminki.


Ja minä en hyväksy mitä tdk ajattelee, ja vielä kirjoittaa.

Jokainen tekee omillaan mitä haluaa.



ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
Vs: Mistä pysyvä multavuus

[/quote]
Olen tästä priikulleen samaa mieltä. Kaikkein pahin kettuilu on, kun metsittää koko pellot. Jos nämä keplottelu konstit loppuisivat niin ajanmyötä luulisi peltojen ajautuvan aktiivikäyttöön.
[/quote]


Oot sitte tehny veroilmoituksen ja huomannu tuloksen pienentyneen.

Avuksi tarvittais muitten peltoja tai ainakin tuet niistä.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52004
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Mistä pysyvä multavuus

Olen tästä priikulleen samaa mieltä. Kaikkein pahin kettuilu on, kun metsittää koko pellot. Jos nämä keplottelu konstit loppuisivat niin ajanmyötä luulisi peltojen ajautuvan aktiivikäyttöön.
[/quote]


Oot sitte tehny veroilmoituksen ja huomannu tuloksen pienentyneen.

Avuksi tarvittais muitten peltoja tai ainakin tuet niistä.
[/quote]

 ;D ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Vs: Mistä pysyvä multavuus
Hömppä on näissä hommissa hyvä juttu. Mutta sitä minä en hyväksy kun ens vuodellekki 3naapuria laittaa kaikki peltonsa höpöheinille. Katotaan missä parhaat tuet ja vähiten työtä.
Mun rajapelloilla on ikinurmea voikukkineen, jotaki perkeleen suojavyöhykenurmea juolaalla koristettuna ja auringonkukkaa. Riistapeltojaki löytyy. Riistapelto on hyvä juttu, mutta miks 25ha samalla vainiolla?

Sitte kaupataan peltoja vuokralle. Hinta 500€/ha. Saman ku saa tukina lähes mitään tekemättä. Kuulemma. Parhaat noista maista ei oo kalkkia nähneetkään ja lannoitusta tai kasvinsuojelua ei vuosikausiin. Ne mitään peltoja oo, niittyjä paremminki.


Ja minä en hyväksy mitä tdk ajattelee, ja vielä kirjoittaa.

Jokainen tekee omillaan mitä haluaa.
Ja minä en tarvi sun tai muidenkaan hyväksyntää mielipiteilleni.
Minä puhun karjatilan kannalta näistä asioista. En haikaile naapurin tukien perään.
Nurmentuorantoalaa ja paskan sijotuspaikkaa haikailen.
Wituttaa torjua voikukkaa omilta nurmilta ku toiset oikeen tuettuna levittää sitä.

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
Vs: Mistä pysyvä multavuus
Kai tänne mielipiteensä saa kirjottaa.


Nurmentuorantoalaa ja paskan sijotuspaikkaa haikailen.
Wituttaa torjua voikukkaa omilta nurmilta ku toiset oikeen tuettuna levittää sitä.


Maksat sen pyydetyn 500 €/ha, torjut voikukan, korjaat nurmen ja sijoitat paskaa. Niin yksinkertaista se on.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52004
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Mistä pysyvä multavuus
Hömppä on näissä hommissa hyvä juttu. Mutta sitä minä en hyväksy kun ens vuodellekki 3naapuria laittaa kaikki peltonsa höpöheinille. Katotaan missä parhaat tuet ja vähiten työtä.
Mun rajapelloilla on ikinurmea voikukkineen, jotaki perkeleen suojavyöhykenurmea juolaalla koristettuna ja auringonkukkaa. Riistapeltojaki löytyy. Riistapelto on hyvä juttu, mutta miks 25ha samalla vainiolla?

Sitte kaupataan peltoja vuokralle. Hinta 500€/ha. Saman ku saa tukina lähes mitään tekemättä. Kuulemma. Parhaat noista maista ei oo kalkkia nähneetkään ja lannoitusta tai kasvinsuojelua ei vuosikausiin. Ne mitään peltoja oo, niittyjä paremminki.


Ja minä en hyväksy mitä tdk ajattelee, ja vielä kirjoittaa.

Jokainen tekee omillaan mitä haluaa.
Ja minä en tarvi sun tai muidenkaan hyväksyntää mielipiteilleni.
Minä puhun karjatilan kannalta näistä asioista. En haikaile naapurin tukien perään.
Nurmentuorantoalaa ja paskan sijotuspaikkaa haikailen.
Wituttaa torjua voikukkaa omilta nurmilta ku toiset oikeen tuettuna levittää sitä.

LuomuTM on sallittua voikukkainvaasion levitysmetodia. ArianneS pitänee ottaa käyttöön tai Starane tuon takia noissa tavanomaisissa säiliksissä ja laitumissa. Huh...ei oo helppoo olla mielikuvamaitotilan kanssa samalla kylällä. :-\
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8339
Vs: Mistä pysyvä multavuus
Starane ja AriAnne on hyvä juu nurmiin, ainakin jos torjunta-aineita käytetään.

Mutta älkää nyt sekoittako tätäkin "humus" keskustelua.  >:(
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.