Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Lämmönvaihdin robotin maitolinjaan?  (Luettu 13473 kertaa)

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2858
Onko kokemuksia aiheesta? Tuntuu että tilasäiliö imee 2 robolla ja 8000 litralla sen verran paljon sähköä että jotain olisi hyvä tehdä. Lämmön talteenottopakka on tilasäiliössä, mutta sehän ei itse tankin sähkön kulutusta tiputa. Lämpö ajettaisiin lehmien juomaveteen, en usko että siitä olisi merkittävää hyötyä, vaan enemmän tosiaan siitä että tankkiin menisi viileää maitoa ja kompura käväsi paljon vähemmän.

Viimeksi muokattu: 28.03.16 - klo:00:11 kirjoittanut antti-x

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Lämmänvaihdin robotin maitolinjaan?
Onko kokemuksia aiheesta? Tuntuu että tilasäiliö imee 2 robolla ja 8000 litralla sen verran paljon sähköä että jotain olisi hyvä tehdä. Lämmön talteenottopakka on tilasäiliössä, mutta sehän ei itse tankin sähkön kulutusta tiputa. Lämpö ajettaisiin lehmien juomaveteen, en usko että siitä olisi merkittävää hyötyä, vaan enemmän tosiaan siitä että tankkiin menisi viileää maitoa ja kompura käväsi paljon vähemmän.
Taidat olla kymmenen vuotta jäljessä kehityksestä ?
Mitä minä olen ropotiloja läpikäynyt niin tuo on selviö homma.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Lämmänvaihdin robotin maitolinjaan?
Onko kokemuksia aiheesta? Tuntuu että tilasäiliö imee 2 robolla ja 8000 litralla sen verran paljon sähköä että jotain olisi hyvä tehdä. Lämmön talteenottopakka on tilasäiliössä, mutta sehän ei itse tankin sähkön kulutusta tiputa. Lämpö ajettaisiin lehmien juomaveteen, en usko että siitä olisi merkittävää hyötyä, vaan enemmän tosiaan siitä että tankkiin menisi viileää maitoa ja kompura käväsi paljon vähemmän.

Delavalin mies joskus kaupasi systeemiä missä vesi ajettiin pakan läpi ennen kuin juotetaan lehmille. Ongelma kait tuossa on ollut se että pakka ei kestä painevaihteluita. En nyt ulkoa muista minkälainen se sydeemi oli, mutta maidon jäähdytti huoltomiehen mukaan +4 asteeseen ja sen jälkeen tankin lämmön talteenotolla loppu.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2858
Vs: Lämmönvaihdin robotin maitolinjaan?
Onko kokemuksia aiheesta? Tuntuu että tilasäiliö imee 2 robolla ja 8000 litralla sen verran paljon sähköä että jotain olisi hyvä tehdä. Lämmön talteenottopakka on tilasäiliössä, mutta sehän ei itse tankin sähkön kulutusta tiputa. Lämpö ajettaisiin lehmien juomaveteen, en usko että siitä olisi merkittävää hyötyä, vaan enemmän tosiaan siitä että tankkiin menisi viileää maitoa ja kompura käväsi paljon vähemmän.
Taidat olla kymmenen vuotta jäljessä kehityksestä ?
Mitä minä olen ropotiloja läpikäynyt niin tuo on selviö homma.

Eli olen vain 30 vuotta sinua edellä?   :P

Anyway, kyseinen pakkahan väkisin lisää pestävää kamaa maitolinjaan, ja setti myös maksaa jokusen tonnin, eli osaavatko käyttäjät kertoa onko järkevä investointi? Jos siis itse lämmölle ei kummoista käyttöä ole.

Ja Delavalilta varmaan tulisi vehje, ei viitsi järjestelmään lisätä jonkun kolmannen osapuolen romuja.

Siis tämä:

https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0ahUKEwjdmLGKteHLAhVJVywKHV_CDHIQFgggMAE&url=http%3A%2F%2Fwww.delaval.fi%2FImageVaultFiles%2Fid_19058%2Fcf_5%2FEsij-hdytysj-rjestelm-.PDF&usg=AFQjCNGTDg9KBREA5hUkEXaXXisv9pW6yg&sig2=d1XXFkwSO5BKJCHfCkRYrA&cad=rja

Viimeksi muokattu: 28.03.16 - klo:00:11 kirjoittanut antti-x

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Lämmänvaihdin robotin maitolinjaan?
Kieputa sen maitoputken ympärille kupariputki ja siitä vesilinja kupille  ;D

Varrmaan onnistuisi jotenkin noin jos se maitoputki olisimvaan tarpeeksi pitkä. Mutta sepä taitaa olla eristetty  ???
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2858
Vs: Lämmänvaihdin robotin maitolinjaan?
Kieputa sen maitoputken ympärille kupariputki ja siitä vesilinja kupille  ;D

Varrmaan onnistuisi jotenkin noin jos se maitoputki olisimvaan tarpeeksi pitkä. Mutta sepä taitaa olla eristetty  ???

Luulen että tuohon liittyy ohjauksia joiden ansiosta pesuvedestä ei oteta lämpöä talteen, ja muutenkin homma on synkronoitu robotin maitopumpun kanssa.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Lämmänvaihdin robotin maitolinjaan?
Kieputa sen maitoputken ympärille kupariputki ja siitä vesilinja kupille  ;D

Varrmaan onnistuisi jotenkin noin jos se maitoputki olisimvaan tarpeeksi pitkä. Mutta sepä taitaa olla eristetty  ???

Luulen että tuohon liittyy ohjauksia joiden ansiosta pesuvedestä ei oteta lämpöä talteen, ja muutenkin homma on synkronoitu robotin maitopumpun kanssa.

Mut sit se saatu energia täytyy käyttää takaisin siihen kun se maitoputki lämmitetään uudelleen pesulämpötilaan  ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

carhu

  • Vieras
Vs: Lämmänvaihdin robotin maitolinjaan?
Onko kokemuksia aiheesta? Tuntuu että tilasäiliö imee 2 robolla ja 8000 litralla sen verran paljon sähköä että jotain olisi hyvä tehdä. Lämmön talteenottopakka on tilasäiliössä, mutta sehän ei itse tankin sähkön kulutusta tiputa. Lämpö ajettaisiin lehmien juomaveteen, en usko että siitä olisi merkittävää hyötyä, vaan enemmän tosiaan siitä että tankkiin menisi viileää maitoa ja kompura käväsi paljon vähemmän.

 Tankin vaihtimelta varaajaan ja siitä käyttövesi robolle ym. tarpeeseen, joutuuhan pesuvettä kuitenkin "terästämään" vielä sähköllä vaikka tekisit alkulämmityksen jollakin muulla.Maitohuone tosiaan viileä kesälläkin ja kompura käy paljon vähemmän.Kustannusta tietysti laitettaessa mutta mielestäni kannattaa.
Taidat olla kymmenen vuotta jäljessä kehityksestä ?
Mitä minä olen ropotiloja läpikäynyt niin tuo on selviö homma.

Eli olen vain 30 vuotta sinua edellä?   :P

Anyway, kyseinen pakkahan väkisin lisää pestävää kamaa maitolinjaan, ja setti myös maksaa jokusen tonnin, eli osaavatko käyttäjät kertoa onko järkevä investointi? Jos siis itse lämmölle ei kummoista käyttöä ole.

Ja Delavalilta varmaan tulisi vehje, ei viitsi järjestelmään lisätä jonkun kolmannen osapuolen romuja.

milkboi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4541
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
Vs: Lämmänvaihdin robotin maitolinjaan?
Onko kokemuksia aiheesta? Tuntuu että tilasäiliö imee 2 robolla ja 8000 litralla sen verran paljon sähköä että jotain olisi hyvä tehdä. Lämmön talteenottopakka on tilasäiliössä, mutta sehän ei itse tankin sähkön kulutusta tiputa. Lämpö ajettaisiin lehmien juomaveteen, en usko että siitä olisi merkittävää hyötyä, vaan enemmän tosiaan siitä että tankkiin menisi viileää maitoa ja kompura käväsi paljon vähemmän.
Ottaaks se sun pakkas mitä talteen?Kyl se meillä ainakin esilämmittää veden 40 asteiseksi ennen lämmönvaihdinta.
On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2858
Vs: Lämmänvaihdin robotin maitolinjaan?
Onko kokemuksia aiheesta? Tuntuu että tilasäiliö imee 2 robolla ja 8000 litralla sen verran paljon sähköä että jotain olisi hyvä tehdä. Lämmön talteenottopakka on tilasäiliössä, mutta sehän ei itse tankin sähkön kulutusta tiputa. Lämpö ajettaisiin lehmien juomaveteen, en usko että siitä olisi merkittävää hyötyä, vaan enemmän tosiaan siitä että tankkiin menisi viileää maitoa ja kompura käväsi paljon vähemmän.
Ottaaks se sun pakkas mitä talteen?Kyl se meillä ainakin esilämmittää veden 40 asteiseksi ennen lämmönvaihdinta.

Siis toimii se lämmön talteenotto, mutta kompressorin linjoissahan se on kiinni ja vähentää kompuran käyntiä aika vähän jos lainkaan. Mainosmateriaalin mukaan  (heh heh) tuo maitolinjasta lämmöt jo ennen tankkia talteen ottava vähentäisi sähkönkulutusta 15-20 000kWh 2 robolla, vaikka olisi myös se talteenottopakka kompuran yhteydessä. Pakasta siis lähtee meillä sellainen reilu 40 asteinen vesi puskurisäiliön läpi robokoppien varaajille.

Ja itseäni toistaen, tuollainen on se maitolinjasysteemi:

 https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0ahUKEwjdmLGKteHLAhVJVywKHV_CDHIQFgggMAE&url=http%3A%2F%2Fwww.delaval.fi%2FImageVaultFiles%2Fid_19058%2Fcf_5%2FEsij-hdytysj-rjestelm-.PDF&usg=AFQjCNGTDg9KBREA5hUkEXaXXisv9pW6yg&sig2=d1XXFkwSO5BKJCHfCkRYrA&cad=rja

milkboi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4541
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
Vs: Lämmänvaihdin robotin maitolinjaan?
Meillä se lesilämmittää koko lämminvesijärjestelmän,josta menee termostaatin kautta juomavesi eläimille.Toi sun sydeemis on sanonko mistä. ;D
On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2858
Vs: Lämmänvaihdin robotin maitolinjaan?
Meillä se lesilämmittää koko lämminvesijärjestelmän,josta menee termostaatin kautta juomavesi eläimille.Toi sun sydeemis on sanonko mistä. ;D

Siis kumpi on surkea, tuo linkissä oleva systeemi, vai se joka minulla nyt on jossa ei lämmitetä lehmien juomavettä, vaan pesuvedet yms?


Ja paljonko teillä tilasäiliö sähköä kuluttaa? Itse pistin juuri 3-vaihe mittarin oman kulutusta mittaamaan. Jos ei kulutus putoakaan, voi sitten reklamoida systeemit jos niihin edes päädyn.

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Lämmänvaihdin robotin maitolinjaan?
Tuo levylämmönvaihdin vaatii kiertoon sitä kylmää vettä lämmitettäväksi määrän x. Onko se varastosäiliössä
vai riittääkö pelkkä normaali käyttöveden virtaus (en usko). Kannattaako lämpöä työntää juomaveteen kesällä?

Kuinka vaihdin kestää pesut? Lämmön vaihtelut ovat isoja. C200 pesurissa taisi olla parametrit levylämmönvaihtimelle
eli kylmävesikierron ohjaus taisi mennä sen kautta.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Lämmänvaihdin robotin maitolinjaan?
Sä puhut varmaan siitä VMS:än omasta lämmöntalteenotosta joka tuli markkinoille jotain pari vuotta sitten.
Mä olen vähän skeptinen sen hyödyn suhteen jos tankista löytyy oma järjestelmä.

EN kyllä oikein ymmärtänyt tuota teidän nykysysteemiäkään. Milkboin selittämä tyyli on mun mielestä ainoa järkevä tapa ottaa lämpö talteen.

milkboi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4541
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
Vs: Lämmänvaihdin robotin maitolinjaan?
Siis mikä sulla nyt on.Kuluttaa minkä kuluttaa,sähköhän on halpaa,eli maidolla lämpiää 40 astetta,hakkeella 40 astetta ja robon loput sähköllä.Sitten kun tuo sun uusi ajatelma kuluu puhki,niin sun maitokuone on täynnä kevytmaitoa. ;D
On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.