Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Laidunpossua  (Luettu 13003 kertaa)

SKI

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 375
Laidunpossua
Tarkoituksena laittaa muutama possu ulkokasvatukseen joulukinkuiksi itselle ja sukulaisille. Jonkulla tietoa miten kuljetus tilalta teurastamolle tälläisella pienellä määrällä käytännössä toteutetaan, onko joku luvallinen kuljettaja ainoa vaihtoehto jotta saa lain pykälät täytettyä? Vai saako itse kuskata teurastamolle esim hevosperäkärryssä?

navettapiika

  • Vieras
Vs: Laidunpossua
Entäs jos pyydätte  teurastajan tilalle ja hän hoitaa homman paikan päällä..näitäkin yrittäjiä on.

Tapani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Laidunpossua
Tarkoituksena laittaa muutama possu ulkokasvatukseen joulukinkuiksi itselle ja sukulaisille. Jonkulla tietoa miten kuljetus tilalta teurastamolle tälläisella pienellä määrällä käytännössä toteutetaan, onko joku luvallinen kuljettaja ainoa vaihtoehto jotta saa lain pykälät täytettyä? Vai saako itse kuskata teurastamolle esim hevosperäkärryssä?
Jos ei ole pitkä matka teurastamolle, niin nappaat hengen pois ja veret lasket kotona. Sitten vaan kärryyn ja teurastamolle loppukäsittelyyn. Täällä tekevät villisioille noin vaikka tilateurastamolle matkaa melkein 200 km.

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Laidunpossua
Jos ei ole pitkä matka teurastamolle, niin nappaat hengen pois ja veret lasket kotona. Sitten vaan kärryyn ja teurastamolle loppukäsittelyyn. Täällä tekevät villisioille noin vaikka tilateurastamolle matkaa melkein 200 km.
Harvalla sitä on sydäntä itse ottaa hengiltä  possua, jota siinä piha-aitauksessa on  ruokkinut :( Usein noilla pienteurastamoilla on kuljetusauto, jolla viimeinen matka onnistuu. Eläinlääkärin kai pitää eläimet ennen teurastusta tarkistaa, jos eläin menee pienteurastamoon, joten tuo "henki pois kotona" systeemi ei taida oikein olla lain kirjaimen mukaista. ::)

Tapani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Laidunpossua
Voihan se elukkalääkäri käydä ne possut katsomassa ennen lopetusta  ja joka kylästä löytyy metsästäjä, joka osaa napata possulta hengen pois ja veret pois.  Nuo villisiat käy eläinlääkäri aamulla katsomassa ennen ampumista. Possut kulkee kujoa pitkin ja siinä napataan pistoolilla henki pois. Jäljelle jäävät ei paljon hetkahda, kun henki lähtee kaverilta.

AdaVat

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 18
Vs: Laidunpossua
tavan siat pittää viiä elävänä teurastamoon,jos on semmonen pienteurastamo joka tappaa myös myyntiin.mutta nämä ns kotitarveteurastamot Suapi ottoo vastaan vaekka taltinttejä pussissa,jotka ee siis varsinaesesti itse myö lihhoo.villisiat on ihan eri asia.

Piikaflikka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27
  • No mutta miksipä ei?
Vs: Laidunpossua
Tarkoituksena laittaa muutama possu ulkokasvatukseen joulukinkuiksi itselle ja sukulaisille. Jonkulla tietoa miten kuljetus tilalta teurastamolle tälläisella pienellä määrällä käytännössä toteutetaan, onko joku luvallinen kuljettaja ainoa vaihtoehto jotta saa lain pykälät täytettyä? Vai saako itse kuskata teurastamolle esim hevosperäkärryssä?

Miksi ne naskit teurastamolle pitää viedä, jos tulevat itselle ja sukulaisille pakastimen täytteeksi?

Tarkastettua sen lihan tulee olla virallisesti vain silloin, kun sitä myy (virallisesti...) jollekulle.  Omaan käyttöön ne naskit kannattaa paloitella kotona; kysele paikallisia kiertäviä lihanleikkaajia käymään, ammattilaiselta ei mene muutaman possun leikkelyyn kauaa ja usein palkkapyyntö on varsin kohtuullinen. Bonuksena se, ettei elikoita tarvitse siirrellä mihinkään, ne saavat vaikka kuolla pää siellä omassa ruokakupissa.

Sivupersoona

  • Vieras
Vs: Laidunpossua
Isävainaa entisinä aikoina, kun olin vielä nassikka, keitti karjakeittiön padassa veden kiehuvaksi, nappas sialta hengen sodasta tuodulla pistoolilla, sitten kuumaa vettä apuna käyttäen, sellaisella torvimaisella esineellä kuori karvat pois sialta, sitten laittoi roikkumaan koukusta, laski veret, josta äiti teki verilettuja,paloitteli sian ja niin edespäin. Kukaan ei koskaan sairastunut, vaikka hygienia ei varmasti eviran vaatimuksia täyttänyt. Edelleen ollaan hengissä ja terveinä.